KATOLJSK CERKVEN UST. >anica" izhaja vsak petek na eeli poli. »n relj;i p«. po* t i /w .-elo leto 4 ^i. 20 kr . za pol leta '1 d. '2" kr.. za t*-it K-ta 1 tri. *> k: V tiskarniei sprejemana za celo leto H «¿1. fin kr..za pol let» 1 »1. so kr.. za 1 , M;i W kr.. ako zadene na ta .lan praznik izide . I».mi. a" «lan p- pr»M. Tečaj XLIV. V Ljubljani, 24. mal. travna 1891. List 17. Sovražnikom sv. Cerkve in sv. vere v prevdarek. Sv. Pavel je z naj veri serčnostjo oznsinoval sv. evangelij in terdil kerščansko pravico. Zato so bili j ud je in farizeji strašno budi nanj. Zbralo se je nekaj izmed Judov in so se zakleli in vpili po vsein mestu zoper njega ter se pri-dušali. da ne bodo ne jedli ne pili. dokler ne končajo Pavla. Bilo jih je več ko štinleset, kferi so bili tako prisegli. Iz tega namena so prosili rimskega predstojnika Fest a. naj d si Pavla peljati iz Oezareje v .Jeruzalem, med seboj so pa kovarili. da »a bodo na poti napadli in umorili. Neki dober mladeneč pa je bil to predstojniku naznanil in judovska kcrvoloenost je bila ukanjena. To obširniše pripoveduje ,,I>jaiije apostoljsko" ipogl. 2o. in dalje). Tako so hudodelniki, ki so dobrotljivega Zveličarja umorili, sovražili in iskali pomoriti tudi a posteljne! Tako mnogi sovražijo več ali manj še zdaj kristjane, jim iščejo škodvati. našo vero psu jejo in zasramujejo: zlasti hudo počenjajo judovski pisari in časnikarji. Na moravskem. kakor ,.S|ov." piše. ste se dve bogati jndinji napravili za usmiljeni sestri" z rožnim vencem, in bili ste še tako nesramni, da ste poslali služabnika v sirotišče usmiljenih sester, naj jima posodijo samostansko obleko, da si potem napravite obleko za maškarado! Ti gerdi cjohi ste res prišli v maskare kot usmiljeni sestri in ste tam plesali po rožnem vencu (roženkrancu»! Prišli ste res pred sodnijo. pa pohujšanje je bilo dano in mogoče, da so se tudi ka k i kerščeni j udje rohljali k temu škandalu. Strašna judovska jeza se je zasejala tudi med mnoge kerščene ljudi, ki sovražijo Kristusa v papežu, kteri ji' namestnik Kristusov: sovražijo katoliške škofe. ki so nasledniki aposteljnov: sovražijo in psujejo duhovne, ki namestujejo učence Gospodove. Naučili so se tega od judov in t'ramasonov in so zdaj večkrat bolj divji od onih. Zato sv. < 'erkev moli tudi za ..zvijačne jude:t. da bi se jih Bog usmilil, njih telila serra omečil k spreobrni jen ju. In res se dan danes že precej pogosto zgodi, da se nekteri judje spreobernejo. V Pulji n. pr. je bil letošnjo veliko soboto kerščen neki Izraelec: drugi pa letos na belo nedeljo v Kanfanaru. tudi na Primorskem. Tudi v Ljubljani je v nedavnem času cela družina zapored prestopila v katoliško edino-zveličavno ('erkev. Naj pa tudi o tej priliki povem en zgled, kako grozovito so judje sovražili take jude. ki so se h Kristusu spreobernili. Solnograški cerkveni list to-le piše o mladem judovskem dečku Simonu Abeles ti: Ta deček je s svojim 12. letom spoznal, da le v keršeanski veri je resnica in se je podii'-eval v nji v Pragi ter v Klementini! oo. jezuitov na sv. kerst pripravljal. Z zvijačo pa so ga judje iz naprave izvabili in so gsi v očetovi hiši strašno peklili in mučili: 12. svečana li;!>4 pa sta ga lastni njegov oče in eden sorodnikov grozovit«» umorila. Njegovo truplo so čez dih izkopali, ni pa bilo naj manjši sledi truhnobe na njeni videti. — Se 21. maja 1*1" si je cesar Frane I v ondotni Finski cerkvi tega mučenca dal pokazati, Grozoviti oče se je bil obesil, sorodnik pa je bil ob glavo djan. -Tako se godi sovražnikom sv. vere. v J Kar se ne stori, to se ne zvé. lirezbožnik kazni nikoli ne odide. zato ker pred Bogom ne more nié skriti, pa tudi ne ubežati pred njim. Zato je vsak hudodelnik neumen in neusmiljen nt le do bližnjega, ampak tudi sam do sebe. Pa tudi pred ljudmi hudodelec le malokrat zamore svojo hudobijo zakriti. V lleriialsti na lMinaju sta te dni dva potepuha tcrgovca Matija Schuli a zvečer v njegovi proda-jalnici umorila. Kaj jima je pomagalo? Bežala sta sicer morivra. pa precej sta bila v pesteh. Kden. tatinsk tcrgovski pomočnik, se je ustrelil, ko so ga hotli prijeti. Ali to je še čez vse naj