letnik III, številka 2, oktober 2011 4 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 1 Uvod Nelinearnost (nepremosorazmernost) dogodkov in v z r o č n o - p o s l e d i č n i h z v e z ( d i n a m i č n o s t , k o m p l e k s n o s t , n e g o t o v o s t ) o t e ž u je m a n a g e r je m n a č r t o v a n je d o l g o r o č n e ga r a z v o j a , s a j je t e ž k o n a p o v e d o v a t i s p r e m e m b e v o k o l j u ž e z a n e k a j m e s e c ev , k a j š e l e n e k a j l e t , k i p a l a h k o o b č u t n o s p r e m e n i j o r a z m e r e p o s l o v a n j a i n p o l o ž a j p o d je t j a v t e h r a z m e r a h ( n p r . v S l o v e n i j i n a z a d n je g r a d b e n i š t v o i n fi n a n č n i h o l d i n g i ) . Z a n a č r t o v a n je s t r a t e š k i h r a z v o jn i h u s m e r i t ev ( p r i h o d n o s t i p o d je t j a ) k r a t k o r o č n i i n s r e d n je r o č n i n a č r t i , k i s o b i l i s i c e r m e t o d o l o š k o i n p o d a t k o v n o p r i p r a v l je n i n a n a j b o l j š i m o g o č i n a č i n , v e n d a r n a o s n o v i r a z m e r p o s l o v a n j a v d o l o č e n e m o k o l j u in obdobju, te razmere pa so se v trenutku njihove i m p l e m e n t a c i je l a h k o ž e p o m e m bn o s p r e m e n i l e , n i s o zadostni ali neposredno uporabljivi. Zato je toliko bolj pomembna vizija podjetja oz. vizionarska sposobnost m a n a g e m e n t a , k i d o l o č i » s m e r p l o v b e « ( r a z v o j a ) p o d je t j a . Ker je torej dogajanje v okolju vse intenzivnejše, pri tem pa manj linearno in napovedano oz. napovedljivo, je treba toliko bolj pozorno spremljati dogajanja v okolju in podjetje sproti prilagajati (aktivno ali reaktivno, evolucijsko ali revolucijsko) na takšne spremembe. To pa zopet postavlja pred management v ospredje stalno b u d n o s t i n p r i p r a v l je n o s t z a s p r e m i n j a n je , p r i č e m e r pasivni pristop ne more biti uspešen. Pri tem pa ne gre zgolj za razvite sisteme in procese spremljanja dogajanj v o k o l j u , t e m v e č t u d i z a n j i h o v o u v a j a n je v p o d je t je t e r prilagajanje podjetja zaznanim spremembam. Ugotovimo lahko, da so pretekli managementski modeli in vzorci u s t r e z e n p r i p o m o č e k , n e p a t u d i z a d o s t e n . V predstavljenem prispevku postavljamo najprej (1) trditev ( h i p o t e z o ) , k i je s ev e d a n a t a k š e n n a č i n i n v t e m obsegu ne moremo zadovoljivo dokazati, da navkljub izjemnemu napredku informacijsko-komunikacijske t e h n o l o g i je , k i n a j b i p o d p i r a l a o d l o č a n je i n d e l o v a n je m a n a g e m e n t a , š t ev i l n i m t e o r e t i č n i m m o d e l o m i n v e d n o n o v i m p r i r o č n i k o m m a n a g e m e n t u , p o s t a j a v s e d a n j i h (in prihodnjih) razmerah sodoben, kakovosten strateški m a n a g e m e n t z a u s p e š n o i n u č i n k o v i t o d e l o v a n je p o d je t j a v r e s n i c i š e p o m e m bn e j š i , p r i č e m e r s e m o r a j o s t r a t e š k e ( s u b je kt i v n e ) o d l o č i t v e , k i v k l j u č u je j o š i r o k s p e kt e r m o ž n o s t i d e l o v a n j a , s p r e je m a t i h i t r e je i n v v s e bolj negotovih razmerah, kar zahteva stalno pozornost in aktivnost managementa. Akutna kriza v podjetju pa je e k s i s t e n č n o v p r a š a n je , k i ga b r e z p r i p r a v e i n i z v e d b e r ev o l u c i j s k i h s p r e m e m b n e b o m o g o č e r a z r e š i t i , k a r je Kriza, revolucijske spremembe in kompetence managementa Drago Dubrovski Univerza na Primorskem, Fakulteta za management Koper drago.dubrovski@fm-kp.si Povzetek Ker je dogajanje v okolju vse intenzivnejše, pri tem pa manj linearno in napovedano oz. napovedljivo, je treba toliko bolj pozorno spremljati dogajanja v okolju in podjetje sproti prilagajati (aktivno ali reaktivno, evolucijsko ali revolucijsko) n a t a k š n e s p r e m e m b e . K r i z a k o t k r a t k o t r a jn o n e u g o d n o , n e z a ž e l e n o i n k r i t i č n o s t a n je v p o d je t j u ( o r ga n i z a c i j i ) , k i n e p o s r e d n o o g r o ž a n a d a l jn j i o b s t o j i n r a z v o j t e o r ga n i z a c i je , z a h t ev a p r i p r a v o i n i z v e d b o r ev o l u c i j s k i h s p r e m e m b , č e s i ž e l i o r ga n i z a c i j a š e n a p r e j z a g o t o v i t i s v o j o b s t o j i n r a z v o j . T a k š n e s p r e m e m b e l a h k o i z v a j a k r i z n i m a n a g e m e n t , k i p a m o r a p o l e g s p l o š n i h s t r o k o v n i h , m e t o d o l o š k i h , s o c i a l n i h , o s e bn i h i n i z v e d b e n i h z n a n j , s p r e t n o s t i i n v e š č i n p o s e d o v a t i še posebne kompetence, potrebne za izvajanje radikalnih sprememb, preobrata v poslovanju ali celovite prenove p o d je t j a . V p r i s p ev k u p o s t a v l j a m o t r i t r d i t v e : v l o ga m a n a ga m e n t a n a v k l j u b i z je m n e m u n a p r e d k u r a z l i č n i h p o d p o r n i h t e h n o l o g i j , š t ev i l n i m t e o r e t i č n i m m o d e l o m i n v e d n o n o v i m p r i r o č n i k o m o m a n a g e m e n t u p o s t a j a v d a n a š n j i h r a z m e r a h z a p r e ž i v e t je i n r a z v o j š e p o m e m bn e j š a ; s k r i z o s o n e l o č l j i v o p o v e z a n e r ev o l u c i j s k e s p r e m e m b e ; m a n a g e m e n t , k i n i m a p r a v i h k o m p e t e n c , v k l j u č n o s t i s t i m i p o s e bn i m i ( d o d a t n i m i ) , z a p r i p r a v o i n i z p e l j a v o r ev o l u c i j s k i h s p r e m e m b n e m o r e biti uspešen. Ključne besede: kriza, revolucijske spremembe, management, kompetence letnik III, številka 2, oktober 2011 5 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek naslednja (2) trditev . Č e t o r e j p o s t a j a m a n a g e m e n t n a e n i s t r a n i z a p r e ž i v e t je i n r a z v o j p o d je t j a ( a l i k a te r e k o l i organizacije) vse pomembnejši, se na drugi strani samo po sebi postavlja vprašanje, ali je ta management tudi dovolj usposobljen za delovanje v razmerah hitrega spreminjanja podjetja in njegovega okolja. Zadnja postavljena (3) trditev je , d a d o m a č i m a n a g e m e n t , k i je b i l u s p e š e n v r a z m e r a h r a s t i i n s p l o š n e k on j u n kt u r e , v p o v p r e č j u v e n d a r l e n i dovolj uspešen v obdobju resnih kriznih razmer, ko je treba razviti še nekatere posebne oz. dodatne kompetence. Namen tega prispevka je torej opozoriti na razkorak med ž e l e n o ( p o t r e bn o ) m a n a g e m e n t s k o p r a k s o i n r e s n i č n o p r a k s o , t a r a z k o r a k p a s e je p r a v v č a s u k r i z e ( r e c e s i je ) n a j b o l j p o v e č a l , o č e m e r p r i č a j o s o d o bn i d o m a č i p r i m e r i podjetij. 