Književna poročila. 177 Književna poročila. Dr. Ludmg Alfmann: Die Fruchtabtreibung. Wien, 1926 Holdef PicMer=Tempsky A. G. Str. 39. Poleti 1926 so pričeli trije docenti dunajske univerze (Herschmann, Kopler in Neureiter) izdajati razprave iz juristično^medicinskega mejnega okoliša; prva teh razprav je navedena brošura znanega odličnega sodbika A 11 m a n n a, predsednika kazenskega sodišča na Dunaju. Svoje misli razvija strogo logično, pričenši z razpravljanjem, kaj naj velja za zaščiteno pravno dobrino, ko je govor o kaznivosti prostovoljne odprave telesnega ploda. Odločno odklanja populacijski interes države kot pravno dobrino in izvaja, da ima zaplodek kot tak pravico na zaščito bodočega življenja. Socijalno indikacijo kot vzrok za d^ovolitev odprave ploda odklanja takisto in jo označuje tako, da bi bila v bistvu enaka zahtevi, naj »se ktatkomalo ubij«, kar ne prinese na svet s seboj sredstev, ki so potrebna za življenje«. Mediicinsko indikacijo prizna-va za upravičen vzrok odiprave telesnega ploda. V drugem poglavju se peča avtor z zakonitimi določili veljajooega in 'bodočega prava, v tretjem obravnava »sodobna določila«: indicirano prekinitev nosečnosti, povzročeno od osebe, ki ni zdravnik, hvalisanje abortivnih sredstev v oznanilih in dolžnost zdravnikov ter ostalega sani« tetnega osobja glede naznanitve sumljivih smrtnih slučajev, V končnih predlogih se izreka za teze: Človeški zarodek je od trenutka zaploditve živo bitje in se mora ščititi zoper prostovoljno usmrtitev. Materino' živ« Ijenje in zdravje je v primeri z življenjem zaplodka vedno višja pravna dobrina. Medicinska indikacija upravičuje odpravo telesn'ega ploda, evge« netična pa se sme priznati šele tedaj, kadar bodb »ustrezajoči naravni zakoni v toliko raziskani, člai bo možna določna prognoza«. Socijaltia indi« kaoija je zavrgljiva. Sterilizacija osob, od katerih je pričakovati zaroda manjše vredtaosti, se sme priporočati. Kazniva odprava telesnega ploda naj se uvrsti po pravilu med pregreške, le težji primeri naj bodo označeni zL hud^odelstva. Zabraniti je naznanjanje abortivnih sredstev, pa ponu» janj'e pomoči za odpravo telesnega ploda. V splošnem so vsa izvajanja Altmannova po na'šem mnenju pravilna. Naš osnutek za edinstveni kazenski zakonik naj bi se v dva« naj'Sti uri revidiral v smislu njegovih tez; sedianja določila so' mu še pre« ohlapna. Medicinci samii bi se morali zanje lepo zahvaliti, kajti značijo se za nj« po našem prepričanju kot privilegium — odiosum. Dr. Metod Dolenc. Heinrich Felix Schmid: Die Burgbezirksverfassung bei den slavischev. Volkern in ihrer Bedeutung fiir die GeschicMe ihrer Siedlung und ihrer siaatHchen Organisation. Sonderahdruck aus «Jahrhiicher fiir Kultur und Geschichte der Stoven«r, N. F. Band II, Heft II; Prieba>tsch's Verlagss buchhandlung, Breslau. Str. 81—132. 