Izhaja 1. In 3. soboto vsakega meseca, o Celoletna narožnina znaša 2 K, posamezne številke po 10 vin. □ odd n Uredništvo: Fr. Terseglav, Ljubljana (Kafol, tiskarna), n d □ d o Upravništvo: Lud. TomaiiZ, Ljubljana (Katol. tiskarna). Št. 10. V Ljubljani, dne 20. maja 1911. Letnik IV. ■ Pozor! Odseke opozarjamo s tem še enkrat na odhorovo sejo dne 25. t. m. na Bledu, katere naj se zanesljivo po zastopnikih udeleže. Vozimo se z vlakom, ki gre iz Ljubljane ob 6. uri 48 min. zjutraj do postaje Lesce, kamor pride ob 8. uri ■ 27 min. Odseki ob novi progi naj sc poslužijo vlaka, ki pride od smeri Gorica na Bled ob 8. uri 38 min. Višje-gorcnjski odseki se poslužijo, z ozirom na prihod teh dveh vlakov, poljubne H proge. imun..i..... iiimmiii Naša načela. iiiiimiitHiiiiiiiiiiimiiiiiiimmiiimiiHiiiiiiimiiiiiimiiiiiimiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiimi Bodimo prijazni. Slovenci sc imamo »a veliko boljše kakor smo v resnici. Zlasli to se vodno poudarja, kakšen sila prijazen narod da smo, resnica pa je ta, da je med nami ne malo sirovosti, neotesanosti in prepirčnosti. Vir te, skoro bi rekli narodne napake je v naši ošabnosti in prevzetnosti. Prav močno sc tega zavedam zdaj, ko bivam slučajno v tujem velikem mestu. Prvo, kar me je tu presenetilo, je izredna ljubeznjivost in prijaznost, ki diči medsebojno občevanje ljudi. Vprašaj kaj kateregakoli: reveža, obrtnika, premožnega meščana, finega gospoda, vsak ti bo dal prijazen odgovor. Na ulici vidim gospoda brez ošabnosti kramljati s preprostim človekom; nekje sem zapazil družbo kmečkih deklet iz Moravske, ki se niso vedele kam djati, pa so jim gosposke gospodične, ki so slučajno prišle mimb, ne da bi jih bil kdo kaj naprosil, skušale tolmačiti, kam naj se obrnejo. Ali kako mi je postalo toplo okoli srca, ko sem v neki stranski ulici pred hišo zapazil boren voziček, v katerem je sedelo Bogu milo delavsko dete; pa je prišla uboga mati s steklenico mleka, ki ga je šla kupit v bližnjo prodajalno, otroka pa pustila samega pred vežo. Brž sc naberejo okoli otročiča mimoidoči in ko pride mamica s steklenico, kako je tleskalo deleče z rokama in vzklikalo veselja in vsi ljudje so bili z njim veseli; neka elegantna dama je začela pogovor z revno materjo in božala majhnega revčka. Zadnjič sem videl, kako je star mož peljal voziček, pa ga ni mogel speljati iz ceste na tlak, brž priskoči gospod in mu pomaga. Če nisem vedel za kakšno ulico in sem vprašal kateregakoli, mi ni samo povedal, kje je, ampak, kdor je le mogel, je kljub mojim ugovorom šel sam z menoj. Za tako malo uslugo ni še nikoli nobeden kaj od mene zahteval. Če sediš kje pri kakšni mizi in sluti sosed, da si tuj in se dolgočasiš, začne sam pogovor s teboj, brez vse vsiljivosti, uljudno, prijazno in taktno. Nikjer ne opaziš, da bi sc revnega človeka kdo sramoval. Kako je pri nas to drugače! Posebno se to vidi pri naši mestni mladini. Na Dunaju je tolkel štiri ali še več let revščino, ko pa pride v domovino, viha nos do oblakov. Kakor da bi bil iz pajka čez noč metulj nastal. Nič drugega ga ni kakor lepa obleka, srce pa prazno, večkrat tudi glava. Napol gospod, napol kmet, obleci ga v jerhastc hlače, pa ga ne boš ločil veliko od črednika na planini. Kolne pravtako izborno, se zadere v vsakega, se ne zna premagovati, precej izbruhne na dan vsa sirovost, ne more nobenega pogovora izpeljati do konca, da se ne bi sprl in nasprotnika razžalil, kvanta po notah, če mu kdo ni všeč, ga skuša prezirati, igra ti velikega gospoda, kateremu ni ves svet nič mar, komaj odgovori,, če ga kaj vprašaš, če pa ga ima nekaj v glavi, nahruli celo muho na steni. Reveža se tak frakar sramuje, bilo bi zoper njegovo čast, če bi mu ponudil roko. Ne pamet, ampak ošabnost ga drži skupaj. Par forintov dobiva na mesec, pa pride recimo kam, kjer ga ne poznajo, se izda ja za najimenitnejšega kavalirja. Skratka: bahat, prevzeten, oduren in neprijazen, to je, na čemer spoznaš na prvi mah marsikakšnega Slovenca. S tem seveda nikakor nočemo reči, naj bi naš človek postal sladek, priliznjen, čenčaš!, in da. bi se vsakemu metal pod noge. Česar nam res manjka, to je prijaznost, temu se moramo priučiti, če hočemo veljati za izobražen kulturen in napredka zmožen narod. Naš Orel že, odkar obstoji, dela na to, da se nauče naši fantje lepega vedenja in sicer na pravi način, to je tako, da jih izobražuje vsestransko, iz česar sledi tudi ona prijaznost na zunaj, ki se ne da umetno naučiti, ampak izvira iz plemenitega srca. Vendar bi tu priporočal, naj