Mednarodni likovni grafični center Medtem ko oživlja stari, grad na hribu sredi mesta, je ponovno za-živela, žal že dvakrat neuresniče-na, zamisel o skladni vsebinski in delavni dopolnitvi mednarodnega grafičnega bienala, ki je v dobrih dvajsetih letih svojega obstoja dvignil Ljubljano med središča mednarodne grafične umetnosti. Velika, vsakoletna grafična prire-ditev prav gotovo potrebuje neko stalno zaledje, saj tudi vzpodbuja stalno dejavnost, obojega pa do-slej kljub ugotovljenim potrebam ni imela. Po najnovejši zamisli, ki jo podpirajo tako strokovni kot družbenopolitični in gospodarski krogi, naj bi Ljubljanaže vprihod-njem letu preuredila in obnovila še eno grajsko poslopje, povabilo na Tivolski grad pa naj bi dobila likovna grafična umetnost. Odbor za organizacijo mednaro-dnih grafičnih razstav je v posebni brošuri razčlenil načrt za izgrad-njo Mednarodnega likovnega gra-fičnega centra, tako po ekonom-ski kot po vsebinski strani. Loka-cija centra v Tivolskem gradu vse-kakor ni naključna. Že tloris sedaj stanovanjskega poslopja kaže za-snovo, pri kateri bo preureditev pravzaprav vrnitev k nekdanji obliki, zaporedju sobnih prosto-rov, ki so zelo primerni za galerij-sko uporabo. Predvsem pa bi Ljubljana dobila nekako »likovno os«, saj bi tivolska osrednja pot skladno povezala moderno in na-rodno galerijo ob svojem izhodi-šču z novim centrom ob svojem izteku. Vabljiva misel, da bi ob njej počasi nastala likovna galerija na prostem, se ponuja sama po sebi kot ustvarjalna dopolnitev enega najlepših parkovnih kom-pleksov pri nas. Po sedajni zamisli bi center v Tivolskem gradu dajal streho mednarodnemu grafične-mu bienalu z zbirko sodobne me-dnarodne grafike, specializiranim razstavam posameznikom in sku-pin, eksperimentalnemu in prak-tičnemu študiju, povezanim s te-hnično bazo ter specializirani pu-blicistični dejaviiosti, h kateri bi bila pritegnjena Mladinska knji-ga. »Ze pridobljena dela svetovne grafične ustvarjalnosti v nizu dvajsetih let zajemajo številne grafične ustvarjalce in predstav-ljajo dragocenost, ki nikakor ne bi smela ostajati samo vmapah, tem-več bi morala biti smotrno pred-stavljena«, je utemeljeno v brošu-ri, ki je okrepljena tudi z ekonom-sko postavko: »Sredstva, ki se vla-gajo v organizacijo ljubljanskega bienala, bi se na ta način vračala v obliki enkratne zbirke, ki bi Ljub-ljano uvrščala v zbortistih medna-rodnih centrov, ki so si znali pra-vočasno zagotoviti kapitalna dela sodobne grafične ustvarjalnosti«. Toliko o stalni zbirki, ki bi našla primeren prostor pod streho Ti-volskega gradu. Zivahnost likov-nega življenja v njerp bi dopolnje-vale občasne razstave domačih in tujih umetnikov oziroma skupin. Visoka ustvarjalna raven jugo-slovanske in slovenske grafike ni-ma enakovrednih tehničnih mož-nosti. »Vzpostavitev tehnične ba-ze-delavnice, ki naj bi zajemale vse glavne graf ično-tehnidne sme-ri, je skrajna nuja, da bi slovenska grafika lahko dobila dostojno gra-fično izvedbo,« poudarja gradivo in omenja tudi pomen takšne te-hnične baze za eksperimentalno delo. Načrt za novi likovni center tudi zajema novost v sami organizaciji bienala. Dobitniki najvišjih priz-nanj naj bi namreč v bodoče vodili posebne seminarje, ki bi omogo-čali mladim umetnikom delo, v družbi bolj profiliranih ustvarjal-nih osebnosti. Temu svetovnemu seminarju naj bi se pridružila še posebna pozornost do likovnih umetnikov iz neuvrščenih držav, ki naj bi se zbrali na posebnih srečanjih. Moderna tehnična baza bi seveda omogočala tudi natis grafičnih map domačih in tujih mojstrov, širjenje grafičnih umet-nin in ne nazadnje, umetniško ovrednoteno izdajanje razglednic z reprodukcijami, voščilnic in po-dobnih grafičnih miniatur. Seveda pa je izgradnja Moder-nega likovnega grafičnega centra akcija, ki je finančno ni mogoče izvesti z rednimi sredstvi za naše kulturno življenje. Uresnidilo naj bi združeno delo s proračunskimi sredstvi republike in občin, z bančnimi sredstvi in krediti, s sa-moprispevki in združevanja sred-stev s posebnimi interesi skupno-sti, ki naj bi se ustanovila. Dotlej bo vodil dela pripravljalni odbor, v katerem je mesto predsednika prevzel Stane Dolanc, naloge se-kretarja ravnatelj Moderne galeri-je Zoran Kržišnik, v njem pa so poleg likovnih umetnikov vseh generacij vodilni predstavniki šte-vilnih delavnih organizacij ter ugledni politični ter družbeni de-lavci. P^rva poteza je ponujena Ljub-ljani: Mestna skupščina naj odpre uresničitvi Mednarodnega grafič-nega likovnega centra prosto pot tako, da mu nameni Tivolski grad oziroma poskrbi za njegovo iz-praznitev. Nadaljno besedo bodo povzeli občani z odločanjem o na-menjanju sredstev v svojih orga-nizacijah združenega dela in tudi neposredno, s samoprispevki. A. Selan