kultura v politiki in politika v kulturi MARJAN BREZOVŠEK» Fragmenti o strpnosti kot političnem kultiviranju človeka Ko je rimski Konstantin Veliki 329. leta izdal edikt o toleranci krščanske vere, s katerim je predpisal njeno veljavnost znotraj meja cesarstva nasproti poganskemu verovanju, kot da so hkrati nastali tudi prvi dvomi o veljavnosti tega pojma ' Pustimo pri tem ob strani to. da se lahko nekomu zdi čudno, da se spomočjo strpnosti nekaj predpisuje (npr. »bodi strpen!«), ker se zdi. da narava tega pojma ne dovoljuje zapovedi. Vendar je to vsekakor lažni dvom - uporaba tega pojma predpostavlja nekakšno moč. da bi »deloval«. Strpnost ni gola nemoč niti ni zgolj pasivno pričakovanje usode. Po drugi strani pa je sumljiva osebnost, ki jo izraža. Da bi to uvideli, ni treba biti prevelik moralist; zadostuje, da se spomnimo nekaj zgodovinskih dejstev. Konstantin jc bil »velik« tudi po tem, da je ubil več kot tisoč ljudi (med njimi tudi nekaj članov svoje družine), ki so mu stali napoti do prestola. Ob upoštevanju dejstev najbrž on ni najprimernejši vir določb o toleranci. Duša. k. ima na vest. kakih tisoč žrtev, pač ni preveč ustrezna za humanistične ideje strpnosti, niti ji ni mogoče objektivno priznati pristojnosti zadnje instance v presojanju, kaj je strpno in kaj ni. .... a- Zgodovinsko delovanje svetovnih religij sploh lahko obravnavamo tudi z rekordnim številom žrtev, ki so padle v njihovem imenu.' Vendar pa na tej podlagi ne želimo usmeriti razprave o strpnosti k splošnemu okviru njenega nastanka, ki je med drugim tudi že dovolj poznan. Vsakdanje vsebine strpnosti, kot so npr. »živi in pusti živeti druge« (ali v našem primeru »veruj in pusti druge, da verujejo«), so bile prepogosto podkrepljene s človeško krvjo, da bi bile samo v slučajni zvezi. S Konstantinom se namreč začenja tudi zgodovina krščanstva kot državne religije, ki svoj položaj in nedotakljivost doktrine brani z vsemi sredstvi in vsako odstopanje preganja in duši. t.j. zgodovina preganjanja heretikov. Zidov in čarovnic inkvizicije in križarskih pohodov. Obrazložitev vse te izključnosti in nestrpno- • Dr- Marjan Brciovick. doccnt na FDV v Ljubljani ' Na «o ambivalent* tega podroij. p. oporama 4c predhodni Sokralov pnmer Sokrat je z oh.«*« P«d •*«>">-mi da ne spofcuje drtavmh bogov. pat p. uvaja -nova botanika bitja-. priprav razlott prvo obnmbo svobode mal. En» glavruh tofk «,ieh najnestrpnejia Vendar mu protestanti niso ostali dolžni valonski cerkveni zbor v Leydenu. katerega udeleženci so bih v največji meri hugenotski begunci u katoliških okolij, je obsodil strpnost kot herezijo. O netolerantnosti gl. S. Južnič, Identiteta. Ljubljana. 1993, str 146-7. 5 Gl. več o tem E Labrumc. Religions Toleration, v: P P. Wiener (cd). Dictionary of the History of Ideas. Ne« York. IV73, vol. IV. str. 112. sti ni nič drugega kot Bog, ki absolutno postavlja drugo: monizem vzpostavlja pluralizem, monoteistična religija politeistično. Toda kakšno načelo strpnosti je to? Ali ni to nadaljevanje vojne bogov za eksistenco sveta, v katerem si preživeli ne želi več naklonjenosti ljudi, ampak jim jo samo pripisuje. Nezmožnost zgodovinsko-teološke utemeljitve tega načela je razvidna iz teh aporij. Potemtakem strategija nadaljnjega razmišljanja ne more biti več strogo teološka opredelitev predmeta, ker vodi v odprto protislovje - »ne imej drugih