bi odseki Orla, oziroma odbori in okrožna predsedstva ter načelstva prevzela tudi to nalogo, da na lepo, prijazno, dostojno in plemenito vedenje posameznih članov pazijo in temu posebno skrb posvetijo. Prijazno naj se Orel obnaša doma, nasproti staršem, v javnih prostorih, na ulici, povsod i. Neolikanosti, odurnosti, sirovosti se ne sme nikjer trpeti. Že odborove seje, izobraževalni večeri, občni zbori zlasti, morajo biti šola spodobnega vedenja. Ta pride v društveno sobo in niti klobuka ne sname, drugi brez ozira na druge kadi kakor Turek, ta se vsede in položi noge na stol pred seboj, drugi naslanja glavo kakor pijanec v oštariji, ta žvižga in se krohota itd. Predsednik in načelnik naj vsako tako stvar takoj pograjata in odpravita. Torej tudi na to se vrzimo in vsi moramo postaviti geslo: Slovenci, bodimo prijazni! Naše obnašanje. »Kar kdo v srcu čuti, rad na zunanje kaže.« Resničnost tega, pregovora sc jasno vidi prj današnji mladini. Ta fant ima dobro srce, poštene so njegove misli in dejanja. vzorno je tudi njegovo vedenje; oni je izprijen, razuzdan, njegove misli se vrte okrog umazanih dejanj, ki niso častna za slovenskega mladeniča. Tu ne velja izgovor: fant lahko med fanti svobodno govori. Vselej in povsod pa velja: umazana beseda pride iz umazanega srca, kajti srce misel preje občuti, n ego j o jezik i z r a z i. Kakor se človek v praznični obleki ogiblje blatnih kalpž, istotako se dobro srce varje vsega, kar ga omadeži. Kar pa vrednost mladeniča pokaže v pravi luči, je obnašanje v cerkvi. Prepotrebo je, o tem zapisati par vrstic. Ne mislimo, da bi se naši fanti v cerkvi surovo obnašali, ne štejemo jih med tiste, ki se na stopnicah in drugih temnih krajih cerkve razgovarjajo in žvečijo tobak Ne, tako daleč naši fantje niso! Da bi Orli med službo božjo popivali po gostilnah, nam niti ne pride na misel. Vsak najmlajši Orel bo gotovo preje odložil orlovski znak, predno bo šel mesto v cerkev — v gostilno. Plesov in ponočevanja se naši fanti v veliki večini ogibajo, kar jim je v veliko srečo in v čast orlovske organizacije. To pa naše ponosite fante ne sme prevzeti, ker razvad je še neizmerno veliko in te moramo odpraviti. Take razvade, se pojavljajo na shodih farnih podružnic. Tamkaj mladina nalašč ostaja zunaj cerkve, ostaja nepokrita, b r e z čut a, da se v cerkvi vrši sveto opravilo. Res je v majhni podružni cerkvi velikrat gnječa; zadaj pri vratih je ljudstva kar nabito, spredaj pa, največkrat prazen prostor. V takih slučajih sc igraje naredi prostora za par oseb. In četudi ne moreš v cerkev, nisi opravičen zunaj cerkve stati pokrit, morda celo v nedostojnem pogovoru s tovariši. Fantje-Orli! če se to godi, ni častno za vas, kvarno in sramotno je za celo našo organizacijo. Pisec teli vrstic je nekoč na cerkvenem shodu opazil fante nekega telovadnega odseka, kako so v največji gnječi napravili vhod v hišo božjo. Z nekim zadovoljnim ponosom so jih gledali starejši možaki in mnogokaka dobra misel sc jim je rodila o naši mladini. Nasproti pa je pisec ob drugi priliki s svojimi očmi videl fante med svetim opravilom pohajati zunaj cerkve Da to ni častno za mladeniča z orlovskim znakom, ni treba posebič poudarjati. Bratje Orli, tukaj pozor! Raje ne v bližino cerkve, k d o r misli na posvečenem kraju delati n e -čast svojemu B og u. O plesih in rajanju po zakotnih krčmah na običajnih žegnanskih shodih nobene besede. Kdor zaide tako daleč, pride težko še nazaj med orlovsko četo. Ljubše mu bo divjanje ob glasih harmonike med pijano tolpo, kakor pa v telovadnici med poštenimi fanti. Pogrezal sc bo globe j c in globejc ter se nalezel strupa; nekega dne bo nenadno zapustil domačo vas, pred strahom, dai ne bi tovariši s prstom kazali za njim. Sramoti seveda ne bo mogel oditi, ker njen pečat se mu je vtisnil v srce in kri, nosil ga bode koder in dokler bo hodil — do temnega groba. Zastonj bodo tožbe po zgubljeni mladosti, ker »minuta, ki minila — ne bo se več vrnila« . . . Bratje, to da misliti! Iz src prihajajo d e j a n j a : dobra iz dobrega, slaba iz grešnega, izprijenega srca, Kakoršna srca, taka dejanja. Skrbimo za izobrazbo srca in naše obnašanje bode tako, da bodo i nasprotniki primorani priznati veljavo naši organizaciji, V zavesti, da so naši fantje izbrali označeni življenski program, se nadejamo divnih majevih dni slovenske bodočnosti. Le po tem bo naša želja: na majevih slovenskih tleh v prelesti majevi živeti, na rožnih majniških vrteli med rožami ob vonjih umreti. Limbarski. Več vzajemnosti. F. K. 4