Tanja Golob golob.tanja@gmail.com COBISS: 1.04 uporaba geografskih informacijskih sistemov pri pouku geografije v srednji šoli na primeru programa Quantum GIS Use of Geographic Information Systems in Geography Class at a Secondary School Using the Example of the Quantum GIS Program Povzetek V prispevku so opisane značilnosti in primeri uporabe geografskih informacijskih sistemov (GIS-ov) pri pouku geografije na splošnem sekundarnem nivoju izobraževanja. Predstavljen je primer projektnega učnega dne z naslovom: Dan GIS pri pouku geografije (z uporabo programa Quantum GIS (QGIS) ter javno dostopnih prostorskih podatkov), namenjen dijakom tretjih letnikov gimnazije. osrednji namen je, da se izbrani geografski informacijski sistem predstavi kot učni pripomoček, orodje, ki ga lahko učitelji in dijaki geografije uporabijo pri učnem procesu geografije za vizualizacijo, analizo in geografsko sintezo prostorskih podatkov. Ključne besede: geografski informacijski sistem, Quantum gis , pouk geografije Abstract the article describes the characteristics and examples of the use of a geographic information system (GIS) in general secondary school geography classes. It includes an example of project work called “A day of GIS in year three geography class at a selected general upper secondary school using Quantum GIS (QGIS) and publicly available spatial data”. the main purpose is to examine and introduce the geographic information system as a teaching accessory, a tool, which can be used by teachers and students in geography class for visualization, analysis, and geographic synthesis of spatial data. Keywords: geographic information system, Quantum gis , geography class Uvod geografski informacijski sistemi (gis -i) so orodje, računalniško podprti sistemi, ki omogočajo zbiranje, shranjevanje, urejanje, analiziranje in prikazovanje prostorskih podatkov. sestavljeni so iz osnovnih komponent, ki morajo biti za uspešno delovanje medsebojno usklajene. mednje prištevamo strojno opremo, programsko opremo, podatke (vektorski, rastrski podatkovni model, tekstovni podatki ...), metode, postopke in uporabnika (Chang, 2012). Pomembno vlogo imajo v znanosti, poslovnem svetu in ne nazadnje v izobraževanju. Uvajanje in integracija geografskih informacijskih sistemov v pouk geografije pomeni vsebinsko in metodološko obogatitev vzgojno-izobraževalnega procesa (močnik in r ugelj, 2006). njihova uporaba pri pouku omogoča razvijanje znanj in veščin na višjih taksonomskih ravneh. Predvsem razvijanje sposobnosti zbiranja, analiziranja, vizualiziranja in vrednotenja prostora ter ugotavljanja vzročno-posledičnih procesov v njem. n avedene prednosti vključevanja gis -ov v 28 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse učni proces geografije, ki jih izpostavljajo domači (l ipovšek, 2009; močnik in r ugelj, 2006) in tuji avtorji (g reen, 2001; Fitzpatrick in maguire, 2001 idr.), so bile povod za raziskovanje in načrtovanje možnosti uporabe gis -ov pri pouku geografije. Analiza slovenskega in finskega učnega načrta za geografijo z vidika vključenosti GIS-ov v pouk geografije Primerjalna analiza slovenskega (Geografija: splošna, klasična in ekonomska gimnazija, 2008) in finskega učnega načrta (The National Core Curriculum for Upper Secondary Schools, 2004) pri predmetu geografija na splošnem sekundarnem nivoju izobraževanja temelji na kriteriju zastopanosti učnih ciljev glede na vključenost gis -ov v pouk geografije. Finski učni načrt ima procesno strategijo zapisa učnih ciljev – poudarjajo se spretnosti, veščine in sposobnosti, medtem ko slovenski učni načrt temelji na učno- ciljni zasnovi in kompetencah. Ugotovili smo, da so pri finskem učnem načrtu vsebine gis -ov in njihova uporaba zapisane eksplicitno. izbirni letnik (četrti letnik) na Finskem je zasnovan kot celovito projektno učno delo z uporabo gis -ov. n