Miscellanea nejša tehnološka sredstva, da bo vzpo- stavil elektronsko h mrežo, v kateri bo nastala podatkovna zbirka vseh tistih šol v Evropski skupnosti, ki imajo v uč­ nih načrtih klasične predmete. Prav tako bo zbiral podatke o vseh univer- zitetnih tečajih iz klasičnih študij in o delu drugih ustanov, ki se ukvarjajo z antiko. Vsi ti podatki bodo na voljo na spletni strani. 2. Pomembna naloga centra bo pospeševati poučevanje klasičnih predmetov na ravni srednjih šol. Me- nimo, daje ta naloga pomembna, ker bodo klasične študije pri študentih zelo povečale zmožnost oblikovati in izražati svoje poglede na zadeve, po- membne za različne vidike naše druž- be. Center bo lahko širil podatke o novih izobraževalnih pristopih in uč­ nih metodah. Krepil bo tudi sodelo- vanje med univerzami. JERA IVANC, PERZEJ. Lutkovno gledališče Ljubljana, 14. 3. 2003. Režija: Jaka Ivanc; kostumograftja: Pa- tricija Čičmir; scenografija: Matej Fi- lipčič; glasba: Davor Herceg; koreo- graftja: Miha Lampič; luč: Miran Udo- vič. V glavnih vlogah: Aljoša Koltak (Peter); Martina Maurič Lazar (Ire- na). Tema tega zapisa, prvotno objavljene- ga v diskusijski skupini Agor@,je tudi v okviru revije Keria »popularizacija antike«, njegov povod pa dogodek, ki je -vsaj po mojem prepričanju in spo- minu - eden nabolj kvalitetnih pris- pevkov k tej popularizaciji. Že uvodo- 177 3. Enako pomembna naloga centra mora biti tudi podpora poučevanju in raziskovanju v klasičnih študijah na univerzitetni ravni ter v drugih aka- demskih in kulturnih ustanovah. Cen- ter mora zlasti spodbujati raziskova- nje in sodelovanje med mladimi znanstveniki iz različnih delov Evrop- ske skupnosti. 4. Center se ne sme posvečati samo kakovosti klasičnih študij, ampak tudi širšemu razumevanju antične civiliza- cije v današnji družbi, ne samo za di- jake in študente, ampak tudi za uče­ če se odrasle.« Udeleženci so v spomenici izrazili pre- pričanje, da bo minister za šolstvo Re- publike Grčije upošteval priporočila, kijihje dala konferenca, in da bo mi- nistrstvo za šolstvo Republike Italije, ki bo od Grčije prevzela predsedstvo Evropske skupnosti, dano pobudo podprlo injo dokončno uresničilo. Matjaž Babič ma naj poudarim, daje ta vidik izrazi- to omejen, obroben, skorajda herme- tičen; kvaliteta nove predstave je rav- no v tem, da njeno strateško bistvo ni didaktično (čeprav v njej nastopa cela enciklopedija grških mitoloških juna- kov). Peter in njegova mlajša sestra Irena zamudita predstavo, brezhibno ureje- na mama ju v zadnjem hipu stlači v sredino prve vrste. Klepetanje med občinstvom zdaj počasi potihne, toda predstava se noče začeti. Irena ne str- pi več, rada bi videla Perzeja, svojega junaka iz sanj. Skoči na oder, Peter za njo, pokukata za zaveso, in že je odr- ska utvara resničnost. Toda med igral- ci, kaznovanci v Hadu, Perzeja ni. 178 Tako ju pouči Sizif, ki pomembno sprijaznjen, z vsem službenim dosto- janstvom, v zaničevanju do živih kota- li svojo skalo. Irenino iskanje se na- daljuje, prav tako Petrovo »samoiska- nje«, ki so ga sprožile identitetne di- leme ob vstopu v odrski svet. Srečata Tantala, Harona, Orfeja kot hipersen- zibilnega rockerja, Herakla kot ome- jenega mišičnjaka - skratka travestija mita v duhu grške komedije, satirske igre in helenizma, a vse to še vedno v barvitem prostoru mita, ki vseskozi os- taja tudi prostor odrske iluzije. Petru naposled pomaga »do sebe« skeptič­ ni intelektualec Prometej, sam Peter pa preslepi tri Graje, da mu povedo, kje je Meduza. Tako Irena najde svo- jega junaka Perzeja ... toda s pošastjo se mora namesto njega spoprijeti Pe- ter, kajti »lepotec« Perzej, ta princ iz Ireninih sanj,je v resnici nekakšen es- tradni žigolo, ki se podaja samo v vna- prej dobljene boje. Boj z zmajem ne pride v poštev, Andromeda, ki se son- či prikleajena na morsko skalo, pa ni posebej težavna osvojitev. Ireninih sanj o princu je konec. A kaj bi s prin- ci, oni bi se tako in tako samo poljub- ljali. Na kulturnem obrobju, kjer se je po paradoksu znašla naša »neživljenjska«, »Okostenela« stroka, se mi ob tem po- rajajo naslednji malo pomembni raz- misleki (in celo nekaj preračunljivih upov). Po zunanji odmevnostije kvan- titativni domet take predstave nekje med hollywoodskimi spektakli in knji- go. Najbrž nekoliko bliže knjigi; ven- dar je po drugi strani tudi občinstvo Keria V - 1 " 2003 za spoznanje bolj »relevantno« od ti- stega, ki je Gladiatorju in Herkulu vna- prej zagotovljeno. A če zanemarimo kriterij množičnosti, lahko Perzejtemu občinstvu da vse kaj drugega kot orne·· njeni spektakli. Celo z ozkega stališča šolske, didaktične popularizacije lah- ko služi za zgled. Strateško »naciljana« popestritev pou·- ka latinščine in grščine se zelo pogo- sto izteče v banalno in razvidno poo- tročenje in ponedolženje sicer preveč suhoparne in »neživljenjske« snovi. Morda pa je očitek neživljenjskosti včasih upravičen? Medtem ko sta dru- god na sporedu francoska revolucija in Kafka (naključno izbrana primera), skušamo pri nas·izjeme v ablativu pri- devnikov tretje deklinacije popestriti z Romulovo volkuljo, pregovori in opisom term. Otroke skušamo pope- ljati nazaj v »zibelko evropske kultu- re« tako, da jim antiko ponudimo v obliki poučne igrače - take, ki so jo zasnovali didaktični strokovnjaki in po pravilu že prvi dan obleži v kotu. To seveda ni kritika kake čisto določene šolske prakse, ampak abstrakten ne- gativni zgled, s katerim skušam ilustri- rati vrednost nove otroške predstave. Didaktičnega »spusta« v otroštvo, kot si ga predstavljamo odrasli, v njej ni. Jeri Ivanc, Jaku Ivancu in drugim so- delavcem pri predstavi je uspelo od- preti perspektivo od spodaj navzgor. Skozi otroške oči se svet mita kaže v vsej barviti lepoti, obenem pa kot sub- tilna denunciacija banalnosti in slabe- ga okusa, ki vladata v svetu odraslih. Med iskalci samega sebe in iskalkami princa iz sanj. Marko Marinčič