❦ igor ŽunKovič ▶ igorzunkovic@gmail.com Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše 41 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies Članek obravnava prostorsko/časov- no konstrukcijo dramske realnosti v Strniševi drami Driada. To je tekst, ki ne upošteva treh enotnosti in vseskozi niza fantastične elemente ter prehaja med zelo različnimi dogajalnimi mesti in zgodovinskimi časi. A Strniševa zgodba prav s temi prehajanji in izra- zito fantastiko konstruira resničnost, ki obstaja za tistim, kar je vidno na prvi pogled. Prehajanje od velikega k majhnemu in obratno ali od kratkotraj- nega k večnemu ustvarja napetost med tragičnim in komičnim vidikom sveta. Zato je igra groteskna. To pa ji daje tudi izrazit etični naboj, saj kaže razliko med pesniško resničnostjo sveta in ma- lomeščansko štacunarsko miselnostjo, kakor Strniša pravi sodobni potrošni- ški družbi. The article analyses the space/time construction of reality in Driada, one of Gregor Strniša’s most unusual works. The drama does not follow the aristotelian rules of the three uni- ties. Furthermore, it easily changes between different historical periods and places and therefore constructs a virtual reality, which exists behind what can be seen through limited human experience of the world. The transitions from the biggest to the smallest and from the past to the future are distinguished features ot the grotesque image of reality. The grotesqe character of the play gives rise to an ethic dimension, which sees the contradiction between the poetic comprehension of the world and its everyday consumer logic. GREGOR STRNIšA, SLOVENSKA DRAMATIKA, pOETIčNA DRAMA, pROSTOR IN čAS, NAčELO KOMpLEMENTARNOST GREGOR STRNIšA, SLOVENIAN DRAMATICS, pOETIC DRAMA, TIME AND SpACE, THE pRINCIpLE OF COMpLEMENTARITy 42 IGOR ŽUNKOVIČ ▶ Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše Pravilo treh enotnosti, ki jih je teatrologija sintetizirala na podlagi Aristotelove Poetike, je do Brechtovega angažiranega, epskega gledališča oblikovalo koordinatni prostor teatra in dramatike, v katerem je bilo mogoče prepoznati neposredne analogije med odrom in predmetnostjo vsakdana. Te vzporednice ne obstajajo zgolj na ravni situacij, motivov in realističnosti dialoga, ki je v dramatiki najbolj mimetičen, temveč v sami strukturi prostora/časa in dogajanja. Strniša na svojevrsten način prebije to analogijo in Driada učin- kovito ustvarja svojo lastno notranjo realnost, v kateri pesniška masa oblikuje drugačen čas/prostor od tistega, ki ga izkušamo v objektivni realnosti. Zato njegova dramatika nasploh velja za primer poetične drame. Takšna zvrstna oznaka pa bi bila docela veljavna le, če bi Str- niša svojo dramo ustvaril v stalnem, analognem razmerju z objektivno realnostjo, pri čemer bi nelogični, neverjetni in nemogoči, fantastični elementi kazali na nekaj mističnega v vsakdanjem človekovem življe- nju, kar bi dramo spravljalo v brezkončen dialog s človekovo objek- tivno realnostjo. Imeli bi eno realnost, znotraj katere bi iskali nekaj transcendentnega. Strniša počne nasprotno: ustvarja virtualnost kot lastno realnost dramskega teksta ali gledališke predstave, ne kot ma- gično dopolnilo fizični realnosti, ampak kot njeno drugo, drugačno podobo. Ne gre več za vprašanje, ali je kaj takšnega možno v objektivni realnosti, ampak za vprašanje resničnosti virtualnosti. To vprašanje Strniša v Relativnostni pesnitvi neposredno naveže na spoznanja sodobne fizike, s pomočjo katerih poskuša opisati svoj pogled na pesniško resničnost. Tako ustvarja svojevrstno poetiko, ki resničnost literarnega teksta ali v Striševih besedah besedne umetnine opisuje s principi relativnosti, nedoločenosti in komplementarnosti. Za njegovo dojemanje časa in prostora ter mase in energije pa sta seveda najpomembnejši posebna in splošna teorija relativnosti, pri čemer 43 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies čas in prostor poveže s posebno, njun odnos do vsebine in čustvene energije pa s splošno teorijo relativnosti. Realnost, ki jo ustvarja Driada, je tako umerjena v skladu s fizikal- nimi koncepcijami resničnosti, ki jih je Strniša poznal. Te teorije pa premikajo meje tistega, kar velja za objektivno in resnično, tudi onstran neposredno čutno zaznavnega in zdravorazumskega dojemanja sveta, in sicer zlasti kvantna mehanika, katere smisel ni popolno predruga- čenje podobe realnosti, temveč omejitev veljavnosti katerekoli podobe realnosti z določujočimi jo okoliščinami (Weizsäcker, Zum Weltbild). Zato tudi Andreja Žižek Urbas v svojem opisu smisla relativnosti v Strniševi Relativnostni pesnitvi svojo pozornost usmeri k bralcu: „Ven- dar pa bralec glede na besedno umetnino ni zunanji opazovalec, pač pa ga literarno delo povleče v svoj referenčni okvir, zato so časovno- -prostorske koordinate v času branja tudi njegove koordinate“ (Žižek Urbas, Pojmovanje časa 7). To je smisel absolutne relativnosti besedne umetnine v Strniševem smislu – njene nasebnosti, ki oblikuje povsem samosvoj svet, svoje težnostno polje. A besedna umetnina je po Strniši tudi relativno tran- scendentna, kar pomeni njeno notranjo organizacijo časa in prostora ter mase in energije, s čimer se literarni teksti razlikujejo med seboj in tudi znotraj sebe. Zato je potrebno obravnavati oboje: organizacijo prostorsko-časovnih in snovno-emotivnih prvin v njihovem součin- kovanju in spreminjanju znotraj teksta ter tekst kot tak v primerjavi z našo vsakdanjo resničnostjo. Začenši s slednjim moramo najprej