Kaj se lahko iz filma Bombna misija nauči slovenska filmska produkcija? Aleš Blatnik Če se danes želite ukvarjati s filmsko produkcijo, ni dovolj, da vas žene samo goreča želja, posneti film. Nadpovprečno dobro morate biti razgledani v poslovnem smislu. Velika verjetnost je namreč, da bo vaš projekt propadel. Tudi če bo deležen kritiškega uspeha, to še ne pomeni, da bo finančno smiseln. Ker filmska produkcija ostaja najslabše razumljena plat filmskega procesa, se zdi prikladno, da si nekoliko pobliž-je ogledamo, kaj se z njo dogaja - na primeru filma Bombna misija {The Hurt Locker, 2008, Kathryn Bigelovv). Film Osnova za film je bilo pisanje Marka Boala, novinarja, ki se je v Iraku pridružil ameriškim vojaškim enotam na terenu in v živo opazoval dejavnosti ameriške vojske. Samo po sebi se je torej zdelo, da gre za aktualno temo, ki jo bo lahko prodati, saj je Irak pereča zadeva, ne? Ne. Novejši filmi z vojnimi temami so pred tem drug za drugim pri občinstvu precej flopnili. Na misel prihajajo Marinec (Jarhead, 2005, Sam Mendes), V dolini smrti {In the Valley of Elah, 2007, Paul Haggis) in Cenzurirano (Redacted, 2007, Brian De Palma). Ustvarjalcem filma Bombna misija je uspelo posneti resno dramo z odličnimi igralskimi kreacijami in izvrstno režijo, vredno oskarja. Ni naključje, da seje film znašel celo na lestvicah najboljših filmov preteklega desetletja. Vendar, ali sta dobra ekipa in dober film sama po sebi zagotovilo za uspeh? Produkcija Neodvisna produkcija je postala silno nehvaležna zadeva. V zadnjih letih je borza zradirala mnoge sklade tveganega kapitala, ki so vlagali v taksne produkcije. Države - na drugi strani - pa so postale previdnejše z deljenjem davkoplače-valskega denarja preko raznih nacionalnih filmskih skladov. Finančna kriza seje dotaknila celo držav Bližnjega vzhoda in tudi premožni šejki so postali zadržani. V takšnih razmerah je zelo težko zbrati denar za filme "srednjega razreda", kamor še vedno sodi tudi Bombna misija, čeprav je to že skoraj spo- dnji del repa tega produkcijskega razreda, ki je zmeraj bolj ogrožen. Na eni strani so namreč še večji proračuni največjih potencialnih poletnih kino filmov, kjer številke okoli 100 milijonov veljajo za zmerne. Na drugi strani pa so vedno cenejši neodvisni filmi, ki imajo celo goro težav, predvsem zaradi prave poplave vsakovrstnega produkta, zaradi katerega je težko dobiti zgledno distribucijo. Na tem nizkoproračunskem polu vsi skušajo zadeti v črno s kakšnim hitom, kot je bil recimo Pa-ranormalno (Paranormal Activity, 2007, Oren Peli) - posnet za vsega skupaj 11.000 dolarjev, na blagajnah pa je prinesel več kot 100 milijonov. Nizkoproračunski filmi, posebej srhljivke, so veljali za dokaj varno naložbo. A z implozijofizičnega video posla (v ZDA se ravno zdaj zapira na tisoče fizičnih videotek) tudi ta oblika produkcije ni več zanesljiva, saj je "zanesljivih" kupcev, na katere so lahko prej računali (naročila videotek in DVD-trgovin, ki so bila v tisočih, morda celo deset tisočih kosih), zmeraj manj. Proračun filma Bombna misija je znašal 11 milijonov dolarjev (približno 7,5 milijona evrov), če je verjeti podatkom v javnosti - ker je bilo vpletenih nekaj produkcijskih podjetij, je številka verjetno kar prava. Vsekakor gre za precej nizek proračun glede na tip in zahtevnost filma. z s