2 Ali po v ečana inte nzivnos t sprememb vpliva na vlogo managementa? R a z v o j je n e l o č l j i v o p o v e z a n s p r o c e s i s p r e m i n j a n j a , k i p a s o l a h k o z e l o r a z l i č n i p o p o d r o č j i h , o b s e g u i n intenzivnosti. Za zagotavljanje obstoja v sodobnem okolju se mora podjetje stalno razvijati, pri tem pa ne obstaja v n a p r e j d o l o č e n a o p t i m a l n a a l i m a k s i m a l n a v e l i k o s t podjetja (Deans, Kroeger in Zeisel, 2003, str. 5). Č e s o s p r e m e m b e v o k o l j u v e d n o p o g o s te j š e , h i t r e j š e in manj predvidljive, po katerih pravilih ali receptih naj s e p o t e m m a n a g e m e n t r a v n a , d a b i b i l o m o g o č e v p o d je t j u p r e p r e č i t i n a s t a n e k l a t e n t n e a l i a k u t n e k r i z e t e r s i š e z a naprej zagotoviti obstoj in (pospešen) razvoj? Zaradi s p e c i fi č n o s t i v s a k e ga p o s a m e z n e ga p r i m e r a ( p o d je t j a ) r e c e p t a r e s n i č n o n i . Z a t o g l e d e n a s o d o bn a d o ga j a n j a v okolju poslovna praksa stalno razvija nove pristope, kako v t a k š n e m t u r b u l e n t n e m , k o m p l e k s n e m i n k a o t i č n e m o k o l j u p r e ž i v e t i i n u s p e t i , v s i p a t e m e l j i j o n a n u jn o s t i i n stalnosti t. i. tristopenjskega ukrepanja: spremljanje dogajanja in sprememb v okolju, • p r e n a š a n je s e d a n j i h i n p r i h o d n j i h z n a č i l n o s t i o k o l j a • v podjetje, izvajanje sprememb v delovanju podjetja na tej • osnovi. L e n a t a k š e n n a č i n s e l a h k o p o d je t je o d z o v e n a turbulentnost okolja, ki je danes lahko z vidika pogojev p o s l o v a n j a p o d je t j u p r i j a z n o , j u t r i p a p o v s e m s o v r a ž n o , t r i s t o p e n j s k o u k r e p a n je p a n e s m e b i t i z a č a s n a a l i o b č a s n a n a l o ga , t e m v e č n a č i n s t a l n e ga r a v n a n j a m a n a g e m e n t a . O p i s a n o t r i s t o p e n j s k o u k r e p a n je je v o s n o v i t a k o e n o s t a v e n r e c e p t , d a je l a h k o ž e b a n a l e n , v e n d a r p a usoden za kar celotne panoge (npr. tekstilna industrija, ki p o r a z p a d u j u g o s l o v a n s k e ga t r ga v z a č e t k u d ev e t d e s e t i h l e t n i p r a v o č a s n o p r i l a g o d i l a a l i z m a n j š a l a s v o j i h z m o g l j i v o s t i d o k on č n o z m a n j š a n e m u p o v p r a š ev a n j u i n je namesto tega te zapolnjevala s prevzemom nedonosnih s t o r i t ev z a d r u g e ; a l i p a ž i v i l s k o p r e d e l o v a l n a i n d u s t r i j a iz sredine devetdesetih let, ki je kapitalsko koncentracijo s v o j i h n a j p o m e m bn e j š i h k u p c ev – m a l o p r o d a jn i h t r g o v c ev z g o l j p a s i v n o s p r e m l j a l a i n s e n i p r a v o č a s n o o d z v a l a s » p r o t i u k r e p i « ) . N a v k l j u b s k l i c ev a n j u n a m a k r o e k on o m s k e a l i p a n o ž n e t e ž a v e t o n a v s e z a d n je v e n d a r l e p o m e n i , da se lahko podjetja oz. njihov management na krizo z e l o r a z l i č n o o d z o v e j o , e n i b o l j i n d r u g i m a n j u s p e š n o . Z n a n i p r e n o v i t e l j k o r p o r a c i je G e n e r a l E l e c t r i c J a c k W e l c h je n e k o č i z j a v i l : » Č e je s t o p n j a s p r e m i n j a n j a z n o t r a j o r ga n i z a c i je n i ž j a k o t s t o p n j a s p r e m i n j a n j a o k o l j a , p o t e m je k on e c n a v i d i k u . « Dejstvo je, da so nekatera podjetja iz sicer iste panoge in istega gospodarskega prostora lahko zelo uspešna t u d i v č a s u p a n o ž n e k r i z e . V s l o v e n s k e m o k o l j u je b i l o m o g o č e v č a s u fi n a n č n e i n g o s p o d a r s k e k r i z e n a j t i v r s t o p o d je t i j , k i s o p o v e č ev a l a s v o je p r i h o d k e i n d o b i č k e t e r se pospešeno razvijala. Takšna podjetja pa so bila npr. p r e d s t a v l je n a v d o m a č i p o d je t n i š k i r ev i j i a l i č a s o p i s u v r u b r i k i » L o m i l c i k r i z e « , k a te r i h u s p e h je b i l p o g o s t o p o v e z a n s p r a v o č a s n o s p r e m e m b o o z . p r i l a g o d i t v i j o poslovnega modela, programov in strategij. Podjetja, k i v s a d e l u je j o v n a z a d u j o č i p a n o g i , i m a j o l a h k o p o p o l n o m a r a z l i č n e s t o p n je u s p e š n o s t i , k a r k a ž e n a t o , da v istih gospodarskih razmerah (zunanji vzrok) lahko p o d je t j a s s v o j i m i p o s l o v n i m i o d l o č i t v a m i i z b o l j š u je j o a l i p o s l a b š u je j o s v o j p o l o ž a j ( n o t r a n j i v z r o k ) . Č e b i v e l j a l o , d a n a n a s t a n e k k r i z v p o d je t j i h , k i d e l u je j o v k r on i č n o t e ž a v n i h p a n o ga h , m a n a g e m e n t n e m o r e v p l i v a t i i n z a t o s o t u k a j k r i z n e r a z m e r e n a s t a l e i z k l j u č n o i z z u n a n j i h vzrokov, potem bi panoge izumirale v celoti. Tako pa n a j d e m o , č e o p a z u je m o d o m a č e g o s p o d a r s k o o k o l je , zelo dobra podjetja tudi v gradbeni, tekstilni, lesarski in d r u g i h » p r o b l e m a t i č n i h « p a n o ga h . V e d n o v e č p o d je t i j s p o z n a v a , d a n e k o č s i c e r u s p e š n a formula razvoja sedaj vedno hitreje dosega svoje naravne omejitve, zato bodo potrebne temeljne spremembe. O p o z o r i l n i s i g n a l i p o t r e bn i h s p r e m e m b p a n e p r i h a j a j o v e č t o l i k o s fi n a n č n i h i n i z v a j a l s k i h p o d r o č i j , t e m v e č iz strukturnih kazalcev, ki so skriti pod površino organizacije. Zato najuspešnejši primeri prenove podjetij v k l j u č u je j o o b l i k o v a n je n o v e je d r n e d e j a v n o s t i , t e m e l je č e n a » s k r i t i h s r e d s t v i h « o r ga n i z a c i je ( Z o o k , 2 0 0 7 , s t r . 