!b L O C Ni , LETNIK 32 ZAJEC ALFONZ LOŠKA C. 56 64226 ŽIRI ŽIRI, OKTOBER 1994 Alpina na prehodu v tržno gospodarstvo Osamosvojitev Slovenije, politične spremembe, predvsem pa nagla izguba zelo donosnih trgov ter premoženja v bivši Jugoslaviji, so nas tako rekoč preko noči postavili v skoraj povsem nemogoč položaj. V nekaj letih izgubiti skoraj 80% trga, bi bila katastrofa tudi za kapitalsko trdna in zelo dobičkonosna zahodna podjetja. V našem primeru pa nismo mogli govoriti niti o kapitalsko trdnem podjetju, saj so nas te nagle spremembe doletele v trenutku izredno velike zadolženosti. Lažje je bilo najemati poceni kredite, kakor pa racionalizirati poslovanje do take mere, da večje zadolževanje ne bi bilo potrebno. Dobičkov od izvoza na Zahod, pa razen redkih izjem,nismo dosegali nikoli. Pokrivanje izgub pri zahodnem izvozu smo dosegali izključno z višjimi cenami doma in na Vzhodu. Ko smo izgubili te donosne trge, ni bilo druge izbire, kot da naglo povečamo izvoz na Zahod in da toliko pocenimo in racionaliziramo poslovni proces, da bi bilo možno tudi na zahtevnem tržišču dosegati dobičke. Kljub slabim donosom z izvozom na Zahod v preteklosti, je bilo dobro izhodišče to, da je Alpina v zadnjih dvajsetih letih izvažala več kot 50% vse proizvodnje. Imeli smo tehnološko in tržno izhodišče in dobro smo poznali zahteve pravega zahodnega trga. Ob dejstvu, da je bila Alpina precej zadolžena, nismo pa hoteli pristati na večje odpuščanje delavcev, smo se odločili, da izpada trgov in programov (slabe zime) za vsako ceno nadomestimo s povečanim izvozom na Zahod, tako da smo v prehodnem obdobju sprejemali Direktor Bojan Starman tudi slabo plačane Ion posle in razvili nekaj novih programov (planinski, moški). Osnovni razlog, da se ob izgubi trgov nismo odločili za zmanjšan obseg proizvodnje, je bil v prepričanju, da bi bil zmanjšan obseg proizvodnje obremenjen z višjimi stroški na enoto proizvoda in tako še slabše konkurenčen. Praksa je pokazala, daje bila taka odločitev pravilna, saj je večina po^jety, ki so se odločila za manjšo proizvodnjo, zašlo v nerešljive težave in mnoga so propadla ali pa so blizu temu. Prioritetna naloga vodstva podjetja v letih 1989 do 1991 je bila torej usmerjena v iskanje novih trgov in programov. Za uspešno uresničitev te naloge je bilo potrebno veliko več pozornosti posvetiti razvoju in tržnim aktivnostim. Seveda pa bi bilo povečanje izvoza na Zahod popolnoma nesmiselno, če ne bi hkrati močno racionalizirali celotno poslovanje. Če bi namreč na Zahodu ne uspeli pokriti z iztržkom vsaj stroškov poslovanja, bi se kljub vsem prizadevanjem izguba samo povečala. Povečanje produktivnosti, odprava vseh nepotrebnih stroškov, zmanjšanje režije, doslednejša uftoraba vrednostne analize pri oblikovanju proizvodov itd., so bile poleg iskanje novih trgov in programov tudi prvenstvene naloge, ki jih je moralo voditi vodstvo p>od-jetja, vsaj v glavnem, če smo hoteli preživeti. Podatek, da v preteklosti s 50 milijoni DEM nove vrednosti nismo uspeli ustvarjati dobička, da pa ga sedaj lahko z 30 milijoni DEM, pove veliko. Racionalizacga poslovanja, da lahko z izvozom na Zahod fwkrivamo vse stroške in celo ustvarjamo minimalen dobiček, je za nadaljni obstoj in razvoj Alpine ključnega pomena. Pri 85 procentnem izvozu na Zahod in z zelo poslabšanimi razmerami prodaje na majhnem slovenskem trgu, brez bistveno povečane