pokret izpoved hrvašfcih učiUljskih poKr^tasev Nekako istočasno kakor pri nas, je tudi med najmlajšimi hrvaškimi učitclji nastopilo spontano gibanje. Povsem razumljivo, enake in slične družbene težnje in zahteve vodijo na različnih krajih enake in slične pokrete in akcije. »Javila se četica mladih učiteija, koji su sebi stavili za zadaču, da porade oko svoga samoobrazovanja, da se vrate svome narodu i da taj svoj rad udese prema strogom planu ...« Po enem letu izkanja, medsebojnega izmenjavanja misli in hotenj, so se že predstavili širši javnosti s svojo izpovedjo in programom, katerega so obelodanili v knjižici »Učiteljstvo i narod«. Po svojem objektivnem in kritičnem gledanju na življenje in delo hrvaškega učiteljstva v pretekios'ti, po svoji trezni in zdravi analizi sedanjcga družbenega stanja, na osnovi česar so gradili svoj plan in program, zasluži ta knjižica posebno pozornost ne le v učiteljskih vrstah, temveč tudi v ostali javnosti. Nikakor nc more ostati ta izpoved in program mladih hrvatskih pokretašev le interna zadeva »čctice mladih učiteljev«, temveč družbena situacija imperativno ukazuje, da bo prcj ali slej moralo postati vse to last celokupnega hrv. učiteljstva, če noče pri svojem delu mimo stremljenj ljudstva, kateremu sta pokazala pot velika učitelja brata Ant. in St. Radič. Knjižico so posvetili ti mladi pokretaši »starim borcima za slobodu škole i učitelja« in so s tem povedali, da hočejo nadaljevati in današnjim prilikam ustrezajoče izpopolniti dclo, ki ga je začelo hrv. učiteljstvo konec preteklega stoletja z učit. Ivanom Filipovičem na eelu. Povojna stagnacija, brezplodni in kvarni prepiri v učiteljskih vrstah so zarezali vrzel. Učiteljstvo je izgubilo kontinuiteto v svojem delu in s tem tisti kontakt med ljudstvom in učiteljstvom, ki je neobhodno potreben za uspešino in plodno delo. Mlado učiteljstvo se je znašlo na peščenih tleh. Živa realnost in pa široko ljudsko giba* nje sta ga potegnila v svoj vrtinec. Uvideli so, da jim je za uspešno delo v šoli in izven šole v prvi vrsti potrebno najti pravo spoznanje in pravi odnos do Ijudrstva. Zaradi tega tudi hočeio v prvi vrsti spoznati in študirati svoje ljudstvo. Se več, oini se žc sedaj dobro zavedajo, da ta njihova pridcvbljena spoznanja in znanja »ne možejo i ne smiju biti upotrebljena drukčije, nego na korist onoga radnoga naroda, kojemu su pozvani, da služe«. Prav kakor mi poudarjajo: »Jedini izlaz iz ovog današnjeg prividnog mrtvila u organizaciji, jedini put do uspešne pomoči narodu u času, kad je toliko treba — a sutra. če je trebati još više — jest nov učiteljski pokret.« Svoj program rišejo v načelnih črtah in vsebuje: narod. šolo. učitelja in otroka. detajliran program ni objavljen v brošuri in je morda to edina hiba knjižice. Kakor v svoji skromnosti priznavajo, da ' je slovenski »učiteljski pokret« »u mnogome pokazao put njihovom pokrctu« in da jim je 1 pri organizacijski zamisli poslužil primer slov. ^učit. pokreta, tako moramo priznati, da bodo njihove misli in njihov program v marsičem bogato oplodili delo naših pokretašev. Zato priporočamo, da knjižico vsak naš pokretaš dobro predela in da ne bo slo. učitelja, ki se ne bi seznanil z idejami in programom hrv. učit. pokreta. Knjižica se naroča za malenkostno ceno 4 din pri: »Ivan Filipovič«, hrv. učit. kult. zadruga, Zagreb, trg Kralja Aleksandra 4. -ej. Med hrv^škimi uat^lil pokretaši v Stovenskih Konjicah Od 10. julija pa do 10. avgusta t. 1. so hrvatski pokretaši letovali v Slov. Konjicah. Svoje bivališče so imeli v narodni šoli. Motil bi se, kdor bi mislil, da je bilo to letovanjc v navadnem pomenu besede. Ne. Življenjski optimizem, želja po spoznanju in delu jim ne dopušča odmora. Preveč sile je v njih in čimprej bi radi popravili žalostno dedščino. Pred scboj imajo narod, šolo, mladino, kateri hočejo pomagati do lepše bodočnosti in s tem tudi uravnovesiti svoje življenje in svoj položaj. V rokah imajo naš »Okvirni načrt za študij va'si«, Jurančičevo knjigo »Iz šole za narod«, Dobrskovo knjigo »Vpliv socialnih razmer na razvoj otroka«, Načrt »Gospodarske sloge«, Anketo o porodičnem životu na selu itd. Debatirajo in izmenjavajo medsebojne misli. Tako raste in dobiva svojo končrio stilizacijo njihov detajliran plan in načrt. Med nje prihajajo od časa do časa strokovnjak sociolog iz Zagreba, strokovnjak pedagog in psiholog ter jim s svojim znanjem in izkustvi pomagajo pri kovanju načrta. Njihov neraz- družni tovariš Kranjčevid tudi mesec dni ne more biti brez njih, zato se ponovno vrača med nje, ne kot pater familias, temvcč kot tovariš in vodnik. Če že koga prevzamejo težke misli, pa mlade tovarišice pripomorejo s svojim humorjem in duhovitostjo do razvedrila. Tudi slovenski pokretaši prihajamo k njim. Po kratkem bivanju med njimi vidimo: ista usoda, isto troljenje, iste težnje in isto delo. Čim dalje smo med njimi, tem bolj raste v nas prepričanje: na pravi poti smo in na tej poti nismo csamljeni; tisoči iz vrst mlade generacije se na jugu prebujajo ... Vračamo se s trdno vero: prihodnje leto moramo skupno na letovanje! K njihovemu podrobnemu načrtu se bomo še povrnili. -ej.