bogov, ampak samo mene«. Sama toleranca mora biti pojmovana (razumljena) v razlikovanju od enopomenskega potrjevanja absoluta. m Ideal-tipsko gledano - pa je bil takšen model strpnosti že predstavljen z grškim polisom, utemeljen pa na ideji politične kulture, ki jo prevzema nase Aristotelova praktična filozofija. Praktična filozofija se ne ukvarja z nekakšnim posebnim načinom človekove dejavnosti, ki bi jo lahko imenovali praksa, ampak s tistim, kar sploh omogoča kakršna koli dejavnost (ji predhodi). Preglednost skupnosti je ena od predpostavk praktičnega razuma, vendar ne tako, da to oznanja nekakšna transcen-denčna norma po sebi kot spoznanje najmodernejših, ki potem uporabljajo z drugimi (v smislu Platonove države). Ne pade Beseda z neba kot logos, ki vnaša smisel v brezsmisel. Aristotelova analiza je zdravorazumska in izključuje metafizični presežek zamisli »božje države«, po katerem bi človek moral svoje cilje uresničevati v primerjavi z idealno ureditvijo stvari. Temeljne institucije dobrega življenja so nasproti temu zanj v obzorju sveta življenja, ki ga označuje metafora hiše. V gospodarski dejavnosti človek vodi gospodinjstvo v smislu »gospodarskega doma«, s pravom, s katerim ščiti svoje temeljne interese pripadajo od zmeraj »običaju hiše«, politika, katere smoter je obstoj skupnosti svobodnih ljudi, pa je usmerjena k etičnim ureditvam, ki slonijo na izročilu starih. Etično je sinonim za običaj, navado, izvor, pravičnost (kot vrlino), in je umeščeno tako v polis kot v družino. Politika torej ni stvar samo višjih stanov, ki sprejemajo razumne odločitve, ampak se tiče vseh svobodnih ljudi. Polis je dinamična celota, v kateri nista ločena spoznanje in delovanje, posebnost interesov samostojnega posameznika od splošnega, s katerim se povezuje v skupnost. Praktična filozofija tako v svojem pojmu zajema etiko, ekonomijo in politiko. Z metodičnega vidika se z njo Aristotel ograjuje od padca v empirizem z ene strani in dedukcije države z nekega etičnega načela (npr. strpnosti) z druge strani. Zato tudi danes ne moremo kar tako odstopiti od teh razmišljanj.' Praktičen razum je bil Grkom potTeben toliko, kolikor za svojo razvidnost dobrega življenja v skupnosti ni zahteval »znanstvenega dokaza«, ki bi ga legitimiral. Gre za povsem drugačno vrsto racionalnosti, ki jo imenujemo politična kultura. To dovoljuje vprašanje o pravilnosti delovanja hkrati s problematiziranjem možnosti načrtovanja političnega življenja. Praktično tivljenje, ki mu pripadajo etika, pravo, politika in vsa tista znanja, ki omogočajo, da se cilji in vrednosti človekove narave izpolnijo, se razvija v mediju politične kulture. Norme ni mogoče preprosto postaviti kot načelo, ampak se vedno znova proučuje v skladu s kontingenco praktičnega delovanja. Opozarjanje na zgodovinsko možnost modela, ki ga ponuja grški spis. ne * te hi praktično filozofijo razumeli kol nesamostojno duhovno vedo v smislu regionalne ontologije, ki uit» parazitu» na posledicah miMjenja. ki |e na vrtji stopnji že odlofilo o njeni uvidi, hi zapadli « velik nesporazum s tistim. kar praktični razum Je in pomeni, ker le odločitve ono posledica njegovega, ampak teoretičnega razmrUjanj» pomeni vračanja v dobre stare čase, pač pa poudarja naravo ideje politične kulture nasproti vsem apriornim konstruktom zgodovine, v katere je nasilno vccpljeno načelo organizacije