Simona Gerenčer SOCIALNA IZKLJUČENOST GLUHIH V REPUBLIKI SLOVENIJI GLUHOTA Za gluhoto ni splošno sprejemljive definicije. To pomeni, da je ne moremo opisati z eno samo definicijo, ampak jo moramo opredeliti s funkcio- nalnimi pojmi. Opredelimo jo lahko kot nezmož- nost slišati in razumevati govor s slušnim organom (Redžepovič 1995:23). Ena od občih definicij, ki je najpogosteje v rabi, je delitev na gluhe in naglušne. Za gluhe veljajo osebe, s katerimi je verbalna komunikacija v celoti prekinjena, nemogoča, medtem ko je z naglušnimi osebami otežena. Vseskozi moramo upoštevati, da populacija gluhih ni homogena in da obstajajo med njimi iz- redne individualne razlike, kjer je vsaka oseba zagotovo »osebnost za sebe«, ki jo moramo upo- števati v njenem socialnem kontekstu. Vzroki gluhote so zelo različni. Mednje lahko štejemo bolezni, dednost, poškodbe in starost. Zaradi vzroka nastanka, stopnje gluhote in časa, v katerem je oseba oglušela, moramo vsako gluho osebo obravnavati posebej, upoštevati njene zmo- žnosti in sposobnosti ter jih ne ločevati zgolj na gluhe in naglušne, kot to velja v grobi razdelitvi. Razlikujemo tudi prelingvalno in posdingvalno gluhe osebe. Prelingvalno gluhe osebe so izgubile sluh takoj po rojstvu ali najpozneje do tretjega leta starosti. Najbolj optimalno sporazumevanje z njimi je totalna komunikacija. To pomeni upo- rabo vseh oblik neverbalne in verbalne komunika- cije. To skupino najtežje razumejo in sprejemajo ne samo slišeče osebe, ampak tudi naglušne in postlingvalno gluhe osebe, ki so s poslušanjem osvojile glasovno-jezikovno komuniciranje v prvih letih svojega življenja in so oglušele pozneje. Post- lingvalno gluhe osebe je treba zlasti naučiti odči- tavanja z ustnic, medtem ko je njihovo glasovno- jezikovno izražanje precej brezhibno. Precej se povezujejo z naglušnimi in slišečimi osebami. Mednje spadajo tudi tiste osebe, ki so izgubile sluh v odrasli ali starejši dobi zaradi poškodb, bole- zni ali starosti. Na novo stanje, gluhoto, se morajo tudi psihološko prilagoditi. SOCIALNA INTEGRIRANOST IN IZKLJUČENOST S pojmom socialna izključenost razumemo nepo- polno zagotavljanje oz. neuresničevanje socialnih pravic državljanov. V širšem smislu jo je mogoče razumeti tudi kot neuspešno sodelovanje v enem od sistemov, ki zagotavljajo vključenost držav- ljanov in državljank v družbo: • v sistemu zakonodaje (ta omogoča civilno vključenost - enakopravnost vseh državljanov), • v sistemu trga delovne sile (ta omogoča gospodarsko vključenost - biti zaposlen in imeti določeno gospodarsko funkcijo), • v sistemu države blaginje (ta omogoča so- cialno vključenost v ožjem smislu - imeti dostop do socialnih storitev), • v družini in sistemu neformalnih mrež (ta omogoča medosebno vključenost, ki zagotavlja varnost, družabnost in moralno podporo) (prim. Trbanc 1996: 289-290). Kot vidimo, gre pri socialni izključenosti za kopičenje izključenosti iz različnih virov; iz tega lahko sklepamo tudi, da jo spremlja kopičenje slabe kakovosti življenja na določenih področjih. Kakovost življenja lahko merimo po Allardtovi teoriji osnovnih potreb: »imeti«, »biti« in »ljubiti« ali »pripadati«. Pomanjkanje, ki ga posameznik čuti pri »imeti«, pripelje do deprivacije, pomanj- kanje pri »pripadati« do izolacije, pomanjkanje pri »biti« pa do anomije (Vlada RS 2000: 22). Šučur (1995: 225) pravi, da izključene niso 299 SIMONA GERENCER samo osebe, ki so marginalne v odnosih na trgu dela, temveč tudi tiste, ki so neintegrirane v širšo družbo. Izključenost se tako rekoč ne dotika samo posameznika, ki je zabredel v osebne življenjske neuspehe, ampak je značilna tudi za socialne sku- pine v ruralnem ali urbanem okolju, ki so žrtve diskriminacije, segregacije ali oslabelih tradicio- nalnih oblik družbenih odnosov. Izključenost lahko pojasnimo tudi na makro- sociološki in na mikrosociološki ravni. Makroso- ciološki pristop prikazuje izključenost prek krize zaposlovanja, ekonomske migracije brezposelnih ali prek krize integralnih socialnih institucij. Mikrosociološki pristop pa prikazuje izključenost kot krizo solidarnosti v skupnosti in kot krizo so- cialne regulacije. Socialno izključenost lahko zara- di njene multidimenzionalnosti definiramo tudi na različne druge načine. Če upoštevamo koncepte in teorije socialne izključenosti ter jih prenesemo v dejansko prakso z gluhimi, vidimo, da so tudi gluhi socialno izklju- čena skupina ljudi. Čeprav v nobenem od zbranih virov in raziskav nisem zasledila, da bi bila popula- cija gluhih neposredno navedena kot socialno izključena skupina ljudi, sem mnenja, da zaradi svoje nevidne invalidnosti in skromnega števila (v Sloveniji jih je le nekaj nad dva tisoč) ostajajo še bolj nevidni in toliko bolj izključeni iz večinske družbe. Gluhi so večinoma nepismeni ali polpismeni in izolirani od večinske družbe. Zaradi omejenih možnosti komuniciranja so tudi psihično slabše diferencirani in se težko uveljavijo v družbenem življenju. Zvečine nimajo priložnosti, da bi opti- malno razvili svoje individualne potenciale. Njihov primanjkljaj v komuniciranju oz. sporazumevanju ima negativne razvojno-psihološke posledice, ki jih ovirajo pri socialnem uveljavljanju v družbi, pri zavzemanju za svoje pravice in za ugodnejše socialne položaje. To ovira tudi nastanek njihove skupinske zavesti in oblikovanje njihove identitete. Mnogi izmed gluhih tudi danes živijo