GLEDALIŠKI LIST NAR0DNE6A GLEDALIŠČA V UUBUANI UREDIL OTON ŽUPANČIČ SEZONA 1927/28 15. MARCA 1928 Številka 12 IZHAJA VSAKECA 1. IN 15. V NESECU - - - - CENA DIN 4 NARODNO GLEDALIŠČE V LJUBLJANI RAZVRSTITEV SEDEŽEV DRAMA SEZONA 1927/28 — 15. MARCA 1928 — ŠTEVILKA 12 GLEDALIŠKI LIST NARODNEGA GLEDALIŠČA V LJUBLJANI Izhaja vsakega 1. in 15. v mesecu Cena Din 4- Slovenski javnosti! S 1. aprilom nastopi za Narodno gledališče v Ljubljani moment, od katerega bo odvisno vse nadaljnje delo. Od države predvidena dotacija 4,450.000, dalje inkaso 500.000 in višek prihoda ca 800.000 Din, skupno 5,750.000 Din ne zadostuje za vzdrževanje gledališča v stanju, v katerem se je nahajalo v tekočem letu. Primanjkljaj znaša okoli 1,000.000 Din in to v glavnem za kritje osebnih izdatkov. Uprava narodnega gledališča se je obrnila do mestne občine s prošnjo, da s subvencijo krije ta primanjkljaj in omogoči nadaljnje delo. Če se prošnji ne ugodi, morajo nastopiti te-le posledice: 1. Reducirati se morajo gaže vsemu članstvu. Sigurno je, da bodo vsled tega prvi solisti zapustili naš oder. 2. Orkester, že danes pod normalo, se mora nadalje skrčiti, in uprava si mora pomagati s honorarnimi člani, ki bodo samo zvečer na razpolago, ali pa mora vzeti vojaški orkester, ki pa ima številne druge obveznosti, tako, da bi nastopile stalne težkoče z repertoarjem. 3. Baletni zbor zgubi možnost samostojnih predstav in bo le rekvizit za opero, otroške predstave in opereto. S tem v zvezi se reducira število premijer. 4. Po redukciji dramskega ansambla se mora računati z manjšim številom predstav. S tem pade zopet inkaso. in s tem v zvezi morajo nastopiti nove redukcije gaž in personala. 5. Prezaposlenost celokupnega članstva ima že sedaj za posledico številna obolenja. Momentano so bolni, na dopustu ali v bolnici, ali prosijo dopusta: 1. Direktor drame. 2. Glavni tajnik in dramaturg. 3. Višji režiser. 4. Dve igralki. 5. Trije delavci. 6. Blagajničarka drame. Pri vsem tem nalaga ministrstvo upravi Narodnega gledališča še vsakomesečna operna gostovanja v Mariboru. 177 Z ozirom na nevzdržne razmere mora opozoriti uprava celokupno javnost na katastrofo, kateri se bližamo, ako ne dobi zadostnih sredstev. Vsled obvez do kontraktualnih članov, katere mora uprava plačevati iz nanovo reduciranega budžeta še štiri mesece, se položaj še poslabša. Uprava se je obrnila na oblastni odbor s prošnjo, da zasigura kredit za poprave in razne investicije. Skupna vsota znaša ca 2,800.000 Din. V ta namen je izdelala uprava predlog za pobiranje oblastne takse na vstopnice, in bi se posojilo moglo v nekoliko daljši dobi amortizirati. Letni donos je preračunan na podlagi letošnjega obiska na ca 240.000 Din. Stanje obeh poslopij zahteva takojšnjih popravil. V obeh slučajih pa je potrebna hitra rešitev prošenj in takojšnjih tozadevnih odredb. Gledališče je živ organizem, ki zahteva hitrih ukrepov, takojšnjo odločitev in tudi takojšnjih izvršitev, ali pa mora slediti katastrofa. V sledečem podaja uprava vse referate in poročila, iz katerih bo tudi lajik izprevidel potrebo takojšnje pomoči. Uprava se obrača do javnosti z namenom dokazati, da je storila vse korake, da bi odvrnila katastrofo in se zavarovala proti poznejšim eventualnim očitkom nezmožnosti, malomarnosti i. t. d., ki se izrekajo ne glede na to, ali so ti očitki upravičeni, ne glede na vzroke, ne glede na razmere sploh. Po izjavi merodajnih faktorjev ni pričakovati iz Beograda nika-kih kreditov, pomoč je mogoča le od strani oblastnega odbora, mestne občine in slovenske javnosti. Za upravo Narodnega gledališča v Ljubljani: Upravnik. 