vorvsurs&s fifi, ------- Izhaja 1. in 15. dne vsakega mesca, in velji za celo leto 3 gold. SO kr., za pol leta 1 gold. 31) kr. Tečaj Vili. v LJubljani 15. februarja 1868. List 4. S a n j a. V" sanjah bil sem verli Triglava, špenjal sem se do nebes, Z neba pa z roko titansko Zvezd sem vtergal svetlo zmes. Prisvojene krasne zvezde Nesel sem domu vesel, Tu prijatlu — domoljubu Vse na persi sem pripel. J. Cimperman. Učitelj svetuje svojemu tovaršn. Preljubi moj! V odgovor na tvoje poslednje pisanje naj ti bodo besede slavnega apostola paganov: „To pa vedi, da bodo poslednje dni prišli nevarni časi. Bodo ljudje sebe ljubili, lakomni, napulinjeni, prevzetni preklinjavci, staršem nepokornj, nehvaležni, hudobni, brez ljubezni, nepokojni, obrekovavci, nečisti, neusmiljeni, brez dobrotljivosti, izdajavci, prederzni, napihnjeni, kteri bodo sladnost bolj ljubili kot Boga, kteri imajo sicer podobo pobožnosti, njeno moč pa tajé. In takih se ogibaj". (Tim. 3.) To se vzlasti sedanji čas spolnuje, kakor se sam prepričaš, če premišljuješ, kaj vse ljudje počenjajo, go-voré in pišejo. Toda ni še konec vseh dni. Včasih je žerja- vica v peči vsa meriva, pride pa kurjavec, pa razpiše pepel, in glej! iskrica tleča pod pepelom, se vžge v plamen. Nekako tako se godi sedanji čas. Resnica in pravica ste na videz zginile iz sveta, a niste še; le pepel praznili fraz in nečimurnih besedi ji pokriva, iskra še močno tli; viharji jo bodo vžgali v plamen. Hudoben človek živi na svetu, da se poboljša, ali pa je pravičnemu v pokoro in spodbudo. Človek je k hudemu nagnjen od rojstva sem; pri vsakem človeku se vzdiguje meso zoper duha in nastopajo trenutki, v kterili človek hoče čisto pozabiti svoj namen na tem svetu, hude strasti hočejo vse dobre občutke zadušiti; tako se zgodi po posebnem božjim pripuščenji tudi v življenji narodov in ljudstev. Hudobija široko kraljuje; laž, brezbožna vednost in pa fraza se koščati, resnica pa v kotu molči. „To je vaša ura, ura teme", je rekel Zveličar tisto strašno noč, ko so peklenske moči večno Resnico vklepale in obsojevale. Vendar po žalosti velikega pelka je nastopila zarja velikonočne nedelje, in po sramotnem križanji častitljivi vnebohod. Luč nikdar svetleje ne sveti, kakor po hudi temoti. Iz tega stajališča presojuj sedanji svet, in med vertoglavci boš ohranil zdravo pamet. Gotovo si želiš in vošiš, da bi drugi od tebe dobro mislili in govorili, s tabo in s tvojimi pomankljivostimi poterpljenje imeli, kar je pa tebi prav in všeč, to tudi drugim stori, posebno pa svojim tovaršem in ljudem svoje verste, in varuj se, da sam ne zabredeš v to, kar nad drugimi grajaš. — Golob in sraka sta bila svoje dni pri pavu v vasi. Ko odideta, začne sraka grajati pava, kako ima gerde noge in neprijeten glas; „a jaz", reče priprost golob, „sem le gledal njegova krasna peresa". Vedi, da je prednikom, tvojim in drugim, vladanje v našem času, ko človek človeku ne zaupa, sitno in težavno; povsod pa glej bolj na to, kaj ljudje ravnajo, kako se vedejo, kakor pa na njih besede in zlate obete. „Prišel bo čas, ko zdravega nauka ne bodo terpeli, temuč si bodo po svojih željah zbirali učenike, kteri ušesa zgačejo; in bodo od resnice ušesa odvračali, k basnim pa se bodo obračali«. (Tim. 4.) Poglej