Akademija. Slovensko društvo* za kulturo. ZGODOVINA AKADEMIJE. S.ctvanskli učitetlj iin idealist B1 a ž Kumerdej (1738—1805) ni im&l sreče. da bi bil začel svoje kuiltunnio deto v djub- ljieini damavi_Di. Usoda ga ij-e vrgila v tujtiino, kjer je pauoeval ma diimajskii orientalski atkadiemiiji. A vroča ililubezen do nesrečaie darrKOiviiTie mi dala po__oja njeigoivim mlisliim, ubagi sLavenisikii nhart, EdLing), duhoivniilki (Jaipedj), rediorraiki (PoMin, D&v). 2al, da se je nniorala »Academia iop«rasoTiim«, kudtuTimo društvo za stovansikio zmiainost m iiteiraturo, kmalu raiziti zaradii ipolitičnili raizmer. ¦Nit tradticije je pre-vzeil iskrenli rodolfub in bogati iaižiaiar barom Žiga Zciis (1747'—1819) in zbrail okrog sebe sivobadtno »__kadem_čr_o republiikio«, kaJkor hcičemo imienovati ZoisaviO literairnio driužbo. Z valiikimti 529. pr. Kr. fiifazof Pltaigoras (koiran pyth'budh-zbuditi se, spoiznati). Po v_.oru pitagoreijcev je ustainoivil okoli leta 387. pr. Kr. v Atenah šti/rudeseitletini Plaiton svojo filozafskio zadrugo »Akademijo« z 1 a s tn o u p r a v o i n 1 a s t m i m p r e im ož e n j e m tako ivspešmo, da je tvoiila ima_ane 1000 let do 529. po Kir. glavtno ognjišoe smbtrenega, orgaaiiziranega kiuilturnega deda. Potenn so jo možje renesamse Okali leta 1470. v Ftor-anci zopet obuidili k nioivemu živiljendu, a še do danes mi dos&gila prvotne samostoJTiostii in višiine. Po italijanskam vzot-u so inasttale aikademije po vseh kultunnih dežeilah. Najslavniejše ime si je pridoibHa francoska alkadeimlija, I n s t i t u t d e F r a nc e, ustaniov^ena leta 1629. tooit 2jaisebrao dnuštvio za 'naffoivainie- fraincoskega jeizika. Sedaj obseiga pet akademšj: 1. Prvi iraizred tviofi »Academie irancaise« (40 člaTnov, les quara__te immiortelis), iki se bavi s fraineoskim jezikom in litaraturo ter deii raagrade za sfovstveDia dala in pl&meinite čitie. 2. Dmijgi razred (Aoaderaie des insoniptioirns et belles-lettres) obdelune zg^odaviiriio, arheolagijo in klasičmo literaturo; šteje 40 Tednih, 10 prostiih, 8 zuiniaindih, 50 dcpiisujočih olanov. 3. '1'retji raz/red (Academae de.s soiencas) je posvečen narafviosloiviju, iizilki, kemiji in matematiki: 68 redmdh, 10 prostdh, 8 zunamjili, 100 djopisujoičdh članov, razpada na 11 odsakioiv po 6 č-iar.ov. 4. Četrtd razred (Academiie des beaux-arts) siaži umetoosti: 41 rednih, 10 pirostih, 10 tulLh in 40 dopHisujoiaili čIotov, obs&ga 5 odsekov. 5. Peti razred (Aoajdemie das sciemoes moraJeis et paKrazdičn!i socialni fuinkaitjli s poiseb_.kni smotri in sredstvi. Kakor napotveduije psdhod©ffija din togiika dagadkiav, se poostre po vojni paMtiični, .trankarsikii bojii: 1. s frotnte ise ipreseli darnov visa brezabziniiost iin bojevitost strdnega janka; 2. nove, onlade stnuije vstopijo v poditiian!. aneno. S teoisti s tem, dia jasn. iin zavadmo poispešijo razvoj obstotječe temdence lin ustainoive stavensko Akademijo, samostojno organ!izacijo kulturneiga deda. Akadamija naj združi v širiokeim, kultiuirneim otkviiiru vse loibsfcojeoe kuilturne ustanave iin društva »Slovenska Matica«, »Skuvaniska Sodsika Matica«, Leionova družba, dražba sv. Moboriia, gilasbena Matica, Kpnsareiiij _a inaradnio giedališče in gaileroio, pisatdjsko podpoirno društvo, društv© pravniikav, društvo profiesorjev in učitdjev, dnuštvo zdravniikov in iinženiirrjev itd.) na podfagi skupnega kulturaaga programa: 1. Akadermja Mgotarvdjia, da je sfavenski inarod Mistoriano dana imdividuaikiost, enakopraven olaai v kuiltnnnnii zvezi narodav iin z isto neomeiieino praviioo vsestrainske samostofjinasti, iki tvari zadnji oilii vsakega kulturnega naroda. 2. Akademija hoče teii idealni kiulturini enakosti dati čimipreii realino obliiko z ustanoiviitviio aii soideiloivainieim ob ustanoivitvi vseh tistih kulturaiih naprav, ki zmaoijo v sedamji fazi zgiodiovinskega raizvoija __ultumost kakega nairioda. 3. Akademiija foo izbiiraia c_lje in imetoKle kulturneimm delu vz;poredino in sotrudno z vsemi druigiiimS kuiltunnimi _a_adi, s katerimi bo-iskada v svrhio čim naijvečje uspešoiasti origramiziiraneiga isoddotvainjja na pj-dilaigii p.rajvianasti in medisebojnega spoštovainja; ta sotmdna pot pa vadi seveda najprej sko_i prtirodnjo ibJižino soirodinih m braitskih pletmein. 