Srečko Kosovel, Pesmi; za elektronsko objavo uredila Helena Grandovec; računalniško oblikoval Peter Jerenko; izdala Večerova založba Ruslica, 2006. CIP - Kataložni zapis o publikaciji Univerzitetna knjižnica Maribor 821.163.6-1 KOSOVEL, Srečko Pesmi [Elektronski vir] / Srečko Kosovel ; za elektronsko objavo uredila Helena Grandovec; računalniško oblikoval Peter Jerenko. - Maribor: Ruslica, 2006 Način dostopa (URL): http://www.vecer.com/ruslica/ ISBN 961-6559-61-3 COBISS.SI-ID 57417473 Srečko Kosovel Pesmi JESEN Droben dež rosi, bele so kraške poti, sivo je zgodnje jutro. Bor, bor ne šumi. Kam ta pot hiti? Sivo je zgodnje jutro. Brinjevka se prebudi, vztrepeta, vzleti. Sivo je zgodnje jutro. BALADA V jesenski tihi čas prileti brinjevka na Kras. Na polju že nikogar več ni, le ona preko gmajne leti. In samo lovec ji sledi... Strel v tišino; droben curek krvi; brinjevka obleži, obleži. OKTOBER Mokri vrtovi bleščijo v zlatu večernem. Temnijo že skednji rjavi, s slamo kriti. Deževne kapljice šumijo v vetru večernem na tla. Tiho, žalostno je sredi srca. Sadovi pobrani, latniki prazni, v njih še zadnje listje gori, lastovke so raz stolpove odletele, v temni daljavi še ptič se glasi. Vse je tiho, vse umira v zlato melanholijo večera. Polje temni, v srcu tesnó se odraža zeleno nebo. PREMIŠLJEVANJE Kraška vas je v jeseni tiha, ovita v meglò, le tu in tam se zasvita lučka v temò. Tam za črnim ognjiščem svetlika se ognja sijaj; – po mrzlih poljih hodim in vse me kliče nazaj. Ko da je vse izumrlo, je tiha kraška vas, ob ognju rdečem sedijo; tako bi sedel i jaz. Tako bi sedel za ognjiščem, obraz v dlaneh, bi molčal, tiho, vse tiho za oknom, le ogenj bi prasketal. ŽENE S POLJA Žene s polja gredo domov, v mraku so temne njihove postave, kakor sence njihove postave tihe v vas gredo. Redko spregovorijo besedo, trudne so njihove koščene roke, težki njihovi koraki po klancu, gosti somrak duši. V mraku se zgoščajo hiše pod klancem, tam že večerjo je skuhala hčerka, mati vrže breme na tla in se usede. Iz temnega stolpa že zvoni, mehek je zvok Ave Marije, na slamnatem stolu mati sedi, vas temni, temni. KRAŠKA JESEN Sladka črnina, poln grozd, jagode še v dežju bleščijo, v dalji temneva borov gozd, topoli pod hribom šumijo, šumijo. Šumeče prihaja v vršenju lip jesen; topole in hraste uklanja; mi smo v vinogradu, drugi so v hramu – vsak si po svoje otožnost odganja. JUTRO NA GORI Sonce sije na sive robove, ki jih poljublja jutranji hlad, te sive ostrine, te puste vrhove, te imam rad. Nad vsemi polji, nad vsemi dolinami srebri se meglà; tu sem kot orel med sinjinami blizu Boga. AVGUST Ljubim ta tihi avgustov dež, ki ohladi gozdove, poljá, to sivo nebo, ta hladni veter, ki prihaja v tišino srca. Tiho prihaja v sproščeno srce, ki je žalosti tiho odprto, v otožju je veselo sedaj, nič več ni ubito, potrto. Vse se je izpolnilo sedaj, sivi, otožni oblaki dehtijo, sredi dežja in sredi polja mokri, temni topoli vršijo. SKOZI POKRAJINE Tihe so zlate večerne pokrajine, koder se ustavimo, tiho gorijo v luči večernega sonca, drevesa v zlatu bleščijo. A polja zelena, zelene doline, v njih počiva hladen mir, slavček v tihem dolu poje, na gmajni svira piščal pastir. In naše duše se sklanjajo tihe, ko da so trudne od zlata, kakor rože, trudne od sonca, klonejo glave sredi polja. PESEM Temni blesk gladine, zamišljene senčne globine, nekdo vesla skozi molk jezera, za tišino tišino odstira. Kot da so se v pramolčanje ogrnile neme sanje, včeraj skrite, osamele, so v spoznanje zaživele. V samotni tišini, v senci dneva, kjer duša se sebi razodeva, v senci zeleni, v poltemí izpustil bi veslo... zaprl oči... NOČ PRED OKNI Dež rosi na črni kostanj, luč iz sobe ga obseva, plaha, dobra in prijazna; ulica je temna, prazna; eno okno le nasproti mi žari. Nekdó sameva. Ah, mogoče kakor jaz čaka tiste polnoči, ki izbriše raz obraz vsa spoznanja grenkih dni in v jesenski, sivi čas trudno dušo potopi. IMPRESIJA Tiho gredo vse ceste iz mesta, nanje se siplje sneg droban, ves plašč je nasnežen in moja misel gre kot med pozibavanjem sanj... Hiše so temne, polja so temna in sneg poigrava se sam s seboj, v vetru se zgane kot pajčolan; nema je, temna je nočna ravan. Moja cesta gre v nizka polja, ki spijo pod črno tišino gorâ, tišina, težka tema nad menoj, kot da sem zašel že od sveta... ČUJ, RAZ DREVO Čuj, raz drevo padel je list na siva tla. Zrak je hladan, mrzel in čist – nad njim tišina neba. Jesen je – ali jo slutiš sedaj? V gorah gozdovi rjavé in čez samotni, tihi kraj vrani v praznoto kričé. Glej, pride dan, ko padeš i ti tako na tla. V zraku bo mir, kot da vse stoji – daleč bo pot do Boga. SLUTNJA Polja. Podrtija ob cesti. Tema. Tišina bolesti. V dalji okno svetló. Kdo? Senca na njem. Nekdo gleda za menoj, z menoj nepokoj in slutnja smrti. NA GROBU Prosojen je zrak, pokojen tvoj grob sredi poljá kakor cerkev, bela cerkev sredi poljá. PREDSMRTNICA Vsi bodo dosegli svoj cilj, le jaz ga ne bom dosegel... Ognja prepoln, poln sil, neizrabljen k pokoju bom legel. Ogenj me v prsih bo žgal in me ne bo mogel izžgati, neutrujen jaz bi rad spal takrat in ne bom mogel spati. NA TEČAJU MRTVIH Skozi sivo pajčevino sije dan. Človek stopa po cesti raztrgan, bolan, človek brezvoljen, v dno duše potrt, človek, ki pričakuje smrt. Tam v tišini meglenih poljan umrl bo sredi žalostnih sanj, kakor luč bo pojemal, ugasnil in pred vsem svetom se bo skril. V POLNOČNI URI Življenje, z menoj, ti tiho življenje, ki se vzkrešeš opolnoči kakor raketa, da vsa drhti, razplajajoča zvezdno semenje. Ti, ki bi rado v vsak atom, ko razblestiš se in že ugašaš, zakaj in čemu, nikoli ne vprašaš, ti lučka, ki greješ popotnikom dom... Življenje, z menoj, ti tiho življenje, daj mi toplote in daj mi lučí, da umre trepet v temì, da umre to bolno drhtenje, čakanje, umiranje, tiho trpljenje – kot sonce jutranje v cerkev prisij! TRUDEN, UBIT Truden, ubit grem iz dneva v večer, na mojih ustnih ni več molitve, v moji duši prekrute žalitve in brez miru sem, miru ni nikjer. Kakor da sem že izgrešil smer, v dalji ne vidim več odrešitve, ah, v moji duši ni več molitve in miru več ne najdem nikjer. Dvigni se, duša pobita, steptana, dvigni, zagori, zapoj do Boga, da boš kot harfa prijetno ubrana kot med večernim žarenjem srca, da spet bom zaslutil kraljestva neznana tam preko morij, tam onkraj sveta! POVEJ, RAZODENI I Mesec gre po srebrni poti in med vrtovi stopam jaz, niti veter me ne moti, tiho, tiho grem skozi vas. Vendar, vendar ta ostra tišina najde v meni svoj oster odmev, ta pot, ki hodim po njej, me sprašuje: Povej, razodeni, zakaj si živel? Zdaj ko sem tej poti dušo odstrl, tem poljem, vrtovom, sedaj, sedaj me zopet in zopet sprašuje: Zakaj? In jaz ne vem, kam bi se ozrl, da bi te pozabil, ost osti, mar naj v tem mraku zaprem oči? II Nate naj mislim, večni Bog? Nate, ki si skrivnosti skrivnost, od kod si ti in kdo si ti, ti si širjava, ti si globokost? Vse to objamem in vendar, kaj si, si brezsmerje in vsemu smer, nevidno Središče vseh središč? Kot val morja je moj nemir. Ali si Oče ali si Brat, ki samo v daljah duš živiš, ko čutimo, da se nagneš k nam, ko slednji ponižan je, strt in sam? O, da mi slutiti je to enkrat, svetlejši in lažji bi bil moj križ! PSALM O Bog, usmili se moje praznote! Široko razstrtih, sivih dni, teh široko upajočih oči, o Bog, usmili se nase samote! Razstri svoj plašč, razkošno tkan z zvezdami višnjevih letnih noči, ko speš mimo nas in Tvoj plašč šumi kot sredi morja večnih sanj. O, stopi v ta stekleni čas in kar je pozorno, naj potemni, in kar je blizu, naj se izgubi, naj nam kot iz višnjevih dalj spregovori kot v gosti modrini beli glas! O Bog, usmili se nas, usmili se nas! ENA JE GROZA Ena je groza, ta groza je: biti – sredi kaosa, sredi noči, iskati izhoda in slutiti, da rešitve ni in ni. Včasih se med ranjene skale tiho razlije zlati svit jutranje zarje – šel bi dalje, pa že čutiš, da si ubit. Kakor da se zarja rani, kadar razgrne svoj pajčolan, kadar razlije goreče slapovje in ti zakliče pod goro: Vstani, glej, že gori razbito gorovje! – Ti čutiš Ga in ne veruješ vanj! – KLIC PO SAMOTI Da mi je priti v krajino polnoči, kadar se v polja razlije sinja tema, da mi je priti z ulic, kjer vse kriči, kjer se vse tre, ubija, trudi, peha! Da mi je priti v krajino polnoči, da v sveti samoti duša Boga spozna! Glej, jaz sem ranjen od vseh poti, ranjen sem od ljudi v globini srca. Da mi je priti v krajino polnoči, kjer samo zvezde žarijo, jezera dehte in kjer samo senca razliva se v oči, senca dreves kot poljub odprtim očem, kakor sam s srcem hočem in smem, da me poljubi On na bolestno srce. KRIK PO SAMOTI Da bi se mogel vase skriti, živeti nikomur, nikomur poznan, da bi se mogel poglobiti v tiho prelivanje mraka in sanj! Da bi z ulice mogel oditi, pijan tega šuma, hitenja pijan, vase, v vesoljstvo se potopiti, začutiti eno se z Njim, a zaman! V množici sem, ki se giblje, upira, bolan sem, tako sem se že izkričal, v množici sem, ki ugaša, umira, k zmagi hitim in vem, da bom pal; šele ko pala bo name sekira, čutim, kako bom za Njim zaječal. SONET SMRTI In vse je nič. Te žametne oči so kakor žalost, ki strmi v sivino, njih temni soj prodira med tišino kot zvok, ki se v šumenju izgubi. Te tihe, črne, žametne oči mi s svojim temnim bleskom in milino poljubljajo to sivo bolečino, ki