Jugoslovanska wojsica in slovenska milica ¥ vrtincu politike © [ 0 koncu osemdesetih let’ Osemdeseta leta 20. stoletja so bila v drugi Jugoslaviji - v državi, v kateri smo živeli Slovenci od leta 1945 do njenega konca oziroma do osamosvojitve leta 1991 - krizna. Križaje bila splošna, vseobsežna, in je državo dokončno pokopala. Kazala se je na vseh področjih družbenega življenja, od gospodarstva prek političnih razmer, ld so se izražale v nedelovanju ali nedoslednem delovanju državnega organizma, do pojavov nacionalnih trenj, najprej na Kosovu, kjer je že marca 1981 prišlo do krepitve zahtev tamkajšnjega večinskega prebivalstva - Albancev, kot jih je opredeljevala ustava - po njegovi večji vlogi v pokrajini in drugačnemu položaju pokrajine v razmerju do republike Srbije. Krizne razmere so se stopnjevale z zaostrovanjem gospodarskih razmer, z nedelovanjem t. i. dogovorne ekonomije in z večanjem dolga države do tujih upnikov ter so v drugi polovici osemdesetih let postale takšne, da ni bilo več povsem jasno, kdo pije in kdo plača, natančneje kdo bo plačal. Iz laize je jugoslovanska država prešla v kaos. Ta je bil sicer nekako nadzorovan, vendar je bilo anarhične razmere čutiti na vseh področjih političnega življenja. Erozijo je doživljala tudi Zveza komunistov, Id je bila ustavno opredeljena kot »glavni pobudnik in nosilec politične dejavnosti za varstvo in za nadaljnji razvoj socialistične revolucije in socialističnih samoupravnih družbenih odnosov« (Ustava SFRJ, 1974, točka Vlil/odst. 2) in je obvladovala celotno družbo in državo. Kot enega »temeljnih stebrov« jugoslovanske države jo je ogrožal pojav nacionalizma, ld se je začel širiti iz Srbije, potem ko je tam vodenje komunistov prevzel Slobodan Miloševič in začel uresničevati Memorandum Srbske akademije znanosti in umetnosti glede srbskega nacionalnega vprašanja s poudarkom na oblikovanju Velike Srbije. Sprva je to prikazoval kot reformo jugoslovanske države, s poudarkom na njeni centralizaciji in prevladi Srbije kot številčno največje jugoslovanske republike, nato pa je odkril svoj pravi cilj - iz Jugoslavije napraviti »Srboslavijo«. Krizne razmere, ki so bile posledica številnih gospodarsldh in političnih dejavnikov iz preteklosti, je zaostrilo »dogajanje naroda« v Srbiji, kot so poetično imenovali t. i. mitinge, zborovanja, na katerih so tamkajšnje oblasti podžigale nacionalne strasti z zahtevami po reformi države po srbskem modelu. Krizne razmere, ki jih je zvezna politika skušala sicer obvladovati, so vse bolj prehajale v anarhijo. M nožična zborovanja na nacionalistični podlagi kot sredstvo srbske politike so skušali prenesti tudi v druge dele jugoslovanske države. Ko so jih skušali organizirati tudi v Sloveniji, pa sta se temu postavili po robu slovenska politika in milica. Vsesplošne krize sicer slovenska politika niti slovenska milica nista mogli preprečiti, je pa bila v Sloveniji preprečena anarhija, ld so jo želeli iz Srbije povzročiti v Sloveniji. VAROVANJE, ZAŠČITA, OBRAMBA V kriznih razm erah v zadnjem obdobju druge jugoslovanske države sta imeli posebno vlogo talco vojska kot milica, lei sta morali po ustavi in v skladu z zakoni varovati državo in družbo. Bili sta organizirani in uniform irani del sistema splošne ljudske obram be in družbene samozaščite. Vsaka je imela glede tega svoje naloge in predpisane načine delovanja. Vojska in milica sta ščitili državo in državljane ter sta predstavljali nadzorstveni, pa tudi represivni aparat. Zagotavljali sta ozemeljsko nedotakljivost in celovitost države, red in mir, varovali pa sta tudi politični sistem. V obdobju od konca druge svetovne vojne do razpada jugoslovanske države sta stalno doživljali spremembe, ki so bile bolj ali manj odvisne od političnih razm er tako v tujini kot tudi doma. Notranjepolitična dogajanja so vplivala zlasti na milico, spremembe v vojski pa so bile povezane tako z notranje- kot tudi zunanjepolitičnim i in vojaškimi dejavniki. Predvsem jugoslovanska vojska je želela postati odločilen politični dejavnik pri reševanju krize in države, saj se je štela za enega od temeljnih kam nov druge jugoslovanske države in za njenega prvega varuha. V času zaostrovanja krize v drugi polovici osemdesetih let sta tako »obrambna ministra« admiral Branko Mamula in general Veljko Kadijevič vse bolj posegala na politično področje. Ker je vojaški vrh želel delovati kot odločujoč politični dejavnik, je, sklicujoč se na spremenjene zunanjepolitične razmere, leta 1988 izvedel reorganizacijo jugoslovanske vojske. V času zaostrovanja krize v jugoslovanski državi in polarizacije ne le na nacionalni podlagi, am pak tudi zaradi različnega razumevanja nujnih reform družbe in države, ld naj bi omogočile, da bi le-ta preživela, sta se vojska in milica v Sloveniji začeli kazati kot organizaciji, ki imata sicer isto vlogo, vendar različne poglede, predvsem pa različne cilje. Vojska se je tako zavzemala za centralizacijo države na upravnem in političnem področju in za ohranitev političnega monopola ZK in je bila sredstvo zveznih oblasti. S takšnim i pogledi se je začela zbliževati s srbskimi. Na drugi strani pa je bila slovenska milica usm erjena v slovensko stvarnost in v politično dogajanje, ld je takrat potekalo v Sloveniji. Slovenska milica je bila slovenska organizirana oborožena sila, ki je sicer delovala po ustavi, a tudi in predvsem po slovenski zakonodaji. Milica pa v nasprotju z vojsko ni imela posebnih političnih ciljev in je opravljala svoje naloge, kot jih ji je predpisovala zakonodaja. Medtem ko je vojska težila k centralizaciji in k lastni večji vlogi v političnem življenju, je slovenska milica zagovarjala decentralizacijo oziroma »federalizacijo« in še večjo profesionalizacijo. Tako se je »osamosvojila« in to je pokazala v praksi, ko se je soočila z eno od oblik jugoslovanske krize ob koncu osemdesetih let - z »ulico« oziroma s pojavom t. i. mitingov, ki so jih organizirali Srbi oziroma srbske oblasti. S tem je stopila slovenska milica v politično areno kot jasno oblikovana profesionalna organizacija, k ije imela nalogo skrbeti za javno pa tudi za državno varnost v Sloveniji in Slovenije v njeni tedanji ustavno opredeljeni suverenosti. *** Milica je bila sprva vojaško organizirana, kar je ostala do leta 1956, in povsem centralizirana. Do konca leta 1950 je nosila ime N arodna milica, nato pa so jo poimenovali Ljudska milica. To je bila do leta 1964, ko je v skladu z usmeritvijo nove ustave iz leta 1963, s katero je bilo tudi ustavno opuščeno obdobje t. i. ljudske demokracije in poimenovanje vsega z »ljudska«, postala Milica. V republiško pristojnost je prešla konec leta 1966 oziroma s slovenskim zakonom o notranjih zadevah aprila 1967. V zvezni pristojnosti so do leta 1972 - ko so prešle s slovenskim zakonom o notranjih zadevah v pristojnost republike - ostale še zadeve v zvezi z uporabo prisilnih sredstev, uniforme, oborožitve, označbe funkcij.6 0 Ko se govori o milici v času druge Jugoslavije, mnogi (če ne kar večina) po navadi najprej pomislijo na tisti njen del, ki se je nanašal na varovanje ustavne ureditve, torej političnega sistema. Milico, kije skrbela predvsem za zadeve javne varnosti, »zadeve varovanja življenja ljudi in premoženja, vzdrževanja javnega reda in mira, urejanja in nadzorovanja prom eta na javnih cestah, preprečevanja in odkrivanja kaznivih dajanj, odkrivanja in prijem anja storilcev kaznivih dejanj in drugih iskanih oseb ...«, kot je to opredelil zakon o notranjih zadevah,6 1 se nam reč preprosto enači s politično policijo, Upravo državne varnosti, t. i. Udbo (b kot bezbednost, tj. varnost) oziroma Službo državne varnosti, kot se je uradno imenovala od šestdesetih let dalje. Vendar to ni bila glavna naloga milice, ki je imela v drugi Jugoslaviji prav takšne naloge, kot jih opravljajo policije v državah širom po svetu, nam reč varovanje življenja ljudi in premoženja, javnega reda in m iru itd. Milica je varovala tudi ustavno ureditev, čeprav je bila za to sicer odgovorna SDV v okviru sekretariata za notranje zadeve oziroma »notranjega ministrstva«. V dogajanje, v katerem so bili konec osem desetih let udeleženi 60 Čelik, Policaji, str. 17. 61 Čelik, Naše varnostne sile, dok. 39, str. 236. organi za notranje zadeve v Sloveniji, ki so v posam eznih trenutkih igrali kar odločilno vlogo, so bile nedvomno vpletene tudi obveščevalne službe. Delovale so - kar je sicer njihova značilnost - v ozadju, bolj ali manj tajno in so nedvomno imele vlogo v dogajanju, zlasti pri političnih dejavnikih, pa tudi v vojski in v dejavnostih milice, povezanih z določenimi zadevami. Milica se je reformirala v sldadu z razvojem družbe oziroma s federalizacijo države, ki je zagotavljala vse močnejši položaj republik v razm erju do jugoslovanskih oblasti. Decentralizacija milice in njeno »osamosvajanje« sta se začela po političnem obračunu z Aleksandrom Rankovičem - dolgoletnim vodjem politične policije in glasnikom centralizm a - na partijskem plenum u na Brionih 1. julija 1966. Z njegovim političnim padcem je celotna milica, ne le politična policija, doživela »očiščenje in pomlajenje«. Predvsem so bile takrat celotne notranje zadeve decentralizirane. Republike so od zveze prevzele večino pristojnosti za urejanje področja javne varnosti na svojem območju. Aprila 1967 je izšel prvi slovenski Zakon o notranjih zadevah,6 2 ki ga je sprejela slovenska skupščina. To je bilo za slovensko milico prelomno, saj je postala bolj slovenska. Istega leta poleti so na mejnih prehodih začele delovati postaje m ejne milice in slovenski miličniki so nadzorovali prehajanje meje, medtem ko je carina ostajala centralizirana. Jeseni je začela delovati Šola za miličnike kadete. Z jugoslovansko ustavo, sprejeto 1974, s katero se je jugoslovanska federativno organizirana država še bolj federalizirala, so nastali za slovensko milico pogoji za dodatno »osamosvojitev« od državnega centra. Leta 1974 je Slovenija na temelju zakona o notranjih zadevah, ki je začel veljati novembra 1972,6 3 za milico sama predpisala uniforme, pa tudi emblem, ki je vseboval obris Triglava.6 4 Slovenski miličniki so našitek v obliki ščita nosili na levem rokavu uniforme, kar je vzbujalo v vrstah milice iz drugih delov Jugoslavije očitke, da gre za nacionalistično obeležje. Kljub pritiskom iz »centra« in tudi drugih republiških vodstev milice se vodstvo slovenske milice tem u ni odreklo.6 5 »Napad« na »slovensko uniformo« in emblem s Triglavom je republiški sekretariat za notranje zadeve odbil s sklicevanjem na slovensko zakonodajo o notranjih zadevah in o delovanju milice6 6 in tudi s pom očjo slovenske politike.6 7 62 UL SRS, 13-99, 6. 