Vsako leto se v Sloveniji rodi okrog 30 slušno in go-vorno prizadetih otrok. Ka-ko skrbimo za te otroke? Obiskali smo Center za re-habllitacijo sluha in govora za Bežigradom, ki vključuje vrtec, osnovno in poklicne šole, dom za učence ter am-bulanto. ki jo obiskujejo tu-di »zunanji« otroci z lažjimi slušnimi in govornimi teža-vami. 25RAZLIČNIH POKLICEV Center za rehabilitacijo sluha in govora v Vojkovi ulici obiskuje 38 predSol-skihotrok, 139osnovnoŠol-cev ter42 fantov in deklet, ki se lahko na poklicni šoli te-ga zavoda izuče za približ-no 25 poklicev (šivifjskega, krojaškega, krznarskega itd); 18 "Zunanjih- otrok hodi na slušne vaje (uspo-sabljajo jim preostali sluh, jim korigirajo govor itd.), pribfržno tOO otrofc pa na vaje iz logopedije (odprav-Ijajo jim govorne motnje kot so jecljanje, težave pri izgo-varjanju sičnikov in Šumni-kov ter podobno). Ta zavod seveda ne obiskujejo samo bežigrajski oziroma otroci \z Ijubtjanskih občtn, ampak domala otroci iz vse Slove-nije. Tisti, ki so Še premaj-hni, da bi živefi v domu za-voda, so v rejnlških dru-žinah. KAJJE OOLEDOVANJE? Ivan KovaČ, direktorCen-tra za rehabilitacijo sluha in govora, je povedal, da »sli-šijo« težje služno prizadeti otroci zvok oslabljeno ali iz-krivljeno, To se pravi, da mora biti zvok močnejši, da ga dojemajo. Dokler je sluh prizadet samo količinsko, ga je možno seveda popra-viti z zdravljenjem ali z ope-racijo, v skrajnem primeru pa sliši otrok dobro, če upo-rablja slušni aparat. Huje ]e, če uho poleg te-ga, da slabše dojema, zvok tudi izkrivlja.Topasedoga-ja, brž ko so prizadete siuš-ne in živčne celice. Zdrav-Ijenje je manj uspeSno, fe redkokdaj popolno. Če je SLAB SLUH Pomoč sodobne tehnike okvara sluha tako močna, da sploh onemogoča razvoj govora brez posebne stro-kovne pomoči, pravimo, da je otrok gluhonem. Tudi takšne otroke je možno naučiti »posluJanja« - od-gledovanja (branja govora iz premikanja ustnic) ingo-vora s posebnimi vajami. Danes si brez sodobnih ojačevalnih in drugih te-hničnih naprav kar težko predstavljamo pouk slušno in govorno prizadetih. Pri pouku uporabljajo namreč posebne napravezajačanje govora in glasbe. Ojačeval-no napravo sestavljajo: mi- krofon (oddajnik). ojačeval-nik in slušalki {sprejemnik). Vsak učenec ima v klopi svojo aparaturo, s katero uravnava jakost zvoka za vsako uho posebej. Učitelj pa predava učencem preko mikrofona. Poleg prirejenih učnih snovi skušajo učen-cem tega zavoda Čim bolj učinkovito pomagati pri od-stranjevanju govornih in slušnih motenj. TEZAVE:UČBEHIKI, VRTEC, TELOVADNICA Center za rehabilitacijo sluha in govora pa seveda ni brez težav. Potreboval bi nove prostore za vrtec, ki deluje sedaj kakor pouk v izmenah, in palelovadnico. Tarejihtudi to.dazaslušno in govorno prizadete otroke v glavnem ni učbenikov, ko bi jih 5e kako potrebovali. Ne smemo namreč pozabiti, da bi morali v naši družbi vsem otrokom - tudi tem -zagotoviti enake možnosti za zdrav telesnt in duševni razvoj ter enak vstop v živ-Ijenje. Zakaj je to pomembno? Za Bežigradom je tudi Zve-za gluhih in naglušnih S!o~ venije, ki Šteje približno 4.500 članov. In vsa ta mno-žica gluhih in nagtušnih se lahko pohvali le z eno Člani-co, ki je končala fakulteto. Tudi tiste med njimi, ki so končali viSjo ali srednjo šo-lo, lahko preštejemo na prste ene roke- Prizadevati si moramo. da bi jim zago-tovili boljše pogoje šolanja in razvoja naspioh. N.Ž.