na obro- bju, so odvisni od pomoči in usmiljenja drugih, ne nujno posameznikov, temveč od pomoči in miloščine države ali dobrodelnih organizacij. Še vedno je med njimi veliko nepismenih, polpisme- nih, neobveščenih in takih, ki jih tehnološki razvoj še ni dosegel. V svojem okolju so sprejeti s pred- sodki in z zavračanjem. Zaradi anonimnosti so nedostopni širšemu okolju, bližnja okolica pa jih sprejema kot ljudi, ki so ustvarjeni za drugačno življenje in le za (fizično) delo. Ob vsem tem je treba upoštevati, da obstaja tudi med samimi gluhimi socialna neenakost. In možnosti, ki jih imajo nekateri gluhi, še zdaleč ne veljajo za vse. Težko je govoriti samo o socialni izključenosti, ne da bi pri tem omenili tudi socialno vključeva- nje. Vključevanje je praviloma definirano v odno- su z izključenostjo. Rešitev za izključene osebe in skupine oseb je integriranost. To pa pomeni, da posamezniki in skupine razvijejo svoje socialne mreže, ki jim pomagajo »predelati« njihovo dru- gačnost, nadomestiti izgube, s katerimi se sreču- jejo kot invalidi. Te so v življenju tako pomembne, da jih lahko imenujemo »socialni kapital« (Dragoš 2000:241). Pomembno je torej, da ponudimo možnosti drug drugemu, da nas tudi »drugačni« vključijo v svoje socialne mreže. Problem je le v tem, da večina slišečih ni sez- nanjena s problemi gluhih, ki so posledica ovir v komunikaciji. Gluhota je namreč »nevidna invalid- nost«. Tudi če jih opazimo, gremo mimo, ne da bi nas zanimalo, kdo in kako so. Včasih se nam približajo oni, in takrat se poskusimo znajti, kakor vemo in znano, z rokami, predmeti, govorjenjem - a tudi ne vsi. Med nami je polno predsodkov, ljudje jih imajo za neumne, nevedne, nesposobne ljudi, ki želijo s svojo pomanjkljivostjo pritegniti pozornost, da lahko zahtevajo od države denar in privilegiran položaj. Po njihovem gluhi niso invalidi, prav tako niso prikrajšani v življenju. Le malokdo pa se zaveda, da lahko tudi sami od da- nes na jutri oglušimo in tako postanemo drugačni. Drugačni za tiste, ki pripadajo slišečemu svetu, a hkrati drugačni tudi za tiste, ki živijo v svetu tišine. Kakor slišeči velikokrat ne moremo sprejeti gluhih zaradi drugačnosti, tako tudi oni nas ne morejo sprejeti zaradi naše »drugačnosti«. Slabe izkušnje jih odvračajo od tega, da bi se nam ponovno približali. CILJI RAZISKAVE Z raziskavo sem želela ugotoviti, ali so gluhi inte- grirani v slišečo družbo ali pa je njihova integri- ranost uporabna zgolj kot kazalec njihove socialne izključenosti. Raziskava je sestavljena iz dveh delov. S prvim delom, ki sem ga opravila z gluhimi, sem želela ugotoviti: • kakšne stike imajo gluhe osebe s slišečimi. 300 SOCIALNA IZKLJUČENOST GLUHIH V REPUBLIKI SLOVENIJI • kako se počutijo v družbi slišečih, če sploh zahajajo v njihovo družbo, • kakšna je njihova delovno-izobraževalna aktivnost, • kako sprejemajo sebe kot gluho osebo, • koliko so informirani o svojih pravicah in o predlogu zakona, ki čaka na sprejem. Z drugim delom raziskave, ki sem ga opravila s slišečimi, pa sem želela ugotoviti, prvič, koliko so zajete osebe družabne, koliko prijateljev in stikov imajo z drugimi, in drugič, koliko jih je imelo kontakt z gluho osebo, pogled slišečih na gluhe in na komunikacijo z njimi. HIPOTEZE S prvim delom raziskave, ki je statistično bolj utemeljen, sem hotela preveriti tele hipoteze: • Na integriranost gluhih v slišečo družbo vpliva: (1) spol, (2) starost, (3) čas oglušelosti, (4) izobrazba in (5) kraj izobraževanja. Te hipoteze lahko imenujem glavne hipoteze, ki jih dopolnjuje še 25 podhipotez, torej kom- binacij glavnih hipotez, ki so hkrati tudi kazalci integriranosti gluhih v slišečo družbo. VRSTA RAZISKAVE Raziskava z gluhimi je kvantitativno-deskriptivna, saj poskuša oceniti osnovne značilnosti integracije gluhih v slišečo družbo. Hkrati poskuša ugotoviti obstoj in trdnost zveze med neodvisnimi in odvis- nimi spremenljivkami. Raziskava s slišečimi je razdeljena na dva dela in je prav tako kvantitativna. Rezultate prvega de- la raziskave s slišečimi sem primerjala z rezultati raziskave z gluhimi (stiki gluhih s slišečimi). To je komparativni del raziskave. Pri drugem delu raziskave pa sem z izračuna- nimi odstotki prikazala rezultate pogleda slišečih na gluhe in na komunikacijo z njimi. MERSKI INSTRUMENTI Podatke za raziskavo sem zbirala s pomočjo stan- dardiziranih intervjujev, kar pomeni vnaprej izde- lan vprašalnik za voden intervju, posebej za gluhe in posebej za slišeče. Intervjuje z gluhimi sem opravljala v znakovnem jeziku, nemalokrat pa sem si ob tem pomagala tudi z odčitavanjem ustnic. Vnaprej pripravljen vprašalnik za voden inter- vju z gluhimi je sestavljalo 23 vprašanj. Vsa vpra- šanja so bila zaprtega tipa in so bila prilagojena razumevanju gluhih in lažjemu prevajanju v zna- kovni jezik. Odgovori so bili zabeleženi na enoten način. Vprašalnik za gluhe sem razdelila na pet sklo- pov. V prvem sklopu so združena vprašanja, ki kažejo na stike gluhih s slišečimi, v drugem so združena vprašanja, ki kažejo odnos gluhih do slišečih in njihovo počutje, v tretjem pa se vpra- šanja nanašajo na delovno-izobraževalne aktivno- sti gluhih. Četrti sklop kaže na samopodobo gluhe osebe, zadnji sklop pa kaže informiranost gluhih 0 predlogu zakona o uporabi slovenskega znakov- nega jezika in o njihovih pravicah. Intervjuji so potekali neposredno iz oči v oči, z vsakim