konkurenčnosti naših proizvodov, ne bi uspeli. Ob tako težkih razmerah, oderuških obrestih in nenormalnih obremenitvah ter nerealnem tečaju tolarja smo v tem obdobju celo precej zmanjšali obseg povprečne zadolžitve. Dodati moram še, da taka sanacija podjetja ni potekala na račun izredno nizkih plač. V letu 1993 in tudi v letu 1994 so naše plače za približno 20% višje kot je povprečje naše panoge. Korenito preobrazbo podjetja, ki nam daje dobro perspektivo tudi za naprej, smo dosegli le zaradi skoraj zglednega sodelovanja vseh v podjetju. Uspeli smo samo zato, ker smo »voz vlekli vsi v eno smer«. (Nadaljevanje na 2, atranl) Kvaliteta, kakovost, standardi... Tolikokrat ponav^ani pojmi, ki naj bi določevali nafio vrednost na trgu. Pojmi, kijih neprestano zlorab^amo, da človek že kar po malem оћирцје. Najhi^jSe pri tem je, da principe kakovosti načelno, v besedah sprejemamo, nimamo pa ne moči, aU morda tudi ne znanja, da bi zgrabili »bika za roge« in v praksi izvijali to, kar od nas trg neprestano zahteva. Pa ne za ceno viškov, ko za vsak sluči^j naredimo tisoče parov več, da lahko kompletiramo pošiljke kvalitetne obutve, preostanek pa ost«Ja na zalogah, teija višje zadolževanje, na koncu pa moramo tako obutev, morda že nekoliko demo-dirano in desortirano prodati, če jo sploh kdo hoče kupiti. РИогоДјо kakovosti pa vsak od nas ројтцје drugače: medtem ko nekdo razmiiUa, daje naredil dobro, če kontrolor napake ni opazil, drugi morda obutev робЦе malo drugačno, kot je bil sprejeti vzorec, tretji spet pozabi, da je potekel dogovoijen rok... In tako bi lahko brez konca razpredali štreno. To mora nekdo presekati po načelu: Ktj, kako in kd^j mora kdo narediti, da bo trg zadovoUen. Če ne bomo vedno mislili na to, bomo ostali pri pobožnih že^ah. N.P. DOCOYflRJnfflO M -DOGOVORIH ffflO SC Kako v nov investicijski ciklus Najprej izkoristiti zmogljivosti Stalno se pojavlja misel oz. zahteva po novem investicU* skem ciklusu, o potrebi po dodatnih finančnih sredstvih za posodobitev proizvodnje in sprem^ajočih dejavnosti. Pri tem pa se premalokrat vprašamo, ali so obstoječe zmogli-vosti tako prostorske kot strojne dovo# izkoriščene. Žal, ravno pri vprašanju možne izkoriščenost: kapacitet dobimo negativen odgovor in se moramo z njim tudi strinjati. Najlaže bom to pojasnil s primeri. Razpolagamo s strojnim parkom, ki omogoča delo v eni izmeni. Stroji, oprema so optimalno izkoriščeni, če delajo in ne mirujejo; to je, če ne v treh izmenah, pa v dveh. Zato se takoj pojavi vprašanje, zakaj pa smo pred leti sploh šli v eno izmeno?. Razlog je bil, da enostavno ni bilo dovolj delavcev za delo v dveh izmenah in racionalneje je bilo organizirati delo v eni izmeni, praktično brez dodatnih investicij v opremo. Takoj pa se tej rešitvi postavi vprašanje, zakaj pa ne nazaj v dve izmeni, del stare opreme pa odprodati in s tem istočasno sprostiti tudi del prostorov. Isto velja za proizvodne, skladiščne in pisarniške prostore. Tudi teh je dovolj, če vemo, da je v skladiščih okrog 20% zalog, ki niso imele v vsem letu nobenega prometa. S prodajo ali razprodajo teh neidočih materialov bi se sprostilo 20% skladiščnih kapacitet. Isto velja za skladiščne prostore izgo-tovljene obutve. Tudi tu »se valja« del zalog, ki nimajo kupca. Nikakor ne moremo zahtevati ali gledati idealno, to je, da teh zalog ne more biti. Tudi kar zadeva prostor za pisarne, je slika p