Los eslovenos hahitan en la region situada en tre la Europa Central y el Mar Adriatico. La mayor parte de su territorio pertenece a la Republica de Eslovenia, uno de los Estados Federativos de Vugoslavia, y el resto se divide entre Italia, Austria y Hungria. La ciudad capital de los eslovenos es la milenaria ciudad de Ljubljana. Los eslovenos fundaron su primer Estado independiente, llahiado Ka-rantania, ya en el siglo VI. Forzados a establecer alianzas defensivas contra los embates de los avaros, debiero.n ceder parte de sus derechos soberanos a los francos, aunque conservaron durante siglos la forma democratica ; žive, čeprav seveda lahko samski in duhovniki iz splošnega človeškega in verskega zaklada pri- našajo zakoncem svoje bogastvo, a kajpada tudi obratno, zakonski samskim. Na koncu samo nekaj vrstic iz zahvalne molitve moža in žene ob misli na njuno skupino zakoncev: Če 'se spomniva najinega toplega srca ob otrocih drugih družin v skupini, sočutja ob otročkih težavah in skrbeh drugih zakoncev — se ti zahvaljujeva, Gospod! Če se spomniva, da so se težki trenutki napetosti med nama v skupini sprevrgli v občutek razumevanja ni odkritosti med nama — se ti zahvaljujeva, Gospod! Vital Vider O VERSKEM ŽIVLJENJU IN VERSKI VZGOJI V DRUŽINI O družinskem uvajanju v bogoslužna življenje Ko smo v prejšnjih sestavkih razmislili družinsko vzgojo otroka za njegovo osebno in skupno družinsko versko življenje ter molitev, je pa primerno, da za sklep Pogledamo še, kakšno nalogo ima družina pri uvajanju otroka v ob-čestveno versko življenje v Cerkvi in v sodelovanju pri bogoslužju. V ta namen morajo starši najprej sami imeti dovolj globoko spoznanje o bistvu in pomenu liturgije in življenja z njo. Razumljivo je, da morajo najprej sami iPleti dovolj globoko spoznanje o bistvu in pomenu liturgije in življenja z njo. Razumljivo je, da morajo najprej sami „živeti“ bogoslužje ; le tako bodo mogli vzgajati v to okolje tud; otroke. Kajti nihče ne more1 drugemu dajati, česar sam nima. V bogoslužju — kakor uči Konstitucija o svetem bogoslužju •— se obnavlja in izvršuje delo našega odrešenja, posebno s sveto evharistično daritvijo, ki obsega velikonočno skrivnost Kristusovega trpljenja in vstajenja, delo, ki so ga apostoli oznanjali, izvrševali z daritvijo in zakramenti, središčem vsega bogoslužnega življenja ter ga neprestano vrši sveta Cerkev. ..Nikdar se poslej Cerkev ni nehala zbirati k obhajanju ve. likonočne skrivnosti, da bi pri tem brala, kar je bilo o Njem v vseh pismih, obhajala evharistijo in se hkrati v Kristusu Jezusu zahvaljevala Bogu za neizrekljivi dar v slavo njegovega veličastva." (Konst. o sv. bogoslužju, 6) In še nas v nadaljnjem uči ista konstitucija: »Bogoslužje je vrhunec, h kateremu teži delovanje Cerkve, in hkrati vir, iz katerega izvira vsa njena moč. Apostolsko prizadevanje je namreč usmerjeno v to, da bi se vsi, ki po veri in krstu postanejo božji otroci, zbirali skupaj, da bi v Cerkvi hvalili Boga, se udeleževali daritve 'in uživali Gospodovo večerjo" (istotam, 10). »Dušni pastirji morajo zato paziti pri bogoslužnih opravilih, — da se jih bodo verniki udeleževali zavestno, dejavno in plodovito" (istotam, 11). M>i b; k temu pripomnili: to velja v odgovarjajoči meri tudi za starše pri uvajanju otrok v bogoslužje. „Za polno in dejavno sodelovanje vsega ljudstva se je treba pri obnovi in gojitvi svetega bogoslužja močno prizadevati; saj je bogoslužje prvi in nepogrešljivi vir, iz katerega naj verniki črpajo pristno krščanskega duha" (istotam, 14). »Bogoslužna dejanja niso zasebna dejanja, marveč