4. 1967; objavljen tudi v: Čelik, Naše varnostne sile, dok. 35, str. 206-211. 63 UL SRS, 47-359, 16. 11. 1972; objavljen tudi v: Čelik, Naše varnostne sile, dok. 35, str. 206-211. 64 UL SRS, 31-390, 16. 10. 1974; Čelik, Policaji, str. 89. 65 Dnevnikov objektiv, 4. 4. 2009, str. 11, Danes je roka politike desetkrat daljša kot v mojem času : intervju Janez Winkler, upokojeni načelnik policije (Uroš Škerl Kramberger). 66 Čas, Vloga in dejavnost slovenske milice, str. 35. 67 Bukovnik, Sever, str. 162-163, Pogovor s Tomažem Ertlom, republiškim sekretarjem za notranje zadeve. Pri zveznih oblasteh, zlasti v vojaškem vrhu, je bila z dvomi sprejeta tudi slovenska posebnost v celotnem sistemu splošne ljudske obrambe, Narodna zaščita. V Sloveniji je bila želja zgraditi celovitejši sistem narodne zaščite kot del oboroženega odpora. Tega v Beogradu niso sprejeli z odobravanjem, saj so menili, da gre za poskus slovenskega obrambnega »separatizma«, ker zvezne oblasti ne bi imele nad NZ popolnega nadzora. V drugih delih Jugoslavije namreč NZ kot del oboroženega odpora ni imela tradicije in zato ni bila vnesena kot »formacija« v jugoslovanski obrambni sistem. V Sloveniji je bila NZ znana kot del oboroženih sil slovenskega osvobodilnega gibanja med drugo svetovno vojno; zlasti v Ljubljani je bila v letih 1941-1943 oblika »mestne gverile«, od spomladi 1944 pa je opravljala v okviru slovenskega osvobodilnega gibanja in slovenske državnosti, ki jo je to vzpostavljalo, tudi naloge, kakršne ima sicer policija. V zakonodaji SLO in DS je bila NZ v Sloveniji opredeljena v Zakonu o spremembah in dopolnitvah zakona o notranjih zadevah leta 1976.6 8 Bila je sicer opredeljena kot organizacija »za varovanje pogojev dela, družbene lastnine 68 UL SRS, 23-1058, 11. 10.1976; objavljeno tudi v: Čelik, Naše varnostne sile, dok. 38, str. 232. in objektov skupnega pomena, za varovanje reda in svojega premoženja ter za zagotavljanje mirnega in varnega življenja«, ld so jo ustanavljala podjetja (»delovni ljudje in občani v temeljnih organizacijah združenega dela«) in krajevne skupnosti, v neposredni vojni nevarnosti in v vojni pa ima določene naloge v okviru splošne ljudske obrambe. Pripadniki NZ so imeli dolžnosti, ld so bile podobne nalogam milice, in so bili lahko oboroženi, »če ne morejo z drugim manj nevarnim prisilnim sredstvom odvrniti neposrednega napada, s katerim je ogroženo njihovo življenje, ali neposrednega napada na objekt, ki ga varujejo«. Orožje in opremo za NZ so financirala podjetja in občine. Glede oznak, nabave orožja in posesti, nošenja orožja NZ in o obveznosti organov za notranje zadeve do enot NZ je republiški sekretar za notranje zadeve izdal pravilnik in talco je bila NZ del resorja notranjih zadev oziroma natančneje milice. NZ, kot jo je opredeljevala slovenska zakonodaja, je bila pom ožna varnostna in obrambna sila in je bila - kot tudi milica - sestavni del oboroženih sil v vojni ali neposredni vojni nevarnosti. Po zakonu iz leta 1976 je bila sestavni del sistema SLO in DS, ne pa podaljšana roka organov za notranje zadeve. Glede na to, ledo je enote N Z ustanavljal in kakšne so bile njihove naloge, je bila N Z predvsem v vlogi družbene samozaščite. Kljub temu da ni bila podaljšana roka milice, pa je bila z njo tesno povezana. Slovenska posebnost pri organizaciji SLO in DS z NZ je m otila predvsem vojsko, njen vrh, pa tudi v zveznem sekretariatu za notranje zadeve tej niso bili naklonjeni. NZ je bila ob koncu osemdesetih let aktivirana; potekala so stalna usposabljanja njenih pripadnikov, za kar je skrbela milica. Milica je leta 1987 pomagala pri usposabljanju 38.556 pripadnikov NZ.6 9 Hranila je tudi njeno oborožitev, zlasti tistih enot, lei so bile vezane na krajevne skupnosti. Šlo je sicer za staro orožje in milica je izločila neuporabnega, večino pa je leta 1989 servisirala in konzervirala. Pri tem je sodelovala tudi vojska, čeprav njeni pripadniki niso vedeli, zakaj to počnejo.7 0 VOJSKA IN NJENA POLITIČNOST Za razliko od milice, lei je z večjo federalizacijo države in večjo vlogo republik doživela tudi decentralizacijo in je postala bolj republiška, bolj nacionalna, je vojska ostajala centralistična. Bila je glavni glasnik centralizma in podtalni 69 Čelik, Policaji, str. 40. 70 Intervju Pozvek, 31. 3. 2009. oster kritik federalizacije Jugoslavije, kot je to urejala zadnja jugoslovanska ustava. Vojaški vrh je v nasprotju z razvojem organizacije jugoslovanske države stremel k čim večji centralizaciji in je nasprotoval vsaki obliki decentralizacije obrambe države. To je bil tudi temeljni razlog, zakaj je sumničavo sprejemal TO. Ker je bila ta pod nadzorom republiških oblasti in to vodilne politične organizacije in generali v Beogradu niso imeli popolne oblasti nad njo, so v njej videli zasnovo republiških arm ad in nevarnost, da bi se tudi vojska federalizirala oziroma izgubila monopol nad obrambo. Dejansko je jugoslovanski vojaški vrh potreboval dvajset let, da je spravil TO kot vojaško organizacijo pod svoj nadzor in svoje poveljstvo. To pa je bil prvi korak na njegovi poti v odkrito politizacijo vojske, kar se je zgodilo ob koncu osemdesetih let. Sorazmerno urejeno in utečeno delovanje jugoslovanske države se je na političnem področju dodatno razburkalo, ko se je začel v politično življenje kot samostojen dejavnik vključevati vojašld vrh. Napoved, da želi vojska oziroma njen vojašld vrh igrati vlogo v političnem življenju, se je pokazala že na 13. kongresu ZKJ leta 1986. Zaradi načel o organiziranosti ZKJ je imela »partijska« organizacija v JLA enak položaj kot republiške organizacije, kar je vojaškemu vrhu omogočalo, da se je legalno in legitimno vldjučeval v celotno politiko. Delegati iz JLA so talco na 13. kongresu ZKJ maja 1986 jasno izrazili svoje stališče glede reševanja krize, ko so menili, da ima v primeru, ko ZK in druge družbenopolitične sile niso sposobne voditi države, vojska vse pravice, da prevzame to vodenje. Takšen pogled je postajal vedno bolj jasno izpovedovan v naslednjih letih, ko se je kriza poglabljala. Vojska sije začela jemati pravico obrambe države »navznoter«, torej ne le obrambe neodvisnosti, suverenosti in ozemeljske neokrnjenosti države, ampak tudi z ustavo določene družbene oziroma politične ureditve. Postavila se je v vlogo varuha države navzven in navznoter. Pri tem je bil zlasti dejaven takratni zvezni sekretar za ljudsko obrambo admiral Branko Mamula. Vojsko je postavil v vlogo političnega subjekta, pri čemer m u je bila ta bolj sredstvo za uresničitev njegovih političnih ciljev. Želel je namreč biti pom em ben politik. Vojski je postavil nalogo, da za vsako ceno brani Jugoslavijo in njeno politično ureditev. S tem, ko je JLA »težila k prevzemanju politične vloge, je sama postala stranka v konfliktu«,7 1 Ici je izbruhnil v Jugoslaviji po letu 1987, ko je srbsko politično in državno vodstvo s Slobodanom Miloševičem na čelu začelo politični »pohod« za prevlado Srbije v jugoslovanski državi. 71 Meier, Zakaj je razpadla Jugoslavija, str. 97. Konec osemdesetih let, ko je jugoslovanska država na vseh področjih življenja zašla v krizo, se je odnos m ed slovenskim politično-državnim vodstvom in jugoslovansko vojsko politično zaostril. Tako so tudi Sloveniji začeli pripisovati separatizem in protirevolucijo, za kar so dotlej obtoževali le Albance na Kosovu. To je bilo predvsem m nenje jugoslovanskega vojaškega vodstva, katerega ocene je sprejelo tudi zvezno partijsko in državno vodstvo in talco vojaški vrh priznalo kot politični dejavnik. V politično dogajanje seje vojska povsem odkrito vključila septembra 1987. Takrat je Mamula izrabil razmere, nastale, ko je vojak albanske narodnosti v vojašnici v Paračinu s puško ubil štiri vojake. To so takrat zlasti v vojaških krogih, pa tudi v Srbiji, označili za »strele v Jugoslavijo«. Za predstavitev svojega političnega pogleda glede »obrambe Jugoslavije« pred »notranjimi sovražniki« je Mamula uporabil ZK, d aje poslal javnosti, predvsem pa politikom »opozorilo«, da se bo JLA odzvala. Na seji komiteja ZKJ v JLA 23. septembra 1987 je napovedal odločen spopad z vsem, kar ogroža temelje države, in za »kontrarevolucionarno ravnanje« razglasil »delitve in zapiranje ob istočasnem razraščanju sovraštva do drugih narodov«.7 2 M amula je takrat napovedal obrambo Jugoslavije, in to tudi za »ceno vojaškega udara«.7 3 Krivca za krizo v državi je vojska našla v slovenskem političnem vodstvu in njegovih reformskih pogledih ter v izvajanju reform v sami partiji, v »prenoviteljstvu«.7 4 Vojaški vrh je to ocenjeval kot večjo nevarnost za Jugoslavijo in njen politični sistem kot pav istem času rastočo politiko, lei je gradila na srbskem nacionalizmu in je dejansko »rušila« Jugoslavijo. Vzroki za politične poglede, kot jih je izpričeval vojaški vrh (sprva predvsem v okviru ZK na sestankih njenega ožjega vodstva, pa tudi na sejah CK ZKJ), niso bili le v politiki »prenoviteljstva«, am pak so segali v čas začetkov uveljavljanja obrambne zasnove SLO ob koncu šestdesetih let. Ker vojaški vrh ni našel drugega političnega in legalnega načina, kako obtožiti slovensko politično vodstvo, gaje začel obtoževati kontrarevolucije, kar je bila v takratnem jugoslovanskem političnem besedišču ena hujših obtožb. Za preprečitev kontrarevolucije so bili po prepričanju vojaškega vrha dovoljeni vsi »prijemi«, tudi vojaški. In s temi so slovenskemu državno-političnem vodstvu tudi grozili. Ena od točk, lei so jo v vojaškem vrhu našli proti Sloveniji in njenem u politi­ čnem u vodstvu, je bila tudi TO, lei naj bi imela preveč »nacionalno« obeležje, 72 Delo, 24. 9. 1987, str. 9, Pridobitve revolucije in celovitost SFRJ so predragocene, da bi jih lahko razprodajali. 73 Mamula, Slučaj Jugoslavija, str. 102. 