48. stev. V Ljubljani, v soboto 25. aprila 1874. Letnik If. Inserati se sprejemajo in velj& tris topna vrsta: 8 kr., že se tiska lkrat, 12 „ „ n «i 2 „ 15 n n II n ^ i, Kolek (štempelj) znese vselej 80 kr. Pri večkratnem tiskanji se cena primerno zmanjša. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Naročnino prejema opravništvo (administracija) in ekspedicija na Starem trgu b. št. 163. Polititii lisi za slovenski narod. Po pošti prejeman velja: Za celo leto . . 10 gl. — za pol leta , . 5 ., — za četrt leta . . 2 „ 60 V administraciji velja: Za celo leto . . 8 gl. 40 za pol leta . . 4 „ 20 za četrt leta . . 2 „ 10 V Ljubljani na dom pošilja velja 60 kr. več na leto. Vredništvo je na stolnem trgu hiš. št. 284. Izhaja po trikrat na teden in sicer v torek, četrtek in saboto. Verske postave v gosposki zbornici. IV. Vse predgovornike pa je prekosil grof Leo Thun, kteri je govoril zadnji v splošni debati. Govor njegov je bil zgodovinskega pomena, poln državno-političnih misel, natančne logike, in popolen tudi glede govorne oblike. Škofje, ki so govorili pred njim, so se bili vstopili bolj na cerkveno, on pa na politično stališče. „Tak govor," pravijo dunajski listi, ki niso v službi strasti slepih in gluhih liberalcev, ,je parlamentarično dejanje in če bi mi, kakor na Angleškem, imeli prave konštitu-cijske šege, bi ne bile le predloge v gosposki zbornici zavržene, ampak tudi zistema bi se prevrgla." Pa tudi listom nasprotne barve je impo-niral ta govor in ker mu z logiko ne morejo do kože, niti njegovih trditev ovreči z dokazi, se spravijo, kakor neolikana druhal nad njega in ga prav po judovski predrzni in nesramni razvadi napadajo s psovkami, kakor: „stari zarjoveni vitez konkordata" itd. Svoj govor, iz kterega podamo svojim bralcem najvažnejše stavke, je pričel grof Leo Thun tako-le: „Vsi smo odrastli v veri, da enako svojim starišem in prednikom živimo v krščanski državi. Krščanske države pa niso postale tako, da bi bila katoliška cerkev enako kakemu društvu ali delniški družbi svoja pravila pred- ložila državni oblasti, da jih potrdi, timveč, kakor znano, je katoliška cerkev, starejša od sedanjih evropejskih držav, po ukazu svojega Gospoda in mojstra aposteljne poslala po svetu in ti so vladarje in narode spreobrnili h krščanstvu, pridobili si njegova srca in jih krstili. Na ta način se je katoliška vera vtr-dila do prepričanja in njen duh se preselil tudi v postave in naredbe, po kterih se je človeška družba, življenje vseh stanov uredilo, po kterih so se opravljale notranje in vnanje zadeve držav in tako tudi uravnale razmere med narodi, vladarji in papežem, h kteremu so vsi z odkritim srcem kot k glavarju v duhovskih in pravnih zadevah svoje oči po-vzdigali". Potem razlaga in dokazuje govornik, kako so države se vkoreninile v krščanstvu, kako je krščanstvo razširjalo omiko in pregnalo surovost, divjost, vraže in nevednost, in nadaljuje: „Tako seje misel krščanske države vstano-vila in razvila. Zdaj pa se predlaga, da bi se krščanske države ideja opustila in po poti po-stavodajalstva vpeljala druga, tako imenovana, moderna državna ideja.' Krivična bi bila misel, da vse to izhaja iz sedanjega ministerstva, dasiravno od nekodi mora izhajati. Meni se zdi, da je kriva temu že nekaj časa opazovana prikazen, da tudi pri nas krščansko prepričanje ni več splošno in edino vladajoče, kakor je bilo v prejšnjih časih, da se je velika množica prebivalstva odpovedala krščan- skemu prepričanju in celo sovražiti začela vero. Ta bolezen je zelo razširjena, in tisti, kterim se zdi nravno opravičena, morda celo znamenje napredka, res ne morejo drugače, kakor zahtevati, da se tudi v postavodajalstvu na to stanje ozir jemlje. Uganjka, ktero bi morala vlada v tem slučaji rešiti, je pri tem ta: kako naj se vravnajo politične pravne razmere nevere, — ne pa da se iz tega vzroka stavi vprašanje, kako