FRANC MALI' Znanstveni svet in refleksivna integracija družbenih podsistemov I v teoriji modernizacije je funkcionalna diferenciacija temeljni proces, ki konstituira moderne družbe in določa tudi njihovo strukturo. Tudi sistemske teorije, za katere sicer ni nujno, da se neposredno navezujejo na paradigmo modernizacije (I. Bemik, 1989, str. 33), vedno bolj sledijo konceptu funkcionalne diferenciacije družbe in avtonomije njenih subsistemov. Sprejetje ideje o naraščajoči funkcionalni diferenciaciji hkrati pomeni tudi zahtevo po pojasnitvi problema integrativnosti modernih družb. V preteklosti v sistemski družbeni teoriji na Zahodu družbeni integraciji ni bila namenjena takšna pozornost, kot bi jo to vprašanje glede na svojo pomembnost zaslužilo. Razlog za to je treba iskati med drugim tudi v dejstvu, da se je problem družbene integracije avtomatsko povezoval z idejami o usklajeni in brezkonfliktni družbi, ki so bile značilne za apologije realnega socializma. Četudi je bil problem povezovanja modernih zahodnih družb postavljen na kakovostno povsem drugo raven, kot pa je bil to v danes zgodovinsko bolj ali manj sesutih družbah realnega socializma. Pri propadu slednjih je odločilno vlogo odigralo dejstvo, da sta bili tu z vzorcem ideološke unifikacije ukinjeni dinamika funkcionalne diferenciacije ter sistemska, organizacijska in individualna avtonomija. Namesto tega je bila vzpostavljena centralna in visoko hicrarhizirana kontrola celotne družbe.' Sodobni sistemsko-teoretski poskusi p0 mediji lungiiali kot vpedaliziranc vrste komunikacij m iramakcij na Icmetju l^pecifičnih vimMnih poipMilevJ. ki vodi k reiitvi problema integrocijc. Ic vruprej ptedpouaviKM Willke. IVI. ur 161). s tem JC bil dejanvkl problem konverzije medijev odpravljen temeljnem paradigmatskem zasuku v razvoju sistemske teorije - kot specifična sociološka konkretizacija obče teorije avtopoetičnih sistemov.' Zato se nam zdijo zahteve po reformulaciji teorije avtopoctične^a družbenega sistema (binarnih medijev družbene komunikacije) neupravičene. Se posebno, če legitimnost svojih zahtev izvajajo iz domnevne nezmožnosti avtopoetične teorije, da pojasni integrativni naboj modernih družb Zahoda. lil Četudi se v Luhmannovih delih pojavlja množica definicij pojma avtopoetično-sti,' naj tu poudarimo predvsem tisto razsežnost avtopoetičnih (družbenih) sistemov, ki se nanaša na njihovo samospecifikacijo (sistemi specificirajo sami, kaj naj bi jim služilo kot element) in njihovo samoprodukcijo (vse enote, ki jih ta sistem uporablja, njegovi elementi, proce.si in strukture, so ravno skozi te enote šele producirani).' Bazični proces, ki producira elemente, iz katerih se sestojijo družbeni sistemi, je smiselna komunikacija. Družba je najobsežnejši sistem vseh smiselnih komunikacij. Samo sebe konstituira šele s komunikacijo. Kot takšen izpolnjuje družbeni sistem kriterije avtopoetičnega sistema.' V skladu z vodilno diferenco teorije avtopoetičnih sistemov (diferenco sistema in okolja) enotni družbeni proces komunikacije vodi v funkcionalno izdiferencira-nost različnih družbenih subsistemov. Binarni kodi prevzamejo funkcijo specifičnega strukturiranja celotnega procesa družbene komunikacije. Ali kot pravi Luh-mann: »Najvažnejši funkcijski sistemi