PAVEL GANTAR* V Crnograditelj proti državi Uvod Kadar razmišljam o črnih gradnjah, sem v zadregi. Ce jih opazujem s sociološkega vidika, so pravzaprav simpatičen pojav. So izraz spontanosti, samoorganizi-ranosti, skratka, človekove sposobnosti, da se tako ali drugače odzove na določen, vsekakor nc obroben problem pomanjkanja stanovanj. Še posebej velja to za tiste črne gradnje, ki so rezultat nuje. ki se kaže v tem. da posameznik ni imel na razpolago nobene druge možnosti za trajno rešitev stanovanjskega problema. Ce pa jih opazujem z vidika prostorskega planiranja, je slika povsem drugačna. Ne glede na motive, nuje in potrebe, so črne gradnje pojav, ki pomembno degradira okolje in povzroča trajno in marsikdaj nenadomestljivo škodo. Pri tem nimam v mislih samo neposredne škode, ki nastane z gradnjo nezakonitega objekta, pač pa predvsem tudi tisto škodo, ki je p<»redna in vpliva na ravni, ki za nestrokovnjake ni neposredno vidna (onesnaževanje vtnlnih virov, degradacija ekosistema ipd.). Crnograditeljstvo je seveda zanimivo tudi za «Kiološko raziskovanje. V kontekstu sociološkega raziskovanja lahko identificiramo naslednje pristope: - Crnograditeljstvo kot izraz družbenih konfliktov v prostoru. Gre za pristop, ki prostor obravnava kot omejen vir. do katerega nimajo vsi enakega dostopa. Črna stanovanjska gradnja pa je izraz nezakonitega prisvajanja tega vira. Nezakonito prisvajanje je bodisi rezultat deprivilegiranosti. kot je to v primeru črnih barakarskih naselij ali drugih oblik »zasilnih« bivališč, ali pa je rezultat privilegira-nosti in politične moči čmograditeljev, ki si lahko privoščijo nezakonito gradnjo na lokaciji, ki je sicer razglašena za nezazidljivo območje. - Pri raziskovanju družbene segregacije v prostoru so območja črne gradnje običajno pojmovana kot najbolj tipični izraz takšne segregacije. Raziskovalci proučujejo prostorske manifestacije segrcgacije, kot na primer: položaj takšnih območij v urbani strukturi mesta, način zidave, mehanizmi odkrivanja/zakrivanja takšnih območij, značilnosti »vcrnikularne« arhitekture, stopnjo opremljenosti s kolektivno oskrbo, kulturne in socialne značilnosti takšne skupnosti. Sem spadajo tudi analize konfliktnih odnosov med mestno oblastjo in socialno skupnostjo čmograditeljev. - V kontekstu raziskovanja stanovanjske preskrbe in stanovanjskih politik črnograditeljstvo tematizirajo kot »nehoteno posledico« pomanjkljivosti uradne in »formalne« stanovanjske politike. Crnograditeljstvo spada v sfero »neformalne« ali »sive« družbe in njenega »sveta dela«. Raziskujejo mehanizme solidarnosti, samoorganiziranosti in samopomoči, pa tudi na kakšen način določene stanovanjske politike prispevajo k razmahu črnih gradenj. - Crnograditeljstvo je tudi predmet raziskovanja z vidika prostorske in urbanistične politike. predvsem pa delovanja upravnih služb na tem področju. /Zamudnost in zapletenost postopkov za pridobitev raznih dovoljenj za gradnjo in tudi s tem povezani stroški običajno prispevajo k večjemu obsegu nezakonitih posegov v pro- * Dt P»vcl Gantar, doccni na FDV 435 TcetK vx odstra-nilvtnc odločbe % oprav-Ijtnc izvribe \ sun. objekti % poi objekti % P»P objekti % poimrt obfekti % dmgi dniž. posegi gradnie % % 19«9 9 2361 495 21 158 32 25 6 18 40 5 5 1990 8 2561 589 23 135 23 25 5 18 42 4 6 1991 15 3047 700 23 84 12 5 22 41 5 6 1979-1991 2.