14 15 Iz prakse v prakso Jeseni so se na moji mizi znašle štiri, na prvi pogled izjemno simpatične zbirke otroških pesmi. Zbirke torej, ki že zaradi svoje zunanje podobe kar vabijo po uporabi. Tudi njihova besedna in glasbena vsebina ni nič manj vabljiva. Naspro- tno. Sprva sem želela pesmice le preigrati in sama prepeti, potem pa sem se odločila, da pred tem zapisom vsaj nekaj pesmic »zaživi« tudi med mojimi pevci in učenci. Nekatere izmed njih smo prepeli na vajah otroškega zbora, nekaj smo zapeli pri pouku, druge sem otrokom le predstavila. Otroci so v ocenah na splošno iskreni, pogosto je njihovo doživlja- nje drugačno od našega. Pa smo se pri mnogih pesmicah kar strinjali. Zima Že prva pesmica Zimsko jutro je bila otrokom zelo všeč. Ko smo jo večkrat zapeli, so jo pospremili s simpatičnimi opisi: sladka, nežna, gladka, nenavadna … Pesem je primerna za prepevanje v vrtcu in v prvi triadi OŠ, seveda tudi za OPZ, podobno tudi Snežinka na nosu, Vsi na sani in Ena kepa pri- letela. Če ob koncu melodijo zapojemo še mrmraje, se otro- ški domišljiji takoj odpre pot za nadaljevanje – ustvarjanje svojega besedila. Polona GuËek Skrbinek Osnovna šola Majde Vrhovnik, Ljubljana Notne zbirke Zima, Pomlad, Poletje, Jesen Mitje Reichenberga (na besedilo Magde Dolen) 12 pesmi za otroke, DrugaËni 002, 003, 004, 005 16 Notne zbirke Zima, Pomlad, Poletje, Jesen Mitje Reichenberga (na besedilo Magde Dolen) Vzgojitelj ali učitelj lahko za popestritev pesmice doda še spremljavo – vključi zvočne ploščice, s katerimi otroci sami spremljajo svoje petje. Skladatelj jim je že olajšal delo, saj so v zapisu dodane tudi harmonije. Pesmice Sneg, snežak in breg, Stopinje v snegu in Darilo bodo z nekaj vaje lepo zazvenele tudi pri pouku GUM v 4. razredu in otroškem pevskem zbo- ru. V pesmice Stopinje v snegu, Živali v zimi, Veter, mraz in jaz, Kam gre zima spat (otrokom se je zdela nenavadna) in Zimski večer pa bo treba vložiti malo več truda. Najbrž ne po naključju je kot zadnja pesmica v zbirko uvrščena Novo leto, ki nas (po mnenju otrok) imenitno »po stopničkah vodi vedno višje, v novo«. Pomlad Likovna podoba zbirke je pomladno živahna in že sama po sebi vabi v toplejše, barvitejše dni. Takšne so tudi pesmice. Toplo sonce je lahko pozdrav dnevu ob začetku ure GUM, po spevnosti je primerna tudi za mlajše pevce (zborčki v vrtcih in pevska pripravnica). Podobno še pesmice Sonce in Dež, Oblaki so veseli in Na izlet. Zadnja otroke povabi tudi k vklju- čevanju giba (ploskanja itd.), kar pesmico naredi še dodatno mično. Plesno razpoloženje že samo po sebi vzbuja pesmica Ples na travniku, spevno, izrazno petje omogoča pesem Pom- ladne želje, Mavrico pa si lahko po besedah mojih pevcev v melodiji res predstavljaš. Pesem Jutri je nov dan bo popes- tritev tudi pri utrjevanju petja terc (navzgor in navzdol) v glasbenih šolah, pri pouku nauka o glasbi. Z nekaj več vaje bodo pri OPZ lepo zazvenele Ko pride po- mlad, Cveti in raste in Moj pomladni dan. Izziv bo zagotovo pesem Hladna jutra, a jo lahko zborovodje s pridom upora- bijo za urjenje dvoglasnega petja v tercah (dvoglasja v pesmi- ci je ravno prav). Tudi v tej zbirki so v partiturah dodani zapisi harmonij, kar omogoča bodisi učiteljevo spremljavo ali preprosto sprem- ljavo otrok samih. Poletje V