mojo dušo vsak dan bolj duši. Te tihe, črne, žametne oči so kakor črno, žametno nebo, nad ostro rano Krasa razprostrto, so kakor luč, ki dušo pomiri; ko ugasne nad pokrajino razdrto, se v mehko temo duša potopi. ŽELJA PO SMRTI Daj mi, Bog, da mogel bi umreti, tiho potopiti se v temò, še enkrat kot zvezda zažareti, onemeti, pasti v črno dno, kjer nikogar ni in kjer ne sveti niti ena luč in ni težkó čakati poslednjih razodetij, kar od vekomaj je sojeno biló. Daj, da stopim stran izmed ljudi, daj, da stopim in da se ne vrnem, daj mi milost: temò, ki teší, da v bolečini s Tabo se strnem, daj, da odidem od teh ljudi, daj, da odidem in da se ne vrnem! MOJA PESEM Moja pesem je eksplozija, divja raztrganost. Disharmonija. Moja pesem noče do vas, ki ste po božji previdnosti, volji mrtvi esteti, muzejski molji, moja pesem je moj obraz. TO NI PESEM, BRAT To ni pesem, brat, in niti noče biti. Kaj je pesem v tej sivini? Človek gre po cesti in se mu zdi, da gredo skozi dušo njegovo te sive poti, da so žive in da jim konca ni. To je sivina, brat, in zvezdna kri. OPOLNOČI Kaj plakaš, ti dobri človek, kaj plakaš opolnoči? Še borovi gozdi šumijo, še dobri ljudje živijo, še žvižgajo vlaki v temi. Kaj plakaš, ti dobri človek, si ranjen z ostjo spoznanj? Poglej: saj ni prva prevara, in glej: že dviga se zarja... Življenje je lepše od sanj. Bogato, košato, široko v valovih viharja šumi. Ne poje srce ti? Daj roko na splašeno svoje srce, da spozna, da izve, da srečen je, kdor živi. TRUDNI OD DELA Vračajo se. Na ramah lopate. Do vrha oškropljeni od blata. Vračajo se v svoje blatne domove, za okna brez šip, v večere brez luči, v kleti brez kurjave. Na umazanih lubnicah bolni otroci, na raskavih mizah bedna večerja. Trudne omahnejo trde roke na mrzlo ležišče, tihe in trpke besede umrejo v tišino noči. VEČER PRED ZIMO Zrak je prozoren kakor perot kačjega pastirja, brezčasna praznota je legla na pot jesenskega večera. Na ulici še samuje napis in živordeči lepaki, skozi temò senčen obris, skozi praznoto koraki. Prostor je prazen, zrak je suh, težak, ko da svinec je v nebu; klonil je svobodoljubni duh, kot kri pada voda po žlebu. Zrak je prozoren, tako gleda mrlič, joj, da bi srečal človeka! Iz tihe praznote raste Nič. Voda se v žlebu odteka. OPOLNOČI Delo se je pogreznilo v temo. V praznoti divja strašni Nesmisel. Kaos razpaljenih misli razžarja glavó, stiska nam prsi, pada v temò. Reka šumi v črno daljo. Vse trpi. Misli žareče peko. V nevidnem plamenu polnoč gori, prekletstvo nepremagljivih stvari nam stiska prsi, nas bije v obraz. Trpki Nesmisel. Mrtvi čas. Smrt, usmili se nas! EKSTAZA SMRTI Vse je ekstaza, ekstaza smrti! Zlati stolpovi Zapadne Evrope, kupole bele – (vse je ekstaza!) – vse tone v žgočem, rdečem morju; sonce zahaja in v njem se opaja tisočkrat mrtvi evropski človek. – Vse je ekstaza, ekstaza smrti. – Lepa, o, lepa bo smrt Evrope; kakor razkošna kraljica v zlatu legla bo v krsto temnih stoletij, tiho bo umrla, kot bi zaprla stara kraljica zlate oči. – Vse je ekstaza, ekstaza smrti. – Ah, iz oblaka večernega (zadnjega sla, ki oznanja Evropi še luč!) lije kri v moje trudno srce, joj, in vodé ni več v Evropi in mi ljudje pijemo kri, kri iz večernih sladkih oblakov. – Vse je ekstaza, ekstaza smrti. – Komaj rojen, že goriš v ognju večera, vsa morja so rdeča, vsa morja polna krvi, vsa jezera, in vode ni; vode ni, da bi opral svojo krivdo, da bi opral svoje srce ta človek, vode ni, da pogasil bi z njo žejo po tihi, zeleni jutranji prirodi. In vse je večer in jutra ne bo, dokler ne umremo, ki nosimo krivdo umiranja, dokler ne umremo poslednji... Joj, v to pokrajino, še v to zeleno, rosno zeleno pokrajino, še v to, sonce večerno, boš zasijalo s pekočimi žarki? Še v to? Morje preplavlja zelene poljane, morje večerne žgoče krvi, in rešitve ni in ni, dokler ne padeva jaz in ti, dokler ne pademo jaz in vsi, dokler ne umremo pod težo krvi. Z zlatimi žarki sijalo bo sonce na nas, evropske mrliče. ENO BESEDO Eno besedo bi rekel rad, da bi kot veter pomladni mehka v vaša srca prišla, eno besedo bi rekel rad. Toda, glejte, jaz nimam nič več, moje srce je razbito svetišče, moje besede so ranjene vse, vsaka moja beseda krvavi. Nad mano ni več obokov sanj, ostri robovi črnih zidov dvigajo se kot spomin na nekdaj v poulično prazno grozoto noči. Toda vendar, saj je, saj je, saj je še ena beseda, še ena! Pridi, ti nočni ranjeni človek, da te poljubim na tvoje srce. KDOR NE ZNA Kdor ne zna govoriti, ni se mu treba učiti. On si poišče novo besedo; danes ne veš, katera je tvoja beseda. Skozi morje besed moraš do sebe prebresti, in ko v samoti pozabiš govoriti, vrni se v svet. Govôri, kot govori samota, z neizgovorjeno skrivnostjo. VOZIL SEM SE Vozil sem se z zlatim čolnom po rdečih vodah večera med drevjem in travnatimi bregovi. Vozil sem se jaz, zlati mornar... Toda prišel je vihar in sonce je palo s svojih višin, in kot da je zasijalo vse drugo, manj zlato, bolj jasno, bolj živo, sem kot prerojen stopil na breg. Rdeči oblaki so se odtrgali mi od srca, videl sem jih, šel za njimi preko sveta. SOPOTNIKU Če si stopil do temnih globin, ne prižigaj luči – jaz sovražim tvoje zvedave, tvoje lokave oči! Pusti, naj bo, kakor je, temno in razrito! Bolj ga ljubim, ki gre mimo sklonjen, z mislijo ubito. Ne hodi vame brez bojazni – pogum teman je, ki ga pijem, boj se mojih temnih sanj! ZBRANI Tihi, izmučeni naši obrazi sanjajo bog ve kam. Zunaj stresa vihra drevje. Vsak od nas je kakor sam. Mrzel, šumeč septembrski dež pada na temna polja. Tišina sobe, topla luč hladi razdvojenost srca. Bratje smo. Tujci. Vsak zase skriva poraze svojih iskanj. In tihi večer nam srca pregrinja s kopreno žalostnih sanj. NAD SIVIMI STREHAMI Nad sivimi strehami sivi mrak in povsod to mrtvo molčanje; prisluhneš: topi, brezmočni korak kot žila v sence bije ob tlak, kot mrtvo življenje ob sanje. Zakaj tako topo in sivo molčiš? Nad strehe razgrnjen sivi dan. Molčal bi, če bil bi pribit na križ, a križa ni in trpljenja ni, le molčanje duš, ugašanje sanj. SAM Človek ni žalosten in ni vesel. Svet se je čudno daleč pomaknil, blodiš in tavaš kakor izgubljen, vse je odplavalo, sam ne veš kam. Lep obraz je ugasnil v sivi temi, v meni odsevajo goli kostanji in listje, ki pomendrano v dežju gnije pod drevjem. O, zakričal bi, da bi odmevalo vse od gora, od gozdov, od dolin, pa se bojim, da sam bi ostal s potisočerjeno praznoto. NOCOJ SEM SAM Nocoj sem sam, moje čustvo ne poje in ne obupuje, miza in soba in noč, vse mi je hladno in tuje. In čar teh zimskih noči, ko knjiga mi pripoveduje in v peči ogenj žari – vse mi je hladno in tuje. Joj, strašno mi je v duši, so čustva okamenela? Iščem še ognja, iščem iz hladnega pepela. KDO STRMI V MOJE SANJE Kdo strmi v moje sanje? Jaz nočem, da jih spozna, tihe v senci mojih misli, same, ločene od sveta... Ko grem po cesti, jih skrivam v molk; lepa je senca, samoten je gozd; v kavarni se s časopisom zagrnem in jih odkrijem samo Tebi na loku gozdne poti, Neznani... POGOVOR Z NEZNANIM Zemlja kot črna kepa obupa nad plašno, izmučeno dušo stoji, ki svoje peruti je v daljo razpela, da tebe, Neznani, bi vase ujela. – – – Kje si, kje si? O, strašna, o, strašna ta črna je noč, vendar presvetlà, da se v njej izgubiš, da kot zvezda zatoneš v brezzvezdno temo, da v brezzavest se spet potopiš. – – – Potopiš. – – – Kje si, ti duše moje tečajnik, kje, o, reci, sedaj se mudiš? Zemlja kot črna kepa obupa in ti – molčiš. Rahlo potapljam se v nemo globino, v črno temino široke noči, le duša še čaka, da pride On mimo, le srce še čaka, da izpregovori. Vse je odeto v tišino, v temino – in Njega? Ni. JESENSKA PESEM Jesenske zvezde so padale v polmraku, on je šel po drevoredu, omahovaje ob vsakem koraku. Zrak je gorel od zvezd, teh sladkožgočih; kam, o kam iz misli teh zanikujočih? V vrtincu je listje šumelo, z zvezdami padalo nanj, vztrepetavalo, drhtelo v svitu predsmrtnih sanj. O, SAJ NI SMRTI O, saj ni smrti, ni smrti! Samó tišina je pregloboka. Kakor v zelenem, prostranem gozdu! Samó odmikaš se, samó tih postajaš, samó sam postajaš, sam in neviden. O, saj ni smrti, ni smrti! Samó padaš, samó padaš, padaš, padaš v prepad neskončne modrine. TRAGEDIJA NA OCEANU I Mrzel, mrzel je ocean, če ti je tesnó, stopi vanj! Dovolj globoka je hladna temà, potopi svojo bolest do dna! Kdo si? – Jaz. – Kaj je jaz, kdo je jaz? Jaz mu uničim obraz, moj obraz je temà, tema – tema, ne tista tema, tema srca, ki dobro dé, ona, ki sega od goré do goré, od morjá do morjá. Jaz ne varujem najlepših sanj, moj grob je širok, moj grob je teman, in kdor ima svoj obraz, mu ga raztrgam jaz, ocean. II O, ná, mornar, teh lepih rož, teh lepih rož, teh sladkih rož, o, tiho ulezi se v svoj čoln, lepó, lepó zasanjal boš. Strupene so, pa se ne boj, po njih takó sladak pokoj, zapreš oči, lepo zaspiš, pozabiš vse in onemiš. O kaj, o kaj te gosli pojo, da me čaka na bregu nekdo? Glej, skoro ne čujem ničesar več, truden sem, truden; o, rože te dehte takó sladkó, sladkó. III Ti boš rastlina, med plastjo plast, in skozi tebe kipela bo rast, neviden boš in nepoznan, ti boš na dnu vseh žrtvovanj. Mogoče ti bo tesnó kedaj, zemljó bo razsvetil maj, nad tabo vse zelenelo bo, cvetelo bo, živelo bo. – In ti boš tesno med plastmi, zemljo presijale ti bodo oči in tvoje oči bodo rasle v svet, nad njimi vzhod z