strukturirajo svoje komunik.icije preko binarnega, dvovalentnega koda. ki z vidika vsakokratne .specifične funkcije zahteva univerzalno veljavnost in izključuje tretjo možnost« (N.Luhmann, 1988, str. 76), Shemi binarnosti zalo v duktusu avtopoetične teorije tudi ni mogoče pripisovati pomena samo v začetnih (manj kompleksnih) fazah analize (družbenih) problemov, kar je bilo sicer mnenje nekaterih avtorjev, ki so se v okviru svojih sistemsko družbenih analiz ravno tako znašli pred vprašanjem odprtega polja družbenih komunikacij." ' Pivj maki v sncn dojtinanja «morcfcrcmNiih dnilhcnih «istcmuv vo sc poiasnli Ic s drugi polosici scderadcsciih let. (ctudi je o parndigmitskcm Msuku v sistemski drulbcni teoriji niogoCc govonii od osemdesetih lel naprej Potem ko je Niklas Luhmann svoj model pojasnjevanja modemih dnilb .nadgradil, s spmnanji H. v Kocrsterjevc .kibcmelike drugega reda. (»seaind oixler cybcmctic5-) in Maluranovega in Varetovega koncepta ««opoetiinmli ' Po W Beeimannu nastopata pn Luhmannu dva temeljna razreda derinicij V okviru prve skupine je avtopoetiCni sistem definiran s pomočjo kategorije bazične samoreference v skladu l t.uhmannovo trditvijo, da so avtopoelični listi asiemi. ki se oblikujejo preko samoreferencc in unajo v lem svojo sistemsko enotnost- be ko« avtopoetičnega sistema in za označitev operacije, ki sistem reproducira. kot komunikaaje. Iieba sprejeli hkrati, saj se namieč vzajemno pogojujeta To tudi pomeni, da je pojem koraunikaaj»n«jpomembncj«i dejavnik defimranjadrutbe (N Luhmann. 1991, «r 1178). ' Po prepnčanju Uerharda Vo»eja binarni shematizem v neskončnosti komunikaajskih semaniik. sinuks in pragmatik ni ustrezen selekcijski mehanizem, kajti .. določen nivo komplekimssti in v času spreminjajoč pluralizem perspektiv zahtevajo drugačno strategijo- (G Vowe, 1984. str 332) Ovira drugi stiatcgiji naj bi bilo dejstm, da je nata strukiuni miiljenja pregloboko preieta s svojim logičnim pcndantom: s klasično dvovalentno logiko Resnici na ljubo je tieba reči. da je tjihmann. kar pričajo med drugim njegove ugotovitve v zvezi z diferenco programske m kodime strukture avtopoenčne-ga sistema (ponovni vstop izključene tretje vTcdnosti v funkciji alokacijc kodirmh vrednosti), o čemer je bil govor na drugem mestu (F. Mali. 1991. str. 17), presegel miselni bonzont klasične dvovalentne logUie. Niti ni mogoče pristajati na njeno reformulacijo oziroma motlifikacijo. K slednjemu se, kot smo že dejali, nagibajo vse tiste novejSe kritike Luhmanna, ki v ideji avtopoetičnosti (s to idejo povezanim konceptom binarnih kodov) zaznavajo nevarnost, da problem družbene integracije postane povsem irelevanten za sistemsko teorijo funkcionalne družbene diferenciacije." NaJ namen ni zasledovanje vseh najnovejših, po teoretski provinienci različnih. toda največkrat zelo parcialno zastavljenih kritik ideje avtopoetičnosti v družbi. Kljub temu je treba poudariti, da so mnoge izmed njih nadaljevanje oziroma dodatno utemeljevanje Muenchovih ugovorov na račun Luhmannove teorije družbene diferenciacije. Richard Muench je znotraj paradigme modernizacije razvil interpenetracijski model pojasnjevanja družbe. Teorija družbene interpenetracije se glede na sistemsko teorijo diferenciacije razlikuje v tem. da