ugotoviti, da je Driada v vsako- dnevnem človekovem življenju nemogoča, o tem ni dvoma (Poseben izziv ostaja Driada tudi za gledališke režiserje, četudi jo je prvi na oder postavil že Mile Korun leta 1974.) in Strniša tega ne skriva: fantastičnih elementov je v Driadi preprosto preveč, toliko, da ne dopuščajo spraše- 44 IGOR ŽUNKOVIČ ▶ Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše vanja po možnostih njihove uresničitve v objektivni realnosti. Zato nam ostane pesniška realnost drame, kakršna je na sebi – na koncu lahko primerjamo le dve enakovredni realnosti, ki imata skupno to, da ju je mogoče izraziti v jeziku. A onstran razmisleka o možnostih uresniči- tve fantastičnih motivov v Driadi je bralec vedno, kot ugotavlja Žižek Urbas, vpet v povsem resnično doživljanje magije Strniševih tekstov. To imanentno razmerje, ki ga vzpostavlja Driada kot literarni tekst, se dogaja v bralcu samem in je po Strniši etični vidik besedne umetnosti. Zgodba Driade je razmeroma preprosta: naslovna oseba, Driada, je drevesni duh, drevesna vila, ki se pojavi različnim ljudem v treh raz- ličnih časovno-prostorskih okvirjih. Srečuje dve vrsti ljudi: tiste, ki jo prepoznajo kot Driado (Obešenjak, Magajna, Astronom) in tiste, ki je ne prepoznajo, jo poskušajo tako ali drugače izkoristiti ali jo imajo za noro (predstavniki meščanske rodbine Pimpek). Driada se ne pusti ujeti in s svojimi fantastičnimi sposobnostmi tistim, ki ji prisluhnejo, odstre resničnejši pogled na svet, v katerem je v najmanjši stvari vsebovana celota vesolja in v katerem v tej celoti odseva vsaka najmanjša stvar. Izkaže se, da ni Driada tista, ki prinaša čudeže v človeško življenje, temveč je to človek sam, če se odpre svoji domišljiji. Tako se stapljata animistični pogled na svet, v katerem je vsaka stvar oživljena, in sodobni, astrofizikalni pogled na svet, v katerem se razmerje med subjektom in objektom poruši tako, da so vse reči defi- nirane le v natančno določenih okoliščinah, točno določenem vidiku opazovanja, zunaj teh določil pa so drugačne ali jih sploh ni. Driada je drevesna vila, vendar je tudi poimenovanje drevesa in s tem tisto, kar človek da drevesu, ko ga razlikuje od samega sebe, zato se Obešenjaku predstavi kot živost hrasta. S stališča prostora je tekst razločno razdeljen na tri dele ali slike. Vsaka od njih ima tudi eksplicitno časovno določilo: prva junij, druga 45 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies jesen in tretja pomlad. Vsaka ima pet eksplicitnih določil (krajev do- gajanja) in več implicitnih prostorskih določil (motivov povezanih s prostorom oz. krajem dogajanja). Na splošni ravni vidimo, da Driada ne upošteva enotnosti časa in kraja. Prvi del se dogaja leta 1930, drugi 1959 in tretji 1976 na različnih lokacijah v Ljubljani. Globlje od te površinske opazke pa prostor/čas in vsebina teksta začnejo sovpadati v celoto, ki je vse drugo kot evklidske oblike. Prostor oblikuje vsebino teksta nič manj kot vsebina prostor. Spodnja tabela kaže preplet glavnih prostor- skih določil in vsebinsko/čustvenih poudarkov, pri čemer so snovno prostorska določila zapisana v običajni pisavi, čustvena pa v kurzivi. 46 IGOR ŽUNKOVIČ ▶ Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše tivoli (1930, Poletje) • noč v Tivoliju, hrast, veja (Driada visi s veje z glavo navzdol = narobesvet = breztežnost) / začudenje, negotovost, strah • rob tivolskega gozda = rob sveta • kaplja vs. dežnik / smeh, spolna sla • želod • luna / strah hotel slon (1959, jesen) • hotel (mož-punčka, fantek-žena) • jaz = soba = hotel = Ljubljana • hlače, krilo vs. veja = seksualnost vs. fantazija / spolna sla, zabava, poželenje zabavišče • luna vs. vodnjak (štant klobas) / strah, spolna sla, zbeganost • človek = potapljač (skafander, vodnjak) / smeh policijska postaja • pest-veja-driada-hrast vs. ime, dom, poklic / negotovost, zbeganost, strah Golovec – zvezdarna • daljnogled, najstnica, astronom • obrnjeni daljnogled = astronomov vrtiljak / navdušenje Jakopičev paviljon • 4 slike • stari mož, mladi fant, deklica in lunica • lunica / veselje, smeh, zabava spalnica • sončnica, klobasa vs. hrast, obraz / strah Golovec – zvezdarna • Zemlja = prag sveta • Planet (tuji) = Driada • Zemlja = zibelka = otrok vs. vesolje = hiša = velikan pod hrastom • luna (odsev sonca) visi z veje / strah (pred smrtjo) • luna ni luna = senca, zajček / občutje lepega, estetski užitek • driada = zajček lune, sonca, zvezd • človek = zajček Driade • želod = noč + dan (sovpadanje vseh časov) bolnica • sprejemnica = ime, dom, poklic (nedoločeno, resničnost) / samozadovoljstvo • Polje = čas • alkohol = luknja v zidu, kletki • kavarna Union = mesto umetnikov / občutek večvrednosti • ime, dom, poklic (določeno, resnica) Golovec – zvezdarna • Izumitelj = zmaj • Luna = zmaj • Luna = hlebec kruha (Pek) = sir (Pekovka) = slab sir (Doktor) / smeh in žalost obenem – tragikomedija, groteska • jama (pradavnina) • luna (vrač) = krap (Pimpeki, Silak) / smeh • daljnogled = seksualnost, reta (Direktor, Pimpek) / spolna sla, smeh • Mount Palamor grad (1976, Pomlad) • človek = Driadine sanje / negotovost, strah • Driada = velikan • Daljnogled / čudenje • Prešernov trg, kip, muza, Merkur / spolna sla • Magistrat / ljubezen • Nebo = poročni prstan (astronomov) • Kostanj = hrast = narava = enotnost časa / osuplost, mirnost, zadovoljstvo • eno bitje = velikan • okrogla Zemlja = okrogel prostor 47 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies Podrobnejša analiza časovno–prostorske mreže