2 Didakta november 2014 Fokus: Mednarodno sodelovanje v šoli Prvo leto se je projekt imenoval Inova- tivno izobraževanje o evropski inte- graciji in je bil namenjen učiteljem z osnovnih šol, ki so želeli z inovativnimi metodami poučevanja izboljšati vklju- čevanje vsebin, povezanih z Evropsko unijo, v svoje učne programe in šolske aktivnosti. Na seminarju so bile najprej predsta- vljene možnosti in viri, ki so učitelji- cam in učiteljem lahko v pomoč pri vključevanju vsebin EU v šolske pred- mete. Nato pa smo bili učitelji pova- bljeni k nadaljnjemu sodelovanju pri projektu z izvedbo pilotnega preizkusa ene od metod (kviz, raziskovalne me- tode, debata ali esej), z vključevanjem vsebin EU na svojih šolah. Na ta način smo bili učitelji aktivno vključeni v razvoj pedagoških metod in izmenjavo dobrih praks. Na naši šoli smo z učenci pri pouku ge- ografije kot inovativno metodo pouče- vanja o EU izvedli kviz. Naša osrednja tema kviza je bila Pravice otrok v EU. Pri šolski uri sta bila prisotna tudi dva predavatelja s Katedre za mednarodne odnose Fakultete za družbene vede, ki sodelujeta pri projektu EU v šoli, in sicer doc. dr. Ana Bojinović Fenko in doc. dr. Marko Lovec. V uvodnem delu sem za motivacijo učencem nanizala nekaj trditev o pra- vicah otrok v EU, na katere so odgovo- rili z drži ali ne drži. Izkazalo se je, da učenci vseh pravic ne poznajo. Težave so imeli zlasti pri prvi in tretji trditvi. Nato je sledilo delo po skupinah, kjer so učenci prebrali besedila pravic in si ogledali pripadajočo fotografijo. O pravici, ki so jo izbrali, so se tudi pogovorili: obnovili so besedilo, ki so ga prebrali, izmenjali svoje izkušnje glede razumevanja in izvajanja dolo- čene otrokove pravice, se pogovorili, če česa niso razumeli, in se pripravili za poročanje/razlago otrokove pravice drugim skupinam. Člani skupin so nato drugim skupi- nam pred tablo poročali o otrokovi pravici, ki so jo obravnavali. Učenci preostalih skupin so nastopajočim po- stavljali vprašanja o vsebini otrokove pravice. Na koncu se je razvila živah- na razprava o pravicah, pri kateri sta sodelovala tudi predavatelja s Katedre za mednarodne odnose. Na koncu učne ure je sledil sklepni kviz, in sicer tako, da so učenci pona- vljali in utrjevali učno snov s pomočjo različnih tipov vprašanj. Po izvedbi kviza in debate smo bili učitelji skupaj z učenci povabljeni na zaključni dogodek projekta na FDV in na Predstavništvo Evropske komisije v Ljubljani. Tam smo predstavili izvedbo kviza (osnovnošolci) in razpravo (sre- dnješolci), izpostavili primere dobrih praks metod poučevanja o EU glede na različno predznanje, vsebino pred- meta in starost učencev/dijakov, podali praktične primere in priporočila. Do- godek smo zaključili z obiskom Pred- stavništva Evropske komisije v Ljublja- ni. Tam smo udeleženim učencem in dijakom podelili nagrade, učiteljem pa certifikate za izvedene eksperimente. V šolskem letu 2013 je potekalo nada- ljevanje projekta z naslovom Problem based learning and cross-curricular tea- ching of the EU / PROCROS – Problemsko učenje in medpredmetno poučevanje Evropske unije v šoli. V letošnjem šolskem letu 2014/2015 pa se projekt nadaljuje že tretje leto zapored, in sicer z naslovom Kurikuli osnovnih šol, obogateni z vsebinami o Evropski uniji – Enhanced EU content in primary school curricula (EU4PRIM). Zainteresirani učitelji smo se prvega srečanja udeležili 7. novembra 2014, drugo srečanje pa bo izvedeno v de- cembru 2014. KVIZ: MOTIVACIJA 1. Osnovnošolsko izobraževanje mora biti brezplačno za vse otroke. DRŽI /NE DRŽI 2. Otroci ne bi smeli biti ločeni od svojih