178 priloga i. Oblastnemu odboru! Referat. Uprava Narodnega gledališča v Ljubljani teni potoni sporoča, da se nahajata obe gledališki zgradbi v stanju, ki zahteva takoj gotova in nujna popravila. Ker uprava Narodnega geldališča v državnem budžetu nima nikakih postavk in kreditov za kritje teh izdatkov, se obrača do oblastnega odbora, da upošteva nujnost položaja in preskrbi za ta popravila in investicije potrebni kredit in na podlagi ugotovitve stanja po svojem strokovnjaku dovoli izvršitev potrebnih popravil. Naslednja tabela podaja pregled in aproksimativni proračun o najncvejših popravilih in nabavah: TABELA I.: OPEKA. > v Navedba del, ki se imajo izvršiti Popravila, ki so v delu Vsa predvidena dela Prenos od opere 655.605 1,689.605 1 Nov pod na odru 15 000 2 Izmenjava ksilolitnega tlaka 59 000 100 000 3 Obnovitev stopnic pred vhodom .... 30 000 4 Ureditev nasadov 10.000 5 Prhe in plinska napeljava 30 000 6 Pleskarska in slikarska dela 80 000 7 Parket v baletni dvorani 7.000 7 000 8 Garderoba v baletni dvorani 5000 9 Preproge in linolej 30.000 • 10 Poprava parnih kotlov 5 300 50.000 11 Obnovitev fasade 50 000 12 Oprema pisarniških prostorov 15.000 Skupno 7:6 '.05 2,111 605 13 Nepredvidena dela i 00.000 Skupno 726 905 2,211 605 Opombe k proračunu: 1. V prvi koloni so navedene vsote tistih del, ki so se, oziroma, ld se bodo izvršila še tekom te sezone. 2. V drugi koloni pa so vsote vseh del, ki naj bi se izvršila tekom počitnic. Vsa popravila in nabave so nujne in za obstoj ter varnost zgradbe potrebne, ter je želeti, da se po možnosti izvrše tekom počitnic. Razen del, v tabelah navedenih, se mora računati še z zgradbo skladišča in slikarne, kajti obstoječa baraka, ki služi v te namene, je v razpadu. Stroški so na novo proračunjeni na 00.000 Din. Uprava Narodnega gledališča se je tekom lanskega leta često obrnila s prošnjo na mestno občino ljubljansko, da bi ona prispevala s subvencijo, ki naj bi delno krila izdatke za najnujnejša popravila. Tako je zaprosila uprava za izvršitev sledečih del: 1. Ureditev prostora pred dramskim gledališčem in s tem v zvezi ureditev vrtnih nasadov okrog gledališča. 2. Ureditev in prezidavo stopnic pred glavnim vhodom. 3. Prispevek za novo električno razsvetljavo v operi v iznosu 800.000 Din. Seja 1. VII. 1927. 4. Zgraditev transformatorja za priključek gledališke električne naprave na mestno napeljavo (na dva ločena tokovna kroga) je že izvršena. G. vladni komisar dr. Mencinger in njemu dodeljeni sosvet je ugodno rešil vse prošnje, in so se nekatera dela že izvršila, a za ostala bo potrebno ponovnih urgenc tako s strani uprave kakor s strani oblastnega odbora. 180 Uprava Narodnega gledališča se je z ozirom na nezadostno dotacijo (državnega budžeta) obrnila do finančnega odseka občinskega sveta s priloženim referatom (Priloga II.) in podala sliko položaja, v katerem se nahaja. Ker je vsota, katero prosi uprava Narodnega gledališča mestno občino, razmeroma zelo visoka, in bo imela mestna občina z izvršitvijo že obljubljenih del velike izdatke, ni upati, da bi še nadalje prispevala za razne adaptacije kakor tudi za vzdrževanje obeh zgradb. Uprava Narodnega gledališča pa se zaveda težkega finančnega položaja, s katerim se ima boriti tudi oblastni odbor, in predlaga za amortizacijo investicijskega posojila, ki bi bilo potrebno za kritje izdatkov za navedena popravila, ta-le način: 1. Oblastni odbor naj uvede takso na gledališke vstopnice v sledeči višini (Priloga A). 