1 0 ) . S t r n je n a i z h o d i š č n a s p o z n a n j a z m o ž n o s t m i p r e p r e č ev a n j a k r i z s s t a l n i m i n p r a v o č a s n i m ( a kt i v n i m in reaktivnim ter evolucijskim in revolucijskim) spreminjanjem podjetja bi lahko bila (Dubrovski, 2011, s t r . 2 4 3 – 2 4 4 ) : delovanje posameznega podjetja ne sme biti v • n a s p r o t j u z o s n o v n i m i z n a č i l n o s t m i s k u p n e ga makrotrenda današnjega okolja (internacionalizacija, fl e k s i b i l n o s t , i n f o r m a t i z a c i j a , m a r k e t i n g , i n o v a t i v n o s t ) , n a j u g o d n e je p a je , č e je z n j i m i povsem skladno, kar pomeni, da mora podjetje pri postavljanju vizije in strateškem usmerjanju za zagotovitev nadaljnjega obstoja in razvoja upoštevati poleg novih izdelkov in storitev ter tehnoloških in proizvodnih postopkov stalno razvijanje novih managementskih pristopov in metod; s o d o bn o p o d je t je je h k r a t i v i t k o , a g i l n o , d i n a m i č n o , • s p l o š č e n o , v i r t u a l n o , m r e ž n o , m o d u l a r n o , a d a p t i v n o , p r o je kt n o , i n te l i g e n t n o i n n e n e h n o u č e č e s e , s a j v s e b u je z n a č i l n o s t i v s e h n a š t e t i h o z n a k ; spremembe v sodobnem okolju poslovanja na vseh • p o d r o č j i h s o i z r e d n o d i n a m i č n e , t u r b u l e n t n e i n letnik III, številka 2, oktober 2011 6 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek nenapovedljive, te pa zahtevajo stalno prilagajanje podjetja s pripravo in izvajanjem tako aktivnih kot reaktivnih ter evolucijskih kot revolucijskih n a č i n o v p r e n a v l j a n j a p o d je t j a ; » h i p e r k on k u r e n c a « , t j . d i n a m i č n o i n n e p r e d v i d l j i v o o k o l je , z a h t ev a fl e k s i b i l n e , i n o v a t i v n e i n k r e a t i v n e o r ga n i z a c i je , k i se lahko hitro prilagodijo spremenjenim pravilom k on k u r e n č n e a r e n e ; dogajanje v sodobnem okolju ni predvidljivo in • l i n e a r n o ( p r e m o s o r a z m e r n o ) , t e m v e č t e m e l j i n a n a j r a z l i č n e j š i h d o g o d k i h i n p o j a v i h , z a k a te r e p o g o s t o n i m o g o č e n a j t i p r a v e v z r o č n o - p o s l e d i č n e p o v e z a v e ( k a v z a l n o s t i ) , k a r m a n a g e r je m o t e ž u je n a č r t o v a n je d o l g o r o č n e ga r a z v o j a ; d i n a m i č n o s p r e m i n j a n je o k o l j a i n n e p r e d v i d l j i v e • spremembe zahtevajo od sodobnega managementa stalno pripravljenost za izvajanje sprememb s p o m o č j o t r i s t o p e n j s k e ga m o d e l a ( s p r e m l j a n je , prenašanje, izvajanje), da bi lahko podjetje sledilo spremembam v okolju; k e r s p r e m e m b e n a d i a l e kt i č n i n a č i n p r i n a š a j o n o v o • kakovost (negacija negacije), postajajo rutinske o d l o č i t v e , k i t e m e l j i j o n a i s t o v r s t n i h m i n u l i h dogodkih, manj uporabne, v ospredje pa prihajajo o d l o č i t v e a n a l i z n e ga , š e b o l j p a i n t u i t i v n e ga z n a č a j a , k o s e r e š i t v e i š č e j o z u n a j u s t a l je n i h m i s e l n i h o k v i r o v na osnovi inovativnih in ustvarjalnih pristopov; mnogi poslovni modeli, ki so lahko predstavljali • t e m e l jn i o k v i r s p r e je m a n j a o d l o č i t ev v p o s a m e z n i h m i n u l i h s i t u a c i j a h , n i s o ( v e č ) u p o r a bn i a l i p a je n j i h o v a u p o r a bn o s t o b č u t n o z m a n j š a n a z a r a d i številnih omejitev in nerealnosti predpostavk, na katerih modeli temeljijo; v sodobnih razmerah p o s l o v a n j a p r e t e k l i ( a r h a i č n i ) m a n a g e m e n t s k i m o d e l i , p r i s t o p i , s t i l i i n k o m p e t e n c e ( v e š č i n e , z n a n j a in sposobnosti) ne zadostujejo, zato je treba razviti nove, pogosto popolnoma inovativne; na eni strani izjemna intenzivnost sprememb • v makro- in mikrookolju, na drugi strani pa n e u p o r a bn o s t a l i z o ž e n a u p o r a bn o s t p r e j š n j i h modelov, metod, postopkov in pristopov postavlja m a n a g e m e n t v i z je m n o z a h t ev e n p o l o ž a j , s a j je t r e b a v razmerah nepopolne informiranosti, tveganja in n e g o t o v o s t i , k o s e n i m o g o č e n a s l on i t i n a p r e t e k l o p r a k s o ( r u t i n o ) a l i v n a p r e j p r i p r a v l je n e n a č r t e , s p r e je m a t i n a j b o l j š e o d l o č i t v e , p o g o s t o r a d i k a l n e i n v č a s o v n e m p r i t i s k u ; prav zaradi vsega povedanega se vloga in zahtevnost • m a n a g e m e n t a p o v e č u je t a , p r i t e m p a n a p r e d e k informacijsko-komunikacijske tehnologije in modelov napovedovanja prihodnosti managementa n e n a d o m e š č a , t e m v e č m u je l e v p o m o č i n p o d p o r o ; š e v e č , p r a v z a r a d i i z je m n e ga n a p r e d k a r a z n o v r s t n i h t e h n o l o g i j i n o b s e ga r a z p o l o ž l j i v i h i n f o r m a c i j , p o g o s t o n e u r e je n i h a l i c e l o n a s p r o t u j o č i h s i , je s u b je kt i v n a p r e s o j a m a n a g e m e n t a , k i v k l j u č u je š e d r u ž b e n o , o k o l j s k o i n e t i č n o o d g o v o r n o s t , k l j u č n e ga pomena. I n te n z i v n e , o b s e ž n e , r a d i k a l n e i n d i n a m i č n e spremembe v okolju zahtevajo od organizacij oz. managementa prilagojene, kreativne in inovativne managementske razvojne rešitve, ki morajo podjetjem zagotoviti nadaljnji obstoj in razvoj. Iz vsega povedanega izhaja, da se vloga managementa ter njegovih subjektivnih p r e s o j i n o d l o č i t ev – v n a s p r o t j u s p o j a v l j a j o č i m i s e m n e n j i , da tehnološki napredek zmanjšuje pomen subjektivnega o d l o č a n j a – z z a o s t r e n i m i i n h i t r o s p r e m i n j a j o č i m i s e r a z m e r a m i s t a l n o p o v e č u je . S p r e m e m b e n a v s e h p o d r o č j i h s o t o r e j n e i z o g i bn e , k a r s i c e r n i n i č n o v e ga niti v managementski literaturi niti managementski praksi. Nadaljnje vprašanje pa je, za kakšne spremembe v s o d o bn e m č a s u n a jv e č k r a t g r e t e r a l i i m a m a n a g e m e n t za pripravo in izvajanje takšnih sprememb zadostne in prave kompetence. 