74 O prenoviteljstvu gl.: Čepič, Čas prenoviteljstva. še predvsem v Sloveniji. Poleti 1987 se je vojaški vrh v zvezi s TO in NZ ostro odzval na govor predsednika Predsedstva SR Slovenije Franca Popita, ki ga je imel v Novi vasi na Blokah 4. julija 1987 (na državni praznik Dan borca). Po m nenju vojaškega vrha je Popit preveč poudarjal partizansko tradicijo in partizanski način boja kot edinega možnega v Sloveniji tudi v morebitnem vojaškem spopadu.7 5 To pa je vojaški vrh in Mamulo osebno zelo motilo, ker so v takem stališču videli zavračanje vojske in njene vodilne vloge pri obrambi države. Ne le nestrinjanje s Popitom, am pak tudi stališče slovenskega državno- političnega vodstva glede zastopanosti slovenskih starešin v vojski je vojaški vrh ocenil za grožnjo »enotnosti oboroženih sil«, posebno JLA. Prevladovalo je mnenje, da bi uvedba nekaterih predlogov lahko vodila tudi k ustvarjanju »republiških vojsk«.7 6 Odkrito nesoglasje med JLA in Slovenijo je izbruhnilo v začetku februarja 1988, ko je dnevnik Delo objavil članek o Mamulovem potovanju v Etiopijo, kjer se je v okviru vojaško-tehničnega sodelovanja m ed državama pogovarjal tudi o prodaji jugoslovanskega orožja.7 7 Še bolj je M amulo in vojaški vrh razburil uvodnik v tedniku Mladina z naslovom »Mamula go home«.7 8 Predvsem ta članek, v katerem je bil jugoslovanski »obrambni minister« označen za trgovca z orožjem, je vojaškemu vrhu služil za »kronski dokaz«, da v Sloveniji vlada sovražen odnos do JLA. Potrditev za to prepričanje so našli, ker se na stališča, zapisana v članku, nista ostro odzvala slovenski politični vrh in tožilstvo. »Napadi na Mamulo« so vojski služili za politizacijo svojega odnosa do slovenske politike. Neodzivnost slovenskega političnega vrha in slovenskega sodstva glede »zaščite« Mamule je tega spodbudila, daje začel ukrepati sam. O »kontrarevoluciji« v Sloveniji je vojaški vrh razpravljal 25. marca 1988. Po seji pa je Mamula v navzočnosti »obrambnega ministra« Veljka Kadijevičeva ukazal generalu Svetozarju Višnjiču, komandantu 9. armade, ld je »pokrivala« Slovenijo, naj se pri slovenskem notranjem m inistru Tomažu Ertlu pozanima, kakšni bi bili v Sloveniji odzivi na morebitne aretacije in kazenski pregon, ld bi ga sprožil vojašld tožilec proti piscem člankov o JLA v slovenskem časopisju. Višnjić je nato v pogovoru ponudil Ertlu tudi pomoč vojske pri dušitvi predvidenih nemirov, do katerih naj bi prišlo, kar je vojašld vrh pričakoval, po aretacijah. O nam erah vojske in »ponujeni 75 ARS, AS 1589, Predsednikova dejavnost/Kučan, šk. 12. 76 Prav tam, Politička informacija za juli 1987. godine Predsedništvu CK SKJ. 77 Delo, 4. 2. 1988, str. 16, Avgust Pudgar : admiral sredi lakote. 78 Mladina, 12. 2. 1988, M amula go home : uvodnik. Kdo je bil avtor uvodnika ni bilo kljub sodnem u procesu proti Mladini v zvezi s tem člankom nikoli uradno pojasnjeno. pomoči« je Ertl obvestil predsednika predsedstva CK ZKJ Milana Kučana in slovenskega člana Predsedstva SFRJ Staneta Dolanca. Kučan je takšno dejavnost ocenil kot željo po ukrepih, značilnih za državni udar, in o tem spregovoril na seji zveznega partijskega predsedstva 29. marca 1988. S tem se je načrt vojaškega vrha, da bi v Sloveniji z aretacijami kritikov vojske izzvali demonstracije proti JLA, vojska pa bi nato pod pretvezo lastne zaščite lahko posredovala proti civilistom in hkrati dokazala, da slovenska oblast ne obvlada razmer in ji je zato treba »pomagati«, izjalovil. Ko pa je magnetogram njegove razprave prišel v slovensko javnost, je načrt vojaškega vrha postal javen in je razburkal politično dogajanje. Vojaški vrh pa je našel možnost, ki jo je načrtoval, z aretacijo treh novinarjev Mladine, med njimi tudi Janeza Janše, in pripadnika JLA Ivana Borštnerja, ki je novinarjem Mladine izročil kopijo zaupnega ukaza o poostritvi bojne pripravljenosti enot JLA v Sloveniji. Tega je v začetku 1988 izdal poveljnik 9. armade JLA v Ljubljani. Najdba kopije zaupnega dokumenta pri Janši je vojaškemu vrhu prišla prav, saj je lahko zahteval njegovo aretacijo in dočakal odziv slovenske javnosti, kot si je želel »po scenariju« s konca marca 1988. Ni pa se mogel odzvati tako, kot si je takrat zamislil, kajti vojska je ostala sama, brez podpore slovenskih oblasti in milice, ki je skrbela le za javni red, ko so ljudje pred vojaškim sodiščem v Ljubljani izražali svoje negodovanje. Že pred tem so v vojaškem vrhu iskali »izgovor« za odkrit nastop in so v drugi polovici leta 1986 in v začetku 1987 začeli tudi z operativnim i pripravami. Te so pripravljali v ožjem krogu pod vodstvom Mamule in s tem ni bilo seznanjeno »visoko vojaško telo«, ker naj bi bilo to »tvegano pred uro odločitve«. Takrat so tudi sklenili, da m ora biti TO podrejena JLA.7 9 M amula je tako pripravil zasnovo tistega, kar je bilo uveljavljeno z reorganizacijo vojske v letu 1988 oziroma v začetku leta 1989, ko je reorganizacija zaživela. Prvi korak v tej smeri je bil preimenovanje generalštaba JLA v generalštab oboroženih sil, naslednji pa reorganizacija in sprememba obrambne doktrine z oblikovanjem t. i. bojišč.8 0 Reorganizacijo je vojaški vrh izvedel iz političnih razlogov, predstavljal jo je kot vojaško strateško. Namesto dotedanjih armad, katerih operativnost se je dokaj skladala z republiškimi mejami, v prim eru Slovenije povsem, saj je bila 9. arm ada nameščena v Sloveniji s kom ando v Ljubljani,8 1 se je vojaški vrh odločil za 79 Mamula, Slučaj Jugoslavija, str. 88-89. 80 Vrtar, Nekaj vedenj o vlogi oboroženih sil Jugoslavije, str. 214. 81 Med vsemi šestimi arm adam i so bile le za 9. arm ado (številčenje ni bilo po vrsti!) »njene« meje izenačene z m e­ jami republike, to je Slovenije. 9. arm ada je bila ustanovljena leta 1968. - Radaković, Besmislena YU ratovanja, str. 55-56. Vojaška ozemeljska razdelitev Jugoslavije do leta 1988 na Armade; 9. armada (poveljstvo v Ljubljani) je bila v okviru meja SR Slovenije. Vojaška ozemeljska razdelitev Jugoslavije od leta 1988 na Vojaška območja (stanje na dan 1. 1. 1991). Jugovzhodna meja 5. vojaškega območja (poveljstvo v Zagrebu) je bila zelo blizu črte, ki sojo v Srbiji začrtali kot mogoče ozemlje Velike Srbije (črta Virovitica -Karlobag). bojišča. Ta so bila vojaško strateško oblikovana glede na predvidene glavne smeri napada agresorja od zunaj, dejansko pa je bil načrt pogojen notranjepolitično. Razlog reorganizacije jugoslovanske vojske (oblikovalec te reorganizacije je bil v prvi vrsti M amula) je bila tako TO. Želeli so najti najbolj opravičljivi način, kako »izničiti« TO, v kateri so videli zasnovo »nacionalnih« vojsk, ne da bi to vzbudilo preveč političnih ugovorov predvsem pri Slovencih, ld so svojo TO od vsega začetka vzeli resno. Mamula se je političnosti ukrepa zavedal in je povedal, da so v zvezi z reorganizacijo obstajala »odkrita sum ničenja v naše namere in cilje« ter da je bila odločitev sprejeta z m nogim i lobiranji.8 2 Vojaški vrh se je za reorganizacijo in spremembo strateškega koncepta obram be države odločil, ker »frontalni« napad na zasnovo SLO in na TO kot bistveni del le-te ni bil politično primeren, saj bi preveč neposredno posegel v ustavo. Zvezni sekretar za ljudsko obrambo general Veljko Kadijevič je uvedbo bojišč in vojaških območij pojasnil kot »ublažitev negativnih vplivov zasnove oboroženih sil iz ustave 1974«.8 3 Vpeljava bojišč je nam reč zmanjšala vlogo in pom en TO, kot je bila uzakonjena leta 1969 in je slonela na »nacionalnem«, republiškem načelu. Ta prvina TO se je nam reč na »večnacionalnem« bojišču, ki je presegalo okvir posamezne republike, izgubila. Z reorganizacijo so bile ukinjene armade. Te so zamenjala vojaška območja (»armijske oblasti«), ozemlje jugoslovanske države in tudi nebo, pa sta bila razdeljena na t. i. bojišča. Ozemlje bojišča, ki je vključevalo tudi Slovenijo, je predstavljalo 23 odstotkov ozemlja Jugoslavije, na njem pa je živelo 28 odstotkov jugoslovanskega prebivalstva.8 4 Na vojaških območjih so bili oblika organizacije vojske korpusi. Jugoslavija je bila razdeljena na tri »kopenska« bojišča ter na morsko in zračno bojišče. Slovenija je spadala v 5. vojaško območje, ki je pokrivalo severozahodno bojišče s poveljstvom v Zagrebu in je imelo v sestavi pet korpusov, v katerih je bilo v m irnodobnih razm erah 45.000 mož, razvrščenih v 81 garnizonih. Peto arm adno območje je razpolagalo s 1160 tanki in z oklepnimi bojnim i vozili, z več kot 3000 kosi topniškega orožja, 700.000 kosi različnega pehotnega orožja, na ozemlju, ki ga je pokrivalo, pa je bil nameščen 5. korpus vojnega letalstva z 200 bojnim i letali in s helikopterji, kar je bila tretjina bojnega potenciala jugoslovanskega vojnega letalstva.8 5 Poveljnik je bil najprej general M artin Špegelj, ko se je ta upokojil, pa od leta 1989 general Konrad Kolšek. Na ozemlju Slovenije sta bila dva korpusa, 14. s poveljstvom v Ljubljani v vojašnici 82 Mamula, Slučaj Jugoslavija, str. 64. 83 Kadijević, Moje viđenje raspada, str. 71-77. 84 Kolšek, Spomini, str. 60. 85 Prav tam, str. 62-63. »4. julij« na Metelkovi ulici (poveljnik general Jovan Pavlov) in 31. s poveljstvom v M ariboru v vojašnici »Vojvode Mišića« na Taboru (poveljnik general Mićo Delič), del ozemlja Slovenije na Primorskem z garnizijo v Ilirski Bistrici (m otorizirana brigada) pa je spadal v pristojnost 13. korpusa s poveljstvom na Reki (poveljnik general M arijan Čad).8 6 Pod poveljstvo 5. vojaškega območja je po reformi poveljevanja leta 1988 spadala tudi TO. Reorganizacija oboroženih sil oziroma celotne doktrine obrambe leta 1988 je bila izraz centralističnega pogleda, ki je bil v vojski in njenem vrhu prevladujoč oziroma kar edini. Šlo je za »podržavljanje« in centralizacijo obrambnih zadev. To so sprejeli z nezadovoljstvom predvsem v Sloveniji, zaradi katere je bila reorganizacija v veliki m eri uvedena in izvedena. Reorganizacija vojske je namreč spreminjala položaj TO in odpravljala »republiška« načela dotedanje organizacije vojaških oblasti. Slovensko politično vodstvo ji je zato nasprotovalo, prav tako pa tudi slovenski generali, ki so bili v vojaškem vrhu, vendar brez uspeha.8 7 Za poveljnika TO Slovenije je bil 1988 imenovan general Ivan Hočevar, po narodnosti sicer Slovenec, po nacionalnem prepričanju pa Jugoslovan z unitarističnim i pogledi; dolžnost je prevzel 15. septembra 1988. Načelnik RŠ TO je postal general Drago Ožbolt. Ta je v odsotnosti poveljnika TO Republike Slovenije Hočevarja sprejel in podpisal ukaz GŠ OS SFRJ z dne 15. maja 1990, s katerim je bilo vsem poveljstvom TO naročeno, da predajo orožje in strelivo v varstvo JLA.8 8 Oba sta bila formalno odstavljena z odlokom, ki ga je podpisal predsednik Predsedstva Republike Slovenije Milan Kučan in je bil objavljen v Uradnem listu RS 5. oktobra 1990.8 9 Takrat so se odnosi m ed JLA in TO v Sloveniji dokončno zaostrili. Povod za to so bili amandmaji, ki jih je slovenska skupščina sprejela 28. septembra 1990, v katerih je bilo določeno, da TO ureja Republika Slovenija, da komandanta TO Slovenije imenuje in razrešuje Predsedstvo RS. V ustavnem zakonu za izvedbo ustavnih am andm ajevpa je bilo uzakonjeno, da TO Slovenije vodi in ji poveljuje Predsedstvo RS neposredno in odloča o njeni uporabi v m iru in izrednih razmerah, daje mogoč prenos določenih zadev vodenja s Predsedstva RS na republiškega sekretarja za ljudsko obrambo in da je RŠ TO organ v sestavi republiškega sekretariata za ljudsko obrambo, tj. »obrambnega ministrstva«, kom andant oziroma načelnik RŠ TO RS pa je v m iru in izrednih razmerah odgovoren Predsedstvu RS. Takšna 86 Pregled enot in ustanov JLA na območju Slovenije na dan 31. 