st rasne j še : zakaj prišel je gonik pred večnega Sodnika s strahovitimi pregrehami obložen! Drugi je hudobijo priznal in če se »pokori. l»o saj \ečni kazni odšel: v časnem življenji je za vse dni žive nesrečen. Pri St. !liju na Stajarskem je dan. Seh«"'»n-wetter umoril kupca z živino: pa kaj mu je to pomagalo? . . Te dni je bil grozo vitez na vislice obsojen. Koliko jih je na Zabjeku. na ljubljanskem gradu, ki niso pomislili, da jih bo pravica dosegla za njih pregrehe! O nespametno človeštvo ! Na Dunaju je te dni lsletni delavec Fr. Petzina v neko stanovanje ponoči zlezel in ukradel nekaj robe in denara : pa kaj mu je pomagalo? Ko ic ven lezel, mu je bil že stražnik za herbtom : ukradeno obleko je preč vergel. pervenm u bezal, pa malo ur pozneje ga je drugi zasačil in v zapor gnal. Štirje tergovski pomočniki, eden star -?•"» let. trije pa 1 Kletni. so svojemu gospodarju ukradli suknenih odpadkov 1 so gld. vrednosti: pa kaj so imeli od tega? Vse te tatove so prijeli in in deželni sodni ji izročili . . . Kdo bo dvomil, da to mlado ljudstvo je brez vére in vesti? Kako potrebna je tedaj verska šola! Ali kaj. ko tudi mnogi tergovski in drugi gospodarji tega ne uniejo. ne spregledajo in slabo skerbč za verski poduk svojih učencev! Neki bivši gozdni pristav je po telefonu v imenu imenitnega gospoda zahteval za več stotin pušk itd., češ. da pride ponje njegov lovec. Tat pride v lovski uniformi, pa kaj si je pomagal? Poslali so z njim iz štacune sluga, kterega je hotel lopov na gostilni zviti, češ. da kneza ni doma. naj le njemu robo izroči: pa sluga je bil previden in je z robo šel domu: namesto blaga je pa potepuh kmalo zveze dobil na roke in bil sodniji izročen. — In tako. glejte! o vsi sleparji. tatovi in goljufi. vsi roparji in morivei: z vsimi hudobijami si prav nič ne pomagate — in pa nikoli ne! Veei del se hudobija izve in se mašuje že v življenji: gorje čez vse pa, če tat. slepar, morivcc še le v prihodnjem življenji pride pred večnega Sodnika, kjer se več popraviti ne da! „Taki ne bodo posedli Božjega kraljestva." Postavodajstva pa naj skerbč za versko odgojo. versko šolo. ne le po učilnicah sploh, ampak tudi za versko domačo in očitno odgojo tergovskih. rokodelskih in vsakterih učencev in sploh mladine: potlej bo bolje. Tudi prilika k tatvini in sleparstvu se ne sme dajati mladini in nikomur ne. Kadar pridejo kaki komedijanti, glumači. zverinjakovci, kazači raznih podob (vel i krat nesp idobnih. nesramnih), kaki jezditi in drugi .,nebodijihtrebau : takrat vse — mlado in staro — germi na tiste prostore. Prašanje: Od kod pa pobi. šterkovci, učenci ali tudi dostikrat še odraščeni — od kod dobivajo denar za take reči?! Ali niso take prilike veli-krat začetek nezvestobe, izmikanja, sleparstva, tatvine! Pazite tedaj na mladino, da se krasti ne nauči! Nazaj k načelom kerščanskim! (K<»ii«'c. • Ne. ni se preživel Kristus s svojo sv. Cerkvijo in se tudi ne bode. če se tudi na pno vse peklenske sile in pošljejo v boj zoper njega tudi vsi ljuti zarotniki. Nasprotno! Kakor je judovsko ljudstvo zadela pravična kazen božja, tako zadene prej ali slej vsak narod, ki napada ter ubija Kristusa in njegovo sv. Cerkev, ki je njegovo mistično telo in kateri je On sam nevidni poglavar. Kajti Jezus Kristus je tisti kamen, o katerem veli sam božji Zveličar: „Kdor pade na ta kamen, bode se razbil, a na kogar pade kamen, bode ga sterl." '} Na Kristusa je padlo judovsko ljudstvo in se na njem razbilo; isti Kristus str- tudi vsak drug narod, ki se terdovratno in oholo vzdiguje proti njemu in njegovi sv. Cerkvi. Zato vsi tisti, ki med vernim slovenskim narodom spodkopavajo tla Križanemu in njegovi nevesti, sv. Cerkvi katoliški, ne vedo, kaj delajo, in najhujše greš»*' nad njim. bodisi že da ga hočejo osrečiti s samo omiko ali kakorkoli drugač — brez Kristusa. Nazaj torej h Kristusu, k načelom kerščanskim. ki naj zavladajo zopet povsod, doma in v šoli. v zasebnem in očitnem življenji! Edino to more rešiti človeštvo vesoljnega propada in zaceliti rane, ki mu jih j^ vsekalo novošegno poganstvo! Vedno bolj in bolj se loči človeštvo v dva tabora. V enem so tisti, ki