Gradbeni vestnik letnik 71 februar 2022 60 Lokacija: občine Divača, Sežana, Hrpelje - Kozina, Koper Investitor: 2TDK, Družba za razvoj projekta, d. o. o. Inženirj: DRI, upravljanje investicij, d. o. o., SŽ – Infrastruktura, d. o. o., Projekt, d. d. Nova Gorica, DIS Consulting, družba za sveto- vanje, pripravo in izvajanje investicij, d. o. o. Projektanti glavnih gradbenih del: – gradbena dela: JV El iC, d. o. o., SŽ – Projektivno podjetje Ljubljana, d. d., in IRGO Colnsulting, d. o. o. – LINEAL, d. o. o. – viadukt Glinščica: Ko-Biro, d. o. o. – viadukta Gabrovica in Vinjan: JV Ponting inženirski biro, d. o. o., Pipenbaher inženirji, d. o. o. Izvajaleci: CJV Kolektor CPG, d. o. o., Yapı Merkezi İnşaat ve Sanayi A.Ş. (Turčija) in Özaltın İnşaat Ticaret Ve Sanayi A.Ş. (Turčija) Tehnično opazovanje (geološka, geotehnična in hidrogeološka spremljava gradnje objekta): JV IRGO Consulting, d. o. o., Elea iC, d. o. o., Geotočka d. o. o., DIBIT Messtechnik GmbH (Avstrija), Geološki zavod Slovenije Zunanja kontrola kakovosti: JV Zavod za gradbeništvo Slovenije, IGMAT, Inštitut za gradbene materiale, d. d., Gradbeni inštitut ZRMK, d. o. o. Koordinator za VZD: DRI upravljanje investicij, d. o. o. FOTOREPORTAŽA GRADNJA DRUGEGA TIRA ŽELEZNIŠKE PROGE DIVAČA–KOPER Slika 1. Portala glavne in servisne cevi predora Lokev (T1) z divaške strani. GRADNJA DRUGEGA TIRA ŽELEZNIŠKE PROGE DIVAČA–KOPER Fotoreportaža Gradbeni vestnik letnik 71 februar 2022 61 Osnovni podatki o novogradnji Dolžina trase: 27,1 km Dolžina predorov: 20,5 km Skupna dolžina glavnih in servisnih predorskih cevi: 37 km Število predorov: 7 Najdaljši predor: 6,7 km, Predor Lokev (T1) Medosna razdalja glavnih in servisnih predorskih cevi: 25 m Prečni rovi: glavne in servisne predorske cevi bodo povezane s prečnimi rovi na razdalji manj kot 500 m Število viaduktov: 3 Dolžina viaduktov: 1,3 km Najdaljši viadukt: 630 m, viadukt Vinjan Dostopne ceste in ceste glavnih gradbenih del: 20,2 km Nadmorska višina proge: Postaja Divača 431 m. n. v., Postaja Koper Tovorna 3 m. n. v. Začetek gradnje: 2019 – pripravljalna dela, 2021 – glavna gradbena dela Zaključek gradnje: 2025 Predaja prometu: 2026 Najvišja hitrost potniških vlakov: 160 km/h Najvišja hitrost tovornih vlakov: 120 km/h Največji vzdolžni nagib proge: 17 ‰ Sistem prevoza tovora: Električni (3 kV DC) Sistem upravljanja prometa: ERTMS (GSM-R/ETCS, raven 1) Dolžina vlakov: 740 m Slika 2. Karakteristični prečni prerez dreniranega profila glavne cevi predora T1. GRADNJA DRUGEGA TIRA ŽELEZNIŠKE PROGE DIVAČA–KOPER Fotoreportaža Aktivna delovišča drugega tira Drugi tir je predorska proga, saj kar 75 % trase med Divačo in Koprom poteka v predorih. Le tako je namreč z nagibom 17 promilov mogoče premagati skoraj 430 metrov nadmorske razlike med kra- ško planoto in obalo. Trenutno je odprtih šest predorskih delovišč, do pomladi bo odprtih vseh predvidenih 14 predorskih delovišč in preostali delovišči viaduktov. Dela, ki jih za naročnika, družbo 2TDK, opravljajo novogoriški Kolektor CGP s turškima partnerjema, družbama Yapı Merkezi in Özaltin ter podizvajalci, po- tekajo tudi na odprtem delu trase, kjer izvajalci opravljajo izkope in prestavitve vodov. Trenutno je na gradbiščih dnevno prisotnih okrog 700 gradbincev, nadzor- nikov in drugih oseb, na vrhuncu del se bo število dnevno prisotnih oseb pribli- žalo številki 2000. Na območju med Divačo in Lokvijo tre- nutno izvajalec del opravlja izkop na od- prtem delu trase od Divače do predora Lokev (T1). V predoru Lokev, ki bo s 6,7 kilometra dolžine najdaljši predor na trasi drugega tira, z divaške strani poteka izkop in podpiranje tako glavne kot ser- visne predorske cevi. Na južni strani predora Lokev v dolini reke Glinščice potekajo začetna dela pri izvedbi predvkopa servisne cevi. V doli- ni Glinščice je izvajalec, konzorcij družb MarkoMark Nival, Nival Invest in Eko- rel s podizvajalci, v decembru zaključil betoniranje 215-metrskega viadukta Gradbeni vestnik letnik 71 februar 2022 62 Glinščica, ki bo v obliki zaprte škatlaste konstrukcije