posebej. Neposredna bližina in maksi- malna koncentracija na sogovornika sta mi omo- gočili, da sem morebitne nejasnosti in nerazume- vanja takoj odkrila, hkrati pa zagotovila, da je sogovornik pravilno razumel pomen vprašanj in izbral odgovor, ki mu je od navedenih najbolj ustrezal. Ob odkritju nejasnosti vprašanja sem ga ponovila, s še bolj preprostimi besedami, včasih pa je bilo treba vprašanja približati prek primerov. Pri vrednotenju odgovorov sem kot merski in- strument uporabila vrednostno lestvico nedefini- ranih kategorij z vrednostjo od 1 do 5. Vrednost 1 sem pripisala odgovoru, ki je kazal na najmanjšo možno integriranost gluhe osebe v slišečo družbo, vrednost 5 pa odgovoru, ki je kazal na največjo. Slišečim intervjuvancem sem tudi zastavila vsem enaka vprašanja, v enakem zaporedju in na enak način. Vnaprej pripravljeni vprašalnik za sli- šeče je bil sestavljen iz dveh delov. Prvi je zajemal samo štiri vprašanja zaprtega tipa, ki so se nana- šala na družabnost slišečih; to so prilagojena vpra- šanja, ki so bila zastavljena gluhim znotraj sklopa »stiki gluhih s slišečimi«. Odgovori so se beležili na enak način kot pri gluhih. Pri vrednotenju teh odgovorov sem uporabljala enako vrednostno lestvico kot pri vrednotenju kategorij za gluhe. Drugi del vodenega intervjuja s slišečimi je sestavljalo 14 odprtih vprašanj, seveda le, če je oseba imela kontakt z gluho osebo. Če ga ni imela, so sledila le vprašanja o informiranosti o gluhih in njihovi problematiki. S standardizacijo sem poskušala doseči, da bi bil vprašalnik čim bolj veljaven, objektiven, zane- 301 SIMONA GERENCER sljiv, natančen in primeren za ljudi s posebnimi potrebami, kjer je prisotna jezikovna ovira. POPULACIJA IN VZORČENJE V vzorec raziskave sem tako zajela 50 gluhih (slabe 3% odrasle populacije gluhih) in 50 slišečih oseb. Pri izboru enot v vzorec sem se odločila za kvotni vzorec. Populacijo sem razdelila glede na spol, prav tako še na tri starostna obdobja, 20- 30, 31-50 in 51-70 let. Nato sem iz vsakega stratuma izbrala določeno število oseb. Tako sem iz vrst gluhih zajela 25 žensk in 25 moških, od tega 8 žensk in 8 moških, starih 20- 30 let, 9 žensk in 9 moških, starih 31-50 let, in 8 žensk in 8 moških, starih 51 -70 let. V vzorec raziskave sem zajela osebe iz Ljublja- ne in okolice, Maribora, Dolenjske in Prekmurja. Popolnoma enaka razdelitev velja tudi za izbi- ro slišečih oseb v vzorec. Za tako populacijo sem se odločila, ker sem želela sprva ugotoviti, kakšna je dejanska integri- ranost oz. socialna izključenost gluhih. Da bi do- bila primerljive podatke glede integriranosti, sem vključila v raziskavo tudi slišeče osebe. In ker sem želela izvedeti tudi, koliko slišečih je imelo kdaj kakršen koli kontakt z gluho osebo in kakšno je nasploh njihovo mnenje o gluhih, sem raziskavo dodatno nekoliko razširila. Za kvotni vzorec sem se odločila zato, da bi bili rezultati lažje primerljivi ter da bi tako dobila realnejšo sliko o dejanskem stanju v naši družbi. OBDELAVA IN ANALIZA PODATKOV Zbrane podatke sem obdelala kvantitativno s programom Statistica for Windows. Iz odgovorov gluhih sem izračunala skupne indekse za pet sklopov. V prvem sklopu so zdru- žena vprašanja, ki kažejo stike gluhih s slišečimi, v drugem so združena vprašanja, ki kažejo odnos gluhih do slišečih in njihovo počutje, v tretjem pa se vprašanja nanašajo na delovno-izobraževalne aktivnosti gluhih. Četrti sklop kaže samopodobo gluhe osebe, zadnji sklop pa informiranost gluhih o predlogu zakona o uporabi slovenskega znakov- nega jezika in o njihovih pravicah. Dobljene rezultate prvega dela raziskave s slišečimi sem primerjala z dobljenimi rezultati raziskave z gluhimi (stiki gluhih s slišečimi v primerjavi s stiki slišečih s slišečimi). Za vse sklope vprašanj (odvisne spremenljivke - stiki, občutki, delovno-izobraževalna aktivnost, informiranost in samopodoba) so bile izračunane opisne statistike. Dobljene podatke za neodvisne spremenljivke in rezultate za vse navedene sklope sem uredila v frekvenčne distribucije. Tako sem uredila tudi odgovore opisnih vprašanj iz vprašalnika, kjer je bilo to smiselno. Za primerjavo skupin med sabo sem uporabila t-test (primerjava med dvema skupinama) in analizo variance (primerjava med več kot dvema skupinama). Za primerjanje povezanosti rezultatov med sklopi vprašanj sem uporabila Pearsonov korek- cijski koeficient (povezava med stiki, občutki, de- lovno-izobraževalno aktivnostjo, integriranostjo, informiranostjo in samopodobo). Med sabo sem paroma primerjala vse sklope. Korelacije, večje od 0,50, so močne. Te so: • stiki gluhih s slišečimi in občutki gluhih v slišeči družbi, • stiki gluhih s slišečimi in integriranost, • občutki gluhih v slišeči družbi in integrira- nost, • delovno-izobraževalna aktivnost gluhih in integriranost. Statistično značilnost razlik v kontingenčnih tabelah sem merila s preizkusom hi-kvadrat. REZULTATI IN UGOTOVITVE RAZISKAVA Z GLUHIMI 1. Hipoteza, da spol vpliva na integriranost gluhih v slišečo družbo, je potrjena. Podhipotezi, da spol vpliva na stike gluhih s slišečimi in da spol vpliva na odnos gluhih do slišečih, sta potrjeni. Ugotavljam, da so moški bolje integrirani od žensk. Imajo več stikov s slišečimi, prav tako pa se bolje počutijo v družbi slišečih in imajo do njih boljše odnose. Lahko rečem, da so moški manj občutljivi na razlike v družbi, se lažje in boljše vključujejo vanjo. Iz tega sklepam, da so ženske nekoliko bolj zadržane, bolj občutijo razlike in drugačnosti, ki so prisotne v družbi. Med vzroke štejem njihovo ranljivo, čutno, senzibilno naravo. 