186 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44 Recenzije nekateri vidiki slovenstva devetnajstega stoletja (ki smo jih denimo prikazali v recenziji prve knjige) zgolj povr{no omenjeni, je Simonitijevo podajanje zgodovinske naracije {e vedno konsistentno vme{~eno v konceptualizacijo nasilja. Kot tudi sam avtor v zaklju~ku navaja, se je potrebno pri prebiranju zgodovinskih zapisov in virov vedno zavedati, da so kot tak{ni plod dolo~enega obdobja in dolo~enih pogledov na svet: skratka zgodovina kot taka je lahko plod in instrument politike, ter ‘e omenjenih mitov (str. 269). Vsekakor lahko dodam, da tak{ni (histori~no in tudi sicer) instrumentalizaciji ni podvr‘ena samo zgodovina, temve~ tudi znanost kot taka. Denimo v teh dneh smo lahko v dnevnem ~asopisju prebirali novice o prvem kitajskem poletu v vesolje: seveda je tak{en podvig omogo~ila tehnolo{ka in znanstvena dovr{enost nacije, vendar je ista dovr{enost v okviru tak{nega dogodka pripomogla tudi k skokoviti rasti socialnega, kulturnega, predvsem pa politi~nega kapitala Kitajske. Torej znanost na prvi pogled slu‘i tehnolo{kemu napredku, vendar hkrati tudi politiki in ideologiji. V kontekstu zaklju~nih poglavij knjige Simoniti tako navaja predvsem temne plati komunisti~ne revolucije in obdobja, ki mu je sledilo, pri tem pa v svoji naraciji ne omenja poti in stranpoti desni~arske strani. V tej lu~i bralec dobi ob~utek, da tudi avtor podaja izrazito subjektivno narativno plat zgodovine, ki po obdobju uradnih zgodovinskih naracij in mitologij prej{njega sistema deluje kot protiute‘ ali kavzalno opozorilo. V tej smeri pa se Simoniti ozira tudi v tretjem delu knjige, kjer problematizira zgodovinsko metodologijo, ideologijo in mitologijo. Delo je nedvomno tudi v tem oziru zanimivo in toplo priporo~ljivo branje, vendar ravno spri~o parcialnega osvetljevanja polpretekle zgodovine pu{~a ambivalenten ob~utek. Kot lai~ni bralec in sociolog sem denimo ob nedavnem prebiranju grobo zrnatega opisa slovenske zgodovine v delu Pluralni monolit, ki je nedavno iz{lo izpod peresa angle{kega teoretika Alexeia Monroea dobil popolnoma druga~en vtis, ki ga pu{~a neobremenjeni pogled od zunaj. Morebiti je ~as, da uveljavimo podobno prakso kot v najve~ji slovenski banki: izro~imo bole~i del bratomorne slovenske zgodovine v revizijo in pisanje nevpleteni tuji agenciji. [ele takrat bomo v lu~i dru‘boslovnih razprav na temo raz~lenjevanja konceptov tipa slovenstvo in nacionalna identiteta pri{li do konstruktivnega znanstvenega konsenza na {ir{i, ob~e veljavni ravni onkraj levih in desnih kri‘i{~. Gregor Bulc Bratko Bibi~: Hrup z Metelkove: tranzicije prostorov in kulture v Ljubljani. Ljubljana: Mirovni in{titut, In{titut za sodobne dru‘bene in politi~ne {tudije, zbirka Politike, 2003 223 strani (ISBN 961-6455-11-7), 2.900 SIT Na za~etku (za vse apriorne skeptike) povejmo, da se Bibi~eva knjiga nikakor ne osredoto~a na postavljanje spomenikov in podeljevanje titul uporabnikom prostorov na avtonomnem kulturno- politi~nem prostoru severnega dela nekdanje voja{nice na Metelkovi ulici v Ljubljani ali se v celoti zapira v interne vesele in ‘alostne prigode aktivisti~nega kl(j)ubovanja, katerega