naj se pravice katoliške cerkve na novo vredijo in določijo. Ta misel bi pripeljala do spoznanja, da res ni pravih vzrokov, po kterih bi moral konkordat brez vsega pomislika biti odpravljen. Če že dandanašnje razmere zahtevajo, da se konkordat premeni, saj se v njem samim nahaja pot, na kterem naj se premembe njegove vrše. Jaz saj bi rad ne videl, da bi prišel izrek: ,,mož beseda," na kterem sloni vera in zvestoba na svetu, pri političnih obravnavah ob veljavo." Zatem se obrne proti IIye-tu, kteri se je skril za hlinjeno vdanost do cesarja s svojim dokazovanjem, da je cesar sam iz lastne moči sklenil in odpravil konkordat, da toraj opozicija zoper verske postave velja prav za prav naravvost cesarju. Grof Leo Thun je samo prašal, kaj bi li gospod IIye rekel, če bi cesar iz svoje lastne vladarske moči sklenil nov konkordat in na pogodbi bi bil le minister vnanjih zadev podpisan? — Svoj govor konča stem, da svetuje zbornici, naj bi se država obrnila do papeža in se na poti porazumljenja Statistični listek. Železnice celega sveto in Jesenkov „Občni zemljopis" „Indoctus discat, doctum ineminisse juvabit.'" Hor. I Preberaje Jesenkov ,,Občni zemljopis' sklenil sem sestaviti občni pregled železnic vesoljnega sveta. Razna števila, zlasti za dolgost železničnih cest v zadnjem letu povzeta so po večem iz rečene knjige, uže zarad tega< ker je profesor Jesenko v njej povsodi zastavljal najvejša statistična data. Ta kratki pregled naj tudi priča čitatelju tega listka, ko- *) Jesenkov „Občni zemljopis" je jako obširna knjiga, ki obsega 30 drobno tiskanih pol v veliki oktavi. Čitatelju ponuja to delo premnogo raznovrstnega gradiva iz zvezdoznanskega, prirodoznanskega in državoznanskega zemljepisja, zlasti so pa kulturostatistični oddelki tako obširni, da zadostujejo vsakemu, ki potrebuje poduka v takih stvarčh. Primeroma jako cena knjiga se dobiva pri Klerru, Giontiniju. Lercherji in Tillu v Ljubljani, pri Siegelnu v Celovci, pri Sobarji in Paternoliu v Gorici, pri Tandlerji v Novem Mestu, pri Geigerju v Celji, pri Ferlinci v Mariboru, pri Blankeu v Ptuji — pa pri spisatelji in založniku samem v Trstu. — Vrdn. liko raznovrstnega gradiva bode v obširne, tej slovenski geografiji našel. Sedanje, devetnajsto stoletje se v primeri s preteklimi posebno odlikuje z jako koristnimi iznajdbami. Med temi pa gotovo nobena ni tako zelo pospeševala gmotnega blagostanja narodov — evropskih in neevropskih — kakor iznajdba železnic. Odveč bi bilo, obširno tu popisovati vse koristi, ki jih železnice narodom — in dotičnim državam dajo glede na njih narodno gospodarstvo, na njih politični razvitek, na njih državno varnost v strategič-nem in raznovrstnem obziru. Kako naglo in lehko prevaža parovoz ljudi in najtežje blago od mesta do mesta; v kratkem spodrine vse drugo prevažanje in prenašanje v dotični pokrajini; kajti niti konj niti vol, niti človek niti žival ne morejo tako ceno prenašati ali prevažati blaga, kakor parovoz po železni cesti Znano je, da konj pri navadni hitrosti pelje po ravni, a ne lepi — ne gladki cesti, okoli 18 centov, po dobri — gladki cesti pa 45 centov, po navadnem tlaku 50, po zelo gladkem tlaku celo CO centov, na železnem kolovozu, po šinah pa se drgnjenje voza tako zmanjša, da po njem en sam konj vleče lehko 240 centov, t. j. 4 krat toliko, kakor po najboljši cesti. Parovoz pa tudi v tem obziru prekosi konja, ne glede na čas, ki se prihrani, da parovoz neizmerno hitro svoje delo opravlja. Vsled tega so se stroški za prevažanje silno zmanjšali. Preden je bila železnica iz Trsta v Ljubljano narejena, plačal je trgovec od centa rajža več voznine, kakor za isto blago od Kalkute (v Indiji) krog Afrike v Trst. Voznina je neprimerno podražila blago na krajih, kjer se je vživalo — in sicer isto blago, ktero se je v Prednji Indiji skoro zastonj dobivalo. Koder koli železnice vežejo zelo oddaljene