amenjen je spoznavanju osnov gis - ov in njihovih aplikacij, obdelavi, interpretaciji ter vizualizaciji prostorskih podatkov z njihovo uporabo. d ijaki izvedejo regionalno geografsko raziskavo, ki temelji na samostojnem raziskovanju, pripravi načrta, izvedbi in interpretaciji rezultatov. g re za tako imenovano celovito projektno učno delo. medtem dijak v sloveniji predvidoma izvaja in interpretira terensko delo po vnaprej ponujenem načrtu, ki eksplicitno ne vključuje uporabe gis -ov. izpisali smo izbrane splošne učne cilje pri pouku geografije, ki jih lahko realiziramo z gis -i: • »dijaki pridobijo prostorsko predstavo o izbrani pokrajini; • dijaki znajo opisati, zakaj in kako se v pokrajini dogajajo spremembe; • dijaki znajo brati različne tematske karte in splošne zemljevide, tiskane in digitalne; • dijaki se naučijo izdelati nekatere vrste tematskih zemljevidov; • dijaki spoznavajo pravilno uporabo preprostejših geografskih metod in tehnik dela ter potrebne pripomočke; • dijaki se usposabljajo za samostojno uporabo geografskih virov in literature (statistična gradiva, zbirke geografskih podatkov itd.); • dijaki znajo sami zaznati ključne geografske probleme in si zamisliti svojo pot njihovega preiskovanja (pristop k problemu in strategija njegovega reševanja) (Polšak idr., 2008)«. v slovenskem učnem načrtu so gis -i neposredno poudarjeni pri digitalnih kompetencah. t u je zapisano, da dijaki pri pouku geografije: »z gis -i in drugimi orodji (gP s, google e arth) zbirajo, urejajo, obdelujejo in prikazujejo podatke o prostorskih pojavih in procesih.« splošni in operativni učni cilji ne vključujejo eksplicitne uporabe gis -ov. Uporaba gis -ov je torej lahko ena od možnosti doseganja ciljev. Vpeljava GIS-ov v učni proces geografije Učitelji morajo biti za kompetentno uporabo orodij gis ustrezno usposobljeni. t emeljna znanja pridobijo tekom študija in jih nato po lastnem preudarku nadgradijo s praktičnimi usposabljanji (seminarji), lastno iniciativnostjo ter željo po usvajanju novih znanj/kompetenc s področja gis -ov. v pouk geografije jih lahko vpeljejo na različne načine. Uporabijo jih lahko za demonstracijo aktualnih prostorskih pojavov ali procesov ter za vodeno ali samostojno raziskovanje dijakov. njihova uporaba je najbolj optimalna v okviru projektnih dni, izbirnih vsebin itd., saj je potrebno postopno usvajanje osnovnih konceptov znanja in dela z orodji gis . z njihovo uporabo lahko odgovorijo na temeljna geografska vprašanja (kaj je kje; kje je kaj; kakšne so spremembe v določenem časovnem intervalu; kakšne so prostorske zveze med posameznimi geografskimi elementi; kaj se zgodi, če; zakaj itd.) in ustvarijo nove informacije. t e lahko grafično vizualizirajo v obliki grafov, tabel, tematskih zemljevidov itd. Podatke, ki so potrebni za analizo in vizualizacijo, lahko pridobijo iz javno dostopnih prostorskih podatkovnih baz ali jih v obliki terenskega dela zbirajo sami. Učni proces geografije z računalniško podprtim učenjem je treba skrbno načrtovati. osnova za delo so zastavljeni vzgojno-izobraževalni cilji. osnovno vodilo za delo z geografskimi informacijskimi sistemi so geografska vprašanja, saj moramo, preden začnemo z osnovnimi fazami dela, opredeliti naslednje: kaj je predmet našega raziskovanja in kakšni so cilji raziskovalnega dela. n ato nadaljujemo z osnovnimi fazami dela z geografskimi informacijskimi sistemi. osnovne faze pri delu z gis -i: 1. faza: pridobivanje podatkov (prostorske podatkovne baze, zajemanje podatkov s pomočjo gP s, ...); Izbirni letnik (četrti letnik) na finskem je zasnovan kot celovito projektno učno delo z uporabo GIS-ov. Z uporabo orodij GIS lahko dijaki odgovorijo na temeljna geografska vprašanja in ustvarijo nove informacije. 