Katarina Habe Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo ŠTUDENTSKI INOVATIVNI PROJEKTI (ŠIPK) – OBLIKA NEFORMALNEGA PRIDOBIVANJA POKLICNIH KOMPETENC NA VISOKOŠOLSKI RAVNI Kratki znanstveni prispevek / Short Scientific Article Izvleèek Namen raziskave je bil preuèiti pridobljene kompetence 17 študentov razliènih študijskih smeri v okviru dveh študentskih inovativnih projektov (ŠIPK). Prvi projekt IGDP – Inovativni glasbenodidaktièni pristopi z elementi glasbene terapije za delo z otroki in mladostniki s èustvenimi in vedenjskimi teavami smo izvedli v sodelovanju z Inštitutom Knoll za glasbeno terapijo in supervizijo, drugi projekt, GIMAS - Glasbeno izobraevanje otrok/mladostnikov z motnjami avtistiènega spektra, pa smo izvedli v sodelovanju z Glasbenim centrom DO RE MI. Rezultati so pokazali, da so študenti veèinoma poroèali o oblikovanju naslednjih kompetenc: interdisciplinarno sodelovanje, fleksibilna uporaba teoretiènega znanja v konkretnih situacijah, pridobivanje avtonomije in obèutljivosti za delo z razliènimi skupinami ljudi, ravnanje v najrazliènejših socialnih situacijah. Kljuène besede: Študentski inovativni projekti (ŠIPK), neformalno izobraevanje, poklicne kompetence, uèenci s posebnimi potrebami, glasbene dejavnosti Abstract Students’ Inovative Projects (ŠIPK) - A Form of Non-formal Acquisition of Professional Competences at Higher Education The aim of our study was to explore gained competences of 17 students of different fields of study as a result of participating in the two students’ innovative projects (ŠIPK). The first project IGDP – Innovative music-didactical approaches with elements of music therapy with children with emotional and behavioral difficulties was conducted in collaboration with Institut Knoll for music therapy and supervision, and the second project GIMAS – music education of the children with autism spectrum disorders was conducted with Music Center DO RE MI. The results show that students mainly reported about shaping the following competences: interdisciplinary collaboration, flexible use of theoretical knowledge in concrete situations, gaining autonomy and sensibility for working with different groups of people and dealing with diverse social situations. Keywords: Students’ Inovative Projects (ŠIPK), non-formal learning, professional competences, children with special needs, music activities Katarina Habe, ŠTUDENTSKI INOVATIVNI PROJEKTI (ŠIPK)... 5 Uvod V visokem šolstvu je pomembna oblika neformalnega izobraevanja sodelovanje v študentskih projektih. Pri neformalnem izobraevanju gre za pridobivanje, razširjanje, obnavljanje, posodabljanje in poglabljanje znanja, kjer ni nujno, da se pridobljeno znanje dokazuje s formalnim preverjanjem znanja. Projektno delo v okviru študijskih obveznosti študentom omogoèi pridobivanje posameznih neformalnih znanj, pravi prenos znanja pa se zgodi, ko se študenti prikljuèijo izvenšolskim projektom in so s tem neposredno vpeti v oje in širše drubeno okolje. Praktièna naravnanost študentskih inovativnih projektov (ŠIPK) omogoèa pridobivanje izkušenj v praksi, opozarja na aktualne probleme in ponudi študentom uvid v realno stanje na doloèenem strokovnem podroèju. Poleg tega sodelovanje v študentskih inovativnih projektih s seboj prinaša tudi pridobivanje socialnih vešèin in spretnosti, pri èemer imamo v mislih vešèine vzpostavljanja kakovostnih medosebnih odnosov, vešèine sodelovanja, timskega dela, uspešnega reševanja konfliktov, vešèine komuniciranja, voditeljske vešèine, vešèine praktiènega reševanja problemov, vešèine organizacije in naèrtovanja, kar omogoèa krepitev èustvene in socialne kompetentnosti študentov. Poglavitni namen našega prispevka je predstaviti projekta ŠIPK IGDP in ŠIPK GIMAS, ki smo ju s študenti izvedli pod krovnim nosilstvom UL Akademije za glasbo, oba projekta pa sta bila usmerjena na spodbujanje celostnega razvoja s pomoèjo glasbe pri otrocih s posebnimi potrebami; v projektu IGDP v sodelovanju z Inštitutom Knoll za glasbeno terapijo, kjer smo glasbene dejavnosti izvajali z otroki s