12 178 Književna poročila. Pisatelj naznanjene razprave je vseučiliščni profesor v Gradcu in kot tak naslednik Kreka, Murka, Nahtigala itd. Pri razmotrivanju o ustroju »grajskih okrajev« (Burgbezirk), izhaja iz novejših nemških raz« iskavanj o tem predlnetu, za Slovane pa ne misli samo na grajske okraje (Burgbezirke), ampak tudi še na druge slične organizacijske jedinice, ki sicer nimajo pravega stika z gradovi, pa vendar utegnejo imeti pomen za zgodovino naselbin in za nastanek državnih tvorb. Pri Slovanih pred« zgodovinske dbbe so našli arheologi mnogo grajskih okopov ali, kar bo pač bolje izraženo, taborišč. O pomenu teh se pisatelj pridružuje mnenju, da so služili edino le vojaški obrambi. Za početek in potek zgodovinski dobe pa loči pisatelj svoja razmotrivanja na tri dele, namreč na območje južnih, zapadnih in vzhodnih Slovanov. Naj samo čisto na kratko nave« demo v tem pogledu dve tri misli, ki jih navaja pisatelj med obilico drugih. Pri Jugoslovanih ni moči smatrati za dokazano, da so bil: »okraji« (»oblasti« = »gau«) in plemena istovetna ali da je župan jednak starešini pliemiena. Jugoslovanski »okraj« (oblast) je tvorilo izvestno število bratstev, s starešino bratstva na čelu; iz teh starešin je vzniknil župan kot okrajni oblastnik, bržčas že ob času, ko stopijo Jugoslovani v zgodo« vino. Glede nas Slovencev tega mnenja za srediiji vek po pravici sploh ni mogel izraziti, kajti ta naša zgodovina je še premalo obdtelana. Šele v novem veku pride pri Slovencih do organizacije po selih, večah, vino« gorskih okoliših, vendar le v ozkih sponah zavisnosti od fevdbih gosposk. Za Čehe pravi pisatelj, da je značilno nedostajamje neposrediie zveze med razdelbo dežele in zgodovino naselitve; manjše, prvotnim' naselbin« skim žairiSčemi ustvarjajoče teritorijalne zveze stopijo docela v ozadje. Poljaki so poznali malo upravno jeddnico »opole«, ki je imela dolžnost, porazdeljevati javne davščine in skrbeti za njih oddajo. Pri Rusih pa je bila značilna mafa samoupravna jedinica »volost«, pri Rdečih Rusih pa pade kmetiška samoupravna jedinica od vodje stotnije —-na vaškega uradnika, od vodje desetnije na vaškega slugo. Tudi »volost« dobi sčasoma ^avno funkcijo porazdelitve javnih davščin; kjer odpade še ta, izgine tudi njen ustavnopravni pomen. Vojaških funkcij sploh ni imela, za izvrševanje pravosodja so bili poklicani drugačni okraji. Ni pa jasno, ali so te »volosti« v organični zvezi z gradovi, ki sO' morali v pradavnih časih liki mreže objemati naselbine vzhodnih Slovanov. Po obširnem, na ogromni literarni kritični aparat oprtem podrobnem razpravljanju o grajskih okrajih in nj'ih pomienu za ustavno organizacijo pride pisatelj do zelo zanimivih skupnih zaključkov. Naj tu le naznačimo' smeri, v katerih se gibljejo. Glede županij, opola in volosti ni, da bi moraile imeti svoje središče v gradovih, odnosoo, kakor bi mi rekli, tabo« riščih. In vendar so bili gradovi (taborišča) na izvestni stopnji prosvet« nega razvoja naravno središče teritorijalne zveze: Gosta mreža gradov (taborišč), je morala pokrivati celokupno naselniško okrožje Slovanov, pa najsi so služili poj edinim zvezam rodov (Sippenverbande) ali pa terito« rijalno določenim jednotam. Kjer so postale naselniške zveze (Siedlungs« Književna poiročila. 