oznanujejo Kristusa kri-žanega. judom pohujševanje. modernim paganom neumnost; a v drugem so neprijatelji Kristusovi, nepri-jatelji njegove Cerkve, načel kerščanskih. Vsak. kdorkoli z jasnimi očmi opazuje sedanje gibanje, mora prevideti. za kaj velja, in spoznati mora. da se suče boj za Kristusa in proti Kristusu, naj se že bije 1 Luk. _'»>, is. skrito ali oči to. Stoje si nasproti verni katoličani, prijatelji Kristusovi, kvišku dvigajoč zastavo katoliško; in nasprotniki njegovi pod zastavo antikristovo. Kakor vsaka stvar, vsako gibanje prikipi do ver-hunca in se potem nagne na pno ali drugo stran: tako mora tudi ta boj prikipeti do odločivnega tre-notka in se slednjič končati! A kdo bode zmagal? To nam priča tisočletna zgodovina Vsak njen list glasno spričuje. da se še nobeni sili ni posrečilo premagati sv. Križa in sv. katoliške Cerkve; marveč, da, še vselej so se vresničile besede sv Ililarija: JIoc Ecclesiae proprium ost., nt tnne vineat rum laeditur. tunc intelligatur rum arguitur, tunc obtineat rum deseritur."4 'l Res! Zmagala bodo načela ker-ščanska! Zato nam je porok Kristus sam. večna Resnica, ki nas navdaje s pogumom in nam serčno kliče: „Confidite: Ego viri mundum." ') Pompeji nekdaj in sedaj. Spisal Janez Hilr. • Dalje.) XI. Sad L o n g o v e g a. t r u d a. i Longo je torej neutrudno nabiral in pripravljal vse potrebno za zidanje nove bazilike. Ko je menil, da ima dovelj denarja, da zamore brez skerbi začeti, posvetoval se je zarad prostora z mil. škofom Ñola nskim. kje naj bi cerkev stala, in ko sta presker-bela pripraven kraj. se je začelo kopati in pridno zidati. Ne bom popisaval. kaj zopernosti in britkosti je moraj prestajati Bartolo Longo, kaj skerbi je imel pri izverševanju velikega dela. k tero se je postavljalo le po milih darovih. To bi bilo predolgo in za Slovence manj zanimivo. Longo je z božjo pomočjo vse premagal. V malo letih je delo tako doveršil, da se moramo njegovi gorečnosti in vstrajnosti čuditi. Vzdiguje se sedaj v nekdaj pusti in zapuščeni pokrajini krasna bazilika, posvečena, Mariji, kraljici sv. Rožnega venca, z visokim zvonikom, in veličastno kupolo, daleč okrog vidna. Prelepi marmornati oltarji z umetno izdelanimi kipi; po stenah krasne slike, predstavljajoče skrivnosti sv. Rožnega venca, izdelane po naj slavnejših italijanskih mojstrih: med podobami bogato pozlačene arabeske; velikanski, kameni t i stebri, na ktere je strop naslonjen; na koru velikanske, monumentalne orgije petdesetih spre-mi-nov: in še mnogo druzega je. česar se ne morejo nagledati obiskovalci rerkve. ktera se more prištevati naj lepšim italijanskim hišam božjim. Posebno krasno je izdelan tron. na kterem stoji čudodelna podoba, po kardinalu venčana z dragocenimi kronami, in pa novi oltar svetega Jožefa, kteri je bil letos 1. 1*1)0 p<» Na poljskem kardinalu slovesno posvečen. Vendar dela v baziliki niso še doveršene. vedno se marljivo nadaljuje. Pred svetiščem se razprostira velik terg. kte-rega veže široka, ravna, s košatim drevjem obsen- *) Jan. l<;, 'i Hilarius: «le Trinitate VII. pají. ÍH7. ') Ta r se sedaj po vsem svetu opravljajo. P«> dolgem vodovodu je bila bistra, in zdrava v«xla napeljana iz reke Same v Nove P«»mpej«». tako so ljudje, kteri so prej zdrave vode želeli, za vse potrebe obilo preskrbljeni. Lansko leto je Longo sv«»j«' naprave doveršil s tem. da j<* sozidal stolp, ter v np>m prire«lil izversten daljnogled in vse potrebn«» orodje za opazovanje nebnih teles, zvezd: ognjenika, bližnjega Vezuv a, vremenskih sprememb, potresov it«I. sploh malo zvez-darno, ktera je bila vstanovlj«ina lanskega leta mesca maja. Pri tej priliki je bilo v Pompejih zbranih veliko število učenjakov italijanskih, duhovnih in svetnih, med njimi mnogo vseučiliščih profesorjev, kt«iri so v lepih govorih slavili vvdnosti. ktere niso nikak««r nasprotne kerščanstvu in katoliški Cerkvi, ktera jih je vedno gojila in podp«*rala. Posv«'tovanje učenjakov se je pričelo s slovesno daritvijo sv. maše. Znani učenjak, škof Jo že Canp>p«.lnil. Lična knjiga j«- natisnj-ma v Natalu. v južni Afriki, zaloga „L. Vet t «T et ('• 1 Miren. Klieinl.