teksta pokaže, da tri- delna zgradba, ki kot celota prikazuje tri ločene slike kot dejanja v dramskem dogajanju, ni tako simetrična kot se zdi na prvi pogled. Slike niso povsem samostojne enote, temveč tečejo ena v drugo in sicer ne le tematsko (ponavljanje enakih čustvenih prvin v drugačnih okolišči- nah – recimo seksualnost, strah), temveč prostorsko/časovno. Vseskozi dramski prostor oblikujeta dve prostorski težišči: Luna in hrast (drevo, želod). V nasprotju z njima je množica prostorskih določil, ki stopajo v njuno opozicijo: kaplja, dežnik, vodnjak, klobasa, sončnica, kozarec, kruh, sir, krap itd. V splošnih prostorskih določilih (Tivoli, zabavišče, spalnica, Golovec, grad itd.) se njihova običajna, čutna realnost, ki jo poznamo iz izkustvenega sveta, skrajno zgošča in skrajno razteza. Strniša je Driado oblikoval tako, da snovni elementi neposredno obli- kujejo prostor dogajanja. Zato sta Luna in hrast ter ostali snovni motivi, povezani s kraji, v resnici oblika dogajalnega prostora. Znotraj vsake od slik je samostojna dramska pripoved, posebna varianta Freytagovega trikotnika, ki skupaj sestavljajo eno samo burko različnih dimenzij človeškega sveta. Celovita struktura teksta je ana- logna motivu slik iz prvega dela (Jakopičev paviljon), kjer nastopijo štiri slike (Stari Mož, Fant, Deklica in Lunica), med katerimi prve tri oživijo, zadnja pa ne, ker je avtor (Obešenjak, slikar) nikoli ni videl. Tako strukturni elementi Driade kot slike sestavljajo tridelno celoto, združeno četrti sliki kot celoti teksta – transcendentno burko Driada. Lunica in Driada transcendirata vsaka svojo lastno realnost tako, da združujeta številne možne poglede v en sam umetniški pogled na svet. A tako kot Lunica ne oživi skupaj z ostalimi slikami, tako Driada kot transcendentna burka ni nujno namenjena odrski oživitvi v gledališču. Lunica in Driada se uresničita sami v sebi in človeški domišljiji. 48 IGOR ŽUNKOVIČ ▶ Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše Glavna značilnost snovnih motivov, ki oblikujejo prostor Driade, so njihova nenehna, nevzdržno hitra menjavanja, ki onemogočajo vsa- kršno enoznačno evklidsko opredelitev dogajalnega prostora. Prav neverjetno je, kako hitro Strniša prehaja med vesoljem in prestami ali luno in želodom, hlačami in Ljubljano itd. Naslovne (eksplicitne) časovno-prostorske oznake so namenjene temu, da pokažejo njihovo lastno spremenljivost in nepomembnost, medtem ko je njihova oblika odvisna od vanje postavljene snovi: Tivoli je lahko Ljubljana, lahko pa je rob sveta. Prva slika, umeščena med Tivoli in Zabavišče v letu 1930, kaže Dria- do in umetnika, Obešenjaka, (ki jo prebudi iz spanca tako, da se posku- ša obesiti na hrastovo vejo), slikarja Riharda Jakopiča ter meščansko družino Pimpek, policista in potapljača ob njihovem soočenju z Driado. Za to druščino je značilno, da umetnika Driado sprejmeta z občudova- njem (pri Obešenjaku je to tudi strahospoštovanje) in navdušenjem, meščani pa njeno nenavadnost sprejmejo s strahom kot grožnjo: kot nekaj, kar ogrozi njih same (smrt) in njihovo podobo sveta (njihove vrednote in vrednosti), saj kaže resničnost izven tridimenzionalnega človeškega prostora. Najprej je to resničnost dvodimenzionalnih slik, umetniških del, ki ne poznajo treh razsežnosti in časa, zato so njihova glasbila za člove- ško uho neslišna. Potem je to vrtiljak, ki je osrednji motiv prvega dela Driade. Obešenjak opiše ta vesoljski vrtiljak oz. njegov nastanek kot »rast« v vesolje oz. prostor. Vrtiljak raste iz želoda kakor drevo, saj je v želodu potencialna neskončnost reči, ki jih aktualizira domišljija. A domišljija ne lebdi v praznem prostoru, temveč raste iz tal, iz prsti, kar kaže na prizemljeno naravo njegove transcendentnosti: transcendentni pogled z vesoljskega vrtiljaka, s katerega je celo Zemlja tako majhna, 49 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies da je niti videti ni mogoče, in korenine globoko v zemlji, brez katere ga ne bi bilo. Tako dvodimenzionalne slike kot Driadin vesoljski vrtiljak obli- kujejo prostor konkavno, pri čemer so predmeti človeškega vsakdana (recimo ljubljanski nebotičnik, ki je v dogajalnem času prvega dejanja veljal za najvišjo stavbo jugovzhodne Evrope) videti majhni in nepo- membni (ljubljanski nebotičnik je čustveno in vrednostno označen kot bajta). Takšna konstrukcija prostora vzbuja čustva začudenja, zbegano- sti in strahu, pa tudi občutje lepega in estetski užitek. Po drugi strani dramski liki, ki ne prepoznajo Driade kot drevesnega duha (poosebitve človeške domišljije), kot je vidno preko motiva prest v razmerju z Rim- sko cesto, prostor doživljajo konveksno, s čimer neznansko povečajo lastno predmetnost, želje in svoj družbeni položaj, tako da si prilaščajo objekte svojih poželenj (spolna sla, pridobitništvo, boj za ugled in po- ložaj v družbi). Vesoljski pogled z med zvezde segajočega vrtiljaka razširi svet, ki je bil prej omejen na Ljubljano z robom tivolskega gozda, na Rimsko cesto, a tudi Rimska cesta je, kot pravi Driada, le meja prvega sveta, koliko jih je še onstran, ostaja neznano. Ob dvojici želod–vrtiljak imamo druge povezave, ki tvorijo parado- ksna sovpadanja in menjave pesniške mase, kot bi rekel Strniša, s tem pa nenavadne oblike prostora, ki ga te mase oblikujejo: luna–zajček, zid–slika (luknja v zidu), dežnik–skafander–kaplja–luna, luna–štant klobas–vodnjak, Rimska cesta–preste, vrtiljak, ljubljanski nebotičnik itd. Prva slika, naslovljena Zajčki, je torej podoba ukrivljenosti prostora, v katerem najmanjše (konveksno) in največje (konkavno) reči na enak način tvorijo svoje lastne svetove, med katerimi dramsko dogajanje Driade prehaja z največjo, breztežno lahkoto. 