opravilo Cerkve, ki je skrivnost edinosti, sveto ljudstvo, ki ga zedinjajo in urejajo škofje" ('istotam, 26). »V bogoslužju Bog govor; svojemu ljudstvu, Kristus še vedno oznanja blagovest. Ljud- stvo pa Bogu odgovarja tako s pesmijo kot z molitvijo" (istotam, 33). In še zadnja misel iz iste konstitucije: (Cerkev si) »skrbno prizadeva, da verniki tej (evharistični) skrivnosti vere ne bi prisostvovali kot tuji ali nemi gle-davci, ampak da bi jo v obredih in molitvah dobro razumel'; zavestno, pobožno in dejavno naj bi sodelovali pri svetem dogajanju; se dal; oblikovati božji besedi in se krepili ob mizi Gospodovega Telesa. Zahvaljevali naj bi se Bogu in darovali brezmadežno žrtev ne 'e po mašnikovih rokah, ampak združeni z njim in se s tem naučili darovati tudi sami sebe. Tako naj bi se po Kristusu sredniku vsak dan bolj použ vali v edinost z Bogom in med seboj, da bo končno Bog vse v vseh" (istotam, 48). Pa prisluhnimo še besedi sv. očeta Janeza Pavla II., ki nam jo govori v svojem »Apostolskem pismu o družini". V pogl. 61/1 pravi: »Starši postanejo v polnosti starši šele vs tem, da z otroki molijo, 'berejo z njimi božjo besedo in jih z uvedbo vcepijo v najbolj notranjo skrivnost evharističnega in Cerkvenega — Kristusovega telesa." Če dobro pretehtamo te besede, nam jasno istopi pred oči veliko poslanstvo, ki ga s takim družinskim verskim življenjem uresničuje družina, ko otroke pripravlja in uvaja v občestveno, bogoslužno življenje. In v istem pismu sv. oče nada- 1 ju je (53/4): „Vedno se je treba zavedati, da je služba, ki jo izvršujejo krščanski 'zakone; in starši v prid evangeiju, po svojem bistvu cerkvenostna dejavnost, vključena v celotno Cerkev kot občestvo, ki evangelij posluša in oznanja." „To je duhovniško poslanstvo, ki ga krščanska družina v najgloblji povezanosti s celostno Cerkvijo more in mora izvrševati v vsakdanjost; zakonskega in družinskega življenja; tako je pok'icana, da posvečuje samega sebe pa tudi cerkveno skupnost in svet." Iz vseh navedenih odstavkov je jasno razvidno, kako velikega, življenjsko važnega pomena je skupno versko življenje v družini, ki se ob bogkovem kotu zbira k molitvi kot — domača Cerkev, kar je vsem družinskim članom v božji blagoslov — saj je pri tem sam Bog med njimi pričujoč — zlasti pa je v prid otrokom, ki jih to skupno družinsko doživljanje uvaja v občestvenost cerkvenega bogoslužja. Sv. oče Janez Pavel II. v omenjenem pismu (61/1-2) zelo pomembno in jasno pravi: „Važen cilj molitve domače Cerkve je naravno uvajanje otrok tudi v liturgično molitev celotne Cerkve. Družinska molitev jih na to molitev pripravlja in jo vnaša v območje osebnega, družinskega in družbenega življenja. Prav zaradi tega nujno potrebno, da se vsi člani krščanske družine postopoma navajajo, na obhajanje svete evharistije, 'zlasti ob nedeljah in praznikih, in tud; na udeležbo pri drugih zakramentih, posebno pri uvedbenih zakramentih otrok lastne družine. Koncilska navodila so krščanski družini odprla nove možnosti. Navedena je med tistimi skupinami, s katerimi se priporoča skupno obhajanje molitvenega bogoslužja. Krščanska družina naj si dalje prizadeva, da bo obhajala čase in praznike cerkvenega leta tud1! doma na način, ki je primeren za njene člane. Za pripravo na bogoslužje in nada'jevanje bogoslužja, ki se obhaja v Cerkvi, uporablja krščanska družina zasebno molitev v njeni veliki raznovrstnosti o- blik. Ta raznovrstnost izpričuje izredno bogastvo, v katerem sv. Duh oživlja krščansko moVtev; obenem ustreza različnim potrebam in življenjskim po’ožajem človeka, ki se obrača