*» Petnajst» letno poročilo Viiicencijeve družbe v Ljubljani za leto 18!mi. k«m... III. Lesk«« /a ve t i >»*«. Dešk«» sirotiše»». ki >»• nahaja v Marijani.-«*i. spr«*j»'ina «l"čke. ki i maj.« >ic»»» stariš«-. kateii pa za rail vsak»lanj»'ga zaslužka »«tr-k n«- iu*"»r»-j* • na 1-z«»r>:>vati: vz.l.-ržuje ga izklju«*ljiv«» v»-l»'dušn»» daril«.», vztrajna .. /op.-: \ pre! »kleni I*tu. kar s- j» p«»tr»'l»«»valo kruha in m» sa Ž«l«fi !»i si«-er bil«», «la 1 >i se pr» l»ival« i v Ljubljani zanimali /a t«» zavetišče, ki je nad vs-» ne.«"- važna naprava. k»-r se «l«*čki sami s««bi pp-pu^Vni tak « ra»li spridijo in se dela ne p«»prim«-jo. kajti n«; «la >•• taji*i. da so taki za n«-marj«'ni in zdivjani Lrld. Ivt j»- bilo troškov 2-vi gld.. ostane še 1 j gld. g« »tovine. IV. Zborovanje sv. Nikolaja. Zb«-r sv. Nikolaja, kteri j»' imel 1. ls'.»o brit ko izgubo /.arad smer; i «l»'lavn»*ga družbana Gašperja J.-un-a. pos.-stnika in gostilničarja, pravega pošt»mjaka. j«- j»a kmali potem «i« bil namestnika v osebi prav vnetega «luhovn«'ga pomočnika. gospoda Valentina Krž«na. j«' štel v pr»*tekl»in letu 2:> delavnih druž-banov. ki so v ted»rnskih sejah zložili -Hi!» gld.»;', kr. za ubog»' družin«', ki jih zbor podpira, zraven pa še il gl«l. •»•; kr. za pogorel»-«* v Rad»»vici. «¡1 gld. za misijonsko hiš»» bliz«» Ribnice, in 1J gl«l. 1!» kr. za sirot-- v Marijanišel k«»t darila za sv. Nikolaja. Dobrotniki so zbora darovali 1.1V2 gld. i».") kr., za kar se zbor prav priserčno zahvaljuje. Posebno zahval«» pa š«- tu«li zl»«»r izreka blagemu lekarničarju g«»sp. (¡abrielu Pi»-«-oliju za «larovana zdravila, gosp. Viktorju liormanu za darovanih 12 kilogramov mila. in n»'im« novan«'inu dobrotniku, ki je plačal vino. katero j.' častila prednica šolskih sester Rafaela K«-vačič dar«»vala ubogim <, b<»žičll. Število u!»«»gih. izm«-»l kterih je meti letom B» nm» rl»» in se j»' zanj»* po družbenih pravilih sveta maša opravila, zlasti zavoljo hude in dolge zime tak«« zlo narašča, da le posebna gorečnost v dobrot-nosti blagih m« ščanov m««r»' zbor postaviti v taki stan. «la vsaj za sil»» usliši mnoge prošnje resnično potrebnih «Iružin / «»bitnimi ned» »raslimi «»troci. Zares srečen b<; tedaj /:>«;»r le. če mu dus«^danji dobrotniki /vesti »»stanejo, in če tuli še veliko novih dobrotnikov pridobi, ki mu bo.lo pomagali po volj no rešiti vprašanj»' o družbinstvu Del a v n i d r u ž b a n i. Preds.'dnik: Andrej Za mej i e, kanonik. 1. Pred-s«'dnikov namestnik ob enem blagajnik: Kar«»l Poljak, t.*rg'.v»v" in hišni posestnik. 2. Pre«lsednikov na-mestnik: Alojzij Jenko, pek in hišni posestnik. 1 Tajnik: Janez Fli». kanonik in stoljni župnik. 2 Tajnik: Alojzij Lin Itner. c. kr. sodnijski vradnik. '' J.«ž"f Bizavičar. gvardijan. Janez Czerinak, inženir. Valentin F.ržen. Kapelan in katehet. Janez Fabijan. t erg' »ve- in hišni posestnik. Anton Geba. urar in «•l.'ktrikar Franc Guba. hišni posestnik. Valentin Ho. rman. hišni posestnik. Dr. Janez Janežič. profesor v bogosluvji Dr. Franc L imp»', profesor v bogoslovji in v».»inik Marijanišča Fri»lerik pl. Lašan. blagajnik c. kr. "stnik Janez Smrekar. katehet. Jožef Smrekar. profes. r v !»ogosl«.vi: in kn-škof. konzistorijalni svetovalec. | >r. Janez Sušt«Tšič. vajenec prava. Mihael T»Tč»*k. kapelan in katehet. Janez Vagaja. c. kr. poštni vra»lriik D««hodk»»v je ta konferenca imela skozi leto l.^o:; gld. od kt«-rih je ostal«» v blagajni» i lal gld. III. K o n f e r e n c a s v. J a k o b a. Potreba in število ubožnih se je v tem okraji letos pomnožilo. Nenavadno huda zima ji je k temu pripomogla, in kjer je hišni oče zbolel in ni bilo več vsakdanjega zaslužka, je bila revščina tem večja, v dveh družinah je pokosila smert očeta, ki sta zapustila po .">. oziroma 1 otroke, a vdovi in otroci so ostali brez vsauega premoženja; tukaj je bila stiska res nad vse bu la Tedaj pa je konferenca pristopila, pomagala je v telesnem in dušnem ozira, kar je bilo moč. Konferenca j«* podpirala tudi judovsko obitelj. ki je med tem prestopila h katoliški veri. Podpiranih je bilo preteklo bito 1.'»'