dežele, povsodi se kažejo isti koristni nasledki. Poprej zelo nasprotne cene istega blaga se zravnajo. Blago, kterega se v kakej deželi preobilo nahaja, ima, preden so železnice narejene, navadno tako nizko ceno, da se pridelovalcu komaj stroškovi splačajo; v deželi, kamor se po dolgih in slabih potih počasi prevaža ali prenaša, pa je navadno silno drago, tako, da je po večem le bogatini morejo uživati. Ko hitro pa železnice vežejo deželi, v kterih eni se blago prideluje, v drugej pa povživa, zmanjšajo se troškovi prenašanja, vživatelji se pomnože in prejšnji vžitniki ga za isti denar lehko več kupijo, cena blaga se v tej deželi primeroma zniža; v prvotni deželi pa blagu cena poskoči vistej razmeri, v kterej se troškovi za njegovo prevažanje znižajo in kolikor več ga v drugej potrebujejo. To zopet pospešuje gmotno blagostanje v pervotnej deželi ter posredno ali neposredno podpira razvitek njenega kmetijstva in rudarstva in pa njene obrtnosti. (Dalje prih.) rešilo vprašanje o premembah nekterih toček konkordata; govorniku se ne zdi nemogoče, da bi se na tem potu doseglo več kakor s predloženo postavo. Se vd, če se bo papežu kar naznanilo, da se morajo pripoznati na čela liberalstva, kakoršno je zdaj, potem ne bo iz Rima druzega odgovora, kakor „Non possumu". „Cerkev ni zato, da bi začasnim ali krajnim vetrovom časa sledila in se po njih ravnala; ona ima nepremenljiva načela in da ta načela ohrani, to je njen od Boga ji dani namen." Predsednik zbornice, knez Karlos Auersperg ni mogel se zdržati, daje govorniku segel v besedo in ga opominjal, da naj ostane pri stvari, dasiravno ni imel — kar pripoznavajo tudi liberalni listi — nikakega vzroka za to Generalni govornik nasprotne stranke, baron Lichtenfels, se je pokazal po svojem govoru velikega nasprotnika katoliške vere; iz Kristusovega izreka. „moje kraljestvo ni tega sveta," izpeljuje, da se cerkev nima pečati s posvetnimi rečmi, aposteljni so imeli le učiti, vse narode, ne pa jim dajati postave itd. Zoper papeže se mora ostro postopati. Prazniki mu niso po volji, češ, zadržujejo ljudstvo pri delu, procesije škodljive v marsikte rih stvarih, po njih se podpera lenoba, širijo bolezni in trati čas, zato ima državna oblast pravico, tu se vmes vtikati. — Morda bi bil govornik še marsikaj razžaljivega navalil na katoliško cerkev, a ustavil ga je — ne predsednik, kakor grofa Thuna — marveč Bog sam, ker mu je poslal omedlevico, dajeomolk-nil in se na tla zgrudil: nezavednega so ga nesli iz zbornice in s tem je bila seja končana Drugi dan sta govorila le še ministra Stremaver in Auersperg in priporočala zbornici postavo. Prvi je med drugim trdil, da ima zaupanje, da bode ravnal se po verskih postavah vsak, tudi škofje, ker bi sicer dr žava in cerkev prišli ob veljavo in spoštovanje; če bi se pa vkljub temu utegnil pokazati kje kak upor zoper postave, je državi dolžnost, da ga ne trpi. Ministerki predsednik je zavračal, a ne zavrnil, kar se je trdilo, da je namreč pred loga postave nevarna cesarstvu in cesarski hiši, rekoč, da je vez zvestobe in ljuvezni, ki veže narode avstrijske s cesarjem, najbolje poroštvo za obstanek. (Kaj pa, če se ta vez „zvestobe in ljubezni" strga — po drugih?) S tem je bila splošna debata končana. Izid glasovanja je našim bralcem že znan. Mi smo zarad tega posneli iz vseh govorov najvažnejše stvari, da podamo svojim bralcem - kolikor nam je na pičlo odmerjenem prostoru mogoče — pravo podobo, ktero je imela gosposka zbornica pri obravnavi verskih postav. „Narod" je le njemu ljube govornike, centraliste in liberalce, obdajal s svitom pomenljivosti in njihove govore lišpal z lastnimi pristavki; tiste govore pa, ki so doneli iz ust mnogo bolj veljavnih, iz prepričanja govorečih mož, je krčil, pačil in sukal po svo jem, tako da so zadobili deloma ves drug zapopadek. Ni nam treba še posebno opomniti, da je s tem stopil „Narod" v