juniju, ko bodo počitnice pred vrati, bodo prijetna popes- tritev pouka pesmice, ki prinašajo vonj po morju, poletnem cvetju, dobrotah s piknika … V primerjavi s preostalimi tre- mi zbirkami je v Poletju kanček več pevskih izzivov. Brez te- žav bodo v vrtčevskem zborčku in pevskih pripravnicah na šolah zazvenele Poletje pred vrati, Vsi v vodo, In kaj potem in 17 Iz prakse v prakso Počitnice. Pesmico In kaj potem si je že sam skladatelj zamislil kot »pesem nadaljevanko«. Tovrstne pesmi so med malimi pevci zelo priljubljene, saj omogočajo besedno ustvarjalnost, če dodamo še ritmično improvizacijo, je to zagotovo »zgod- ba o uspehu«. Nekaj posebnega, malo drugačni, sta po mne- nju otrok pesmici Sladokaj in Dober večer. Avtor spet ponuja možnost razvijanja dvoglasnega petja v pesmih Poletje in cvetje, Vedno veseli in Topla jutra, topli dnevi. Če dvoglasje ne bo zazvenelo, bomo brez težav ostali pri enoglasju. Pesmice so zagotovo vredne tega. Še stopnjo višje nas popelje Poletna nevihta, ki lahko služi tudi kot vaja postavljanja akordov pri MPZ in pri nauku o glasbi, za ta namen je primerna tudi za razredno petje v 5. in 6. razredu. Po pesmici Vedno veseli bodo posegli zborovodje malo boljših OPZ, Poletni piknik ponuja posebno ritmično vajo, za drugačno vzdušje v pes- mici Zvezdno nebo pa poskrbi tudi mrmranje (bocca chiu- sa/mrmraje, z zaprtimi usti). Morda je prav zato ta pesmica otrokom še posebej všeč. Jesen Že prvi šolski dan bo pesmica Poletje se poslavlja prava izbi- ra za petje v razredu. Tudi sicer je v zbirki kar nekaj spevnih, ne pretežkih pesmic, ki jih učitelji v prvi triadi lahko upo- rabijo tudi kot dodatek pri pouku različnih predmetov. Že naslovi pesmic Ozimnica je dobra, Jesensko cvetje, A je goba prava, Oda kostanju, Sladko grozdje, Gozd v barvah in Krajši dnevi ponujajo navezavo na jesenske »teme«. Pri petju nekaj zgoraj naštetih in pesmice Toplo sonce, hladen dež bodo uži- vali tudi vrtčevski otroci. Jutranja rosa je primerna tako za zbor, kot tudi za razredno muziciranje (ne samo pri pouku GUM v prvi triadi). Posamezni otroci se bodo v pesmici A je goba prava izkazali v vlogah solistov, ob izmišljanju barv se bodo zabavali, uživali, tudi dolžina pesmice bo povsem v njihovih rokah … Pobarvanka jeseni ponuja podobno svo- bodo v interpretaciji, a bo za razredno petje pretežka. Bo pa po nekaj vloženega truda lepo zazvenela v otroških zborih, ki posegajo po malce težjem programu. Preizkušeno barvi- to in optimistično zveni Gozd v barvah, ki so jo moji pevci po všečnosti uvrstili takoj za »zmagovalko«, pesmico Sladko grozdje. Zbirko Jesen zaključuje pesem Jesenski večer, v ka- tero bo treba vložiti kar nekaj truda. Če bo za naš zbor to dvoglasje prehud zalogaj, nam še vedno ostaja prelepa pesem Magde Dolen, vsekakor vredna, da jo preberemo na glas. Naj zaključim – pesmi Magde Dolen so »biserčki« že same po sebi, odete v melodije Mitje Reichenberga pa so še nekaj več, precej več. Če sem pričakovala pesmice, ki od pevcev ne bodo zahtevale večjega truda, sem se zmotila. Nekatere so pravi izziv. Navsezadnje je tako tudi prav. Vse štiri zbirke prinašajo malo tega in onega, lažjega, spevnejšega in težjega, vsekakor pa dobrodošlo svežega. Prav to je tudi vrednost 48 pesmic iz zbirk Pomlad, Poletje, Jesen in Zima.