èustveno-vedenjskimi teavami (v nadaljevanju ÈVT), v projektu GIMAS pa z Glasbenim centrom DO RE MI, kjer so bili vkljuèeni otroci z motnjami avtistiènega spektra (v nadaljevanju MAS). V prispevku so poudarjene pridobljene kompetence študentov v okviru obeh projektov. Predstavitev študentskih inovativnih projektov (ŠIPK) Študentske inovativne projekte razpisuje Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preivninski sklad RS pod okriljem Evropskega socialnega sklada. Razpisani so za obdobje od leta 2016 do leta 2020 in so namenjeni spodbujanju projektnega dela z negospodarskim in neprofitnim sektorjem v lokalnem in regionalnem okolju ter usmerjeni v drubeno korist. Izvajajo se v skupinah od 6 do 10 študentov pod mentorstvom pedagoškega mentorja in strokovnega sodelavca(ev) iz lokalnega/regionalnega okolja. V okviru izbranih projektov študenti prouèujejo razliène kreativne in inovativne rešitve za izzive negospodarskega in neprofitnega sektorja. Poglavitni cilji projektov ŠIPK so: krepitev povezovanja visokošolskega sistema z okoljem, neprofitni oz. negospodarski sektor v lokalnem/regionalnem okolju, izvajanje modelov odprtega in pronega prehajanja med izobraevanjem in trgom dela, krepitev kompetenc ter pridobivanje praktiènih izkušenj e med izobraevanjem glede na potrebe lokalnega/regionalnega okolja oz. drube nasploh. Do februarja 2019 sta bila uspešno zakljuèena dva javna razpisa »Projektno delo z negospodarskim in neprofitnim sektorjem – Študentski inovativni projekti za drubeno korist 2016–2018 (študijski leti 2016/2017 in 2017/2018) in javni razpis »Projektno delo z negospodarskim in neprofitnim sektorjem – Študentski inovativni projekti za drubeno 6 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek korist 2016–2020 za študijsko leto 2017/2018. Na teh dveh javnih razpisih je uspešno sodelovalo 1579 študentov, 250 pedagoških mentorjev, 200 strokovnih sodelavcev in 109 koordinatorjev. Uspešno se je zakljuèilo 183 projektov na 57 razliènih visokošolskih zavodih. Odprta sta javni razpis »Projektno delo z negospodarskim in neprofitnim sektorjem – Študentski inovativni projekti za drubeno korist 2016–2020 za študijski leti 2018/2019 in 2019/2020. Program se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014–2020 v okviru 10. prednostne osi Znanje, spretnosti in vseivljenjsko uèenje za boljšo zaposljivost. Predstavitev projekta Inovativni glasbenodidaktièni pristopi z elementi glasbene terapije za delo z otroki in mladostniki s èustvenimi in vedenjskimi teavami (IGDP) Projekt IGDP je bil zasnovan kot prvi bolj obseen praktièni in raziskovalni projekt uporabe inovativnih kombinacij glasbene umetnosti z drugimi sorodnimi podroèji dela z ranljivimi skupinami. Eden izmed kljuènih ciljev projekta IGDP je bil predvsem seznaniti in usposobiti študente razliènih poklicnih profilov (bodoèi akademski glasbeniki, vzgojitelji, socialni delavci, specialni pedagogi in psihologi) za uporabo elementov s podroèja razmeroma mlade stroke glasbene terapije pri delu z otroki/mladostniki s ÈVT in jih spodbuditi h kreativni uporabi glasbe pri delu z otroki/mladostniki s ÈVT. Prav tako smo eleli s prepletanjem razliènih strok opozoriti na pomen timskega dela. eleli smo izpostaviti pomen vpetosti vzgojno-izobraevalnih ustanov (fakultet) v socialno okolje in na pomen prenašanja teoretiènih znanj v prakso e med študijskim procesom. Ob izvedbi projekta so bili študenti vkljuèeni tudi v proces supervizije, s èimer smo opozorili na pomen (samo)refleksije v procesu dela, ki je kljuèna pri spremljanju doseganja uèinkov dejavnosti in hkrati pri fleksibilnem sprotnem naèrtovanju novih dejavnosti. Študenti so med projektom IGDP dobili vpogled v delovanje razliènih zavodov (Materinski dom Ljubljana, varna hiša, Mladinski center Rakitna), se seznanili z realnimi problemi naèrtovanja dejavnosti v okviru zavodov in s potrebo po izjemni fleksibilnosti pri izvedbi tovrstnih dejavnosti. Študenti so se ob izvedbi delavnic nauèili tudi sprotnega spremljanja dejavnosti s pomoèjo dnevniških zapiskov in evalvacijskih check