zatonom spet. Nad zemljo sinje sinje nebo, kot da vse mrtve oči vanj sijó, in z roko v roki nevidni vsi, v živem koraku mrtvi zveni... IV Izza gorá – hahá, hahá, tam hodil je mlad študent, vedno zakrit, v črno ovit, hahá tam deklico je imel – tiho, dobro deklico, hahá. Zdaj se z vsem igra temà. O, dober, prijeten bi grob bil tesán na poti neznani pod goró, mogoče bi me razbojnik ubil pod gozdom in me za vedno skril. Sezi z belo rokó skozi noč, draga, daj mi roko v pomoč! – Jaz sem živih temán oceán, ne ščitim hrepenenj, ne nad ne sanj, v večnost, temò bo pokopan, kogar vzamem v naročje, moj grob je širok, moj grob je teman. V Joj, rešite me, jaz sem poet, joj, rešite me, jaz nisem bankir! Mrzla voda pljuska po ladji. Rešitelj je kapitan, on je zver. V črnem čolnu sam sedi, z lučjo rdečo sveti v temò, kdor ni dobro dovolj potopljen, z veslom razkolje mu glavó. Širok, širok je ocean in šum njegovih valov hladan, a še strašnejši mir njegov, ko veter ne prši valov. Le nekateri utopljenci ne morejo se potopiti do dna, do dna, a se ne morejo rešiti. Strašnó je strmeti v potop sveta. Ti vstajajo, padajo po veri, ki jih je dvigala do Boga, a zdaj je utihnil sredi temè klic njegov iznad temè. VI Eni hočejo nazaj, a kako bi nazaj, kako, duše njihove ne morejo umreti, tiho duši jih pod vodo. Bodo li večno v temi živeli, o, razodeni skrivnost, zakaj? Ali, ko bodo vode vzblestele, v jutru splavajo nazaj? – Pa so njihovi bregovi utonili in sami ne vedo kam ne kod, pa so se njihovi cilji izgubili, pa saj so morali na pot. VII Po tihi vodi, temni vodi plava mlad in lep mrlič; lep, o, lep mu je obraz, bled, ko da je iz cvetja vstal, da je vstal in zacvetel. – Po vodi plava mlad mrlič. In če je vstal, zakaj je vstal? Ali je dobojeval ves boj strasti, ves boj ljudi in zdaj ne more pasti na dno? Bog temni pada nad temò. VIII Čez dvajset tisoč let mogoče, ko vstanejo ti otoki iz tal, pride na goro s palčico v roki geolog in bo preiskoval. In bo iskal predpotopnih ljudi in bodo strmele njegove oči, toda zaman, zaman, zaman se bo trudil, da bi spoznal ocean. Ta ocean, strašnó odprt, bodočim življenje, nam pa smrt, ta preizkušnja, naval in strast, strašen pogin za novo rast. Geolog bo učil: Vzporedne plasti, tukaj nič boja bilo ni, tukaj je tiho pokrilo morjé doline, polja in goré. IX Štirje veslači v noč gredó, v noč gredó, strašnó pojó in bijejo z vesli v temni val in kličejo: Pridi, pridi, kralj! Štirje veslači gredó skozi noč: Pridi, ga kličejo, na pomoč, ali reši v Evropi nas ali pa v strašnost potopi nas! Ali rešitvene zvezde ni, v njihovih očeh ni več oči, v njihovih očeh le še ogenj gori, ubija in v smrti združuje ljudi. Štirje veslači v noč gredó, v noč gredó, strašno pojó in bijejo, kličejo ga zaman. Tih je nad mrtvimi ocean. KONEC Postavljam ti spomenik, romar, tavajoči romar. Poznam tvoje ranjeno srce in tvoje izsušene žile. Postavljam ti spomenik, romar. Tvoja beseda je umirala, še preden si jo izgovoril, in tvoje dejanje se je razsulo, še preden si ga začel. Tvoje trpljenje je bilo skrito svetu in tihi, topli besedi. Umrl si na cesti, z glavo na mrzlem kamnu, in ni bilo brata človeka, ki bi ti zaprl oči. V tvoje mrtve, odprte oči je sanjal dan, ves grozen in siv. Zato ti postavljam spomenik, romar. RIME Rime so izgubile svojo vrednost. Rime ne prepričujejo. Ali si čul trenje koles? Pesem bodi trenje bolesti. Kam bi s frazami, dragi govornik! Spravite fraze v muzeje. Vaše besede morajo imeti trenje, da zagrabijo srca človeška. Vse je izgubilo svojo vrednost. Belo morje pomladne noči s e razliva po poljih, vrtovih. Slutnja bodočnosti gre mimo nas. EVAKUACIJA DUHA Duh v prostoru. Požar neviht razžarja temo. Duh gorí v prostoru. Magično luč razseva. Zelena okna razsvetljenega brzovlaka na viaduktu. Sam gorim in sebi svetim; slepi čutijo samo elektriko moje luči, ne vidijo svita. A vsi trepečejo kakor jaz, kakor v smrtnem opoju. In ne vedó, da je to trepet kril, ki se hočejo razprostreti, vzžareti kot zlati ogenj v noč. In preklinjajo policaje sonca, ki spijo ponoči kakor malomeščani. In vsi ljudje spijo ponoči in ne čutijo magičnih razodetij, ki sijejo v meni iz mene. Ljudje so evakuacija duha. Anomalija psihologije. PROSTITUIRANA KULTURA Blazirani starci, ki so se prodajali, ki so bili, kar niso hoteli biti. Trikrat na dan obupujem in kolnem sam sebe in vesoljstvo. Napoleon gre v Rusijo. Glej, kako ugašajo te rdeče jesenske rože. Ali si norec ali kaj, da jokaš z listjem v vetru? To je tvoj pravi obraz, čist kot sonce jesensko, ki odseva v solznih očeh. (Solze so kakor zlate!) On, črni šah, hoče imeti dvojni obraz. Jutri: odhod v Pariz. SONCE SE SMEJE Sonce se smeje mrličem: Vi s pekočimi lici in s srci pekočimi, z ustnicami vročimi, prepevajočimi sveti Pravici. Trdi asketi v jopičih modrih, z mislijo, trdno v bodočnost uprto, in z resignacijo v črnih očeh. Jaz sem razkošje. KONS. 5 Gnoj je zlato in zlato je gnoj. Oboje = 0 0 = ∞ ∞ = 0 AB < 1, 2, 3. Kdor nima duše, ne potrebuje zlata, kdor ima dušo, ne potrebuje gnoja. I, A. NAD NORIŠNICO Nad norišnico se izprehaja mesečni mesec. Po belem vrtu stopa senca – človek, zamišljen v svojo otožno brado. Kakor v kalejdoskopu plešejo pred njim valute, menice, v mavričnem ognju izgorevajoče. Prej bankir, jetnik papirjev, se zdaj izprehaja z mesečnim mesecem za belim zidom norišnice. To je svoboda, tista strašna svoboda, ko stopiš za nevidne zidove povečane človeške zavesti, ki se razmika v grozno ogromnost. PESEM ŠT. 1 Sonce sije. Zbudil sem se. Mislim še na cirkus in na Kolombino. Sonce po cesti, z menoj gre sonce. V trafiki kupim štiri Zeta. O, kako majhna je trafika v primeri s soncem. Človek je kakor martinček, ki ima rad sonce. In vendar. Sonce gre za menoj. KONS: X Kratkovidni gospod cenzor jaha na nekem tiskovnem zakonu. Jesen: na okna trka dež. V dežnem plašču prihaja; v poltonu. Absolutizem prihaja. Zaman pričakujemo jasnih dni. Kdo bi zidal? Kopljite temelje! Razviharite se na vse strani! Stoletje se stiska, zaprt do vratu na dežju stojim, ko da nisem jaz. Ob oknu strmim: diluvij. Deževje. V šipi zrcali se siv obraz. KAJ SE VZNEMIRJATE? Kaj se vznemirjate? Ker se je pokvarila ura? Sonce zahaja. Duh zbira vtise. Iščem premikajočih se slik. Fakti preganjajo umetnost. Fantje, fantje, le korajžo! Kar potrebujete, dobite v trpljenju. Z mačjo godbo preganjamo nacionalizem. V vodi se išče oko. Tam umirí se moj duh. Tiho blagodejno zelena je tvoja ljubav kot odsev vodá. H P. V zlatem čolnu se vozim mimo senčnih dreves. Sem kot električna iskra, ki skače. Laissez faire. Kaj se vznemirjate, ker zahaja sonce? Ves svet naj gre k vragu! Nacionalizem je laž. Društvo narodov laž. Včasih, ko sem obupan do smrti, pomislim nate, bela deklica. Vsi vtisi so zeleni. Tako blagodejno zelena in dobra je tvoja ljubav kot zeleni odsevi vode. Duh zbira vtise. Mrtvo opazovanje je letargija... Aktivni duh zbira slike. Poglej nazaj, naprej! Fakti preganjajo umetnost. Fantje, fantje, le korajžo. Jaz sem pogumen za tri. V zlatem čolnu se vozim. Iz trpljenja zajemam vse, kar potrebujem. BLIZU POLNOČI Blizu polnoči. Muhe v časi umirajo. Ogenj je ugasnil. Lepa Vida, bridkost je v tvojem spominu. Stravinski v avtomobilu. Bučanje morja. O biti 5 minut sam. Srce-Trst je bolno. Zato je Trst lep. Bolečina cvete v lepoti. KONS Truden evropski človek strmi žalostno v zlati večer, ki je še žalostnejši od duše njegove. Kras. Civilizacija je brez srca. Srce je brez civilizacije. Izmučena borba. Evakuacija duš. Večer peče kot ogenj. Smrt Evrope! Usmiljenje! Usmiljenje! Gospod profesor, razumete življenje? ČRNI ZIDOVI Črni zidovi se lomijo nad mojo dušo. Ljudje so kot padajoče, ugašajoče svetilke. Enooka riba plava v temi, črnooka. Človek prihaja iz srca teme. NAŠE OČI Naše oči je zalila lava goreča. In sivi prah cementnih stolpov spekel nas v ustnice. Kot drevje goreče smo se nagnili v novi dan. EVROPA UMIRA Evropa umira. Društvo narodov in apoteka, oboje je laž. Operacije. Revolucije! Na sivi cesti stojim. Rjavo listje pada z vej in jaz se samo enega bojim, kadar to drevje bo golo, črno stalo in siva polja in majhne hišice in bom kričal, pa bo vse, vse naokoli molčalo. DESTRUKCIJE O laž, laž, evropska laž! Samo destrukcija lahko te ubije! Samo destrukcija. In katedrale in parlamenti: laž, laž, evropska laž. In Društvo narodov laž, laž, evropska laž. Rušiti, rušiti! Vse te muzeje faraonov, vse te prestole umetnosti. Laž, laž, laž. O Sofija, o katedrala. O mrtveci, ki boste rešili Evropo. O mrtveci beli, ki stražite Evropo. O laž, laž, laž. Rušiti, rušiti, rušiti! Milijoni umirajo, a Evropa laže. Rušiti. Rušiti. Rušiti! MAJHEN PLAŠČ Jaz bi rad hodil v majhnem plašču besed. Ali pod tem naj se skriva topel, svetál svet. Kaj je bogastvo? Kaj je razkošje? Zame je eno: majhen plašč imam in ta plašč ni nobenemu podoben. PESEM Sedim in pišem. Pred mojim oknom zlato sadje. Vse je pesem. Na mojem oknu ni belih zastorov. Tudi to rdeče listje na latnikih: pesem. Tigrasta mačka me gleda. Njeno oko: camera obscura. Zelena tajnost. Nate mislim, ki si odšla kot bel labod preko rdečih voda. TVOJ GLAS JE MIL Tvoj glas je mil. Lepa si kakor smehljajoča se Madona pod zelenimi kostanji. Zakaj sije sonce v tvoj obraz, da ga vidim? Ne smel bi ga videti, slutiti bi ga moral jaz. Pod zelenimi kostanji sije sonce. Listje pada