302 SOCIALNA IZKLJUČENOST GLUHIH V REPUBLIKI SLOVENIJI Slaba izkušnja, ki jo moški doživi v družbi, npr. zaradi otežene komunikacije, ga ne odvrne tako hitro od tega, da bi poskusil znova in se spo- padel z dogodki. Po sklepanju iz vsega navede- nega je jasno, da ženske nekoliko prej popustijo, vdoločeni primerih celo obupajo. 2. Hipoteza, da starost vpliva na integriranost gluhih v slišečo družbo, je potrjena. Podhipotezi, da starost vpliva na odnos gluhih do slišečih in da vpliva tudi na delovno-izobraže- valne aktivnosti gluhih, sta potrjeni. Podhipoteza, da starost vpliva na stike s sli- šečimi, je zavrnjena. Podatki kažejo, da je srednja generacija v starosti od 31 do 50 let, najbolj integrirana. Ta skupina se najboljše počuti v slišeči družbi in ima tako najmanj kritičen odnos do njih. Ni presenetljivo, da je potrdjena tudi podhipo- teza, da starost vpliva na delovno-izobraževalne aktivnosti gluhih. Mladi od 20 do 30 let so najbolj delovno-izobraževalno aktivni. To je seveda obdobje, ko se mladi izobražujemo, študiramo, iščemo prve zaposlitve, si začnemo utirati pot do kariere. Starejša generacija, stara od 51 do 70 let, je najmanj integrirana, je prav tako najmanj delovno- izobraževalno aktivna. To obdobje lahko pri lju- deh označimo kot nekoliko bolj umirjeno, obdobje zatišja. Pa vendarle imajo ljudje te starosti več stikov s slišečimi kot mladi. Razlika sicer ni statistično pomembna, je pa presenetljiva. Namreč, gluhi se večinoma izobražujejo v zavodu za gluhe in na- glušne. Tako veliko časa preživijo s sebi enakimi. Po končanem šolanju v zavodu pa se začno zapi- rati vase. Zakaj? Ker so naenkrat, na milost in nemilost, pahnjeni v drugačen svet, ki ni enak njihovemu, v svet, kjer se velikokrat ne počutijo dovolj varne. In da bi se dovolj zavarovali pred nenadno spremembo, se gibljejo zgolj v družbi sebi enakih. Srednja generacija je torej najbolj vključena v slišečo družbo in do nje tudi najmanj kritična. Odrasli v obdobju 31 do 50 let starosti so delovno- izobraževalno aktivni, kar pomeni, da imajo pre- cej možnosti za socialno vključevanje v družbo. Služba je hkrati kraj, kjer se gluhi srečajo in sodelujejo s slišečimi in obratno. Pogosto je sode- lovanje med enimi in drugimi neizogibno. To se- veda pomeni, da lahko ljudje v aktivnem obdobju izkoristijo priložnosti na delovnem mestu tudi za socialne stike in odnose s slišečimi. 3. Hipoteza, da čas oglušelosti vpliva na inte- griranost gluhih v slišečo družbo, je zavrnjena, prav tako vse podhipoteze, ki izhajajo iz nje. Čas oglušelosti torej ne vpliva na integriranost gluhih. Eni ljudje se rodijo gluhi, drugi izgubijo sluh pri nekaj mesecih svoje starosti in tretji pozneje'v življenju zaradi poškodb, starosti ali nesreče. V raziskavo so vključeni ljudje, ki so se rodili gluhi ali so izgubili sluh pri nekaj mesecih kot posledico bolezni. Vemo, da se pri otroku v nekaj mesecih starosti še ne formirajo koncepti jezika, otrok v tem času še ne more v zadostni meri razviti komunikacijskih sposobnosti. Zato bi jih skorajda lahko enačili s tistimi, ki so oglušeli ob rojstvu. Ob tem moram omeniti, da nekateri strokov- njaki postavljajo ločnice med izgubo sluha ob roj- stvu, do sedmega leta starosti in po sedmem letu starosti. Trdijo namreč, da obstaja velika razlika med osebo, ki ogluši pred sedmim letom ali po sedmem letu starosti. Tudi sama sem se odločila za upoštevanje takšne razdelitve v raziskavi. 4. Hipoteza, da izobrazba vpliva na integrira- nost gluhih v slišečo družbo, je potrjena. Podhipoteze, da izobrazba vpliva na stike, odnos in delovno-izobraževalne aktivnosti gluhih, so potrjene. V raziskavo so vključene osebe v razponu od nedokončane osnovne šole do končane VIL stop- nje izobrazbe. Po lastnih predvidevanjih, da bi bili rezultati bolj jasni, sem združila nedokončano in dokončano OŠ, poklicno šolo, ki je zase, in v tretjo skupino sem dodelila osebe z dokončano srednjo, višjo ali visoko izobrazbo. Dobljeni rezultati kažejo, da so osebe z nedo- končano in dokončano OŠ tako rekoč potisnjeni ob zid. So najmanj integrirani, imajo najmanj sti- kov s slišečimi, torej se redko udeležujejo družab- nih dogodkov skupaj z njimi. Če že zahajajo v družbo slišečih, se tam precej neprijetno počutijo, slišeče pa obravnavajo kot drugačne. Iz njihovih vrst je tudi največ nezaposlenih in upokojenih. Ob tem velja upoštevati, da so to predvsem starejši ljudje, ki v mladosti niso imeli dovolj možnosti za izobraževanje. Skratka, ta skupina ljudi je delovno-izobraževalno najmanj aktivna. Rezultati pri osebah z dokončano poklicno izobrazbo so že nekoliko boljši. In če primerjamo še skupino ljudi z srednjo, višjo ali visoko stopnjo izobrazbe, vidimo, da je razlika med njimi in prvimi bistvena. Osebe z višjo izobrazbo so bistveno bolj inte- grirane v slišečo družbo. To pa pomeni, da so 303 SIMONA GERENCER ljudje, ki so bolj izobraženi, bolj odprti, bolj družabni in pripravljeni na vzpostavljanje novih stikov. Hkrati tudi, da se boljše počutijo med slišečimi. 