tak čas je posebno sedaj nastopil — „otroci se po šolah vse preveč uče kerščanskega nauka; namesto veroznan-stvo naj se uči po šolah naravoznanstvo, nravno modroslovje in Bog zna, kakošno slovje in znanstvo še". Poprej je zamo-deržna vlada vendar skerbela za učenje kerščanskega nauka in za pobožne vaje; kerščanski nauk je bil poglavitni nauk in kerščanska izreja poglavitni namen šole. Sedaj pa ima biti ta nauk enak drugim naukom. Komur pa vera ni pervi nauk — temu pa kar nič ni, in kdor versko izrejo ne stavi na pervo mesto, jo stavlja na zadnje. — Kakor jaz, tako tudi ti poznaš šole, v kterih se mladost pred vsem kerščansko izreja. Ako jih vendar še ne poznaš, vzemi v roke „Danico" 1. 1866. in posebno 1. in 2. list leta 1867. V teh šolah delajo možje, ki so uzor vsem šolskim učiteljem, in njih šole so drugim vzgled. Ako tedej hočeš bolj popolnoma biti in vendar nočeš svojega stanu spremeniti, stopi v red šolskih bratov. Tvoje posamesne moči se bodo z drugimi združile, in tvoje prizadevanje ne bo tako samoterno ostalo. Pri tebi je tedaj, če se čutiš zmožnega živeti ves čas svojega življenja v zatajevanji samega sebe in vkvarjati se v nizkem in zaničevanem stanu s podučevanjem nevednih, da sam sebe prevdariš, in potem po svetu modrih in kerščansko mislečih ljudi ravnaš. Tu boš najdel ponižne in delavne sobrate sebi v zgled in spodbudo; tudi, kar časnost zadene, se ne bošume-nil. Imel boš namesto ene hiše njih veliko gostoljubno odper-tih, in kedar tvoje moči opešajo, te ne bodo spodili kruha si prosit od hiše do hiše, in tvojemu trudnemu telesu bodo privoščili zaslužen počitek. Toda vedi, da boš živel ves čas svojega življenja v pokorščini in zatajevanji, pa to naj te nikar ne straši; kristijani smo popotniki na tem svetu, in naš namen ni, da bi dobrote tega sveta vživali; tudi te bo svet še le prav začel sovražiti; doslej so te inilovali, če se nisi hotel vdeleževati vseh zabav in veselic, ali k večim si bil ljudem v kratek čas in šalo; sedaj te bodo pa sovražili, opravljali in obrekovali; redovniška obleka že nekterim ljudem tišči kri v glavo, pa spomni se Zveli-čarjevih besedi: „Blagor jim, kteri zavoljo pravice preganjanje terpe, ker njih je nebeško kraljestvo"! Če te delo straši, glej na plačilo! Izvanredni časi tirjajo izvanrednih pripomočkov; cerkev si bo sedaj sama mogla pomagati, in če bo treba, bo mogla osnovati cerkveno šolo nasproti svetni šoli; Bog, ki previdi žalostne čase, kliče može v svojo službo in po njih celi rane, ktere si človeštvo samo seka. Morda je ravno red šolskih bratov za 4« sedanji vek tisti pripomoček, kterega se Bog lioče poslužiti, da si izreja verno in sebi dopadljivo ljudstvo. Po novih šolskih postavah učitelji na deželi ne bodo ne gospodje, ne podložni, ampak tako neka polovičarska stvar, na pol tič, na pol miš. Učitelj in župnik bola sedela v srenjskem šolskem odboru. Samostalni školniki ne bodo poznali gospoda nad sabo; duhoven bo ali šolo vladal, kakor poprej; ali pa se čisto ne bo nič brigal za njo, morda bo še šolo in učitelja grajal. — Kaj potem nastopi? svobodni učitelji bodo pri vernem ljudstvu čedalje manj veljali, čedalje manj jih bodo čislali, ljudem bodo nadležno breme, kterega bi se radi znebili; šolstvo, ktero je