vrsto najbolj strupenih judovskih, liberalnih, nemčurskih, naši veri kakor narodnosti sovražnih listov, od kterih se razločuje le še po tem, da je — v slovenskem jeziku pisan. Avstrijsko cesarstvo. Iz Kamnika, 22. aprila. (Izv.dop.) Kadar se na kmetih kje kaka neumnost zgodi, če se kmečki fantje ob somenji malo opraskajo, ali celo če ob nabiri vojaških novincev kdo malo glasneje zauka, kričč nemčurji in libe ralci pa njih listi: „01ike manjka, duhovni svoje dolžnosti ne storč, premalo podučujejo ljudstvo!" Po tem takem bi človek mislil, da med „inteligencijo" in med nemčurji (ki se, se \6 da, vsi štejejo med inteligencijo) gre pa vse natanko po pravilih olike. Ali, dragi Slovenec", povedal ti bodem zdaj-le istorico iz našega mesta, in prav resnično istorico iz krogov naše nemčurske inteligencije, ktero prebravši boš znabiti mislil, da se je zgodila med hotentoti! Čuj! Nek davkarski vradnik, pri zadnjih volitvah eden najhujših agitatorjev za liberalnega kandidata, bil je višje postav ljen v službi, ali zavolj ravno omenjene za sluge ali zavolj drugih, ne vem. To priložnost porabi naš nemčurski župan in danes teden zvečer, menda na svoje stroške, napravi v neki krčmi večerno veselico, k kteri so se sošli večjidel vradniki, pa nekaj meščanov. Ko je zbrana gospoda že vsega dobrega odveč imela, zmislijo si še igrati „den Fiirsten von Thorn"-Odbero si že bolj postaranega meščana Fr. C In ta mora, hočeš, nočeš, piti in piti, dokler so mu dopuščale moči. In ko več ne more, začno gospodje v biksanih škornjicih uganjati, kakor se med neolikanimi kmečkimi fanti menda nikoli ne zgodi. Začno mu neki šiloma vlivati pijačo v u O z ► v Kranji v Loki _ . 1 v Sodražici | v Mariboru v Celju s 'S £ > Masla funt 0.54 0.48 0.52 0.50 0.48 — — — Špeha „ 0.38 0.38 — — 0.44 0.40 0.40 0.38 Leče mernik 3.00 3.00 — — — — — — Krompirja „ 1.20 1.20 2.75 — 0.95 1.26 1.00 1.00 Fižola „ 3.10 3.50 — — 2.80 — — — Sena cent 1.10 1.40 1.40 1.00 — 1.60 1.10 2 20 Sem. detelja,, — — — Prešiči cent Govedine funt 0.30 0.30 — — — 0.30 0.30 0.30 Teletine „ 0.31 0.30 — — — 0 34 0.32 0.32 Jajc za 10 kr. 6 8 6 — 8 — — — Tržna črna: Mesta: Mernik •a I >03 O. ss 4 a o 5 KJ = H •o < * 00 c £ o m v Ljubljani v Kranji v Loki v Novomestu v Sodražici v Mariboru v Ptuju v Celji v Celovcu v Trstu v Zagrebu v Siseku v Varaždinu na Dunaju v Peštu 3.55 4.16 4 30 3.75 3.50 3.90 3.68 3.80 2.40 2.10 3.00 2.35 2.65 2.60 2.75 2.50 2.25 2.25 1.30 2.72 2.94 2.60 3.65 2.55 4 00 2.90 3.85 2.66 1.30 1.30 1.35 1.36 1.50 1.60 2.05 1.43 2.651 1.55 2.15 1.26 2.50 2.50 2.60 2.60 2.55 2.60 2.70 2.50 2.40 2.30 2.50 2.30 2.15 2.40 2 05 2.40 2.60 2.40 2.40 2 55 2.20 2.60 — 2.40 — 2.60 3.20 Iskreno zahvalo izrekam očitno prečastitemu gospodu dekanu Janezu Kovačiču, kakor tudi vsem visoko čč. gg. duhovnikom, kteri so v tako obilnem številu skazali zadnjo čast nepozabljenemu gospodu, mojemu stricu, tukajšnjemu župnikn Josipa Suhadolniku. pri pogrebu 18. t. m. (2i—i) Antonija Snhadolnikova. Sv. Trojica, 23. aprila 1874. Jurij Dornik-ova zaloga olja r Trstu. Pošilja se s poštnim povzetjem (Postnach-uahme), s plačano colnino, vožnino (poštnino), posodo in vsemi drugimi stroški, do vsake postaje avstrijsko-ogrske monarhije, od 25 funtov dalje. _ Zapisniki cene se dobe zastonj in franko. (4-12) Ut-ri-iiji i*»i-n-i-ir*- Najlepši, najcenejši iz železa vliti s \) o in i ii j k i (monumenti), križi za altarje in veliki križi za pokopališča, izgotovljeni z najstanovitnejšimi, najbolj finimi barvami, s pravim, najbolj finim zlatom krasno pozlačeni (kakor jih sicer nikjer ne znajo delati), so — kakor žo čez 20 let — še vedno na zbir v velikanski množini in različnosti ter po najnižji že trdno določeni ceni, ravno tako tudi c. k. priv. » železa vlite podlage (stala — mesto kamenitih) edino le pri C. M. 1'obisch-n, mešč. trgovcu z železjem in lastniku privilegije nn Dunaji