Štev. 15. V Mariboru, 10. avgusta 1895. Tečaj XVI. Izhaja 10. in 25. dne vsakega meseca. Stoji za celo leto 3 gld. — pol leta 1 „ G0 četrt „ — „ 80 (Posamezne štev. 15 kr. Oznanila lkrat natisnena od vrste 15 kr Naročnina, eznanila in reklamacije pošiljajo se u p r a v n i š t v u v Maribor. Odprte reklamacije so poštnine proste. Grlasilo ,,Zaveze slovenskih učiteljskih društev". Izdaj a, t e lj in -u-r e d. ni Is : M. J. Nerat, nadučitelj. Spisi i n d o p i s i pošiljajo so uredništvu v Maribor, Reiscrstrasso 8. Pismom, na katera se želi odgovor, naj se pr dene primerna poštna znamka. Na anonimne dopise se neozhamo. NefrankoTana pisma, se nc sprejemajo. Rokopisi in n i occno foslane knjige se nc vračajo. P o z i y! Sedma skupščina .Zaveze slovenskih učiteljskih društev" zborovala bodo 4. in b. septembra t. 1. v Novem mestu. Z veseljem pozdravlja v imenu tukajšnjega učiteljstva, kakor tudi meščanstva ta sklep podpisani odbor, kateri je pripravljen vse storiti, kar je v njegovej moči, da bode dostojno sprejel in počastil zborovalee. Ker pa je sklenil pripravljalni odbor najspoštljiveje povabiti vse učiteljstvo, kakor tudi vse šolske prijatelje, da se blagovole obilno udeležiti VII. glavne zavezine skupščine v Novem mestu, posebno pa še priporočiti se gostoljubnim Novomeščanom, kateri naj bi omogočili toliko sijajnejši vsprejem, zatorej se obrača podpisani odbor najspoštljiveje do p. n. novomeškega prebivalstva, katero sc je še ob vsakej priliki pokazalo toliko požrto-valno in gostoljubno, da bi tudi dne 4. in 5. septembra blagohotelo pokazati učiteljstvu, katero bo prišlo iz Koroškega, Kranjskega, Primorskega in Štajerkega isto prijaznost in navdušenost, kakoršno je pokazalo radovoljno mnogokrat proti gostom. Pravi šolski prijatelji nas itak nikoli ne puste osamljene; zatorej upamo, da bodo tudi pri VII. skupščini mnogobrojno počastili zavezino zborovanje. Vsemu slovenskemu učiteljstvu pa: Pokažite s tem, da se udeležite v prav obilnem številu zborovanja, da želite sebi in šoli napredka, da ne samo varovati, temveč tudi povzdigniti hočete svoj ugled, posebno še, da želite tudi skupne, zložne delavnosti, katere je istinito potreba! Ne iščite nikakor-šnega izgovora, temveč pridite o zavezinem zborovanji v našo metropolo Dolenjske in pripomozite, da se stvar slovesneje izvrši! „Na delo tedaj, ker resnobni so dnovi, A delo in trud nam nebo blagoslovi!" Kraj ni odbor za VII. glavno zborovanje „Zaveze" v Novem mestu, 20. julija 1895. Franjo Perko s. r., župan, častni p r e d s e d u i k. Fr. Koncilija s. r., nadučitelj, Ivan Barle s. r., nadučitelj, I. predsedni k. II. p r c d s c d n i k. M. Hiti s. r., nadučitelj, Val. Zavrl s. r., učitelj. I. tajnik. II. tajnik. Krajni odbor za VII. skupščino „Zaveze" v Novem mestu prosi vse p. n. odposlanec, častite tovariše in tovarišice, ki se udeleže Vil. skupščine „Zavezc" v Novem mestu, da naznanijo svojo udeležbo najpozneje do 28. avgusta podpisanemu, ter v naznanilu izjavi vsak posameznik, če mu bo treba preskrbeti stanovanje in če se udeleži skupnega 15 obeda. — Obed bo v gostilni pri Tučku. Kuvert stane 1 gld. brez pijače, kateri znesek naj se blagovoli naznanilu pridejati. Najprimernejši se pošlje ta forint po poštni nakaznici, na kateri se tudi udeležba naznani. — Kolegi blizu vkup stanujoči lahko to skupno store. P. n. udeleženci VII. skupščine bodo ravnali le v svojem interesu, ako se temu pozivu točno odzovejo, odboru pa bodo delo zdatno olajšali. Na veselo in mnogobrojno svidanje dne 4. septembra v Novem mestu! Š mi lici pri Novem mestu, dne 3. avgusta 1895. Ivan Bavle, nadučitelj. --- Načrt za računanje na jednorazredni ljudski šoli. Profesor L. Lavtar.) (Dalje.) Močnik seznani otroke z ulomki v 2. šolskem letu, računa ž njimi že v tem letu in sicer včasih na tak način, da