179 verbiinde) na tej razvojni stopnji nositeljiee državnih tvorb kot pri Srbih in Hrvatih, nastali so v njih župni ustroji. Ker pa je država premagala stremljenja teh malih zvez po samostojnosti, izbirala je med gradovi (taborišči) in napravila nekaj izmed njih za oporišča svoje uprave. Na ta način je nastal tip zapadnoslovanske kastelanske organizacije. Na slovanskem vzhodu se država ni posluževala teh gradtov, težišče za živ« Ijenje celih skupin malih zvez je prišlo v mesta, nastali so — ne grajski — ampak mestni okraji. Pri nadaljnem razvoju izgubi grad sploh sposob^ nost biti zvezi središče ali upravni sedež, — nadomeste ga tržišča, mesta. Schmid poudarja, da treba celokupni evropski vzhod in njegovo prosvetno obiležje premotriti kot jediioto, ako se hoče silno težavno delo opraviti: smiselno rekonstuirati nekdanjo slovansko kulturo in ustanoviti primerjalno slovansko pravno in ustavno zgodovino, ki nam bo šele omogočila, da uvrstimo bistorijsko utemeljene slovanske države in narode v evropski svet. Zaključuje pa s pozivam na nemško vedb, dla naj sode« luje pri tem delu, za kar da govori predvsem naloga, ki ji pripada kot čuvarici ostankov kulture onih slovanskih plemen in narodnih drobcev, katerih dedščino je nastopil nemški narodSni živelj na danes vzhodno« nemški zemlji. Iz ogromnega materij ala, ki ga v visoko znanstveni predblavi nudi naznanjena monografija, smo izluščili mirvico problemov, iz katerih naj se razvidi zanimivost in pomembnost S c h m i d o v i h izvajanj za — nas. Sotrudništvo nemških učenjakov pri odkrivanju slovanske pravne in socijalne prazgodovine ter stare zgodovine je pač sad preorijentacije, nastale po Ijevine Srbije. Je pa razprava jako zainimiva in važna za nas raz druge vidike. Kaže namreč, kako ogrožen mora biti srbski kmet po oderuških menicah in kako brezuspešen je boj zoper oderuštvo v bivši kraljevini Srbiji na podstavi sedianjih tamošnjih zakonov, dallje pa tudi, kako težko jc z zakonom primerno opredeliti pojem' kmeta za vprašanje pasivne menične sposobnosti, ne da bi se obenemi oškodovala kreditna sposobnost kmetova in cirkulacijska sposobnost menice. Ros da. se razprava po svojem cilju •— zaščita kmeta de lege lata — s temi vprašanji ni morala baviti, toda celo vprašanje je v istini mnogo globlje in bi se moralo obdelati tudi z rajvno omenjenih gledišč. Tudi če piriznamo — in lahko priznamo — da menični kredit vobče ni primeren za kmeta, treba se vendar vprašati, ali je za zaščito kmeta kot glavnega gospodarskega stebra raše po večini agrarne države res potrebno, da se mu odvzame pasivna Književna poiročila. 185 menična sposobnost. Vprašati se celo treba, ali je to, spričo silno široke opredelitve pojma kmeta, tudi le koristno. Dr. V. Bajkič postavim, katc. nmu nioramo priznati, da je pristojen za sodbo v teh vprašanjih, je n* predavanju v Pravniškemi LJdruženju v Beogradu pred manj nego enim letom — mimogrede — odločno pobijal nazor, da naj kmet nima pasivne menične sposobnosti, in normo srb. cpr. (§ 471), da je kmetu prostih po« pet oral zemlje za vsako davčno glavo; njegovi kratki in jedrnati razlogi se zde povsem prepričevalni. Ravno sedanje stanje v Srbiji kaže jasno, da je tam kmetu menični kredit vendarle potreben, kajti išče ga na vse načine, dasi mu je odvzeta pasivna menična sposobnost — in dobiva ga, z z\ijačami, z izigravanjem zakona, celo naravnost s prevarami, pa najsi re bodo kaznive, kakor poskuša dokazati dr. Subotič. Ali ne bi kazalo vprašati se, kaj' bi se dalo še sicer storiti zoper oderuStvo, razen ali namesto odvzemanja pasivno menične sposobnosti, dbloma prohibitivno — zoper oderuhe, deloma, in brez dVoma uspešneje, z omogočenjem