staršev, razen če je to v njihovo dobro. DRŽI/NE DRŽI 3. Ko odrasli odločajo o stvareh, ki zadevajo tudi otroke, otroci nikoli ne smejo povedati svojega mnenja. DRŽI/NE DRŽI 4. Konvencija Združenih narodov o otrokovih pravicah ti daje pravi- co, da se sproščeno igraš. DRŽI/NE DRŽI 5. Zdravstveno varstvo ni ena od otrokovih pravic. DRŽI/NE DRŽI INOVATIVNO IZOBRAŽEVANJE O EVROPSKI INTEGRACIJI / Martina Hribernik, profesorica geografije in univerzitetna diplomirana politologinja / OŠ Križe V letošnjem šolskem letu 2014/2015 bo že tretje leto zapored potekal evropski projekt o Evropski uniji, ki sodi v okvir programa Jean Monnet Module vseživljenjsko izobraževanje in je sofinanciran iz sredstev Evropske unije. Na Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani ga vodi koordinatorka dr. Ana Bojinović Fenko. V projektu lahko brezplačno sodelujemo tudi učitelji osnovnih šol in srednjih šol. Didakta november 2014 3 Fokus: Mednarodno sodelovanje v šoli Učna priprava Razred: 7. razred Datum: 30. 5. 2012 Šola: OŠ Križe Predmet: geografija Učiteljica: Martina Hribernik Učna tema: Evropska unija Učna enota: Pravice otrok v EU Vzgojno-izobraževalni cilji: - Ponovi in utrjuje znanje o Evropski uniji. - Našteje pravice otrok v Evropski uniji. - Razloži vsako izmed pravic. - Opiše svoj primer uresničevanja / neuresničevanja otrokove pravice. Učne oblike: – frontalna – skupinska – v dvojicah – individualna Učne metode: – razgovor – razlaganje – prikazovanje – praktični del – delo s tekstom – demonstriranje – eksperiment – opazovanje – delo z računalnikom Učila: - Učni listi z besedili o pravicah - Fotografije, ki prikazujejo pravice otrok - Spletna stran EU Kotiček za otroke: http://europa.eu/kids-corner/index_ sl.htm (citirano: 28. 5. 2012) Učni pripomočki: računalnik (program Microsoft Word, internet), projektor Novi pojmi: preventiva, kurativa, Center za socialno delo, varuh človekovih pravic Korelacije: Državljanska in domovinska vzgoja ter etika, zgodovina Viri in literatura: - Justin, J., 2011: Državljanska in domovinska vzgoja ter etika. Delovni zvezek za 7. razred, i2, 76 str. - Otrokove pravice: www.devetletka. net/resources/files/doc/.../Otrokove_ pravice.ppt (citirano: 28. 5. 2012) Didaktične komponente učnega procesa: – priprava – usvajanje – urjenje – ponavljanje – preverjanje in ocenjevanje Potek dela: Čas DELO UČITELJA DELO UČENCA 5 min 30 min 10 min 1. Uvodni del a) Motivacija Projiciram vprašanja kviza na platno. b) Napoved učne vsebine Predstavim cilj učne ure in naštejem učne pripomočke. Napovem temo: Pravice otrok v EU. 2. Usvajanje nove učne vsebine Razdelim učne liste z besedili o pravicah otrok (Učni listi z besedili so priloga učni pripravi). Na mizo položim tudi fotografije, ki prika- zujejo pravice otrok (Fotografije so prilo- ga pripravi). Če potrebujejo pomoč, jim pomagam. Napovem skupinsko poročanje drugim skupinam. Povem, da ima Evropska unija veliko vlogo pri uresničevanju pravic v praksi. Po zaslugi Evropske unije se te pravice še posebej dosledno upoštevajo na območju držav članic. 3. Zaključni del Projiciram vprašanja kviza. Odprem spletno učilnico, kjer sem učen- cem odprla povezavo na spletno stran EU Kotiček za otroke: http://europa.eu/kids- -corner/index_sl.htm. Učenci individualno rešujejo vprašanja kviza: DRŽI/NE DRŽI. Rešitve zapisujejo na tablo. Ugo- tovijo temo učne ure in jo zapi- šejo na tablo: Pravice otrok. Pripravijo učne pripomočke in v zvezek napišejo naslov: Pravice otrok v EU. Učenci se razdelijo v pet skupin po tri člane. Iz vsake skupine po eden izbere besedilo o pravici otrok. Izberejo fotografijo, ki