12. 1990 v: Lovšin, Skrita vojna, str. 44-59. 87 Ivanič, Zvestoba, intervju s Potočarjem, str. 189. 88 Kranjc, Slovenska vojaška inteligenca, str. 400. 89 UL RS, 35-1796, 5.10. 1990. odločitev slovenske skupščine je izzvala negodovanje in tudi odziv vojaškega vrha in tudi jugoslovanskega državnega predsedstva, formalnega vrhovnega poveljnika jugoslovanskih oboroženih sil, saj se je s tem slovenska TO v »miru«, ko ni bilo agresije na državo od zunaj, izvila iz prijema vojske. Najbrž je vojaški vrh zmotilo tudi dejstvo, da je po ustavnem zakonu za izvedbo ustavnih amandmajev lahko predsedstvo preneslo določene zadeve vodenja TO RS na republiškega sekretarja za ljudsko obrambo,9 0 Id je bil tedaj »stari« znanec vojske, Janez Janša. Vojaški in državni vrh, Predsedstvo SFRJ, sta sklenila to preprečiti z »golo silo« in sta ukazala zasedbo prostorov slovenskega štaba TO v Ljubljani. S tem je prišlo do končnega preloma m ed slovensko TO in JLA, ld je začela obravnavati slovensko TO kot »paravojaško« formacijo. JLA PROTI TO Odnosi m ed vrhom JLA in TO kot delom oboroženih sil jugoslovanske države so imeli dolgo zgodovino. Ta se je začela že ob oblikovanju nove obrambne doktrine konec šestdesetih let, spodbujene z vojaškim posegom večine članic Varšavske zveze v Češkoslovaški leta 1968. Takratnemu vojaškemu vrhu uvedba SLO (to je bila politična odločitev Tita in zato temu niso javno nasprotovali) ni bila povsem po godu. Vojska je nam reč z ustanovitvijo TO izgubila svoj obrambni »monopol«, zato je bila TO vojaškemu vrhu od vsega začetka »trn v peti«. Vse od vpeljave doktrine SLO in DS konec šestdesetih let je potekal nenehni »podtalni« boj m ed zagovorniki tega sistema in njegovimi kritiki iz vojaškega vrha. D oktrina SLO in DS je bila od vpeljave do njenega konca z razpadom jugoslovanske države na stalni preizkušnji. Razlogi nasprotovanja pa niso bili niti toliko vojaški, am pak so bili predvsem politični. Vojaškemu vrhu nam reč ni šla v račun reforma jugoslovanske federacije, ko se je država še bolj »federalizirala« in so posamezni deli, republike in avtonom ni pokrajini v okviru Srbije, kazali več izrazov samostojne državnosti. Predvsem so to videli v republiških teritorialnih obrambah, ki so bile politično vezane na republiška politična vodstva. Kot prepričani centralisti, ki so se spogledovali tudi z nacionalnim unitarizm om - ta se je v jugoslovanski vojski kazal v poveljevalnem jeziku in tudi v medsebojni »komunikaciji« m ed pripadniki vojske -, so videli v TO kot sestavnem delu oboroženih sil zasnovo republiških, »nacionalnih« vojsk. 90 UL RS, 35-1797, 5. 10. 1990. Da vojaškemu vrhu ni bila po godu »konkurenčnost« TO, so pokazale spletke, ki so jih načrtovali prav v zvezi s slovensko TO in z nakupom oborožitve zanjo, ko so km alu po nastanku TO zakuhali dve aferi. V vojaškem vrhu so se nam reč zavedali, da bi neposredni nastop proti zasnovi SLO in DS in proti TO pom enil nasprotovanje Titu, ki je zagovarjal to doktrino, zato so nastopili z obveščevalno spletko. Potekala je pod šifro Vrh. Z nam enom ohraniti nadzor nad celotnim vojaško-obram bnim področjem so želeli pri Titu očrniti slovensko partijsko in državno (republiško) vodstvo kot separatistično. Pri tem jim je kot dokaz služil nakup oborožitve za enote slovenske TO, ki jih je opravila Slovenija sama. Z obtožbo o nakupu orožja za slovensko TO m im o vedenja vojske so želeli pri Titu vzbuditi pomisleke glede »federalizacije« vojske, če ga že niso mogli prepričati, da je večanje ustavnih pravic republik napačna politika. Namen spletke je bil predvsem političen, obtožba glede oboroževanja slovenske TO z lahkim pehotnim orožjem, kupljenim v Franciji, pa je bilo sredstvo. Zadeva slovenskega nakupa orožja pa s tem ni bila končana. Epilog je doživela štiri leta kasneje, po »padcu« predsednika slovenske vlade, »liberalca« Staneta Kavčiča. Zaradi ne povsem jasnih poslov glede financiranja nakupa orožja za slovensko TO, kar sta preiskovala SDV in preiskovalna komisija CK ZKS, slednja z namenom, da bi ugotovila neposredno krivdo Staneta Kavčiča pri nabavi orožja in financiranju te nabave, sta morala odstopiti poveljnik TO general Bojan Polak in politični komisar Albert Jakopič.9 1 Da bi prikazali, kako je slovensko politično in državno vodstvo oblikovalo republiško vojsko, so v Beogradu - v srbski centrali SDV in v nekaterih krogih iz vojaške obveščevalne službe - pripravili gradivo, sestavljeno iz delno ponarejenih poročil, ld naj bi jih napravil avstrijski vojašld ataše in v katerih naj bi poročal o prizadevanju vodstva Slovenije, da bi se osamosvojilo od Jugoslavije. To gradivo je dobilo ime Zelena knjiga, ker so bile platnice, med katere je bilo vstavljeno, zelene. Namen je bil skaliti odnose m ed vodstvom JLA in slovenskim vodstvom, zato so skušali prikazati konceptualne razlike glede strategije obrambe države m ed JLA in slovensko TO.9 2 Šlo je za politični namen spletke, s katerim si je želelo tudi vodstvo JLA zagotoviti vodilni in monopolni položaj v vojaško-obrambnem sistemu jugoslovanske države. 91 ARS, AS 1589, šk. 203, a. e. 466, Pismo štaba za splošni ljudski odpor SRS Josipu Brozu - Titu, 15. 8.1969 : Odgo­ vor na pitanja koja je Glavni štab NO SR Slovenije postavio u pismu dostavljenom predsedniku republike dana 18. avgusta 1969. godine; Repe, »Liberalizem, str. 860-866; M unda, Beograjska spletka, str. 28-33,44, 73-76. 92 Na Zeleno knjigo in njeno »vsebino« oziroma »dokaze«, ki naj bi jih prinašala glede slovenskega »separatizma«, so bila namigovanja tudi na seji Predsedstva CK ZKS 29. 3. 1988, na kateri je Milan Kučan razkril nam ere vrha jugoslovanske vojske v Sloveniji. Kučan je v razpravi opozoril, da ni korektno kot argum ent uporabljati Zeleno knjigo, za katero je ugotovljeno, da je obveščevalni konstrukt, napravljen iz notranjepolitičnih, protislovenskih razlogov. - ARS, AS 1589, šk. 1350, 72. sednica P CK SKJ, 29. 3. 1988. Slovenska TO je m otila jugoslovanski vojaški vrh tudi zaradi organiziranosti in uspešnosti. Ta se je pokazala leta 1971 na velikih manevrih, ld so septembra potekali na območju Hrvaške in delno Slovenije pod im enom Svoboda '71. Na njih so enote slovenske TO igrale napadalca in pod poveljevanjem generala Staneta Potočarja so prodrle skozi obrambne položaje branilcev, tj. enot jugoslovanske vojske. To je pokazalo vojaško učinkovitost TO. Do zgodnjih osemdesetih let je postala slovenska TO velik, v sebi zaključen vojaški organizem in je imela 86.000 pripadnikov,9 3 kar je pom enilo da se je njihovo število od nastanka leta 1969, ko jih je bilo 31.284,9 4 dom ala potrojilo. Že takrat, leta 1983, se je v jugoslovanskem vojaškem vrhu pojavila pobuda za razpustitev TO kot posebnega dela jugoslovanskih oboroženih sil. Generali iz Beograda so v slovenski TO nenehno iskali nekaj, kar bi jim služilo za dokaz o slabostih TO glede njenih obrambnih sposobnosti oziroma usposobljenosti. Ker si na tak način niso uspeli podrediti slovensko TO, se je vojaški vrh odločil za bolj korenit rez. Za reorganizacijo JLA in obrambne doktrine. Pri tem so TO enostavno vključili v sestav JLA oziroma Oboroženih sil SFRJ, kot je bilo skupno ime za JLA in TO in kar je bila ustavna kategorija. Teritorialna obramba v Sloveniji je z reorganizacijo JLA in nastankom bojišč in preimenovanjem GŠ JLA v GŠ OS, to ni bilo zgolj preimenovanje, saj je imelo globlji pom en in posledice, postala dejansko del JLA. Eden prvih ukrepov te spremembe je bila kadrovska prilagoditev oziroma podreditev TO. Vojaški vrh je imenoval v štabe TO v Sloveniji svoje ljudi. Vse z nam enom , da je bil vrh slovenske TO, od kom andanta in načelnika štaba navzdol, povsem podrejen GŠ OS. Novi častniki TO so bili aktivni častniki JLA, tudi Slovenci, ki pa so bili v prvi vrsti predvsem »jugoslovanarji«. To je bil dokajšnji poseg v »avtonomijo« TO, katere poveljniki so bili od vsega njenega začetka Slovenci, sicer častniki JLA, prvi iz vrst poveljnikov slovenskih partizanov, vendar z jasno oblikovanim odnosom do »Beograda«.9 5 Bili so slovensko opredeljeni, kar za generala Hočevarja ni bilo mogoče trditi. V začetku leta 1990 je bilo tako v slovenski TO zaposlenih 45 častnikov JLA.9 6 Enote slovenske TO - brigade so bile izenačene s partizanskimi brigadam i JLA, kar je pomenilo, da bi jih po sklepu JLA oziroma GŠ OS ali poveljstva vojaškega 93 Zorc, TO v letih njene dozorelosti, str. 49-51. 94 Kladnik, 40 let TO, str. 9. 95 Poveljniki TO SRS/RS so bili generali: Bojan Polak-Stjenka (1968-73), Rudolf Hribernik-Svarun (1974-77), Branko Jerkič (1977-80), Mihael Petrič (1980-83), Radislav Klanjšček (1983-84), Edvard Pavčič (1985-88), Ivan Hočevar (1988-90). 