oseb nastopa: v Kocmurjevi rodbini štirje, oče in mati, šestnajstletna hči Mici ali »Irma« ali »general Radecki« imenovana, in nje — ušivke! — štirje oboževatelji (str, 49) ter nesrečni Stanko; hišni posestnik Brtoncelj s hlapcem Jako; v rodbini Jerajevi: gospod, gospa, Milan, stara, zvesta kuharica in pestunja Jera, Milanu duševna mati; v rodbini Pirčevi: roditelja, Tonček, vajenec Peter; stari, zmešani posestnik Koren s svojim psom sultanom, ter njegova prismojena hči Nanča; Je-rajkini sorodniki, pridna kmetska rodbina; stari učitelj Franke tam na kmetih, s fižolovko; stara Rozala, .ki pripoveduje Tončku pravljice; »ta kratka Marjanica« v Ljubljani s svojimi kvartarni; pobalin Likar in lažnivi fant Janez Mlakar; žandarmi in policaji; »ravnatelj« »amerikanskega« cirkusa »gospod« Šparenblek in njegova družina (in konj); nadstražnik Kobilica; gostilničarji in natakarice; gledališki intendant; korar Mejač; policijski komisar, preiskovalni sodnik, Jerajev dobri šef, odvetnik dr, Šipelj s kopico otrok. Vse te osebe nastopajo, govore. Ali je morda katera vendarle odveč? Za nobeno se ne bi mogli odločiti, da bi jo črtali, tako so vse upravičene, vse — kakor velika simfonija — oznanjajo eno in isto misel: starši, brigajte se za svojeotroke, odrastli, ne kvarite s svojim zgledom otrok! Kjer ni solnca in ljubezni v hiši, tam je žalost, hiranje mladine. Dasi je dejanje zelo razpleteno, je vendar vse enovito. Torej tudi umetniška stran nam nudi čisto veselje, (Edinole Milanovo vedenje napram materi, ki je že toliko časa ni videl, se nam ne zdi dovolj utemeljeno.) Vso povest preveva ljubezniv humor, kar je gotovo redek, redek pisateljski dar; zna pa biti pisatelj tudi resen, pretresljiv (ponižanje Jerajeve!), ginljiv (n, pr, stara Jera pride po Milana v Trst). Sodbo avtorjevo o kaznilnicah, prisilnih delavnicah, narodnih veselicah odobravamo- Zlasti pa bi podčrtali besede pametnega dr. Šipi j a (str, 69), — Bodoči pisatelji imajo v knjigi lep zgled, kako se dobra knjiga spiše: nekaj snovi da služba, akti, zaslišavanja, največ pa — neumorno opazovanje življenja. Gosp. pisatelj je našemu narodu storil veliko dobro delo; naj bi izborno knjigo počasi, s premislekom čitalo vse, staro in mlado, zlasti pa roditelji in vzgojitelji. , vn . s ' ' Joz. Debeoec. Fran Milčinski: Tolovaj Mataj in druge slovenske pravljice, S 15 risbami Ivana Vavpotiča, 1917, V četrtem letu vojne — da bi bilo zadnje — in vojna zadnja! Založila Tiskovna zadruga v Ljubljani, Natisnila »Narodna tiskarna«, Po sedmih letih je priredil Milčinski v »Tolovaju Mata ju« svojo drugo zbirko pravljic in jo izdal vsebinsko in oblikovno v okviru prve, Milčinski redi-gira v okusu svoje prav posebno izrazite pisateljske osebnosti. Dobro mu je znan pravljični zaklad, akri-bistično se je poglobil v tipičnost narodnega jezika, vpeljal je v slovstvo nekaj ljudskih rečenic v okusu Gasparijeve ornamentike. Njegova pravljica je sijajna in popolna, če jo čitaš glasno. Vsak drobec zase je umetniški. Celotna redakcija pa ni popolna, ni ubrana v enem zvoku, enem čuvstvu, v eni barvi in je tako izšla, kakor je nastala, neprisiljeno zbrana v načinu starih facecij, Ezopovih basni in Freunsfeldovih pravljic. V bistvo pravljice se Milčinski ni do dna poglobil, On ne loči med naivno grotesko mita in romantičnim misticizmom srednjeveške balade. Če je uspela »Mlada Breda« ali če se je posrečil »Trdoglav« (Pravljice 1910), ni se motiv L,enorin v »Mrtvem ženinu«. So balade s prasvojs,tv