drugačnega, kmetu primernejšega kredita? Trebalo bi se vprašati, ali ni morda izvestne zaščito potreben tudi upnik, ali ne sili obče civilno fiodstvo in zlasti iiačm izvršbe upniki naravnost v to, da posoja samo iili vsaj najrajše na menico. Slednjič bi kazalo vprašati se, zakaj ni onih škodljivih pojavov z menicami v drugih krajih naše države, dasi tam kmet im;i pasivno menično sposobnost in dasi bi se tudi tam gotovtj dobilo dovolj brezvestnih ljudi, ki bi radi »drli«. Danes se mi zdi, sit venia verbo, postopanje v prilog kmetu in zoper oderuha tako, kakor da bi oblastvo, ki ve, da po izvestni prometni cesti plenijo razbojniki, pot« nikom prepovedalo cesto, mesto da bi polovilo razbojnike in povzdignilo ;avno varnost 2olel bi iskreno, da bi se g. pisatelj, ki tako toplo čuti s kmetom in ki je eno stran vprašanja obdelal tako temeljito, pobavil' tudi še % omenjenimi vprašanji de lege leta in de lege ferenda. Stvar ni važna samo za srbijanskega kmeta, nego danes, ko je na vidiku enotni menični zakon, za celo državo, kajti tudi prečanskemu kmetu preti, če prodre enostranska prohibitivna zaščita kmeta, povsem nezaslužena in nepotrebna capitis deminutio. Dr. M. S. Dr. fAax Alsberg: Der Procefi des Sokrates im Lichte moderner Jurisprudenz und Psyhologie. 1926. J. Bensheim.er (Mannheim s Berlina Leipzig). Str. V + 29. Znamenite procese iz preteklih stoletij so izdajali Fiiincozi (sodnik Pierre Bouchardon, odvetnik Henri Robert), nemškega Pita« vala z enako vsebino pa je izšlo že nebroj zvezkov. Vse te publikacije pa niso usmerjene na notranjo p s i h o 1 o g i č n o- razlago poteka in izteka kazenskih pravd. Sedaj nam obeta poznati pisatelj na polju kazensko«pravdnega reda, berlinski odvetnik dr. Maks Alsberg zbirko, namenjeno razpravam, ki naj osvetljujejo psihologijo kazenskega pravosodja. Pričel jo je Alsberg :,am s proce« som Sokratovim'. V resnici mu je uspelo predočiti čitatelju vsa tista psihois 186 Književna poročila. logična gibala, ki so vedla dO obsodbe Sokrata. Tu se bavi pisatelj v z\-ezi s popularno obtožbo zoper Sokrata, ki so jo vložili trije meščani, literat Meletos, retor Lykon in rokodelec Anytos radi asebije, z verskimi nazori Sokrata, pokaže pa precejšno soglašanje Soikrata s Kristom, opiše ustroj sodišča (heliastična porota, sestavljena iz 501 porotnika), prinaša Sokratov zagovor in njegov vdleumerjeni nastop, razmišlja o njegovih poslednjih besedah pred obsodbo: «Ce Obsodite takega moža kot sem jaz, škodujete več sebi nego meni«, primerja te zaključne besede z onimi Giordana Bruna. Alsberg pojasnjuje sledbjič dbmmevane psihologične vzroke, kako je moglo priti db Soklratove obsodbe z 381 proti 230 glasovom. Zelo zanimivo je dalje razlaganje, zakaj je šel Sokrat rajši v smrt in izpil čašo strupa, nego da bi bil saim stavil predlog, da se mu prisodi izgon, ali pa da bi bil sam ubežal. Rajši je za vedno postal žrtev justične zmote, nego da bi klonil duhomi Te kratke črtice vsebine naj zadostujejo, da se pojasni pomen brošure. Vsekakor bodo pravniki, psihologi, da, vsa inteligenca z veliko pozornostjo zasledoval: nadaljevanji- zbiirke. V svojem uvodu vabi avtorje, ki delujejo na tem polju, da naj tudi oni prispevajo k tej zbirki. Nemara pride še kakšen znamenit proces iz naših krajev na vrsto... Dr. Metod Dolenc. Dr. M. Čubinski: Etika i krivično pravosudje. Novi Sad. Zaseban oiisak iz Letopisa Matice Srpske, knj. 310, sv. 2—3, /. 