96 Mikulič, Uporniki z razlogom, str. 32. območja lahko uporabili izven republike.9 7 TO je tako izgubila »nacionalno« noto. V času od reorganizacije jugoslovanskih oboroženih sil se je zmanjšalo tudi število pripadnikov TO za okoli 14.000, na 68.622 pripadnikov. Zmanjšanje je bilo utemeljeno s tem, da se bo na ta način doseglo »predpisano« razmerje med prebivalstvom Slovenije in pripadniki TO v Sloveniji, ki je bilo določeno na 3,4 odstotke.9 8 TO v Sloveniji je bila tako »osiromašena« kadrovsko, pa tudi glede oborožitve. Bila je brez težke oborožitve, topovi so bili pod nadzorom JLA in skladiščeni v skladiščih JLA. Vojska je sicer slovenski TO v času bolezni Tita, spomladi leta 1980 »zaupala« šest tankov T 55, ki pa niso bili vozni, z nam enom , da jih teritorialci vkopljejo ob vzletno-pristajalni stezi brniškega letališča, ker so se v vojaškem vrhu bali možnosti zračnega desanta na letališče.9 9 Lahka oborožitev TO pa je bila dokaj zastarela in je izvirala iz presežkov JLA. Je pa imela slovenska TO glede na predvideno oborožitev »viške« v številu pušk, puškomitraljezov, brzostrelk. TO je imela za skladiščenje svoje oborožitve na voljo 20.000 m 2 skladiščnega prostora, pri čemer je bila večina, dve tretjini v kompleksih JLA, petino so hranile delovne organizacije, desetino na sedežih štabov TO, en odstotek pa pri milici.1 0 0 Teritorialno obrambo Slovenije je vodil Republiški štab, na čelu katerega sta bila kom andant in načelnik štaba, podrejen do reorganizacije JLA leta 1988 vrhovnemu poveljniku, predsedniku Predsedstva SFRJ, nato pa novoustanovljenim »strateškim poveljstvom vojaških območij«. Nižji štabi so bili pokrajinski, bilo jih je 13, občinski, ki so vodili »občinske enote« TO. V strukturo slovenske TO je spadala tudi 27. zaščitna brigada. Ti organi ozirom a poveljstva so imeli delno poldicno kadrovsko sestavo aktivnih ali rezervnih častnikov. Štabi so vodili vojaške enote, brigade in manjše enote t. i. prostorske strukture TO, katere so sestavljali vpoldicani vojaški obvezniki. Število teh, ki so dejansko predstavljali slovensko TO, je bilo v začetku osemdesetih let okoli 85.000, nato pa je sredi desetletja padlo na 65.000. Enote TO so bile prilagojene bojevanju v razmerah, kakršne so predvidevali, da bi bile v prim eru tuje zasedbe. Enote so ustanavljale, oskrbovale in vodile republika, občine in delovne organizacije oziroma podjetja. Poveljevanje, pouk in urjenje so potekali v slovenščini. Bolj kot to je vojaški vrh od vsega začetka m otila povezanost slovenske politike in 97 Bolfek, TO 1968-1990, str. 209. 98 Prav tam, str. 197. 99 Slapar, Razvoj TO, str. 106. 100 Bolfek, TO 1968-1990, str. 200; ARS, AS 1589, t. e. 989, Stanje in razvoj TO SRS v obdobju 1986 do 1990. TO, kajti slovenski politiki in slovenskim politikom beograjski generali niso preveč zaupali. Zdeli so se jim preveč liberalni, zlasti glede decentralizacije, pa tudi preveč slovenski. Povezanost politike in TO so želeli z reorganizacijo in podreditvijo TO vojski preprečiti. Glede na podrejenost slovenske TO B eogradu ozirom a Zagrebu, kjer je bila kom anda 5. vojaškega obm očja, katerem u je bila slovenska TO neposredno podrejena, je slovensko državno-politično vodstvo želelo z reorganizacijo TO v Sloveniji dobiti nekaj vloge pri vodenju TO. V začetku februarja 1990 je tako Svet Predsedstva SR Slovenije za ljudsko obram bo predlagal slovenskem u predsedstvu (vodil ga je še Janez Stanovnik), da naj bo TO v Sloveniji organizirana nam esto v trinajstih pokrajinah v sed m ih .1 0 1 Predsedstvo je RŠ TO naložilo, da naj do konca leta izvede reorganizacijo, do česar pa ni prišlo; general H očevar je s tem odlašal. D o reorganizacije je tako prišlo p o d novim poveljnikom TO Slovenije, ki g aje im enovalo Predsedstvo RS 28. septem bra 1990. Novi poveljnik slovenske TO m ajor Janez Slapar je im enoval sedem novih poveljnikov PŠ TO ozirom a vršilcev dolžnosti TO pokrajin: za ljubljansko M iho Butaro, za gorenjsko Petra Z upana, za dolenjsko A lbina G utm ana, za južnoprim orsko Franca A nderliča, za severnoprim orsko B ogdana Beltram a, za vzhodnoštajersko V ladim irja M ilo­ ševiča, za zahodnoštajersko V iktorja K ranjca.1 0 2 Slovenska TO se je tako vrnila v slovenske roke in postala še večji in bolj oster trn v peti jugoslovanskega vrha. N estrinjanje z doktrino SLO in DS in z njeno organizacijsko vojaško obliko TO so v vojaškem vrh u utem eljevali s tem , da je sistem SLO preobsežen in zapleten. V zporednost organizacije JLA in TO naj ne bi zagotavljala enotnega poveljevanja. Predvsem pa naj bi bil ta sistem predrag in neučinkovit v prim erjavi s sodobnim i, m oderno oboroženim i in gibljivim i ter enotno vodenim i vojskami. Želeli so vrnitev v enotne, centralistično organizirane in vodene oborožene sile.1 0 3 To jim je uspelo leta 1988, ko je bila vpeljana nova organiziranost jugoslovanskih obram b n ih sil, vojske in TO. Pri tem so slednjo preprosto vključili v okvir vojske, da so im eli n ad njo nadzor, za njeno vodstvo postavili častnike JLA, m aja 1990 pa so jo tu d i razorožili s tem , da so zahtevali prenos orožja TO iz n jenih skladišč v sldadišča JLA. V začetku leta 1990 sta ZSLO in GŠ OS SFRJ izdala delovno gradivo D oktrina T eritorialne odbrane oru žan ih snaga, s katerim je bila na novo opredeljena TO. 101 ARS, AS 1589, t. e. 989, Predlog nove organizacije pokrajin, vojaška analiza predloga. 102 Delo, 5. 10. 1990, str. 2, Novi kom andanti pokrajinskih TO. 103 Vrtar, Nekaj vedenj o vlogi oboroženih sil Jugoslavije, str. 209. Z novo doktrino je bila po m nenju pripravljalcev zagotovljena enotnost stališč o organiziranju, oprem ljanju, pripravi in uporabi sil TO (str. 6). Tudi v m iru naj bi TO vodilo »obram bno m inistrstvo«, n a katerega naj bi Predsedstvo SFRJ kot form alni vrhovni poveljnik preneslo ustrezna pooblastila. Šlo je sicer za »začasni« dokum ent, kajti predvideno je bilo, da bo po preveritvi v praksi »na taktični in operativni ravni« začel veljati konec leta 1992. Ta »taktična in operativna raven« pa se je začela preverjati v praksi v Sloveniji, ko je v začetku oktobra 1990 predsedstvo Jugoslavije preneslo na vojaške organe, konkretno n a poveljstvo 5. arm adnega obm očja v Zagrebu, vodenje slovenske TO . Ker je bil s slovenske stran i v sldadu z am andm aji k slovenski ustavi, sprejetim i konec septem bra 1990, im enovan nov poveljnik slovenske TO, Janez Slapar, je sledil »vpad« jugoslovanske vojske v prostore štaba T O Republike Slovenije. D a je im ela jugoslovanska vojska nam en izničiti TO kot posebni del oboroženih sil jugoslovanske države, se je pokazalo že z reorganizacijo obram be leta 1988, ko so bila uvedena bojišča in vojaška obm očja kot strateška razporeditev oboroženih sil SFRJ na bojiščih, kar je pom enilo, da so bile v njihov okvir vpete tudi enote TO. N aslednji večji korak v sm eri izničevanja TO kot vojaške form acije je bil ukaz, ki ga je izdal RŠ TO SR Slovenije podrejenim občinskim štabom 24. januarja 1990 (dokum ent št. SZ 16/4-90)1 0 4 z zahtevo, da izdelajo natančen pregled orožja, streliva in m insko-eksplozivnih sredstev, ki so jih štabi T O hranili zunaj sldadišč JLA. S tem ukazom , izdal ga je sicer slovenski štab TO, a je bil oblikovan po ukazu vrha JLA, so bili tem u dani podatki o tem , n ad katero oborožitvijo slovenske TO nim a vojska neposrednega nadzora. Z ukazom z dne 15. m aja 1990 o hranjenju oborožitve in streliva TO , ki ga je izdal GŠ OS, je bilo za vojaška sredstva TO odrejeno, da se m orajo h ran iti v objektih JLA. S tem je vojska želela razorožiti predvsem slovensko TO, čeprav je bil ukaz dan vsem štabom TO po republikah, ti pa so bili že tako in tako oblikovani v skladu z željam i GŠ OS. D va dni kasneje je ta ukaz potrdil form alni vrhovni poveljnik jugoslovanskih oboroženih sil, Predsedstvo SFRJ, ki je na dan izdaje ukaza dobilo novega predsedujočega, dr. Borisava Joviča iz Srbije, navdušenega privrženca nacionalistične politike Slobodana M iloševiča in izvrševalca njegovih navodil. Ta je nam en teh ukrepov - pri čem er je posebej poudaril, da je šlo za odvzem orožja in streliva v Sloveniji in H rvaški - pojasnil z besedam i, da »ne bom o dovolili, da orožje zlorabijo v m ožnih spopadih ali za nasilno odcepitev. 104 Mikulič, Uporniki z razlogom, str. 17-18. Praktično sm o jih razorožili. Form alno je to storil načelnik generalštaba, toda dejansko po našem nalogu. Slovenci in H rvati so se ostro odzvali, vendar ne m orejo nič.« Ko je zaradi tega pri Joviču protestiral pred sed n ik slovenskega predsedstva M ilan Kučan (ki o tem sploh n i bil obveščen, saj m u poveljnik TO ali načelnik RŠ TO nista niti povedala, kakšen ukaz je izdal vrh vojske in da sta ga kot vojaka poslušno sprejela), je Jovič zanikal, da ve za ukrep, čeprav je dan pred tem v svoj dnevnik zapisal, da je odvzem orožja po »našem nalogu«. O čitno je šlo za »nalog« srbskega vodstva, natančneje M iloševiča. Predsedstvo nam reč o ukazu generalštaba ozirom a njegovega načelnika, generala Blagoja A džiča, ni bilo obveščeno, češ da gre za »redno, tekočo dejavnost v oboroženih silah, takšnih aktivnosti in tu d i drugih bolj zapletenih im am o desetine, stotine in kam bi prišli, če bi vas o vsem tem obveščali«, kot je to pojasnil A džič.1 0 5 Jovič, k ije očitno vedel za ukaz vojske, m edtem ko je o tem slovenski predstavnik v predsedstvu Janez D rnovšek zvedel šele, ko je odvzem anje orožja že potekalo, je K učanu povedal, da je za to slišal po radiu, in ga odpravil z: »Ne vem , za kaj gre.« Joviča sta nato obiskala D rnovšek in Kučan, ki je zahteval, da m u pokaže ukaz generalštaba, pojasnilo, ki pa g aje dal glede odvzem a orožja TO »obram bni m inister« general Kadijevič (bil je navzoč), pa je ocenil za nezadostno ter zahteval, da se orožje vrne in da se zam enja poveljnik TO v Sloveniji.1 0 6 N obena od K učanovih zahtev ni bila izpolnjena, kajti Predsedstvo SFRJ in vojaški vrh sta kazala svojo m oč in se nista ozirala na slovenske zahteve, zlasti zato ker se je z volitvam i v Sloveniji zam enjala oblast, za katero so sodili, da je separatistična, in ker so m enili, da D em os pripravlja organizacijo lastnega program a oborožitve.1 0 7 Poveljnika TO za Slovenijo generala H očevarja, ki je deloval po sm ernicah in navodilih vojaškega vrha, pri čem er je slovensko državno vodstvo skoraj povsem ignoriral, so zam enjali v začetku oktobra, potem ko je slovenska skupščina konec septem bra 1990 sprejela am andm aje k Ustavi Republike Slovenije, s katerim i so odpravili veljavnost zvezne zakonodaje, ki je bila v nasprotju s slovensko ustavo. M ed njim i je bil tudi am andm a o tem , da je slovenska TO izključno v pristojnosti Republike Slovenije. Zahteva slovenskega predsedstva, da se zam enja Hočevar, je bila sicer dana Predsedstvu SFRJ že v začetku julija,1 0 8 a je bila zavrnjena, zato je slovensko predsedstvo predlagalo slovenski skupščini takšno dopolnitev ustave, da bi lahko poveljnika TO v Sloveniji im enovalo sam o. Še istega dne, ko je 105 Drnovšek, Moja resnica, str. 197. 