^98.'« 7370 2« 1433 19 Ker bomo problematiko prisilnih odstranitev objektov (»rušenj«) obravnavali pozneje, naj najprej na kratko pojasnim druge podatke v tabeli: najprej lahko ugotovimo, da je nedovoljena gradnja kar pomemben delež v celotnem obsegu posegov v prostor. Giblje se med 6 in 10%. pri iemer je pomembna izjema zadnje upoštevano leto v tabeli, to je leto 1991, ko je delež nedovoljenih posegov narastel na visokih 15% v celotnem obsegu posegov v prostor. Ni povsem jasno, čemu bi lahko pripisali takšno povečanje. Če izvzamemo enega izmed možnih razlogov, da so bili inšpektorji preprosto bolj učinkoviti v odkrivanju nedovoljenih posegov,' se vendarle dozdeva, daje k povečanju obsega črne gradnje pripeljal »pravni nered«, ki je bil povezan s spremembo političnega sistema, s spremembami v občinah, predvsem pa delegitimizacijo pravnega sistema, ki se kaže tudi v povečanem «jbsegu »sive« in »črne« ekonomije, kot so na primer nezakonita sečnja gozda in očitno tudi nezakoniti posegi v prostor. Skratka, domnevamo, da so nezakoniti investitorji zaznali nemoč in neodločnost države, ugotovili, da je tveganje razmeroma majhno, in se lotili gradenj brez potrebnih dovoljenj. Nazorni so tudi ptxlatki. ki nam prikazujejo trende gibanj nedovoljenih posegov glede na namembnost. Ti podatki so prikazani v spodnjem grafikonu: Grafikon nam prikazuje naslednjo zanimivo sliko: - število stanovanjskih in počitniških objektov se zmanjšuje, saj ti dve kategoriji v zadnjih letih sestavljata manj kot tretjino vseh nedovoljenih posegov. Ali lahko upadanje teh črnih gradenj razlagamo kot znamenje gosptidarske krize, ko ljudje preprosto nimajo več toliko sredstev, da bi jih namenjali za gradnjo, še posebej pa ne za počitniške objekte? - Prav tako so do leta 1988 gosp pcmožni objekti prilagodili zahtevam urbanistične službe ali pa odstraniti brez velike gospčitev za nezakonito gradnjo pripišemo dvema glavnima razlogoma, in sicer: a) nezakoniti investitor sodi. da je tveganje pri gradnji pomožnih objektov majhno in se glede na vložene stroške izplača, tudi, če ga je prisiljen legalizirati ali pa celo porušiti, ter b) dobršen del takšnih črnih gradenj lahko pripišemo tudi prepričanju, da za pomožne objekte, še posebej če so provizorični. niso potrebna posebna dovoljenja, ker naj bi lastnik z njimi »prosto razpolagal« v okviru svojega doma. v poročilu Republtlkcga urhi pckionia ta Icio 1941 luidci C. v katerih lo inlpek- torji iidali več kot 20 odmaninciiib odločb: Cel|e. Domžale. Kamnik. Kran|. LjuNjana Betigrad. I.|ubl)ana Mosie-Pol|c. MuMjana šitka. Ljubliana Vič-Rudnik in Maribor Na meji pa tu Novo nnio m Šentjur pn Celju. Crnograditelj proti državi V nadaljevanju bom na podlagi izhodišč, ki sem jih postavil v uvodnem delu prispevka, analiziral osnovne značilnosti logike razmerja med črnograditeljem in državo oziroma bom poskušal pojasniti, zakaj država skoraj vedno zgubi. Ob koncu pa bom s tega vidika pojasnil še zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o urejanju naselij