5. Hipoteza, da kraj izobraževanja vpliva na integriranost gluhih v slišečo družbo, je potrjena. Podhipoteze, da kraj izobraževanja vpliva na stike, odnos in na delovno-izobraževalne aktivno- sti gluhih, so potrjene. Ugotavljam, daje kraj izobraževanja pomem- ben dejavnik, ki vpliva na integriranost gluhih. Ni vseeno, aU se otrok šola v zavodu za gluhe in naglušne in se vseskozi giblje med sebi enakimi, ali pa se šola v slišeči šoli, kjer je pogosto edini drugačen. Rezultati raziskave kažejo, da so osebe, ki so se šolale v zavodu, manj integrirane, imajo torej manj stikov s slišečimi, se slabše počutijo v družbi slišečih, vendar ta razlika ni dovolj pomembna v primerjavi z osebami, ki so se šolale v slišeči šoli. Zagotovo pa je pomembna v primerjavi z oseba- mi, ki imajo izkušnje šolanja v zavodu in tudi v slišeči šoli. Nazadnje moram omeniti, da so osebe, ki so se šolale samo v zavodu, tudi manj delovno- izobraževalno aktivne. Znanja, ki ga pridobijo gluhe osebe v zavodu, ne moremo in ne smemo primerjati z znanjem, ki bi ga lahko osvojile (tudi gluhe osebe) v slišeči šoli. Zakaj? Ker so programi precej prilagojeni zgolj njihovim preživetvenim potrebam in doseženo znanje v zavodu na koncu osemletke ali ob koncu srednje šole velikokrat ne doseže niti pismenosti učenca ali dijaka. Zato lah- ko pogosto sHšimo, da so gluhi kljub dokončani srednji šoli še vedno nepismeni ali polpismeni. Osebe, ki so obogatene z izkušnjami šolanja v zavodu za gluhe in naglušne, prav tako pa tudi v slišeči šoli, so okusile obe plati - biti gluh med gluhimi in biti gluh med shšečimi. AU je to dobro ali ne, je težko reči. Izkušnja pa vendarle je. In te oblikujejo človeka. Kot je razvidno iz podatkov, so taki ljudje bist- veno bolje integrirani od oseb, ki so se šolale samo v zavodu, in seveda manj od tistih, ki so se šolali samo v slišeči šoli. Njihova delovno-izobraževalna aktivnost pa je popolnoma enaka tistim iz slišeče šole. Osebe, obogatene z izkušnjami šolanja v zavo- du in tudi v sUšeči šoli, se najboljše počutijo med slišečimi. Osebe, ki so izkusile samo družbo dru- gačnih od sebe, so sicer na boljšem kot osebe iz zavoda, vendar na slabšem kot tiste, ki so poskusile oboje. Krepko največ stikov s sHšečimi imajo osebe, ki so se šolale samo v slišeči šoli. Na kratko bi lahko rekla, da zavod segregira gluhe osebe. Gluhi, ki se šolajo samo v zavodu, tam tudi ostanejo. Družijo se več ali manj samo s sebi enakimi, se zapirajo vase, se izogibajo družbe drugačnih (sHšečih). Bojijo se slabih izkušenj zaradi otežene komunikacije. Slaba izkušnja jih privede do tega, da težko sprejmejo slišečega človeka, tj., človeka, ki jim ni enak - iz strahu, ker mislijo, da bodo spet doživeli ponižanje, nerazumevanje 6. Samopodoba in informiranosti gluhih o predlogu zakona ter o njihovih pravicah. Podhipo- teza, da izobrazba vpliva na samopodobo gluhih, je zavrnjena. V manjši meri to zagotovo tudi velja. Podatki raziskave namreč kažejo: čim višjo izobrazbo ima oseba, tem boljša je njena samopodoba. Vendar pa razlika ni statistično pomembna in se podhipo- teza zavrne. Obstajajo razlike v samopodobi med osebami z nedokončano ah dokončano OS in osebami z dokončano srednjo, višjo ali visoko šolo. Osebe z višjo izobrazbo imajo drugačen način mišljenja in sprejemanja stvari kot osebe z nižjo izobrazbo. Prav tako lahko rečem, da osebe z višjo izobrazbo tudi okoHca drugače sprejema. Zaradi izobrazbe in boljše možnosti zaposlitve imajo drugačen status v družbi. Še vedno veljajo za invalide, za gluhe osebe, ki pa so vendarle nekaj dosegle, so za nekaj sposobne. In tako ali drugačno mnenje okolice lahko precej vpliva na posameznikov po- gled na sebe in na njegovo življenje. Podhipoteza, da izobrazba vpliva na informira- nost gluhih, je potrdjena. Podatki kažejo, da je informiranost večja, čim višjo izobrazbo ima oseba. Kar je seveda pričako- vano, saj imajo tisti, ki so bolje izobraženi, navad- no boljši in lažji dostop do informacij. Hkrati pa jih tovrstne stvari tudi bolj zanimajo in so bolj motivirani na področju izobraževanja in pridobi- vanja takih ali drugačnih informacij. Podhipoteza, da kraj izobraževanja vpliva na samopodobo gluhih, je zavrnjena. Podhipoteza, da kraj izobraževanja vpliva na informiranost gluhih, je potrjena. Osebe, ki so se šolale samo v slišeči šoU, so najmanj informirane o predlogu zakona, prav tako o pravicah gluhih. Informiranost med ostalima dvema skupinama, pa je kar precej podobna. Osebe, ki so se šolale v zavodu, in osebe, ki 504 SOCIALNA IZKLJUČENOST GLUHIH V REPUBLIKI SLOVENIJI imajo izkušnjo šolanja v slišeči šoli in v zavodu, so zagotovo informirane. Neinformirani so le integrirani gluhi. Predvidevam, da se integrirani gluhi bistveno manj družijo z gluhimi in jih prav zato tudi manj zanimajo stvari, ki se tičejo gluhih. Svojo pripad- nost čutijo bliže slišečim kot gluhim. Zaradi svoje integriranosti tudi ne poznajo in ne uporabljajo vseh pravic, ki jim zakonsko pripadajo. OPISNE ODVISNE SPREMENLJIVKE Poleg stikov, občutkov, dela, samopodobe in infor- miranosti sem pri raziskavi z gluhimi upoštevala tudi sedem opisnih vprašanj, ki so rabila kot dopolnila k prejšnjim vprašanjem: • Kako, na kakšen način čutite drugačnost, manjvrednost? • Zakaj se ne udeležujete družabnih dogodkov skupaj s slišečimi? • Ali opravljate delo po svoji želji (zadovoljstvo z delom)? • Zakaj ne uresničite svoje želje po izobra- ževanju? • Ali so bili tečaji, ki ste se jih udeležili skupaj s slišečimi, prilagojeni vašim potrebam? • Ali ste razumeli tečaje, ki ste se jih