48 Didakta junij∑julij 2013 Komunikacija v šoli Prehrana  ranJen otrok in motnJa hranJenJa / Aleksandra Rožman / Svetovalnica za motnje hranjenja INTROSPEKTA  Problematika motenj hranjenja je najbolj razširjena med mladostniki. Zaskrbljenost vzbujajo statistični podatki, ki kažejo, da motnje hranjenja prizadevajo vse mlajše posameznike in da se starostna meja niža v obdobje otroštva (Merikangas in drugi 2010). Kako je mogoče, da mladostniki zbolijo za tako grozovito duševno motnjo, ki jih v skrajnosti vodi v smrt, še preden resnično zaživijo? Nekatere odgovore dobimo, ko se vrnemo v otroštvo ranjenega mladostnika, v njegovo primarno družino in k osebam, ki zanj skrbijo. Spoznavanje duševnega sveta Odnos s staršem otroku od rojstva naprej omo- goča, da se začenja zavedati svoje duševnosti (Stern 1998). Način, kako starš ravna z otro- kom, kako se ga dotika, ga hrani, previja in uspava, se z njim igra in pogovarja, kako ga celovito neguje, je ključen za otrokov duševni razvoj. Bistveno je, ali starš v vsakdanjih situa- cijah zadovoljivo čuti svojega otroka, njegove porajajoče potrebe. Starš je tisti, ki šele omo- goči otroku, da prepoznava, kaj se dogaja v njegovem duševnem svetu, da prepoznava, kako se počuti. S tem otroku omogoča, da spo- znava raznolika čustva, spremljajoče miselne predstave, telesna občutja in spontane gibe. Tako otrok prihaja v stik s svojim telesom, se začenja naravno gibati in se v svojem telesu počutiti prijetno ter domače. Starš s svojo bli- žino, nežnostjo in ustrezno odzivnostjo na ra- zvojne potrebe otroku omogoča prepoznava- nje potreb in želja, posreduje načine, kako jih ustrezno zadovoljevati in reševati konflikte, ko zadovoljitev ni mogoča. Tako se otrok uči pre- poznavanja lastne duševne stiske in načinov, kako v stiski poskrbeti zase. Tekom odraščanja mu to omogoča, da se lahko zanese nase, da se zna v težkih situacijah ustrezno potolažiti. Iz dovolj dobrega odnosa s staršem se rojeva otrokovo samozavedanje, samozaupanje in samospoštovanje (Winnicott 2010). Otrok v duševni stiski Otrok je psihično nezrelo živo bitje. Ko čuti strah in ob njem ni odzivnega starša, ne ve, kaj se z njim dogaja. Otrok ne ve, kaj je ta groza, ki preplavlja in stiska njegovo telo. A bo sploh lahko preživel grozljivo stanje v telesu, ki ga povzroči čustvo strahu? Otroku v duševni stiski preostane, da izčrpan od neobvladljive duševne borbe vso grozo, ki jo povzroči čustvo strahu, za preživetje potlači v svoje telo. Tako otopi svoje duševno čutenje. Dokler starš otroku ne ovrednoti čustva strahu, ga otrok ne pozna, ne ve, čemu služi in ne zna shajati z njim, ko se porodi v njem. Šele starš je tisti, ki otroku omogoči, da prepozna, kdaj je jezen, žalosten ali vesel in mu v odnosu omogoči, da se za- čenja funkcionalno jeziti, žalostiti in veseliti. Več kot je bilo situacij, ko je otrok za preživetje moral potlačevati čustva v svoje telo, bolj so mu tuja in neznana. Ponavljajoče situacije, ko je Didakta junij∑julij 2013 Komunikacija v šoli 49 Prehrana bil otrok primoran sam trpeti, tvorijo ugodna tla za razvoj psihopatologije tekom njegovega odraščanja (Sunderland 2010). Odtujenost od sebe Potlačene psihične vsebine, ki jih otrok ni imel priložnosti razrešiti v odnosu s staršem, ustvarjajo otrokovo odtujenost od sebe. Vse, kar je otrok kadarkoli začutil, a ni imel mo- žnosti, da bi s pomočjo odraslega pomemb- nega drugega predelal, se je shranilo v nje- govem telesu (Miller 2005). V ranjenemu otroku lahko spi intenzivna jeza, ki