..Uiiteljskl pokret" in naša vas V »Učiteljskem pokretu« se zbirajo po večini naši mladi tovariši, ki stopajo s prvimi negotovimi koraki v svojo prakso, bodisi v učilnici, bodisi v prosvetnem prizadevanju izven šolskih zidov. Iz njihovega stremljenja zveni resna volja, vživeti se čimprej v razmere svojega novega delovnega okoliša ter se posvetiti proučevanju svojega vzgojnega in izobraže\alnega torišča brez predsodkov in tradicionalnih vezi. Predvsem se zavedajo enega važnega dejstva: da so prilike našega današnjega podeželja zelo zelo različne od onih, v katerih je delalo učiteljstvo pred svetovno vojno. Te prilike morajo proučevati in si jih v njihovi •vzročni povezanosti in genezi objasniti tudi vsi starejši tovariši, ki so že osiveli v delu Če se zavedamo tega odločilnega momenta, moramo priznati, da se glede našega šolskega in izvenšolskega dela ne moremo več deliti v stare in mlade, marveč, da moramo postati vsi mladi, ker so tudi stare razmere postalc mladc in ne prenesejo več starih receptov. Kdorkoli ima dovolj duševne prožnosti, da se vživi v nov položaj in v novo duševnost našega kmetskega življa, je prestal z dobrim uspehom usposobljenostni izpit svoje mladosti. Kdor tega ne zmore, ostane kljub svojim morebitnim mladim letom star in okostenel. Zato smo trdno uverjeni, da naši mladi »učiteljski pokretaši« ne bodo ostali osamljeni ter da bodo njihovi resni napori našli na n-jši vasi, kajti načelo »naprej po začrtani ysepo\sod med našim uciteljstvom simpati- poti« bi vodilo danes na stranska pota. čen odziv. Naša vas postaja bolj in bolj »terra incognita«. Družbcne silc so, ki ji izpreminjajo dan za dnovom njeno podobo in njeno notranjo strukturo. Moti se vsakdo, ki misli, da jo pozna, če živi nekaj let v njeni sredi. Lahko jc v tem času mogoče spoznal vsakega posameznega vaščana, njegove gospodarskc in duševne posebnosti, kljub temu mu bo ostala vas kot družabna tvorba v svojih razvojnih smcrch in možnostih knjiga s sedmerimi pcčati. Za to spoznanje je trcba vendarle nekaj več kot samo bivanje na vasi in občevanje — četudi vsakodnevno in intenzivno — z vaščani. V zvezi s tem, ki je vsekakor \ažen scstavni dcl našcga vživljanja v vaško občestvo, se moramo potruditi, da se lotimo študija vasi po nckcm določenem sistemu, ki nam bo — strnjcn — šele nudil pravo sintetično sliko njcnc gospodarske in socialne zgradbe. Najdragoccnejši dar, ki nam bo vzklil iz tega dela, bo mogoče spoznanje, da vplivajo na rast ali propadanje posamezniko\ družabne sile, ki delu.iejo izvcn območja posameznikov in da se ti ne morejo delati odgovorne za celo vrsto težkih pcripeti) v njihovem življenju. Presojati in obsojati življcnje poedincev mimo in preko družabnih vplivov zavaja opazo\alca v nestvarne podmene in zaključke, ga spravlja v nevarnost, da krivično obsoja, kjer bi moral le razumeti tcr da na taki nestvarni, subjektivistični prognozi izvaja nepravilne zaključke za svojc delo med narodom. Današnji razgiban tempo v razvoju našega podežclja postavlja nevarne čeri na vsak korak našega dela. Zato pozdravljamo namero učiteljskih pokretašev, lotiti se študija naše vasi z vso resnostjo in po smotrenem načrtu, ki jih bo končno pripcljal do pravilnega glcdanja na razmcre vasi in na sile, ki spreminjajo njeno lice in tvorbo. Naj bi jih podpirali vsi mladi po volji in duši izmed našega učiteljstva.