ne izhaja več predvsem iz diferenciacije kot pogoja razvoja moderne družbe, temveč iz prepletanja že diferenciranih delnih sistemov.'» Na tej razliki je potem utemeljena tudi Muenchova kritika Luhmanna. Po Muenchu sistemski teoriji družbene diferenciacije ni uspelo pojasniti bistvenih značilnosti nastanka in razvoja modernih okcidcntalnih družb, niti ne razumeli integracijskega potenciala, ki je vgrajen v te družbe." Je Luhmanovi teoriji funkcionalne družbene diferenciacije res mogoče očitali takšno deficitarnost pri pojasnjevanju ustroja modernih družb? S takšnim sklepom se prav gotovo ne morejo strinjati avtorji, za katere Luhmannova teorija nima konkurence med »velikimi teorijami družbe« (»grand iheories«); ne samo zaradi njene hevristične moči pri pojasnjevanju konkretnih empiričnih družbenih pojavov (ne glede na izjemno abstraktnost uporabljenega sistemskega kategorialnega aparata.temveč tudi zato. ker »... predstavlja enega redkih poskusov, da kompleksne moderne družbe sploh pojmovno dojame v vsej njihovi splošnosti« (J.Gerhards. 1991. str. 264). * Ct hi prclio Luhnunnovcgai pnolncga lionccpu difcicncuci)« diujhcnih vlof. uko Bela Pokul. ic bik> moffitt zasledili uhlapnejiega razumeloanja druJbenih uibuMemov. lo ni vet z naMopinn aviopoeličnosli Primat ima dlnaroiino-operacionalna organizacija sutmstemov. kar ponteni. da . vlnlktuialna razmejemiM. ki je v zgooinc)evanie dniJbcncj» podabmnf)! pti prtudcvinju 2a območno specifičnc cilj«, jc prepričan J. Berget. poiem jc uUno samoomeicvanje v konllikiu i lasin.m inieioom teh nju primarno upoštevajo načela refleksivnega integriranja posameznih družbenih sektorjev. Gre za institucije, ki skušajo - če znova uporabimo sistemsko terminologijo- »vzptistaviti konverzijo različnih medijev regulacije« (H. VVilIke, 1991, str. 180). Funkcija in narava (nacionalnega) znanstvenega sveta v razvitih parlamentarnih demokracijah je eden izmed takšnih primerov. Najbrž ne po naključju. Ce se namreč v modernem svetu ne samo ekonomiji in politiki, temveč tudi in predvsem znanosti pripisuje izredno pomembna družbena funkcija, pa je izpolnitev te obče družbene funkcije povezana s predpostavko avtonomnosti njenega delovanja. Noben izmed funkcionalno diferenciranih subsistemov modernih družb ne more prevzeti norm in strukturnih načel delovanja drugega, ne da bi si kratil svobodo lastnega delovanja. Zato je v sferi znanstvene politike, kjer se križajo interesi znanosti, politike in ekonomije (tudi drugih subsistemov), vedno večji pomen pripisan znanstvenemu svetu kot mehanizmu usklajevanja njihovih interesov, ki izhaja iz »metode proceduralnega vodenja« - načina iskanja skupnih odločitev, neodvisno od pravno formaliziranih norm (U. Foemer, 1981, str. 27). Znanstveni sveti v razvitih parlamentarnih demokracijah prepričljivo dokazujejo, bodisi da gre za zgodovino njihovega nastanka ali pa organiziranost in pravila delovanja, obstoj novih integrativnih mehanizmov na «... prostovoljni oziroma kvazinormativni osnovi, ki v prizadevanju po doseganju vzajemnega soglasja delujejo samoomejujoče« (H. NVillke. 