3 Se danja ali prete ča kriza za hte v a re v olucij sk o spreminjanje Č e je p r i l a ga j a n je p o d je t j a s p r e m e n je n i m r a z m e r a m v o k o l j u n a č r t o v a n o , s t a l n o , p r a v o č a s n o i n p r a v i l n o , l a h k o g o v o r i m o o ev o l u c i j s k i h s p r e m e m b a h . Č e p a m o r a p o d je t je p o s l o v a n je h i t r o , k o r e n i t o i n d r a m a t i č n o s p r e m e n i t i , p o te m i m a j o s p r e m e m b e z n a č a j n e z v e z n i h ali revolucijskih sprememb. Revolucijske spremembe so p o t r e bn e , č e s o b i l e ev o l u c i j s k e ( z v e z n e ) z a m u je n e a l i p a s o g l e d e n a s p r e m e n je n e o k o l i š č i n e n e z a d o s t n e . Preglednica 1: Značilnosti sprememb Revolucijske spremembe Evolucijske spremembe strateške operativne skokovite postopne široko (celovito) usmerjene ozko (lokalno) usmerjene občasne stalne in trajne transformacijske / prelomne transakcijske / prehodne dramatične spoznane kot tekoče radikalne manj temeljite / zmerne zelo opazne manj opazne V primeru sprotnega analiziranja dogajanja v okolju in predvsem napovedovanja prihodnjih smeri se je s postopnimi spremembami (spremembe majhnih korakov) m o g o č e v n a p r e j p r i l a ga j a t i p r i č a k o v a n i m s p r e m e n je n i m r a z m e r a m p o s l o v a n j a ( a kt i v n o p r i l a ga j a n je ) . Č e je p o d je t je d o v o l j u s p o s o b l je n o i n č e m u t o t r ž n i p o l o ž a j d o p u š č a , l a h k o t u d i s a m o v p l i v a ( p o v z r o č a ) s p r e m e m b e v o k o l j u (interaktivno prilagajanje). Do revolucijskih sprememb (spremembe velikih korakov) pride zaradi predvidevanja i n n a p o v e d o v a n j a r a z v o j a n a n e k e m p o d r o č j u , k i z a p o d je t je n i v e č p e r s p e kt i v n o a l i p r i v l a č n o , z a t o je t r e b a p on o v n o o p r e d e l i t i p o s l a n s t v o , v i z i j o i n d o l g o r o č n e cilje poslovanja ali poslovni model (metamorfoza, t r a n s f o r m a c i j a , r ef o r m a c i j a ) . Č e p a je v t a k š n o r a v n a n je p o d je t je p r i s i l je n o t a k r a t , k o s o s e s p r e m e m b e ž e p o j a v i l e , je n je g o v p o l o ž a j n e p r i m e r n o t e ž j i i n z a h t ev a h i t e r t e m e l j i t p r e o b r a t ( p r e s t r u kt u r i r a n je , r e i n ž e n i r i n g ) . letnik III, številka 2, oktober 2011 7 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Po raziskavi iz marca-aprila 2009 (The new economics in the new world , 2 0 09 ) , v k a te r i je s o d e l o v a l o 1 2 1 3 č l a n o v – raziskovalcev in managerjev revije Harvard Business Review, je n a v p r a š a n je , k a te r e n a č i n e s p r e m e m b k o t o d g o v o r n a z a t e č e n o s t a n je g o s p o d a r s t v a u p o r a b l j a j o n j i h o v a p o d je t j a , 4 7 % o d g o v o r i l o , d a m e t o d o p r e s t r u kt u r i r a n j a z a u s t v a r j a n je u č i n k o v i t e j š e o r ga n i z a c i je , p r a v t a k o 4 7 % u p o r a b l j a t o r ev o l u c i j s k o m e t o d o z a o b d e l a v o n o v i h ciljnih segmentov kupcev, sledi spodbujanje zaposlenih, d a r a z m i š l j a j o p o d je t n i š k o ( 4 6 % ) , p o ga j a n je z a d o s e ga n je b o l j š i h n a b a v n i h p o g o jev p r i d o b a v i t e l j i h ( 3 8 % ) , i z b o l j š a n je t r e n u t n i h i z d e l k o v , s t o r i t ev i n p o d p o r e o d je m a l c e m ( 3 7 % ) t e r r a z v o j n o v i h i z d e l k o v i n s t o r i t ev ( 3 5 % ) . B o l j s o z a o s t r e n e r a z m e r e p o s l o v a n j a , b o l j s t a o g r o ž e n a obstoj in razvoj posameznega podjetja, za odmik od tega p a s o p o s l e d i č n o p o t r e bn e r ev o l u c i j s k e s p r e m e m b e , s a j z g o l j z m a n j š i m i i z b o l j š a v a m i ( m o d i fi k a c i j a m i t r e n u t n e ga ) p r e ž i v e t je p o d je t j a n e b o z a g o t o v l je n o . N e n a z a d n je o t e m v d o m a č i p r a k s i p r i č a m o č n o p o v e č a n o š t ev i l o p o s k u s o v prenov s prisilno poravnavo, likvidacij, odprodaje aktive ( s r e d s t ev ) a l i p a s i v e ( d e l e ž i ) , k a p i t a l s k i h t r a n s a k c i j , d r a s t i č n i h p r e u s m e r i t ev p o s l o v n i h m o d e l o v i t d . K o t je m o g o č e r a z l i k o v a t i m e d ev o l u c i j s k i m i ( z v e z n i m i , t e k o č i m i i n m a n j š i m i ) t e r r ev o l u c i j s k i m i ( n e z v e z n i m i , r e d k e j š i m i i n v e č j i m i ) s p r e m e m b a m i , je m o g o č e r a z l i k o v a t i m e d m e t o d a m i i n k on c e p t i , s k a te r i m i se te spremembe pripravljajo in izvajajo (upravljanje ali o b v l a d o v a n je s p r e m e m b ) , p r i č e m e r g r e z a m e t o d e : evolucijskega, • revolucijskega spreminjanja. • Metode evolucijskih sprememb sestavljajo vsi t i s t i p o v e z a n i u k r e p i , k i t e k o č e , d n ev n o z a g o t a v l j a j o spreminjanje v okviru postavljenega poslanstva in vizije p o d je t j a , d o l g o r o č n i h c i l jev i n t e m e l jn i h s t r a t e g i j t e r s t e m s t a l n o i n p o s t o p n o v e č j o u s p e š n o s t i n u č i n k o v i t o s t poslovanja. Med metode revolucijskega spreminjanja p a je m o g o č e u v r s t i t i : p r e s t r u kt u r i r a n je ( p o u d a r e k n a o b s e ž n e m s p r e m i n j a n j u s t r u kt u r ) i n r e i n ž e n i r i n g ( p o u d a r e k n a o b s e ž n e m s p r e m i n j a n j u p r o c e s o v ) . Ne glede na vrsto metode doseganja sprememb je c i l j o b e h ( ev o l u c i j s k i h i n r ev o l u c i j s k i h ) e n a k – d o s e ga n je prenove (prenovitev, preoblikovanje, transformacija; angl. renewal, reorganisation), ki privede do višje razvojne stopnje. Prenova podjetja oz. organizacije temelji na novih modelih, procesih, sistemih, strategijah, programih in strukturah, ki podjetju kot celoti zagotavljajo na osnovi