sodru‘nik in sotrudnik je tudi Bibi~ sam, temve~ se z lucidnostjo kriti~ne zavesti in v skladu z Mo~nikovo popotnico z zadnje plati knjige, po kateri je hrup z Metelkove metafora, spopada z analizo {ir{ih politi~nih, ekonomskih in ideolo{kih dejavnikov, ki z o~itnimi radikalnimi in obenem subtilnimi prikritimi strategijami in/ali navidez nezaustavljivo inercijo vplivajo na spremembe v sodobnem urbanem prostoru. Tako ‘e prvo pouvodno poglavje obravnavanega besedila zare‘e globoko v samo sr‘ problema razvoja urbane kulturne infrastrukture na podro~ju mesta Ljubljane in v {ir{em slovenskem kon- DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM 186 Black Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44 187 Recenzije tekstu. Poglavje Strukturni u~inki infrastrukturne kulturne politike namre~ obravnava prostorsko stisko neodvisne kulturne produkcije, ki, kot Bibi~ poka‘e, {e zdale~ ni zgolj nek nepomemben, marginalen problem neprilagojene manj{ine, temve~ ga je mogo~e popolnoma plavzibilno uzreti tudi kot na~rtno strategijo zmanj{evanja kulturnega in politi~nega vpliva ter degradiranja kulturnega kapitala dolo~enih dru‘benih skupin. Vse dosedanje raziskave mladinske, neodvisne, alternativne ipd. kulture – torej tiste kulture, ki »v dualizmu mono-kulturnih politik, dr‘avne (ob~inske) in kapitalske, zastopa in predstavlja tretje, tudi ‘navznoter’ mo~no raz~lenjeno obmo~je razlik (urbanih) javnosti« (str. 18) – v Sloveniji ugotavljajo, da je (ne)razpolaganje s prostorom eden od strukturnih problemov, s katerim se vse neinstitucionalne oblike kulturne produkcije soo~ajo neprestano (vsaj od 70. let prej{njega tiso~letja). Pomanjkanje prostorov iz ~asa SFRJ se je z denacionalizacijo in privatizacijo {e zaostrilo. Danes pri preskrbi denimo likovnih umetnic/ov in neodvisne produkcije scenskih umetnosti, sodobnega plesa in gledali{~a z ustrezno infrastrukturo ni nikakr{ne sistemske politike, poudari Bibi~, zato se vsaj dvajset gledali{ko-plesnih producentov z neinstitucionalne scene v zadnjih letih ukvaja zlasti s tem, kako si pridobiti prostorske pogoje za svoje delovanje. V prestolnici se mestna politika nahitro izogne zahtevam po novih prostorih za neodvisno kulturno produkcijo s krilatico o zahtevnih investicijah, a poglejmo skupaj z Bibi~em, zakaj gre pri tem zgolj za prazen izgovor in obenem za izrazito ideolo{ko strategijo. Prora~unske investicije v kulturno infrastrukturo v Sloveniji v devetdesetih so bile nadpovpre~no usmerjene v javni sektor, saj je vrednost investicij v neodvisni sektor zna{ala le dva odstotka celotne vrednosti investicij (str. 23). V Ljubljani ocene vrednosti (morebitnih) nalo‘b v infrastrukturo neodvisne kulture dosegajo slabo ~etrtino (prenova kina [i{ka) ali pribli‘no tretjino (novogradnja Centra sodobnih umetnosti; enako velja za prenovo severnega dela Metelkove) ocenjene vrednosti investicij zgolj v infrastrukturo ljubljanskega gradu. Celo skupni se{tevek ocenjenih vrednosti vseh treh navedenih (morebitnih) nalo‘b zna{a 86,30 odstotkov vrednosti investicije v ljubljanski grad, in sicer brez upo{tevanja v preteklosti ‘e uresni~enih nalo‘b (str. 24). Ko mestna politika opleta s frazo zahtevne