NOVE OBLIKE DRUŽBENIH ODNOSOV IN ŠOLA Eno od znanih, potrjenih in preizkušenih načel, ki naj bi določalo spreminjevalne posege v šolske sisteme, pravi, da nikakršne spremembe znotraj šolskega sistema ne bodo uspešne, če ne bodo usklajene z družbenimi spremembami. Med drugimi je to načelo, podprto z argumenti lastne uspešne in neuspešne prakse, zelo poudaril Torsten Husen1, nesporno prva svetovna avtoriteta za vprašanja šolskih reform. Samo to načelo se nam kajpak lahko zdi povsem logično, kar v svoji abstraktni izreki gotovo tudi je. Toda če pomislimo na to, kaj ta iz prakse novodobnih planiranj šolskih sistemov abstrahirana resnica predpostavlja in če hočemo iz tega načela izvesti kakršnakoli pravila bodisi za pedagoško delo v šoli bodisi za odločanje o obsegu vlaganj v izobraževanje ali nemara za institucionalizacijo različnih interesov vpliva na šolanje itn., se znajdemo v hudih zagatah. Kajti vprašanje, pri katerem se nam zelo zatakne, zadeva sam pojem družbena sprememba. Že na osnovni pomenoslovni ravni se nam kaže problem polne določitve pojma, kaj pa šele, ko se znajdemo v labirintu množice političnih interesov, ki si vsak zase po svoje interpretirajo spremembe v družbi in v skladu z lastno zainteresirano interpretacijo iščejo svojo uveljavitev. Če skušamo problem bolje osvetliti, moramo v njem videti tudi filozofsko razsežnost. Sami izvajalci ugotovitev o družbenih spremembah so hkrati v poziciji subjekta spremembe in njenega objekta in s tem izpostavljajo razcep glede na hipotetično predpostavljeno nekdanjo predstavo o enotnem univerzalnem subjektu, katerega funkcija naj bi bilo obvladovanje tistega, kar naj bi bilo družba. Za našo rabo v tem članku si morda lahko dovolimo poenostavljeno povzeti spoznanje post-strukturalizma v njegovi kritični refleksiji filozofske tradicije. Če je namreč predstava o Subjektu z veliko začetnico - gospodarju nad naravo in akterju družbenega reda -nekakšna samoumevna paradigma več stoletnega obdobja prevlade ideologije humanizma, pa se nam razpad tega Subjekta, z njegovo filozofsko izrekljivo predstavo o samem sebi vred, med drugim tudi ob razpadu velike teleologije o poslanstvu človeka, v malodane otipljivi obliki pokaže prav na območju vzgoje in izobraževanja ter mesta te dejavnosti v mreži družbenega. DARKO ŠTRAJN Darko Štrajn je docent filozofije in raziskovalec na Pedagoškem inštitutu, Gerbičeva 62, 6IOOO Ljubljana. e