je treba ulomke spreminjati na ulomke z drugimi imenovci, v 3. šolskem letu se ulomki zgube, da pridejo spet v 4. šolskem letu na dan, kjer se dovrši tako zvana pripravljalna stopnja. — Hentschel se peča v 2., 3. in 4. šolskem letu samo s shvatbo ulomkov in dovrši še le v 5. šolskem letu to, kar Močnik v 4. To njegovo postopanje nam namigne, da je z ulomki treba jako oprezno postopati. Ako torej pomislimo, da ulomki prav za prav niso nič druzega kakor imenasta števila, da računanje z imenastimi števili ne dela nobednih težav, če smo otroke seznanili z imeni, sprevidimo koj, da leži težišče za obravnavanje ulomkov v njih shvatbi. Ako ima otrok jasen nazor o polovicah, tretjinah itd., potem sledi računanje ž njimi samo od sebe. Pa ravno ti nazori zahtevajo časa, da si jih prisvoji otroški duh, zato je treba, da se nanje pripravlja na dolgo t. j., da se začne kmalo z ulomki pečati, in da se peča ž njimi neprenehoma, vendar tako, kakor to prenaša otroška zmožnost. Ze v 2. šolskem letu se more torej tudi v jednorazrednicah začeti z ulomki, vendar jih pišemo n. pr. 1 polovica, 2 tretjini itd., računamo pa, kakor z imenastimi števili n. pr. 1 četrt. + 3 četrt., 3 četrt. — 1 četrt itd. Kako sploh ulomke obravnavam, o tem tu ne morem govoriti, razvidi se pa lahko iz načrta in iz mojih računic. Tu omenim samo to, da sklenem računanje z ulomki v 5. šolskem letu. Zgodno obravnavanje ulomkov je pa tudi zategadelj potrebno, ker ž njimi pripravljamo na decimalne ulomke. Naj se mi dovoli, da podam kratko sliko za pripravljanje na decimalne ulomke, ker s tem tudi osvetlim nekatere točke načrta. Najprej nastopi mnogoimenasto število z decimalno spreminjalko, torej n. pr. 6 m 4 dni 3 cm (2., 3. šolsko leto); potem (v 4. šolskem letu) se pišejo mnogoimena števila v decimalni obliki, torej 6-43m, berejo se zmerom kakor poprej; pozneje nastopi oblika m in oblika 6 m + ~ + m, na kar se pripravlja s primernimi vajami; potem se n. pr. 16 m sešteva, odšteva itd. o 12 ioiiM Povsem tem se izpreza decimalni ulomek kot zrel sad; računa se ž njim potem v 5. šolskem letu. Tudi z ozirom na sklepni račun je treba, da se nekatere stopnje premaknejo (mislim na Močnikove računice). Sklep iz jednote na množino in narobe naj se dovrši v 3. šolskem letu, vendar naj se potisnejo vse druge stopnje jednostavnega sklepnega računa v 4. šolsko leto. Ako torej hočemo plodonosno iz računstva poučevati, treba je, da so otroci na novo stopnjo že pripravljeni. Treba je torej marsikaj tako premakniti, da ne vztreza samo pred- metli, ampak tudi zmožnosti učencev, če hočemo, da računajo ves čas samostojno, kakor to ravno jednorazrednica najbolj zahteva. Razvrstitve otrok na 3 oddelke ne morem na noben način odobravati. Skupen pouk <3 šolskih let je pri računstvu nemogoč. Svojstvo predmeta zahteva, da se poučuje vsako šolsko leto za se, le izjemoma 2 šolski leti skupno, kakor se bode iz načrta raz videlo. Pa kako je to mogoče v 1 uri doseči? Težavna naloga, pa dosegljiva je pri krepki volji. Spominjam se na ljudi, kateri niso nobedne šole obiskovali, ali pa kako šolo, v kateri so so le malo naučiti mogli in vendar računajo na pamet tako, da denejo marsi-kakega učenega v koš. Spominjam se tudi na izrek duhovite gospe, s katero sem se o vzgoji in med tem o pouku razgovarjal: »Računati sc vsak sam od sebe nauči". Ako-ravno ta izrek, kakor nas uči skušnja, le do neke meje velja, ima vendar drugo resnico v sebi, za katero smo se dozdaj premalo brigali, in katero hočem izraziti z besedami: »Računati se more človek sam od sebe naučiti, če vzbujamo in vodimo prav njegov razum". Ta izrek velja pa osobito za jednorazrednico, kateri le malo časa ostaja za neposredni pouk. Ona mora skrbeti, da vzbudi v otroku zavest njegove lastne moči, in da s tem ojači njegovo voljo tako, da spravi