list. Vkljuèeni so bili v pripravo priroènika in se urili v pisanju strokovnih in znanstveno raziskovalnih prispevkov. Poudarek projekta je bil tudi v iskanju novih naèinov dela z otroki/mladostniki s ÈVT. Projekt IGDP je bil izvajan od junija do septembra 2018. Izveden je bil v sodelovanju med Akademijo za glasbo in Pedagoško fakulteto Univerze v Mariboru in Inštitutom Knoll za glasbeno terapijo in supervizijo. V projekt je bilo vkljuèenih deset študentov, 5 študentk Akademije za glasbo, dve od teh glasbeni pedagoginji in tri študentke prve stopnje študija glasbene umetnosti, študentka druge stopnje psihologije, študentka druge stopnje socialne pedagogike, študentka druge stopnje socialnega dela in dve študentki predšolske vzgoje. Pogoj za prikljuèitev študentov k projektu je bila dokonèana vsaj nija javna glasbena šola in aktivno ukvarjanje z glasbo. 7 Katarina Habe, ŠTUDENTSKI INOVATIVNI PROJEKTI (ŠIPK)... Izvedbo projekta smo izpeljali v treh fazah. Pripravljalna faza je bila izvedena na sedeu Akademije za glasbo (AG). Vodja projekta je predstavila naèin izvedbe projekta in postavila teoretiène temelje o uèinkih glasbe na otroke/mladostnike s ÈVT. Študenti razliènih študijskih profilov so se medsebojno spoznali, predstavili svoje predhodne izkušnje z otroki/mladostniki s ÈVT in z izvedbo glasbeno didaktiènih dejavnosti. Pedagoški mentorici sta študente seznanili tudi z naèinom iskanja literature za pisanje priroènika. Del pripravljalne faze je bil izveden tudi na sedeu Partnerja 1 (Inštitut Knoll). Tam so študentke pod vodstvom glasbene terapevtke spoznale in preizkusile konkretne glasbeno terapevtske (GT) tehnike. Osrednjo fazo je predstavljala izvedba glasbenih delavnic, ki je potekala na treh lokacijah; na Inštitutu Knoll v Kranju, v Materinskem domu v Ljubljani in v Mladinskem klimatskem zdravilišèu Rakitna. Vsega skupaj je bilo izvedenih 23 delavnic z elementi glasbene terapije za razliène starostne skupine otrok. V projekt je bilo vkljuèenih 58 otrok in mladostnikov, starih od 4 do 18 let, razdeljenih v 6 skupin, z vsako skupino pa je bilo izvedenih 4-6 delavnic. Na Inštitutu Knoll so se tedensko izvajale supervizijske delavnice z delovnimi tandemi, ki jih je vodila delovna mentorica, glasbena terapevtka. Na teh sreèanjih je potekala sprotna evalvacija dela in hkrati naèrtovanje bodoèih dejavnosti. V osrednji fazi je potekalo tudi ustvarjanje priroènika. Pedagoški mentorici sta pri tem mentorirali študente. Delovni sestanki za usklajevanje tovrstnega dela so potekali na Akademiji za glasbo, nekaj pa tudi preko Skypa. V zakljuèni fazi smo zbrali pridobljene podatke. Za evalvacijo projekta IGDP je bil zadolen delovni tandem, ki sta ga sestavljali študentka psihologije in študentka socialne pedagogike. Slednji sta v sodelovanju z vodjo projekta doloèili dokonèno metodo evalvacije, izbrali veljavne in zanesljive podatke ter nastavili okvirni naèrt za pisanje znanstvenoraziskovalnega èlanka, ki temelji na evalvaciji uèinkov izvedenega projekta IGDP. Projekt je rezultiral tudi v oblikovanju strokovnega priroènika Oblikovanje èustev in vedenja z glasbo (Habe in Licardo, 2019), ki je izšel pri Zalobi Univerze v Maribor ter v objavi èlanka z naslovom “Primer uporabe strukturiranih tehnik glasbene terapije pri delu z otroki in mladostniki s èustveno-vedenjskimi teavami” (Rogelj, Korošec in Habe, 2019) v reviji Sodobna pedagogika. Ena izmed študentk glasbene pedagogike, ki je bila vkljuèena v projekt, je pridobljeno znanje in kompetence nadgradila z izvedbo magistrske raziskave, v kateri je na podlagi rezultatov projekta ustvarila nove GDI za oblikovanje èustveno-socialne kompetentnosti, ki jih bo uporabila kot sredstvo inkluzije v razredu teavnih èetrtošolcev in preverila njihove uèinke s pomoèjo sociometriène preizkušnje. Preko izvedenega projekta IGDP ugotavljamo, kako široke razsenosti uèinkov s seboj nosijo glasbene dejavnosti. Opazili smo tudi, da je tovrstnih dejavnosti premalo in da se kae potreba po veèji vpetosti glasbene terapije v razliènih zavodih pri delu z otroki/mladostniki s ÈVT