udeležili in niso bili prilagojeni vašim potrebam? • V primeru, da poznate vsebino predloga zakona o uporabi slovenskega znakovnega jezika, kako ste zadovoljni s spremembami, ki se vam po tem obetajo? Osebe, pri katerih so prisotna vsa občutja dru- gačnosti (manj pravic, manj možnosti, vnaprejšnji predsodki), so najmanj integrirane osebe. Drugač- nost najbolj občutijo posamezniki, ki so se šolali v zavodu za gluhe in naglušne. To pa tudi pomeni, da gre za osebe, ki imajo najnižjo doseženo izo- brazbo. Neinformirane osebe so delovno-izobraže- valno bolj aktivne od tistih, ki so informirane o svojih pravicah in predlogu zakona. Informirane osebe bolj občutijo vse vrste drugačnosti. Samo osebe, ki so se šolale v zavodu, trdijo, da nimajo možnosti, da bi se udeleževale družab- nih dogodkov skupaj s slišečimi. Osebe pa, ki so se šolale v slišeči šoli, se v celoti udeležujejo dru- žabnih dogodkov. Moški so bolj zadovoljni z delom kot ženske. Odstotek nezaposlenih žensk je prav tako višji kot odstotek nezaposlenih moških. Najbolj zado- voljne z delom so mlajše osebe in osebe z višjo izobrazbo. Največje nezadovoljstvo z delom pa se kaže pri osebah, ki so se šolale v zavodu za gluhe in naglušne. Prav iz njihovih vrst je največji delež tudi tistih, ki so brezposelni. Moški 80 manj pripravljeni na nadaljnje izobra- ževanje kot ženske. Prav tako so manj pripravljene na izobraževanje osebe (80%), ki so se šolale v zavodu za gluhe in naglušne. Najvišji odstotek oseb, ki so se udeležili tečajev skupaj s slišečimi, so osebe, ki imajo izkušnje šo- lanja v slišeči šoli in tudi v Zavodu. Osebe z nižjo izobrazbo se nikoli niso udeležile tečajev s sliše- čimi. Osebe s poklicno izobrazbo niso razumele neprilagojenih tečajev. Medtem, ko so osebe z višjo izobrazbo z eno izjemo delno razumele bistvo tečaja. Največji delež informiranih gluhih oseb je le delno zadovoljnih s spremembami predloga zako- na. Tisti, ki so bolj informirani, so tudi bolj zado- voljni s spremembami. Vse osebe, ki so osvojile izobrazbo nedokon- čane in dokončane OŠ, so se šolale izključno v zavodu. Tudi zelo velik delež oseb s poklicno izo- brazbo je obiskovalo le zavod. Najvišji delež z višjo izobrazbo so si prisvojile osebe, ki so se šolale v zavodu in tudi v slišeči šoli. PRVI DEL RAZISKAVE S SLISECIMJ S tem delom raziskave sem želela ugotoviti, ali so gluhi zares integrirani v slišečo družbo ali pa je prav narobe, so torej izključeni. Primerjala sem rezultate gluhih z rezultati sli- šečih o pogostosti stikov s slišečimi. Število doseženih točk pri gluhih za področje »stiki gluhih s slišečimi« se razteza od minimal- nega do maksimalnega števila doseženih točk. To pomeni, da raziskava zajema vso populacijo od gluhih, ki so popolnoma izolirani, pa do tistih, ki so najbolj integrirani. Pri celotnem sklopu je najmanjše možno šte- vilo točk 5 in največje 30. Podatki kažejo, da je največ gluhih oseb do- seglo število točk v razponu od 15 do 25. Na prvi pogled se zdi, da to vendarle ni slabo. Pri tem pa moramo upoštevati, da pri zbiranju podatkov nisem uspela priti do oseb, ki so povsem izolirane, kajti te se sploh ne pojavljajo v družbi. Iskati bi jih morala od vrat do vrat in ne po društvih. 305 SIMONA GERENCER Iz podatkov ugotavljam, da se doseženo število točk slišečih razteza od 22 do 30. Največ slišečih oseb je doseglo od 27 do 29 točk. V primerjavi z gluhimi ugotavljam, da so slišeči bistveno na boljšem, kajti iz njihovih vrst je najmanjše doseženo število točk 22. Ugotavljam, da se bistveno več kot polovica gluhih razteza na razdalji od števila 5 (najmanjše možno dosegljivo število točk) do 22, kamor segajo prve in najbolj izolirane slišeče osebe. S tem lahko tudi potrdim, da se gluhi malo gibljejo v družbi slišečih, kar je eden izmed kazalcev za socialno izključenost. Grafikon: Primerjava doseženih točk gluhih skupaj s slišečimi Na linijskem grafikonu je razvidno, da se gluhi raztezajo od začetka do skrajnega konca razredov, medtem ko se slišeči pojavijo le v zadnjih dveh razredih. Podatki kažejo, da imajo slišeči bistveno več prijateljev, da se udeležujejo družabnih dogodkov in da nimajo težav s komunikacijo v javnosti. Večina gluhih se giblje zgolj v krogu gluhih, ki zahajajo v slišečo družbo le v nujnih oz. izjemnih primerih. Ob tem upoštevam le redke izjeme, ki se vendarle poskušajo kar najbolj vključiti v slišečo družbo. DRUGI DEL RAZISKAVE S SLIŠEČIMI Na vprašanja iz tega dela raziskave so odgovarjale iste osebe kot na prvi del raziskave s slišečimi. Ugotavljam, da je 60% v raziskavo zajetih sli- šečih oseb imelo v življenju kakšen stik z gluho osebo. Pri tem je treba upoštevati, da so ti stiki predvsem kratke in enkratne narave, kar pomeni, da so trajali zgolj minuto ali dve. Lahko bi rekli: bežni trenutki, ko se s človekom srečamo, ga poz- dravimo, mu morebiti iz vljudnosti rečemo besedo in odhitimo naprej. Slišeče osebe, ki še niso imele stika z gluho osebo, niso ali so zelo malo informirane o gluhi populaciji in o njihovi problematiki. Večina gluhih se ne udeležuje prostočasnih dejavnosti, ki so namenjene slišečim, ampak raje dejavnosti znotraj društva, ki so izrecno prirejena zanje. Največ slišečih oseb (18%) se je z gluho osebo srečalo na t. i. neizogibnih mestih, tam, kjer se ljudje vsakodnevno gibljemo in živimo - na vasi, v soseski, v bloku, na cesti, stopnišču ali parkirišču. Podatki kažejo, da je v večini primerov (22%) gluha oseba pristopila k slišeči osebi in ne narobe. Precej visok delež (18%) je tudi tistih, pri katerih je prišlo do obojestranske pobude za stik. Slišeči smo redkeje (14%) pobudniki stika z gluho osebo. K temu prispeva velik delež tudi današnji način življenja, ko nimamo časa za druge in hitimo mimo njih, ne da bi jih opazili. Če pa se vendarle ustavimo, največkrat pričakujemo, da se drugi približajo nam in ne mi njim. V dveh primerih je posredovala tretja oseba, v enem primeru pa se oseba ni več natančno spomnila. Raziskava je pokazala, da se je več kot polovica (16%) vprašanih sporazumevala prek branja z ustnic. Nekateri so si pri tem pomagali tudi z rokami (16%), da bi tako olajšali komunikacijo. 