444 apostolske gorečnosti in vneme za katoliško življenje, pravi „codex" za duhovnike lavan-tinske škofije. Gcschichte der Musik in Wien. Von dr. Josef Mantuani. Erster Theil. Von der Romerzeit bis zum Tode des Kaisers Max. Mit vielen in den Text gedruckten Illustrationen und Notenbeispielen, zwei Tafeln und einem Anhange von 54 Musikstiicken. \Vien 1904. Druck und Verlag von Adolf Holzhausen, k. u. k. Hof- und Universitatsdruckerei. Vel. 40. Str. 458. S posebnim ponosom smo vzeli v roke to izredno knjigo. Pisatelj je naš rojak, znan že po svojih glasbeno-zgodovinskih delih, in da je ravno Slovenec spisal zgodovino dunajske G. pisatelj začenja z rimsko d6bo. Glasba starih Rimljanov, zlasti na dvoru Marka Avre-lija, znanega cesarskega filozofa, daje pisatelju priložnost, da razpravlja o starorimskih godalih in pihalih, nato pa se bavi z glasbo prvih krščanskih časov. V markantnih potezah popisuje prehod od starorimske do prve krščanske kulture in glasbo kot izraz te nove omike. Petje, gledišče, narodne pesmi in umetno pesništvo cerkveno in posvetno, latinsko in nemško, krščansko in pogansko, mu dajejo dovolj priložnosti. da dobi gradivo tudi za splošnovažne kulturne sodbe. Zgodovinski viri se pomnože od Rudolfa Habsburškega dalje. Ravno avstrijske dežele so ono torišče, na katerem se dajo zasledovati početki vseh vrst pesništva in glasbe — od pravljične epike do cerkvene pesmi in ¦^Wi»shOw KRALJEVI GRAD WAWEL V KRAKOWU. glasbe, nam je ravnotako v čast, kakor da je pred štirimi stoletji Ljubljančan Jurij Slatkonia kot dunajski škof reformiral glasbo na dvoru in v cerkvi. Starinsko društvo dunajsko izdaja monu-mentalno delo „Geschichte der Stadt Wien", in dr. Mantuani popisuje zgodovino dunajske glasbe, katere prvi del — do smrti cesarja Maksimilijana I. — je ravnokar izšel. Dr. Mantuani je pokazal v tej knjigi svoje silno obsežno zgodovinsko znanje, ki ni le strokovno glasbeno, ampak obsega ves kompleks kulturnozgodovinskih vprašanj. Knjiga je osnovana na najširšem temelju in bo živo zanimala vsakega kulturnega zgodovinarja. nežne lirike ali celo politične satire. Mnogo jako zanimivih podrobnosti za početke nemške pesniške umetnosti je tu nabranih, s katerimi se ne moremo obširneje baviti. A za nas je zanimiv tudi ta del, ker je vplival gotovo tudi na naše kraje in podal snov marsikateri pesmi, ki je nastala pri nas. Zanimive so latinske pesmi iz tega časa, n. pr.: Ludunt super gramina virgines decorae, quorum nova carmina dulci sonant ore . . . Ergo nostra concio psallat cum tripudio dulci melodia . . .