v Sloveniji. Hkrati ugotavljamo, da lahko z glasbenimi dejavnostmi doseemo uèinke pri heterogenih skupinah otrok s posebnimi potrebami in obenem s pomoèjo glasbenih dejavnosti omogoèimo inkluzijo teh otrok v obièajne uène programe. Potreba po tovrstnih glasbenih delavnicah obstaja tako znotraj zavodov kot tudi v vrtcih, šolah, saj tako naša, kot tudi številne e izvedene tuje raziskave kaejo na pozitivne uèinke raznolikih glasbenih dejavnosti na celostni razvoj otroka/mladostnika. Glasbena 8 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek dejavnost lahko uèinkuje po eni strani kot varovalni dejavnik za posameznika, po drugi strani pa deluje terapevtsko. Predstavlja nam orodje, s katerim lahko doseemo širok spekter »motenj«, zaobjame starostno razliène populacije in se preko univerzalne govorice glasbe dotakne slehernega posameznika. Projekt IGDP je povezal veè razliènih ustanov, saj so delavnice obiskovali otroci/mladostniki, ki prihajajo iz razliènih socialnih okolij. Redke so prilonosti, da se lahko dela z razliènimi prikrajšanimi skupinami otrok/mladostnikov na isti naèin, ob istem èasu, še posebej, ker je obièajno v socialnih ustanovah teava s financiranjem tovrstnih delavnic. Glasbenodidaktiène delavnice so predstavljale nadstandardno oblika dela, ki uèinkuje na višje potrebe posameznikov, kar je pri otrocih/mladostnikih s ÈVT še posebej pomembno za napredek. Preko projekta IGDP se je razširilo poznavanje dela s podroèja GT in dogradilo poznavanje in monosti pozitivnih uèinkov glasbenih delavnic, ki jih lahko ponudimo v interdisciplinarnem timu. Najpomembnejši prispevek projekta IGDP je zagotovo ta, da so lahko v okolju dela otroci/mladostniki pridobili pozitivno samozavest in samozavedanje ter razvili sposobnosti, ki jih morda doslej pri sebi niso poznali. Tako so dobili neke vrste prilonost za razvoj lastnega potenciala v dobrobit v skupnosti in hkrati monost odmika od etikete problematiènega dela skupnosti, v katerega so neposredno vpeti (vrtci, šole, oja lokalna skupnost). Delavnice so prikrajšanim skupinam nudile prostor za sprostitev in uèenje na naèin, ki je zanje konstruktiven, produktiven in smiseln. Potencial nadaljnjega izvajanja projekta ŠIPK IGDP vidimo v tem, da se bo na ta naèin oblikovala dobra praksa sodelovanja med vzgojno-izobraevalnimi ustanovami na razliènih ravneh vzgojno-izobraevalne vertikale in ustanovami, ki se posveèajo delu s prikrajšanimi skupinami. Predstavitev projekta Glasbeno izobraevanje otrok/mladostnikov z motnjami avtistiènega spektra (GIMAS) Namen projekta GIMAS je bil spremljanje razvoja glasbenega potenciala otrok in mladostnikov z motnjo avtistiènega spektra. Motnje avtistiènega spektra lahko opredelimo kot vse ivljenje trajajoèe razvojne nevrološke motnje, za katere so znaèilni predvsem primanjkljaji na podroèju èustveno-socialnega razvoja in se kaejo tudi na podroèju izvršilnih funkcij. Število otrok z MAS narašèa, glasbena dejavnost pa je eden izmed najbolj uèinkovitih didaktiènih pristopov dela s to populacijo (Ockelford, 2013). Glasbeno podroèje je namreè pogostokrat “moèno” podroèje otrok z MAS, s spodbujanjem katerega lahko izjemno pozivno transferno vplivamo na napredek na vseh ostalih podroèjih njihovega celostnega razvoja, hkrati pa ima ukvarjanje z glasbo zanje tudi terapevtsko vrednost. Projekt GIMAS je bil izvajan od februarja do junija 2019. Izveden je bil v sodelovanju med Akademijo za glasbo in Pedagoško fakulteto Univerze v Ljubljani in Glasbenim centrom DO RE MI, ki je ena redkih ustanov, ki nudi glasbeno pouèevanje prilagojeno otrokom in mladostnikom1 z motnjo avtistiènega spektra (MAS). V projekt je bilo vkljuèenih deset študentov. Devet od njih je bilo formalno vkljuèenih v projekt, naknadno pa se je projektu zaradi lastnega interesa v okviru kognitivnega vajeništva prikljuèila še 9 Katarina Habe, ŠTUDENTSKI INOVATIVNI PROJEKTI (ŠIPK)... 