Resolncije ali stlejii splošnega shoda avstrijskih katoličanov na Dunaja meseca maja 1877. E. Šola. I. Katoliaki stariši so pri S7oji vesti dolžni, skrbeti za to, da se njiho^i otroci izrejajo 7 katoliške kristijane, t. j. da se kračansko prepi-ičanje utrdi 7 Djibo^ein dubu in srcu do^olj močno, tako da jili potem 7odi celo življenjp. Vslcd tega irnajo dolžnost [ia tudi pravico tirjati, da so šole in gojilnice, kamor so popolnem ali vsaj deloma prisiljeni S7oje oti'oke pošiljati, katoliške in tako vra^nane, da učitelji tatn nameščeni in nčila, ki se tam rabijo, ugajajo temu značaju in da so pod cerk^enim nadzorst^om in 7odst7om. Brezversko, obligatno (za^ezno ali zapovedano) drža^no aolst^o, za katero 8i sedaj prizade^a liberalna stranka, kakor po^sod, tako tudi pri nas in ki se je po deželah ogerske krone do sedaj 7 posta7odaja7O 7rinolo 7 menjai meri, pa se po drngib a7strijskih kraljcst^ih in deželah dosledno čedalje bolj in bolj upeljuje in izpeljuje, je 7 načelu zoper opra^ičene tiijatve katoličano^ in jih pra7 krivično in budo obtežuje po d^ojnem prisilstvu, ker jih namreč sili pr7ič, da pošiljajo S7oje otroke 7 bre/7erske šole in drugič, da morajo brezverske šole sami vzdrže^ati. Ker so šole brez^erske, prikažejo M6:;;tMe budi nasledki: '¦'¦'¦'•'" " 1. Uineščajo se učitelji brez ozira na njib yersko izpovedanje in versko prcpričanje ter se jim izroča poduk katoliške mladine tudi 7 cerk^enih predmetib. 2. Iz ljndske šole se odpra^lja katoliška molite^ in 7sa znamenja krščanskega mišljenja. .3. Iz učnih knjio; in beril ,Sj8 tizbj-isuje vse, kar po katoličaostvu dalme. 4. Vodst^o in nadzoiništ^o se izroča oblastnijam in osebam, pri katerih umeščenju io odbiranju ni zagoto7ljeno, da se' 'bo'•¦ ožir jemalo na njih 7ersko prepričanje, ttiar7e6 je ts*ko porostvo^a* ta ozir načelno izkljnčeno.1 ' • " ¦;- ' uast* Iz tega ee pa razvija se nasiednje zlo: ' '"-•!. Poduk 7 7eri ?e na Ijudskib in sredojih (gimnazijah in realkali) solab krati in obtežuje. 2. Verske vaje se učencem otesnujejo. 3. Učenci se ne smejo ndeleže^ati cerk^enib šeg (obredov) zunaj šole, cevkvene družbe so jitn prepovedane. 4. Obtežena in zabranjena je napra^a katoliškili pri^atnih šol in delavnost dubovnib redo7 pri odgoji in poduku. .ruteaJi Iz tefra se raz^idi bližnja nevarnost, da napreduje razkristjanjenje katoliake mladine. Vsled tega se spozuava, da imajo katoličani ne le pravico, mai-7eč da po pri svoji 7esti dolžni prvič delo^ati z 7semi pvipaščenimi sredstvi, da se 7 oknm pride ne le posameznim hudim nasledkora, ki izvirajo iz brez.verske šolske sisterae, ampak da se tudi ta šolska sistema odpravi, drugič pa nasprnti ravnati pvizade^anju, ki nieri na to, da bi s-e izročila ura^na^a in vodst^o 7sega šolst^a in učilstva drža^nej oblasti in državnim organom. II. Kafolieanom 7seb dežel našega cesarstva se uaslednje priporoča 7 resno ))remišljevanje: 1. Prizadevati se je treba a) za svobodno napvavljanje in razvijanje katoliških ueilnic pod cei-kvenim nadzoiništvom, 7zlaati takih Ijudskih šol, učiteljskih pripra^nisč in srednjih šol. Taka autonomija (samostalnost) z» šole in učilnice bo tndi ))odajala moralno ^aništvo zoper to, da se ne bode ja^ai podnk po nekr.ščanski zlorabil za politi^ne in strankarske namcne posebno pa, da sc po deaelali, kder stannjejo različne narodoosti, ne bode zatiral domač jezik. b) Da se po7rne katoliški značaj šolam in nčilnicam, ki *o- bile ustano^ljene kot katoliške in ki so do najno7ejših čaao7 tudi 7eljale kot take, a 7 brezverske spremenjeae bile zoper 7oljo najbližnjih vdeležcnce,7, na dalje da se povruejo za^odi in ustaoo^e (štiftinge), ki so pra^no nameujeDe bile saruo za katoliako poduče^anje, pa se djansko rabijo za brezversko podučevanje. c) Da ae varuje in zagotovi katoliškim starišem popolua s^oboda, pošiljati s^oje otroke 7 katoli.ške sole ter da se odstrani 7saka sila, pošiljati jih 7 brezverske šolc. 2. Odstianjenje katoliškega značaja je najiredovauju srednjih šol — gimnazij, realk in učiteljskih piipravnišč — ra^no tako škodljivo, kakor ljudskim šolam. Da se katoliške srednje šole najprimernejše u;ede, doseže se to ne z drža^uimi posta^ami, uiar^eč po prostetn razvitku in teknio7anju autonomuih učilnic. Ker šole za oniiko Jjudste7 potrebne rastejo z šte^iloni prebi^alce^, zato je pa tudi treba, da se pomnožijo katoliškecerk^ene - autonomne siednje šole; tedaj ni le potreba, da se ohranijo sedanje girnaazije dubovnib redov, marveč neogiblji^o je potiebno popolne S7obode, da se taki zavodi razvijajo in na no7O ustanovljajo. 3. Za katoliški poduk so tudi sedaj potrebna katoliska - cerkveno-autonomna vseučilišča. Spozuava se, da je nujna potrcba, ustanoviti ali zopet naravnati vsaj jeduo tako vseučilisče 7 našern cesai-stvii in imeniteu nalog bodc katoličauom 7seh dežel, da se porazuinijo, kako bi bilo uiogoče doeeči to namero. (Konec prih.)