razum do energičnega delovanja. Ravno z ozirom na to je nova šola močno grešila, ker je imela ono pot za metodično, po kateri je učitelj z nebrojnimi vprašanji učencu na pomoč prihitel in sicer tako, da se učencu za zvršitev dane naloge ni bilo treba čisto nič brigati, da je torej učencu voljo pustil mirno počivati. Nasledki takega poučevanja sc pa kažejo na višjih stopnjah na jako neprijeten način. Na pravi način vzbujen in vajen razum pa zmaga vse sam, če si jo učenec le vtisnil v spomin številno vrsto in osnovne vaje jeden in jeden, jeden manj jeden, jedenkratjeden in jeden v jeden. Da pa učenci vsakega šolskega leta dobe v 1 uri vsak svoj opravek, treba je še nekaj druzega: »Vsaka o b r a v n a v a n a jedno t a mora biti mala, daje z a n j o le malo časa potreba". Ta izrek hočem pozneje na primerih osvetliti, poprej pa omeniti, da je treba dane naloge vestno popravljati. Tudi to zahtevanje nas privede na male jednote. Učitelj mora pa učence, kateri so že dovršili svojo glavno nalogo, preskrbeti z drugim opravkom, n. pr. zahteva, da računajo z učenci nižjega šolskega leta ali pri neposrednem pouku ali pri popravi, ali jih pusti pisati ali risati, ali jim da nalogo za sledeči predmet itd. Pri skupni popravi mora učitelj narejene pomote poiskati, zato mora imeti dane nalogo pred seboj rešene, od učencev pa zahtevati, da navajajo zneske in sicer znesek jedne in iste naloge 3, 4, 5 učencev. Te misli hočem šc na primeru osvetliti. Recimo, da so dobili učenci nalogo: 652 x 43, katero je rešil učenec A: 652 x 43 2608 2508 1956 1856 28036 26936 potem vprašamo n. pr. a) Kako se glasi naloga? h) Povej prvi delni produkt ! — Vidiš, tu imaš pomoto; množi še jedenkrat s 4 in popravi! c) povej 2. delni produkt itd. Čutim se prisiljenega, da povdarjam način popravljanja, ker od tega odvisi večinoma vspeh pouka v jednorazrednici. Naslednji primeri naj osvetljijo, kako si mislim male jednote, katere zahtevajo malo časa in omogočijo pouk iz računstva na jednorazrednici. 1. primer. Otroci 1. šolskega leta se imajo v prištevanji osnovnih števil poučevati. Misliti si moramo, da otroci že poznajo števila do 10, številke, znake + in =, da vedo, kako izvira vsako število številne vrste iz prejšnjega, da torej znajo število 1 prištevati, da so izurjeni v števnih vajah, in vse to se doseže po mojem načrtu v 8 tednih, potem jim moremo prav lahko naslednje naloge dati za posredni pouk: a) 1 + 1 + 1 = 2 + 1 + 1 3 + 1 + 1 itd. b) 1 + 1 + 1 = 1+ 2 = 2+1+1= 2+ 2 = itd. to je mala jednota, katera zahteva malo časa; c) mala jednota ) 1 + 2 = 1+1+1= 2 + 2 = 2 + mala jednota d) 1 + 2 2 + 2 = 3 + 2 = itd. mala jednota. 1+JL = itd. Takisto moramo prištevanje števila 3 obravnavati. Ko učenci te vaje znajo, se mo rajo prištevanje števil 2 in 3 na pamet vtisniti. Prištevanje števil 4 in 5 se more že na prejšnje vaje d, katere so si otroci pamet vtisnili, naslanjati, torej : na a) 1 + 4 = 1+1+1+1+1= 2 + 4 = 2+1+1+1+1 itd. mala jednota e) 1 + 4 = b) 1 + 3 + 1 = 2+3+1= 3+3+1= itd. mala jednota c) 1 + 3 + 1 = 1 + 4 = 2+3+1= 2+ 4 = itd. mala jednota d) 1 + 4 = 1+3+1= 2 + 4 = 2+3+1= itd. mala jednota O prištevanji števila 5 in drugih osnovnih števil mi ni treba navajati posebnih primerov. Iz podanega je razvidno, kako se da velika jednota »prištevanje osnovnih števil" razstaviti na male jednote. 2 + 4 = itd. mala jedn. 2. primer. Vaja 1x1. Pri tem primeru in tudi pri naslednjih ne mislim več posebej na male jednote z besedami kazati, razvidne so iz primerov samih. a) 2 + 2 b) 4 + 2 6 itd. 2 + 2 = c) 2 + 2 = 2 + 2 + 2= 2 + 2 + 2 = 2 + 2 + 2 + 2= itd. itd. (/; 2 x 2= 2 + 2=4 3 x 2 = 2 + 2 + 2 = 6 itd. 2x2 Kratka opomuja zado-3x2 stuje z ozirom na krajši izraz in na krajšo pisavo. e) 2X2 = 4 3X2 = 6 itd. Sklep na množenje. a) V 1 „ 1 3. primer. klopi sed. 2 uč. o