7927. Str. 1 do 16. Pisatelj odklanja, popolnoma pravilino, istovetovanje prava z etiko. Sledbja stremi za ciljem absolutnega ideala, pravo za ciljem relativnega, da se vzdrži mir in red v društvu. (Mi bi rekli, da je pravo praktično sredstvo, potrebno za izvestni čas in kraj, da se obrani društveni mir in red. S tem pa bi bilo že rečeno, da pravo ne more biti vedbo jedtoako, še manj isto, kar pa etika je.) Ali Čubinski se bori, jednako pravilno, zoper pretirano abstrahiramje pravnih normi od naukov etike. V tem pogledu se približava onim Kelsenovim nasprotnikom:, ki trdte, da pravna norma ne more biti edini fs^fetor prava, ampak le njegova sočini« teljica, če ne celo le izvrševalka. Vr^lo zanimiva so nadaljna preiskovanja Čubinskega o zločinih, pri katerih so glede njihove zveze z etiko mnenja tako učenjakov (teoretikov), kakor tudi zakonodajaltev (praktičs nih pravnih ipolitikov) različna in zakaj. O vsem tem' se po njegovem mnenju, ki se mu docela pridružujemo, premiailo razmišlja. Ta del njegov« razprave je najobšimejši in najlepši. Skoda le, da ga ni raztegnil' tudi še na vrsto imovinskih in deliktov zoper čast in slobodb. Pa že vse to, kar navaja, daje mnogo znamenitih misli, ki bi jih zakonodaja morala upošte-s vati, n, pr. osobito glede opijanjenjia nedoletnikov ali zapeljevanja polno= letnih žensk k spolni združitvi, kar smatra oboje za kaznivo. Prihaja db zaključka: Minimum altruizm'a mora biti vedno obvezno predpostavljan, osobito dandanes po svetovni vojski, ko morala pada, pa se čuti potreba I>o večji društveni solidarnosti. Tak minimum' mora biti postavljen z obzirom- na zahteve etičnosocijaliie narave. Čubinski je že pred 18 leti Književna poročila. '87 v ruskem jeziku napisal knjigo »Kurs ugolovnoj politiki«, ki je vzbudila v znanstvenem svetu veliko zanimanje. Izkazal se je tudi v tej razpravi za mojstra kazenskopravne politike Pri našem praktičnemi kazen* skem za kono d a vs tv u njegovega talenta ne bi smeli pogrešati. Dr. Metod Dolenc. ¦ Dr. Mih. P. Čubinski: Izjednačenje i reforma zakona u kraljevini SHS. Zasebni odfisak iz »Letopisa Matice Srpske«, Knjiga 307, sv. UL (str. 16). Pisatelj je iskren borec za pravilno izenačenje in reformo zakonov v naši kraljevini, to je za tak postopek, ki je v pravnih državah samo po sebi umeven: odločujejo naj strokovnjaki po zaslišanju interesiranih korpo» racij in uradov; nikar pa naj se ne ustvarjajo načrti na brzo roko, da se vržejo v odbor narodne skupščine, ki naj jih kar preko noči predela. Čubinski je mišljenja, da utegne tako velikansko delo, kot je izedna« čenje zakonodaje (— on se ozira na civilno in kriminalno pravo —) trajati ne leta, ampak še decenije. Njegov nasvet je, da naj se rok za skrajšani postopek v narodni skupščini (čl. 130) za dVe leti podaljša, dalje da naj dobi narodna skupščina svoj posebni, torej še drugi z a k o n o d a v n i odbor, ki naj se peča le z novimi zakonskimi osnutki, izdelanimi v ministrstvu pravde, slednjič, ker niso osnutki opremljeni s podrobnimi motivi in zapisi o diskusijah v komisijah povodom reforme, naj ministrstvo pravde