v moji duši, listje lepih sanj. Povej, zakaj si odstrla pred menoj svoj lepi pajčolan? KONS Premalo gibanja je v meni in preveč samote. S pogledi sva si povedala vse kar je duša hotela. O njene lepe oči! Ves čar ženske je v njeni nedostopnosti, ki jo odeva kakor skrivnostni pajčolan. Ko vzkipi alkohol v moji glavi in se odpre srce ko zvončast cvet, zazibljem narahlo pajčolan pred svojimi sanjami. Račun brez krčmarja. Anomalija volje. RDEČA RAKETA Jaz sem rdeča raketa, vžigam se in gorim in ugašam. Joj, jaz v rdeči obleki! Joj, jaz s srcem rdečim! Joj, jaz z rdečo krvjo! Neutruden bežim, kakor da sam moram v izpolnjenje. In čim bolj bežim, tem bolj gorim. In čim bolj gorim, tem bolj trpim, in čim bolj trpim, hitreje ugašam. O jaz, ki bi živel rad večno. In grem, človek rdeči, čez polje zeleno, nad mano po sinjem jezeru tišine železni oblaki, o, jaz pa grem, grem, človek rdeči! Povsod je tišina: na polju, na nebu, v oblakih, le jaz bežim, gorim s svojim ognjem pekočim in ne morem tišine doseči. OSTRI RITMI Jaz sem zlomljen lok nekega kroga. In sem strta figura nekega kipa. In zamolčano mnenje nekoga. Jaz sem sila, ki jo je razklala ostrina. Ko da hodim po osteh, vedno hujša mi je tvoja mirna bližina. NAŠA SRCA SO TRUDNA ŽIVLJENJA Naša srca so trudna življenja, kakor mrliči smo, ki ne morejo mirno ležati. Kakor sence brez teles v senci črnih obokov. Zakaj to tiho krvavenje, to počasno ugašanje? Nič velikega ni za nami, kar bi nam razsvetlilo pot. Zakaj to življenje brez volje, omahovanje, omagovanje pred cilji, ki se ne moremo jim približati? S smrtjo v duši hodimo, pa ne moremo umreti. PESEM IZ KAOSA Ker živimo v kaosu, si želimo samote. Demonstracije na ulicah so kakor divje besede gluhonemcev. Sami ne čujemo svoje besede in to je naš obup. On pa vidi našo praznoto in nas bo rešil. Ker živimo v kaosu, si želimo samote. JESEN Zeleni venec zmrzuje na grobu prijatelja. Vlom opolnoči. Delavnica – svetišče. Kdaj gre brzovlak v Ljubljano? Srebrni dim se vije med modrimi gorami. Umetnost je progresiven, kulturen faktor! Mraz prihaja v moje srce. Aeroplani širijo obzorje, dvigajo kozmično zavest. Ljubezen vzbuja duh. Psihologija zavesti. Duh, duša, razum. Moderna lirika propada. 2000 metrov v zraku perspektive ni več. ________________ Jesenski vihar na morju. Skozi ničišče v rdeči kaos. Kozmično doživetje: Če greš po srebrni jesenski cesti, lahko doživljaš kozmičnost. Črni gozdovi. Stoletje se mehanizira. Nebo ni mistika, ampak PROSTOR. V podstrešnici mi druguje glad, grenki kruh življenja. Jesen z belega balkona. Genij = duh + razum. Temna, mrzla noč jesenska. Veter jesenski. Dinamisti. Zrak je hladan od dežja septembrske mesečine na Krasu, skrivnostne. OTOŽJE Zlato sadje diši. Slamnati krovi kot zgrbljeni starci. A samotni so v polju sivi zidovi, a še samotnejši črni gozdovi. Tam za vrtovi sonce zahaja. Žalosten pes zalaja, če pride tujec. In gre zopet spat. Večer je kot zlata krsta. Lezimo vanj. NIHILOMELANHOLIJA Modri konji mrliškega sna stopajo skozi meglo. V topli, bolni luči sveč sije odprto mrtvo oko. Skozi nevzdramni pajčolan silnih plasti ubitih viharjev sije neizgorljivi ogenj v molk se pogrezajočih oltarjev. Nihilomelanholija odeva v neaktivnost črno strmenje. V grobni globini spi mlad mrlič in se potaplja v vsepozabljenje. ODPRTO V večnost je moje srce odprto: iz Kaosa v Kozmos. Za temnim mestom se plamen svetlika, množica v tiho temo se premika. V tiho temo. – O, zdaj gremò! O, zdaj gremò z borbe v Smrt, iz borbe v Smrt, da se razrase tihi srd in da ugasnemo. – Jaz, ti in vsi. SMRT I Mi gremo proti Kozmosu. Povsod je Kozmos: v vsaki duši, v vsakem srcu. Ko odpoljubi Smrt nam vso bolest in v srcu se ustavi čas, se umaknemo v veliki Prostor. Svetal postane naš obraz. II Kot mrzla, sinja svila je zašumela jesen. Zlató v sinjini je čisto, kot v solzah oprano. Vse zakopano je nekje v globini srca. Ko da razkriva žalni pajčolan, zaveje veter čez polje. Rahlo pada mrzli dan. URA ŽALOSTI Stari svet umira v meni. Ura žalosti prihaja. V zlatem sijaju prihaja nova mistika. Mistika človeka. Magični ogenj mu sije iz srca. Njegove oči svetijo kakor – radij v noč. Smrt je umikanje življenju. Smrt je veselje. NEGATIVNI TOTAL Ah, kakor pot je naše življenje, zaprta, tesna, brez dalj, v prsi zabodeno hrepenenje, negativni total. BALADA V jesenski tihi čas prileti brinjevka na Kras. Na polju že nikogar več ni, le ona preko gmajne leti. In samo lovec ji sledi... Strel v tišino; droben curek krvi; brinjevka obleži, obleži. BORI Bori, bori v tihi grozi, bori, bori v nemi grozi, bori, bori, bori, bori! Bori, bori, temni bori kakor stražniki pod goro preko kamenite gmajne težko, trudno šepetajo. Kadar bolna duša skloni v jasni noči se čez gore, čujem pritajene zvoke in ne morem več zaspati. »Trudno sanjajoči bori, ali umirajo mi bratje, ali umira moja mati, ali kliče me moj oče?« Brez odgovora vršijo kakor v trudnih, ubitih sanjah, ko da umira moja mati, ko da kliče me moj oče, ko da so mi bolni bratje. VIDEL SEM BORE RASTI Videl sem bore rasti v nebo. Stoike mirne skozi ognje sonc. Videl sem že požar, ki bo jih požgal. Na belo blazino so naslonili starci-hribi glavé in obmolknili. – Bori šumijo. (S kom govore?) Videl sem jih, kako so romali goreči stebri – v nebo ... V pepel se mi je sesulo telo. PESEM Vse je šlo mimo njega, lepota, bolest, vse brez vtisa; in ti si obstala, strmela vanj, ti mlada, razumna Anfisa. Ni se ti razkril z demonom v duši, ki si bolest osvaja, glej: poljubi te in te ljubi in zopet hladan odhaja. In to je človek: kot mramorni kip mora mimo bolesti iti, če zla usoda, če demon z njim. On mu mora slediti. MATI ČAKA Tujec, vidiš to luč, ki v oknu gori? Moja mati me čaka in mene ni, vse je tiho v noči, polje temnó, zdaj bi stopil tja, pokleknil pred njo. Mati, poglej: nič nočem več od sveta, reci besedo, besedo, besedo od srca, da bo v njej mirna luč in topel svit zame, ki tavam okrog ubit, ubit. Joj! Ugasnila je luč. Zakaj, ne vem. Šel bi pogledat, tujec, a zdaj ne smem. Daj mi, da morem umreti tukaj, sedaj glej, meni je ugasnil edini, poslednji sijaj. KAKOR DREVO, KI SE STRELE BOJI Kakor drevo, ki se strele boji in tiho sredi polja stoji trepetajoč, ko vihari vihar, ko grmi strela, ko polje požar... stojim sam sredi vsega sveta, duše, srca mi nikdo ne pozna, in če sredi nevihte jagned zagori, pred strašno usodo zaprem oči. VAS ZA BORI V oklepu zelenih borovih rok bela, zaprašena vas, poldremajoča vas kot ptica v varnem gnezdu rok. Sredi dehtečih borov postanem: Ni to objem mojih rok? Velik objem, velik obok za takó majhno gručo otrok. Za zidom cerkvenim je pokopan nekdo. Na grobu šipek cvete. Iz bele vasi bele poti – in vse te poti v moje srce. LABODJA PESEM Tiho je sklonil beli vrat v loku nad vodó, v vodi grmovje, stolp in grad, zaprl je oko. In sredi jezera ni mogel utoniti, to je bil strašen ukaz: živeti, trpeti, strmeti v razbiti svoj obraz. V bolest, ki ne mine nikoli, nikoli, in kot v zrcalo voda vase strmeti (živeti proti svoji volji) z bolestjo sredi srca. KAJ SEM TI PISAL Kaj sem ti pisal o Smrti, ljubica! Vsakdo gre skozi smrt v pomlad. Zarja srebrna mi čelo hladi. Pod oknom reka šumi, šumi. Na nevidnih perutih plava pomlad. V skalah slap. Ti. STOLPNA URA Bije stolpna ura, bije mračnotežke melodije. – Dosti ur je že prešlo, ničesar uzrlo ni oko. Bije stolpna ura, bije, vmes vihar besni in vije, vame težka misel rije: O, kedaj bo in kako? Črna noč vso zemljo krije in vihar v srce mi rije, ena misel kri mi pije: O, kedaj bo in kako? PESEM Slavček med trnjem se je zganil in zapel; bel cvet divje rože je za krvavel ... Trnje zori sredi belih puščav, kot kaplje krvi dozoreva mu plod, na belih grobljah kraških planjav – tam bo tvoj kot. NE, JAZ NOČEM ŠE UMRETI Ne, jaz nočem še umreti, saj imam očeta, mater, saj imam še brate, sestre, ljubico, prijatelje; ne, jaz nočem še umreti. Ne, jaz nočem še umreti, saj še sije zlato sonce, saj mladost me drzna spremlja, saj so cilji še pred mano; ne, jaz nočem še umreti. Kadar pa ne bo nikogar, staršev ne, ne bratov, sester, ljubice, prijateljev – in jesensko tiho sonce bo čez Kras, čez Kras sijalo, kot bi z mano žalovalo – res, ne bom se bal umreti, kaj mi samemu živeti? RDEČI ATOM I Skozi sivino trdih razmer, glej, ne izgreši svetle smeri v melanholiji, v dušeči temi, vzpni se kot ogenj preko ovir! Plamen žareč bo presekal temo, kakor zastava bo plapolal, človek bo dvignil obraz od tal, v bodočnost bo stopil z uporno nogo. Naši napori v žrtvi in delu bodo razgibali mrtvo telo, in kar je strto ležalo v pepelu, bo kakor slap vzžuborelo v nebo. Poglejte, drugovi: iz naše moči se novo, bodoče življenje budi! II In kar je enim topo preobilje, je drugim tiha beda in krivica, in s preobiljem luksus in kaprica in meč in plamen, sila in nasilje. A požrtija pri Trimalhionu z opojnim vinom smrti je končala, in kdor kraljuje danes, je v zatonu, ker pomendrana množica bo vstala. In kar biló zatrto in steptano in kar biló teptancem, sužnjem sveto in kar je v temni ječi nam sijalo, bo s svetlim, zlatim soncem obsijano, in kar nas gnalo v temni čin – prekleto, in vse ostalo bo na vek propalo. MATI, POLJUBLJAM TVOJ KRUH Mati, poljubljam tvoj kruh, ki mi ga bedna pošiljaš; vem, da je kri vtisnjena vanj, kri; poljubljam ga vdan. Mati, le tisti kruh, veš, nas