ni smela biti izražena; globoka žalost, ki ni mogla biti izjokana; goreče ljubosumje, ki ni bilo usli- šano; ostra zavist, ki je sledila krivici; hro- meč sram, ki je paraliziral in neobvladljiv strah, ki je neuspešno klical na pomoč. Bolj pogosto kot je bilo potlačevanje duševnega doživljanja v telo, hujše duševne stiske so se nabirale v otrokovem telesu. Zaradi potlači- tve je bolečina, ki jih je spremljala, v veliki meri nezavedna, a povzroča, da se otrok v svojem telesu ne počuti domače, mu je ne- prijetno, v skrajnosti pa zaradi nakopičene bolečine svojega telesa sploh ne čuti. Otrok, ki ni imel dovolj priložnosti, da bi lahko čutil in izražal sebe, spoznaval raznolike vidike doživljanja sebe (npr. ko je žalosten, jezen, ljubosumen, vesel), tega duševnega počutja pri sebi sploh ne pozna. Posledično ne ve, kako s takšnimi duševnimi vsebinami shajati, ko se spontano prebudijo v njem. Takšen odraščajoč otrok ne prepoznava svojega ne- nehno spreminjajočega duševnega počutja in tudi ne ve, kaj potrebuje, ko se slabo počuti. Ostal je osebnostno neopremljen za reševanje duševnih stisk. Izgubljen mladostnik Ranjen otrok se tekom odraščanja ne pozna dovolj dobro, da bi lahko zadovoljivo deloval v medosebnih odnosih. V vrstniškem okolju se pogosto ni sposoben učinkovito postaviti zase. V ključnih situacijah ne zmore samozavestno izraziti svojega mnenja. Ne zna reševati na- stalih medosebnih problemov. Težko zaupa v svoje sposobnosti, prepoznava svoje resnične talente in uresničuje cilje. Predvsem nima trdne in samosvoje samopodobe. Odrašča- nje je za takšne mladostnike zelo težko, ker imajo kljub morebitnemu zunanjemu uspe- hu občutek izgubljenosti. Zaradi zakopane bolečine preteklosti so v nezavedni duševni stiski in popolnoma nemočni, ko se slabo počutijo. Nezavedno duševno stisko delno prepoznavajo v občutenju sebe kot čudne- ga, v občutkih krivde in sramu, zmedenosti ter depresivnosti. Mladostnikova osebnostna izgubljenost se prepoznava tudi v njegovi nemoči pristnega in zdravega raziskovanja svoje identitete. Takšni mladostniki so dovze- tni za zlorabo škodljivih substanc in razvoj duševnih motenj. Potreba po omamljanju Mladostniki se začnejo intenzivno emocio- nalno in telesno prebujati, zato prihaja na dan potlačena bolečina, ki povzroča zavestno duševno stisko. Tako je mladostnik prisiljen, da se iz potrebe po sprostitvi duševnega tr- pljenja zateče k samouničujočemu delovanju. Omama začasno otopi bolečino v mladostni- kovem telesu in umiri kaotično dogajanje v njegovem duševnem svetu. Mladostniku omamljanje predstavlja sprostitev in daje lažno samozavedanje. Stanje omamljenosti mu daje tudi paradoksalno upanje, da obstaja drugačno življenje, kjer ne vlada bolečina in so zatrte potrebe in neuslišane želje končno zadovoljene; kajenje marihuane ustvari mir, ki ga nikoli ni bilo; alkohol pričara nepo- znan pogum; prenajedanje zadovolji silo- vito hrepenenje in stradanje zavaruje pred 50 Didakta junij∑julij 2013 Komunikacija v šoli Literatura - Kurikulum za vrtce,1999 - Nemec, B. in Krajnc, M. (2011). Razvoj in učenje predšolskega otroka – učbenik. Lju- bljana: Grafenauer - Mary Hofmann, P. David Weikart 2005. Vzgoja in učenje predšolskih otrok, DZS vsiljujočim drugim. Škodljivi načini vedenja mladostniku omogočajo delno kontrolo du- ševnega doživljanja, otopijo boleča čustva, preženejo temne misli, omogočajo graditev identitete in navsezadnje začasno preživetje neobvladljivega trpljenja, ki spi v njegovem telesu. Mladostnik se