106 Jovič, Zadnji dnevi SFRJ, str. 144-145. 107 Prav tam, str. 139-140. 108 Repe, Viri o demokratizaciji in osamosvojitvi Slovenije, 2, dok. 82, str. 313. ê SOCIALISTIČNA REPUOUKA ÏLOVENUA R EPU B LIŠK I STAO ZA TERITORIALNO OĐRAMBO S l sz 625/1-90 L jubljana, d n o — Q5_s— L S 9 Q . . — Hranjenje oborožitve in streliva TO - ukaz so c ia ;.« .* ;. • P O K R A BS!' One VSEH PŠTO, MSTO LJUBLJANA IN 30. RSkTO Na podlagi Ukaza ZSLO GŠ OS strogo zaupno št. 19-1 od 14.05. 1990 in skladno z zastavljenimi nalogami, ki jih je zvezni sekretar za LO postavil na Vojnem svetu dne 27.0^.1990 zara­ di zanesljivega čuvanja oborožitve in streliva TO UKAZUJEM: 1. Predati na čuvanje orožje, strelivo in MES TO, ki je izven objektov JLA v objekte JLA. Pri realizaciji te naloge ugotovi­ ti točno število, vrsto in količino orožja, streliva in MES, ki se morajo dati na čuvanje v objekte JLA in skladišča TO, ki so v objektih JLA. Pri pomanjkanju skladiščnega prostora v objektu JLA koristiti tudi druge prostore v kasarnah. 2. Izvzem orožja in streliva za usposabljanje se izvaja po na­ vodilih in odobritvi 5. V0 na zahtevo štaba (enote) TO preko RSTO, ki mora biti najmanj 10 dni pred vajo. 3. Ta ukaz se nanaša tudi na strelivo 7,9 mm in 7,62 mm zago­ tovljeno za šole, ter oborožitev in strelivo enot za zveze DPS, ki je v naših skladiščih. Celotne količine oborožitve, streliva in MES, ki se naha­ jajo na železnici, RTV, elektrogospodarstvu, letališčih, pošti in v drugih sistemih se povlečejo v skladišča TO oziroma JLA. posebej zastra- naertom predaje. inam stalne sesta­ ti in vskladišči- ravnajte po uka- st naloge. . do 2*4 .00 ure KOMANDANT TERITORIALNE OBRAMBE ; ^e^UBLIKE SLOVENIJE V^genera lpodpolkovnik Ukaz o odvzemu orožja TO z dne 15. 5. 1990 skupščina sprejela am andm aje - v enem od teh je bilo določeno, da »predsedstvo Republike Slovenije im enuje in razrešuje kom andanta Teritorialne obram be Slovenije«1 0 9 - , je Predsedstvo RS im enovalo za vršilca dolžnosti načelnika RŠ TO m ajorja Janeza Slaparja. Ivan Hočevar (1933), Drago Ožbolt (1931-1994), generalpodpolkovnik letalstva, generalmajor, načelnik RŠ poveljnik TO Slovenije 1988-1990 TO 1988-1990 To in pa dejstvo, da je z am andm ajem Republika Slovenije sprejela urejanje TO, je vzbudilo v vojski odziv. Najprej v neform alnem telesu, generalštabu v senci, v katerem so bili srbski, odločno prom iloševičevski nekdanji visoki oficirji, npr. nekdanji šef generalštaba general M irkovič. Ta je, čeprav upokojenec, v im enu vojaškega vrha sporočil, da vojska ne bo dovolila razpada Jugoslavije. Zvezno predsedstvo je 2. oktobra zato sklenilo, da bo vodenje slovenske TO preneseno na poveljstvo 5. vojaškega obm očja, za uresničitev tega sklepa pa bosta poskrbela zvezno »obram bno m inistrstvo« in JLA. Ta je tako p ro ti zam enjavi poveljnika slovenske TO nastopila s silo. V noči s 4. na 5. oktober 1990 je 16 pripadnikov vojaške m ilice iz vojašnice v Šentvidu zasedlo prostore štaba slovenske TO, katerega vodenje je ta dan dokončno prevzel iz rok generala H očevarja rezervni m ajor Slapar. F orm alno odločitev, da v Ljubljani nastopi vojska in da poveljevanje n ad TO prevzam e zvezni sekretariat za ljudsko obram bo, je sprejel vrhovni poveljnik, Predsedstvo SFRJ, 2. oktobra. Proti takšni odločitvi je bil predsednikjugoslovanske vlade A nte M arkovič, kar je pri p redsedniku Predsedstva SFRJ Joviču izzvalo 109 UL RS, 35-1790, 5. 10. 1990. Pripadniki JLA odganjajo iz zasedenih prostorov RŠTO na Prežihovi ulici v središču Ljubljane znanega slovenskega morjeplovca Jureta Šterka, k ije odločno protestiral proti njihovemu početju (5. 10. 1990). nem alo hude krvi. Jovič je M arkoviču povedal, da si koplje grob, in je razm išljal celo o vprašanju zaupnice vladi. Ko sta Jovič in general Kadijevič razpravljala, kako pripraviti M arkoviča, da bo pristal, da »m inistrstvo za obram bo« prevzam e poveljstvo n ad slovensko TO, je Kadijevič m im ogrede povedal, »da je treba 'odstraniti' sam o sto ljudi in da bo vse v redu. Vojska pripravlja takšne načrte, če bo potrebno.«1 1 0 V sekakor je bila zadeva glede slovenske TO in njenega novega vodstva vroča tud i v državnem in vojaškem vrh u v Beogradu. Z aradi zam enjave »projeleajevskega« vodstva slovenske TO in posledično vojaške zasedbe štaba slovenske TO je nastala napetost m ed slovenskim i oblastm i in vojsko. Prebivalstvo je ta poteza vojske ogorčila in ljudje so se začeli zbirati p red stavbo na Prežihovi ulici v bližini »obram bnega« in tud i »notranjega m inistrstva«, v kateri je imel prostore štab slovenske TO. O bstajala je nevarnost konflikta ali celo spopada. Vojska je bila jezna, pa tudi prestrašena in za prim er nem irov v Ljubljani naj bi bili na V rhniki, kjer je bila oldepna brigada, prižgani m otorji tankov. Po m nenju slovenskega »obram bnega m inistra« Janše in »m inistra za notranje zadeve« Bavčarja je bila slovenska stran za konflikt slabo pripravljena, zato je bila sprejeta odločitev za um iritev razm er.1 1 1 110 Jovič, Zadnji dnevi SFRJ, str. 197. 111 Lovšin, Skrita vojna, str. 76; Janša, Premiki, str. 76-77. Vojsko - štab TO je zasedla enota vojaške policije v popolni vojni oprem i, z neprebojnim i jopiči - so nadzorovali »specialci« m ilice, ki jih je vodil Vinko Beznik. Ti so zasedli strehe okoliških hiš in vojake držali »na m uhi«. »Specialci« m ilice so dobili ukaz, da »vprim eru, da se sproži strel z njihove strani, posredujejo naši ostrostrelci. D a zavarujejo ljudi.« Če bi prišlo do streljanja s strani vojske, so dobili ukaz, naj jih uničijo.1 1 2 D o tega ni prišlo, razm ere pa so se navzven um irile. Prostori dotedanjega štaba TO so ostali v rokah vojske, Slaparjev štab TO pa je začel delovati v prostorih »obram bnega m inistrstva« in vzpostavljati novo TO. Takrat se je slovenska m ilica dejansko prvič neposredno »prek puškine cevi« soočila z jugoslovansko vojsko. D o odkrite sovražnosti sicer ni prišlo, so pa predvsem pri oficirjih (častnikih) JLA rasle zam ere do slovenske politike, o čem er je poročal eden od obveščevalcev obveščevalnega oddelka slovenskega obram bnega m inistrstva, ki je deloval v JLA.1 1 3 Z im enovanjem novega vodstva slovenske TO je ta vojaška organizacija postala slovenska in tudi javna. To je bil začetek delovanja nove, povsem slovenske TO, ki ni bila več vezana na JLA, pa tudi trenutek »legaliziranja« slovenske m ilice, zlasti tistega njenega dela, ki je bil vpet v MSNZ. M ilica je ob svoji običajni dejavnosti začela s sistem atičnim i pripravam i na m orebitni spopad z vojsko. M edtem ko je bila zaradi politike, kakršno je vodila vojska ob p o d p o ri ali celo p o navodilih srbskega vodstva, slovenska TO v težkem položaju, saj je bila form alno pod rejen a vojaškem u poveljstvu 5. vojaškega obm očja (pri čem er sta bila n a čelu slovenske TO sicer generala Slovenca, ki p a sta odločitve vojske p opolnom a sprejem ala in jih izvajala, kar se je pokazalo ob odvzem a orožja slovenske T O sredi m aja 1990), p a je slovenska m ilica že doživela preizkušnjo svoje pripravljenosti. SLOVENSKA MILICA V OBRAMBI SLOVENSKE SUVERENOSTI Jugoslovanska vojska je leta 1990, zlasti od zam enjave oblasti v Sloveniji po volitvah, večkrat n a različne načine kršila slovensko suverenost, kakršna je bila dosežena z jugoslovansko ustavno ureditvijo. V tem času se je vojska v svojih političnih pogledih že povsem zbližala s srbsko nacionalistično politiko, ki jo je uporabljala za dosego svojih ciljev. V Sloveniji sta stali srbskem u nacionalizm u 112 Intervju Beznik, 30. 3. 2009. 113 Lovšin, Skrita vojna, str. 77. in vojaškim centralističnim pogledom nasproti slovenska oblast, pa tud i m ilica kot v aru h ne le javnega reda in m iru, am pak tudi slovenske državnosti. S srbsko nacionalistično politiko se je slovenska m ilica soočila že prej. Slovenski m iličniki so bili na Kosovu od leta 1981, ko so A lbanci jasno pokazali svoje zahteve po drugačnem položaju v jugoslovanski državi, navzoči v okviru Z d ru žen ih odredov m ilice, ki so jih sestavljali pripadniki vseh republiških milic. V devetih letih je bilo nap o ten ih v Z druženi odred milice Zveznega sekretariata za no tran je zadeve iz Slovenije okoli 2000 m iličnikov iz vrst PEM . Ko niso več želeli služiti le srbski strani, ki je odnos do tam kajšnjega večinskega prebivalstva zaostrovala in izvajala n ad njim i nasilje, in je tudi slovenska javnost - ta je bila večinsko na strani A lbancev - zahtevala, da naj slovenski m iličniki v teh enotah ne sodelujejo več, je slovenska oblast konec januarja 1990 preklicala sodelovanje slovenskih m iličnikov n a Kosovu; 5. februarja se je od tam vrnila zadnja enota. Leto dn i pred tem slovenski m iličniki niso želeli sodelovati v akciji srbske, kosovske in vojvodinske m ilice proti rudarjem ru dnika Stari trg pri Trepči, ki so se iz protesta proti ravnanju srbskih oblasti odločili za gladovno stavko v ru d n išk ih rovih. Poveljnik slovenske enote ni dovolil, da gredo slovenski m iličniki v rudnik, p ri čem er je izpolnjeval ukaz slovenskega »notranjega m inistra« Tom aža E rtla.1 1 4 Po tem dogodku je m arca 1989 slovenska m ilica svoje število m iličnikov v zveznem o dredu m ilice zm anjšala za polovico. N asploh je v praksi veljalo, da je m oral poveljnik slovenske enote m ilice na Kosovu dobiti v prim eru , če je bil predvideni poseg m ilice v nasprotju s slovensko zakonodajo, odobritev vodstva slovenske m ilice ozirom a slovenskega »notranjega m inistra«. Slovenski m iličniki, ki so bili poslani na Kosovo, so im eli nasploh napotke vodstva slovenske m ilice, da se m orajo izogibati uporabi prisilnih sredstev in n ep o treb n im žrtvam , kar pa so srbske oblasti razum ele kot b ojkot.1 1 5 D o nesoglasij m ed vojsko in slovensko milico, ko je slednja »branila« slovensko ozemlje, je prišlo tudi v zvezi z m ejnim pasom . Spom ladi 1990 je nam reč vojska želela prek »zvezne vlade« in jugoslovanske skupščine doseči razširitev pasu ob meji, v katerem je bilo gibanje strogo om ejeno, s 100 m etrov na kar en kilom eter, v izrednih razm erah pa celo do 5 ali 10 kilom etrov.1 1 6 S tem bi vojska dejansko prevzela nadzor nad mejo, ki je bila od sredine šestdesetih let vedno bolj v pristojnosti milice, zlasti nadzor prom eta čez m ejne prehode. Vojska naj ne bi, če bi uveljavila svoj predlog o razširitvi m ejnega pasu, imela nam reč m ožnosti varovati le meje, 114 Bukovnik, Sever, str. 32. 