50 IGOR ŽUNKOVIČ ▶ Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše Breztežnost je pojem, ki najustrezneje opiše prostor zajčkov, saj so zajčki seveda sence (ljudje z rokami na stene oblikujemo sence zajč- kov), obrisi, igre, ne pa snovna telesa. Zato niso samostojni, ampak oblikujejo prostor skozi medsebojna razmerja, v katerih sta zmeraj vsaj dva elementa povezana v prostorsko strukturo, ki poveča njun pomen kot nekakšno povečevalno steklo. Toda to ni videz, temveč resničnost – povečevalno steklo ne povečuje le videza, temveč stvari same. S to povečavo pa se povečuje njihov pomen. Druga slika, naslovljena Kozarci, ne prehaja med prostorskimi obli- kami tako kot prva. Njena snovna razgibanost je manjša, svet pa bolj ploščat. A če se prva igra s prostori, se druga slika igra s človeškimi identitetami. Druga slika je zato nekakšna igra v igri ali dvojna igra. Prostor te igre vseskozi označuje zaprtost: hotelska soba, bolnica, spre- jemnica, spalnica, terapevtska soba in seveda naslovni motiv – koza- rec (tudi steklenica). Snovne prvine, ki zapolnjujejo ta zaprti prostor človeškega (Strniša pravi tudi štacunarskega, potrošniškega) sveta so: hlače, krilo, sončnica, klobasa in kozarec. To je prostor, ki ga v prvem in drugem prizoru prebija veja (Driadina roka), v tretjem alkohol, v četrtem norost pacientk in v petem pogled primarija Magajne, ki pre- pozna Driado kot to, kar je. Človeški prostor omejuje zgolj človeka: tridimenzionalna kletka je kletka človeka, ne pa Driade, ki končno pobegne skozi zamreženo okno, za seboj pa pusti želod, ki ga vzame Magajna, da bi mu bil vir inspiracije. Zaprte sobe hotela in psihiatrične bolnišnice so tudi no- tranji prostor malomeščanske subjektivne realnosti, štacunarskega pogleda na svet, skozi katerega človek sebe zapira v kozarec, svet pa v sobe različnih institucij. S prostorsko zaprtostjo in linearnostjo sob je povezan motiv izgubljanja časa, kjer nihče nima časa, da bi se ustavil in premislil samega sebe. 51 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies Izgubljanje časa je sicer pogost Strnišev motiv, ki se najbolj izrazi v zbirki Škarje, v Driadi pa ustvarja napetost med norci (pacienti psi- hiatrične bolnišnice), ki imajo čas, pa z njim nimajo kaj početi (so na zaprtem oddelku), ter Doktorjem (predstavnik meščanske rodbine Pimpek), ki nima časa in zgolj deluje (poročil se je štirikrat ali petkrat, česar niti sam ne ve) brez samorefleksije. Ključni motiv druge slike je motiv identifikacije Driade, preko ka- terega se prevprašuje identiteta vseh nastopajočih oseb in človeka nasploh. Ime, naslov stalnega bivališča in poklic: to so določila meščan- skega sveta, ki človeka umeščajo na ustrezno mesto v tem prostoru. Driada nima ustreznega imena, bivališča in poklica, zato v svetu Ko- mandirja in Doktorja ne obstaja. Da bi jo mogla razumeti kot del njunega sveta, ji morata dati določila, ki ustrezajo njunemu svetu; ne moreta razumeti, da je še kaj drugačnega zunaj kozarca (subjekt), v katerega sta se zaprla in v katerem gospodarita s svojo institucionalno močjo. Ker Driada ne ustreza njunemu svetu, jo imata za noro. To je posebno natančno izraženo skozi dogajanje na policijski postaji, kjer Policist in Komandir v nekem trenutku opazita, da ima Driada namesto rok veje, ki štrlijo iz njenih rokavov. Ker v njunem svetu kaj takega ne obstaja, onadva pa sta spoštovana predstavnika tega sveta (imata moč), je edina možna ugotovitev, da je Driada nora, zato jo pošljeta v psihiatrično bolnišnico, kjer je Doktor seveda enakega mnenja. Pomembno je, da tako Gospod kot Komandir (in Policist) in Doktor (in Pijanec) izenačijo Ljubljano s sobo, v kateri delajo oz. s seboj kot predstavnikom meščanskega sveta. Zato v svoji samozadostnosti ne morejo videti oken, skozi katere bi lahko ušli, lukenj v zidu, ki kažejo virtualnost tega zidu. Zaprti prostor meščanskega štacunarskega sveta je zaprt le za ljudi, ki ne premorejo domišljije. Kakor je v prvi sliki umetniška domišljija 52 IGOR ŽUNKOVIČ ▶ Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše Obešenjaka premogla seči med zvezde in premagati gravitacijo Zemlje, Tivolija in vodnjaka, Driada brez težav zapusti Polje skozi zamreženo okno. Človeški prostor je poln oken, skozi katere more uiti tisti, ki ima domišljijo, da preseže svoje lastne navidezne meje. Okna so, tako kot zaprte linearne stene, za tiste, ki jih želijo videti – za norce, umetnike, znanstvenike. Vse to so zelo jasne podobe človeka, ki meni, da je povsem samo- zadosten in da je ves pomen sveta osrediščen okrog njega. Strniša v drugem delu (sliki) Driade kaže, da je to iluzija. Toda tega ne stori tako, da bi vpeljal motive absolutne transcendence, ki bi relativizirala pomen absolutnega posameznika, saj v središče postavi domišljijo, ki v želodu vidi hrast in preko njega vse reči v vesolju. Le človek brez domišljije je v Driadi lahko povsem absoluten, samozavesten in samozadosten. Ljudje, ki premorejo domišljijo, pa vseskozi premišljujejo svojo identiteto, se nikoli ne ustavijo na mestu in se drugim zdijo nori. Tretja slika Driade, kot vidimo iz zgornje tabele, z vidika prostora prehaja med gradom in Golovcem. Ti privzdignjeni mesti omogočata pogled na mesto od zgoraj, s ptičje perspektive, ki je zmeraj drugačen od pogleda na mesto iz njega samega. A Astronom ni tam zato, da