i z b o l j š a n e u č i n k o v i t o s t i ( r a z m e r je m e d i z i d i i n v l o ž k i , k i s e k a ž e k o t p r o d u kt i v n o s t d e l o v n i h s r e d s t ev i n d e l a t e r e k on o m i č n o s t p o t r o š k o v ) i n u s p e š n o s t i p o s l o v a n j a ( r a z m e r je m e d i z i d i i n z a s t a v l je n i m i c i l j i , k i s e k a ž e k o t d on o s n o s t , t r ž n o s t i n p r o ž n o s t ) d o s e ga n je v i š je s t o p n je razvoja. N e u s p e š n o p o s l o v a n je p o d je t j a a l i d r a s t i č n o spremenjene razmere poslovanja lahko podjetje pripeljejo do akutne krize. Kriza je kratkotrajno neugodno, n e z a ž e l e n o i n k r i t i č n o s t a n je v p o d je t j u ( o r ga n i z a c i j i ) , k i n e p o s r e d n o o g r o ž a n a d a l jn j i o b s t o j i n r a z v o j t e organizacije, nastalo pa je zaradi prepletenega in hkratnega delovanja tako zunanjih kakor tudi notranjih v z r o k o v ( D u b r o v s k i , 2 0 1 1 , s t r . 3 1 ) . K r i z a p a je n e l o č l j i v o povezana s pripravo in izvedbo revolucijskih sprememb. S k o r a j v s i t e o r e t i č n i m o d e l i k a k o r t u d i p r a kt i č n e smernice za obvladovanje sprememb postavljajo kot e n e ga i z m e d o d l o č u j o č i h p o g o jev z a u s p e h u s t r e z n e ga nosilca (voditelja, upravljavca) tega zahtevnega procesa. V p r ev l a d u j o č e m š t ev i l u p r i m e r o v je n o s i l e c s p r e m e m b vrhnji management, še posebej, ko gre za radikalno, celovito in hitro spreminjanje. V p o v e z a v i z m o ž n o s t j o o b v l a d o v a n j a k r i z n i h r a z m e r k a ž e i z p o s t a v i t i d v a k l j u č n a p r o b l e m a , k i s t a n e p o s r e d n o p o v e z a n a s s t o p n j o u s p e š n o s t i t a k o p r e p r e č ev a n j a k a k o r tudi odpravljanja kriz: u k r e p i s e z a č n e j o i z v a j a t i p r e p o z n o , k o s o m o ž n o s t i • ugodne razrešitve krize zelo omejene; ukrepi se izvajajo premalo celovito in radikalno, s • č i m e r p a a k u t n e k r i z e , k i c e l o n a p o v e d u je p r o p a d p o d je t j a , n i m o g o č e o d p r a v i t i . Prav ta dva problema sta najpogostejši vzrok, da so projekti zdravljenja krize v mnogih primerih obsojeni na n e u s p e h a l i n a s k r a jn o o m e je n e i n n a j b o l j b o l e č e m o ž n o s t i p r e n o v e . M a n a g e m e n t s e p o g o s t o p r e p r o s t o n e ž e l i ( p r a v o č a s n o ) s p o p r i je t i s s k r a jn o z a o s t r e n i m p o l o ž a je m , h k r a t i p a n i m a p o g u m a i n z n a n j a , d a b i z a č e l z r a d i k a l n i m i ukrepi, ki bi lahko edini odvrnili podjetje od nadaljnjega propadanja, zato se še naprej zateka k vsakodnevnemu ( n e u č i n k o v i t e m u ) o p e r a t i v n e m u d e l o v a n j u , r a z m e r e p a s e t a k o l e š e p o s l a b š u je j o . P o v p r e č n i r e a k c i j s k i č a s m e d z a z n a v o k r i z e i n z a č e t k o m p r o c e s a n je n e ga z d r a v l je n j a je v evropskih podjetjih v letu 2004 znašal 16 mesecev (Falckenberg in Kuhnt, 2006, str. 84). V raziskavi avtorja iz leta 2009, v kateri je bil i z b r a n v z o r e c a n k e t i r a n i h p o d je t i j ( 1 0 7 ) p o s e z n a m u d e l o d a j a l c ev , s k a te r i m i je Z a v o d R S z a z a p o s l o v a n je sklenil pogodbo o delnem subvencioniranju delovnega č a s a ( s t a n je a p r i l 2 0 09 ) , t a p a je t e m e l j i l n a Z a k on u o d e l n e m s u b v e n c i on i r a n j u p o l n e ga d e l o v n e ga č a s a , k i ga je s p r e je l a V l a d a R S z a u b l a ž i t ev fi n a n č n e i n g o s p o d a r s k e k r i z e , je 4 6 , 5 % v p r a š a n i h p o d je t i j n a v e d l o , d a s e je k r i z a p o j a v i l a p o s t o p o m a i n d e l n o p r i č a k o v a n o , v 3 4 , 5 % p r i m e r o v p r i č a k o v a n o k o t p o s l e d i c a p r e d h o d n i h z u n a n j i h d o g o d k o v i n l e v 1 9 , 0 % p r i m e r o v n e n a d o m a i n n e p r i č a k o v a n o ( e n g l a v n i s p r o ž i l e c ) . V s k o r a j p o l o v i c i p r i m e r o v je t o r e j i m e l m a n a g e m e n t š e č a s z a p r i p r a v o h i t r i h u k r e p o v z a p r e p r e č i tev n a d a l jn je e s k a l a c i je k r i z e , k i p a o č i t n o n i b i l i z k o r i š č e n . 4 Kompetence kriznega managerja in stili vodenja Kot izhaja iz vsega do sedaj povedanega, je za uspešno o d p r a v o k r i z e k l j u č n e ga p o m e n a , d a s e r a z r e š ev a n j a k r i z e l o t i j o t a k š n i m a n a g e r j i , k i j i m r a z e n ž e l e n e ga p o z n a v a n j a dejavnosti, v kateri podjetje deluje, niso tuje posebnosti kriznega managementa in splošni ustvarjalni (intuitivni) p r i s t o p , s a j je m o ž n o s t i z a u č e n je v k r i z n e m p o l o ž a j u zelo malo ali pa jih sploh ni. Krizni management bo pri svojem delu potreboval tako strateška kakor tudi povsem letnik III, številka 2, oktober 2011 8 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek o p e r a t i v n a f o r m a l n a i n i z k u s t v e n a z n a n j a , p r i č e m e r m u n o b e n o p o s l o v n o p o d r o č je n e s m e b i t i p o v s e m n e z n a n o ( n p r . fi n a n č n a , r a č u n o v o d s k a , k a d r o v s k a , i n f o r m a c i j s k a , proizvodna, komercialna, marketinška, pravna funkcija itd.). Za uspeh projekta kriznega managementa so torej k l j u č n e k o m p e t e n c e , k i j i h t a p o s e d u je . N e k a t e r i g l e d e n a z a h t ev n o s t v o d e n j a p o d je t j a v r e s n i h t e ž a v a h k r i z n i m a n a g e m e n t z a t o o z n a č u je j o k o t » k o m p o z i t n o « d i s c i p l i n o , saj je za doseganje ciljev vodenja podjetja v krizi potreben multidisciplinarni pristop k problemom. D o m a č i p r i m e r i , z a k a te r e je z n a č i l n o p o l i t i č n o , n e p o t i s t i č n o , u s l u ga r s k o a l i d r u ga č n o » e k s c e s n o « m a n a g e m e n t s k o k a d r o v a n je , ž a l p r e d s t a v l j a d i a m e t r a l n o nasprotje takšnih trditev, od katerih pa je odvisna usoda podjetij, programov in zaposlenih. Ker takšni managerji praviloma ne morejo biti uspešni v kriznih razmerah, p o p r a v n i h i z p i t o v p a v t e h p r i m e r i h n i , je p o s l e d i č n o d e l e ž p r o p a d l i h p o d je t i j v e č j i , k o t p a b i t a s i c e r l a h k o b i l ( s ev e d a t o v e l j a t u d i z a d r u ž b e , z a k a te r e n e m o r e m o trditi, da so v akutni krizi, so pa v hudi strateški ali r a z v o jn i k r i z i a l i ž i v o t a r je n j u l e n a r a č u n t a k š n e a l i d r u ga č n e d r ž a v n e p o m o č i ) . K r i z a je » t r e n u te k r e s n i c e « ( B i b e a u l t , 1 9 9 9 , s t r . 