URN_NBN_SI_doc-LUH88U8P

109 UDK 373.5:796(497.4Ljubljana)"1946/1950"(091) 1.04 Strokovni članek Prejeto: 8. 5. 2018 Katarina Jurjavčič* Prva leta delovanja Zavoda za f izkulturo, 1946–1950 The first years of Institute for Physical culture, 1946–1950 Izvleček Šola je bila v očeh ideologov povojnega režima in njihovih pedagoških svetovalcev eno najpo- membnejših orožij v boju za »novo družbo« in »novega človeka«, zato naj bi jo posebej teme- ljito očistili pretekle dediščine ter prenovili z novimi ljudmi in vsebinami. Predvojne Soko- le in Orle je zamenjala Fizkulturna (od leta 1948 Telovadna) zveza Slovenije, ki se je leta 1952 preoblikovala v Zvezo za telesno vzgojo Partizan. Časopis Tovariš je 27. junija 1947 poročal o Zavodu za fizkulturo kot ustanovi, »ki bo osvobodila slovensko fizkulturo tujega vpliva, ki jo bo otrebila odvišne navlake ter ji dala ljudski in življenjski značaj«. Prva gene- racija novih učiteljev telovadbe in športa se je po zgolj enem letu, kolikor je trajalo šolanje, razkropila po slovenskih krajih in odločilno krojila usodo razvoja športa tako na lokalni kot tudi državni ravni. Skozi njihove osebne zgodbe in ohranjene arhivske vire osvetljuje- mo mehanizme vzpostavitve srednješolskega izobraževanja ter vplive tega izobraževanja na razvoj in obuditev športnega življenja v novi socialistični ureditvi nasploh. Ključne besede: povojno šolstvo, šport, socializem Key words : post-war educational system, sport, exercise, socialism Abstract The school was in the eyes of the ideologists of the post-war regime and their pedagogical ad- visors one of the most important weapons in the fight for a "new society" and a "new man", and therefore it had to be redesigned with new people and contents. The pre-war gymnastic societies Sokol and Orel were replaced with Physical culture (from 1948 Physical educa- tion) association of Slovenia, which, in 1952, was transformed into Association for physical education Partizan. On the 27th June 1947 the journal Comrade (“Tovariš”) reported that the Institution for physical culture “will liberate the Slovenian physical culture from foreign influence and give it people and worldly char- acter”. After one year of schooling the first generation of new gym teachers dispersed across Slovenian towns and started to shape the destiny of sport development at both lo- cal and national level. Through their personal stories and the preserved archive sources we enlighten the mechanisms for the establish- ment of higher education and its impact on the development or revival of sports life in the new socialist regime in general. * Katarina Jurjavčič, univ. dipl. zgodovinarka in sociologinja kulture, Muzej novejše zgodovine Slovenije, Ljubljana, e-pošta: katarina@muzej-nz.si

RkJQdWJsaXNoZXIy