bi gledal Ljubljano, temveč je tam zato, da bi gledal zvezde, ki jih z ulic mesta zaradi obilice umetne svetlobe ni videti. Njegova znanstvena do- mišljija je drugačna od Obešenjakove umetniške, zato iz želoda pri njem ne zraste nebesni vrtiljak, temveč je zanj želod obrnjeni daljnogled. Obrnjeni daljnogled pa ne presega prostorskih dimenzij človeškega sveta, temveč njegovo časovno dimenzijo, tako kot teleskopi tudi sicer v resnici ne premagujejo razdalj v prostoru, ampak razdalje v času (pogled v zvezde je zmeraj tudi pogled v preteklost). Tretji del na prvi pogled vsebuje le štiri splošna prostorska dolo- čila: grad, Golovec, Golovec, Grad. A prva dvojica je od druge ločena s 53 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies časovnim popotovanjem, usmerjenim pod grajski hrib, skozi katerega Astronom vidi preteklost tega kraja, zgodovino mesta Ljubljana in njenih prebivalcev. Zgodovina naenkrat ni več nekaj preteklega in minulega, ampak nekaj vseskozi pričujočega, brezčasnega. Če je prva slika kazala relativnost človeškega prostora in možnost iz zemlje ra- stoče breztežnosti, tretja slika kaže relativnost linearnega človeškega časa in možnost brezčasnosti. Brezčasnost ne obstaja v absolutni transcendenci in podobno kot breztežnost raste iz zemlje. Brezčasnost je čas, zgoščen v sedanjosti ali preteklosti ali prihodnosti okrog nekega snovnega sveta: prazgo- dovinske jame, izumiteljevega laboratorija itd. Brezčasnost je v tem, da Astronom vidi relativna prostorska razmerja snovnega sveta v so- časnosti preteklosti, sedanjosti in prihodnosti. Astronom, ki opazuje zvezde, zmeraj gleda v preteklost, saj vemo, da je svetloba, ki jo vidi, stara tisoče in tisoče let. Obrnjeni daljnogled je le obrat tega istega principa časovnega popotovanja. Tako kot breztežnost iz prve slike in norost iz druge tudi brezča- snost v tretji sliki Driade izhaja iz domišljije. Le skozi domišljijo lahko človek doživi brezčasnost. Tako kot je med obrnjenim daljnogledom in Direktorjevo reto neko notranje prostorsko razmerje, je to isto razmerje med Luno in krapom v prazgodovini ter Luno in zmajem Izumiteljevega laboratorija. Tak brezčasni pogled na svet prebija mit o napredku tehnike in samoobvla- dovanju človeka kot subjekta. Tehnika in subjekt strukturno, četudi se spreminjata fizično, ostajata vseskozi enaka v človeškem svetu zaprte škatle, steklenice in kozarca. Le domišljija (znanstvena ali pesniška) lahko pobegne skozi luknjo v zidu ali okno sobe in omogoči človeku pogled s stališča breztežnosti in brezčasnosti, ironični pogled na svet, ki je tako lasten umetnosti. 54 IGOR ŽUNKOVIČ ▶ Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše Konec Driade, ki je prostorsko ponovno umeščen na Grad, je tako le nov začetek. Soočita se Starček (Izumitelj, Obešenec, Pijanec) in Astronom; umetnik in znanstvenik. A pomembna razlika med njima ni v naravi njune domišljije, temveč v tem, da je Starček nanjo pozabil. Ustavil se je v človeškem, vsakdanjem, potrošniškem svetu in skrbi ga le še njegova pokojnina, pozabil pa je slikati: namesto ustvarjanja ga zanima prodaja, namesto brezčasnosti je na pragu smrti. Smrti ne uide niti Astronom, a ga ni strah; ne zato ker bi njegova znanstvena spoznanja presegla čas in prostor ter transcendirala človeško realnost, temveč zato, ker je še sposoben relativizirati absolutnost človeškega časa/prostora in s tem svojo lastno pomembnost v tem svetu. Astronom odhaja v Kalifornijo, v največjo zvezdarno sveta, kjer bo gledal zvezde, predajal se bo svoji znanstveni domišljiji in morda bo nekoč uzrl modri Planet, Driado. Tako kot v prostoru prve slike, igri identitet druge in času tretje slike sledimo istim osebam v različnih prostorsko/časovnih razmerjih. To, kar na ravni snovi pomeni okno, slika ali luknja v zidu, je na ravni človeške čustvenosti motiv modre barve, ki se prav tako pojavi v vseh treh slikah. Modra je ena od le treh barv, ki nastopajo v Driadi, četudi se zdi dogajanje zaradi svoje snovne razgibanosti izredno pisano, kar še poudari njen strukturni pomen. Modrina nastopi zmeraj na vrhuncu domišljijskega doživljanja tiste osebe, ki se prepusti njenemu toku in stopi iz sebe, da lahko uzre resničnost z vidika vesoljskega prostora in brezčasnega časa. Modra je v Driadi seveda podoba domišljijskega sveta v trenutku njegove dovršitve. A Astronoma ta dovršitev še čaka, je le napoved, ki se bo uresničila, če bo sledil svoji znanstveni radove- dnosti in domišljiji. Driada je tako odprta v prihodnost in hkrati zaprta sama vase. Mor- da je cikel nekega dogajanja, ki je večno ponavljajoče (Obešenjak–Astro- 55 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies nom–Obešenjak–Astronom …), vendar je to le način, kako pesniški jezik izrazi tisto, kar je videti s stališča končanega literarnega teksta. Driada napove ponovno srečanje z Astronomom, morda ne tem, ki je lik obravnavanega teksta, morda s katerim drugim ali tretjim, a to s stališča vesoljskega časa in prostora ni nič več kot hip, kot kaplja, kot pravi Strniša, v aprilskem nalivu. Drugi barvi, ki se pojavita v Driadi sta zelena in srebrna. Zelena je barva narave in znak velikana, ki je eno telo; je tisti temelj človeškega sveta, ki je vsepovsod prisoten, a se ga človek v svoji samozadostnosti ne zaveda. Srebrna barva je barva lune, zrcala in sanjskega privida (zajčkov). Tako dobimo barvno lestvico, ki je neke vrste gradualnost transcendiranja: narava, spoznanje človeškega obstoja kot privida, domišljija. Zdi se, da zadnja slika, v