1 Odslej bo uporabljan izraz otroci za obe starosti skupini, èe ne bo poudarjeno drugaèe. študentka prvega letnika drugostopenjskega študija kognitivne znanosti. V projektu so sodelovali trije študenti AG, ena študentka prve stopnje bolonjskega študija in dva študenta druge stopnje, absolventka študija psihologije, absolventka študija socialne pedagogike, dve študentki prve stopnje specialno rehabilitacijske pedagogike in dve študentki prve bolonjske stopnje predšolske vzgoje. Pogoj za prikljuèitev študentov k projektu je bila dokonèana vsaj nija javna glasbena šola in aktivno ukvarjanje z glasbo. Pojavnost MAS v zadnjih letih narašèa, za prilagojeno delo s to populacijo pa strokovni delavci na podroèju glasbenega izobraevanja niso dovolj izurjeni. Glavni cilji projekta so bili razvijanje spretnosti in znanja bodoèih uèiteljev glasbe za delo z otroki z MAS kot tudi razvoj glasbenega potenciala vkljuèenih otrok. Preko projekta smo eleli predstaviti potrebo po dopolnitvi uènih naèrtov in nadgraditvi didaktiènih pristopov, tako da bodo ti prilagojeni tudi znaèilnostim otrok z MAS. Ob tem smo eleli predstaviti primer dobre prakse in ustvariti priroènik, ki bi bil v pomoè tudi drugim strokovnim delavcem, ki so preko glasbe v stiku z omenjeno populacijo otrok. Cilj projekta GIMAS je bil predstaviti primer dobre prakse interdisciplinarnega timskega dela pri glasbenem izobraevanju otrok in mladostnikov z MAS kot ene izmed skupin otrok s posebnimi potrebami, saj se v pedagoški praksi pojavlja problem pomanjkanja ustrezno kvalificiranega kadra za pouèevanje glasbene teorije in inštrumenta otrok te populacije. V okviru projekta smo eleli poudariti nujnost dopolnitve uènih naèrtov s praktiènimi vsebinami s podroèja pouèevanja otrok s posebnimi potrebami za vse profile študentov, ki jih bodo pouèevali glasbo, pri èemer smo eleli dati poudarek predvsem na izbor ustreznih didaktiènih pristopov. Na podroèju pouèevanja glasbe otrok s posebnimi potrebami primanjkuje gradiv v slovenšèini, zato je bil eden izmed pomembnih ciljev projekta GIMAS oblikovati priroènik za glasbeno pouèevanje otrok z MAS, ki je trenutno v pripravi. Glavni praktièni doprinos projekta je, da opozarja na pomen inkluzije otrok s posebnimi potrebami v glasbene šole. Glasbeno izobraevanje ima namreè pozitivne uèinke na celostni razvoj otroka, pri otrocih s posebnimi potrebami pa glasbeno izobraevanje implicitno prinaša tudi terapevtske uèinke. Tovrstna praksa glasbenega izobraevanja MAS je s prilagoditvami prenosljiva tudi na druga podroèja dela s prikrajšanimi skupinami. Na ta naèin je prikrajšanim skupinam omogoèeno, da preko glasbenega medija napredujejo v celostnem osebnostnem razvoju in prepoznajo svoje potenciale. Ukvarjanje z glasbenimi dejavnostmi je lahko neke vrste varovalni dejavnik za številne prikrajšane skupine, saj jih med drugim usmeri tudi v uspešno samoregulacijo. Glasbeni center DO RE MI je na podlagi izvedbe GIMAS pridobil zainteresirane študente za delo z otroki/mladostniki z MAS v okviru poletnega glasbenega tabora. Z nekaterimi udeleenci projekta se je dogovoril tudi o nadaljevanju sodelovanja v letošnjem šolskem letu. Preko neformalno prikljuèene študentke kognitivne znanosti k projektu je Glasbeni center DO RE MI zgradil monost sodelovanja s timom strokovnjakov, ki so pripravljeni spremljati napredek v procesu glasbenega izobraevanja s pomoèjo nevroloških parametrov. Glasbeni center DO RE MI je s pomoèjo evalvacijske študije pridobil bogate podatke, ki bodo lahko sluili kot temelj naèrtovanja inkluzije v glasbenih šolah na Ministrstvu za izobraevanje, znanost in šport Republike Slovenije. 10 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek Kadrovsko poveèanje uèiteljev inštrumenta/nauka o glasbi s strani študentov AG v projektu GIMAS je Glasbenemu centru DO RE MI olajšalo naèrtovanje koncertov v lokalnem/regionalnem okolju. Glasbeni center DO RE MI je edini dolgoletni uspešen primer inkluzije uèencev s posebnimi potrebami v glasbeno šolstvo, zato bodo lahko objavljene publikacije (strokovne in znanstvenoraziskovalne) utirale pot inkluziji tudi v ostalih glasbenih šolah. Pridobljeni posnetki sistematiènega opazovanja praktiènega dela (pouèevanja otrok z MAS) bodo lahko sluila kot gradivo na