z omamljanjem vedno upira svojim staršem. A takšen upor je v re- snici prikrito hrepenenje po staršu, upanje in prošnja za rešitev. Problematika motenj hranjenja Kateri škodljiv način vedenja bo mladostnik razvil je odvisno od njegovega značaja, raz- položljivih možnosti omame, osebnostnih in družinskih specifik ter širšega družbenega okolja. Problematika motenj hranjenja je le eden izmed načinov, ki mladostniku omogoča vsakodnevni vzorec omamljanja. K razširjeno- sti problematike vsekakor pripomore vsako- dnevna dosegljivost uravnavanja omamnega sredstva, hrane. Problematiko motenj hranje- nja popularizira tudi družbena sprejemljivost njenih simptomov (npr. priljubljenost hujšanja, ideal vitkosti, normalizacija škodljive telesne teže, trend redne telesne vadbe in zdravega prehranjevanja), kar mladostniku omogoča relativno nestigmatiziran način izražanja duševne stiske. Pomembno vlogo pri popu- larizaciji problematike ima tudi komercialna zaželenost omenjenih simptomov, pri čimer vidimo, da potrošniško naravnano družbeno okolje z aktualnimi trendi ustvarja značilnosti novih oblik motenj hranjenja (npr. bigoreksija, ortoreksija), novih načinov, ki mladostniku omogočajo sproščanje duševne bolečine. Zametki motenj hranjenja v otroštvu Ponavljajoče travmatične izkušnje lahko poha- bijo otrokove naravne zmožnosti doživljanja apetita. Otrokovo boleče duševno doživljanje in posledična odtujenost od telesa zmotita spontan proces hranjenja, zaznavanje apetita, lakote, občutka sitosti. Zato se lahko zametki motnje hranjenja izražajo že v otroštvu. To pomeni, da otrokova potlačena duševna ra- njenost najde zasilni izhod skozi hranjenje že v najzgodnejšem obdobju življenja. Tako lahko otrok ob nezmožnosti premagovanja duševne groze samodejno izgubi apetit in lačen zaspi. Lakota ga omami in mu posledič- no pomaga preživeti nevzdržno situacijo. Ali pa mu je v stanju duševne groze omogočeno omamljanje s prenajedanjem, da tako preživi težko situacijo. Izražanje zametkov motenj hranjenja v otroštvu spodbudijo starši. Otrok se tako v stresnih situacijah, ko je še zelo mlad s starševsko pomočjo, tekom odraščanja pa samostojno, nezavedno in neopazno izogiba hrani, ali pa se k njej zateka. Zaradi takšnih ponavljajočih situacij se lahko otrokovo telo že zelo zgodaj navadi na stanje neješčnosti ali stanje prenajedanja kot način fizične umiritve in psihičnega preživetja. Razvoj motnje hranjenja Razvoj problematike motenj hranjenja po- gosto spodbudijo zunanje situacije, v katerih se mora odraščajoč otrok soočati z neprije- tnimi počutji (npr. zapuščenost ob razhodu s prijateljem, negotovost ob začetku študija, nesprejetost v vrstniški skupini). Takšne si- tuacije ob duševni bolečini, ki jo povzročajo neprijetni dogodki, prebujajo tudi potlačena čutenja. Razvita oblika motnje hranjenja (npr. anoreksija, bulimija) nastopi, ko otrokovo razbolelo telo ne more več prenašati nako- pičene bolečine preteklosti. Razvita motnja hranjenja posamezniku služi kot boleča stra- tegija preživetja, ki z raznolikimi dejavnostmi vsestransko porablja njegovo energijo in mu tako paradoksalno omogoča lažje prebijanje iz dneva v dan (Rožman 2013). Družinska funkcija otroka z motnjo hranjenja Otrok z razvito obliko motnje hranjenja lah- ko opravlja nezavedno družinsko funkcijo kanaliziranja aktualnih problemov. Zaradi ranjenosti je dojemljiv za nesprejemljive in potlačene psihične vsebine, ki se prebujajo v družinskih odnosih. Tako lahko nase prevze- ma težka čutenja, ki so »ostala