115 Leopold Jesenek, poveljnik slovenske milice v letih 1980-1990. V: Ob 10. obletnici akcije Sever, str. 8. 116 Branko Celar, Državna meja -pom em ben atribut državnosti. V: Ob 10. obletnici osamosvojitve, str. 9-11. am pak nadzirati celoten pas v globino enega kilom etra ob meji z Italijo, Avstrijo in M adžarsko. V tem pasu bi lahko legitim irala ljudi po svoji volji in m erilih. V praksi bi to pom enilo, da bi npr. obm očje Nove Gorice obvladovala vojska. Slovenska m ilica je takšni obliki »zasedbe« slovenskega ozemlja nasprotovala in zahtevala ukinitev m ejnega pasu po vzoru sosednjih držav (leta 1989 je obm ejni pas ukinila tudi M adžarska), kjer je bil dostop do državne m eje prost in ga ni nadzorovala vojska. Vojska in tudi zvezno notranje m inistrstvo, ki je zamisli vojske o razširitvi m ejnega pasu podpiralo, očitno nista zaupala slovenski milici, da je ta sposobna varovati državno mejo. Poleg tega pa je vojska želela dobiti zakonsko podlago, da bi zaprla m ejo in Slovenijo ločila od sosednjih držav. Predlog vojske je bil zaradi vztrajnosti slovenske strani, tudi javnosti - kajti to je bil čas volilne kam panje in so se zato v tem okviru odzvale posam ezne politične stranke - um aknjen iz postopka zvezne skupščine. Pri tem je bila vloga slovenske milice, tistih ld so bili odgovorni za m ejne zadeve in so s strokovnim i argum enti spodbijali nam ere vojske, pom em bna. Slovenska m ilica se je v tem času že pripravljala na svojo vlogo pri varovanju slovenskih meja, pri čem er so predvideli tudi varovanje m eje s H rvaško. To je bila posledica okoliščin, ki so ob pripravah m ilice na »m iting resnice« o d nje zahtevale, da se je posvetila tu d i vprašanju m eje s H rvaško, ld je bila tedaj le adm inistrativna. Pripravili so računalniško sim ulacijo vzpostavitve m eje s H rvaško, ki naj bi jo varovalo več ko t 600 m iličnikov. Julija 1990 pa je republiški sekretar za notranje zadeve Igor Bavčar im enoval delovno skupino (vodil jo je p o m o čn ik načelnika m ilice Tom až Čas) za pripravo projekta zavarovanja državne m eje Republike Slovenije, tu d i m eje s H rvaško.1 1 7 Slovenska m ilica pa se je povsem praktično soočila z obram bo »južne meje« proti H rvašld 1. decem bra 1989 v zvezi z napovedanim srbskim nacionalističnim zborovanjem . D o »m itinga resnice«, kot so ga im enovali organizatorji (form alno je bilo to združenje za vrnitev Srbov in Č rnogorcev n a Kosovo in M etohijo, im enovano Božur, ki je hotelo Slovencem predstaviti svojo resnico o Kosovu in o srbskih pogledih na jugoslovansko državo), pa ni prišlo, kajti slovenska politika se je odločila, da takšnega zborovanja v Ljubljani ne bo dovolila. Takrat so se slovenski m iličniki nam eravali soočiti s srbskim i protestniki. Predsedstvo SR Slovenije je izrazilo prepričanje, » d a je treba preprečiti vsako nasilno dejanje in večjo koncentracijo pohodnikov, pa tud i zato da se uresniči proklam irana 117 Čas, Vloga in dejavnost slovenske milice, str. 33. suverenost republike Slovenije in s tem zavaruje tudi ustavna ureditev Slovenije in Jugoslavije«.1 1 8 Republiški sekretar za notranje zadeve Tom až Ertl je po sklepu »vlade« na tem elju 12. člena zakona o n o tranjih zadevah (ta je govoril o tem , da ob oceni ali ugotovitvi Predsedstva Republike Slovenije, »da so nastale izredne razm ere, zaradi katerih so ogroženi interesi obram be države ali javni red«, lahko Izvršni svet sklene, da m ora republiški sekretar za notranje zadeve sprejeti p o trebne ukrepe za zagotovitev v arnosti),1 1 9 izdal odredbo o prepovedi javnih shodov in javnih prireditev »zaradi zavarovanja javnega reda, življenja ljudi in prem oženja«, pa tudi om ejitev gibanja iz istih razlogov za osebe, ki so nam enjene na javne shode ali prireditve, ter prepoved prom eta na obm očju SR Slovenije za m o to rn a vozila, »s katerim i se prevažajo osebe, nam enjene na javne shode in javne prireditve, prepovedane z odredbo o prepovedi sestajanja občanov«.1 2 0 R azburjeni Srbi so želeli zaradi stališč, izraženih s strani slovenske politike, talco vladajoče kot opozicijske, v C ankarjevem dom u na zborovanju »Proti uvedbi izrednega stanja, za m ir in sožitje na Kosovu«, pripraviti m iting v Ljubljani že 25. m arca 1989. Slovenske oblasti pa so sklenile, da je treba tak m iting preprečiti in m ilica se je pripravila. M ed ukrepi, ki so bili takrat sprejeti, so bili tudi, da se udeležence m itinga zaustavi na m eji s H rvaško, da se postavi cestne prepreke p ro ti Ljubljani in zapre železniško postajo D obova ter da se prepreči potovanje z vlaki proti Ljubljani. Ti načrtovani ukrepi so bili izhodišče za izdelavo načrtov m ilice ob načrtovanem prvodecem brskem m itingu.1 2 1 N ekakšna vaja za m ilico, kako ukrepati proti m orebitni nasilnosti udeležencev n a tem m itin g u je bilo zavarovanje nogom etne telane 11. novem bra 1989 m ed O lim pijo in C rveno zvezdo iz B eograda ozirom a nadzor n ad njenim i navijači. Šlo je zlasti za organizirano skupino s pročetniško ideologijo, znano pod im enom Delije, ki jo je vodil Željo Ražnjatovič - A rkan. Navijače, ki so prišli iz Beograda z vlakom zjutraj, so m iličniki (za red in m ir v Ljubljani je bilo zadolženih 350 p ripadnikov Posebne enote, od tega 172 iz Kranja, Celja in Slovenj G radca) posprem ili na stadion, kjer so bili do konca telone, ko so jih m iličniki spet sprem ili na vlak.1 2 2 N aloga Posebnih enot m ilice je bila tu d i preprečiti spopad m ed navijaškim i skupinam i, ki so prišle iz H rvaške kot »pom oč« ljubljanskim organiziranim navijačem , in Delijami. 118 Repe, Viri o demokratizaciji in osamosvojitvi Slovenije, 2, dok. 11, str. 65. 119 Čelik, Naše varnostne sile, dok. 39, str. 237. 120 Delo, 1.12.1989, str. 3, Tri odredbe Tomaža Ertla; faksimile odredb so objavljene v: O b 10. obletnici akcije Sever, str. 3. 121 Čelik, Izza barikad, str. 9-10. 122 Prav tam, str. 16; isti, Posebne policijske enote, str. 78-80. Za preprečitev zborovanja M iloševičevih pristašev v Ljubljani 1. decem bra 1989, akcija organov za notranje zadeve je im ela im e »Sever«, je bilo število sodelujočih delavcev organov za notranje zadev 6472. Pri tem je bila izvedena sto odstotna mobilizacija Posebnih enot milice - 1391 pripadnikov PEM (od tega 723 aktivnih delavcev O N Z in 668 rezervnih m iličnikov) in trideset odstotna mobilizacija Vojnih enot milice (vpoklicanih je bilo 1400 rezervnih m iličnikov).1 2 3 »Akcija Severje bila tako načrtovana, da večina napovedanih m itingarjev sploh ni m ogla priti do Ljubljane, kaj šele v Ljubljano. Pretežna večina bi se m orala ustaviti že v bližini slovenske meje, na Hrvaškem . M iličniki so bili pripravljeni na vse, tudi na streljanje, na preprečitev odhoda m itingarjev v zavetje vojašnic ozirom a vojaških objektov.«1 2 4 Na dan, ko naj bi bil m iting, se je na trgu pred slovensko skupščino zbrala peščica udeležencev, večina Srbov in Črnogorcev, živečih v Ljubljani, pa tudi nekaj provokatorjev iz Beograda. Ker niso upoštevali navodil m ilice glede zbiranja, jih je bilo 13 kaznovanih za prekršek pri sodniku za prekrške, ld je tisti dan deloval v prostorih ljubljanskih zaporov na Povšetovi ulici. V času, ko naj bi potekal srbski »m iting resnice«, so bili poleg slovenske m ilice v pripravljenosti tudi v slovenski TO. Pokrajinski štabi TO so bili zbrani in so sprem ljali dogodke. Vojska pa je takrat izdala ukaz, da v času napovedanega m itinga enote TO ne sm ejo iz sldadišč v vojašnicah jem ati orožja in oprem e, da bi tako preprečili m ožnost delovanja slovenske T O .1 2 5 Šlo je za nekakšen način »razorožitve« TO že pred m ajem 1990. Akcija Severje za slovensko m ilico pom enila določen prelom . S strokovnega stališča je bila to zanjo priprava na nadaljnje delovanje, ld se je pokazalo v letu 1990 z organizacijsldm delom pri oblikovanju M SN Z in nato leta 1991 v času vojaških spopadov z JLA. O b pripravah na preprečitev m itinga so nam reč potekale številne koordinacije in usldajevanja v m ilici in drugih operativnih službah RSNZ in U N Z ter priprave na m obilizacijo aktivne in rezervne sestave m ilice in tehničnih sredstev.1 2 6 M ilica je takrat, po sicer kasnejši oceni njenih vodilnih, z operativnim i ukrepi naredila odločilen korak, s katerim se je opredelila tudi za delovanje v prihodnosti.1 2 7 Akcija je bila prikaz pripravljenosti m ilice kot službe in m iličnikov kot posam eznikov, da nastopijo kot organizirana sila za obram bo slovenskih interesov. M ilica se je pokazala kot edina organizirana 123 Bukovnik, Sever, str. 221. 124 Alojz Žišt, načelnik oddelka za splošne in posebne naloge v upravi milice RSNZ leta 1988. V: O b 10. obletnici akcije Sever, str. 10. 125 Slapar, Razvoj TO, str. 108. 126 Drago Kupnik. V: O b 10. obletnici akcije Sever, str. 29. 