skupnosti. Ideja politične kulture spoštuje »zakonitosti« življenja v skupnosti, ne da bi jih spreminjala v nujnost obstoja nekakšnega božanstva.' Uvajanja smotra človekove narave v polisu, ki ne gradi samo sebe, ampak tudi ¿loveško skupnost kot kulturno vrednost in posebnost njihovega obstoja (homo politicus), bi lahko imenovali antropogonija. Tu ne gre več za pripoved o nastanku prvega človeka, niti za vključevanje starih mitskih predstav, ki posredujejo nekakšno praskupnost. Praktična filozofija ne spada v evolucionistično teorijo socialnega delovanja. Praktična filozofija je filozofija konca, uresničenje človekove narave, ne pa filozofija izvora in začetka, ki vsebuje romantične predstave o izvorni moči človeka. Romantična zamisel izvora človeka celo prepoveduje politični govor o subjektu, ki je hkrati razumno in končno bitje. To je mogoče rekonstruirati v razmahu od Nietzscheja do Heideggeija in v njihovem pomanjkanju politične kulture. rv Z refleksijo na politično kulturo je načelo strpnosti v nadaljnjih poskusih utemeljitve mišljeno v glavnem v humanistični tradiciji. Pri stoikih se strpnost zoži do kataleptične fantazije, ki naj z eno besedo prepriča človeka, da njegov transcen-denčni Jaz gradi ta svet kot pravičen. Posameznik živi pravo življenje edino znotraj etično-kozmološke ureditve. proti kateri so politične razmere gola slučajnost. Postavljajoč v oklepaj zunanjo vzročnost, subjekt politike odloča o delovanju, sklicujoč se na svojo zavest in usmeijen z ideali modrecev, ki so svobodni celo v okovih. Načelo strpnosti je samo negativen trenutek fantazije, ki želi najprej postaviti svobodo osebe kot dolžnost. Strpnost, čista notranjost, ki ji manjka »sistem svobode, ki obstaja kot nujnost« (Hegel). Omenjena figura mišljenja odmeva vse do tenorja eksistencialnega teologa Gabriella Marcela.* Ta želi strpnost v imanenci, zato se obrača k dialektiki vprašanja o strpnosti: ta bi morala biti kontranestrpnost. Da bi se približali temu, se je po njegovem mnenju treba izogniti heterodoksiji: človek ne more služiti temu načelu na dve strani - po eni strani Bogu, po drugi pa osebi (subjektu). Možnost osebe, da ve resnico, ne izključuje možnosti, da je strpna do tistih, ki mislijo drugače (v tem je fenomenologija strpnosti), vendar jim mora preprečiti, da pri tem žalijo (»ranijo«) druge. Šele potem so v službi Boga. Eksistencialni teolog ne sme dopustiti, da se v njegovem imenu izvaja nasilje. Fenomenologija strpnosti je predvsem protidemonologija, ki ne pristaja na obstoj ob zaporedni kriminalni zgodovini krščanstva. Eksistencialno-teološko pojmovanje strpnosti tako plačuje davek izgubi poli-tično-kulturne razsežnosti, vendar pa odkriva ključni trenutek v strukturi novoveškega političnega mišljenja. Topika političnega mišljenja je teologija, njena kronska znanost in ontologija. Ontologija ima načelo strpnosti v svoji pristojnosti zaradi omejevanja demonske človekove narave; in takšna instrumentalizacija se je ohranila do danes." V bistvu je strpnost strah pred drugim, ki se kaže tako, da ' Spodbudo za razmišljanje » lej smeri najdemo pri J. Ritterju (Metafiziki i politika. Zagreb. 