v zraku« po prepiru staršev. Agresivnost, ki jo ustrežljiva mama zanika. Tesnobo, ki jo povzročajo dru- žinske skrivnosti. Nesposobnost, ki jo uspešen oče pušča za seboj ob odhodu. Otrok z mo- tnjo hranjenja tako nosi nezavedno breme družine, ki mori vse člane. To se v družinski realnosti pogosto izraža tudi z neučinkovitim izražanjem čutenj, konfuznimi razmejitvami med člani družine, neustrezno medosebno Prehrana Didakta junij∑julij 2013 Komunikacija v šoli 51 komunikacijo in nezmožnostjo reševanja kon- fliktov. Otrok lahko tako postane mamin naj- boljši prijatelj in zaupnik. Najzvestejši sin, ki bo vedno stal ob strani očetu. Priden brat, ki vzgaja sestro. Uporniška hčerka, krivec vsega, kar gre v družini narobe. Popoln otrok, po- nos družine. Zmeden sin, za katerega bo po- trebno vedno skrbeti. Otrok s prevzemanjem raznolikih neustreznih vlog služi potrebam staršev (Pillari 1991). Simptomatični otrok tako pripomore k ustaljenemu načinu dru- žinskega delovanja in ohranjanju družinske povezanosti (Minuchin in drugi 1978). Vloga staršev pri zdravljenju otroka Mladoletni otrok, ki živi s starši je z njimi du- ševno povezan in od njih materialno odvisen, zato brez njihove pomoči ne zmore drugače zaživeti. Starši so največkrat edine osebe, ki lahko mladoletnemu otroku pomagajo. Sti- ska otroka, ki se izraža z motnjo hranjenja lahko spodbudi starša, da premisli, kaj je šlo narobe, da njegov otrok trpi. Njegova naloga je, da poišče učinkovito strokovno pomoč. Ta je pri mladoletnemu otroku vedno vezana na intenzivno sodelovanje starša v procesu zdravljenja. Zato mora biti starš za otrokov proces okrevanja pripravljen spreminjati sebe in svoj odnos do otroka. Občutki krivde, ki se ob tem pojavijo v staršu so nekaj najbolj naravnega, kar lahko starš doživi v takšni nesrečni situaciji. Pomembno je vedeti, da ti občutki krivde niso vezani na obtoževanje, temveč samo sporočajo, da starš prevzema na- ravno odgovornost za otrokovo stanje. Čustvo krivde, ki temelji na odgovornosti, spodbudi človeka, da nekaj ukrene. Zato, dokler si starš dovoli čutiti krivdo, je vse v redu. Ta boli, am- pak starševsko čutenje bolečine je v največjo korist otroku. Ravno iz tega lahko začnemo v procesu zdravljenja učinkovito delovati v dobrobit otroka in celotne družine. Literatura - Merikangas R. Kathleen, He Jian-ping, Burstein Marcy, Swanson A. Sonja, Avenevoli Shelli, Cui Lihong, Benjet Corina, Geor- giades Katholiki in Joel Swendsen. 2010. Lifetime prevalence of mental disorders in U.S. adolescents: Results from the National Comorbidity Study-Adolescent Supplement (NCS-A). Journal of the American Academy of child and adolescent psychiatry., let. 49, št. 10, str. 980-989. - Miller, Alice. 2005. Upor telesa - Telo terja resnico. Tangram. - Minuchin Salvador , Bernice L. Rosman in Lester Baker. 1978. Psychosomatic Families: Anorexia Nervosa in Context. Harvard Uni- versity Press. - Pillari, Vimala. 1991. Scapegoating In Famili- es: Intergenerational Patterns of Physical and Emotional Abuse. Brunner Mazel Publishers. - Rožman, Aleksandra. 2013. Motnje hra- njenja, boleče strategije preživetja. Revija Didakta, let. 22, št. 162, str. 47- 49. - Stern, Daniel N. 1998. Diary of a baby – What your child sees, feels, and experiences. Basic books. - Sunderland, Margot. 2010. Znanost o vzgoji, praktični nasveti o spanju, joku, igri in ustvarjanju čustvenega ravnovesja za vse življenje. Didakta. - Winnicott, Donald W. 2010. Otrok, družina in svet zunaj. UMco. Prehrana