127 Branko Bračko, Akcija Sever - korak k osamosvojitvi Slovenije. V: O b 10. obletnici akcije Sever, str. 8. sila v Sloveniji, na katero so se lahko naslonili slovenska oblast in tudi državljani v prim eru, da bi bilo treba braniti doseženo stopnjo slovenske državnosti v okviru Jugoslavije. Akcija Sever je im ela tako za slovensko m ilico poleg tega, da se je pokazala kot odločni in dobro organizirani varuh reda in m iru, tudi politični in m oralni pom en, saj je nastopila kot branilec slovenske ustavne ureditve in slovenske politike. »Akcijo Sever sem doživljal kot nekaj skrivnostnega, saj sem im el občutek, da se dogaja nekaj povsem novega in da nekoč, ko se bo vse um irilo, ne bo več tako, kot je bilo prej,« se je kasneje spom injal vodja ene od enot PEM, ld so nosile glavno odgovornost ob dogajanju v zvezi z »m itingom resnice«.1 2 8 Poleg strokovnih ozirom a operativnih zadev, ld so bile v določenem obsegu preizkušene v praksi, je bila akcija Sever m ejnik tudi »v glavah«. Večina v milici je spoznala, da ne varujejo le javnega reda, življenja ljudi in prem oženja, am pak branijo Slovenijo, ld jo nekdo ogroža »od zunaj« in ji vsiljuje svoje poglede in rešitve. Da je šlo za izraz slovenske emancipacije in suverenosti na področju varovanja javnega reda in m iru, pa tudi slovenske politike in celotnega procesa demokratizacije, je pokazal že sam naziv celotne akcije - »Sever«. Izbor im ena za akcijo je nam reč kazal na nasprotovanje slovenske milice ponujenim rešitvam z »juga«.1 2 9 Pri izvajanju akcije Sever je šlo za nekaj, česar do tedaj slovenska m ilica v praksi ni izvajala, vsaj ne v tolikšnem obsegu. Kljub tem u da so bile Posebne enote m ilice že ustaljen organizacijski način delovanja milice, je bilo nekaj »skrbi« glede njihovega delovanja v novih okoliščinah. Šlo je za enoto, sestavljeno iz aktivnih in rezervnih m iličnikov, ki so bili skupaj le enkrat na leto, pri čem er so bile pogoste m enjave starešinskega kadra, kar bi lahko vplivalo na stanje v enoti in na njeno delovanje. Za določene dejavnosti je bilo treba enoto usposobiti, pa tudi v njej vzpostaviti vzdušje, »ki bi pripom oglo ustvariti ustrezno delavnost brez utrujanja, da bi bili m iličniki vedno pripravljeni na akcijo«. Priprave n a preprečitev m itinga so bile tud i priložnost za preverjanje in izboljšanje logistične podpore, kar je vse dalo dobro podlago za p rim ern o organiziranost in pripravljenost organov za notranje zadeve za opravljanje nalog v težjih okoliščinah. M iličnikom pa je dvignilo sam ozavest tudi javno m nenje, naklonjeno njihovi dejavnosti v akciji Sever in sploh n am en u akcije. Šlo je za zaščito »interesa Slovenije«, kot so tedaj razum eli svojo dejavnost v m ilici.1 3 0 V akciji Sever p ripadniki m ilice niso izkazovali lojalnosti takratni oblasti, m arveč Sloveniji in njeni državnosti. Pri tem ni bilo m ed pripadniki organov 128 Franc Bevc. V: Ob 10. obletnici akcije Sever, str. 47. 129 Čas, Vloga in dejavnost slovenske milice, str. 42. 130 Franc Bevc. V: Ob 10. obletnici akcije Sever, str. 47. PEM UNZ Maribor, postrojen 1. 12. 1990 v Dobovi pred poveljnikom Milice Leopoldom Jesenekom, poveljnikom PEM RSNZ Tomažem Časom in poveljnikom PEM UNZ Maribor Bojanom Lunežnikom. Enota je imela nalogo, da vlake z mitingarji iz Srbije zaustavi in jih vrne na Hrvaško. za notranje zadeve nobenega om ahovanja. U stavni položaj Slovenije so bili pripravljeni b ran iti z vsem i sredstvi, po potrebi tu d i s silo.1 3 1 Pri izvedbi akcije Sever so im ele najpom em bnejšo vlogo Posebne enote milice (PEM). Te so nastale kot »enota za izvršitev določenih nalog«, kot jo je opredelil zakon o organih za notranje zadeve iz leta 1956,1 3 2 v katerem so bile v Jugoslaviji prvič po drugi svetovni om enjene takšne enote milice. Tako enoto je predvidel tudi prvi slovenski zakon o notranjih zadevah iz leta 19671 3 3 in tudi vsi naslednji. V zakonu iz leta 1972 je bila predvidena tudi rezervna sestava, kar je bila tako kot nastanek TO posledica sprem enjene obram bne doktrine, nastale p o d vtisom vdora vojaških en o t Varšavske zveze v Češkoslovaško avgusta 1968. Po zakonu o obram bi iz leta 1969 je bila m ilica v vojni uvrščena v okvir TO, vojaški obvezniki pa so bili lahko p o zakonu o vojaški obveznosti razvrščeni v enote milice. O d 131 Bračko, Organi za notranje zadeve v akciji Sever, str. 13. 132 UL FLRJ, 30-396, 18. 7. 1956; objavljeno tudi v: Čelik, Naše varnostne sile, dok. 32, str. 171-185. O enoti za izvršitev določenih nalog govori 63. člen. 133 UL SRS, 13-99,6. 4. 1967; objavljeno tudi v: Čelik, Naše varnostne sile, dok. 35, str. 206-211. O enoti za izvršitev določenih nalog govorita člena 16,17. konca leta 1974 so bili lahko v PEM, ki so jih sicer sestavljali aktivni m iličniki - ti so drugače opravljali na m iličniških postajah svoje vsakodnevne, redne naloge m iličnikov - , tud i rezervni m iličniki. Tako je ob vpoklicu rezervnih m iličnikov bataljon PEM štel 738 m ož, 516 poklicnih in 222 rezervnih m iličnikov.1 3 4 Da bi bilo zagotovljeno pridobivanje rezervistov za enote m ilice, je bil m aja 1971 v slovenskem sekretariatu za notranje zadeve oblikovan predlog, da bi lahko izbrani naborniki polovico vojaškega roka služili v enotah m ilice v Sloveniji. To m ožnost je GŠ JLA odklonil.1 3 5 Leta 1972 je na oblikovanje Posebnih enot m ilice vplivala direktiva Tita o oblikovanju Posebnih enot, kar je bila posledica vdora hrvaških ustaških teroristov v Jugoslavijo. D ejansko je šlo za ustanovitev Z aščitnih enot m ilice kot protiteroristične enote. Konec leta 1972 je bila z odločbo slovenskega sekretarja za no tran je zadeve ustanovljena četa za posebne naloge, ki je im ela vod za posebne naloge, v tem je bilo ob nastanku 35 m ož, in vod za zavarovanje objektov. Iz te ozirom a iz njenega voda za posebne naloge in Z aščitne enote m ilice (ta je bila ustanovljena 1978 iz čete za posebne naloge) je 23. avgusta 1990 nastala Specialna enota republiškega sekretariata za notranje zadeve, t. i. specialci. Vodenje le-teh je bilo zaupano V inku Bezniku, odgovoren pa je bil neposredno republiškem u sekretarju, slovenskem u »notranjem u m inistru« Igorju Bavčarju. PEM, ustanovljena je bila 24. julija 1972 z odločbo takratnega republiškega sekretarja za notranje zadeve, ko se je zbralo njenih prvih 41 pripadnikov na usposabljanje, je bila enota milice na sklic, ld jo je bilo m ogoče vpoklicali po potrebi. O rganiziranost je bila vojaška, sestavljali pa so jo aktivni in rezervni miličnild. O rganiziranost PEM je bila večkrat sprem enjena. N otranja sestava so bili bataljoni, čete, vodi. Leta 1989/90 je PEM pokrivala obm očje vseh 13 UNZ; v večjih U N Z so bili bataljoni, v m anjših čete ali vodi. Enote so bile m obilne in so se lahko vključile v reševanje varnostnih razm er po vsej Sloveniji. PEM je bil organiziran v dve formaciji: prva je štela 723 aktivnih miličnikov, razvrščenih v 7 čet po UNZ, druga pa 1391, ko so se aktivnim m iličnikom pridružili še rezervni. Ta form acija je bila razdeljena na 7 bataljonov.1 3 6 O d januarja 1989 do avgusta 1990 je bil poveljnik PEM mag. Tomaž Čas, konec avgusta 1990 je bil za kom andanta PEM im enovan mag. Pavle Čelik, takrat tudi načelnik slovenske milice, nam estnik poveljnika pa je ostal Jože Kolenc. Poveljnik Čelik se je v začetku septem bra sestal 134 Čelik, Posebne policijske enote, str. 52. 135 Prav tam, str. 46-48. 136 Bukovnik, Sever, str. 75; Drago Zadnikar, Velika vloga posebne enote milice. V: Ob 10. obletnici osamosvojitve, str. 14-15. z vsem i poveljniki PEM iz U N Z in načrtovali so sklic ozirom a zbor vseh Posebnih enot milice 12. septem bra 1990 na hipodrom u v Stožicah.1 3 7 Pregled form acij čet in bataljonov PEM R SN Z po UNZ, k ije veljal 1989-901 3 8 Formacija 1 Formacija II Poveljnik 1. četa: Ljubljana mesto, Ljubljana okolica 3 vodi - 124 miličnikov Stane Leskovšek 1 . bataljon: Ljubljana mesto, Ljubljana okolica 3 čete, 6 vodov - 224 miličnikov 2. četa: Maribor 3 vodi - 124 miličnikov Bojan Lunežnik 2. bataljon: Maribor 3 čete, 6 vodov - 224 miličnikov 3. četa: Celje, Slovenj Gradec 3 vodi - 108 miličnikov Franc Bevc 3. bataljon: Celje, Slovenj Gradec 3 čete, 6 vodov - 190 miličnikov 4. četa: Koper, Postojna 3 vodi - 108 miličnikov Slavko Gerželj 4. bataljon: Koper, Postojna 2 četi, 4 vodi - 204 miličnikov 5. četa: Kranj 2 voda - 68 miličnikov Milan Klemenčič 5. bataljon: Kranj 2 četi, 4 vodi - 130 miličnikov 6. četa: Nova Gorica 2 voda - 68 miličnikov Zvonimir Kelher 6. bataljon: Nova Gorica 2 četi, 4 vodi - 130 miličnikov 7. četa: Murska Sobota 2 voda - 68 miličnikov Alojz Flisar 7. bataljon: Murska Sobota 2 četi, 4 vodi - 130 miličnikov Samostojni vod: Novo mesto, Krško, Trbovlje 54 miličnikov Boris Okleščen Samostojni vod: Novo mesto, Krško, Trbovlje 3 vodi - 105 miličnikov Poveljstvo PEM RSN Z Čas To m a ž/P a vle Čelik Poveljstvo PEM RSN Z 14 miličnikov 14 miličnikov Skupaj 7 čet, 19 vod ov- 7 2 3 miličnikov 7 bataljonov, 18 čet, 39 vodov - 1392 miličnikov Poleg PEM so bile v razporeditvi m ilice predvidene tu d i Vojne enote m ilice (VEM ). Kot PEM so bile tudi te na sklic, sestavljali pa so jih tudi aktivni 137 Čelik, Izza barikad, str. 69. 138 Bukovnik, Sever, str. 75; imenski seznam po: Bukovnik, Debeljak, ONZ v zaščiti procesov osamosvajanja RS, str. 170 (seznam pregledal Jože Kolenc). in rezervni m iličniki, ki bi jih sklicali v p rim eru vojne. Število m iličnikov v V ojnih enotah bi doseglo dvojno število aktivnih m iličnikov; uniform iranih m iličnikov pa je bilo leta 1990 4409.1 3 9 Rezervni m iličnik je dobil, ko je bil vpoklican, službeno izkaznico in je im el vsa pooblastila kot aktivni m iličnik. VEM , ki so bile predvidene za delovanje na obm očju lastne postaje milice, za kar so im eli izdelane tu d i vse potrebne načrte, ki so jih vsakoletno preverjali na usposabljanjih, so vodili kom andirji postaj milice. Po sprem em bi oblasti m aja 1990 se je m ilica tudi legalno, ne le v okviru skrivnega organiziranja M SNZ, organizirala in pripravljala na m orebitni spopad z JLA. Vojski vodstvo RSNZ po odvzem u orožja in streliva TO sredi m aja ni zaupalo in konec julija je »notranji m inister« Bavčar opozoril: »Ne pozabim o na JLA!« Že sredi julija 1990 je zato m ilica skladišča svojega orožja in streliva razpršila in orožje razporedila v tiste enote m ilice, ki so im ele za hranjenje dobre pogoje. Konec julija pa je Bavčar naročil, da so v m ilici izdelali predvidevanja, kako bi lahko vojska posegla v Sloveniji. N astal je kratek elaborat o m ožnih pritiskih JLA na Slovenijo, o odzivu prebivalcev na to in o delovanju m ilice v tak šn ih razm erah .1 4 0 Pa tudi sicer so se v m ilici zavedali, da jim lahko p reti o d k rit spopad z vojsko, zato so skrbeli, da so bile predvsem PEM oprem ljene kot vojaške form acije, s puškam i, avtom atskim i puškam i, ostrostrelskim i puškam i, m itraljezi, pa tudi z bojnim i vozili, t. i. bovi, dejansko oldepnim i transporterji na kolesih. »M ilica je bila leta 1990 oborožena od zob do glave,« se je zato spom injal eden vodilnih v tak ratn em oddelku za obram bne priprave.1 4 1 Poleg povsem javnega delovanja in tu d i že posam eznih priprav na vlogo m ilice ob m orebitnem , če ne kar pričakovanem soočenju z jugoslovansko vojsko pa je v okviru m ilice po odvzem u orožja in streliva TO s strani JLA delovalo tajno jedro M SNZ. To je odločilno pripom oglo k ponovni vzpostavitvi slovenske TO, ki je bila tedaj resnična zasnova vojske sam ostojne slovenske države - Republike Slovenije. 139 O b 10. obletnici akcije Sever, str. 25. 140 Čelik, Izza barikad, str. 61. 141 Intervju Bratuš, 31.3. 2009. Wlogi organov za notranje zadeve pri oblikovan juobrambni h sil Republike Slovenije