lahko hrani, ki v njem začutiš kri prelito in bolest zatajeno, skrito. In nič ni svetlejšega od tega, ko vidim: ti trgaš od srca, in čutim v kruhu tvojo kri. A samo on bo res močan, kdor ga jé in kdor hladan maščeval bo tvojo kri. V POLNOČNI URI Življenje, z menoj, ti tiho življenje, ki se vzkrešeš opolnoči kakor raketa, da vsa drhti, razplajajoča zvezdno semenje. Ti, ki bi rado v vsak atom, ko razblestiš se in že ugašaš, zakaj in čemu, nikoli ne vprašaš, ti lučka, ki greješ popotnikom dom... Življenje, z menoj, ti tiho življenje, daj mi toplote in daj mi luči, d a umre trepet v temi, da umre to bolno drhtenje, čakanje, umiranje, tiho trpljenje – kot sonce jutranje v cerkev prisij! NOVOLETNI SONET Prazni kupeji ... Luč brli in vztrepetava med votlim bobnenjem. Tiha poljana samotna stoji; težko mu, ki ob tej uri potuje... Sprevodnik na šipo naslonjen strmi, oči se izgubljajo v temno poljano. Srce bi se ustavilo, vlak hiti; težko mu, ki ob tej uri samuje... Srce bi se ustavilo in potopilo v to tiho molčanje temnih dolin, srce bi se ustavilo in bi se skrilo pred grozo, ki jo izvablja spomin; v hiši na polju dekle ugasnilo luč bi pred strahom neznanih daljin. PRATIŠINA Na ulici vse se gnete, vrtinči, kakor da Krist bi stopil z razpela, zopet je truma ljudi završela, ob strani stoji Leonardo da Vinci. Stoji in gleda kakor tedaj... meri njih borbo ob svojo tišino (o, on strmi v Njegovo globino in čuden in majhen se zdi mu ta kraj). In gre v tišino in tam ustvarja. In Njega nariše v tihi sredi, ki ve že za svojo križevo pot in vendar noče oditi od tod, ker hoče, da pade nova zarja, ker hoče, da ozdravlja s pogledi. PSALM O Bog, usmili se moje praznote! Široko razstrtih sivih dni, teh široko upajočih oči, o Bog, usmili se naše samote! Razstri svoj plašč, razkošno tkan z zvezdami višnjevih letnih noči, ko speš mimo nas in Tvoj plašč šumi kot sredi morja večnih sanj. O, stopi v ta stekleni čas in kar je prozorno, naj potemni, in kar je blizu, naj se izgubi, naj nam kot iz višnjevih dalj spregovori kot v gosti modrini beli glas! O Bog, usmili se nas, usmili se nas! BOLEST II No, pridi, tam je ples in svetel smeh in ona je poslala povabilo, oko nje črno bo te pomirilo, kar iščeš v svetu, najdeš v nje očeh. Bila je tam in tiho je strmela, kot črni žamet dobre nje oči, bila je tam, moj molk je razumela, kot da v globini z mano govori. Ta strašni molk, ne moreš se opiti, opojno umreti v čudni ta pokoj; da je bolest mogoče pozabiti, postati človek, človek nad seboj; a moraš se smejati, govoriti in angel smrti kliče: Za menoj! SONET SMRTI In vse je nič. Te žametne oči so kakor žalost, ki strmi v sivino, njih temni soj prodira med tišino kot zvok, ki se v šumenju izgubi. Te tihe, črne, žametne oči mi s svojim temnim bleskom in milino poljubljajo to sivo bolečino, ki mojo dušo vsak dan bolj duši. Te tihe, črne, žametne oči so kakor črno, žametno nebo, nad ostro rano Krasa razprostrto, so kakor luč, ki dušo pomiri; ko ugasne nad pokrajino razdrto, se v mehko temo duša potopi. NOKTURNO Razbijam svoj beli Kras, z muko razbijam ga in mislim na Beethovnov obraz. Pianist sem z železnimi rokami. Kras se lomi, zemlja krvavi, a dan se ne zdrami. Pokaj bele ladje iz pristana? Za žolto jadro je skril svoj obraz mornar. (Sonce gori.) Kaj sanja? Razumem. Tiho vstaja prevrat. S tipalkami žgočimi duša osvaja. – Si sredi poti? Začni od kraja! Očisti se v ognju, postani nam brat! NE VERUJ Ne veruj ljudem: vsi so prikriti, na njihovih ustnih se laska smeh, a zraven te hočejo ubiti in hočejo v tebi odkriti greh. Ne veruj prijateljem, bodi sam, grenko-sočno, samotno drevo, čuvaj laži se, lokavih omam, rasti trpko, a rasti krepkó! Umiraj samoten s sovraštvom do njih, usmiljenju njihovemu bodi tuj, bodi samoten, bodi tih, veruj v samoto, a nje zaničuj! MUKE I O te rime, te strašne rime! Vedno me spominjajo fraz, ki so brez vsebine – polne pekoče praznine mi lažejo v obraz. O ti koraki, ti prazni koraki, brez smisla in brez smeri, o, to niso jesenski oblaki, ki jih vihar podi, v mehaničnem taktu bijo, v prsi me žgo. Rad bi kot nekdaj mehko valovanje sanj, sklonil bi se nad mrzlim jezerom in bi utonil vanj. II Pribili so vrana na križ, te žive perutnice so trepetale... od njih je curljala kri. In skozi oči so šivanke preboli. To mrtvo življenje visi – še visi pred menoj – ko mislim, ko iščem resnice. Še jo iščejo te mrtve oči in še ji to življenje živi. A resnice ni. Ni. III Resnica, ena resnica je: Muka. Fant se sklanja k dekletu in laže, laže in ni niti žival. O, človek ne more biti niti žival niti žival več! Vse je prodal za abecedo in stroje in modo, hodi po promenadi in laže. – Ta človek zaman bo iskal besedo, zaman prirodo. Krvavel bo kakor slepi vran. IV Iz slepih oči zasije dan, resnica oživi, da vztrepeče vran. »Doživel sem jo, spoznal, ko me je ogenj izžgal.« In zdaj več ognja ni in zdaj so mirne oči. In zdaj ne trepečem več in kri ne curlja več od perutnic. To je od resnice, ki je smrt, a je Spoznanje. V črno jesensko noč trepeče vranova perut samo z vetrom. Noč ga je zazibala v prepad. Pada in ne pade nikoli. – – – POLJUB IZ MNOŽICE Včasih srečam lep obraz sredi ljudi – in ko tone v njih senco, kliče: Od tod, dokler je čas! Vse oči gledajo isto luč, srce jo barva s svojo krvjo, z bleskom zvezda kliče mi: Od tod, dokler je čas! Tako te poljubim, lepi obraz, s tiho mislijo na čelo. (Ni od zvezd zakrvavelo?) Ne, srce je hotelo: Od tod, dokler je čas! OBRNJENI PLAŠČ Zakaj ste mi obrnili plašč in ga v železje in jeklo vkovali? Jaz bi hotel bel, svilen plašč, kakor ga nosijo mladi kralji. Svilen plašč, ki široko šumi kakor svetli pomladni oblaki, bel plašč, ki se svetlo blešči kakor labodi – pomladni oblaki. Tja grem sam, sam, prav sam, v duši s tihim, nevihtnim svitom, jaz grem sam, hočem prav sam za sončnim bogom Svetovitom. INTEGRALI Rotacijski večer. Drevje ob zeleni vodi. Rotacija duha. Moj duh je rdeč. Ljubim svojo bolest. Delam iz bolesti. Še več, še več: iz dna zavesti. Iz dna zavesti, da je vse zaman. Verižniki plešejo kankan. CIRKUS KLUDSKY Prostor št. 461 Cirkus. Galerija. Prostor št. 461. Kolombina se slači, se slači. Vsi gledajo. Nihče ne vidi, da se drži na zobeh. Dviga se. Že pod šotorom. Drzne opazke. Sramoten smeh. Zdaj spusti zadnjo tančico. Oni jo gledajo, grizejo z očmi v njeno mehko telo. Ploskajo. Lepa bedra ima. Valovite prsi. Ploskajo in zasmehujejo njeno trpljenje in sramotijo. Vidite: žival ploska človeku. Človek je žival. Žival je človek. Ventil poči. Levi besnijo. JAZ PROTESTIRAM Vi vsi, sedeči po gledališčih, barih in kavarnah in drugih zabaviščih: Jaz protestiram! Sredi bolečin neizprosnih borb te preklinjam jaz propalega naroda propali sin. Jaz, bedni človek, bedni, izgubljeni, ki iščem ljubezni odrešilne pri ženi. Jaz, poln bolečin, propalega naroda propali sin. DELIRIJ Martirij misli. Sinje morje. Siva ječa. Vojak nabada misli obupne na svoj bajonet pred oknom. Pardon. »O, nič.« Sigaretta. Eine Edison. Čujem sinje morje, ki bije enakomerno ob mojo lobanjo. RAZOČARANJA II Nepremagljivi govori iz mene. Nepremagljivi jaz. Nadzemski. Krut je ta glas. Ne smem ljubiti žene, če nosim smrt s seboj, in vendar posvečene vse misli so s teboj, ljubezen čiste žene je kot jesenski sončni soj; poljane zapuščene, nad njimi tih pokoj. Nepremagljivi govori iz mene. Nepremagljivi jaz. Nadzemski. Krut je ta glas. DEPRESIJA Kriza vrhu kriz. Kristusa bičajo ob sivem kamnu. Nekdo proglaša živo obliko. Živa oblika: trpeča oblika. Preklinjam Evropo in Društvo narodov, bleščeče sulice in vojno s plini. Kristus, prihajaš v zlatem oblaku? Kristus, pridi med nas teptane, ki tebe teptamo, ker jih ubijamo, naše lastne krvnike. Ali povej nam, kako, kako naj te pijavke pobijemo? Veliko je zlato odpuščanje. Mučno strašne so moje sanje. Kristus, odpusti strahoto dejanj. Nekdo proglaša živo obliko. Živa oblika, trpeča oblika. Evropski človek. Lajajte srca. – Lajajte! KONS Truden evropski človek strmi žalostno v zlati večer, ki je še žalostnejši od duše njegove. Kras. Civilizacija je brez srca, srce je brez civilizacije. I zmučena borba. Evakuacija duš. Večer peče kot ogenj. Smrt Evrope! Usmiljenje! Usmiljenje! Gospod profesor, razumete življenje? KLIČEM VAS Kličem vas, uporniki zemlje in ognja, bratje nevihte in bratje viharja, bratje potopov in zlomljenih ladij, bratje vseh strtih evropskih src, kličem vas, bratje te zemlje teptane, glejte: tam ... travica zazelenela, zazelenela je in zaživela, bratje vseh strtih evropskih src! O, da ljubezen bi se prebudila, kakor ta travica, v srcih steptanih, od srda zastrupljenih in od sovraštva, da bi ta pesem visoko zapela travici drobni, ki je zaživela. – Kličem vas, bratje vesoljne ljubezni! MOJA OKNA SO ČRNA Moja okna so črna, brez luči. Moja soba samotna, brez prijatelja. Moj kruh grenak, z žolčem napojen. Ubit sem. Ne vem: od gladu, od samote? Zeleni okvir luči pada iz celice na steno. CVETJE NA OKNU Sonce na oknu. Stene pobeljene, bele, bele. Okna odprta, veter diha od polj. Na oknu je glogova vejica. Kakor da nanjo nežno zapal je sneg. Sonce na oknu, okno je belo. Popki na glogu kot sneg. Za oknom sinje nebo. V VETRU SE ZIBLJE V vetru se ziblje moje življenje kakor na latnikih listje, v svetlem viharnem jesenskem vetru. In kakor val na obrežje se čuje v viharju klavir. Temni oblaki