29 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse 2. faza: shranjevanje podatkov v ustreznem formatu (na primer vektorski ali rastrski format in tako naprej); 3. faza: analiza podatkov (prostorske analize, statistične obdelave); 4. faza: interpretacija rezultatov; 5. faza: vizualizacija prostorskih podatkov v obliki tematskih kart, grafov, tabel (Chang, 2012; k vamme, 1997). Načrt projektnega učnega dne z uporabo geografskih informacijskih sistemov pri pouku geografije n ačrtovali smo projektni učni dan, tako imenovani dan gis , za dijake tretjih letnikov na splošni gimnaziji, z uporabo geografskih informacijskih sistemov. k riteriji za načrtovanje projektnega učnega dne so bili: artikulacija projektnega učnega dela po Freyu (n ovak, 2009) ter splošni in urni učni cilji iz slovenskega učnega načrta geografija: splošna, klasična in ekonomska gimnazija (2008) ter finski učni načrt The national Core Curriculum for Upper secondary schools (2004). n ačrt projektnega učnega dne je predstavljen v Preglednici 1. z a načrtovan projektni učni dan (dan gis) smo si zastavili naslednje splošne cilje: • d ijaki spoznajo osnove geografskih informacijskih sistemov. • d ijaki se naučijo samostojnega geografskega raziskovanja: pristopa k problemu in strategij njegovega reševanja. • d ijaki se naučijo zbirati, urejati, analizirati in prikazovati prostorske podatke (izdelati tematske zemljevide). • d ijaki s pomočjo prostorskih analiz obdelujejo prostorske podatke in ustvarijo nove podatke oz. informacije. • d ijaki se naučijo analizirati ter interpretirati pridobljene informacije za obravnavano območje. • d ijaki razvijajo sposobnost, da geografsko teorijo povezujejo s prakso s kritičnim geografskim mišljenjem. URA FAZA PROJEkTNEGA UČNEGA DELA VSEBINA UČNE METODE UČNE OBLIkE UČNI PRIPOMOČkI 1. ura uvod v GIS-e. Spoznavanje osnovnih značilnosti GIS-ov (Urna učna priprava: Uvod v GIS-e). Možganska nevihta, metoda razlage, razgovora, demonstracije. Frontalna oblika dela, delo v dvojicah. Računalnik, PPt, aplikacija St AGe. 2. ura uvod v GIS-e. Spoznavanje osnovnih značilnosti GIS-ov, prostorskih podatkovnih baz in programa QGIS (Urna učna priprava: Uvod v GIS-e). Metoda razlage, razgovora, demonstracije, možganska nevihta. Frontalna oblika dela, delo v dvojicah. Računalnik, PPt, program QGIS, prostorske podatkovne baze. 3. ura Izvedba: izdelava kart. Izdelava in analiza tematskih kart (Urna učna priprava: Izdelava in analiza tematskih kart, predstavitev rezultatov dela). Metoda dela z besedilom, metoda razlage, razgovora, metoda dela z zemljevidi. Frontalna oblika dela, delo v dvojicah. Računalnik, program QGIS, učno gradivo, učni list. 4. ura Izvedba: izdelava kart. Izdelava in analiza tematskih kart (Urna učna priprava: Izdelava in analiza tematskih kart, predstavitev rezultatov dela). Metoda dela z besedilom, metoda razlage, razgovora, metoda dela z zemljevidi. Frontalna oblika dela, delo v dvojicah Računalnik, program QGIS, učno gradivo, učni list. 5. ura Izvedba: izdelava kart. Izdelava in interpretacija tematskih kart (Urna učna priprava: Izdelava in analiza tematskih kart, predstavitev rezultatov dela). Metoda razlage, razgovora, metoda dela z zemljevidi, metoda dela z besedilom. Frontalna oblika dela, delo v dvojicah. Računalnik, program QGIS, učno gradivo, učni list. 6. ura Predstavitev, evalvacija, vrednotenje rezultatov. Predstavitev in vrednotenje rezultatov dela. Metoda razlage, razgovora. Delo v dvojicah. Računalnik, PPt. Preglednica 1: načrt projektnega učnega dne – Dan GIS. Vir: Golob, 2016 30 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse Potek projektnega učnega dne smo natančneje opisali v dveh urnih učnih pripravah: urna učna priprava Uvod v geografske informacijske sisteme in urna učna priprava Izdelava in analiza tematskih kart, predstavitev rezultatov dela. izdelali smo tri različne vsebinske sklope z nalogami za izvedbo projektnega učnega dne: • vsebinski sklop 1: Poplavna