pri nas ravno vslalo, bi pojemalo. Ne želim tega, a prišlo bo tako — če teorija djansko obvelja. Oe bode pa pri učiteljstvu vse zmedeno, bodo pa tudi starši premislili, ali bi sina poslali v pripravnišnico, in dobrih učiteljev ne bo na izbiro. Človek v življenji ljubi navado, in duh želi take hrane, kakor se je navadi. Kedar se enkrat človeško serce navadi kerščanskega življenja, kedar na se vzame Gospodov jarem, se prepriča, da je sladak, in ni ga zadovoljnišega človeka na svetu od tistega, kdor vse z Bogom ravna, in prost časnih skerbi živi le za izveličanje svoje in svojega bližnjega. Lej tako veselje boš tudi ti najdel, če greš iz pravega namena v red in si naložiš Kristusov jarm. Če te tedaj božja previdnost, kar po svetu modrih ljudi in po svojih osebnih okoliščinah lahko spoznaš, kliče na trudapolno pa zaslužno plačilo, ne obotavljaj se, in pojdi na delo! Če te delo straši, pa glej na plačilo! Kar so drugi storili, tudi ti lahko storiš, samo da hočeš. Z Bogom! Tvoj pravi prijatelj Govoric. Stari in mladi Slovenec. Boleti. O. Iz te imam v koj omenjeni obliki bolinica mulier aegrola bolna ženska in valetudinarium ali bolnišnica, hiša za bolne , ali — bolna hiša ? B o 1 n i c a je po obliki blaznica. Ker je sedanji svet vseskozi bolan, mi bode rabiti vprihodnje razun nsl. bolehati tudi stsl. bolnovati, boledovati in boleznovati, bol, boledina, bolezniv, bolesten, bolest; bolničarjev pa mi bode treba skor brez števila! Bo Ii nič ari stsl. aegrotos curans (Krankenwärter). Bolii. O. B olji-boljši pomeni stsl. major v e č i. S. Pa vendar tudi melior, praestantior. Boljstvo in b olj -šinstvo excellentia bi sedanji čas pogostoma pisaril, ko bi se ravnati hotel po Nemcih. Boljši na melior status boljši stan, tega pa želim sebi in svojim rojakom. Zanj naj bi si prizadevali naši boljari, ker bolj arü ali boljarinü je stsl. optimatum unus; boljarstvo je magistratus, senatus; boljarski svet senatorum consilium , boljarski dom itd. Boteti. <8. Bazboteti, razbotevati pinguescere (dick und stark werden) na pr. žile razbotijo, kadar se napijo in napno. Pa ni nsl. a bo ta, aboten nam. ob o ta, oboten? Čudno se mi zdi, da Vi te besede nimate. O. Na duhu oboteti, obotno ravnati; dala bi se vsaj razlagati. Bratija. Bratija porečem posihmal, kakor pravim tovaršija, gospoda itd. nam. množnega bratje fratres, kakor govori bratja-brača moja jugoslovanska. O. Prav, ker se ta oblika bolje vjema s slovenščino. ßrakü. O. Sej ta novoslovenščini ni znana? S. Pa je korenika brati sumere; b r a k ü connubium, nuptiae C^he, Hochzeit); bračiti se uxorem ducere ženiti se; bremg onus. Bridükü. S. Novoslovenski se piše časi bridek časi b r i t e k ; ktero je tedaj pravo? O. Jaz imam le bridükü, bridosti; Čeh bfid in brit v le nekoliko razločnem pomenu. S. Kolikrat je britev tudi bridka! Bridek je amarus, acutus. Stsl. bridost i sladost, bridka strela, bolezen, bridko čuvstvo, zimna bridost itd. Bruzu. 