Miroslav Ambrožič: fcola in Sokolstvo. Z osvoboditvijo Jugoslovanov in ustanovitvijo naše lastne države je nastalo med drugiml važnimi vprašanji tudi to, kako ie urediti telesno vx_ojo v šolL Sokolstvo si ie bilo v narodu pridobild že tako trdno stalšče, da se pri tem vprašanju takoj misli nanje, toda s tem vprašanje še ni rešeno, Odgovoriti ie poprei na to, kol.ko važnosti nai se polaga na telesno nravno vzgojo Solske mladine in v kakšnem razmerju naj stojita Sokol in šola v novi driavi. Da ]e bila dosedaj telesna vzgoja v šolah jako pomanjkljiva, o tem ni dvoma. Prvič se ie smatralo v praksi telovadbo šolske mladine le kot nekak odpočitek od *duševnega« dela, kar pa ni niti upravičeno, n.ii resnično; drugič je bilo na Jolah odmerjenega za telesno vadbo premalo časa in tretjič je bilo za izdatno vadbo premalo izvežbanih učnih oseb. Učna osnova in inštrukcija za pouk telovadbe (za srednje šole) sta sicer predpisovala »vsestranski in enakomerni razvoi telesa, ohranitev in okrepitev zdravja, vzgojo k zavednemu, po volji obvladanemu gibanju«, toda to so cilji, ki se j.h ne da doseči niti na podlagi tiste inStrukcije, kakor tudi ne v onih razmerah, v katerih je bila odredba samo popisan papir. Poleg tega pa o bistveai vrednosri telovadbe, ki izhaja l_ harmonline vzgoje telesa in nravi ter deloma intelekta x radbo volje, ni ničesar omenjenega. Dalje je narodna vzgoja, katere najizdatnejše sredstvo je taka telovadba, imajoča že od nekdaj sama na sebi, po svoji naravi strogo narodno bistvo, morala izginiti iz Solskih telovadnic, ker je tako hotela bivSa avstrijska preganjevalna in zatirujoča politika. Telovadba v šolah je b.la torej navadno brezdušno delo težaka, ki mu je manjkalo vsega, kar bi moglo to delo napraviti prijetno in zanimivo ter ga dvigniti na višji nivo kakr&nekoli vzgoje. Jugoslovanski šolniki se bodo brezdvomno v tem oziru postavili na stališče moderne šole, uveIJavljene «a podlagi sedanj.h filozofskih, pedagoških in drugih znanstvenih ugotovitev. Ko to stor.jo, morajo smatrati telovadbo za bistven del vzgoje in io uporabiti na ta način, da bo odgovarjala svojemu namenu — namen pa je treba videti v celem obsegu bistva telovadbe. V tem zmislu pride v poštev Sokolsivo. Pojem Sokolstva poraeni društveno narodnovzgojno telovadbo, ki jo je ustanovil Tyrš z namenom potom nje izpolnjevati v telesno-nravnem in duševnem oziru ves narod slovanski tako, da s podrobno vzgojo posameznikov doseže zdravo iu krepko ljudstvo, nepokvarjeno in odporno, sposobno v vsakem oziru za mednarodno tekmo. Zaradi svojega namena, da hoče biti Sokolstvo splošno narodno, ne more biti izključujoče proti nikomur. Postavilo se je torej na popolnoma demokraško stališče, ki ga je razumeti tako, da ne pozna razlike med sloji in stanovi; drugič pa nc sme samo zastopati nobenega posebnega svetovnega naziranja, da ne izključuje koga, ki bi se s tetn naziranjem ne strinjal. Sokolstvo vpraša potemtakem samo po pripadnosti k Slovanstvu, vse drugo so zadeve, ki naj se reiijo zunaj njega. Sokolstvo se je veličastno obneslo na Ceikem. Ustanovljeno leta 1862., neprestano preganjano in ovirano od strani bivše Avstrije, se je vkljub temu v nekaj desetletjih vkoreninilo tako močno, da je igralo v narodno-vzgojnem oziru prvo vlogo. Ceški narod. že sam na sebi zdrav in močan, drugače bi ne bil mogel tako globoko vsesati krepke sokolske ideje, se je razvil ravno s pomočjo te sokolske vzgoje do velikanske odpornosti in delazmnožnosti. Ne samo Sokolstvo, toda vglavnem Sokolstvo je oni činitelj, ki je dvignil češki narod do te stopnje, na kateri se nahaja danes kot edini slučaj v zgodovini narodov, da se ie otresel in osvobodil jarma avstrijskega tako možato in junaško — z evoluc.jo, kakršna stoji v načelih sokolskih. Sam narod je to pripravljal in izvršil, izvojeval v desetletjih težkega, enotnega, na občutiovanja vreden način discipliniranega dela; sam si je postavil svojo hišo brez tuje pomoči. Kdor ne veruje, da je Sokolstvo bistveni činitelj v tem osvobojenju, naj pomisli na vsesokolske zlete, na raednarodne tekmovalne telovadbe, na dogodke na avstrijskih bojiščih, na legije češkoslovaške in na red, ki vlada danes v češki republiki. Vse to je posledica češkega sokolskega dela, ki je narod vzbudilo, utrdilo ia disciplmiralo, prlpravilo rijegovo sposobnost za skupen in enoten nastop v odloiilnih trenutkih, v katerih je izvojeval svojo svobodo. Istotako zdravo podlago za sprejem sokolske ideie imamo v slovenskem narodu — toda narod je manjši, mlajši in Sokolstvo je v niern mlajše. Zato narod še ni tako prežet s sokolsklm duhom; 01 ganizacija )e pognala ravno v zadnjih lecih pred vojno najboljše korenike, toda sad še ni dozorel, kakor je doaorel pri Cehih. S tem pa ie ni rečeno, da l>i bilo Sokolstvo kaj Lzgubilo na pomenu in vrednosti — zakaj 2 osvobojeojem iiaioda se §e ni nehal boj za bit]e in obstanek, in bodoinost bo naša le v tem slučaju, Ce bomo za tisto dovol) močai. Kjokor pr«j, je tudi sedaj in pozneje treba narodu vzgoje, ki mu ]o lahko da Sokolstvo, in če se dosedaj ni rnogla ta vz.oja razSiriti na šolo, ]e naša narodna dolžnost, da io uvederno sedaj. V ta namerr se moramo takoi danes postaviti na staliSče, da Sokol ni morda navadno zabavnošportno društvo, temveč da ]e to narod_o-vz_o