kateri se srečata Starček in Astronom, skozi ustvarjanja sinhronije zgošča tematski središči prve in druge slike. To pomeni, da združuje zgoščanje prostora in spreminjanje identitet tako, da zgosti njun dogajalni čas, ju prisili v soočenje, ki je končno soočenje človeka s samim seboj. Astronomov prostor oblikuje njegovo razmerje do daljnogleda in Starčkov prostor oblikuje njegovo razmerje do slik. Tako slike kot daljnogled sta daleč od dramskih oseb, s katerima tvorita dvojici, toda Starček se od slik oddaljuje in jih prodaja, Astronom pa se daljnogledu približuje. Tako skozi sinhronijo ustvarja samorefle- ksijo človeka v odnosu do njegove predmetnosti, do njegove fizične prezence v svetu. Transcendentna burka Driada je tekst, ki skozi neskončno gibanje med vesoljem in prestami ustvarja premislek o človeški, o posamezni- kovi identiteti, ustvarjajoči samo sebe skozi čas in prostor, s katerima se igra človekova, posameznikova lastna domišljija. Tisti, ki ne prepozna te igre, je cel človek, je subjekt kot kozarec poln samega sebe in je ves 56 IGOR ŽUNKOVIČ ▶ Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše svet, vse, kar obstaja in more obstajati. Tisti, ki jo prepozna, je človek le polovično, polovično pa vidi drugačno resničnost stvari, ker gleda z vidika vesoljske zavesti. Driada ni magična sila sveta, ki se dotakne nekoga, da je zaradi nje posvečeni učitelj smisla in bistva življenja. Nasprotno, šele tisti človek, ki se vnaprej odreče štacunarskemu, meščanskemu, pimpekovskemu življenju (Obešenjak, Astronom), se dotakne Driade. Driada je torej domišljija sama, edina sila, ki transcendira, in edina transcendenca, ki v Strniševem vesolju obstaja, je znanstveno in umetniško delo. Težišče prve slike je ukrivljanje prostora, druge ukrivljanje člo- vekove subjektivitete in tretje ukrivljanje časa. Četrta slika, Driada kot literarni tekst, pa je v odnosu so same sebe posebna, neskončna opredelitev človeka, ki stopi iz zaprtosti vase kot subjekta ven v vesolje in se vrne nazaj, enak, a vendarle drugačen, saj sedaj ve, zakaj počne tisto, kar počne, četudi se njegovo delovanje ne razlikuje od ravna- nja koga drugega, ki te vednosti nima. Astronom je še zmeraj zajček, tudi Driada je zajček, a zato nista nič manj resnična, le nekoliko manj pomembna se zdita sama sebi, kakor se zdijo sami sebi Pimpeki, ki so zajčki, pa tega ne vedo. Na ravni konkretnega sveta, predmetnega sveta, v katerem se dogaja življenje, se nič ne spremeni; vse se spremeni v človekovi notranjosti, kjer strah pred smrtjo izgine, ker je smrt že vseskozi tukaj, ker želja po posedovanju drugega izgine, saj človek ne poseduje niti samega sebe. Če to prostorsko/snovno zgodbo Driade povežemo z njeno čustveno razsežnostjo, kot je to mogoče zelo preprosto storiti na podlagi gornje tabele, ni težko videti, da določena snovno/prostorska razmerja sovpa- dajo s točno določenimi čustvenimi prvinami. Prehod od mikrokozmosa k makrokozmosu vzbuja začudenje, navdušenje in tudi strah. Prehod od velikega k majhnemu pa je zmeraj povezan s smehom in seksu- 57 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies alnostjo. Čustvena stanja prehajajo skladno s prostorom od veselja do strahu (pred smrtjo). Njihovo pesniško maso povečujejo pesniška sredstva, ki jih Strniša uporablja za opis snovnih razmerij. Tako so ob smehu in z njim povezanim opisom majhnosti človekovega vsakdana pogoste asonance, posebno značilni pa so soglasniški stiki (aliteracije), ki stopnjujejo komičnost situacije. Ob obrnjenih razmerjih in nasprotnih čustvih so pogosta svetopi- semska ponavljanja celih besed in stavčnih struktur skoraj v smislu čarovniških ali molitvenih obrazcev ter paradoks, ki v odnosu do člove- škega sveta deluje destruktivno in begajoče, povečuje pa čustvi strahu in negotovosti, zbeganosti. Paradoksi so strukturirani kot različne figure: analogija, primera, metafora. Po drugi strani so komplemen- tarnosti čustveno označene tudi s pomanjševalnicami (Luna-Lunica), kar povečuje njihovo nezdružljivost v svetu človeškega vsakdanjega življenja in groteskno ironijo vesoljskega pogleda, ki jih vidi v eno- tnosti, zaradi česar delujejo nelogično, medtem ko logična sklepanja izzvenijo banalno, komično. Komplementarnih dvojic je v Driadi veliko, saj je skorajda vsak snov- ni motiv prikazan tako z vidika štacunarske kot z vidika vesoljske zave- sti: recimo veja–roka, želod–vrtiljak, Luna–ogledalo, Zemlja–vodnjak, slike–dvodimenzionalna telesa, ustvarjanje–prodaja itd. Komplemen- tarnosti niso paradoksi in delujejo drugače kot paradoksi, četudi jih je mnogokrat mogoče zamenjati zanje. Dvojica veja–roka je podoba Driadinega telesa, okoli katere je osre- dinjen začetek drugega dela Driade. Driada pokaže svojo pravo naravo, ko Miličniku in Komandirju pokaže drevesno vejo, ki štrli iz njenih rokavov. Podobno na samem začetku teksta, ko Obešenjak s ponesre- čenim poskusom samomora zlomi hrastovo vejo, Driada pravi, da ji je zlomil roko. Oboje je res, vendar obeh resnic ni mogoče videti hkrati 58 IGOR ŽUNKOVIČ ▶ Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše (komplementarnost). Policista zato menita, da je Driada nora, in jo napotita v psihiatrično bolnišnico. Norost je izraz paradoksa, ko je nekdo, ki ni pripravljen pogledati z vidika vesoljske zavesti (ironični temelj literature), prisiljen videti drugo resnico znotraj svojega sveta, medtem ko komplementarnost v Strniševi literaturi pomeni hkratni obstoj komplementarnih lastnosti (ženska–drevo) – tega kar je in