.), izmed katerih jih je lo umerlo. Podpora je znašala 137<» gld. Največ tega pride na moko. namreč '¡1* gld.. na kruh :;i»o gld.. na kavo :>2o gld.. in za stanovanje 77 gld.: poleg tega je dala konferenca za pogorelce 2o gld. in za misijonsko hišo v Kočevji f»2 gld. Izmed delavnih udov nam je pokosila nemila smert 2. namreč podpredsednika g. Tomaža Pirnata in župnika preč g Fr. Karana; oba sta bila neutrud-Ijiva članova že od začetka društva. G.Andrej Karlin preselil se j».* začasno v Rim. Na njih mesto prist» »pij«» gg. Janez Oblak. Rok Merčun in Ignacij Zupane«-. Delavni udje so gg : Dr Anton Jarc. društveni predsednik. Rozman Janez, mestni župnik, predsednik konferenci, v Pirnat Tomaž, hišni posestnik, Lahajner Karol. magistratni vradnik. popredsednika. Pihler Jožef. vpok. <-. kr okrajni tajnik. 1. tajnik. Zupančič Anton, profesor bogoslovja, blagajnik. Dogan Janez, tergovec in mizarski mojster. Gestrin Leopold, dosluženi žnpnik. Jeglič Jožef, tergovec. Monsgn. Jeran Luka. kanonik in vrednik „Zg. Danice". Jereb Jožef, dosluženi župnik. Kajzel Peregrin, tergovec. Kalan Andrej, stoljni kapelan in vrednik. Kolenec Jan.. poštni vradnik. Karlin Andrej, mestni kapelan. v Karun Fr.. župnik. Klein Anton, posestnik tiskarn«*. Krašovie Kajetan. vpok. c. kr. vradnik. M«rčun K«»k. mestni kapelan. Mihelič Mihael, hišni posestnik. Oblak Janez, mestni kapelan. I,'oilman Jožef, društveni sluga. Velkaverh i'a vel. tergovec. Zorman Janez, trgovec. Zupanee Ignacij, mestni kapelan. Žlogar Anton, kurat na Gradu. Dohodki: 1.414 «jld.: troški 1T«l gld.: ostanek 3« gld. Konečno preč. gosp. predsednik naznanja čast in hvalo Bogu za očividni 1 ls«.M> društvu podeljeni blagoslov; hvalo in zahvalo vsiin blagim dobrotnikom za toliko v dejanji skazovano ljubezen, pa željo. da ostanejo še zanaprej enako dobrotni in da bi s«; pridružilo mnogo novih prijateljev, kateri naj blagovolijo dejansko se spominjati družbe sv. Vincencija in ljudomilega njenega sirotišnega zavoda v Marija-nišči! ..Blagor usmiljenim, usmiljenje bodo dosegli!" Z doljnih krajev, (šmarnice.) Dragi verni rimo-katoliški Slovenci, ljubitelji in častitelji blažene deviške. Božje Matere Marije! Zopet nam se je približal majnik. velelepi čas mesca v naravi in vele-krasni Marijin mesec v Cerkvi katoliški. Ilvala Bogu! Vse širom po Sloveniji verši se mila in ljuba, velekoristna in mnogozaslužna maj-nikova Marijanska pobožnost. Žal, da ipak so še nekteri kraji, kjer te vele-koristne pobožnosti ne opravljajo v cerkvi, in ne po hišah: pa o tej Marjanski pobožnosti nimajo nič poduka, priporočila, kar je zelo škoda. Kdor pozna sedanji čas in je veren, pobožen, bistro umen, bode spoznal, da tudi te mile in velekoristne šmarnične pobožnosti je čimdalje bolj potreba. Ta mesečna Marjanska pobožnost je ob enem duhovna, verno-bogoljubna vaja. in take vajo (exercicije) so gostoma jako potrebne. Za to leto 1»!H izdana je mnogo pomenljiva knjiga za šmarnice. v kteri se razlaga velepomenljiva, vzvišena in podučljiva Marijina pesem „Magnificat anima mea Doininum" — „Duša moja poveličuje Gospoda!" Prešlo leto 1 >>!i0 se je ta veleslavna Marijina pesem razlagala in tolmačila v .11 govorih v cerkvi usmiljenih sester v Zagrebu za šmarnice, tako teine-lito. umevno, pomenljivo, iskreno in dušo-prešinljivo, da je bil istinito celi čas majnika Marijin sv. misijon. I pam. da tudi nova knjiga za letošnje* šmarnice bode v onem pomenu pojasnovala Marijino pesem: kajti porok za to nam je milost Rožja. pomoč in priprošnja blažene Device Marije in bogoslovno učeni izdajatelj njen. Iskreno želeti in uči niti je. da bi vsak verni Slovenec in Slovenka to velepomenljivo Marijino pesem na pamet znal in poinen njen dobro razumel. Ta preslavna Marijina pesem ima neizrečeno obsežen pomen in tehtne nauke. V slavo Bogu in v češčonje Mariji Devici izpovem • Po večkratnem izgovarjanju, petju in premišljevanju te Marijine pes me sem se poleg druzega tudi zavzel za pravo ponižnost v duhu. sercu in dejanju. Silno nagnjen k oholosti in prevzetnosti v duhu in dejanju, sem se po tej pesmi skušal nagibati k pravi pobožnosti, se počel boriti proti napuhu, oholosti in se vaditi v čednosti ponižnosti. Vedno bolj spoznavam, koliko napuh škoduje. — koliko in kako je zapeljiv, — koliko dobrega odj -mlj i in uničuje. Kako in k •• liko sem z napuhom in nasledki n|--g-»vimi B »g« razžalil' Marijina p« s. m. up »m. m<- »«/Ira.lja gr»/ vite bolezni. HI 11 ÍU dUŠlIIllpuha o||o|..st| Usohiti l«'-k. zdravilo /o|« r napuh lu-ni in t-le-nt -Marijine besede v p-sini _K-r se j** o/erl irt ni/ kost dekle svoje,- .rt/.kp»pil j-- napuhnj - n« v mislih njih sepa" „Moj.