investicije v bistvu ponazarja ogromen razkorak med vrednostjo teh treh investicij in minimalnim financiranjem infrastrukture neodvisne kulturne produkcije v preteklosti, medtem ko v primerjavi s celotnim zneskom investiranja v kulturno infrastrukturo ugotovimo, da so te (potencialne) investicije v infrastrukturo neodvisne produkcije povsem marginalne. Bibi~ pravi, da si celo upa trditi, da ob investiranju v to infrastrukturo ne bi bilo »bistveno poru{eno razmerje sil v teko~ih infrastrukturno-prora~unskih odnosih med javnim in zasebnim neprofitnim sektorjem kulturne produkcije – pa tudi znotraj obeh ne« (str. 25). Toda kle~ le‘i {e globje. Prora~unske investicije v kulturno infrastrukturo v Sloveniji bistveno vplivajo na bodo~e prora~unsko financiranje drugih stro{kovnih postavk produkcije kulturnih programov. Dr‘ava in mesto sta namre~ (po lastnih izjavah) primorana vlagati ve~ sredstev v program dolo~enih kulturnih institucij ‘e samo zato, da bi za nazaj upravi~ila javne investicije v njihovo infrastrukturo. Ta avtomatizem Bibi~ poimenuje »prisilna retroaktivna legitimacija javnih investicij« (str. 27). Skratka, javne investicije v prostorsko infrastrukturo neodvisne kulture lahko pove~ajo tudi zahteve te kulture in njen dele‘ v strukturi neposrednega financiranja programske in projektne produkcije, kar »pomeni (mo‘no) konkurenco javnemu institucionalnemu sektorju pri potegovanju za programska in druga subvencijska sredstva (npr. zaposlitve, neprogramske stro{ke)« (str. 31). Gre torej za politi~no in ideolo{ko strategijo, ki z diskurzom pozivanja k »realisti~nim pri~akovanjem« ustavlja podbude po financiranju infrastrukture neodvisne kulturne produkcije in posledi~no pove~anje dru‘bene in diskurzivne mo~i neinstitucionalcev, ki bi – optimisti~no napovedujemo – v prihodnosti lahko ugrozili dana{nje razumevanje visoke kulture in prevladujo~ vpliv dolo~enih ideolo{kih aparatov dr‘ave, preoble~enih v javne kulturne institucije. A Bibi~ gre – nepresenetljivo – {e naprej. Odsotnost investicij v infrastrukturo, v neodvisni sektor kulturne produkcije se na ‘alost poka‘e kot minoren problem v primerjavi z implikacijami, DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM 187 Black 188 Dru`boslovne razprave, XIX (2003), 44 Recenzije ki jih ima uradni urbanisti~ni na~rt mesta Ljubljane za prihodnost prestolnice in ljudi v njej. Avtor analizira na~rt za novo potni{ko postajo in delovanje nakupovalnega sredi{~a BTC v lu~i povezav med javnim in zasebnim kapitalom/interesom. Tak{ne povezave ponazarjajo, da je obravnavanje prostora kot kulturnega prostora v o~eh mestnih urbanistov in zasebnih investitorjev enozna~no. Tako v primeru BTC-ja kot na~rtovane potni{ke postaje je tamkaj{nja kulturna dejavnost omejena na t.i. zabavo, ki ustreza korporativnemu in drobno-kapitalskemu na~elu dobi~konosnosti. Toda tako v politi~nem kot korporativnem diskurzu ta (dobi~konosna) kultura slu‘i kot legitimacijska to~ka, ki naj bi upravi~evala specifi~ne investicije in posege v urbani prostor. Vodstvo BTC-ja tako denimo predstavlja svojo nalo‘bo v kino multipleks in v bodo~i vodni park kot ‘rtvovanje dobi~ka za kulturo, ki naj bi pomenila prese‘ek nad golim