predavanjih o pouèevanju glasbe MAS širom Slovenije. Kompetence študentov, vkljuèenih v projekta IGDP in GIMAS Kauffeld (2006) trdi, da lahko kompetence lahko razdelimo v štiri glavne kategorije; v profesionalne kompetence (npr. znanje o procesu), v metodološke kompetence (npr. tehnike samostrukturiranja), v socialne kompetence (npr. drubeno primerno vedenje in interakcije) in v osebnostne kompetence (npr. strategije samorefleksije). Selvi (2004) opredeljuje kompetence v okviru devetih dimenzij, in sicer navaja podroèno specifiène kompetence, raziskovalne kompetence, kurikularne kompetence, kompetence vseivljenjskega uèenja, sociokulturne kompetence, èustvene kompetence, komunikacijske kompetence, IKT kompetence in okoljske kompetence. Kot e omenjeno so v projektih IGDP in GIMAS sodelovali študenti razliènih študijskih smeri, ki so se v okvirov projektov urili v raznolikih, dopolnjujoèih se poklicno specifiènih kompetencah. Študentka psihologije, ki je bila vkljuèena v oba projekta je v okviru projekta urila kompetence poglobljenega razumevanja MAS, kompetence razvijanja etiène refleksije pri raziskovanju UPP, kompetence poznavanja in uporabe znanstvenega aparata, obvladanje zahtevnih raziskovalnih in uporabnih metod, postopkov in procesov v postopku evalvacije projekta GIMAS, kompetence uporabe znanja o MAS v praksi in konstruktivno reševanje strokovnih problemov na temelju profesionalnega znanja in vešèin ter kritiènega in kreativnega razmišljanja. Študentka socialne pedagogike, ki je bila ravno tako vkljuèena v oba projekta, je nadgrajevala kompetence interveniranja pri delu z otroki/mladostniki z MAS, kompetence vrednotenja izvedenih intervenc ter kompetence refleksije v delovni skupini, kompetence sistemskega sodelovanja v regionalni skupnosti, kompetence vzpostavljanja delovnega odnosa v delovni skupini. Študentki specialno rehabilitacijske pedagogike sta urili kompetence teoretiènega znanja in pridobljenih vešèin o intervencah za uspešno delo z otroki/mladostniki z MAS, kompetence za praktièno delovanje na podroèju preverjanja in ocenjevanja MAS ter naèrtovanja, izvajanja in evalvacije izvedbenih programov za te osebe, kompetence za komunikacijo in timsko sodelovanje razliènih strokovnjakov pri delu z MAS. Študentki predšolske vzgoje sta urili kompetence naèrtovanja in priprave didaktiènih gradiv za zgodnje uèenje, razumevanje vzgojno-izobraevalnih konceptov sodobne vzgoje za drubeno okolje, teoretska izhodišèa zgodnjega uèenja po vzoru 11 Katarina Habe, ŠTUDENTSKI INOVATIVNI PROJEKTI (ŠIPK)... interdisciplinarnih drubenih študij, razvijanje glasbenih sposobnosti in spretnosti ter razumevanje pomena glasbenih dejavnosti za celostni razvoj predšolskega otroka. Študentka prve stopnje bolonjskega študija socialnega dela je v okviru projekta IGDP urila kompetence prepoznave, kritiène analize in povezovanja, raziskovanja, vrednotenja in naèrtne uporabe virov razliènih (uporabniških in strokovnih) sistemov; kompetence profesionalnega sodelovanja in soustvarjanja pri iskanju rešitev za doloèene socialne probleme, kompetence mreenja in razvijanja inovativnih pristopov v podpori in pomoèi pri reševanju socialnih stisk in psihosocialnih problemov ljudi na poseben, socialno delovni naèin, ki se razlikuje od pristopa drugih poklicnih disciplin na podroèju socialnega varstva. Študenti glasbene pedagogike so se urili v kompetencah v povezavi s prepoznavanjem, naèrtovanjem in usmerjanjem dela z otroki/mladostniki z MAS/ÈVT, razumevanje in upoštevanje monosti uporabe strukturiranih glasbenih dejavnosti pri pouèevanju otrok z MAS in strukturiranih glasbeno-terapevtskih tehnik pri delu z uèenci s posebnimi potrebami (UPP), prepoznavanje, razumevanje in upoštevanje potreb otrok z MAS/ÈVT v glasbeno izobraevalnem okolju, kompetence akcijskega raziskovanja in samostojnega naèrtovanja dela glede na potrebe udeleencev. Študentke prve bolonjske stopnje študija glasbene umetnosti na AG, ki so bile vkljuèene v projekt IGDP, so se urile v kompetencah razumevanja in upoštevanje monosti uporabe strukturiranih