v vetru hitijo. V mojem srcu je črno zrcalo. Kadar pogledam se vanj, moj obraz zatemni, pekoč, razboljen, kakor ga samo jaz v samotnih urah poznam. V vetru se ziblje moje življenje, v jesenskem viharnem vetru, ki gre preko polj. SVETLI AKORDI KLAVIRJA Svetli akordi klavirja. Mesečina na tihem jezeru ob zeleni polnoči. Tiho je vse. I ti. Sva kakor obraza, ki se gledata iz daljave. Skozi zeleno pokrajino duše. Ali se ljubiva? Ali sva samo zvezdi, ki gresta čez iste pokrajine? KONS Ti mirno spiš. Tvoje belo čelo je kot mesečina. Izgnan sem od ljudi, od hiš, edina družica moja: bolest. A grem za lučjo nevidnih zvezd. Ti mirno spiš. Jaz sem grenak, grenak, težak. A vendar poljubljam svoj križ. SKRIVNOSTNI TEČAJI O, vedel sem, da molk moje duše se prebudi z lučjo noči. – – O bedni molk! – Tečaji bleste se iz goste sinjine, iz globoke daljine v srce razraste se srebrna luč. – O luč nad menoj! – Vedel sem, da se razživi s hrepenenjem vetra – da zaihti in zapoje moja bolest od blestenja nevidnih tečajev. O, vedel sem. Ker samo to mi je dano, da se nad strehami trudnega dneva duša spusti v svobodno od vetrov splašeno nebo. – Torpedovka jadrna kot krogla, pognana v noč, beži moja duša. In na nji mornar, odet v bel plašč, in na nji mornar, izstreljen v večnost. OBRAZ OB OKNU Ljubim te, sivi obraz, v sivem oknu kavarne – pričakujoči obraz. – V dobi zlomljenih osti, ladij, jamborov – v srcu šop puščic – v očeh siva brezvolja, ti že veš: Z neba se kot slap luči razlije na nas. Lahko bomo gledali zibanje morij zelenih in videli strašne vrtince, mornarje na jamborih brez nervoznosti. SOLZE MASK Govorimo zaviti, skriti. Trpeči. Vijejo se besede kakor kače laži, padajo v brezupne noči. Noči. Noči. Maske. Trpeče maske. Nikoli nismo odkriti. SVETILKA OB CESTI Kaj bi bil človek, če ti je težko biti človek? Postani obcestna svetilka, ki tiha razseva svoj sij na človeka. Naj bo, kakor je, ker, kakor je, vedno je on s človeškim obrazom. Bodi mu dober, temu človeku, in nepristranski kakor svetilka, ki tiho obseva pijancev obraz in vagabundov in študentov na cesti samotni. Bodi svetilka, če ni ti mogoče biti človek; ker težko je biti človek. Človek ima samo dve roki, pomagati pa bi moral tisočerim. Bodi zato obcestna svetilka, ki sveti tisoč veselim v obraz, ki sveti samotnemu, blodečemu. Bodi svetilka z eno lučjo, človek v magičnem kvadratu, z zeleno roko znamenja dajoč. Bodi svetilka, svetilka, svetilka. V ZELENI INDIJI V zeleni Indiji sredi tihih in nad vodami modrimi sklonjenih dreves domuje Tagore. Čas je tam kakor v sinji krog uklet, ura ne kaže ne mesecev ne let, tiho razpravlja se kakor od nevidnih središč čez drevesa in gore, čez slemena svetišč. Tam nikdo ne umira in se ne poslavlja, življenje je kakor večnost, ujeta v drevo... SKICA Ob moji postelji je puška. Ko sem bolan in planem iz sanj ponoči – okno odprem in streljam v noč – (sproščeni val tihe sinjine nosi čez gore rahlo zvezde) ker mi je tesnó: okoli mene se lesketajo mrliči, vsi moji bratje, moji mladi bratje brez oči! In streljam na pomoč, ker se mi vedno zdi, da gori vse okoli mene, okoli njih, ki jih ljubim. – Brat mi prinese prozorne vodé – o, še jasneje jih vidim sedaj. In potem spet noč in težki znoj. SKOZI BELA VRATA Skozi bela vrata stopim. Skozi bela vrata. Tiho. Moje srce je pripravljeno. »Tu sem, sodi me, sodi!« »Ah, je močan teran, a človek bolan, šibak, hoče k dejanju dejanj, pa mu trepeče korak.« Skozi bela vrata stopim. Metulji so sklopili krila. Velika je bolest, o Gospod. Z bolestjo zločin gre na pot. Moja duša ne bo prosila. –––––– Skozi bela vrata stopim. V mojem srcu tišina. Celzij 0°. Ravnodušnost s smrtjo. Zeleni slap življenja. Vsako življenje se konča s smrtjo. Križ na grobu. Tudi če m križa. Tudi če nikdo ne moli na mojem grobu. Tudi če me vsak preklinja. Mrzla cev. Ravnodušna tišina. Ne boj se ječe. Če hočeš biti srečen, ne išči sreče. NIHILOMELANHOLIJA Modri konji mrliškega sna stopajo skozi megló. V topli bolni luči sveč sije odprto mrtvo oko. Skozi nevzdramni pajčolan silnih plasti ubitih viharjev sije neizgorljivi ogenj v molk se pogrezajočih oltarjev. Nihilomelanholija odeva v neaktivnost črno strmenje. V grobni globini spi mlad mrlič in se potaplja v vsepozabljenje. O GRENKA TRUDNOST O grenka trudnost, siva, grenka trudnost! Nad mano tisoči, milijoni kakor sivi plašč megle. O črna zvezda nad bleščečim nebom! Nad okni črnimi in nad kletmi nad ječami. O siva, grenka trudnost! Pa pride čas, ko sonce bo sijalo in v zlatem siju vse bo trepetalo pa pride čas VSTAJENJA, a ne za nas... SONCE SE SMEJE Sonce se smeje mrličem: Vi s pekočimi lici in s srci pekočimi, z ustnicami vročimi, prepevajočimi sveti Pravici. Trdi asketi v jopičih modrih, z mislijo, trdno v bodočnost uprto, in z resignacijo v črnih očeh. Jaz sem razkošje. SFERIČNO ZRCALO Ali je krivo zrcalo, da imaš kljukast nos. Slava Heineju! Poglej se v sferično zrcalo, da se spoznaš! Nacionalizem je laž. Kostanji za vodo šumijo, k starinarjem je prišla jesen. Njih trgovine so polne starin. Cin, cin. Obesi se na klin. Rdeča krizantema. Jesenski grob ... beli grob. Ivan Cankar. JOJ, KAKO DOLGO JE ŠE DO VEČERA Joj, kako dolgo je še do večera, ki tih in zlat nas vabi iz kraja krivic, nemira v beli grad pokoja... Od nemih zatiranj omahovaje klone duša in bolna želi si v tihe kraje brez borb in brez boja. Ne od lastnih, od tujih krivic ugaša in je brez moči, kot ranjeno golobico zanaša jo val krvi, ki se razliva preko sveta, preko borb in nemira. Ni še utihnila bol srca? Joj, kako dolgo je še do večera... IZ NEVIDNIH DVORAN Iz nevidnih dvoran odmeva smeh; ko da sem bolan, ležim na tleh. In v tla sem zaprt. Joj, sanje, kje? O, v moje srce prišla je smrt. V mojem koraku poje Smrt, v dno duše zaprt sem brat oblaku. Oblak je siv in v puščo razseva se, v dušo odmeva: Ti nisi več živ. PADATI O zatajeno poslanstvo človeka! Kot žična mreža je palo na moj obraz in ga raztrgalo. Kakor zobovje koles, zobovje zveri. Drevje v dolini, vas v tišini, ptica v sinjini. Ti pa si ves krvav – mučenik, ozdravi! Na strašno bolniško posteljo žalostne onemoglosti si prikovan. Smrti si želiš? Smrt, samo smrt. Padati. Padati. Padati. In kakor ptica v perotih zraka napiti se in v labirintih, na neznanih potih skriti, potopiti se. PREROJENJE Sam, sam, sam moram biti, vsako telo neprozorno v prozornost preliti in zvoki klavirja bodo potem mogoče le zimske zvezde mojim očem. Sam, sam, sam moram biti, da pozabim misliti in govoriti in da občutim v sebi le eno veličast vesoljstva tihega: Rast. Sam, sam, sam moram biti, vse, kar je prikrito bilo, vse moram odkriti, ne s svojo mislijo, s svojim molčanjem kakor z molitvijo pred najsvetejšim iskanjem. Sam, sam, sam moram biti, v večnosti sebe in v sebi večnost odkriti, s voje prozorne peruti v brezdaljo razpeti in mir iz onostranske pokrajine vase ujeti. JETNIKI (Na gradu v beli mesečini, ki strmi na sinje morje) VI. Epilog Senca drevesa pade na steno, iz temne globine dvoje oči ... senca vejice preko oči ... Mrzla je noč (če srce spi, reci mu, naj se ne prebudi). Sveti mesečina, zavija v kopreno svojo mrzli grad ... Ti, ki v mrazu na golih deskah ležiš, in ti, ki poljubljaš v vročih solzah križ – – – ti poslednji, visoki, ponižani brat. ALELUJA Povsod tiha pomladna rast, mirna je priroda kamnita, a mojo dušo vodi v propast bolest, v temini skrita. Pogledam jo: to je zlomljena ost moje strte življenjske sile, ali še globlje je polna mladost, zelene strasti bi jo pile. Vidim še globlje: črni razkol, stavba razbita v osnutku; vprašam se: bom li krepak dovolj, ko zavem se v bolestnem trenutku? O, kako rad sredi trav bi stal, drevo, ki čuti v sokovih, ko pride pomlad, da bi pognal, da bi se skošatil v vrhovih. Sredi zelenih ros kakor ognjen iščem lepote, a vsa mi je tuja; zrak je negiben, veter steklen, in vendar pomlad, aleluja ... O, DA SEM LIST ZELENI O, da sem list zeleni na večnem drevesu ljudi, o, da bi mogel na njem zeleneti, šumeti, v vejah gnezditi kot ptič gnezdi, o, da bi mogel z njimi živeti! O, da sem potnik pod težkim zelenjem vrtov, da mogel bi v vlažne daljine kot v vino nevidno zarje namakati, rasti v šumenju ros, kaliti v dihu vetrov, o, da bi mogel mirno, tiho po cesti korakati! Ali da bi v vrtovih rasel z belimi prsti korenin in da bi mogel kontinente nove dojeti vase, izpeti tiho moč noči, grozo sivo v brezbrežju globin – da nehal bi krvaveti, o, da bi mogel umreti! POSLEDNJE OBHAJILO Ko bo razbit že moj obraz in moja roka brez moči in moje srce brez krvi – in nad menoj triumf pravice bo razprostrl krvavi ščit, ko bom že skoro ubit – In ležal bom pred vami sam, obkrožil usta bo smehljaj, ko da bi angelov sijaj razsvetlil moj teman obraz, in srce moje trudno, ubito umrlo rado bi, da se spočije, kot je Njegov ukaz. Tedaj bo svetli dih stremljenj, ki srce mi jih je rodilo, ponižanj, porazov in trpljenj poslednje moje obhajilo, da sem boril se v duhu čist in kot borilec moram umreti; in tákrat prišel bo oteti me iz trpljenja beli Krist. PRISTAN Na ladji niha nihalo od jutra v polnoč, od večera v dan; kakor mrlič ležim na ladji, od jutra v polnoč, od večera v dan se zibljem ubit in čakam zaman... Med mladimi rožami ležim od jutra v polnoč, od večera v dan; nad mano se zibljejo zvezde, svetovi, in med dneva, noči bregovi se zibljem mrlič