32 Didakta junij∑julij 2013 Komunikacija v šoli Priložnostne teme in sredstva Škatle različnih velikosti in oblik Kreativnost Igralne površine so založene z zanimivimi, starosti primernimi materiali. Učinkovitost Otroci se aktivno učijo. Hitro najdejo škatlo, s katero je mogoče kaj početi. Odkrijejo, kako se povezujejo druga z drugo. Rezultat Neovirano odločanje spodbudi otroke, da škatle kot material uporabijo na nepričakovane ustvarjalne načine – od- krijejo razmerja skozi neposredno izkušnjo (vtikanje, metanje skozi luknje, vezanje vr- vic, prepletanje, vstavljanje). Priložnostne teme in sredstva Kuhinjski kotiček z naravnimi materiali Kreativnost Razdelitev igralnice v kotičke, ki omogočajo pridobivanje specifičnih vrst izkušenj – kuhinjski kotiček z naravnimi materiali. Učinkovitost Čas in prostor, da lahko uporabijo mate- riale. Praktični predmeti vsakdanje rabe – kotiček za kuhanje in predmeti iz narave: plodovi nudijo dovolj možnosti za izbiro in rokovanje z njimi. Rezultat Otrok izbere dejavnost in ima možnost za razpolaganje z materiali. Neposredno deluje na materiale: kuha, reže, lupi. Ob dejavnosti pripoveduje; mama kuha, sku- hala je to in to, tako se meša. Priložnostne teme in sredstva Različne muce in Muca copatarica Kreativnost Ponudba različnih muc, slikanic, copat, ki jih otroci uporabljajo na veliko načinov. Materiali ponujeni na različne načine. Učinkovitost Sredstva zagotavljajo vrsto učnih izkušenj in se izkažejo učinkovita za rokovanje, stopanje v interakcije. Rezultat Poigravajo se z jezikom. Poslušanje zgod- bic, pesmic, izmišljanje, gibanje s predmeti, razvrščanje copat in uporabljanje svojilnih izrazov.  preplet vodenih deJavnosti in spontane igre otrok / Vesna Jarh / Vrtci občine Žalec  Pojem predšolskega kurikula je dokaj širok in zajema vse dejavnosti, interakcije, izkušnje in učenje, ki jih je otrok deležen v vrtcu. Dejavnosti morajo biti zagotovljene za otroke v vsej skupini, v majhnih skupinah ali na individualni ravni in smiselno časovno in prostorsko razporejene. Odrasli ali otroci imajo možnost biti pobudniki dejavnosti, aktivnost pa spodbujajo tudi sama sredstva, materiali in pripomočki, ki so uporabnikom na voljo. Izvajanje dejavnosti je formalno ali neformalno, torej so igre lahko didaktične, spontane ali strukturirane. Prek njih vzgojiteljica ali vzgojitelj s svojim strokovnim znanjem omogoča spodbudno učno okolje in kvalitetne izvedbene dejavnosti, ki spodbujajo otrokov razvoj na vseh področjih. Pri svojem delu poleg stalnih kotičkov orga- niziram tudi dodatne kotičke. Delno se de- javnosti v njih izvajajo integrirano z osnovno temo in so jih deležni vsi otroci v skupini (možnost izbire, odločanja za sodelovanje, otrok razvija svoje specifične sposobnosti), delno pa so organizirani za manjše skupine otrok (glede na njihove interese in želje). Aktivnosti potekajo občasno, daljši ali kraj- ši čas. Otrok je aktivno udeležen, procese utemeljuje, razvija, spremlja, raziskuje, iz- popolnjuje in spreminja. Pri omogočanju igre nudim ustvarjalno in aktivno okolje za otrokovo učenje in razvoj s tem, da posebno skrb namenjam:  izboru vsebin, ki obogatijo življenje in delo v oddelku, spodbujajo različne interese otrok in možnost izbire;  uporabi strategij, ki spodbujajo aktivno učenje otrok;  čim večjemu izkoristku časa za interak- cije z otroki;  spodbujanju in ohranjanju motivacije za učenje;  omogočanju raznolikih učnih priložnosti;  razvijanju strategij samostojnega kritič- nega mišljenja;  uporabi sredstev na različne načine. Namen dejavnosti, predstavljenih v spodnji tabeli, je bil raziskati delo z otroki, ki temelji na medpodročnem povezovanju in ugotoviti, kako se otroci učijo preko dobre motivacije in izbrane ponudbe. Pri načrtovanju in izvedbi dejavnosti sem upoštevala, da doživlja otrok svet celostno. Potek dela in interpretacija rezultatov Šolska praksa Didakta junij∑julij 