POŠTNINA PLAČANA V GOTOVINI GLASILO DELAVCEV SOZD »HMEZAD« ŽALEC — LETO XXXV. — JULIJ 1981 — ŠTEVILKA 7 Od tu v Grižah je štajerski bataljon odšel na znameniti' brežiški pohod 20 LET HMEZADA Sejai kolektiva bo IH. septembra v Prebolda Na 2. seji odbora za pripravo praznovanja 20-letnice Hmezada, ki je bila 18. junija pod vodstvom inž. Vinka Kolenca, so sklenili, da ne bo zbor kolektiva 22. julija, kot leta doslej, ker je bilo zaradi dopustov in številnih obveznosti mnogo odsotnih. Želja pripravljalnega odbora je združiti ob tako lepem jubileju vse delavce SOZD Hmezad in številne poslovne partnerje na prijetnem družabnem srečanju, ki bo v soboto 19. septembra v gaju in ob bazenu v Preboldu. Na igriščih in kegljišču bodo športna tekmovanja že dopoldne, prav tako ogledi DO in TOZD. Tako se bomo srečevali in zbirali že dopoldne, zbor pa se bo začel s pozdravom glavnega direktorja ob 14. uri, nadaljeval s kratkim kulturnim programom in družabnim srečanjem. Uredite si tako, da boste prišli! Vy Program praznovanj praznika občine Žalec v letu 1981 SOBOTA, 27. JUNIJ 1981 ob 18. uri otvoritev razstave akademskega slikarja Rudija ŠPANZLA v osnovni šoli v Grižah NEDELJA, 28. JUNIJ 1981 od 8—12 ure trim kolesarjenje v občini Žalec ob 9. uri proslava 100-letnice gasilskega društva Žalec v domu SLO Žalec, lovsko strelsko tekmovanje za prehodni pokal občine Žalec pri lovski koči LD Tabor ob 14. uri podelitev prehodnega pokala PONEDELJEK, 29. JUNIJ 1981 ob 16. uri odbojkarski turnir članov v Šempetru SREDA, 1. JULIJ 1981 ob 16. uri nogometni turnir (mali nogomet j— člani) v Grižah ČETRTEK, 2. JULIJ 1981 pričetek izgradnje trgovskih objektov Savinjskega magazina Žalec ob 9. uri v Vrbju ob 11. uri v Vinski gori — Zg. Crnova ob 13. uri — otvoritev prodajalne avto delov in avtomobilov »AVTO CELJE« v Žalcu, Cankarjeva 7 ob 17. uri rokometni turnir — člani v Grižah ob 18. uri otvoritev slikarske razstave Leopolda Strnada v likovnem salonu PETEK, 3. JULIJ 1981 ob 11. uri otvoritev novih obratov proizvodnje gradbenega materiala NIVO Celje v industrijski coni Žalec ob Savinji ob 16. uri otvoritev nove tovarne SIP — TOZD tovarne kmetijskih strojev v Šempetru ob 20. uri razvitje prapora hortikulturnega društva Polzela 'v domu Svobode na Polzeli SOBOTA, 4. JULIJ 1981 ob 6. uri pričetek tekmovanja ribičev za pokal »Savinje« v Preserjih ob 12. uri zaključek s podelitvijo pokala ob 13. uri pričetek pohoda občanov iz Griž po poteh NOB ob 14. uri odkritje spominske plošče ob 40. letnici oboroženega napada na Rudnik Zabukovica ob 16. uri osrednja proslava 40-letnice vstaje v Grižah (letno gledališče) NEDELJA, 5. JULIJ 1981 ob 6. uri budnica godb na pihala iz Liboj, Zabukovice in Prebolda ob 8.30 uri promenadni koncert godbe na pihala iz Liboj pred domom SLO v Žalcu ob 9. uri svečana seja zborov skupščine občine Žalec v domu SLO Žalec, po seji ogled filma o občini Žalec od 10—14 ure dan športa v športnem centru Žalec Vy Vloga in mesto organizacijske službe UVOD Organizacija in organiziranje primata v modemih poslovnih sistemih vse bolj pridobivata na pomenu. V preteklosti smo zaradi nedefiniranosti organizacijo obravnavali kot spretnost in veščino, ki jo bolj ali manj vsi obvladamo (smatram, da smo te dileme odpravili s člankom v prvi letošnji številki). Ob spoznanju pomena organizacije in priznanju enakopravnega statuse z ostalimi funkcijami v poslovnem sistemu pa se soočamo e problemom opredelitve vloge in mesta ter vsebine organizacijske službe, ki je nosilec organizacijske dejavnosti. Način dela predstavlja naslednji primer, ki naj služi le kot primer, kako obravnavati organizacijsko službo: ORGANIZACIJSKO NAVODILO O DELU ORGANIZACIJSKE SLUŽBE VLOGA ORGANIZACIJSKE SLUŽBE. Organizacijska služba nastopa v poslovnem sistemu kot nosilec in konkretizator predlogov: — organizacijsko-formacijski zamisli, — informacijskih modelov, "— oblike dokumentacije, — delitve dela na obdelavi informacij, — sistemskih pristopov. Zaradi teh, za poslovni sistem bistvenih dolžnosti, nastopa organizacijska služba v okviru ekonomskih služb (linijska oblika) ali pa pri- vodstvu (štabna oblika). Organizacijska