na Gospoda. Razen jutranje in večerne molitve je treba tudi po opozorilih sodobnih sinodalnih očetov priporočiti branje in premišljevanje svetopisemske božje besede, pripravo na zakramente, češčenje Srca Jezusovega in posvetitev Jezusovemu Srcu, različne oblike češčenja Matere božje, molitev pred jedjo in po jedi, gojitev ljudske pobožnosti." Vse te navedene odstavke morajo zakonci in starši temeljito premišljati in si jih prisvojiti. Prav bi bilo, da bi jemali v roke koncilske konstitucije, papeške poslanice in knjige, ki o vsem tem govore. Tako bodo sami doživeli njihovo pomembnost in jo tudi mogli izžarevati svoj; družini. Sleherni od navedenih odstavkov bi potreboval posebnega obravnavanja, kar seveda tu ni naš namen. Naj se pomudimo samo še pri osrednjem opravilu svetega bogoslužja, pri evharist’čni daritvi, pri naš; sveti maši. Gre nam predvsem za to, da poudarimo pomen in važnost nedeljske sve^ te maše. V reviji „Cerkev v sedanjem svetu" 1984/1-2 beremo: V uvodu v slovenski prevod konstitucije o svetem bogoslužju so prevajalci zapisali: „V bogoslužnem obhajanju se resnično nadaljuje odrešenjsko dogajanje, s katerim verujoči prihajajo v stik in se napolnjujejo z zveličavno milostjo." V 106. členu iste konstitucije so koncilski očetje še enkrat podčrtali pomen nedelje v njeni odrešenjski razsežnosti: „Veliko-nočna skrivnost, ki se po apostolskem izročiu opira na dan Kristusovega vstajenja, obhaja Cerkev vsak osmi dan; ta dan se po pravici imenuje Gospodov dan ali nedelja. Ta dan se morajo verniki zbrati, da se ob poslušanju božje besede in z udeležbo pri evharistiji spominjajo trpljenja, vstajenja in poveličanja Gospoda Jezusa ter se zahvalijo Bogu, ki jih je prerodil za živo upanje po vstajenju Jezusa Kristusa od mrtvih. Zato je nedelja prvi in glavni praznični dan, ki ga je treba pobožnosti vern:kov oznanjati ter vneto priporočati, da bo ostal tudi dan veselja in počitka." Nedelja je Gospodov dan. Tudi Bog Stvarnik je sedmi dan počival. Zato mora biti v nedeljo naše družinsko življenje usmerjeno v to praznično misel. V pravkar omenjeni številki revije „Cerkev v sedanjem svetu" beremo pa še izredno važne misli, k; se tičejo nedeljskega razpoloženja v naši družini: „Zaradi tako vzvišene vsebine nedelje so vse od apostolskih časov pa skorajda do danes kristjani tudi na zunaj oblikovali nedeljo kot prazničen dan. Ob’ekli so svojo najboljšo obleko (ta k mašno), pripravili boljše kosilo, se vzdržali vsega, kar bi oskrunilo prazničen občutek dneva. če danes pod tem vidikom pogledate ljudi po naših cerkvah, boste marsikje presenečeni. Celo brav-ce pri nedeljskem bogoslužju sem našel napravljene tako, kot da so nekje' na pikniku v naravi. Zdi se, kot da jim je nedelja samo še prost dan za njihove privatne dejavnosti, ni pa več prazničen dan 'zaradi Kristusovega vstajenja. Preprosto: ni več Gospodov, ampak moj dan. Najbolj žalostno pa je, da ta pojav tudi mnogih duhovnikov več ne moti. Žal tudi v naših družinah ni dosti bo’je, kar zadeva praznovanje nedelje. Nedelja je mnogokje postala čisto navaden dan splošnega čiščenja stanovanja, pranja in likanja perila, skratka vseh tistih dejavnosti, k; jih zaradi zaposlenosti ne utegnemo več opraviti tednom." Človek ob vseh teh 'besedah zdrzne, ko se zave, kako neizmerno važno in odgovornosti polno na’ogo imajo starši pri verski vzgojj svoje družine! Pot v Cerkev, v cerkveno občestvo vodi po družini! Na starših je torej, da otroke •— seveda postopoma in njihovi duševni zmožnosti primerno ■— Pripravljajo in uvajajo v cerkveno občestveno življenje. Marsikaj smo že v prejšnjih odstavkih o-ftienjali. Dodamo naj še dejstvo, kako se vsa občestvenost vernikov Pri bogoslužju kaže v posameznih opravilih in molitvah. Pomislimo samo na našo glavno molitev, ki Pas jo je naučil moliti sam Gospod Jezus Kristus — očenaš! Tam molimo: „0 č e naš!" — „Pridi k n a m Tvoje kraljestvo!