AKTUALNO O LOKALNI SAMOUPRAM Volitve v stare in nove občine Na decembrski seji Državnega zbora sta bila sprejeta zakon o lokalni samoupravi in zakon o lokalnih volitvah. Za uveljavitev lokalne samouprave bo potrebno sprejeti še zakon o referendumu za ustanovitev občin, ki naj bi ga Državni zbor sprejel 25. januar-ja, ko bodo na dnevnem redu tudi spremem-be in dopolnitve zakona o lokalnih volitvah. S pomembnejšo vsebino ZAKONA O LO-KALNI SAMOUPRAVl smo vas seznanili že v decembrski številki časopisa, dodatno pa navajamo še, da zakon kot temeljni sa-moupravni lokalni skupnosti določa občino in mestno občino. Obe se ustanovita z zako-nom Državnega zbora po poprej opravlje-nem referendumu. Občina se ustanovi na območju naselij ali več naselij, ki so poveza-na s skupnimi potrebami in interesi prebival-cev. Mestna občina se ustanovi na območju mesta, zaradi enotnega prostorskega in ur-banističnega iirejanja, zadovoljevanja ko-munabiih potreb in planiranja razvoja. Ožje lokalne samoupravne skupnosti so krajevne, vaške ali četrtne skupnosti, ki se določijo v statutu občine. V krajevni, vaški ali četrtni skupnosti se latako opravlja del nalog, ki jih ima občina, če je tako določeno v statutu občine in če občina zagotovi finančna sred-sfva. S sprejemom zakona o lokalni samoupravi so poslanci Državnega zbora odločili, da se člani občinskega sveta in župan občine volijo neposredno. Podrobneje ureja volitve v ob-činske svete, volitve županov in volitve v svete krajevnih, vaških in četrtnih skupno-sti ZAKON O LOKALNIH VOLITVAH. Število članov občinskega sveta se določi glede na število prebivalcev v občini, tako da šteje naslednje število članov: 7 do 11 članov v občini z do 3.000 prebivalcev, 12 do 15 članov v občini z do 5.000 prebivalcev, 16 do 19 članov v občini z do 10.000 prebival-cev, 20 do 23 članov v občini z do 15.000 prebivalcev, 24 do 27 članov v občini z do 20.000 prebivalcev, 28 do 31 članov v občini z do 30.000 prebivalcev, 32 do 35 članov v občini s preko 30.000 prebivalcev in 36 do 45 članov v občini s preko 100.000 prebi-valcev. Časovna izpeljava lokalnih volitev in obiikovanje novih občin je odvisna od že prej omenjenega sprejema zakona o referendumu, sprememb in dopol-nitev zakona o lokalnih volitvah, vložen pa je tudi predlog za spremembe zakona o lo-kalni samoupravi. Tik pred zaključkom re-dakcije Naše komune (14. 1. 1994) pa je predsednik Državnega zbora mag. Herman Rigelnik predsedniku skupščine občine do-stavil rokovnik opravil za izvedbo lokalnih volitev in oblikovanje novih občin, iz katere-ga izhaja, da se bodo prebivalci Republike (nadaljevanje na strani 2) (nadaljevanje s 1. strani) Slovenije na podlagi 95. člena zakona o lo-kalni samoupravi na zborih krajanov odloča-li o hitrejši ali daljši poti preoblikovanja v nove občine. V občinah ali delih občin, kjer se bodo odločili za pospešeno preobli-kovanje, bodo imeli referendume o vključi-tvi v določeno občino do konca meseca mar-ca 1994, volitve v nove občinske organe pa najkasneje do koncajunija 1994. Vobčinah, kjer ne želijo hiteti, bi aprila, ko poteče mandat sedanjim skupščinam, izvedli volitve v nove občinske svete v mejah starih občin, referendume o preoblikovanju v nove obči-ne pa bi opravili do konca leta 1995. Iz rokovnika opravil za izvedbo lokalnih voli-tev in oblikovanje novih občin povzemamo: 1. Referendumi za ustanovitev novih občin in volitve organov novih občin Predpogoj za pričetek postopkov je sprejem zakona o referendumu v Državnem zboru dne25.1.1994insprejemsklepaDržavnega zbora o pričetku postopka za ustanovitev občine (25. 1. 1994). Nato skličejo predsed-niki skupščin dne 28. 1. 1994 do 31. 1. 1994 zbore občanov, na katerih se bodo občani odločali ali bodo izvedli referendume o obli-kovanju novih občin do 31. marca, ali pa bodo izvedli najprej volitve v nove občinske svete v obstoječih občinah, nato pa pričeli s postopki za preoblikovanje v nove občine. Rok za izvedbo zborov občanov je do 6. 2. 1994 in do 13. 2. 1994 za ponoven sklic zborov občanov, če je bilo posamezno nase-lje na zborih občanov predlagano v več refe-rendumskih območij. Na podlagi predlogov zborov krajanov bi naj Državni zbor dne 16. 2. 1994 sprejel odlok o določitvi referen-dumskih območij in po 7-dnevnem roku za ugovore na seji dne 25. 2. 1994 sprejel akt o razpisu referenduma. Glasovanje na refe-rendumu bi se izvedlo 27. 3. 1994, nato bi moral Državni zbor dne 13.4. 1994 sprejeti zakon o ustanovitvi občin. Sledijo še volitve organov v nove občine. Volitve bi razpisali dne 19. 4. 1994, glasovanje pa izvedli 19. 6. 1994. 11. Volitve organov obstoječih občin, referendumi za nove občine, volitve organov novih občin Postopek volitev občinskega sveta, ki bi v obstoječi občini po preteku mandata nado-mestil dosedanjo skupščino, bo potekal po zakonu o lokalnih volitvah, vendar bo po-trebno počakati še na sejo Državnega zbora dne 25. 1. 1994, na kateri naj bi sprejeli spremembe tega zakona. Za izvedbo volitev se v občinski skupščini sprejme odlok o šte-vilu članov občinskega sveta, o volilnih eno-tah in se imenuje volilna komisija. Rok za sprejem odloka in objavo v uradnem listu je do 15. 2. 1994. Volitve v občinske svete in volitve za župane bo dne 16. 2.1994razpisal predsednik Državnega zbora, istega dne pa se razpisujejo tudi volitve v svete krajevnih skupnosti, ki jih razpiše predsednik občin-ske skupščine. Glasovanje na volitvah se izvede dne 17. 4. 1994. Rok za izvedbo referendumov za oblikovanje novih občin po tem, daljšem postopku, vključno s spreje-mom zakona o ustanovitvi občin, je do 31. 12. 1995, volitve v organe novih občin pa se izvedejo do marca 1996. Za pomoč občanom pri odločanju o ustanovitvi novih občin pripravlja Služba Vlade Republike Slovenije za reformo lokalne samouprave strokovne podlage za možno členitev občin, Služ-ba Republiške volilne komisije pa bo pripravila podrobna navodila za izved-bo referendumov in lokalnih volitev. Obe strokovni gradivi bosta pripravlje-ni v tem mesecu. Komisija Državnega zbora za lokalno samo-upravo, Služba Vlade Republike Slovenije za reformo lokalne samouprave in Služba Republiške volilne komisije so naslovi, na katere se lahko obračajo posamezniki in or-gani za strokovna pojasnila glede dejanj in postopkov pri uvajanju lokalne samouprave.