1987, «t. 121). Problem, ki oMaoe. te na Aristotela gledamo kol na motnega imtituounalista. ki domnevno glonfidra tradicijo in «morazumljivost obMojeiih norm. Rittcr rehije prepuKajot besedilo Aristotelu; eloi ni gola identifikacija z ureditvijo, ki izhaja od otttov •Vb dtejo dobro, ne p« lo. kar to predali oietje, 1 Ol O Marcel. Od nepnbvatanja do zaziva. Zagreb. I9K4. »r. 2.U. Konzervama v liberalnih demokracijah gledajo na toleranco motno opredeljen > poliutum kontekstom. V novih drugemu niti ni treba priznati mene, moje tradic.je .n vrednost,. Ekstenz.vnos pojma se tako vedno nanaša na negativno področje (»ne bomo trpel....«) ob t.h. predpostavki oblasti, da je že čez vsako mero strpna in da ni treba zlorabljat, njene dobrote. Na mestu tega subjekta je bil prej Bog, neomejeno razdajajoč svojo milost. Država je nov subjekt strpnosti, če ima legitimac.jo pravne države. Država lahko brez prevelikega razmišljanja od svojih državljanov zahteva to. kar je Kant v svojem eseju o prosvetiteljstvu opredelil kot »maširanje, ne rezomranje«. Strpnost je tu v bistvu pojmovana kot grožnja z drugačnim stanjem v primerjav, z obstoječim. Ta je torej za političnega teologa utemeljena kot tehnikai manipulacije in je absoluten strah pred drugim, ne pa razglašeno spoštovanje drugačnega mišljenja. Drugi je transcendenca, groza praznine (»pekel, to so dnig.«), k. ga je treba odstraniti: ¿trpnost je v tem smislu v funkciji, da bi v bistvu v duhu ostal sam svoj. To je politični pesimizem, ki ga je opredelil že »prv, psiholog« Nietzsche. Zanj je strpnost samo še en dodatni znak slabosti modernega človeka .n krščanstva in padec v nihilizem: nesposobnost, da se reče da ali ne lastnemu .dealu « Precep, v katerem se je znašlo prosvetiteljstvo. dobro ponazarja metode nj.ho-vesa reševanja. Takšno stanje na področju strpnosti naj bi bilo .zkonščeno kot prednost. Scenarij obrata poteka v času razpadanja religije razodetja. Išče se ustrezna zamenjava z razumno religijo. Zgodovinske posebnost, posameznih regij, njihova razodetja in učenja, običaji in institucije z vidika razumne rehgije ne morejo biti več nujne svetinje, ampak samo goli ritual, različnost pojave božanske ideie ki jo vsak človek lahko doseže z razumom. Bod.nus in Locke" ponujata takšno, humanistično smer razumevanja, v katero je vpleteno načelo strpnost, bolj kot praktičen pogoj za vodenje razumne razprave. Intcnc.ja je ant.metafiz.čna - vsak človek, kultura ali država so lahko priznani, če dehjo neko elementarno rcÜKoS£i neki religiji je tako predpostavka za priznavanje človečnosti človeka. Iz tega pa je bil izpeljan napačen naturalističen sklep, da ■majo lahko samo ljudje z verskimi prepričanji državljanske pravice in prav.co do človečnost,. Ateisti se ne morejo tolerirati, prav tako kot se niso tolerirale čarovnice. Takšna inscenacija strpnosti ne predstavlja samo na razumu utemeljene naravne religije vsakega človeka, ampak tudi s politično funkcijo omejeno ideolog.jo absolutizma. Religiozni mislec strpnosti je hkrati teoretični utemeljitelj političnega absolutizma. Načelo strpnosti je tako ponovno zoženo na dve nezdružljivi ravn. ko se na en. pojavlja kot pluralizem, na drugi pa kot monizem. Medtem ko odkriva možnost obstoja v politični skupnosti, pa s pajčolanom neprozornosti zakr.va .zvor suverenosti oblast,. V skladu s tem je njegova legitimacija v »ljudski« demokracij, razglašena kot totalitarizem: jakobinski absolutizem je, razglašujoč strpnost v obliki človekovih pravic (ne glede na spol. raso, pripadnost veri in narodu), spodbujal demokracijah K konzerv..,«,™ of«