2. Z dohodki te takse naj bi se amortizirala polovica posojila, drugo polovico pa naj bi kril oblastni odbor z dohodki drugih davkov. Prvotni proračun je bil sicer precej nižji, in v njem ni bilo mnogo del navedenih, kar opravičuje uprava s temi-le razlogi: 1. Uprava je često prosila za tozadevne kredite ministrstvo prosvete ih financ, in to za mnogo manjše vsote, pa so bile vse take prošnje zavrnjene. 2. Uprava se je zavedala, da oblastni odbor ni mogel razpolagati z večjimi vsotami, in je bila mnenja, da bi bil vsak večji kredit v naprej izključen. Zato je navedla le tista dela. ki so bila z ozirom na varnost pred ognjem, na varnost publike in za obstoj zgradbe neobhodno potrebna, da se izvrše. 3. Tudi ni znala za način odplačevanja tega dolga, in se je taksa na vstopnice uvedla šele tekom sezone in je za enkrat še precej problematičnega značaja, ker se abonenti branijo, plačevati jo. Navedeni referat in proračun pa podajata sedaj precej točno sliko, in uprava upa, da bo oblastni odbor vzel referat in prošnjo temeljito v pretres in zadevo ugodno rešil in s tem ustvaril možnost, da se odstranijo vsi nedostatki. in bosta dobili zgradbi reprezentativno lice. ki je kulturne institucije dostojno. Za upravo Narodnega gledališča v Ljubljani: Ing. Kregar R. Ljubljana, 9. III. 1928. upravnik. Priloga II. Referat za finančni odsek občin, sveta mesta Ljubljane Situacija, v kateri se bo nahajalo Narodno gledališče v Ljubljani s 1. aprilom tega leta, je skrajno kritična. Če ne priskočita na pomoč z izdatno subvencijo mestna občina in oblastna skupščina, tedaj mora slediti neizogibna katastrofa. Na to opozarja uprava pravočasno občinski svet ter prosi upoštevanja in hitre pomoči. 181 Iz naslednjih podatkov je razvidno finančno stanje, v katerem se bo nahajalo Narodno gledališče 1. aprila 1928: 1. Letna dotacija po budžetu znaša Din 4,450.000.— ali mesečna okoli Din 870.000.— Ta vsota se bo v celoti porabila za kritje osebnih izdatkov (plač. umetniških doklad, honorarjev. prispevkov za toalete i. t. d.) 2. Za kritje materijalnih izdatkov je v bud- žetu predviden inkaso Din 500.000.— ali mesečno okoli Din 41.000.— Na podlagi spodaj navedenih tahel je razvidno, kake vsote so se v letošnjem budžetnem letu porabile za plače, honorarje in mate-rijalne izdatke, dalje, kake vsote bodo na razpolago v bodočem letu. koliko je za obstoj minimalno potrebno, in s kakšnimi dohodki in subvencijami poleg budžetske dotacije mora uprava računati, če si hoče zasigurati možnost nadaljnjega dela. Ze tako kritično stanje otežkoča dejstvo, da je uprava vezana s kontrakti pri kontraktualnih članih do 31. julija t. L, in da mora na podlagi teh kontraktov plačevati navedenim članom gaže v neskr-čeni višini, to je štiri mesece, ne da bi imela za to potrebno kritje. To obremenjuje bodoči budžet za ca 150.000 Din. TABELA L: 1‘LACE. >"«5 •j Kategorija članov Ki Faktični izdatki v KJ Predlog za st-zono Razlika izdatkov Razlika predi, in v H •fcS >co seziji 1927/28 •čo 1928/29 predloga dotacije 1 Uprava .... 