«-n-- i- > l«-ž t vergel in ponižne povzdignil" poleg ' h Marijinih i»e-. 1: pa še živi in dejanski izgled pr.iv«* Mari|in<* ponižnosti. — Kterega pravoverueg.i kristjana in časti*--: a blažene Deviee Marije bi n * nakl -nil • k pravi ponižnosti. k t"j tem -ljni čednosti, k t» j materi m izvirku druzih čednosti ? Kdo bi n-- u-tra-il napuha tega vira pregreh, tega p«-rvaka vseh poglavitih grehov: kdo bi mu n«- začel nasprotovati. >■• / njim boriti, zatirati in vničevati ga? Sedanji Čas pa še osobito go.spodl|jej< • rez duše in telesa in zmožnosti njihove: napuh, ohol »st. m»-sena sladnost. nečistost in hlepenje p « denar u in blagu — lakomnost; tem treni zléiu nasprotno pomor ima tudi Marijina |>esein tem treni pregreham nasproti naj veljajo tudi šniaruire /.a duhovne vaje. Marija Devica, najlepša lilija, venni«-a in solnč-ni'-a inajnikova v množili pomenih, naj nam b»»«|e tudi lep in priličen pomen sv. rožnega venca. Pervi veseli del rožnovenški naj nam predstavlja bela lilija in nas spodbuja za čednost sv. čistosti dušne, sefrn«-. telesne, samske in zakonske; pridenimo beli liliji s. lepo-duhtečo vijolico, znak. „simbol- Jezusove in Marijine ponižnosti, za katero si osohi'o prizadevajmo kajti brez ponižnosti prave prazna ju vsa služba Božja, vsa dobra dela, vsa pobožnost. vsa opravila trudi in težave; brez prave ponižnosti ni pri Bogu dopadljivosti. ni milosti, ne zveličanja po telesni smerti. Drugi — žalostni del rožnovenški ru«le«V ranjeni in kervavi del: predstavlja lepo rudeča v»-rtni«a obraščena po steblu s ternjem. Ta vertni«-a je po menljivi znak kervavih niti in hritkostnega trpljenja Jezusa Kristusa. Gospoda našega, in dušnih bolečin Matere Božje - Device Marije, ob jednem pa tudi velegoreče ljubezni Jezusa in Marije. Spodbuja na-vse to k zatajevanju samega sebe. k studu do greha k pravi spokornosti. k voljnemu |»«»terpljeiiju in goreči ljubezni do Boga in bližnjega Tretji — častitljivi d»'l. ložnovenški je solnčno svitli. rumeni del; njegovo znam-mje je I.-¡»o zlato rumena cvetlica solnčnica. vedno obračaj«; se za solneem. Solnčni<-a naj nas spodbuja obračati se vedno za solneem vse resnice in pravi«-»*, ki j«* Kr: stus Bog-Človek; ozirati se. hr-peiieti in želeti p svitli nebeški domovini, kamor sta šla Jezus in Marija: zreti po svitlosti sv Duha: na Zemeljsko minljivo blago in stvari n«; navezovati se. vedu«» misliti, da ta svet ni prava naša domovina, da nam staln«*ga obstanka tukaj ni. da nič svetovno zeme|jsk«-ga s«*l»»» v večno domovin«» vzeti ne m«nvmo. - Vsak dan moramo torej vsa dela in «»pravila obračati na Boga nj«;mu na čast po njegovi volji. Spodbuja nas. ak< bodemo po Jezusu Kristusu živeli in se ravnali, za Jezusom in Marijo h«»«lili. z Njima t«*rpe|i. žalovali ii» volj«» < »četa nebeškega spolnovali. da bod-'in«» tu li častito od smerti vstali in v«;čn«> v n»*b«*sih se ve>«;lih Prav opravljani in pretnišljevani sv. rožni venec tor«*j neizrečeno pomaga zmag«»vati in zmagati napuh. nečistost in lakomnost — svet. meso in satana; spodbuja nas k veri. upanju, ljubezni, in k vsem lepim in svetim čednostim; sprosijo se po njem milosti, dobrote in pomoč Božja, varstvo in pomoč Marije Device. Matere milosti Božje. Vedno radi. iskreno, pobožno in s premislikorn *oraj opravljajmo zmagoslavno, velekoristno in mnogo-zaslužno molitev sv. roženvenea. osobito pa tudi v Marijinem mesen inajniku! Lepo. vzvišeno in dostojno kinčajmo s cvetlicami. lučieami in drugim cerkvenim lepotičjem podobe Marije Device na oltarjih v cerkvah, doma po hišah, v kapelah, k a pel i on h. na znamnjih. Še bolj pa si kinčajmo duše in serca svoja v kapelice in oltarje Jezusa in Marije s pravo skcsanostjo čez vse grehe, z