' za prav niti ni toliko nap ak in važno, da se goji telesna k u ltu ra, ndarle in bi bilo vse v redu, če Slovenska vas — muzej Fresko slika v stari cerkvi o Ratečah na Gorenjskem Levo: Stara kmetska hiša o Zalogu pod Storžičem in iz tega, k er je domač. On zato hiti v gore, k je r so solnce, prostost, čist zrak in lep razgled. O n gre v hribe, ko da je tam stvarno n ek a j izgubil in v vodo tudi tako. Vas — ta je zanj zares španska vas. N asprotno pa tu iec nerad leze v breg, čeprav se ra jši koplje. T ujec — in tujcev in letoviščarjev je p ri nas, tako vsaj p r a ­ vijo in mislim, da ne lažejo, od leta do k o nastopi poleijc jii izgine z gora »ucg. slu posebno letn \e č . — T ujec o staja ra jši k a r p ri tleh in p ri ljudeh, dve stvari, ki jim a m eščan, hiteč v prosto prirodo, posveti T ujec je prav za prav neke vrste boljši človek, se reče, nje- pozornost: gora in voda. T ed aj se napolnijo vlaki, kopalni govo pojm ovanje je navsezadnje bolj človeško, d ejali bi, in turistovski vlaki in dan za dnem , nedeljo za nedeljo, da tu d i tan jše in pretkano. T ujcu je v takem k ra ju vse tu je se ponavlja slika, ki ni nič m anj dolgočasna kot brez- in neznano in novo, on je nad svojim letoviščem navdu- značajna: ogrom ne m nožice ljudi hite na neznano povelje šen, vzhičen, študira k ra j in ljudi, ko se dom ačin le dolgo- neznanih sil v vodo in na gore. In tem u, čem ur posvete dotični čas, se pravi telesna k u ltu ra, higijena itd. Saj stvar je m oderna in prav gotovo je za nas vse zelo am pak k riž je v tem vei bi tak človek s telesno k u ltu ro večjidel ne bil brez vsake druge k u l­ ture. K er slabost po­ ja v a je pač in bo v tem, da so ga iznašli prav za prav tisti, ki drugega niso bili zmožni iznajti, in če ga je iznašel duh m ase, je to pač p rv a iz­ najdba, ki jo imamo n je j pripisovati. V sezoni kopalnih in turistovskih vlakov in k ra je v z in tern acijo n al- nim i aliram i se hodim o to re j kopat in na gore in te d aj tudi potujem o skozi naše, slovenske vasi, ki jih seveda tu ­ di gloje črv napredka. V endar — te d aj im aš m alo časa za vas, m oral bi tam letovati, jo dalj časa uživati, opazovati, če bi jo hotel tudi spo­ znati. Mi pa le hitim o skoznje, da pridem o p re j do vode, ozir. do vznožja h rib a ali še do česa drugega. Domači človek se danes v vasi ne ustavlja, čem u tudi, on je dom ač, on ni tam ničesar izgubil, njem u je vse to znano iz k n jig Znamenje o Zalogu pod Storžičem Notranjičina cerkve na Krtini pri Dobu 225 Stara poslikana skrinja iz I. 1818 o Ratečah časi, k a jti le-ta im a m orda tu sorodnika, tam sorodnika in je sk ra tk a domač. M isliti pa bi se dalo, da je v le svoji sodbi dom ač in da ne ve resnice, da je tisti idealen do­ m ačin, ki m u je dom ača zem lja z vsakim dnem znova tu ja . T ujec pa to ve in postane v takem k ra ju n ev e rjetn o h itro zares dom ač! . K ajti on ne lju b i človeka edinega in k ra jin e edine, on lju b i vse. Zanim a ga sta ra um etnost, staro blago, n a­ rodna noša, steklo, denar, lju d sk i običaj, tro h el svetnik v cerk v i in beneški lestenec v za k ristiji, zanim a ga sli­ k an a končnica p o ste lje in sta ra in ajo lik a — in na km etih je te robe v en d ar toliko. In tu je c vse iztakne, on bi bil n ajb o ljši m uzejski u p rav n ik , toda pom ni: u p rav n ik la st­ nega m uzeja, k e r ja v n ih ne m ore p ren ašati, tu je c že n ajd e staro avbo in staro sliko na šipo in zanim ivo uro in drag o ­ ceno sk rin jo , k a jti 0 1 1 reče človeku, da se zanim a zan je in da tak ih ni še n ik je r videl. In on vam obere vso vas, da dobi del k ak e g arn itu re , kupi, tu jc i im ajo d en a r in p ri­ ja z n i so tudi in zanim ajo se tu d i in lju d je jim dado — in ž n jim i gredo vsi ti p rele stn i p red m eti in se nič več ne vračajo. Čemu tu d i — dom ačinu je to itak vse znano. D anes se im en u je ta tu je c p ri nas večidel H rvat, nato Nemec, Čeh in po redu. In za k a j vse se ti ta človek ne zanim a! In česa ti 0 1 1 ne ve! K ako tudi ne bi vedel, k ajti ko vprašaš človeka na vasi, če je bil že kdo dom ačih tu. da bi kupil onole sk rin jo pod streho in tisto staro solnico in poslikana v ra ta in podobno, tistih dom ačih, ki bi m orali na to n arodno blago paziti, ti bo povedal, da o njili sploh nič ne ve. Slovenska vas je m uzej in m alo n ajd eš podobnih po svetu. S koro vsaka s ta ra cerkev sk riv a pod belini om etom staro slik arijo , ki jo pa pusti v m iru, če si jo zasledil. Po za k ristija h in zvonikih g estik u lira jo sta ri črvivi svetniki z um nim i obrazi. Za velikim o lta rjem stoječe o lta rn e slike so gotovo ena L ay e rjev a oz. iz njegove šole, ena M etzin- g erjev a, ena Jelovškova itd. L estenec je b rez dvom a b e­ neško steklo in v zidu so sk riti slopi in kapiteli starih Hiša d Zalogu pod Storžičem gotskih oblik. D uh in obraz te um etnosti te sp rem lja po zn am en jih m ed polji, tam so čudovite stv a ri dom a, v teh kapelicah in križih, sp rem lja te po kozolcih in zideh, k je r so m a jh n a svetišča. S tari gradovi in posloipja in dvorci so polni slik in š tu k a tu r in zavitili stopnišč. Ko pa stopiš v bolj in bo lj red k e km ečke b a jte sta re vrste, si k a r pred m uzejskim oddelkom : izba n a sta ri način, stre h a po svoje, ognjišče enako, stro p iz tram ov in v tram u letnica, sk rin ja tu. sk rin ja tam , sta ra om ara in p ostelja, sta r porcelan, slik a na šipo, p o zab ljen voz pod kapom in tako n ap rej brez konca. In danes te stv a ri bolj in bolj o d h ajajo od nas in naše vasi p o sta ja jo prazne. I 11 čeprav smo dom ačini, to v endar lahko iz dn a srca obžalujem o. SLOVENEC C E KUPUJEŠ CE PR O D A JA Š Č E K A J IŠČ EŠ O G LA ŠA J V smvENCUm USPEH |E ZPGOTOVLIEN Francoski vojak. Slika na stranici skrinje iz I. 1812 v Ratečah