območja v sloveniji; • vsebinski sklop 2: n aravovarstvena območja v sloveniji; • vsebinski sklop 3: Prebivalstvo v s loveniji. Pri vsakem vsebinskem sklopu smo zapisali urne učne cilje, predvideno število ur, predvideno število dijakov ter vire in literaturo. izdelali smo učne liste in učna gradiva za dijake ter delovna navodila s programom Qgis za učitelje. osnovni učni in delovni instrumentariji so bili: javno dostopen in brezplačen program Quantum gis (Qgis) ter javno dostopni prostorski podatki, pridobljeni iz prostorskih podatkovnih baz: • zbirka geostatističnih podatkov rs – statistični urad rs; • zbirka okoljskih metapodatkov − a gencija rs za okolje (geoportal arso); • ministrstvo za okolje in prostor − geodetska uprava rs (prostorski portal); • ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano − prostorski portal gerk ; • spletna aplikacija stage − s tatistični urad rs . Prva učna priprava: Uvod v geografske informacijske sisteme. n ačrtovali smo, da bi dijaki v okviru uvodne učne ure spoznali osnove geografskih informacijskih sistemov ter prepoznali in razumeli uporabno vrednost gis -ov za zbiranje, analiziranje in prikazovanje prostorskih podatkov. spoznali bi osnovne funkcije programa Qgis in pridobili veščine zbiranja in urejanja prostorskih podatkov. Urni učni cilji: • d ijaki definirajo geografske informacijske sisteme in naštejejo njihove osnovne komponente. • d ijaki s pomočjo fotografije in kartografskega podatkovnega modela primerjajo vektorske in rastrske podatke. • d ijaki na podlagi konkretnih primerov opišejo temeljne funkcije gis -ov. • d ijaki opišejo osnovne faze pri delu z gis -i. • d ijaki opišejo digitalni model reliefa in njegovo uporabno vrednost. • d ijaki zbirajo in analizirajo prostorske podatke s pomočjo podatkovnih baz in programa Qgis . • d ijaki vrednotijo pomembnost uporabe gis -ov z vidika analiziranja prostora. Novi pojmi: geografski informacijski sistem, vektorski podatki, rastrski podatki, podatkovni sloji, digitalni model reliefa, prostorski podatki, aplikacija STAGE, Statistični urad RS, Geoportal ARSO, portal GURS. Druga učna priprava: Izdelava in analiza tematskih kart, predstavitev rezultatov dela. v okviru tretje in četrte učne ure smo načrtovali, da bi se dijaki naučili urejanja, analiziranja ter interpretiranja prostorskih pojavov in procesov s pomočjo programa Qgis . n aučili bi se izdelati tematske zemljevide, obdelati prostorske podatke in ustvariti nove podatke oziroma informacije. Učitelji bi jih s pomočjo izdelanih delovnih navodil s programom Qgis usmerjali in vodili pri delu. v delovnih navodilih za učitelje smo natančno opisali in z zaslonskimi slikami (slika 1 in slika 2) prikazali postopke analize podatkov in izdelave tematskih kart. Slika 1: Primer delovnih navodil za učitelje: urejanje izdelane tematske karte. Vir: Golob, 2016 31 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse Vsebinski sklop 1: Poplavna območja v Sloveniji Pri vsebinskem sklopu Poplavna območja v sloveniji smo si zastavili naslednje urne učne cilje: • d ijaki s pomočjo učnega gradiva opredelijo pojma poplava in območje poplavne nevarnosti. • d ijaki s pomočjo učnega gradiva naštejejo razrede poplavne nevarnosti. • d ijaki s pomočjo učnega gradiva opredelijo območja velike poplavne nevarnosti. • d ijaki s pomočjo učnega gradiva opišejo naravnogeografske in družbenogeografske vzroke za poplave v sloveniji. • d ijaki s pomočjo programa Qgis izdelajo in analizirajo tematsko karto, ki prikazuje območja z veliko poplavno nevarnostjo v sloveniji. • d ijaki s programom Qgis izdelajo in analizirajo tematsko karto, ki prikazuje število prebivalcev, živečih na območjih z veliko poplavno nevarnostjo, gledano statistično po regijah v sloveniji. • d ijaki s programom Qgis izdelajo tematsko karto, ki prikazuje oblike rabe tal na območjih z veliko poplavno