glasbeno-terapevtskih tehnik pri delu z UPP, upoštevanja in gradnje otrokove motivacije pri glasbeni interpretaciji in igranju na inštrumente, kompetence razvijanja estetske obèutljivosti in zmonosti lastnega raziskovanja na podroèju glasbe in kompetence akcijskega raziskovanja in samostojnega naèrtovanja dela glede na potrebe udeleencev. Metodologija Raziskovalni vzorec V raziskavo je bilo vkljuèenih 17 študentov, starih povpreèno 22 let, od tega 16 študentk in en študent. Študentka socialne pedagogike in študentka psihologije sta sodelovali v obeh projektih. V projekt IGDP so bili vkljuèeni študentka zadnjega letnika psihologije, študentka zadnjega letnika socialne pedagogike, absolventka socialnega dela, dve študentki zadnjega letnika predšolske vzgoje, tri študentke prvega letnika glasbene umetnosti in dve študentki druge stopnje glasbene pedagogike. V projekt GIMAS pa sta bili vkljuèeni absolventka psihologije, absolventka socialne pedagogike, dve študentki specialne rehabilitacije, trije študenti glasbene pedagogike, dve študentki predšolske vzgoje. Pripomoèki V namen raziskave je bil oblikovan anketni vprašalnik o pridobljenih kompetencah, ki je vseboval 9 vprašanj odprtega tipa. 12 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek Postopek Anketne vprašalnike so študenti reševali na koncu vsakega od projektov, septembra 2018 za IGDP in junija 2019 za GIMAS. Pridobljeni rezultati so nam sluili kot vir evalvacije obeh izvedenih projektov. Rezultati in interpretacija Ne glede na študijsko smer so se pri vseh študentih, vkljuèenih v oba projekta, pojavljale naslednje poglavitne kompetence, ki so jih izpostavili v skupinski ustni evalvaciji na koncu obeh projektov, kot tudi pri reševanju obeh vprašalnikov: kompetence za timsko delo in interdisciplinarno povezovanje disciplin, kompetence fleksibilne uporabe znanja v praksi, kompetence avtonomnosti in kompetence obèutljivosti/odprtosti za ljudi in socialne situacije. Opazimo lahko, da se veèina navedenih kompetenc nanaša na psihosocialne odnose, kar je pri neformalnih oblikah uèenja in pouèevanja eden izmed poglavitnih ciljev oz. dodana vrednost neformalnega izobraevanja. Izstopajoèa kompetenca je bila tudi pridobivanje strokovnih izkušenj v praksi, kar je študente izjemno motiviralo, poleg tega pa jim je omogoèilo spremembo stališè do pouèevanja glasbe otrok s posebnimi potrebami. Ker je praktièno delo s temi otroki/mladostniki potekalo tri mesece, so študenti z njimi spletli prijateljske vezi, ki so še posebej pri mladostnikih s èustveno-vedenjskimi teavami omogoèile napredek, saj so se med študenti zaradi manjših generacijskih razlik poèutili bolj sprejete, ljubljene in spoštovane ter so se posledièno laje sprostili, bolj odprli in bili pripravljeni bolj aktivno sodelovati. Študenti pa so to doivljali kot zelo notranje motivirajoèe. Ker so bili vkljuèeni študenti razliènih študijskih smeri, so navajali kot spodbudno zanje, da so lahko vsak na svoj naèin doprinesli k diskusijam v naèrtovalnih in supervizijskih skupinah pod vodstvom mentorjev. Na ta naèin so pridobivali znanja z drugih študijskih podroèij. V okviru obeh projektov se je pokazalo, da na podroèju inkluzije le timsko delo in interdisciplinarno dopolnjevanje vodita do uspešnih celostnih izobraevalnih izidov. Študentki psihologije in socialne pedagogike, ki sta bili vkljuèeni v obeh projektih, so pridobljene kompetence motivirale za nadaljnji študij: eno od njih za strokovni študij glasbene terapije, drugo pa za doktorski študij, temeljeè na podroèju glasbene terapije. Obe navedeni študentki sta v obeh projektih krepili tudi svoje znanstvenoraziskovalne kompetence na podroèju naèrtovanja in spremljanja uèinkov raziskovalnega dela ter na podroèju pisanja znanstvenoraziskovalnih del. Dve študentki magistrskega študija glasbene pedagogike sta svoje sodelovanje v projektih nadgradili vsaka s svojo dodatno raziskavo, temeljeèo na opaenih pomanjkljivostih v okviru izvedenih projektov. Glede na to, da so imeli vsi vkljuèeni študenti vsaj dokonèano nijo javno glasbeno šolo, so v okviru