2013 Komunikacija v šoli 33 Priložnostne teme in sredstva Medvedki Kreativnost Kotiček izdelovanja hišice iz kartona. Kotiček z različnimi plišastimi medvedi. Dodajanje medvedkov iz kartona, sredstev za poskus dramatizacije zgodbe Trije medvedki. Učinkovitost Vzpostavljeno spodbudno okolje sem s svojim vključevanjem ohranjala (z dodajanjem). Rezultat Oblikovali so se pristni odnosi. Otroci so pripovedovali zgodbo, ki je odsevala pred- vsem čustva do malega medvedka. Priložnostne teme in sredstva Žabe Kreativnost Za obravnavo žab sem igralnico preure- dila v namene opazovanja (posode z živimi žabicami), knjižne kotičke (slike žab, knjige o žabah). Glasbeni kotiček (zvoki regljanja in instrumenti, ki regljanje ponazarjajo). Učinkovitost Prostor in sredstva v njem so mi dala možnosti in priložnosti za opazovanje, otrokom pa je način ureditve prostora in materiala dal učinkovite priložnosti za uresničevanje svojih in mojih načrtov. Rezultat Podpiranje otrok je okrepilo njihov čut za učinkovitost in iniciativnost pa tudi njihovo razumevanje: poznajo oglašanje, ponaz- arjajo gibanje, se poistovetijo z lutko, sami ustvarjajo vzorce gibanja, gibanje opišejo. Ugotovitve Čeprav so bile dejavnosti načrtovane vnaprej, smo iskali raznorazne rešitve, skupaj z otroki dejavnosti prilagodili tako, da so jih zanimale. Otroci so preko lastne aktivnosti vsrkavali in usvajali nove pojme, besede, vedenja. Aktivnosti so jih spodbujale k razmišljanju, v procesu učenja so jim predstavljale izziv, zadovoljstvo, uspeh, veselje in nova znanja. Tudi sama sem se učila. Ugotovila sem, da lahko vsebine povezujemo z drugimi področji kurikula na različne načine in spoznala po- membnost povezav med različnimi področji. Pomembno je tudi, da vodim odprt pogovor z otroki in da otroke vključim v iskanje novih rešitev, saj imajo nešteto idej. Hkrati moram biti pozorna na spontane odzive otrok in jih primerno ovrednotiti. Zaključek Odrasli ponujamo dejavnosti, da otroci svoja obstoječa znanja razširijo in poglobijo (nad- gradijo). Način, kako otrok pridobiva uporab- na znanja, je tudi medpodročno povezova- nje. Gre za preplet strokovno pripravljenih dejavnosti otrok: načrtovane in spontane raznolike igre in dejavnosti. Preplet dejav- nosti omogoča drugačno, kakovostnejše in učinkovitejše učenje otrok. Priložnostne teme in sredstva Ogledala Kreativnost V prostoru ponudim ogledala, narejena iz folije in slikanice z ogledali. Učinkovitost Tako preprosta gledala so bila zelo hitro v ro- kah vseh otrok in motivacija je bila velika. Rezultat Razvile so se posebne vrste dejavnosti; ogledi v ogledalih, ki so vzpostavili odnose z vrstniki in menoj. Prepoznavanje sebe in drugih je bilo v ospredju. Priložnostne teme in sredstva Moje telo Kreativnost Ponudba slikanic o telesu, razrezanke, slike in brošure zapolnijo kotičke v igral- nici. V stalnem kotičku se znajde množica dojenčkov različnih velikosti in spola. Učinkovitost Zelo spontano sem otrokova aktivna uk- varjanja s sredstvi vključila v ključne izkušnje, ki so igri dale pomen, npr. vsakodnevno umivanje, deli telesa, moje telo, spol. Rezultat Vse dejavnosti so potrdile primernost ma- terialov. Pogosteje se je pojavljala igra v kotičku; umivanje, nega, česanje, zato sem temu kotičku namenila več prostora. Priložnostne teme in sredstva Skrbim za zdravje Kreativnost Poskrbim za različne materiale za razvijanje igre na temo zdravje. Nastaja dobro založen kotiček z različnimi materiali, postavim tudi kotiček za igro zdravnik. Učinkovitost Otroci sporočajo o zanimivosti materia- lov in z manipulacijo pokažejo že osvojene izkušnje; dati injekcijo – to boli. Sredstva so bila učinkovita, saj sem ob igri spodbudila vse otroke, da so o svoji igri govorili. Rezultat Razvila se je sodelovalna igra in opazno je bilo doživljanje te igre, razvijala se je občutljivost za občutja; Si bolan? Te boli? Tega nočem. Šolska praksa