nevarnostjo v sloveniji. • d ijaki analizirajo prevladujoče oblike rabe tal na območjih z veliko poplavno nevarnostjo v sloveniji. • d ijaki oblikujejo predloge za zmanjšanje negativnih posledic poplav na neustreznih oblikah rabe tal. Novi pojmi: območje poplavne nevarnosti, razredi poplavne nevarnosti. Predvidevali smo, da bi za realizacijo vsebinskega sklopa Poplavna območja v sloveniji potrebovali tri učne ure (maksimalno število: dvajset dijakov). d ijaki bi za delo potrebovali naslednje učne pripomočke: računalnik, program Qgis , učni list Poplavna območja v Sloveniji in učno gradivo Poplavna območja v Sloveniji. Slika 3: Primer izdelane tematske karte območja z veliko poplavno nevarnostjo v Sloveniji. Vir: Golob, 2016 Slika 2: Primer delovnih navodil za učitelje: Prikaz zavarovanih območij narave v Sloveniji. Vir: Golob, 2016 32 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse Vsebinski sklop 2: Naravovarstvena območja v Sloveniji Urni učni cilji vsebinskega sklopa 2: n aravovarstvena območja v sloveniji: • d ijaki s pomočjo učnega gradiva razlikujejo med zavarovanimi območji narave in območji n ature 2000. • d ijaki s pomočjo programa Qgis izdelajo in analizirajo tematsko karto, ki prikazuje z avarovana območja narave v sloveniji. • d ijaki s pomočjo programa Qgis izdelajo in analizirajo tematsko karto, ki prikazuje o bmočja n atura 2000 v sloveniji. • d ijaki s pomočjo programa Qgis izdelajo in analizirajo tematsko karto, ki prikazuje o bmočja n atura 2000 v sloveniji s povprečno letno hitrostjo vetra nad 4 m/s. • d ijaki kritično ovrednotijo gradnjo vetrnih elektrarn na območjih n atura 2000. Novi pojmi: zavarovana območja narave, Natura 2000, narodni park, regijski park, krajinski park. Predvidevali smo, da bi za realizacijo tega vsebinskega sklopa potrebovali dve učni uri (maksimalno število: dvajset dijakov). d ijaki bi za delo potrebovali naslednje učne pripomočke: računalnik, program Qgis , učni list Naravovarstvena območja v Sloveniji in učno gradivo Naravovarstvena območja v Sloveniji. n a sliki 5 je prikazana izdelana tematska karta z avarovana območja narave v sloveniji. d oločene kategorije (na primer naravni spomenik) iz karte niso razvidne. Poudarjamo, da lahko dijaki v programu Qgis karto povečajo, dodajo imena zavarovanih območij narave, vodotokov in tako smiselno analizirajo izdelano tematsko karto. Slika 4: tematska karta Raba tal na območjih z veliko poplavno nevarnostjo v Sloveniji, izdelana v programu QGIS. Vir: Golob, 2016 Pri izdelani tematski karti o bmočja z veliko poplavno nevarnostjo v sloveniji, prikazani na sliki 3, niso razvidna imena rek in podobno. Poudarjamo, da lahko dijaki v programu Qgis prikazano karto povečajo, dodajo imena rek in tako karto s pomočjo smernic (vprašanj na učnem listu) ustrezno analizirajo. Slika 5: Primer izdelane tematske karte Zavarovana območja narave v Sloveniji. Vir: Golob, 2016 33 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse Vsebinski sklop 3: Prebivalstvo v Sloveniji Urni učni cilji vsebinskega sklopa 3: Prebivalstvo v sloveniji: • d ijaki s pomočjo učnega gradiva opredelijo pojma depopulacija in indeks starosti. • d ijaki s pomočjo učnega gradiva opišejo posledice staranja prebivalstva za gospodarstvo slovenije v prihodnje. • d ijaki s pomočjo programa Qgis izdelajo in analizirajo tematski karti, ki prikazujeta indeks starosti v sloveniji leta 1995 in 2015. • d ijaki s pomočjo tematske karte, ki prikazuje indeks staranja v sloveniji leta 1995 in 2015, pojasnijo, za katera območja je indeks staranja najugodnejši. • d ijaki s pomočjo programa Qgis izdelajo in analizirajo tematski karti, ki prikazujeta število prebivalcev po naseljih na goričkem leta 1961 in leta 2015. • d ijaki pojasnijo vzroke depopulacije na g oričkem. Novi pojmi: indeks starosti, depopulacija. Predvidevali smo, da bi za