18% oseb je povedalo, da so si pri komunikaciji z gluhim pomagali z uporabo predmetov. Odgovori pri tem so bili: gluhi mi je pokazal, da želi pivo, pokazal mi je omaro, ki sem jo moral prenesti na drugo stran prostora, pokazal mi je, da je avto napoti, ipd. Komunikacija prek tretje osebe je potekala samo pri dveh primerih (4%). Dobljeni podatki so tudi dokaz, da se pisava ne uporablja veliko pri komunikaciji z gluho osebo (samo 4% in 2% z rokami in pisavo). To odklanjajo seveda gluhe osebe, ki se počutijo neprijetno, ker so polpismeni aH celo nepismeni. 20% vprašanih je trdilo, da so se z gluho osebo pogovarjali o družini, ljubezni in fantih. 18% vprašanih je povedalo, da so se z gluho osebo pogovarjali o vsakodnevnih stvareh, ki so bile običajno krajše narave. Stike, ki so trajali zgolj kakšno minuto ali dve, sem poimenovala »zelo kratkoročni stiki« (12%). Za take sem štela: pred- stavitev gluhih staršev prijateljici, naročilo pijače ali hrane v gostilni, pozdrav na cesti s kratkimi šalami, pripombe o vremenu ipd. 10% vprašanih 306 SOCIALNA IZKLJUČENOST GLUHIH V REPUBLIKI SLOVENIJI pa je povedalo, da so se z gluho osebo pogovarjali o delu, o poklicnem športu ter o šoli. Slišeči, ki so imeli stik z gluho osebo, so v sko- raj polovici primerov trdili, da so se ob pogovoru z njo normalno počutili. Rekli so, da pri sebi niso zaznali nobenih čustvenih sprememb zaradi dru- gačne komunikacije. Kar 18% vprašanih pa je povedalo, da so se ob pogovoru počutili nemočne, utesnjene in da jih je bilo strah, kako izraziti oz. povedati želeno. Vseskozi jih je spremljal nekak- šen neprijeten občutek. Le 6% vprašanih je komu- nikacijo z gluho osebo sprejelo kot novo izkušnjo ali izziv. V manjšini pa so tisti, ki so se odlično počutili (4%) z gluho osebo, in tisti, ki se jim take osebe smilijo (4%). Večina vprašanih je menila, da jih je gluha ose- ba razumela (56%). Samo ena oseba je trdila, da je gluha oseba ni razumela, in le ena, da jo je gluhi razumel le delno. Kakor kažejo podatki, je vendarle možna komunikacija z gluho osebo, seveda če smo zanjo pripravljeni. 29 oseb oz. 58% vprašanih je trdilo, da bi pogumno pristopili h gluhemu človeku ter mu povedali želeno. Le ena oseba bi pristopila h glu- hemu s strahom. Skupaj 44% vprašanih je odgovorilo, da bi z gluho osebo govorili počasneje in bolj razločno. Nekateri so dodali še kazanje z rokami ali pisavo, ki bi jim rabila kot zasilni izhod. Iz podatkov je razvidno, da bi večina slišečih v stiku z gluho ose- bo ravnala pravilno. Seveda moram omeniti, da ni slabo, če se oseba znajde kako drugače in svoje sporočilo posreduje na drugačen način. Vendar pa moramo upoštevati, da so gluhi precej nepisme- ni, zaradi česar komunikacijo s pomočjo pisave prej zavračajo kakor ne. Uporaba predmetov (8%) kot način komunikacije je zelo zaželena in hkrati zelo uporabna metoda, če je v danem prostoru in času izvedljiva. 42% vprašanih je trdilo, da so gluhi enaki slišečim. 8% je bilo mnenja, da so enaki, pa vendar drugačni. Po njihovem mnenju so stvari, ki jih naredijo drugačne od nas. Precej majhen odstotek (4%) je tistih, ki pravijo, da so gluhi omejeni, in še manj tistih, ki pravijo, da so drugačni (2%). Dve osebi od vprašanih sta menili, da imajo gluhi svoj svet in se jim ti ljudje smilijo (4%). Presenetljivih 26% vprašanih je izrazilo pri- pravljenost, da se naučijo znakovni jezik za boljšo komunikacijo z gluhimi. 4% se je pripravljenih naučiti samo osnove znakovnega jezika, 12% pa bi se jih naučilo znakovni jezik le v primeru vsako- dnevnega stika. To seveda kaže, da je interes slišečih precej velik glede učenja znakovnega jezika. Ob tem velja omeniti, da tečaji znakovnega jezika sicer potekajo v Ljubljani, na društvu gluhih in naglušnih, mestnem društvu gluhih in na zavo- du za gluhe in naglušne, a se jih udeležuje zelo malo slišečih. Večina vprašanih (46%) je mnenja, da so gluhi za marsikaj prikrajšani v življenju. Tem so naspro- tovali tisti, ki so trdili, da gluhi niso prikrajšani (10%). Da imajo torej vse, kar potrebujejo - svoj način življenja, svoj svet, v katerem se odlično počutijo. Ne poznajo drugega načina življenja, zato jih njihov način osrečuje. V manjšini so tisti, ki se niso vedeli opredeliti oz. so trdili, da je to odvisno od situacije. Tisti, ki so bili mnenja, da so gluhi prikrajšani za kar koli v življenju (38%), so najpogosteje po- dali odgovor, da so prikrajšani za normalne odno- se, za običajno komunikacijo, v nasprotju z nami pa so deležni predsodkov okolice, težjega načina izobraževanja, komunikacije prek pomoči tolma- ča. 6% vprašanih je postavilo v ospredje, da so gluhi prikrajšani za ptičje petje, šumenje vetra, skratka, za lepote narave, kijih lahko sprejemamo prek zvokov. Dve osebi (4%) sta omenili, da so gluhi prikrajšani za poslušanje glasbe, radia, fil- mov in televizijskih oddaj. Skupno (12%) oseb je trdilo, da gluhi niso prikrajšani za nič v življenju. Gluhi ne slišijo glasbe, čutijo pa njene vibracije. To pripomore, da plešejo enako dobro, kakor če bi slišali. Da so prikrajšani za glasbo in ples, torej ne drži v celoti. Drži pa, da so prikrajšani za poslušanje filmov, oddaj, predavanj, ki niso podnaslovljena ali preve- dena v znakovni jezik. Kar 42% vprašanih je na to vprašanje odgovo- rilo, da bi se z gluhimi pogovarjali, jih poskusili vključiti v slišečo družbo. Pri tem jih nikakor ne bi zapostavljali ali podcenjevali. 