obeh projektov nadgrajevali tudi svoje glasbene kompetence za pouèevanje glasbe oz. izvajanje glasbenih dejavnosti z uèenci s posebnimi potrebami. Pri tem so študenti poudarili fleksibilnost pri pouèevanju kot kljuèno kompetenco pouèevanja glasbe UPP, prav tako pa so poudarjali pomen odprtosti pri delu z UPP. Kljuè do uspešnega pouèevanja glasbe UPP so prepoznali v izgradnji kakovostnega medosebnega odnosa med uèencem in uèiteljem ter v sooèenju z dejstvom, da receptov uspešnega pouèevanja pri UPP ni. Pogostokrat je na podlagi pridobljenega glasbenega znanja in vešèin potrebno 13 Katarina Habe, ŠTUDENTSKI INOVATIVNI PROJEKTI (ŠIPK)... slediti intuiciji in spretno individualizirano prilagajati naèin pouèevanja slehernemu posamezniku. Ker je inkluzivnost na podroèju pouèevanja glasbe izjemno aktualna tematika, ki pa sistemsko še vedno ni ustrezno urejena, sta oba projekta študentom omogoèila izkušnjo glasbene inkluzije, pri kateri so bili deleni prenosa znanja in vešèin za delo z otroki s posebnimi potrebami s strani razliènih strokovnjakov, ki so bili vkljuèeni v tim. Literatura Habe, K. in Licardo, M. (2019). Oblikovanje èustev in vedenja s pomoèjo glasbe. Maribor: Zaloba univerze v Mariboru. Kauffeld, S. (2006). Self-directed Work Groups and Team Competence. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 79 (1), str. 1–21. Ockelford, A. (2013). Music, language and autism. London: Jessica Kingsley. Rogelj, V., Korošec, K. in Habe, K. (2019). Primer uporabe strukturiranih tehnik glasbene terapije pri delu z otroki in mladostniki s èustveno-vedenjskimi teavami. Sodobna pedagogika, 23 (1, 2), str. 93–119. Selvi, K. (2010). Teachers’ Competencies. Cultural International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 7(1), str. 167–175. 14 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 31. zvezek Summary The aim of our research study was to explore gained knowledge and skills of students of different fields of study as a result of joining two student innovative projects. We wanted to present main outcomes of a project IGDP – Inovative music-didactical approaches with elements of music therapy for working with children with emotional and behavioural difficulties, which was conducted in collaboration with Institute Knoll for music therapy and supervision and a project GIMAS – Music education of children with autistic spectrum disorders, which was executed with Music center DO RE MI, the only inclusive music school in Slovenia. The main goal was to shed light on two examples of good practice when using music (active music involvement) as a means of holistic development of child’s personality. Both projects were interdisciplinary and practically oriented and in both projects, children with special needs were included. Students innovative projects (ŠIPK) represent a way of non-formal education at university level. In our research we focus on competences of students, gained during both projects when working with children with special needs. All together, 19 students filled in a questionnaire about competences with open-ended questions at the end of both projects. The IGDP project was performed from June until September 2018 and the second project from February until June 2019. Two students were participating in both project, psychology student and student of social pedagogy. In IGDP also 3 students of music art, 2 students of music education, one student of social work and two students of preschool education participated in the project and in GIMAS also 2 students of music education, 2 students of special rehabilitation and two students of preschool education took part. The results show that core competences that were recognized by students as an outcome of participating in the projects were competences for teamwork, interdisciplinary collaboration, flexible use of theoretical knowledge in concrete situations, gaining autonomy and sensibility for working with different groups of people and dealing with diverse social situations. 15 Katarina Habe, ŠTUDENTSKI INOVATIVNI PROJEKTI (ŠIPK)...