povezal najdaljša predora na trasi predor Lokev in 6-kilometrski predor Beka (T2). Zaključna dela na vi- aduktu bodo potekala do maja. Na se- verni strani predora Beka poteka izved- ba prepusta pritoka Glinščice, ki bo po dokončanju omogočila izdelavo pred- vkopa predora in nato gradnjo obeh predorskih cevi. Na južni strani predora Beka na obmo- čju Črnega Kala poteka izdelava pred- vkopa. Pod črnokalskim avtocestnim viaduktom je bil v minulih mesecih očiš- čen teren za gradnjo viadukta Gabrovica. Izvajajo se pripravljalna dela za gradnjo opornikov viadukta. Dela potekajo tudi na trasi od viadukta Gabrovica do pre- dora Stepani (T3), na predvkopih predo- rov Stepani in Tinjan (T4) poteka gradnja dostopnih poti do predora Osp (T5-6). V predoru Mlinarji (T7) je izkopanih že sko- raj 500 metrov predorske cevi s koprske strani. V predoru Škofije (T8), ki bo s 3,8 kilome- tra tretji najdaljši predor na trasi, poteka na koprski strani izkop tako glavne kot servisne cevi. V začetnem delu predora servisna in glavna cev potekata tik pod državno cesto, nad čelom predorskih cevi je le sedem metrov nadkritja, zato je izvajalec območje pod cesto in prvi- mi hišami ojačal s cevnimi ščiti, izkop pa poteka strojno z bagri in brez miniranja. Miniranje v predoru bodo začeli šele, ko bo predor izkopan v dolžini okoli 800 metrov, saj bo trasa predora v prvem delu potekala pod vasjo in avtocestnim predorom Dekani. V nadaljevanju bo predor potekal pod Škofijami, po katerih se tudi imenuje, da ne nastane zmeda zaradi poimenovanja avtocestnega pre- dora po Dekanih. Na severni strani ome- njenega predora je izvajalec v začetku decembra pričel izkop glavne cevi, izkop servisne cevi s tega portala se bo začel v tem mesecu. Slika 3. Render križanja bodočega železniškega viadukta Gabrovica in obstoječe- ga avtocestnega viadukta Črni Kal. Slika 4. Izkop na območju odprtega dela trase med Divačo in Lokvijo. Če bodo tri najdaljše predore gradili dvocevno, torej tako glavno kot servisno cev, pa bodo ostali, krajši predori grajeni kot eno- cevni predori. Drugi tir se namreč glede na obstoječi zakon o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom gradi kot enotirna proga s predpripravo za dvotirnost. Tudi vsi trije viadukti bodo tako zgrajeni za enotirno progo, v primeru izgradnje dvo- tirnosti bo treba zgraditi tri dodatne vzporedne viadukte v medosni razdalji 25 metrov, ki sledi medosni oddaljenosti predorov. Na območju Črnega Kala je bil v začetku oktobra dokončan armiranobetonski del pohodnega prepusta na deponiji Bekovec, kjer poteka vgrajevanje materiala z gradbišč. Območje bo po koncu gradnje rekultivirano. Fliš, izkopan na istrskem delu trase med Črnim Kalom in Dekani, se bo pričel v naslednjih tednih odvažati v kamnolome ob trasi, kjer bo uporabljen za sanacijo kamnolomov, del fliša se od decembra odvaža v Luko Koper, kjer ga uporabljajo za predobreme- nitev bodočega kamionskega terminala. Apnenec, izkopan na kraškem delu trase med Divačo in Črnim Kalom, se bo večinoma porabil za izdelavo betonov za predore drugega tira. GRADNJA DRUGEGA TIRA ŽELEZNIŠKE PROGE DIVAČA–KOPER Fotoreportaža Gradbeni vestnik letnik 71 februar 2022 63 Slika 5 in 6. Viadukt Glinščica v avgustu ob začetku betoniranja in danes, ko je zgrajena zaprta škatlasta konstrukcija, na- menjena varovanju narave in preprečitvi iztirjenja vlaka. Slika 7. Predvkop predora Beka (T2) na območju Črnega Kala, v ozadju priprava delovišča viadukta Gabrovica in de- ponija Bekovec. Slika 9. Gradnja dostopnih cest in območij predorskih porta- lov med predoroma Mlinarji (T7) in Osp (T5-6). Slika 10. Gradnja predora Mlinarji (T7). Slika 8. Deponija Bekovec pod Črnim Kalom. GRADNJA DRUGEGA TIRA ŽELEZNIŠKE PROGE DIVAČA–KOPER Fotoreportaža Gradbeni vestnik letnik 71 februar 2022 64 Slika 11. Začetek gradnje predora Škofije (T8) s severne strani v decembru 2021. Slika 12. Gradbišče predora Škofije (T8) z južne strani. Slika 13. Predor Škofije (T8). Fotografije: Arhiv 2TDK, d. o. o. GRADNJA DRUGEGA TIRA ŽELEZNIŠKE PROGE DIVAČA–KOPER Fotoreportaža