10% slišečih je odgovorilo, da bi jim namenili nekaj pozornosti, vendar sami ne bi prvi pristopili h gluhemu človeku. 6% vprašanih pa je trdilo, da bi jim pomagali na drug način; svoj delež bi pri- spevali tudi s tem, da bi se naučili znakovni jezik. Le ena oseba je odgovorila, da bi bila njena pomoč odvisna od situacije. 307 SIMONA GERENCER SKLEPI Večina gluhih se giblje v družbi sebi enakih. Prvo izkušnjo dobijo v zavodu za gluhe in naglušne, pozneje pa se poročijo oz. živijo v izvenzakonski skupnosti z gluho osebo. Tako jih vseskozi sprem- lja izkušnja, da so gluhi med gluhimi. In če ven- darle prestopijo te meje, osvojijo izkušnjo biti gluh med slišečimi. Kljub temu svet slišečih ostaja zanje v veliki meri tuj in neraziskan. Na njegovem pragu jih navadno pozdravita razočaranje in nerazume- vanje, ki jih spremljata ves čas in se oblikujeta v grenko izkušnjo. Možnosti izobraževanja in izbire poklica za gluhe so zelo skromne. Le izjemoma in z izredno veliko truda pridejo do visoke izobrazbe. Večina se jih ustavi pri poklicni ali srednješolski izobrazbi. Tudi možnosti zaposlovanja zanje so zelo slabe. Večina se jih zaposluje v invalidskih podjetjih, zlas- ti v tiskarnah. Zahtevnejša delovna mesta jim niso dostopna. Uradno nepriznavanje znakovnega jezika jih še toliko bolj postavlja ob rob družbe in jih pri- krajša za osnovne pravice. To posledično pomeni, da čutijo primanjkljaje na ekonomskem, social- nem in psihološkem področju. Na psihološkem področju jih čutijo kot socialno izolacijo in osam- ljenost, nezaupanje v pravno državo, skromno samozavest oz. nizko samopodobo, stereotipe in predsodke, s katerimi je obarvano javno mnenje. Na ekonomskem področju se njihova izključenost kaže predvsem v segregiranem izobraževanju v zavodu za gluhe in naglušne, omejenem izboru poklicev, nepismenosti in polpismenosti, pomanj- kanju tolmačev in zapisnikarjev na predavanjih, nedostopnosti do dela, visoki stopnji brezposel- nosti in pomanjkanju informacij. Na socialnem področju se njihova izključenost kaže kot oteženo komuniciranje v slišeči družbi, slabe povratne informacije slišečih in nedostopnost kulturnih ustanov (gledališča, koncerti ipd). Da bi rešili problem integracije, bi morali gluhe učence in dijake čimbolj vključiti v slišeče šole. Še prej bi bilo treba poskrbeti za več pisnih mate- rialov, motivirati profesorje, da bi bili bolj priprav- ljeni na sodelovanje z zastopniki slišečih šol ter tako kompromisno sodelovali pri kvalitetnejšem pridobivanju znanja gluhih učencev, dijakov. Tudi zaposlitvene možnosti za gluhe bi se morale izbolj- šati, vsaj v tem smislu, da bi se začeli zaposlovati tudi na nekoliko zahtevnejših delovnih mestih in ne le v grafičnih podjetjih ali kot fizični delavci. Predvsem pa je treba slišeči mladini ponuditi več priložnosti, da bi se naučila znakovnega jezika. Prizadevati se je treba za nove oblike sodelovanja med mladimi iz obeh populacij - gluhih in slišečih. In navsezadnje je treba slišeče bolj poučiti o pro- blemih in težavah gluhih. Prav tako je treba po- skrbeti za boljše vključevanje gluhe populacije v slišečo družbo. V prvi vrsti pa lahko zanje pomembno rešitev poda le država in s svojo socialno politiko zaščiti njihove pravice. Omogočiti in uradno priznati jim mora pravico do jezika, torej do rabe znakovnega jezika v uradnih institucijah. Drugič, omogočiti jim mora, da sami zastopajo svoje interese in pravice. Le oni vedo, kaj pomeni biti gluh. Slišeči lahko to samo predvidevamo. 308 SOCIALNA IZKLJUČENOST GLUHIH V REPUBLIKI SLOVENIJI LITERATURA S. Dragoš (2000), Staranje v luči socialnega kapitala (na Slovenskem). Socialno delo, 39, 4-5: 241 - 251. - (2000), Socialne mreže in starost. Socialno delo, 39, 4-5: 293-313. M. Knehtl ( 1998), Socialne prednosti in slabosti integriranega šolanja otrok s posebnimi potrebami. Socialno delo, 37, 3-5: 275-278. Sz. V. Lev (1987), A defektológia alapjai. Budapest: Tankonyvkiadó. M. MöDERNDORFER (2001), Zakon o uporabi znakovnega jezika. Odmev tišine, IIL 9:18. - (2001), Znakovni jezik in kultura gluhih. Odmev tišine, III, 6:5. A. Redžepovič (1995), Odrasli gluhi in naglušni v Sloveniji. Ljubljana: DAN. J. SÁR1 (1994), íntegráció és szegregáció együttélése a hallássérült gyermekek érdekében. Gyógypedagógiai szemle, XXII, 3: 180-187. Z. SućuR (1995), Koncept socijalne isključenosti. Revija za sociajlnu politiku, 2, 3: 223-230. М. Trbanc (1996), Socialna izključenost: koncept, obseg in značilnosti. V: I. Svetlik (ur.). Kakovost življenja v Sloveniji. Ljubljana: FDV. Vlada RS (2000), Program boja proti revščini in socialni izključenosti. Ljubljana: MDDSZ. 309