služba mora pripravljati, preizkušati, konkretizirati in legalizirati vse zamisli, ki vplivajo na ekonomičnejše in naprednejše: — notranje povezovanje, obdelave podatkov in koriščenje informacij, —- analiziranje procesov- poslovanja, — uvajanje novih metod in tehnik, ko.municiranje navzven in povezovanje z drugimi poslovnimi sistemi. OSNOVE ZA DELO Ker je organizacijska služba izredno kreativnega; - pomena, so vhodne informacije na osnovi katerih deluje: — nova znanja in spoznanja s področij organizacijskih ved, —- nova- spoznanja- vedenjskih znanosti, — nova spoznanja s področja motiviranja, v-— nove metode? im tehnike dela na področjih: — obdelav materialov in manipulacije. z njimi, — obdelav podatkov in njihove uporabe. Organizacijska služba mora spoštovati naslednja izhodišča: . -- zaporedje potreb v poslovnem sistemu, — celotno konoeptno zasnovo in njene zakone, ---reflekse sprememb js načinu dela ene in druge Službe, — stopnjo potreb in sposobnost prilagajanja poslovnega sistema, — potrebo po utemeljevanju, in priučevanju ljudi, ki morajo sprejeti nov način dela. NAČIN DELA Funkcija organiziranja je izrazito kreativnega pomena, zato ni mogoče postaviti in točno definirati načina dela. Zato pa se priporoča naslednja sistematika: — spoznavanje »slabih točk poslovnega sistema, — spoznavanje z rešitvami, ki so poznane v teoriji in aplicirane v praksi, — izbor optimalne variantne rešitve in študij njenih posledic na delo drugih služb, — izdelava organizacijskih navodil za nov način dela, — obvestiti vse, ki jih. Sprememba tangira, fH|B§pos veto vanj e in zbiranje dopolnilnih predlogov s- strani izvajalcev, — priprava dokumentov in uvajanje izvajalcev, — lansiranje novih postopkov in nove dokumentacije, — kontrola izvajanja organizacijskih 'navodil in preverjanje funkcionalno s ti. Posebno - pozornost je pri tem delu potrebno posvetiti: - — načinu prikazovanja koristnosti in smiselnosti novega načina dela izvajalcem, vodstvu in organom upravljanja, — parlamentarizmu v predlaganju in osvajanju ter; prilagoditvam, ki sp pogojene s specifičnostmi, — disciplini izvajanja sprejetih rešitev. PODROČJE DELA. Kot služba, katere osnovna dolžnost je sistemska, koordinacija vseh funkcij, v poslovnem sistemu ter zagotovitev skladnosti vsebine in oblike njihovega poslovanja, deluje organizacijska služba na naslednjih področjih: S&gS definiranje! vsebine dela -4-tehnologije —• v vseh- službah, ki obdelujejo podatke, — definiranju sistemskih rešitev,- ki povezujejo posamezne službe- ali področja kot — sisteme označevanj a--ali šifriranja* >*=.; sisteme ka-lkuliranj ajj ali obračunavanja, jafiBBS sisteme-- planiranja in planskega koordiniranja, -— sisteme zbiranja in analizira? nja podatkov, gB5§definiranju • razvojnih programov glede ha organizacijske zahteve, I — definiranju in. koordiniranju pojmov t’.“ vodenja, — upravl-j anj as REZULTATI DELA Rezultati, dela organizacijske službe niso niti hitro-- niti. povsem točn'0 merljivi; vendar pa morajo biti ..vnaprej zajeti v enem od naj-. Slednjih področij : -¡Spij- večji efektivnosti ’ ob isti kot ličini opravljenega dela in vloženih sredstev, — progresivnosti v intenzivno,-sti glede na večjovkoličino- vloženega? dela in sredstev. - 'Vsekakor najbolj- točno- merilo sta: — uspešnejša poraba časa, — zmanjšana, ali uspešnejša poraba sredstev. STATUS ORGANIZACIJSKE SLUŽBE Vsebini in kakovosti dela primeren mora biti tudi status, organizacijske službe. Prav tako kot tehnologija, organizacija in informatika, ne morejo in ne smejo biti predmet manipuliranja, izigravanja ali samovolje. Poslovna sistematika predstavlja v poslovnem sistemu zakonik, katerega —- kršenje predstavlja, disciplinski postopek, —- sprememba se izvaja z- upoštevanjem vseh samoupravnih, in tehnoekonomskih vidikov. Vse spremembe, dopolnila, izdaja, novih’ali likvidacija- starih fjjlllgprganizaGijskih. navodil, — dokumentov, Sip .sistemskih rešitev, se morajo izvajati preko organi-: nizacijske- službe po standardnem postopku. Rezultati poslovanja v TOZD Transport so od: začetka obstoja TOZD od leta 1979 do danes zadovoljivi in vzpodbudni. Začetki- poslovanja