12 35.996' 12 35.284 - 712 — 2 Solisti drame 30 79.221 25 26 65.622 - 13.599-25 3 Tehn. osobje drame 22 27.434- 20 24.245 - 3.189 — 4 Solisti opere 21 80 930- 17 64.239-50 16.690-50 5 Orkester ... (v bodoče bo od 34 članov 9 hon samo zvečer na 35 81.041-75 34 68.760 - 12 281 75 Dotacija razpolago) 335.000 - 6 Zbor 27 40.170-30 26 37.356-- 2 814\0 7 Balet (balet, mojster gre na račun izdatkov za opereto 4000 D) 8 13.896 - 7 9.886-- 4.000- - Din 8 Delavnice . . . (2 vajenca a 250 D) 12 22.704 - 13 22.123 - 581 — za 9 Tehn. osobje opeie 26 33.259-25 22 28.765-25 4.494' - 10 Nadzor .... 3 2.700 — 3 2 600 - 100- (inž. gradbene di- plače rekcije in 2 urad- nika fin. delegacije) 11 Opereta .... (6 članov drame, 1 član opere, 1 baletni mojster) 4 4.000 - 8 11.000- , 7 000- 12 Večerni rbor 14 4.500- — — 4.500- | 214 425.842-55 188 369.880-75 55.961 80 34.880-75 182 K podatkom zgoraj navedene tabele je pripomniti to-le; da so v številu 189 članov všteti tudi člani, ki so le deloma na razpolago, in je smatrati to kot njihov postranski zaslužek. (Efekt njihovega dela je računati le s 50%). Posamezne kategorije imajo sledeče število teh pomožnih članov: 1. Uprava 1 pisarniško moč s plačo 800 Din. 2. Solisti drame nič. 8. Tehnično osobje drame 1 vajenca a 250 Din 4. Operni solisti nič. 5. Orkester 9 članov s honorarjem od 700 do 1500 Din. 6. Zbor 7 članov od 600 do 1000 Din. 7. Balet poleg navedenih S kontraktualnih in prevedenih še 7 honorarnih članic, ki so plačane od nastopa s honorarjem od 30 do 50 Din. 8. Delavnice 2 vajenca ii 250 Din. 9. Tehnično osobje opere 1 pomožno garderoberko s 300 Din. 10. Nadzor s člani od 600 do 1000 Din. Odpovedati bo treba: 1. petim dramskim solistom, 2. štirim članom tehničnega osobja drame (angažira se en samec z nižjo plačo in vajenec), 3. šestim solistom in dirigentom, od katerih se dva na novo angažirata z mnogo nižjo plačo. 4. odpove se 8 članom orkestra ter se na novo angažira 7 članov z mesečnim honorarjem od 700 do 1500 Din, 5. izdatki za baletnega mojstra se računajo pri opereti, 6. v delavnicah se odpove enemu delavcu, sprejmeta se pa 2 vajenca a 250 Din. 7. od tehničnega osobja opere se odpuste 3 člani. 8. odpoved vsemu večernemu zboru (14 članov); od teh se 2 angažira v zbor s 600,— Din in eden v dramski ansambel s 1000 Din. Sledeč^ tabela podaja sliko o izdatkih za honorarje in materija lne nabave. TABELA II.: HONORARJI, MATERI JALNI IZDATKI. > ii X Kategorija Izdatki 1927/28 Predlo# 1927/28 Razlika predlog izdatki - Dotacija Razlika predlog dotacije 1 2 Honorarji Materijal 55.000 82 000 35.000 60 0C0 20.000 22.000 35.000 41.500 19.000 K tej tabeli je pripomniti, da so se honorarji že 1. aprila 1927 znižali za ca 25% in da se bodo morali letos zopet znižati najmanj za 25—30%. Materijalni izdatki že do sedaj niso zadostovali za najnujnejše nabave in poprave sceničnega in kostumuega fundusa ter znašajo točno 'h,, del tega, kar je dobival Beograd ali Zagreb. 183 TABELA 111.: REKAPITULACIJA. > >č/5 Kategorija Faktičoi izdatki 1927/28 Predlog za 1928/29 Razlika izdatki predlog Dotacija 1928/29 Razlika predlog dotacije 3 Plače .... Honorarji Materijal 425.842-55 55.000 -82 000 - 369.88075 35 000 60.000 - 55 961-80 20.000- -22.C00 - 335.000 35 000 41 000 34.8*-'0 50 19000 — 562.842-55 | 464 880 75 97.961.80 411 000 53 88075 Opombe: A) Poleg že v proračunu upoštevanih 500.000 Din inka-sa se more računati še z viškom od mesečno ca Ta vsota se porabi za kritje sledečih izdatkov: 1. Din Din 800.000.