nakupovanjem, mestne oblasti pa pod pretvezo, da gre za investicije v kulturne prostore znotraj potni{ke postaje, legitimirajo vdor zasebnega kapitala v bodo~i javni prostor. V tem kontekstu Bibi~ urbanisti~no prenovo Ljubljane ustrezno razume kot »’populacijsko ~i{~enje’ in sociokulturno restrukturiranje javnega kulturnega ‘ivljenja v (o‘jem) mestnem sredi{~u. Po eni strani to preusmerjanje odpira manevrski prostor mestni (urbanisti~ni) politiki za nadaljnje oblikovanje sredi{~a mesta po ekonomsko-estetski meri in podobi revitalizacijskih strategij, kakr{ni sta npr. ‘gentrifikacija’ in ‘turistifikacija’. Po drugi strani pa zagotavlja potencialno in/ali realno bolj nadzorovano, potro{ni{ko profilirano in komercialno krmljeno javno ‘ivljenje (...) v zaprtih prostorih zasebnih megastruktur« (str. 51). Obeh omenjenih vidikov kajpak ne moremo lo~evati, saj ima reguliranje javnega prostora pomembne implikacije za konstrukcije dru‘bene identitete, pri ~emer se v na{em primeru ukvarjamo s pravico do preprostega zadr‘evanja na javnem prostoru, ki se v Ljubljani vse bolj reducira na pravico do potro{nje na javnem prostoru. Pri teh procesih ne gre toliko za boj med mestom in vasjo, kot pravi Bibi~, temve~ za boj med mestom in predmestjem. Saj je nastajajanje mega- in multipleksov na obrobju mesta, pa tudi vzpostavljanje gentrificiranih, elitnih stanovanjskih enklav v sredi{~u Ljubljane, ter novogradenj – kot sta potni{ka postaja ali Masarykov bulvar (tudi akademijski kompleks na Metelkovi, ~etudi trenutno ka‘e, da je ideja opu{~ena) – v sredi{~u mesta o~iten znak suburbanizacije prestolnice (str. 98-9). Pomembnost Metelkove mesta tako v o~eh urbanistov zasije zgolj v kontekstu Masarykovega bulvarja in notranjega cestnega obro~a okoli strogega sredi{~a Ljubljane, zato ni nenavadno, da pospe{eni procesi gentrifikacije v obliki gradnje reprezentativnih objektov in kopice (vsaj 400) novih elitnih stanovanj v neposredni bli‘ini avtonomnega kulturno-politi~nega centra ‘e potekajo. Ti s seboj kajpak prina{ajo tudi reprezentativno socioekonomsko strukturo prebivalstva z visoko kupno mo~jo. Metelkova mesto je tako »kraj/obmo~je ‘meje gentrifikacije’« (str. 129), toda po drugi strani nas od dolgoro~neje zastavljene trditve o meji gentrifikacije, ki se za~ne in kon~a z zidovi Metelkove mesta, kaj lahko odvrne nadaljnje prenikavo Bibi~evo (str. 131) razmi{ljanje o dosedanjih prora~unskih vlaganjih v tamkaj{njo infrastrukturo (pribli‘no 100 mio SIT od leta 1993 do 1999). Ta bi namre~ lahko pomenila nujen, {e vedno zgolj marginalen stro{ek vzdr‘evanja nekak{nega statusa quo, kar pomeni, da morebiti Metelkova mesto igra le vlogo »premostitvenega gentrifikatorja«, vzdr‘evalca zemlji{~a, ki bi lahko v prihodnjem, strate{ko in ekonomsko ugodnej{em ~asu postalo predmet znatno intenzivnej{ih napadov gentrifikacijskih strategij oblasti in zasebnega kapitala. Meja gentrifikacije zaenkrat torej {e kljubuje, a kako dolgo bo ta trn v peti diskriminatornih kulturnih in urbanisti~nih politik {e ‘lahtno skelel, ni mo~ napovedati. Zato lahko skupaj z Bibi~em le pojasnimo nastalo situacijo: »Bodimo nemogo~i, zahtevajmo realno!« DR44.p65 1/13/2004, 12:16 PM 188 Black