in drugih posegov v prostor, ki je bil nedavno sprejet v državnem zboru in naj bi prinesel več reda na tem področju. To, da država praviloma zgublja v konfliktu s črnograditelji, dokazuje naslednji grafikon: Pregled ncdovoljenoih gradenj in izvršb 1979-1991 Vir: Teze za spremembo zakona 1979 80 81 82 83 84 85 86 87 89 90 91 Iz grafikona sta jasno razvidna dva velika razkoraka: - najprej imamo razkorak med vsemi nedovoljenimi posegi in izdanimi odstra-nitvenimi odločbami. Ta razkorak nam priča o tem, da je postopek ugotavljanja in obravnavanja črnih gradenj zapleten in se v manj kot polovici primerov konča z odstranitveno odločbo. To lahko pomeni, da je večino črnih gradenj nelegalnemu investitoiju uspelo uskladiti z urbanistično dokumentacijo. Vendar ta ugotovitev samo delno velja. V zadnjih letih lahko opazimo, da sc škarje med številom nedovoljenih posegov in izdanimi odstranitvenimi odločbami razpirajo. To razpiranje lahko pojasnimo z dvema razlogoma, in sicer a) da narašča predvsem število pomožnih objektov, ki niso tako sporni, čeprav so nezakoniti, in b) da se je v zadnjih letih učinkovitost države (občine) pri uveljavljanju reda v prostoru zmanjšala." '' Ct vemo. dj K v velikem ticvilu obfin srečbo o ustavitvi del .3. Nadzor dejanskega stanja 4. Odločba o odstranitvi objekta Opis postopkov in problemov, s katerimi se srečuje urbanistična inšpekcija, lahko opazujemo z dveh vidikov. Z vidika posameznika - zakonitega ali nezakonitega investitorja je ta postopek zasnovan tako, da mu omogoča relativno dobro zaščito pred samovoljo oblasti, saj mu omogoča vrsto pritožbenih stopenj, predvsem pa so vsi koraki »države« napovedani vnaprej, kar mu omogoča, da se na te korake ludi pripravi in jih onemogoči. V sociološkem jeziku bi lahko govorili o tipičnem primeru samoizničevalne napovedi. Urbanistična inšpekcija napove prisilno odstranitev objekta, kar nezakonitemu investitorju omogoči, da organizira »odpor« zoper nameravano izvršbo. To se je .še posebej jasno pokazalo pri nameravanih izvršbah na Malem vrhku, kjer so se izvrševalci odstranitvenih odločb srečali s solidarnostjo drugih črnogradite- Na Ici uopnjt pniožbc niw posebno pogosle. 441 Trorita in praiisa, lel. 30, ti 5-6. I>M|ana 1993 Ijev in krajanov, ki so črnograditeljem prodali zemljo za gradnjo, l-ogika razmišljanja črnograditeljev je povsem enostavna: če na dok>čenem ozemlju, kjer imamo opravka s strnjenim nizom črnih gradenj, preprečimo eno gradnjo, smo preprečili vse. Razmere na Malem vrhku je še dodatno označevala okoliščina, da ima (ali pa je imela) večina črnograditeljev relativno visok družbeni položaj in izobrazbo, kar jim je omogočilo učinkovito mobilizacijo javnega mnenja zoper »rušilno razptilo-ženo« državo. Toda mobilizacija javnega mnenja v korist črnograditeljev. ki je potekala v ideoloških koordinatah »posameznikova marljivost, spretnost, delavnost. zasebnost zoper ignorantsko državo«." je imela dvojne učinke. Po eni strani je preprečila izvršitev nasilnih odstranitev, ttxia po drugi strani je državo prisilila v položaj, ko od rešitve problema ni mogla odstopiti, saj bi se s tem popolnoma diskreditirala. Umik, ki bi se izražal v nedefiniranem »moratoriju