ubit, pijan... Spomnim se: kako bi veslal, da bi dosegel bele bregove, a v mojem čolnu vesel ni. Joj, ko da v njem mrlič leži – mlad mrlič med rožami – doline valové in hribi valové. – Jaz čutim, kako se ziblje ves svet, ziblje se: palače, gradovi, stolpovi, visoke tvornice, in se ne zruši; kot da se ziblje in venomer smeje, kot da niha hitreje, hitreje – in da se smeje ti, reži v dušo, ki hoče v pristan. – Vstani človek – ne morem vstati, umri – joj, saj ne morem ležati, kriči – saj ne morem kričati, vse bi bilo zaman. ECCE HOMO S teboj govorim, pa sem ti daleč. Senca je zrasla v tisoč senc. Sam sebe ne ločim v njih, ne poznam. Kako naj ti rečem, kam? Mrzel pepel leži nad sencami. Živci izmučeni od abstraktnih oblik lastnega jaza. Bog. Ne spoznam mu obraza. Eno je vroče: žeja Pravice in Odrešitve. Eno je sveto: Preprosto in Pristno. A nad nami melanholija sivih tlakov, mrličev, ki ne morejo umreti. P. S. Vem, vi ne morete tega razumeti. KRIZA Evropa umira. Do smrti izmučeni evropski človek divja z električno brzino v razvoj, divja in samo eno željo ima še: umreti. Državni aparati pritiskajo tega človeka k tlom, suženjstvo nevidnih spon duši tega človeka, prikovan je na zbesneli motor razvoja in se ne more rešiti. Demonska sila kapitalizma žene ta stroj proti koncu in rešitev je samo ena: da se razpoči ta stroj in da se ta človek osvobodi. A osvobojenja ni. Politični absolutizem pritiska na izmučeno Evropo. Se zadnjič hoče vkovati pol mrtvega, trudnega človeka, ki nima niti krvi več, da bi krvavel. Potem ko je izsesal moči iz ljudi, jih hoče vladati, usužnjiti. To je vzrok, da Evropa umira. To je kategorični imperativ njene smrti. Evropa mora umreti, to je njena odrešitev. V vojni izkrvavele generacije, doma v kali zamorjene generacije, onemoglost in utrujenost, kruti absolutizem, ki ga ni sram kraljevati nad to izmučeno množico, vse to prinaša rešitev. Človek spoznava. Naj kraljujejo Neroni, človek spoznava, da so Neroni. Naj kraljuje sila nad onemoglostjo, človek spoznava. Zdaj šele ve, kaj potrebuje. V pričakovanju vojne se je rodila nova umetnost. V tisti zlovešči tišini, ki je razodevala krvoprelitje, se je rodila. V tisti zlovešči tišini, ki je že bila gospodarska vojna. V zlobni preračunanosti, ki je šla za računom, a ne za človekom. Zato je prvič prestrašeno vztrepetala človeška duša, vznemirjena od strašne slutnje. Ne več za belimi sanjami, šla je za slutnjo človeka, šla za človekom. Tako se je rodila moderna umetnost in prva zaslutila grozo pred vojno, ki je milijonski umor. Po vojni: kaos, anarhija, nihilizem; posledice vojne: moralna depresija, ponižanje etosa. Tako se razvija moderna umetnost. Elementarni soizraz življenju ne more zatajiti resničnosti, ako naj bo res umetnost. Edina luč, ki zasije na razvaline človeštva in človečanstva, je človek. Človek kot poosebljeni etos. Odtod ekspresionizem. A razvoj gre dalje: življenje ne zahteva le hipne odrešitve, odrešitve ene generacije, marveč rešitev človeštva. Človek ne pomeni cilja odrešitve, ampak postane temelj odrešitvi, pogoj novemu dobremu razvoju. Razlika med vsebino in obliko v umetnosti izgine za vselej v muzej estetikov; vsebina se hoče izražati v živi, svobodni organični obliki, biti hoče vsebina in oblika obenem, odtod konstruktivizem. Tudi v naše idilično zelene pokrajine je prišel ta krik. A bilo je kot vedno: postal je odmev, ki je zamrl. Kajti samo štirikrat se je odzvala naša zemlja s svojo lastno besedo. Prvikrat s Trubarjem. Komaj je izpregovoril slovensko, že je bil pregnan. Prešeren je umrl, Levstik je znorel, Cankarja je odrešila smrt. Dolina šentflorjanska pa je ostala: njen simbol je Ljubljana s svojimi nizkimi, zakajenimi krčmami, koder ugašajo naši polizobraženci, koder tonejo ob začetku in sredi svoje poti naši umetniki v tragičnem spoznanju, da ne zmorejo tega, kar bi hoteli. Polovico jih je usužnjenih po službah, njih zmožnosti tonejo v kapitalu, ki je alfa in ornega naših bednih umetnostnih razmer. V nizkih zakajenih krčmah se je rodilo spoznanje, da smo narod, tam je ostalo; in če se je drugi dan prikazalo na obrazu človeka, ki je prejšnji večer napival bodočnosti, je bilo to spoznanje sramežljivo priznanje lastnega greha. Res, tudi pri nas se je rodil ekspresionizem. A ne v umetnosti, v življenju. Iz naših obupnih razmer, iz štirikrat razkosanega naroda, stokrat ponižanega, niti enkrat obsijanega z glorijo Pravice, se je rodil. Iz onemoglosti se je rodil, ob mrtvi maši obupa, ob prisotnosti milijona maloupnih se je rodil, tedaj ko je tudi pri nas triumfirala sila nad človekom. Življenje je klicalo umetnika, rodilo ga ni. Kajti tudi če bi prišel, bi moral izmučen umreti od gladu in krivice. Slovenski umetnik živi sredi mrličev in hlapcev. Obuja jih in prebuja, pa zaman, kaj bi mrliču svoboda, kaj bi hlapcu umetnost! Hlapec je zadovoljen z večerjo, kaj bi mu svoboda, kaj bi mu umetnost! Višja oblika slovenskega hlapca pa je rodoljub. Tam iz gostilne ga poznam; njegov glas je v šumenju najbolj glasan. Dočim hlapec hlapčuje in nima nikakih potreb, se rodoljub navdušuje za narod. Ni pobožnjak po srčni potrebi, ampak samo iz rodoljubja. Krščen je prišel na svet, pa bi rad maziljen umrl, spravljen z Bogom in z ljudmi. To čredico, ki se ji pravi narod, ljubi, zato ker živi od nje. Reci mu pa o umetnosti, pa je že ogenj v strehi: »Umetnosti? Kruha dajajte narodu!« No, in rodoljub ima prav in umetnik umira od gladu. To je tista stara zgodba o gostilniškem narodu. Kam pa bi spravil visoko kulturo v to nizko, zakajeno izbo? Res nikamor. Toda življenje samo skrbi za tragikomedijo. Narodu hlapcev in rodoljubov pošlje umetnika, ki izpove resnico o tem zakotnem, gostilniškem narodu, pove mu, da je njegovo življenje malenkostno in brezpomembno, pove mu, da je globus večji od Ljubljane in Evropa razsežnejša od Šiške, pa mu ta »mili narodič« vrača prekletstvo. Ali prekletstvo, to ni najhujše; to je tradicija slovenske umetnosti. Veliko hujše je tisto blago nerazumevanje: »Kaj bi ta mali narod z umetnostjo? Dajte mu kruha!« In rodoljub ima zopet prav. A v tej malodušnosti je skrivnost vse naše preteklosti. Zato je vsa zgodovina Slovencev kakor pričakovanje. Pred vrati stojimo, znotraj pa luč in veselje in godba; a vse to ni naše, vse to ni za nas. Mi smo samo hlapci. A hlapec ni hlapec zato, ker hlapčuje, marveč zato, ker se ne zaveda... Kako lepa je zgodba o kralju Matjažu: Tam pod goró čaka z vojskó, čaka junaka. No, in tu je junak, ki je prišel izdret ostrino iz nožnice. Vojske se dvigajo, konji rezgečejo, kralj se prebuja. A junak obnemore in vojske zaspe. Kako lepa je zgodba o kralju Matjažu! Kako je pričakovanja polna! Ali kako ji nasprotuje ona o našem umetniku! Tam med gorami spi narod. Spi in hlapčuje. Rodoljub mu kraljuje. Pa pride mladenič – umetnik in izdere ostrino resnice iz nožnice in rodoljub se vzdrami in godrnja in vsa čreda za njim; in komaj izdere mladenič ostrino popolnoma, že ga čreda popade in ubije. Pa kaj bi to: Es ist eine alte Geschichte, Doch bleibt sie immer neu; Und wenn sie just passieret, Dem bricht das Herz entzwei. Toda ne, slovenskemu umetniku ne sme počiti srce, kadar spozna to nepremagljivo dejstvo. To dejstvo samo mu daje nasprotnika, ki naj prikliče njegovo silo na dan. In naše razmere nudijo lahko bogato snov za satiro. Kje pa je na svetu še narod, tako majhen po številu, a tako velik po satiri, ki jo ustvarja sredi svojih razmer? Slovenski narod ne premore iz svoje srede tako sijajnega satirika, kakor je on sam v svojih navdušenjih in dejanjih. Kaj mi pomaga kritik v fraku, ko pa je satira večja od njega, ko je on sam reprezentant te satire, ki hoče biti velikomestna, važna, globoka in gosposko sladka, ko pa raca kakor senca ob človeku, kakor klepetava, kruljeva tercijalka, ki te pozdravi v Kristusu in te nažene s hudičem, kadar postaviš zrcalo pred njo. Kaj mi pomaga ta gladki obraz, ko pa vidim bradavico na njem, ki ni ne gladka ne blaga! Slovenska družba je kakor dama, ki je dovolila, da jo opevaš. Ti pa, ki dobro poznaš ta obraz, ne opevaš ne šminke ne rdečih usten, kajti ti ves, to oboje je laž civilizacije. Tebe zanima samo naturno; naturno pa je le eno: bradavica. In ti jo opevaš, ali o joj, kam vendar misliš, da jo opevaš, njo, najmanj važno! Ne oči nisi videl ne ust teh presladkih, samo bradavico si videl, tisto malopomembno, malopridno bradavico. Ali stvar je taka: tista dama je lepa tako kakor vse: nič posebnega. Niti poznal bi je ne, da se mi ne predstavi sama in da me ni naprosila, naj jo opevam. Ali predraga, spoštovana dama! Umetnost ne razkazuje vsakdanjosti, ki si jo lahko ogleda vsak sam, in zato splošen obraz ne more biti predmet poezije. Gledam in na vsej dami je zanimivo le eno: bradavica ob nosu. In jaz nisem kriv, da jo ima. Ali še to, da jo ima, jo omogočuje v pesmi in prozi; ovekovečena bo. O ti preljuba slovenska družba! Kaj bi žalost, kaj bi obup, kaj bi tista prisiljena resnost! Saj nisem prišel zato, da ti čednost razkazujem in sodni dan oznanjujem! Kaj bi čednost, tista prihuljena, tista skrivnostna, ki je ne najdem niti podnevi, ponoči še manj. Spisal bom odo na grehe, v skrivnostni temi ležeče, spisal zvečer in podnevi prebral. Spisal bom pesem o umetniku, ki prihaja in je slavljen. Ob vhodu v mesto ga čaka župan (!) in občinski svetovalci, gasilsko društvo, Sokoli in Orli in društvo profesorjev. Vse torej čaka umetnika. Umetnik prihaja na majhnem osličku, ki noče naprej. (No, ta osliček ima prav.) Pa ga umetnik razjaha in izpregovori: »Preslavno občinstvo šentflorjansko! Veliko sem hodil po svetu, veliko sem čul o vas. (Živio klici!) Čul sem, da se je mnogo izpremenilo, odkar sem odšel. Da imate univerzo, sem čul, in dve gledališči v Ljubljani, da prirejate koncerte in igrate marionete. To vse je zelo pohvalno od vas, ali preljubi občani Šentflorjana! – samo enega nimate in to je: resnična umetnost. (Eden izmed občinskih svetnikov se narahlo popraska za levim ušesom.) Čul sem ljubljanske zvonove, pa ne pojo več tako kot nekdaj, veliko govore v svetu o domu, pa ne več tako kot nekoč. Z vsem spoštovanjem govori tujina o vas. 