TOZD so ob reorganizaciji, posebno pa. v začetku stabilizacije zahtevali vrsto sprememb in ukrepov v organizaciji dela, poslovni politiki, urejanju samoupravnih aktov, pravilnikov in programov, s katerimi bi zadostili izpolnjevanju resolucij skih načel in izvajanju stabilizacijskih programov. Namen in obstoj TOZD Transport je vi DO Notranja trgovina opredeljen jasno. Predstavlja realizacijo prometa v sami DO Notranja trgovina približno 30 odstotkov prometa* ca. 5-r odstotkov v ostalih OZD v' SOZD-Hmezad, ostalo je ustvarjen promet z zunanjimi poslovnimi partnerji. Osnovni cilj naših prizadevanj in- načrtov temelji v obvladovanju odvoza in dovoza tovora ob organizaciji prevozov za SOZD Hmezad Zalee. Kapaciteta nosilnosti in ustrezajoče nosilnosti vozil lastnega avtopar-ka ne ustreza pogojem prevoza žitaric. Razmišljanja v namenske investicije ustreznejših vozil so samo naša iluzija, za katero ni posluha ob večkratnem povečanju prometa blaga v zadnjih letih in to ob dejstvu, da se- milijarde dinarjev izteka iz lastnega prihodka in odvaja različnim špediterjem po celi Jugoslaviji. Enak, oziroma podoben položaj je v celi občini Žalec, saj smo tako mi in »Avto-prevoz« Šempeter več zaposleni izven žalske občine, v občini pa zunanji špediterji. Možnosti za. vključevanje so minimalne zaradi neenotnega nastopanja, neprimernega investiranja in nepravilnega gledanja, na organiziranje in razvoj prometne dejavnosti v žalski občini. Splošna problematika na področju naše dejavnosti je v kratkem opisu- popolnoma enaka problemom, s katerimi se srečujejo ZAKLJUČEK Organizacija, organizacijska navodila, postopki dela, nosilci podatkov, podatki, način obdelave* ugotavljanje medsebojne obveznosti, itd., so le nekateri elementi dela organizacijske službe* vendar so tako interdisciplinarni, da od organizacijske službe ni mogoče pričakovati najboljših rešitev zai vsa področja. Prav tako bi se morali zavedati pravila* da. je organizacijska služba le;koordinator m projektant sistemov in modelov; da pa pred) stavlja.jo m-ikrborganizacijske- rešitve; način dela, pripomočki, za delo, notranja tehnologija* še nas dalje predmet- poznavanja in; znanja. posameznih strokovnjakov- —-specialistov in izvajalcev s- posa-; meznih področij. . . Zoran Krite* vse OZD, ki. se ukvarjajo z javnimi prevozi. Hitro naraščanje stroškov, predvsem pri rezervnih delih, gumah in gorivu* lahko vsako OZD, ki se ukvarja s to dejavnostjo, postavi, v zelo neugoden položaji V naši TOZD smo z načrtnim varčevanjem, nabavo vozil in izkoriščanjem vozil uspeli omejiti stroške na minimum. Novi zakonski predpisi o temeljih varnosti cestnega prometa prinašajo nove obveznosti, odgovornosti in probleme. Omejitve kadrovanja, Emitiranja dnevnic itd. so v nasprotju z zakonsko zahtevo Zakona o temeljih varnosti cestnega prometa in upoštevanje tega pomeni kršitev resolucijskih načel; katera je V teh primerih neizogibna. Poslovanje TOZD Transport je v primerjalnih podatkih z-letom 1979 in 1980 izraženo in podkrepljeno z -vzpodbudnimi številkami. Planske obveznosti v letu 1981 smo. zastavili zelo smelo in jih do sedaj' izpolnjujemo zelo uspešno v celoti. Od planiranega celotnega prihodka 35,015.000 din smo že v prvem trimesečju dosegli 9,730.020. din, planirani dohodek 15,000.000' pa 1,717.468, čisti dohodek 9,496.000 din pa 1,147.821 din. Ob ugotovitvi, da smo ob prvem trimesečju po dinamiki planirali minimalen ostanek čistega dohodka, smo lahko z doseženim več kot zadovoljni. Jože Jurak ZADNJA VEST Delavci Minerve. so se'na referendumu 17. VI. 1981 odločili za pristop k SOZD Hmezad. DO Notranja trgovina TOZD Transport Žalec ■lil RAZGOVOR . V začetku junija so se sestali z živilskimi proizvodi, sovlaganju ■predstavniki SOZD Merx in SOZD v. mlekarno, usklajevanju invesii- (Hmezad. Uaotovili so, da je so- m , ,T , , y , u 7j en, razviicfniu klavnisko predelo- .delovanje med robema SOZD plod- u J - 7. - , g -no, kar teverna in Centralna -Amerika 32,2 3,4 6,4 11,2 21,0 ¡Evropa 46,5 2,0 3,6 10,0 15,0 Azija (brez Kitajske) 18,3 32,5 5,5 10,7 52,7 Indija 16,3 36,1 10,0 11,0 57,0 -Japonska 51,5 1,6 3,4 8,6 13,6