na črne gradnje«, bi pomenil zeleno luč za črnograditelje. Logika delovanja črnograditeljev je jasno razpoznavna: ne glede na postopke (ustavitvene odU>čbe in podobno) je treba vztrajati do konca, zgraditi objekt (stanovanjsko ali počitniško hišo), se po možnosti naseliti vanj - in verjetnost, da bi jim objekt inlstranili. je zelo majhna. Še posebej če si črnograditelj zagotovi solidarnost svojih tovarišev ali lokalne skupnosti. Hipotetično ima država možnost za učinkovito posredovanje v začetnih fazah nezakonite gradnje, vendar v tej fazi zaradi dolžine postopkov ne more učinkovito ukrepati, investitor pa računa prav na počasnost države in še pospeši gradnjo - vsaka dodatna opeka zmanjšuje verjetnost rušenja. Skratka, če pogledamo z vidika črnograditelja. so stvari videti takole: »Ce se že odločim za črno gradnjo, moram vztrajati do konca, zgraditi objekt čim prej. potem se bomo pogajali. Tudi če pride do odločbe o prisilni odstranitvi in izvršbi, imam še zmeraj veliko možnosti, da se to ne zgodi«. Za delovanje na podlagi takšnega razmišljanja sta potrebna pogum in občutek za tveganje. Tega pa nimajo vsi možni graditelji, zato na črno gradijo samo nekateri in običajno jim uspe. Z vidika države pa so postopki, ki ščitijo posameznika pred samovoljnimi posegi, velika ovira, saj ji preprečujejo delovanje tedaj, ko bi lahko bilo uspešno, omogočajo pa tedaj, ko se mora soočiti z velikimi političnimi pritiski in nasprotovanjem javnega mnenja, obenem pa tudi tedaj, ko njen poseg povzroča veliko materialno škodo (rušenje objektov). Na to dilemo se je država, pučcna s primerom Malega vrhka. odzvala s spremenjeno ziikonodajo, ki v bistvu omogoča »enkratno« legalizacijo črnih gradenj s pogojem, da nezakoniti investorji prijavijo svoj poseg, plačajo depozit in počakajo na odločitev ustreznih organov o možni legalizaciji." Občine pa morajo za takšna območja črnih gradenj sprejeti prostorske ureditvene pogoje za sanacijo degradiranega prostora. Če je sanacija možna, je možna tudi legalizacija gradnje ob plačilu za to potrebnih prispevkov, ki sanirajo nastalo škixlo. Namen zakona je v tem, da naj tisti, ki so povzročili degradacijo prostora z nelegalnim posegom, tudi plačajo, če je sanacija možna tako, da obdržijo objekt. Če pa to ne pride v poštev, pa seveda sledi prisilna odstranitev." Kaj z vidika analize logike razmerja med čmograditeljem in državo lahko rečemo o možnih učinkih tega zakona: najprej po " Po|avl|al vc i« Mfumcnl. da t na-ulno odslranilvi|o drsava unkuic gradbeni sklad, ki tako ali drugače rccn|a virm pitrK vode" II flen Zakona o spremembah in dopolnitvah zakonu o orejaniu naselij in drugih posegov v prostor " V primeru Malega vrhka bi to pomenilo, da W posamezniki morali plafati visoke stroike za sanacijo kanalizaci|e m za vodovod Po oceni dr Antona Presea. naielmka Mestne uprave uripeka|skih slu>b. naj bi s«o4ki za vodovod znaMi pribhžno TJO.IKK) DKM. za kanaUzacijo p« bi bili ie od 50 do 100'!i vilji Delo. 26. 