1991, str. 180). Znanstveni svet nastopa namreč kot gremij. kjer njegovi člani kot predstavniki relativno avtonomnih družbenih subsistemov (znanost, politika, gospodarstvo) stalno skušajo priti do kompromisa, ki naj bi za uresničitev za celotno družbo pomembnega cilja presegel konfliktnost interesov. To ne pomeni, da jc družbena legitimnost znanstvenih svetov samo v njihovi funkciji usklajevanja interesov. Enako pomembna jc njegova vloga pri sprejemanju strokovnih, družbeno nepristranskih odločitev o znanstveni politiki. »Razbremenilna« funkcija proceduralnega vodenja v znanstvenem svetu se med drugim izraža v okoliščini, da udeležba znanstvenikov z visoko reputacijo pri pripravi strokovnih predlogov omogoča njihovo realizacijo v znanstveni politiki, ki - gledano v celoti (obstajajo seveda pomembne razlike med posameznimi državami) - na Zahodu ni vedno najbolj naklonjena državnim posegom." Ob koncu našega razpravljanja se nam zdi potrebno opozoriti, da tudi pri nas ne bi smeli zanemarjati izkušenj razvitih parlamentarnih demokracij pri oblikovanju mehanizmov družbene integracije kompleksnih subsistemov, ki načelo normativnega ekspanzionizma nadomeščajo z načelom refleksivnega samoomejeva-nja. Celo če tudi tam ne moremo govoriti o dolgi tradiciji mehanizmov, ki z vidika sistemske teorije prispevajo k refleksivnemu tipu družbene integracije. Izkušnje je treba uporabiti tudi na družbeno izredno pomembnem področju oblikovanja znanstvene politike. Danes so v preteklosti prevladujoči mehanizmi znan- podobmočij Cc |c lakiiH) 5am<>0nic)cvan)c racioinlno - k« piimcr - m ptirodno okot(e. ni riounalno a suh»wcmc. ki so tc po svoji naritvi najboJ) ekspanzivni (ekonomija, znanost) (J. Bcrger. 1989. str 100) " Znanstveni svet tWisscnschafuiat) v Ncm6ji kot esJen izmed primerov sc po sst)|i sirukturi deli na znanstveno in upravne (administrativne) komisite V znanstveni komisiji delujejo zastopniki znanosti in .osebnosti jasnega tivljcnja-. pretetno s področja gospodarstva Člane znansts-enc komisije imenuje za obdobje treh let predsednik zvezne drlavc. flane upravne komisije delegirajo zvezna ministrstva (B. R. ManinJ. Irvin. I9S9. str. 78), Njihova naloga jc. da priporočila znanstvenega sveta ustrezno formulirajo glede na upravni in Tinančni vidik, saj •Wisscnsehattsrat- nastopa kot najpomembnejše svetovalno teki za znanstveno politiko. Predvsem v zvezi z spratanji. ki zadevajo usklajevanje podpore raziskovanju in razvoju na različnih ravneh njene organizacije, priporočila o nadaljnjih perspektivah razvoja znanosti in univerze itd. (W Bruder. 198») stvcne politike preživeli. Zato naj bi ena pomembnejših nalog na tem področju - od samih začetkov konstituiranja nove slovenske države so bila glede tega podana nedvoumna opozorila (primer: T. Hribar. 1990) - pripadala znanstvenemu svetu. Njegovemu ustreznemu oblikovanju in dejanskemu opravljanju nalog. Ni dvoma. da badcnBcm|4- lRcalni)MKialuciiimcdindkiH>inin^^ v: I>tulbMe«Kt>e(nH - -Oiikr ftom none-? v: Aulopoies» - Eine Theorie im Brennpunkt del Knilk Urig H R Fneher Heidelberg: Cari-Aiicr-Syvleme Verlag, «r. 24>-26). - Bergel (1989) J.: AH otniaja povimodema druibena razvojna uupnia v: t7ruib«|o«Dc lazpraw. Zvezek 7: «tt 87-103 - Bemik (198911 : Sociafetitna dru>ha kot obmodema dru>ba v: Dnitboslovne razprave. Zvezek 7r str .»1-41, - Bruder (1986) W (Hrsg.): Foischungv und Technologiepoliiik in der BundnrepuMik [>cuu