ERNEST ŠUŠTERŠIC: Nacionalna smer učiteljstva. »Učitelji morajo biti kulturni in nacionalni voditelji v va&i. Zalostno ie, da se nahaja med učitelji toliko komunistov. Učftelji nai bi se brigali bolj za šolo. kakor za politiko.« Ljuba Jovanovič. Zakaj »politika postaje glavno, a škola sporedno«? (Besede ministra prosvete V. Vukičeviča). Radi tega v prvi vrsti. ker se dotičnim učiteljem hoče vidnega uspeha in večkrat tudi materialnih dobrin. Vč^sih so res stranke krive, če propada šolstvo. ker hočejo njihovi voditetji učiteljstvo vpreči v politične ojnice. Takim voditeljem se ne sanja prav nič, kaj je šola in njena naloga, recte, kaj je tudi prva naloga učiteljeva. Ti politiki ne morejo razumeti, da ie šolstvo stvar, ki tvori eminenten del temelja v moderni državi. ki ga ni zlorabljati za politiko v vsakdanjem pomenu. Stvar je čisto v redu: vojak bodi sarno vojak. duhovnik v orvi vrsti duhovnik. a vzgojitelj in učitelj naj bi služil dvema gospodoma? Nikjer pa ni zapisano. da se učitelj sploh ne sme pečati s politiko. O učitelj, le pridno študirai razna znanstvena politična dela, o nastanku in o upravi držav itd. Pojasnjuj to ljudstvu in ga vzgajaj politično. Pridno čitaj razne časopise, a bodi pri tem budno na straži, da ne utone tvoi duh v lokalnih političnih zadevah in prepirih, ker baš ti tvorijo tisto pl-ehko politiko. ki jo imata v mislili g. Vukičevič in Jovanovič. Ravno tu gre ponajvečkrat taliko energije v izgubo, da postane šola učitelju postranska stvar. Poglejmo: ali se to izplača in če se je tej in oni osebi izplačalo; poglejmo. kaj pa ima mladina in država od takega delovanja? Imamo res učitelje, ki niso do svojih zmožnostih prišli do mest, ki jih zavzemajo danes. A če pogledamo v njihov duševni laboratorij, vidimo vse pusto in prazno. Vse se vršj po šabloni. nikjer kakega napredka, inicijative, veselja do prave stvari — do vzgojnega in poučnega delovanja. Vse gre počasi, a sigurno navzdol! Kako bi bilo tudi drugače mogoče tam. kjer se ie uporabljala energiia redno in vedno y to. da ie gnala tuja mlinska kolesa. Človeška energija ni voda. ki služi lahko mnogim gospodarjem. In če takega učitelja dvignejo politiki za komolec višje, je za šolstvo skoraj vedno malo uporabljiv — saj se mii je odtujil. Ker to čuti sam, postane največkrat škodljiv absolutist. Da. njegovi lastni osebi se je »izplačalo«, a mladina in država imata od njegovega poklicnega delovanja — in ne samo radi potrate njegovih sil drugam — škodo, ker ie ovira pravemu napredku v šolstvu. Tudi njegova okolica. njegovi sodelavci, nimajo pravega veselja do dela. ker čutijo. da ni vse v redu, a često ie tudi užaljen čut pravice. In prav to je tista bolestna rana pii pravih vzgojiteljih, ki je v stanu uničiti najfinejše tvorbe v njihovih dušah! Včasih Da ga Dosnemajo drugj vzgojitelji in se udinjajo vsakdanji politiki — in šolski voz leze zaspano naprej. Koura odbije. tedaj se iim zgane veselie v prsih, oko zaiskri in energija se zbudi! Stran z vsakdanjo politiko! Delujmo v politiki, ki ima širše pol.ie in obzorje. katere objekt ie naš jugoslovanski narod in naša nacionalna država. To delo te bo dvigalo, v tem delu boš rastel in v njem se ti razmahnejo krila v zavesti, da delaš za veliko našo skupno domovino. za njen procvit in silo! To delo. prijatelj, pa ni bučno, ampak povsem inirno in tiho, a prinaša narodu in državi lepših blagoslovljenili plodov. In ko boš zazrl, kako hiti seme v klasje. tedaj boš vesel, če drugi opazijo tvoje delo — ali ne! Dajte nam tihih mravelj, ki bodo gradile naš dom v miru. dajte nam tihih čebel, ki bodo nosile med v naš skupni čebelnjak, našemu jugoslovenskemu naraščaju v radost in korist, ki bodo dvigale v prvi vrsti šolstvo in prosveto naroda!