1. Resnično ljubezen do slovenske mladine izpričuje delovanje naše šolske Družbe sv. Cirila in Metoda, ki ga je v tekočem šolskem letu razvila v prospeh in napredek slovenskega šolstva v našem Trstu. Posnematno iz »Edinosti«, ki pravi: Vojni dogodki so v minulem šolskem letu vplivali na naše šolstvo v Trstu. Nič manj nego devet učiteljev je bilo pozvanih pod orožje. Od teh se je doslej vrnil le eden, eden pa je padel na bojišču — Rado Meršek — proti Italiji; dva sta ruska ujetnika. Navzlic temu pa šola ni omejila svojega delovanja, ampak je tudi ob teh neugodnih razmerah vršiia svojo kulturno nalogo. Vojna z Italijo je provzročila proti koncu šolskega leta jako hitro padanje števila šolskih otrok. Od 2064 je padlo to število na 1475. Koncem leta je bilo 589 otrok manj nego med letom; največji del teh je izstopil kratko pred izbruhom ali pa takoj po izbruhu laške vojne. Bati se je bilo, da se novo šolsko leto 1915/16 začne s še manjšim številom otrok, nego se je zaključilo 1914/15. A ta bojazen je bila neutemeljena. Navzlic temu, da je še mnogo slovenskih tržaških rodovin — nekaj zaradi neugodnih železniških zvez, nekaj zaradi prevelikega strahu pred vojnimi dogodki, nekaj pa tudi zaradi neugodnih gospodarskih razmer — ostalo na Kranjskem, Štajerskem in v drugih deželah; navzlic vsemu temu je že v prvih dveh tednih vstopilo 1806 otrok v Ciril-Metodove šole v Trstu, torej 331 več, nego jih je bilo koncem šolskega leta 1914/15. Res jih je še vedno 210 maitij, nego jih je bilo v začetku šolskega leta 1914/15, a pomisliti je treba, da je v današnjih neugodnih razmerah marsikdo pustil otroka pri sorodnikih na deželi, kjer življenske razmere nisotako neugodne kakor v Trstu. Sicer pa so prvi razredi prenapolnjeni! Vse tri šole imajo šest prvih razredov in v vsakem je nad 60 otrok, dečkov na Acquedottu celo 68, četudi je bil odklonjen marsikak deček zaradi nedostatnega prostora, ali ker ima v kako javno mestno šolo v okolici enako dolgo pot. Pa tudi za višje razrede se še vedno oglašajo učenci, ki so še izven Trsta. Pouk se je pravočasno redno pričel; živo pa se občuti v razredih gospodarska kriza. Otroci si večinoma le prav težko omišljajo potrebne knjige in druge stvari. Število razredov je za eno vzporednico nianjše nego Iani, namreč 37; in to 24 osnovnih in 13 vzporednih razredov, dočim je bilo iani 22 osnovnih in 16 vzporednih razredov. Letos so namreč vse tri šole popolne osemrazrednice, edine s slovenskim učnim jezikom na Primorskem, dočim je bila lani le dekliška šola na Acquedcttu osemrazredna, ostali dve pa sta imeli po sedem zaporednih razredov. — V smislu tozadevnih predpisov so torej vse tri šole dosegle ono stopnjo, na kateri je možno zadnje tri razrede pretvoriti v meščansko šolo. — Upajmo, da se da to kmalu doseči! Torej^havzlic sedanjim težkim razmeram napredujejo Ciril-Metodove slovenske šole v Trstu, in to naj posebno v sedanjih časih uvažujejo vsi narodni krogi ter naj ne dopuste, da bi mladina v teh šolah bila zaradi gospodarske krize ovirana v svoji naobrazbi. Zato: Žrtvujte po svoji moči za Družbo sv. Cirila in Metoda! Vsakega zavednega Slovenca mora to veselo dejstvo navdati z veliko radostjo in z opravičenim ponosom: Mi smo in ostanemo stražarji na obali Jadranskega morja!