'Majhen narod' govore v tujini, 'toda veliko strank!' O veliki bodočnosti šepeče tujina, kajti vse stranke delajo za narodov blagor. Veliko govore o vseh čednostih doline šentflorjanske, le o njeni umetnosti ne govore. Zato dovolite, da vam ustvarim umetnost!« In ljubljanski župan odgovarja: »Nisem to, kar sem, ali poglejte, kdo izmed nas je to, kar naj bi po svojih sposobnostih bil? Zato sem to, kar nisem. Ali ne o tem. Prišel sem, da vas pozdravim! Res je, že dolgo pogrešamo velikega umetnika, ki bi zastopal Ljubljano pred svetom. Tu po Ljubljani sicer kolovrati par dolgolasih poetov, ki pa niso umetniki. Lirika z eno besedo. Lirika. Zato ni namreč volitev. Razložiti vam hočem veliki pomen vašega povratka. Vaš povratek pomeni za Ljubljano proslavitev. Zato nič več fraz, ampak vsi vam zakličemo: 'Slava velikemu svetovnemu umetniku!'« Zastopnik univerze nastopi in ga pozdravlja: »Tako velike goste smo včasih sprejemali v francoščini. Zato ne zamerite, da vas nagovarjam v slovenščini. Saj veste, vsak človek govori najrajše v jeziku, ki ga je mati učila, ali bogvaruj, da bi bila univerza zato političen faktor. Ne, gospod umetnik, ne, gospoda: univerza ni političen faktor. Univerza je znanstven inštitut, ki objektivno raziskuje – o – in v dnevne borbe se ne meša. Pomislite, kaj nam očitajo zadnjič: da smo Slovenci, da je ta univerza slovenska, ali gospoda, jaz vam zatrjujem, da univerza ni političen faktor. Seveda smo Slovenci, toda mi smo v državni službi in kaj bi – saj nas je premalo. Vidite, gospod umetnik, take so naše razmere, komaj izrečem, da sem Slovenec, pa sem že političen faktor. Ali gospod umetnik! Ne zato, prišel sem, da vas pozdravim. Vi ste sicer sodoben umetnik in kot objekt znanstvenega raziskovanja ne prihajate univerzi v poštev, toda saj veste: kulturno s kulturnim: umetnost z znanostjo...« Za ploskanjem in živio klici nastopi višji glavar slovenskega narodnega in slovenskega obmejnega gledališča, obriše si še enkrat svoj potni, izmučeni obraz in se zasveti: »Gospod umetnik! Najprvo pozdrav. In oprostite, da sem tako pozen, veste, računi, računi... Ti obračuni! Slovensko gledališče bi vas moralo pozdraviti prvo, prvo zato, ker je ogledalo sveta. (Igralec v ozadju množice kihne!) Veste, pravijo, da smo v krizi, ali ves svet je v krizi, zakaj bi ne bilo slovensko gledališče, ki je ogledalo sveta? Evropa je v krizi, človeštvo je v krizi in – o – o– o – naše finance so v krizi. Veste, naše gledališče je umetnostni zavod, državni umetnostni zavod. Veste, je strogo nadstrankarski, nepolitičen in vas pozdravlja, pozdravlja. Veste, nimamo sicer samo svojih domačih igralcev, toda gledališče je slovanski, državni, narodni, umetnostni zavod. In to gledališče vas pozdravlja. Oprostite! Da! To gledališče vas pozdravlja, prosim!« Umetnik pa si pogladi črne lase in črno brado in izpregovori: »Prav nič vam ne zamerim, da nimate župana, da ne razpišete volitev. To so postranske stvari, gospoda. Ampak to mi ni prav, da se vsevprek opravičujete. Kdo je rekel kdaj, da je univerza političen faktor. Zakaj zatrjuješ, ti poglavar, da je gledališče nadstrankarsko, da je umetnostni zavod. Kaj zatrjujete vedno vsevprek, da niste političen faktor. Mar se bojite Slovenci slovenstva? Vidim vas: majhni ste; ne zaradi števila, zaradi plahosti. Zakaj obupujete, ko se preraja človeštvo? Ena rešitev prihaja: rešitev človeštva. Vi pa ste maloupni in umirate. Ali ne čutite tega svetlikanja? Ali ne čutite gibanja množic? Novo človečanstvo vstaja. Kaj, če prihaja iz nižin! Ponižano je bilo. Kaj, če prihaja iz dna! Oskrunjeno je bilo. Kaj, če prihaja z nevihto in strelami! Tlačeno je bilo. Samo eno je: da prihaja, da le prihaja! Odprite okna, odprite duri, osvobojeni človek prihaja! Poklonite se njegovemu trpljenju, pokleknite pred njegovim ponižanjem, pozdravite njegovo silo! Kajti iz trpljenja se je rodila radost, iz ponižanja poveličanje, iz sile vstajenje. Veliko trpljenja je bilo, veliko ponižanja! Ali ne radost ne poveličanje nista vstala iz njega pri nas. Jaz pa prinašam radost, poveličanje in vstajenje. V meni je čas, ko bo človek človeku: človek. V meni je čas, ko bo narod narodu: narod. Dajte mi roko, plahi, ponižni, zasužnjeni, dajte mi roko, da gremo v vstajenje...« Vsi so navdušeni, ploskajo. Tri dni popivajo, tri dni napivajo svetli bodočnosti, tri dni pijani lepih besed. A glej: komaj utihne svetla beseda, že so maloupni in kolnejo. Kaj bi resnica, kaj bi satira! Izreči resnico, napiši satiro, pa se ti upira srce. Saj je pijano, preveč je pijano le vere v bodočnost. Naj je satira resničnost, rekel boš, da je satira, zato ker jo ljubiš, še to satiro, še to pregrenko resnico... Prihajamo. Z delom prihajamo, kajti le delo je neporušljiva vrednota. V delu je sila, a v sili vstajenje. In te zadušne razmere nas ne plašijo. Kaj, Če je megla nad nami, nad meglo je sonce. Ono je luč, ki nam sije v to trpko sodobnost. Prihajamo; v znamenju umetnosti prihajamo. Ne one, ki se košati v obliki, ne one, ki se oblači po modi. Prihajamo, kakor smo: zdravi in bolni, veseli in trpki, vsi, kakor nas je rodilo življenje. Kajti človečanstvo umetnosti obstoji v tem, da se človeku približamo. Ne onkraj dobrega in zlega, pravičnega in krivičnega, ne z nadčloveško lažjo; kakor ljudje prihajamo sredi dobrega in zlega, pravičnega in krivičnega. Naša umetnost bo odsev naših življenjskih borb in našega iskanja, nje oblika pa bo rastla iz našega lastnega izpopolnjevanja. (1925/1926) PISMO Umetnost je religija modernega življenja. Kajti bistvo religije je usmerjanje življenja h končnemu cilju. Umetnost pa nam odpira vrata v pravo življenje, odstira zaveso pred neznanim, ki se skriva za vsakdanjostjo. Resnično obliko vesoljstva hoče spoznati, odkriti pravi obraz stvari, spoznati hoče pravice življenja, ki ga oblikujejo, poživljajo in presnavljajo. Umetnost je živo spoznanje. Ni kakor znanost, ki nam kopiči »objektivne« izsledke, pa nam vseeno ne more povedati, kaj je življenje, kaj je tisto, kar ga večno napaja, giblje; tudi se ne vprašuje kakor znanost za »trajne« zakone življenja. Trenutka išče in v trenutku sporno življenje: doživi ga. V tem trenutku se duša strne z življenjem in ga doume. V tem je bistvo umetnosti: živi stik med človekom in človekom, človekom in okolico, med človekom in vesoljstvom. Zato sodobnost vedno bolj prezira okorelo racionalno obliko, ker ta oblika le redkokdaj preplavi človekovo dušo, da vzvalovi in zaživi. Zato se sodobnost toliko bavi z iskanjem novih oblik (v katerih vidijo nasprotniki moderne le »artizem«), ker hoče, da bo ta oblika najbolj točen izraz popolnega doživetja, ki naj vpliva skozi to organično obliko neposredno. Skrivnost nove oblike je v doživetju. * Čas je rodil to potrebo. Civilizacija. Frak, rokavice in knjiga o lepem vedenju. Nastal je dvojni obraz človeka: civilizirani in elementarni.V prvem prevladuje forma, družabni običaj, v drugem resničnost. Ob civilizirancu ti je mraz, ob resničnem, odkritem človeku nikoli. Naj sovraži, naj ljubi, naj zaničuje, ubija, obupuje, naj bo karkoli: vedno čutiš, to je človek, resnični človek. Umetnost pa ne potrebuje civilizacije. Ona hoče človeka. Zato razbija okorelo, priznano umetnostno obliko, ki je postala norma civilizirancem, razbija to formo, ki ji je ob njej mraz. Resničnega človeka hoče, ki naj se zrcali sam v svoji pravi obliki. S tem je tudi moderna umetnost upravičena. V njej se srečata človek in človek, do smrti izmučena od strašnih izkušenj življenja, v njej se spoznata človek in priroda, obsovražena po človeškem pohlepu, v njej se strneta človek in vesoljstvo in človek ni več sam. Eno je z ljudmi, prirodo in vesoljstvom. V tem je religioznost umetnosti. * Disharmonija pospešuje razvoj. Medsebojni boj različnih življenjskih tokov in tvorb pospešuje gibanje, rast. Nastajanje in propadanje, oboje je razvoj, oboje je ritem vesoljstva. Zato prikazuje umetnost oboje, kajti oboje pomeni le dvojni obraz porajanja. * Zato: ni bistveno, da iščemo v umetnosti »večne lepote«, bistveno je to, da v njej spoznamo človeka, da v njej doživimo življenje. Kajti umetnost ni tukaj zato, da jo esteti spravljajo v muzeje svojih filozofskih sistemov, odkoder sije medli soj njim lastnega muzejskega duha, umetnost je zato tu, da nas poživlja, da nas potaplja v globine elementarnega, resničnega življenja, da nas napaja s fluidom življenjskega. To je njen edini in poglavitni namen. Edino s tega stališča nam je vsa umetnost lahko razumljiva, a brez tega spoznanja popolnoma nedostopna. (1926)