7 3 ) . V t e m k on t e k s t u je p r a v t a k o m o g o č e r a z u m e t i o p o m b o G ö r ga ( G ö r g , 1 9 9 1 , s t r . 2 0 7 ) , d a v managementu prihodnost pripada profesionalcem, kar je razlika s politiko, kjer prihodnost pripada amaterjem. Z a t o je z a p o l i t i č n o r e š ev a n je k r i z v p o d je t j i h v e l i k o k r a t z n a č i l e n a m a t e r s k i p r i s t o p , k a r ( ž a l ) m o č n o p o t r j u je j o t u d i m n o g i d o m a č i p r i m e r i . K r i z n i m a n a g e m e n t n i o s r e d o t o č e n je n a i s k a n je z u n a n je ga » s t r a t e š k e ga p a r t n e r j a « a l i d r ž a v n o p o m o č . I s k a n je » s t r a t e š k i h p a r t n e r jev « je p o g o s t p r e n o v i t v e n i » u k r e p « , k i ga » p r i p r a v i « m a n a g e m e n t , k o s e s p o p r i m e z n a s t a l o k r i z o . S ev e d a p a v s a k s t r a t e š k i p a r t n e r n a j n e b i b i l p r i m e r e n ( k o t d a b i o b s t a j a l a m o ž n o s t i z b i r e ! ) , s a j m o r a z a d o s t i t i d o l o č e n i m p o g o je m ( k o t d a b i b i l o m o g o č e m e d e k on o m s k o m o č n i m p o d je t je m i n p o d je t je m n a r o b u o b s t o j a p o ga j a n je o p o g o j i h » p a r t n e r s t v a « ! ) , m e d k a te r i m i n a j b i b i l o o b d r ž a n je p r a v z a p r a v nespremenjenih notranjih struktur, procesov in sistemov, v k l j u č n o s š t ev i l o m z a p o s l e n i h i n p o m o ž n o s t i z i s t i m m a n a g e m e n t o m ( s č i m e r je s i c e r p o d je t je z a š l o v s k o r a j b r e z i z h o d e n p o l o ž a j ! ) , p r i t e m p a n a j » p a r t n e r « v l o ž i 1 . d o l o č e n o b s e g d e n a r n i h s r e d s t ev , 2 . p r i p e l je n o v e t r g e i n 3. zagotovi sodobno tehnologijo (v zameno pa bo dobil » p a r t n e r s t v o « s p r o p a d a j o č i m p o d je t je m ! ) . T a k š e n p r o fi l » p a r t n e r s k e ga « p o d je t j a je z g o l j z n a n s t v e n a f a n t a s t i k a ! I s k a n je t o v r s t n i h » s t r a t e š k i h p a r t n e r jev « k a ž e l e n a n e m o č i n n e z n a n je m a n a g e m e n t a , k a k o s e s p o p r i je t i z n a s t a l o k r i z o . P o d je t je , k i s e b o t a k o a l i d r u ga č e ž e l e l o p o v e z a t i s k r i z n o d r u ž b o , b o , d a b i s e i z o g n i l o nevarnostim, ki izvirajo iz povezovanja s podjetjem v krizi, izvedlo predpovezovalne ukrepe, ki se nanašajo na uvajanje po potrebi zelo radikalnih aktivnosti zdravljenja v kriznem podjetju (prostovoljne ali prisilne poravnave, d e z i n v e s t i r a n j a , b i l a n č n a » č i š č e n j a « , c e l o p r o g r a m i r a n i – n a d z o r o v a n i s t e č a j i i p d . ) , a l i d o m a n j t v e ga n i h n a č i n o v (npr. prevzem z odkupom osnovnih sredstev). K r i z n i m a n a g e r p r a v t a k o n i » p i s e c p r i r o č n i k o v « . T a v č a r ( 2 0 0 8 , s t r . 3 3 6 ) o p o z a r j a , d a n a j d e m o v m a n j p o g l o b l je n i l i t e r a t u r i i n i z p o d p e r e s a n a j r a z l i č n e j š i h s v e t o v a l c ev r a z n a p r i p o r o č i l a k o t » z d r a v i l a z a v s e b o l e z n i « . T a k š n a p r i p o r o č i l a l a h k o p o d je t je m p o m a ga j o l e n a k r a te k r o k i n n e p o v e z a n o , v s a k o z a s e , r e s n i č n a r e š i tev pa je le premišljeno in vztrajno razvijanje temeljnih z m o ž n o s t i o r ga n i z a c i je t e r r a v n o v e s j a m e d n j i m i . P o e n i i z m e d m o g o č i h k l a s i fi k a c i j l a h k o k o m p e t e n c e r a z v r s t i m o k o t ( L a n g - v on - W i n s , K a s c h u b e i n v on Rosenstiel, 2006, str. 259): strokovne (npr. splošna in strokovna znanja, poznavanje tujih jezikov), metodološke ( n p r . a n a l i t i č n o r a z m i š l j a n je , k on c e p c i j s k e s p o s o bn o s t i ) , s o c i a l n e ( n p r . s p o s o bn o s t v ž i v l j a n j a i n r e š ev a n j a k on fl i kt o v ) , o s e bn e ( n p r . d e l a v n o s t , p r ev z e m a n je t v e ga n j a ) , i z v e d b e n e ( n p r . s p o s o bn o s t a v t o r e fl e k s i je i n u č e n j a ) . V s e n a v e d e n e k o m p e t e n c e n a j b i b i l e z n a č i l n e t u d i z a k r i z n i m a n a g e m e n t , n e k a t e r a p o s e bn a z n a n j a i n v e š č i n e p a s o vendarle bolj poudarjeni. Posebne kompetence, ki naj bi jih idealen krizni manager ob splošnih strokovnih, metodoloških, socialnih, osebnih in izvedbenih znanjih, s p r e t n o s t i h i n v e š č i n a h š e p o s e d o v a l , s o : podjetniški instinkt s profesionalnimi • m a n a g e m e n t s k i m i v e š č i n a m i , s p o s o bn o s t s o o č e n j a in delovanja v izjemnih situacijah, vendar z jasnim r a z u m ev a n je m p o l o ž a j a , s k a t e r i m s e s r e č u je ; široke poslovne izkušnje in izkušnje v prenovitvenih • p r i m e r i h z a p o t r e bn o h ev r i s t i č n o i n i z k u s t v e n o o d l o ča nj e ; z n a n j a , n a o s n o v i k a te r i h l a h k o p r e s o j a m o ž n e • r e a k c i je p o s a m e z n e ga u d e l e ž e n c a o r ga n i z a c i je a l i interesne skupine in ocenjuje posledice na potek prenove (vedeti, da bi lahko predvideli); spretnost in izkušenost v lokalnih in mednarodnih • pogajanjih, še posebej v izrednih razmerah; pripravljenost za prevzem funkcije moderatorja in • mediatorja; i z v e d e n s k e k o m u n i k a c i j s k e v e š č i n e . • Krizni manager ne more imeti zgolj posvetovalne f u n k c i je ( d e l o v a t i k o t s v e t o v a l e c ) , t e m v e č m o r a b i t i t a i z v r š i l n a o z . o d l o č ev a l s k a ( d e l o v a t i k o t o