2. I9».V str 29-30 najnovejših tKenah zakon ni preprečil novih črnih gradenj. Veselo se gradi naprej, tudi z (napačno?) zavestjo, da je država oh Malem vrhku »zgubila« in bo objekt prej ali slej možno legalizirati. Sicer pa je usoda zakona odvisna od črnograditeljev - če v skladu zli. členom zakona večina »prijavi« svojo gradnjo in se torej podredijo novim pravilom, utegne zakon učinkovati v zastavljeni smeri. Gradnje, ki jih je možno legalizirati, bodo ob plačilu ustreznih stroškov legalizirane, lastniki tistih, ki pa ne bodo legalizirane, pa se bodo Ic težko uprli odstranitvi, saj so sprejeli pravila igre. Zakon torej hoče nekooperativno igro spremeniti v kooperativno. To pa je. kot sem že omenil, odvisno predvsem od črnograditeljev. Razmišljanje črnograditelja pa je lahko tudi takšno: »Ce mi že zdaj ne morejo do živega, zakaj bi svoj objekt .prijavljal*, s tem si samo nakopljem nove stroške ali pa celo tvegam, da mi objekt zares odstranijo.« In če tako razmišlja večina črnograditeljev. zakon ne bo dosegel želenih učinkov, saj mu ne bdaljšujc obstoječe stanje (niti rušenje niti uporaba teh objektov), če pa se nekateri prijavijo, nekateri pa ne. ali naj torej rušijo samo tistim, ki se niso prijavili, ob dejstvu, da jc po novem lokacija zazidljiva! Kakor koli obrnemo, se zdi. da je z vidika črnograditeljske nekoopera-tivne igre najboljše vztrajanje pri nekoopcrativnosti. V tem primeru se sicer zgodi, da bo tu in tam porušena kakšna črna gradnja, toda večina takšnih gradenj bo ostala. Vprašanje je le. ali med čmograditelji v Sloveniji obstaja neke vrste »tihi dogovor« o tem. da se ne bodo prijavili. Ali pa so interesi Ic preveč različni in bodo populacijo črnograditeljev razcepili na dve vsaj približno enaki skupini, tedaj pa bodo tisti, ki se niso »prijavili«, ostali praznih rok. LniiRAITJRA; fnnut. P ( 1r«k.,'Mn ;« iprfmrmbn zakonstih Motil o urhanadtm inipekciii Republika Sloveni|a Minttirsiw la varuvo okolja ui ureianjc prmiora RepuMiiki urbanisli^i iitipekloral L|ubl|anu. februar 1993 Porot,lo o Mu urhanantne trUprKaie v Rrpublik, SImmfi :a ln> IVHS. Sodaliai^na lepuMika Slo»eiu)a Republiiki k.ïinile za vanlvo okolja m urejanje piosluia RepubMki urbanrili^ni intpekloral l^ub^Jana. marec I9H9 Porotiln o drlu urhanistitnr mlpeka,e RrpuNiki Sloirmji za Iflo I9K9 Republika Stovernja Republiiki komilc za tarsivo «kolja m urejanje prostora RcpubliSki urbanistični inipektoral I.jubljana. marec 199« Porofilo o delu urhanantru irUpekciie i Repuhliki .Voirm/i ;a lelo 1990 RcpuMika Slovemja RcpubliJki komite za varstvo okolja m urqanjc prostora RepuMilki urhan»lil^nl intpekloral Ljubljana, marec 1991 Porotdo o delu urhanuutne inipekci/e v Republiki Sloieni/i :a lelo 1991. Republika Skivenija. Mintstrslso za varsts» okolja in urejanje prostora RepuMKki utbanisli(ni inipcktoral Ljubljana, marec 1992. Preding za izdajo zakona o ipremrmbah m dopolmivah zakona o ureianiu naselil m drutib posegov r proslor Urlavni zbor Republike Slovenije. l.|uMjana I« 3 1993, Teze za spremembi, zakima o ute/an/u nasrlli m drugih posegov >• proslor Republika Slovenija Ministrstvo za varstvo okolja m urejanje prostora Republiški uibamstiftii inipcktorat Oradno za posvet v Rojtatki Slatini I jubljana december 1992. /.akon o spremembah In dtypolnirvah zakona o ure/an/u naseli} in drugih posegov v prostor. I.'radni list Republike Slovenijc.il 18. 19 IV 1993