ponazarja besedilo pravice, ki so jo že prej izbrali. Učenci po skupinah preberejo besedila pravic. Nato se pogo- vorijo o pravici, ki so jo izbrali: obnovijo besedilo, ki so ga pre- brali, povejo svoje izkušnje, se pogovorijo, če česa ne razumejo in se pripravijo za poročanje / razlago pravice drugim skupi- nam. Člani skupin drugim skupinam pred tablo poročajo o pravici, ki so jo predelovali. Učenci drugih skupin nastopajočim postavljajo vprašanja o vsebini pravic. Raz- vije se mini debata o pravicah. Učenci preberejo vprašanja in jih na glas rešujejo. Za domačo nalogo poiščejo še druge pravice, ki jih pri uri še nismo obravnavali, in njihovo vsebino predstavijo pri naslednji šolski uri. PONAVLJANJE IN UTRJEVANJE: SKLEPNI KVIZ 1. vprašanje: Preberi besedilo in od- govori na vprašanje. Desetletni deklici sta v prometni nesre- či umrla oba starša. Njena želja je bila, da bi odraščala pri dedku in babici. Do svojega petega leta je s starši žive- la pri njima, tudi pozneje je večkrat prespala. Da sta jo vzela k sebi, ji je pomagalo pri žalovanju. Vendar je Center za socialno delo (ustanova, ki pomaga ljudem v stiski), ki odloča v takšnih primerih, sklenil, naj deklica živi pri stricu – čeprav s stričevo družino nikoli ni imela stikov. Tako so se odločili kljub temu, da je deklica jasno povedala, da želi ostati pri babici in dedku. 4 Didakta november 2014 Fokus: Mednarodno sodelovanje v šoli Babica in dedek sta prosila za pomoč varuha človekovih pravic. Pismo mu je napisala tudi deklica. Zapisala je, da želi ostati pri dedku in babici, pre- dlagala pa je naslednje: eno leto bi jo poskusno pustili pri dedku in babici in če bi bilo kaj narobe, se še vedno lahko preseli k stricu. Kljub vsemu so se odločili, da postane stric dekličin skrbnik (skrbi za deklico). Vprašanje: V tem primeru nista bili upoštevani dve otrokovi pravici. Kate- ri? Obkroži pravilna odgovora. a) Otroci imajo pravico do zadostne količine hrane in čiste vode. b) Otroci imajo pravico do ustrezne življenjske ravni. c) Otroci imajo pravico biti s svojimi družinami ali s tistimi, ki bodo naj- bolje skrbeli za njih. d) Otroci imajo pravico do zdravstve- nega varstva. e) Otroci imajo pravico do izraža- nja lastnega mnenja in do tega, da se to mnenje upošteva, če je le mogoče. 2. vprašanje: Odgovori. Starša želita Miha vpisati v poletni kamp. Tam naj bi preživel 14 dni. Miha je zelo navezan na starše, zato bi bila zanj ločitev od staršev zelo težka. Kaj lahko Miha stori? …………………………… ……………………………………………………… …………………..…………………………………… ……………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… ………………………………………………………… …………………… 3. vprašanje: Poveži pravice otrok z izjavami otrok tako, da pred pravico zapišeš pravilno črko. …… pravica do družine …… pravica do igre …… pravica do izobraževanja …… pravica do lastnega mnenja …… pravica do zdravja a) Ne kadit ob meni! b) Postala bom frizerka. c) Odkar več nimam očeta, moja mami skrbi zame. č) Ko opravim domačo nalogo, lahko igram nogomet. d) Ne, tega pa jaz nočem. Bojim se! 4. vprašanje: Dopolni povedi! a) Po napornem delu ima otrok pravico do počitka. V prostem času se lahko i………………………………… s prijatelji. b) Starši so odgovorni za otrokovo zdravje. Zato so dol- žni otroka vzgajati v takšnem o……………………………………, ki je za otroka zdravo. Viri in literatura: Justin Janez (ur.) (2011) Državljanska in domovinska vzgoja ter etika. Delovni zvezek za 7. razred. Ljubljana: i2. Otrokove pravice. Dostopno na www. devetletka.net/resources/files/doc/.../ Otrokove_pravice.ppt, 28. 5. 2012. Informacije o projektu: doc. dr. Ana Bojinović Fenko (preko e-pošte 2012–2014).