resničnim spreobrnjenjem k Bogu. s pravim po-boljšanjem. s spokornostjo. ponižnostjo in drugimi svetimi čednostmi. Spletajmo vence in zlagajmo ■^opke Mariji Devici iz nevenljivih cvetlic sv Rožnega venca in dobrih del in lepih čednosti. Izmed raznih in mnogih lepih darov, katere bi še posebno prinesli in darovali Božji in naši ljubi Materi Mariji, po Njej pa Bogu trojnojedinemu. naj bi bil tudi nastopni za letošnji majnik: Naj bi se v Sloveniji na več krajih cerkveno vstanovila prava velika dominikanska rožnovenška bratovščina s pooblastilom redovnega dominikanskega generala v Rimu, in to s privoljbo dotičnega škofa. Kjer pa že je ta velekoristna bratovščina vpeljana in pravilno vsta-novljena. naj bi se živeje in iskreneje cerkveno-Iružbeno jx> pravilu vodila in obderžavala. In naj bi sp«>čel... vspevale in izšle točne in izverstne rožno-v.*nške družbene podučljive molitvene knjige z vsemi pravili in odpustki, pravicami in dobrotami te velike loininikanske rožnovenške bratovščine, katere udov je že mnogo v Sloveniji in bi jih zamoglo še tisuč-krat več biti. Neopisljivo veliko bode storil v večjo -r«a in sv. Antona Puščavnika. I. Bratovske zadeve m o 1 i t v e ii e jr a apostoljstva Nameni za mesec maj (veliki travni a i Glavni namen: A rt\ke druži»-. "». S. «iothard ol.ihia v.h-hžha pri pr......siiali kri/, v teden. Katoliška dijaška društva (Mvernjenje velikih razpel*:i Na živeih holui. božjastni. 0. S. Janez pred lat. vratmi Pa/.Hijenje poWm-t presv. Seiea Jezusovega. Dušna in tehtna krepko.-» duhovu-v 7. V ne ho h o d Kristusov. Poživljeuje upania v veeno zvelieanjc-. Z.i nehesa ogoljufani delavski -tan. 8. Pri kazanje sv. Mihaela vik-e^a .»n - 1 . Varstvo sv. ktiv*iib družb • »dv*t-njenje neiiravnih spisov. i*. S. lircgor N a z i a u a ii. <"eik*v v julrovih -želah. Katoliška mladina na visokih šolali \ a/.ie* /uaii>tve!i« oodjetje i halje nad • li Bratovske zadeve N. lj. Gtospč presv. Jezusov. Seroa. V molitev priporočeni: Na milosti ji ve priprošnje N lj. «i. pie>v. Je/u-o\>^ Serea. sv. .Jožefa, sv. Nikolaja, s-. li«-rm.u!oia in Koituiiat. naših amr»djev varhov in vsili naših patroiiov I loj dobioti, Od Ve|'lli od naše dežele poboj«». lllll«»!"»- ill salUoll|o|v. odpa in hrezverstvo. prešestvanje in vse nečistosti. >ovraštv; preklinjevanja in vse jtošastne po-irrehe in v.-like u*-M«-«'e. — Vojak, ki ima kmalo doslužiti. za -re,-no prhoiuios» pt -poroeell Naši ljubi liospej. sv. Juriju iu .-V. Kloti.allU Polna o-el,a za pom«»e. — PripoiWeu hud prostomi-liak n * gov«-mu aniielju varhu. njegovemu patronu in Naši li'il* (• ospej presv. Jezusovega Sena za .«.preolM-rujeiiie: zakaj t zagrizeiijak ne hi» gledal I »ožjega ««hlieia. <•»* "a I loj s • >,-dežem milosti n»- spreoberiie. k*r «>n v-T.ko p.-ha /. > i.w- »irjanje kraljestva satanovega. Naj Ki taki. ki pri I logu več pr«iiior.jo. kak'- i*dn»-vni*-.- zanj opravljali. — V bratovsko »ii<'lit.-v s»* priponka na «mVsii hud«« bolna /.«-na. la '»i na Marijino piošni«» /.««p«» zdravje z;i«l«'bila. ako j.- |5«.žja v«»lja. Kn t"riiit za bratovščino N;i<»- |jril»*- i»o>pe isino oddali g. Magajniku Vr t — Mati priporoča svojega sina z«»per slabo • Iru-'-ii pa in vs»* .l«ma«V za p«>t»-r| ežljivost in liu>H*z«*ii. Zalivale. M«'i»-ga -fii iifgii -kor» j ni«* vm- govoriti: prip«»r»»«*-ili pa -ni" i i 11 M K «Vrngi«»bški in sv Antonu l'a.| , in začeli 9 ln»*vni««> In u-lišani sni«« bili tak«», nT|ii. Toraj hvala v»« na dobrotljivemu l»ogu. M I! 1'••rngrol»ski »n sv. Antonu K. Listek za raznoterosti. K tristoletnici sv Alojzija. Pole za vpisovanje otrok naj b«>«|n papir za pisma veliko oblike, katera ima ravno _»:; r-m. na ši rjavo in 29 r-tn. (santimetrov) na dolgost 11 'o tem na j so popravi pogrešek v zadnj. listu. Vri Sveti ' »r«* sov svojem apostoljskem pismu 1. Jan. ž«» za samo vpisovanje svojega imena v imensko knjiLr«« i Albumi podelili odpustka sedem let in sedem kvadragon. Ta knjiga je toraj važnega pomena Da se pa delo olajša, smejo starši, katehetje. izgojitelji poleg svojega imena tudi mladino sami na po|o zapisati, zlasti oni. kjer otroci še ne morejo lahko sami pisati ter jim potem njihova imena le preberejo ali brati d.ije. razloživši jim na kratko veliki pomen vpisovanja, pole naj se odpošljejo pravočasni» načelniku odbora za praznovanje tristoletnice sv. Alojzija vis. č. kan. in dekanu J. Flisu! —r Podobice v ličnih barvah s slovenskim berilom ponnje _Kitni, bukvama" loo podobic <;o kr. Dobivaj«. se tudi večje s podučnimi verstieami branja. Maribor. Preč. g. dr. Andr. Suhač. župnik pri sv. Ani n:i Krembergu. prevzame opravila Št. Lenarške dekanije (\ g F So.