UVODNIK Dr. Ada Holcar Brunauer, Saša Kregar Zavod Republike Slovenije za šolstvo GLASU UCENCA NA POT Slišan in upoštevan GLAS UČENCA spreminja kulturo poučevanja, ki temelji na vzpostavitvi partnerskega odnosa med učiteljem in učenci. Učenci so-ustvarjajo učni proces, so zato bolj zavzeti za učenje, imajo večjo samozaupanje in samozavest ter prevzamejo več odgovornosti za lastno učenje. S s sošolci in učitelji razvijejo boljši odnos, kar pripomore k sproščenemu vzdušju v razredu in medsebojnemu spoštovanju. Glas učenca pri pouku spodbujamo s FORMATIVNIM SPREMLJANJEM, ki učence spodbuja k razmišljanju, (so)ustvarjanju in sodelovanju, upošteva njihov glas ter ustvarja učne situacije, ki v učencih vzbujajo zanimanje. Glas učenca spodbuja aktivno vlogo učencev in vrstniško sodelovanje. Učitelj se zavzema za dobre odnose, medsebojno spoštovanje in izraža em-patijo ter mu je mar za učence. Učencem prisluhne, jih sliši in spodbuja k izražanju njihovih misli, pogledov, želja, prioritet, skrbi ter pomislekov o učenju in poučevanju. Učenci se tako bolje učijo, izboljšujejo dosežke in se počutijo vključene. V mednarodnem projektu Erasmus+ Glas učenca - most do učenja so sodelovale vodilne institucije s področja vzgoje in izobraževanja iz petih evrop- skih držav - Irske, Madžarske, Nizozemske, Slovenije in Škotske. V Sloveniji se je projektu pridružilo osem osnovnih in ena srednja šola. Nekateri uči telji in ravnatelji so svoje bogate izkušnje in spoznanja iz projekta strnili v članke, ki jih predstavljamo v tej in prihodnjih številkah revije Vzgoja in izobraževanje. V svojih člankih opisujejo prehojene poti v času projekta, spremembe, ki so jih uvedli v svojo pedagoško prakso in odzive učencev. Z navdušenjem pripovedujejo, kako so se zavzemali za dobre odnose v razredih in učence spodbujali k prevzemanju odgovornosti za lastno učenje. Učenci so aktivno izgrajevali svoje znanje, pri čemer so jih spodbujali k raziskovanju, navezovanju namenov učenja na lastne interese, postavljanju vprašanj in podajanju predlogov, na kakšen način bodo pokazali, da so se nekaj naučili. Ponosni so, ker njihovi učenci vedo, kaj se bodo učili, zakaj in kdaj bodo uspešni ter so zato bolj motivirani za učenje. Priloga te revije je tudi PLAKAT, ki prikazuje, kdaj se učenci najbolje učijo (ko razmišljajo, jih nekaj zanima, se dobro počutijo, ...) in kakšno vlogo ima pri tem učitelj (se zavzema za partnerski odnos, učencem prisluhne in jih sliši, jih vključi v sooblikovanje učnega procesa, ...). 6 VZGOJA & iZOBRAŽEVANJE UVODNIK 1 Šola 21. stoletja Zavzemam se za partnerski odnos Skrbim, da učenci gradijo svoje znanje na razumevanju in izkušnjah Vse učence vključujem in jim omogočam, da sooblikujejo učni proces. Učim se in profesionalno rastem. (D >Jektu Erasnws+ Gos u ter ca - most do učenju (2016-2013) in (2016) in vključujoča Wa (2017). Plakat Je priloga revije Vzgoja In ta e, letnik L, it. 2/3,2019. izdal in založil zavod RS za Šolstvo Slovenije za šolstvo | 2019 | št. 2-3 | VZGOJA & iZOBRAŽEVANJE 7 KAKO ZAČETI? Osnovni namigi in ideje za učinkovito učenje UVODNIK ► Vzdušje v razredu je miselno spodbudno, psihološko varno in sproščeno. ► Učitelj se zavzema za dobre odnose, medsebojno spoštovanje in mu je mar za učence. ► Slike in sporočila na stenah učilnice spodbujajo razmišljanje, radovednost in čudenje. ► Plakati s kriteriji uspešnosti, nameni učenja in dokazi visijo na stenah učilnice. ► Različna didaktična orodja (npr. majhne bele table, semaforji, IKT-orodja, vstopni in izstopni lističi ...) omogočajo vključevanje vseh učencev. ► Pri odgovarjanju na zastavljena vprašanja učenci ne dvigujejo rok. ► Vsak učenec ve, da je lahko kadar koli povabljen k razmisleku in odgovoru na zastavljeno vprašanje. ► Učitelj na odgovor učenca počaka vsaj nekaj sekund. ► Učitelj uporabi vse odgovore, pravilne in napačne, za razvijanje razumevanja učencev. ► Mize v razredu so postavljene tako, da se učenci lahko med seboj pogovarjajo in učijo drugod drugega. 8 VZGOJA & iZOBRAŽEVANJE