8. Berzo, primerna ali sodnja stopnja berže, nsl. berž fortassis gr. rana. Berz-a-o, kakor bliz-a-o, t. j. nagel, hiter, navadniše berzen, berzost ali berznost (Schnelligkeit, Hurtigkeit). Zlasti dobro mi bota služila glagola bruzati nsl. berzati, berzam cito currere, in bruziti sg nsl. berziti, beržim se festinare. O. Jarnik sklepa z berzo, berž celo beržole pl. (Rost-braten), Murko pražole t. j. pražena govedina, serb. peržolica iz peržiti. Bruzeja (berzeja kakor vereja) je svrtis prod, klečet (Japel), sipa, sipina (Sandbank). Brnmlnu. S. Menil sem doslej, da je ta beseda tuja in ogibal sem se je v pisanji. O. Sej je tudi. Bere se sicer časi v glagoliških spisih, tedaj le na zahodu, pa redko, in pomeni lat. pius, nem. fromm, staronem. frum utilis t. j. koristen, in od tod je germ. b r u-m e n. Nemec je ohranil še pervotni pomen: das frommt mir t. j. niitzt mir itd. Ni treba toraj segati v arabsko, kjer bar, ber pomeni pošten, nedolžen, pravičen. Brulogu. o£)e f. f. ÜÖtinifterium für Ä'ultuS unb Unterricht fanb ftch »eranlafft, mit (ärlafS »om 28. ». W. 3- 10113 bezüglich beö 23or* gangeg bei ber SS5a£)i - ber für ben Unterricht an Sefirerbilbungö ^ Slnftai^ icn bestimmten Sehrterte, fo weit folche neben ben eigentlichen Schul* büchern in 9?erwenbung fommen, fo wie ber für beren 33ücherfamntlun* gen anjufchaffenbeit .giilfSwerfe für bie 3"fwnft bfe nac^fteßenbe 9form SU erlaffen: 1. Slnträge auf ©encfymigung »on Sßerfen ju ftetlen, fteijt in bet* ben ^Richtungen ben mit bcm Unterrichte ber 2ehramtgij?anbibaten betrau? ten Scfjrförpertt ju. 2. 35a6 gleiche Sefugntö ber 2lntragftellung wirb auch jenen Se^rer\>ereiitert, welche ftch mit ben bibaftifchett Stufgaben ber 93olf3fchu* len befaffen, eingeräumt. 3. £>ie Schluföfaffung beziehentlich ©enefjmigung folcher äßerfe wirb bcm SRhüfterium für ifultuö unb Unterricht »orbe£)alten. 4. 3)ie Slnträge ftnb »on ber Sanbeöftelle, begleitet »on ber Sleu* fjerung ber berufenen iftrebenbebörbe unb beö betreffenben (gchulratfyeS, bem STiinificrium »orjulegen. 3n bem (Sinbegleitungöberichte wirb je* beSmal auch ber SSerfaufSpreiS genau anjugeben fein. 5. 3)ie »on anberen Seiten, inSbefonbere »on Serlegern unb SSerfaffern unmittelbar bei ben 23ebörben eingebrachten ©efuche um @e* ne^mtguttg »on bergleichen äßerfen werben unter ^inwetfung auf bte »orltegenbe 9a« ben, ftnben bie »orftefjenben 2lnorbnungen feine Slnwenbung. §ie»on wirb bie Direfjton in ©emä^eit ber (jo^en ianbeSregie* rungSi@röffnung »on 14. b. 3- 9490 auch jur ©erftänbigung beö SeljrperfonaleS anmit in Kenntnis gefegt. t I a f» bes furftbifdjiifl. ftonftlionutns tfaibttd) t). 28. Sfjcmbfr 186? 3. ,96%S2 an fämmtitc&e ScOufbi|1rifitsaufftc{jten unb an die Direktem öer 6. L Ce0rer= ßtföuiiQsfcOufc in £atöacf). ift jur ffenntniS beg Ijotyen f. f. Üttiniftertumö für ftuituö unb Unterricht gelangt, bafS an einjelnen SSotfdfcßuten Seljrbücher ge* braucht werben, welche roeber ju beit »orgefchriebeneit unb auö bem f. f. Schulbücheröerlage ftammenbeit gehören, nodj auch fonft bie befjorb* Iid)e ©enefyntiguttg erlangt ßaben. Unt beriet »orfchrifigwibrigen SBorfommniffen ju begegnen, faitb fid? baö gebaute fjolje SJiinifterium »eranlajft, mit (Sriafö »om 22.9Ji. 3- 9940 auf baö 2Befen uttb bie bermaltgen Skr^ältniffe beö Schulbü* c^er'3?eviag6'$rtötlegiumS i)tn$un>eifen unb wörtlich 9iachftefyenbe3 f)ief)er ju eröffnen: Siefeö ^rhrilegiunt fteljt im innigen 3ufammenfjange mit bem in Oefierreicf? gefehltc^t beftefyenben ©runbfage, bafö ber (Slementar41ntemcht obligatorifch ift. Sobalb nämlich alte im fc^ulfä|tgen Sllter fteljenben 5finber ofyne Diüefficfct auf bie 93ermögeitg»erfjältniffe ifjrer (Sltern bie 2$olföfc£>ule ju befugen verpflichtet ftnb, mufi bafür »orgeforgt werben, bafö cineSt^eilö burd) ben ^Sreiö ber Schulbücher bie i££)etitial)me an bem Unterrichte feine Beeinträchtigung erfahre, anberentljetlS aber, bafö Ätttber unbemittelter (Sltern mit Schulbüchern unentgeltlich »erfeljen »erben. 