realizacijo tega vsebinskega sklopa potrebovali dve učni uri (maksimalno število: dvajset dijakov). d ijaki bi za delo potrebovali naslednje učne pripomočke: računalnik, program Qgis , učni list Prebivalstvo v Sloveniji in učno gradivo Prebivalstvo v Sloveniji. Slika 6: Primer izdelanih tematskih kart indeksa staranja po občinah v Sloveniji leta 1995 in 2015. Vir: Golob, 2016 34 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse Sklep z a uporabo programa Qgis pri pouku geografije smo pripravili sledeča gradiva: urne učne priprave, učna gradiva za dijake, učne liste za dijake in delovna navodila s programom Qgis za učitelje, ki so namenjena usvajanju temeljnega znanja in veščin dela z gis -i oziroma s programom Qgis . Poudarjamo, da so geografski informacijski sistemi orodje, s pomočjo katerega prostorske podatke vizualiziramo, analiziramo in ustvarimo nove informacije, znanje. n aloga geografa je, da rezultate kritično ovrednoti in interpretira. k ljub temu da priprava računalniško podprtega učenja vzame več časa, je smiselna, saj je učencem s pridobljenimi digitalnimi kompetencami omogočeno lastno raziskovanje ter uporaba usvojenega znanja pri izdelavi seminarskih nalog in drugih raziskovalno naravnanih dejavnosti. Učencem omogoča razvijanje sposobnosti za vrednotenje prostora in ugotavljanje vzročno-posledičnih procesov. Primer projektnega učnega dne z naslovom: d an gis pri pouku geografije (z uporabo programa Quantum gis (Qgis) ter javno dostopnih prostorskih podatkov), namenjen dijakom tretjih letnikov gimnazije (golob, t . (2016): Uporaba geografskih informacijskih sistemov pri pouku geografije na splošnem sekundarnem nivoju izobraževanja. maribor: Univerza v mariboru, Filozofska fakulteta) je dostopen na spletni strani d igitalne knjižnice Univerze v mariboru: https://dk.um.si/ izpisg radiva.php?id=64460. Viri in literatura 1. chang, K. (2012). Introduction to geographic information systems. new York: McGraw-Hill. 2. Finnish national Board of education (2004). National Core Curriculum for Upper Secondary Schools 2003. Vammala: Vammalan Kirjapaino o y. Pridobljeno 5. 1. 2016, http:/ /www.oph. fi/download/47678_core_curricula_upper_ secondary_education.pdf. 3. Fitzpatrick, c. in Maguire, D. J. (2001). GIS in schools: Infrastructure, methodology and role. V Green, D. R. (ur.): GIS: a sourcebook for schools (62−72). new York: t aylor & Francis. 4. Golob, t. (2016). Uporaba geografskih informacijskih sistemov pri pouku geografije na splošnem sekundarnem nivoju izobraževanja. Magistrsko delo. Maribor: univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta. 5. Green, D. R. (2001). GIS in school education: an introduction. V Green, D. R. (ur.): GIS: a sourcebook for schools (1−25). New York: taylor & Francis. 6. Kvamme, K., oštir-Sedej, K., Stančič, Z. in Šumrada, R. (1997). Geografski informacijski sistemi. Ljubljana: ZRc SAZu. 7. Lipovšek, I. (2009). opisovalna, razlagalna ali raziskovalna geografija v šoli. Geografija v šoli, 18 (1), 3−10. 8. Močnik, B. in Rugelj, J. (2006). Posodobitev srednješolskega pouka geografije z uvajanjem GIS. Vzgoja in izobraževanje v informacijski družbi. Ljubljana. Pridobljeno 10. 2. 2016, http:/ /profesor. gess.si/marjana.pograjc/%c4%8Dlanki_VIVID/ Arhiv2006/Papers/Mocnik2006.pdf. 9. novak, H., žužej, V. in Zmaga Glogovec, V. (2009). Projektno delo kot učni model v vrtcih in osnovnih šolah. Radovljica: Didakta. 10. Polšak, A., Dragoš, A., Resnik Planinc, t. in Škof, u. (2008). Učni načrt geografija. Splošna, klasična in ekonomska gimnazija. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. Geografski informacijski sistemi so orodje, s pomočjo katerega prostorske podatke vizualiziramo, analiziramo in ustvarimo nove informacije, znanje. Naloga geografa je, da rezultate kritično ovrednoti in interpretira. 35 GeoGrafija v šoli | 3/2017 iz prakse