d l o č ev a l e c ) , s a j s i c e r u k r e p o v n i m o g o č e v c e l o t i i z v a j a t i . G r e z a o d l o č n o , strogo in hitro osebnost, ki ponavadi takšno funkcijo o p r a v l j a l e z a č a s t r a j a n j a k r i z e i n s p r e o b r n i t v e n e ga t i v n i h g i b a n j . M n o g i m a n a g e r j i s o n a m r e č u s p e š n i l e v k r i z n i h , k r i t i č n i h i n s t r e s n i h p o l o ž a j i h , m e d te m k o j i h n a d a l jn j i r a z v o j n i t i n e z a n i m a o z . p r i v l a č i , z a t o ž e s a m i i š č e j o n o v e p r i l o ž n o s t i . R a z e n t e ga s e l a h k o d o l o č e n m a n a g e m e n t s k i pristop, ki se je pokazal za uspešnega v posamezni fazi, p o k a ž e z a p o v s e m n e u č i n k o v i te ga v n e k i d r u g i f a z i . Redki managerji so uspešni tako v fazi prenove podjetja oz. odpravljanja krize kakor tudi v fazi nadaljnje rasti podjetja. V o d e n je n a o s n o v i i z v i r n i h m o d e l o v , k a te r e ga k l j u č n i sestavini sta samozavedanje in samoreguliranje, se p on e k o d i m e n u je a v t e n t i č n o v o d e n je ( D i m o v s k i i d r . , 2 0 1 1 ) , z n a č i l n o z a d a n a š n j i t u r b u l e t n i č a s . C a s a d e s u s - M a s a n e l l in Ricart (2011) v svoji raziskavi ugotavljata, da nikoli do sedaj ni bilo takšnega zanimanja za postavljanje novih p o s l o v n i h m o d e l o v , s a j k a r 7 0 % p o d je t i j p o s k u š a u s t v a r i t i i n o v a t i v n e p o s l o v n e m o d e l e , 9 8 % p a j i h i z p o p o l n j u je sedanje. letnik III, številka 2, oktober 2011 9 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Č e s t i l e v o d e n j a r a z v r s t i m o k o t u k a z o v a l n o , a v t o r i t a t i v n o , o č e t o v s k o / m a t e r i n s k o ( a fi n i t i v n o ) , d e m o k r a t i č n o , n a r e k o v a l n o i n i n š t r u kt o r s k o ( G o l e m a n , 2010), potem v obdobju akutne krize pride v poštev ukazovalno (= vedenje posameznika, ko usmerja aktivnosti skupine k skupnemu cilju), ko je treba izvesti r a d i k a l n e s p r e m e m b e z m o č n i m o d p o r o m d o s p r e m e m b , pozneje pa avtoritativno, ko je treba postaviti novo v i z i j o i n j a s n e s m e r n i c e n a d a l jn je ga r a z v o j a . » B l a g o d i kt a t o r s t v o « je n a j p o g o s te j š i v o d s t v e n i s t i l m e d r e š ev a n je m k r i z e – m o t i v i r a n je z a p o s l e n i h i n u p o r a b a njihovega znanja, ustvarjalnost in iniciativnost zahteva p r e fi n je n o r a v n o v e s je m e d a v t o r i t a t i v n i m i n a v t o k r a t s k i m ( s a m o d r š t v o ) v o d e n je m ( S l a t t e r , L o v e t t i n B a r l o w , 2 0 06 , str. 112). Č e je v z a č e t k u z d r a v l je n j a k r i z e p o t r e b e n u k a z o v a l n i , a v t o r i t a t i v n i , » b l a g o d i kt a t o r s k i « s t i l v o d e n j a z o ž j i m k r o g o m o d l o č ev a l c ev ( m o ž n o s t h i t r i h o d l o č i t ev , z a p o s l e n i p r i č a k u je j o v o d e n je s » t r d o r o k o « , n e p o p u l a r n i u k r e p i s e lahko izvajajo hitreje), pa se ta mora z odpravljanjem krize (ali njenim spreminjanjem iz likvidnostne v strateško oz. uspešnostno) postopoma spreminjati v kooperativnega ( d e m o k r a t i č e n p r i s t o p o m o g o č a u r e s n i č ev a n je š i r š i h i n te r e s o v i n a kt i v i r a n je š i r š i h p o te n c i a l o v t e r m o č n e j šo motivacijo, delegiranje nalog, višjo stopnjo sprejemanja o d l o č i t ev , i n te n z i v n e j š a k o m u n i k a c i j a ) ( G r o s s , 2 0 0 4 , s t r . 2 2 3 ; S e ef e l d e r , 2 0 0 7 , s t r . 1 1 0 ) , p r i t e m p a s e je t r e b a v s e s k o z i i z o g i b a t i » d e s t r u kt i v n e ga v o d e n j a « ( E i n a r s e n , A a s l a n d i n S k o g s t a d , 2 0 1 0 , s t r . 3 2 4 ) , k i p a je b i l o t a k o z n a č i l n o z a d o m a č e t a j k u n s k e z g o d b e . I z p o v e d a n e ga i z h a j a , d a s e s k o z i r a z l i č n a o b d o b j a p o s l o v a n j a i n g i b a n j a p o d je t j a n a n je g o v i ž i v l je n j s k i krivulji vodstveni stili spreminjajo, ukrepi pa so lahko nujni (izhajajo iz potreb procesa), racionalni (usmerjeni v d o s e ga n je c i l jev ) i n p r i s i l je n i ( d o l o č e n i z v s a k o k r a t n i m i o k o l i š č i n a m i ) , t a k š n o k r i v u l j o p a H u r s t ( 1 9 9 5 , s t r . 1 03 ) i m e n u je » o r ga n i z a c i j s k i e k o c i k l u s « . 5 Sklep V tem prispevku smo postavili tri trditve (hipoteze), ki j i h , k o t je ž e v u v o d u p o j a s n je n o , n a t a k n a č i n i n v t e m obsegu ne moremo zadovoljivo dokazati, so pa lahko i z h o d i š č e z a n a d a l jn je r a z p r a v e i n r a z i s k a v e . T a k o ugotavljamo, da (1) postaja vloga managamenta navkljub i z je m n e m u n a p r e d k u r a z l i č n i h p o d p o r n i h t e h n o l o g i j , š t ev i l n i m t e o r e t i č n i m m o d e l o m i n v e d n o n o v i m p r i r o č n i k o m o m a n a g e m e n t u v d a n a š n j i h r a z m e r a h , k i j i h p o e n o s t a v l je n o i m e n u je m o k o t k r i z a , z a p r e ž i v e t je in razvoj podjetja še pomembnejša. (2) Management, ki n i m a p r a v i h k o m p e t e n c , v k l j u č n o s t i s t i m i p o t r e bn i m i posebnimi (dodatnimi), za pripravo in izpeljavo (3) r ev o l u c i j s k i h s p r e m e m b , k i p a s o n e l o č l j i v o p o v e z a n e s krizo, ne more biti uspešen. V s e v e č j a i n te n z i v n o s t i n d i n a m i č n o s t d o g o d k o v in dogajanj tako v podjetju (ali drugi pridobitni ali nepridobitni organizaciji) kakor tudi v njegovem okolju – š e p o s e b e j n a s je n a t o » o p o z o r i l a « g l o b a l n a fi n a n č n a k r i z a o d o kt o b r a 2 0 0 8 – v p l i v a n a p o v e č a n o t e ž a v n o s t i n z a h t ev n o s t z a g o t a v l j a n j a z a d o s t n e k on k u r e n č n o s t i t e r p o s l e d i č n o o b s t o j a i n r a z v o j a p o d je t i j ( o r ga n i z a c i j ) . Z a t o n i p r e s e n e t l j i v o , d a t a k š n e a l i d r u ga č n e k r i z e p o s t a j a j o n e l o č l j i v i d e l s o d o bn e ga p o s l o v a n j