2)iefeu jwei gorbetungen fatttt erwtefeiter SRafen tmv burch ¿Jon* jentration beö Schulbüchemrlagögefchäfteö genügt werben, wie man ftc in bem »on weilanb 3tyrer sJDfaieftüt ber ifaiferin Siarta üfjevefta be* grünbeten f. f. ©chulbücheroerlage mit bem beften Srfolge »etwirflichet finbet. 2)er Schulbüch erseriag ift in ber Sage, bie Schulbücher für alle (Stufen beö ©ementarunterrichteS, gletchsiel ob man bei einjelnett baoon auf einen ftürferett ober geringeren 2lbfa£ rennen fann, itt alten feilen ber if)m jugewtefenen Sänber um einen gleich ntebrigen $retö üerfäuf* lieh ju-machen. 2luf Slrmenbücher werben 3aljr für Satyr namhafte Summen »er* wenbet. 2)er Sötener Sdjiulbüchemrlag liefert jährlich ju ©unften ber brei untern Solföfchulflaffen um 40.000 ©ulbett, ju ©unften ber wer* ten §auptfchulflaffe um 10.000 ©ulben ©ratiSbücher für arme (Schul* ftnber. Slufjerbem werben bie sD?ilitär*(S;rjtei)migganftalten unentgeltlich mit Schulbüchern »erfehen. 2)aöfelbe gilt »on ben (Strafanstalten. ®te Ueberfchüffe, bie ftaít ber »orgefaS ©tinifterium wirb über bie »on Sehrförpem im »orfchrift« mäßigen 2Bege gefteßten Slnträge nicht anfielen, eine folche (Ermächtig gung ju erteilen, wenn eS ftch um Sefc« unb Se^rhüc^er hanbelt, bte für bie jur ^flichtfchule nicht gehörige »ierte klaffe eigentlicher «^aupt* fchuleit beftimmt ftnb, »orauSgefefct, bafS ftch weber auS bem Snljaite «nb bent greife ber fraglichen Sucher, noch auch »om Stanbpunfte ber Nücfftchtname auf arme Schulftnber ein Slnftanb ergibt. it>ie Normen, welche in 33ejug auf bte für ben NeligionSmtteri rieht befiimmten Lehrbücher befielen, bleiben burch biefeS 3«geftänbniS unberührt. 33ücher, für welche eine folche Srmädhttgung »om ÜDfinifterium nicht erwtrft worben ift, ftnb auS ben 33olfSfchulen ferne ju halten, unb eS ift gegen Selker, bie ftch bieSfailS eine (Sigenmächtigfeit ju Schulben fomnten laffen, nach Maßgabe ber bieSfäüigen Normen baS Slmt ju hanbein. Schließlich wirb noch bemerft, bafS baS ^rioitegium beS Schutbü* themrlageS auf bie ^erfteßung unb ben Vertrieb »on Schulbüchern für bie mit ^auptfdjulen »erbunbenen Unterrealfchulflaffen mit Slilerhöchfter (Sntfcbließung »om 16. 2)ejember 1864 aufgehoben worben ift, unb bafS bieSfailS bie mit StaatSmintfterial*erlafS »om 6. 3>änner 1865, 3.12766 gegebene Norm maßgebenb fei. 2)iefeS wirb in golge hoher SanbeSregterungS * (Eröffnung »om 9. b. 9Dt. 3- 9386 anmit jur eigenen SenehmungSwiffenfchaft unb jur wettern 50iittheilung att baö unterftehenbe ©dhuloorftanbS ^ unb Sehrper^ fonale mit bem Seifügen 6efannt gegeben, bafS auf beffen genaue 33e* obachtung »orjügliche 2l(htung gegeben werben folie. Tin«* ii i..« m mim* ■ - ... ... . ■ . . , . ' . ■ • . • ' . i '•■'•'' ' fcaj» . V ■' - :' • ' • • -.y* i ■ ■ - . ... r ' ■ .... ...'•,.-■ ■ ; t ■ j