štaršie. kapi. pri sv. Lenartu, j«' postal ondi proviz<>r V Dolini danes imendan in Toletniea pn. gosp. dekana .1 Jan .a Slava' Znamnja časa! Nenavadno veliko tatvin, sle-parij. rop«.v in morij časniki neprenehoma nazna-nujejo. To pa veči del od mladih ljudi. Meri se 1«» na bogate in premožne «.sebe. Tu imate sad liberalne r-re. nove šole in strahu pred volitvami konservativnih in katoliških m »'»ž! Pariz. P«» vojašnicah in terdnjavah j«* bil P», t,, m. raznesen razglas v karih r.oooo iztisih, s kteriin prekucnili litijska jo k rogovilstvu in moriji 1. maja — Tak •> j«*! Kolikor bolj novi psevdoliberalizem Cerkvi rok«' veže. toliko večjo moč razodeva pekel. Svet. Zvito mrež«» tanko Pajek si nastavi. Muha dere v zanjko, Pajek j«, zadavi. Saj ni pajek pervi. Muham da nastavlja. Brata brat po kervi V mreže svoje spravlja. Svet je kača stara. Kdo jo more streti V Ko človeka vara. Dokler je na sveti. Dobrotni daroyi. Za opravo nbožnili ••«•rk«-v naš»' skotijo; Ljril.no 1 1 •»|.l. So kr. — Zaljna p«. ^ župniku I. I rba-niju 23 -lv. Duha v V. lik-iu T.rnu 2 gl«l. »»O kr — Z V.-rli[.o|ja pri Vipavi lo gld. 50 kr — Iz Slavili«- 57 gld. 91 kr. — Iz Št. petra pri Slavini 17 g M. 9 kr. — Z Motnika 15 gl«l. 45 kr — I/. Ilot.-lerši.-e 15 «M. — Z Rake 32 gl.l. — h Lasi.- 19 «rM. _ s Prema lo a\<\. 10 kr. — Z Iiad«»vi«-e 20 gM _ /t Zgornje Ue>ni«-e 1»; — Z Lozii- 12 gld. — S Poloma Di gld. 15 kr. - Iz šent-Vida pri Zati«*-ini 3o gld — Z liaM* na iior.njsk«-ni 20 »¡Id. — Iz l!oiovni«-e 4o gM. — Iz i ion.*i.-.* 3Š gld — Z Pd«'«k «M. Z a m i s i j o n s k o h i s «• v K o č »• v j i: Prelepi dar 200 gld od «*-ast. »osp. A nt. Iloč-evarja. župnika v št. Joštii. (IV- najlepša «lobrotljivost, ki o|«-«la |,a najlepše namen«- v «*-ast P,ožjo in zveli<*anje duš tuli jo ta«-ih krajih. kj«-r s- za najviše namene |e z najve«*-«» težavo da kaj d«»s««či. li.idi s tiui izrečena preserčna zahvala od prejemnika in o.| onih. katerim j«* dar namenjen. njemu iu vsem dobrotnikom. Vivant se-«|ii»-ntes S.) — V. č. g. župnik A. tiolobič 5 gld.: v. .*• g. župnik J Do|«-in- 2 gld. Za dijaško mizo: čast. g. Fr. Mekinee 2 gl«l. — *'. g. župnik Jan Teran 1 gld. 50 kr — IVeč. g. župnik Jan Potočnik 5 gld. — C. g. župnik Ant. Jamnik 15 gld — «' g župn. M. Jereb Jav. 3 gld. »io kr. i Drugo opravljeno: naročn. za '/« leta 2 gld 20 kr.; tedaj ostalo »jO kr . ki s«'in jih «Ijal za dijaško m.. «*•«• j«- prav? Vr i — Za pridu«-«lijake 1». 5 gld Za sv Detinstvo: Iz Kranja 15 gM. — čast. g. Matej Sitar, kapelan na Verhniki. 37 gld. — Čast a. ]Van Miiller. kapelan pri D. M. Polji. 24 »M. — Cerklje na" iiorenjskeiii po č g. župniku 15 gld. Za varli e l> ožjega groba: Iz Zaljne po čast. g. župniku Lovr. I ibaniju 1 gld. 87 kr. — Z lirezovea po preč. g župniku 3 gld. — Po prečast. d.-kaniji L«»skovški : Leskove«- 5 gld . Hoštanj 3 gld.. K riževo 4 gl«l. 30 kr.. «Vrklje ; gld i»0 kr.. št. Jernej 3 gM. 50 kr . Stud«'ne«-1 g d. Za atrikanski misijon: «J Ivan Volt' v ()silni«-i 3 gld — Z l>r«zov«a po preč. g. župniku 5 gld. Za n a j po t r eb n i š i mi s i jo ne: Č. g. župnik Jan T«-raii 2 gl«l Za misij one: Z Urezov««* po preč g. župniku 2 jžM. Za napravo s«* s ter sv Jožeta v .Jeruzalemu. I'«» preč. g. župniku .Jan. Potočniku 5 gld. Za atrikanski misijon v Marianhiln: l>. P». 20 gl«l. — r. g. župnik št. Joški A. Hočevar 3 gld. Za p o g o r«-1 «• e v A m brusu: 'g. župnik St. Joški 3 gl.l Za sv. Očeta: <\ g. župnik Št. Joški 5 gld. 40 kr. Z a odpravo s u ž n j o s t i v Afriki : št. Joški č. g. lik A. Hočevar 3 gld. Odgovorni vreiuik: laika Jeran. — Tiskarji in založnihi: Jožef Blaznikovi nasledniki v Ljubljaui.