- 66.000. B) Da se pokrije izkazani mesečni primanjkljaj med dotacijo in predlogom v iznosu Din 53.880.75 2. Da se ojači postavka v predlogu za honorarje na mesec Din 2.120.— 3. Da se ojači postavka v predlogu za materijalne izdatke na mesec Din 10.000.— C) Ker pa znaša razlika med predlogom in sedanjimi faktičnimi izdatki mesečno ca Din 97.961.— bi morala kriti to vsoto s subvencijo mestna občina, če hoče. da bo vršilo Narodno gledališče v Ljubljani svojo kulturno nalogo vsaj v dosedanji meri, in ne bo izpostavljeno vsak moment težkim krizam, ki skrajno ovirajo redno delo. Iz izjav obeh umetniških vodij, direktorja drame in opere, ter dramaturga g. Župančiča (priloge B, C, D), ki so odločno proti vsem nadaljnim redukcijam osobja in odklanjajo odgovornost za kvarne posledice predvidenih redukcij, je razvidno, da smo tudi glede umetniškega stališča dospeli na skrajno mejo, preko katere ne smemo, če nočemo nazaj na nivo predvojnega gledališča. Uprava Narodnega gledališča računa z vso resnostjo, da bo občinski svet mestne občine ljubljanske na podlagi navedenega materijala spoznal resnost položaja, da bo vzel v pretres navedeni referat in prošnjo uprave v celoti upošteval. Uprava ne more dovolj resno poudariti kritičnosti položaja in nujnosti rešitve. O sklepu mora biti obveščena najpozneje do 25. marca, tako. da bo mogla izvršiti redukcije pred 1. aprilom, ko stopa v novi budžet. Za upravo Narodnega gledališča v Ljubljani: Ljubljana, dne 9. III. 1928. Ing. Kregar, upravnik. 184 Priloga A. Predlog za pobiranje oblastne takse od gledaliških vstopnic pri predstavah v Narodnem gledališču v Ljubljani 1. Taksa uaj se pobira pri vseh predstavah brez izjeme. 2. Oblastni odbor izda taksne vstopnice v treh barvah (odnosno dveh), ki se izroče gledališki upravi, katera potem prodane vstopnice obračuna z pooblaščenim organom oblastnega odbora. Obračun se vrši v terminu, kakor ga določi oblastni odbor, ter se vsaka vstopnica žigosa z datumom, za katerega je bila izdana. Taksne vstopnice naroči oblastni odbor na svoj račun. 3. Plačevanja takse na gledališke vstopnice so oproščeni le člani Narodnega gledališča in njihovi najožji sorodniki, ki dobivajo vstopnice za vstop v gledališče na podlagi posebnega kupona, izdanega od gledališke uprave. Vsak tak kupon je priložen obračunu predstave, za katero je bil izdan. 4. Taksa naj se pobira tako-le: a) za parteme in ložne sedeže v parterju in 1. redu a 3 Din za balkonske sedeže in sedeže v ložah II. reda a 2 Din za galerijske sedeže a 2 Din za dijaška in galerijska stojišča a 1 Din b) za vse sedeže v parterju, na balkonu in galeriji ter v vseh ložah a 2 Din za dijaška in galerijska stojišča a 1 Din 5. Finančni efekt predlagane takse, ki je izračunan z ozirom na poset in na inkaso v sezoni 1927-28, bi bil tak: Po predlogu navedenem pod 4 a: Mesta V) V. Število prod. mest Skupaj a: C—1 Drama Opera Din Lože parter in I. red .... 3 5 100 5 200 30.900 Lože 11. red ...... 2 660 700 3.380 Parterni in ložni sedeži . 3 16.000 20.000 108.000 Balkonski sedeži 2 4.600 7.200 23.400 Galerijski sedeži 2 5.400 9.000 28.800 Dijaško stojišče 1 14.000 17.200 31.200 Galerijsko stojišče 1 5.200 4 800 10 000 235.680 185 Mesta flj