a . R e š ev a n je k r i z n e ga p o l o ž a j a a l i n je g o v e p r e p r e č i t v e p a z a h t ev a p r e n o v o p o d je t j a , k i j o b o v e l i k o k r a t m o g o č e d o s e č i l e z r a d i k a l n i m i metodami spreminjanja. Vse to pa ima pomemben vpliv na teorijo in prakso sodobnega managementa. K r i z a k o t k r a t k o t r a jn o n e u g o d n o , n e z a ž e l e n o i n k r i t i č n o s t a n je v p o d je t j u ( o r ga n i z a c i j i ) , k i n e p o s r e d n o o g r o ž a n a d a l jn j i o b s t o j i n r a z v o j t e o r ga n i z a c i je , n a s t a l o pa je zaradi prepletenega in hkratnega delovanja tako zunanjih kakor tudi notranjih vzrokov, zahteva p r i p r a v o i n i z v e d b o r ev o l u c i j s k i h s p r e m e m b , č e s i ž e l i organizacija zagotoviti še naprej svoj obstoj in razvoj. Takšne spremembe bo lahko izvajal krizni management, ki bo moral poleg splošnih strokovnih, metodoloških, socialnih, osebnih in izvedbenih znanj, spretnosti in v e š č i n p o s e d o v a t i š e p o s e bn e k o m p e t e n c e , p o t r e bn e z a izvajanje radikalnih sprememb, preobrata v poslovanju ali celovite prenove organizacije. K o t p a p o g o s t o k a ž e d o m a č a m a n a g e m e n t s k a i n upravljavska praksa, še posebej, ko so v njej tako ali d r u ga č e v k l j u č e n e r a z l i č n e d r ž a v n e i n š t i t u c i je , o m e n je n e smernice niso upoštevane, kar pa gre lahko tudi na r a č u n v e č je ga š t ev i l a n e u s p e š n i h ( t u d i ž e p r o p a d l i h ) p o d je t i j ( o r ga n i z a c i j ) , k o t b i s i c e r l a h k o t a d e l e ž z n a š a l v nasprotnem primeru. Literatura C a s a d e s u s - M a s a n e l l , R . , i n R i c a r t , J . E . ( 2 0 1 1 ) . H o w t o d e s i g n a w i n n i n g b u s i n e s s m o d e l . H a r v a r d B u s i n e s s R ev i ew , 8 9 ( 1 – 2 ) , 1 0 1 – 1 0 7 . D e a n s , G . , K r o e g e r , F . , i n Z e i s e l , S . ( 2 0 03 ) . W i n n i n g t h e m e r g e r e n d ga m e . N ew Y o r k : M c G r a w - H i l l . D i m o v s k i , V . , Č e r n e , M . , P e n g e r , S . , Š k e r l a v a j , M . , i n M a r i č , M . ( 2 0 1 1 ) . R a z v o j m o d e l a a v t e n t i č n e ga v o d e n j a i n e m p i r i č n a p r ev e r b a . O r ga n i z a c i j a , 4 4 ( 1 ) , A 1 1 - A 2 2 D u b r o v s k i , D . ( 2 0 1 1 ) . R a z s e ž n o s t i k r i z n e ga m a n a g e m e n t a . C e l je : M e d n a r o d n a f a k u l t e t a z a d r u ž b e n e i n p o s l o v n e študije. E i n a r s e n , S . , A a s l a n d , M . S . , i n S k o g s t a d , A . ( 2 0 1 0 ) . T h e nature and outcomes of destructive leadership b e h a v i o u r i n o r ga n i z a t i on s . V R . J . B u r k e i n C . L . C o o p e r ( u r . ) , R i s k y B u s i n e s s . F a r n h a m : G o w e r . Falckenberg, M., in Kuhnt, I.-K. (2006). German- E u r o p e a n r e s t r u c t u r i n g s u r v e y 2 0 0 4 / 0 5 – r e s u l t s a n d r e c o m m e n d e d c o u r s e s o f a c t i on . V M . B l a t z , K . - J . K r a u s i n S . H a g h a n i ( u r . ) , C o r p o r a t e R e s t r u c t u r i n g . B e r l i n : S p r i n g e r . G r o s s , H . ( 2 0 0 4 ) . B e i t r ä g e z u r R e s t r u kt u r i e r u n g / S a n i e r u n g – P e r s on a l w e s e n . V A . K . B u t h i n M . H e r m a n n s ( u r . ) , R e s t r u kt u r i e r u n g , S a n i e r u n g , I n s o l v e n z . M ü n c h e n : V e r l a g C . H . B e c k . Goleman, D. (2010). Leadership that gets results. V Es s e n t i a l r e a d s f o r g l o b a l l e a d e r s . B o s t on : H a r v a r d B u s i n e s s S c h o o l P u b l i s h i n g ( s t r . 1 2 5 – 1 3 7 ) . letnik III, številka 2, oktober 2011 10 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek G ö r g , B . ( 1 9 9 1 ) . Pr i h o d n o s t m e n e d ž e r jev , m e n e d ž e r j i p r i h o d n o s t i . L j u b l j a n a : D r ž a v n a z a l o ž b a S l o v e n i je . H u r s t , D . K . ( 1 9 9 5 ) . C r i s i s & r e n ew a l : m e e t i n g t h e c h a l l e n g e o f o r ga n i z a t i on a l c h a n g e . B o s t on : H a r v a r d B u s i n e s s S c h o o l Pr e s s . L a n g - v on - W i n s , K . , i n v on R o s e n s t i e l ( 2 0 06 ) . F ü h r u n g s k o m p e t e n z e n b e i d e r U n te r n e h m e n s r e s t r u kt u r i e r u n g . V U . H o m e l , T h . C . K n e c h t i n H . W o h l e n b e r g ( u r . ) , H a n d b u c h U n te r n e h m e n s r e s t r u kt u r i e r u n g . W i e s b a d e n : D r . T h . Ga b le r / GW V . S e ef e l d e r , G . ( 2 0 0 7 ) . U n te r n e h m e n s s a n i e r u n g . S t u t t ga r t : Sc häff e r - P oesc h e l . T a v č a r , M . I . ( 2 0 0 8 ) . M a n a g e m e n t i n o r ga n i z a c i j a . C e l o s t n o snovanje politike organizacije. Koper: Fakulteta za management. S l a t t e r , S . , L o v e t t , D . , i n B a r l o w , L . ( 2 0 06 ) . L e a d i n g c o r p o r a te t u r n a r o u n d . S a n F r a n c i s c o : J o s s e y - B a s s . The New Economics in the New World. 2009. Harvard Business Review, 87 (7/8), 92 –93. Z o o k , C h . ( 2 0 0 7 ) . U n s t o p p a b l e . F i n d i n g h i d d e n a s s e t s t o r e n ew t h e c o r e a n d f u e l p r o fi t a b l e g r o w t h . B o s t on : H a r v a r d B u s i n e s s S c h o o l Pr e s s . izr. prof. dr. Drago Dubrovski je i z r e d n i p r o f e s o r z a z n a n s t v e n o p o d r o č je m e d n a r o d n e ga p o s l o v a n j a t e r s v e t o v a l e c s p o d r o č i j v o d e n j a i n u p r a v l j a n j a t e r p r e n o v e p o d je t i j . V e č l e t je b i l z a p o s l e n k o t k o m e rc i a l n i d i r e kt o r v m e d n a r o d n e m i n d u s t r i j s k e m p o d je t j u , s e d a j p a k o t d i r e kt o r v z a s e bn i s v e t o v a l n i d r u ž b i . J e s t a l n i p r e d a v a t e l j n a v e č f a k u l t e t a h , v e š č a k Z v e z e e k on o m i s t o v S l o v e n i je , s o d n i i z v e d e n e c e k on o m s k e s t r o k e , i m e t n i k l i c e n c e z a o p r a v l j a n je f u n k c i je u p r a v i t e l j a v i n s o l v e n č n i h p o s t o p k i h i n i m e t n i k l i s t i n e A e k s p e r t n e ga č l a n a n a d z o r n e ga s v e t a .