tega kar ni. Človeški svet predmetnosti je s tem potopljen v povečane in pomanjšane zakone sodobne fizike, sedaj vidne s prostim očesom vsa- komur. A vsakdo ni sposoben videti obojega; eni vidijo skozi paradoks posredovano norost, drugi vidijo skozi komplementarnost posredovano resnico vesoljske zavesti. Driada je burka prav zaradi teh čustvenih prehodov, ki so hkrati prostorske modifikacije ali preobrazbe. Pomembno je vedeti, da gre za literarni tekst, ki skozi ironični pogled premore moč tragičnost in komičnost združiti v grotesknosti. Burka ni vseskozi groteskna, na- sprotno, tragična in komična razmerja se menjajo, soočajo in včasih združijo, celostno pa ostajajo v napetem ravnotežju, ki ne popusti niti na koncu teksta, kjer skozi nasprotje med obupom in upanjem groteska doseže vrhunec. Toda tudi ta vrhunec je verjetno le začetek nove burke človeškega življenja. Tako prostor in čas ustvarjata grotesknost človeškega življenjske- ga prostora. In etični uvid, ki nam ga avtor ponuja, črpa iz dvojnosti groteske, ki združuje komično in tragično. Šele oboje nam namreč omogoča izbiro in svobodo odločanja. Literatura tukaj nedvomno deluje kot družbeno pedagoško sredstvo. A Driada ni didaktično besedilo, temveč besedna umetnina. Zato nam pušča svobodo interpretacije in je s tem tudi formalno zvesta svo- jemu vsebinskemu in idejnemu sporočilu. Strniša skozi variacije pro- 59 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies stora in časa doseže, da zaznamo razlike med trenutkom in zgodovino, določenim mestom in neskončnim prostorom, med resnico in lažjo. Strukturno jedro drame pa ostaja razkrivanje možnosti življenja skozi postavljanje različnih časovno/prostorskih dimenzij. Pri tem natančno sledi Relativnostni pesnitvi, kjer Strniša izrazi svoja poetološka načela, po katerih v skladu s teorijo relativnosti snov (motivi, energija, čustva), oblikujejo čas in prostor in se snovi in energije vedno gibljejo glede na obliko tega prostora/časa. Zato je Tivoli zdaj del Ljubljane in zdaj rob sveta in zato je Grajski grič zdaj center Ljubljane in zdaj prazgodovinska votlina. To je Strniševa relativna transcendentnost besedne umetnine. Specifične konstelacije snovnih prvih določajo prostor in prostor določa gibanje energije. To pomeni, da vsako posamezno sceno spremlja točno določena čustvena energija, ki ni naključna in relativna, temveč absolutna. Relativnost se pojavi šele skozi kontraste posameznih scen, skozi njihove primerjave na ravni celega teksta. Zato je, ko rečeno, ta podoba groteskna. A prav groteska1 je šele izhodišče etičnega premisle- ka, ki ga vzbuja Driada. Brez zavesti o vseh teh različnih perspektivah in energijah ni svobode odločanja. Vendar vsaka izbira ni enako pravilna. Starček in Obešenjak sta morda ista oseba s stališča človeške subjektivitete, s stališča Driade, ki izraža domišljijsko bistvo sveta, pa gre za dve osebi in dve različni življenjski perspektivi. Odločanje se torej ne zgodi enkrat in ne velja večno, temveč je potrebno vseskozi in v vsakem življenjskem ali zgodo- vinskem trenutku. To je odgovornost, ki nam jo nalaga Driada, s čimer na povsem drugačen način kot Brecht počne enako: vzbuja pozornost in odgovornost, le da tega ne počne eksplicitno, temveč nam že v prvem koraku pušča možnost prepoznanja ali neprepoznanja lastne izbire. 1 O groteski kot pesni- škem izrazu neabsolu- tnega, tudi v povezavi z etiko, je v slovenski literarni vedi pisal naj- prej Aleksander Skaza v Groteska v literaturi: Poskus historičnotipolo- ške opredelitve, pa tudi v kasnejših tekstih, recimo Kronotop v groteskni strukturi romana Peterburg Andreja Belega. O prehodu od tragedije do sodobne groteske je pisal Jan Kott v Esejih o Shakespearu, medtem ko je v zvezi s poezijo o povezavi groteske in metafizike pisal še Gašper Troha v Struktura poezije Svetlane Makarovič med grotesko in metafiziko. 60 IGOR ŽUNKOVIČ ▶ Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše Abolutna transcendentnost besedne umetnine se končno izkaže kot dogajanje v bralčevi zavesti sami, ki sebe vedno razlikuje od lite- rarnega dogajanja. Popolno zlitje kakor popolna umetnina ni mogoče. To je smisel besede absolutnost v tej Strniševi formulaciji. Od tod pa vodi pot človekovega etičnega premisleka, h kateremu nagovarja tudi Transcendentna burka Driada. ❦ 61 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies Viri in literatura EINSTEIN, ALBERT, 1998: The Meaning of Relativity. New Jersey: Princeton University Press. HRIBAR, TINE, 1993: Pesem, ki je ni. V Interpretacije. Ljubljana: Nova revija. 71–83. KANT, IMMANUEL, 1998: Kritik der reinen Vernunft. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft. KOLšEK, pETER, 1989: Balade o svetovjih. V Balade o svetovjih: Izbrane pesmi. Ljubljana: Mladinska knjiga. 153–169. NOVAK, BORIS A., 1993: Asonanca pri Strniši. V Interpretacije. Ljubljana: Nova revija. 122–141. SKAZA, ALEKSANDER, 1977. Groteska v literaturi. Poskus historičnotipološke opredelitve. Jezik in slovstvo 23. No 3–4. 71–81. STANEK, JANEZ, 1993: Srečevanja z Gregorjem Strnišo. V Interpretacije. Ljubljana: Nova revija. 7–31. STENGER, VICTOR, 2009: Quantum Gods: Creation, Chaos, and the Search for Cosmic Consciousness. New York: Prometheus Books. STRNIšA, GREGOR, 1989: Balade o svetovjih: Izbrane pesmi. Ljubljana: Mladinska knjiga. STRNIšA, GREGOR, 1976: Driada, Transcendentna burka. Ljubljana: Mladinska knjiga. STRNIšA, GREGOR, 1989: Rhombos. Ljubljana: DZS. STRNIšA, GREGOR, 1988: Svetovje. Ljubljana: DZS. STRNIšA, GREGOR, 1983: Vesolje. Ljubljana: Cankarjeva založba. wEINBROT, HOwARD D., 2005: Menippean Satire Reconsidered. