^Iz mladi se tern ostri". z. Človek že večidel v mladosti pokaže, kaj bo iz njega pozneje. Nebogljiv, razposajen otrok bo javaljne kdaj dober in miroljuben človek. Zabita buča tudi ne bo kaj prida uganila. Ako se bere od slavnih inož, postavim, od modrega Tomaža Akvina, od slavnega rasllinoslovca Line-a, da so jih v mladosti zvali nevedneže, iz krerih ne bode nikdar nič prida, to ne overže našega pregovora. Clovek, kteri veliko premišljnje, svoje učenosti nima na jeziku, in tudi je res, da se pri nekterih zavoljo ninogo okolisčin razum pozneje izbuja. — Slavni francoski general Junot je bil v šoli, kakor pravijo, naj poredniši deček, len in zanikern in razposajen, da ga niso mogli verdevati; ali pomisliti je treba, da marsikteri učitelj premalo poznii dušnc lastnosti svojih učencev, in kar pri nokterih dela živa kri, inia to za liudobijo, in napčuo ravnajo z učencem ga napelje ravno na nasprotno pot, in ker laki čuli v sebi veliko moči, učitelju tudi veliko prizadeva. Vcčidel pa velj& pravilo, kakor pravi pregovor: ,,Iz mladi se tern ostri". Večkrat prašajo starši, posebno na kmetih, duhovnega gospoda ali učitelja: ,,Kaj nienite, gospoii, ali čem fanta dalje v šole pošiljati ; ali bo kaj iz njega; ali ne bo denar zanj zaveržen?* — Težko se odgovarja na tako vprašanje, posebno če človek premisli, da dandanes vse tisči v šole; službe za učene gospode se pa ne množijo toliko, kakor učenci po šolah, in marsikteri bi jo bolje zadel, ko bi doma z voliči polje obdeloval, kakor pa bi si v višjih šolah učenosti in po svetu imenitnih služb iskal. Vendar visoko učenih glav še (udi dandanes ni preveč na svetu, in iz nizkega stanii je že marsikdo po svoji lastni vrednosli dosegel veliko čast in slavo. — Kako se vendar more spoznati in presojevati, ali je deček sposoben za višje šole ? — Prav za gotovo se to sicer ne more vediti in spoznati, ker človeško serce je brezno, ktero se ne more premeriti, pa vendar so nektere znamenja, iz kterih se nekoliko zanesljivo more spoznati, ali je ta ali uni otrok za to ali uno reč sposoben ali ne. — Clovek je iz duše in iz telesa. Dušne moči pa so razum in serce; po teh lastnostih, tedej po telesu, razumu in sercu se more presojevati človek. Kdor se tedaj hoče dobro učiti in kaj prida naučiti, mora 1) rad premišljevati, mora bili redoven, pazljiv in ukažcljen in se v učenji ne sme prenagliti; 2) mora imeti dober spomin, da to, kar se nauči, pokaže v djanji. Kako pa se pri otrocih spoznajo te dobre lastnosli?