odredi izvestitelje, ki bi v zakonodavnem odboru branili načrte. Ostala ministrstva naj s svojimi zakonskimi osnutki nada« ljujejo deto, a vzpostavi naj se tudi javnopravni odsek stalnega zakonow dajnega sveta. Ideje Čubinskega toplo pozdravljamo, a bojimo se, da tudi ta njegov klic ne bo zalegel ničesar. Ves način zakonodavstva (sp>ominjamo samo na tiskovni zakon) se izipremeni šele takrat, kadar bodb »dobri elementi« v velikih strankah dobili premoč in se doslejšnji praksi postavili po robu. Upajmo, da to doživimo kmalu. Dr. Metod Dolenc. Hafiz Abdulah Bušatlič: Porodično i nasljedno prpvo muslimana. Izdanfe piščevo. Islamska dionička štamparija u Sarajevu. 1926. Str. 189. šeriat se imenuje vse, kar je učil Mohamed, bodisi o verskem, bodisi o društvenem življenju. Šeriatsko pravo je zato del Mohamedovega nauka in temelji na teh^le virih: 1. na Koranu, 2. na Hadisu, t. j. v poznejših stoletjih zbranih in kritično urejenih izrekih, ki vse pripisujejo Moha= medu, 3. na Idžmai u m e t, t. j. soglasnih zaključkih, stvorjenih na osnovi korana in hadisa po islamskih teologih^pravnikih in 4. na Kija s i fukaha, t. j. pravni analogiji. Obsega pa šeriatsko pravo privatno in državno. V rodbinskih in dedinskih stvareh, dveh panogah civilnega šeriats skega prava, pa sodijo muslimianom tudi v naši državi šeriatski sodniki, kakor je to izrecno zajamčeno v čl. 109 ustave. Šeriatski sodnik in nastavnik na šeriatski sodbiški šoli v Sarajevu, Hafiz Bušatlič, je izdal naznanjeno knjigo, češ d^ raztohnači šeriatsko rodbinsko in dbdno pravo, ki mora ostati sicer vsemi, ki ne obvladajo arabskega, oziroma turškega jezika, na katerih so spisane zbirke šeriat« 188 Razne vesti. skega prava, ali kakega zapadtaosevropskega jezika, na katere so nekatere zbirke prevedene. Obravnavano je v knjigi ženitno, roditeljsko, rodbinsko, varuško in skrbstveno pravo, dalje testatnentarno in intestatno pravo, se« veda zaključeno strogo samo z ozirom na muslimane in ne oziraje se na kolizije, ki se utegnejo pripetiti iz sožitja muslimanov z drugovemiki na istem pravnem ozemlju. Snov podaja pisatelj v poljudni, lahko umljivi obMiki, opirajoč se pri tem na svoj glavni vir: zakonsko zbirko za Egipet, kjer piripadfajo muslimani isti pravniški šoli kakor naši in turški muslimani, namreč hanefitski. (Zbirke »Das Ehe=, Familiens und Erbrecht der Mohamedaner nach hanefitischem Ritus«, ki jo je izdala svoj čas avstrijs ska uprava v Bosni in Hercegovini, med viri ne omenja.) Knjiga nudi vpogled in informacijo v zanimive panoge šeriatskega prava, ki se zdijo pravnikcm, šolanim v rimskopravni šoli, precej tuje in dokaj zamotane. Zlasti velja to o intestatnem pravu, katero je smatrati za pravilo med muslimani, ker je oporočno pravo dokaj omejeno. Zato naj seže po tej knjigi, kdor se hoče na kratko in zanesljivo podučiti o teh stvareh. Dr. R. S. Dr. Josip Vesel: Naknada za nepravedno odredjeni pritvor i istražni zatvor. Ljubljana 1927. Prešianipano iz »Spomenice na II. Kongres Pravi vika«. Cijena 5 Din. Čisti dohodek brošure je namenjen sirotam čBanov 4Udruženja sudija za Bosnu i Heroegovinu« v Sarajevu. Uradno izvestje velikeg/a župana mariborske oblasti za leta 1923 do 1926. V Mariboru 1927. Izdal in založil veliki župan mariborske oblasti.