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. 62 IGOR ŽUNKOVIČ ▶ Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše wEIZSäCKER VON, FRIEDRICH CARL, 1970: Zum Weltbild der Physick. Stuttgart: S. Hirzel Verlag. ŽIŽEK URBAS, ANDREJA, 2004: Pojmovanje časa in prostora ter kozmologija v poeziji in poetiki Gregorja Strniše. Jezik in slovstvo 49, no. 5. 5–11. ŽUNKOVIč, IGOR, 2007: Gregor Strniša in sodobna fizika. Dialogi 43. no. 3–4. 17–33. 63 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies Summary The rule of the tree unities, synthesized by theatrology on the basis of Aristotle’s Poetics, creates a theatrical and dramatic space, in which a direct analogy between the stage and the everyday experiences of the outside world can be identified. These parallels do not exist only at levels of situations, motives and the realistic representation of speech (the dialogue), but are embedded in the very structure of the dramatic space/time continuum. Strniša had thought of a unique way to sus- pend this analogy and Driada effectively creates its own internal real- ity in which the mass of poetic forms creates a different time/space continuum than the one experienced in the outside world. Driada is therefore also referred to as a poetic drama. The reality created by Driada is carefully calibrated in accordance with the conceptual physical reality of the modern physics (theories of relativity and quantum mechanics). These theories could push the boundaries of what applies to objectively and reality well beyond the direct sensory perceptual and common-sense understanding of the world, especially quantum mechanics, which perhaps did not fully transform the traditional image of reality, but has certainly limited the validity of any particular image of reality by expressing the need for describing its defining circumstances. From the perspective of space, this poetic drama is clearly divided into three parts (acts) or images. Each of them has also explicit tempo- ral orientations: the first is set in June, and the second and the third in spring and autumn. Each has five explicit places (of events) and even more implicit spatial markers. On a general level we see that Driada ignores the unities of time and place. The first part is going on in 1930, the second in 1959 and the third 64 IGOR ŽUNKOVIČ ▶ Pomen prostora in časa v Driadi Gregorja Strniše in 1976 at various locations in Ljubljana. Deeper than these superficial observations, however, space/time and content of the text begin co- incide in a whole that is anything but Euclidean. Space is forming the content of the drama no less than the content defines the geometry of space. The focus of the first picture is bending of space, the focus of the second picture is bending of the human subjectivity, and the focus of the third is bending of the narrative time. But we can also look at the fourth picture, which is Driada as a whole. It is a definition of a man, who travels out into space and back, the same, yet different, because the curvature of space/time changes his basic human characteristics. The structural core of this drama is the possibility for revealing life through pictures, set in different time/space dimensions, but nev- ertheless expressing the same existential problems of human exist- ence. Strniša hereby carefully follows his own poetological principles, according to which (in accordance with the theory of relativity) the substance (motives, energy, and emotions) is creating the form of all spatial features in the narrative. Therefore, Tivoli is at one instance a part of Ljubljana and at another the edge of the world. This is the meaning of the author’s term the “relative transcendence of art”. The specific constellation of the physical material defines the form of the dramatic space and the space provides the movement of energy, which defines the grotesque character of this text – meaning that each individual scene is accompanied by a precise emotional energy, which is never random or relative, but always absolute, and every single in- dividual scene has its own constellation of these elements, different from any other scene or picture. Relativity, however, occurs through contrasts of individual scenes, through their comparisons at the textual level. Consequently, this con- 65 SLAVICA TERGESTINA 16 (2014–2015) ▶ Slavic Studies figuration is perceived as grotesque. But the grotesque is just the start- ing point of the important ethical reflection, raised by Driada, because the relative (the non-absolute) subject can exist in Strniša’s poetry only through our never-ending self-reflection, simultaneously mirroring our relative smallness and our relative importance. The awareness of all these different perspectives, notes Strniša, is the basis for arts, es- pecially for poetry, which tends to find meaning, where there is none, and compassion, where every-day experiences see only personal gain, although there can be no absolute consilience between these incom- mensurable perspectives of the world. Igor Žunkovič Igor Žunkovič recieved his PhD from University of Ljubljana in 2013 and is since than working as an assistant professor at the Department for Compa- rative Literature and Literary Theory, University of Ljubljana. His fields of interest are relations between science and literature, neuroaesthetics and modern poetry.