4. Akademiiifa pro»laša vdjaivncist principa sociatoe lavtanamije (siaimoodilačbe) tudi za inotranje žiiivJijetruie pasaimeziiiih nanodov in skupin \r zimisLu i n d i v i d ua 1 n e avt«nomi j e. Vse stranke, stanovii in svetavmi na_orii, istotako vise asebe v posamezmih _k>upimaih, tvorijo v einotinem orgamizmu nancda (skupime) iSoitruidme orgaine s pralvioo eimaike svobode, avtonomide in. .medi-ebojneKa spošfiavaiiija, dokder ne nasprotiuijejo vlitaloam limteresam mairoda in salidarinega človeštva. Seve da ine smeimio zahtevati in pričakavatii i.d ma§e aika/deinnide taiste popotaosti, ki so io doi-©gle druge akademiije p«_ večstaletnem iraizviojiu; daflje ipa je mišljeina akademija kot zasebno, pirehoidimo drušfcvo, ki nad le pripravi tla in lOKračje defiiraitivmi oibliki. Dnako ae dzkilduoen mehamo&n poisneteik kaike tuije iaikiadieimiiie, «dtočevali ki soddimaii bado ob uistainoivitvi trije specifioni činitelji: 1. mo(v.i, demokratični d'U;h časa; 2. speciiično s-lovenskie raz/mere 5n potrebe; 3. iprizaiaina poseibnost vsaike kuituinne orgianizaoije. Samo o zadnii tačkii par besed! Kultura je i-otrudnio rastoioa kio__ina s sovii&no tradlicigo. Kiier so »iiinaniji činiteJši ipo&eigM v mjein deloknog, taim se je bradicija iprelkiMila in večstoletoi zastoii je iprovzročii pnopad kultiure. Vsaka uspešna kultuima ustainoiva izroSi p . u s t a in o v ti e ga zaihtevaitf! Pa tiudj ni potreibno, ¦ker razlikujemo več virst poMtike, in saitio v eni virsti inekagia sradnjega '.hagastva, ki >ne fekiljuouue sociailiizaoiiie veMkiLh plaoitaih, ipiiaduktiivMih im prometnili sredstev. Na sivetovmem itrigiu 5odo od-OČavaile banke doi naše zadruge se bodo v_-držaile tadaj v sivetovnem gospadariskem boju, če jih oborožimo z orožjem inajimiodjerinieiše bančinie tehnlike. Zaidrusga nam je torej danes ciilj, a banka naijuspešneiiše siradstvo! Naša akademiija potrebuje predivsem: 1. lastoo tiskarno; 2. lastno kudtiumno, oziroma sociako bamko, katerre gJavmi diobiček se porabd za tolturoe in so cialiie, zdasti zdiravstvene potrebe ljudstva; 3. iastein dom. Lasttna tiskanna ji stojd ma raapdagio v LJičdteilsjski tiskarmd, socialna bamka je pripravJjena iin čaka samo ¦ugiodne-jšega trenotka. Največje težave proivzročd akademigi treitjia, a naijivažflieijša zahteva po iastneim innamurneMtataem, repre_entač{nem posiiopju. Nc tiči inam v kosteh zidar&ka stsrast (male di piatira), ald dva -oizira nam visdljujeta ideijo lastne stavibe: 1. tozir ina ljud/stVio; 2. lotzir na notraejo konsotlMaoiiiio akademiiie. Naii.iaviteje dduje na ilaudsko diušo uimetoosit arhitekitomike. Ljudski instijkt je predmeitein in dimenziioinalen. Impozantna stavba pastane nekak višiS deil zuinanjega, objektLvinoga sveta, mje imiagiočni vtisek se ponavlja nezavedno, zato tem izdatoeje, kadarkoli greš mirao in ti 'induktivtno pretvarja struikituno duha. Kaj šeie, 6e so te harmaniiono umefcniške m ogirornne dimenzije todpnte ki posve.eme Ijudstvu! Tudi mofbrainjo ikoosodidacido akademije pospeši skupniost strehe, če stop^ijo našl ¦kudturnd zatvodi \m diruštva v majožiji kcmtakt skupnega prostora. Do laistnega doima pride akadenmijia samo po nerazdriu-ni kiord-acijd kuilturc in gospoidarstva, temelij doniu postavi sa.mio veldfeo gospodarsko podjetje, ki prevzame stavbne in vzdrževatae istroške. V Ljubliani še nimamo namreč bazarja (Oraind Maigaain, VVarenhoms), zadružne pradajalne za 'maniufakturo in špeceirdjisko blagio. Pariz je dobil 1. 1855 po angleiškem vzoru prvi ikcntinontalinii bazar »Loure«, ki ga vizdržuje dame.s alkoiijska družba^z 22 mdlijomi kopitaila in 5000 ¦uslužibencd. Še ivečja je v Parizu koinandiitna družba tna akci »Bcn niarche«, .natdalje »Pnimtemps«, »Beille Jairdtoi^re«, za špeoedjo Feliikis Potin. V Bepcilinu sta ustainioivliila tak bazar A. Vvertheiim in H. Tdetz, ma Duniaiju A. Oeringross in St. Esdiers. Padjetmosit naših iniladih, kuilturno in sociatoo ¦čutečdh trgovcc\ nam zgradi v Liubiljana velilki bazar s Mdato v Trstu, poseiben trakt prepusti aka¦damtijii- ter postasvi takio vekioitrajen spoimenik /nara-družmotsti kulture m ekonoimdje. D.