“ — „Daj nam danes naš vsakdanji kruh in odpusti n a m n a š e dolge..." — Kar prosimo OčeJa, se nanaša na nas vse, ne samo na posameznika. In mo'itveni obrazci pri sv. maši! „Bratje in sestre, priznajmo svoje grehe!" — iz Slave: „Moli-m o te, slavi m o te, poveličuje m o te..." — in pri darovanju: „Po tvoji dobroti smo prejeli ta v hvalospevu: „z vso množico nebeške vojske prejevamo: Svet, svet, svet..." In naše bogoslužne1 pesmi se tudi pravtako skupnostno dvigajo k Bogu: „Bog, pred tvojim veličastvom molimo ponižno te..." — „Bog, sprejmi milostljivo, kar ti daruje m o", — „V zakramentu vse svetosti počasti m o Jezusa... “ Ne moremo tudi ob tej priložnosti dovolj podčrtati velike in dragocene važnosti, ki jo ima petje v bogoslužju; saj ga vseskozi UVOŽENO OD DOMA Doslej smo govorili o lepši prihodnosti, kaže pa, da bomo odslej govorili o lepši preteklosti. Škripanje državnega aparata ni mogoče prikriti z igranjem državne himne. Prednost nagega socializma je v tem, da nam je že danes bolje, kot nam bo jutri. spremlja pesem navzočega božjega ljudstva. Kaj bi bila naša skupna maša brez pesmi! Tudi to je ena od nalog družinske verske vzgoje — da otroka pripravi in navduši za nabožno petje. Otroka, ki bo že doma navajen iz detinskih let, da se1 vključuje v vsakdanjo skupno družinsko molitev 'in petje, bodo starši vse lažje postopoma uvajali tudi v cerkveno bogoslužje, ko ga bodo s preprostimi besedami že doma pripravljali na obisk svete maše in ga tudi med samim svetim o-pravilom s kratkimi pripombami navajali k pozornosti, opazovanju in sodelovanju pri dogajanju na oltarju. Iz vsega povedanega je tudi razvidno in razumljivo, kar smo že v enem od prejšnjih poglavij omenili, kako pomembno in važno je, da starši že od najmlajše dobe pričenjajo otroka vodit; v cerkev ob trenutkih, ko ni v njej bogoslužnih obredov. Tako mu lahko v miru marsikaj pokažejo in razleže, kar mu vse služi v pripravo in uvajanje, v Vključevanje v sveto bogoslužje. 'Naj naša razpravljanja končamo z besedami, ki jih Valter Dermot naslavlja na matere (pa veljajo tudi očetom) v knjižici „Mladi materi", katero smo že ponovno omenjali in priporočali v branje. „Draga mlada mati! — Zavedaj se svojega poslanstva in svojega dostojanstva! človeški družbi in nebesom vzgajaš bodoče člane. Ne boj se nobenega truda! Vztrajaj pri delu, četudi te bo mnogokrat, posebno zaradi tvojih poklicnih dolžnosti, veliko stalo. Vendar ne pozabi: tvoj prvi poklic je, da si dobra mati 'in skrbna vzgojiteljica č'oveških in božjih otrok!" (Konec) Božidar Bajuk Dolanc pozna pravo mišljenje ..osvobojenih" narodov SFRJ Stane Dolanc, ki zastopa SR Slovenijo v predsedstvu Jugoslavije, je nastopil li>. maja kot glavni govornik na 40. obletnici „osvobodi-ve‘‘ Jugoslavije. Ta proslava je bila na Poljani pri Prevaljah (jugoslovanska Koroška). V svojem govoru je pokazal, da pozna razpoloženje in mišljenje „o. svobojenih" narodov Jugoslavije, čeprav je to razpoloženje in mišlje- nje hotel pripisati le manjšim skupinam, ki ,,skušajo dokazati nehumanost naiše revolucije, ki namerno, brez posluha in razumevanja za takratni čas, prostor in okoliščine mažejo in razvrednotujeio ne samo zgodovino naše NOB in revolucije, marveč tudi njeno sedanjost in prihodnost. Zanje je vprašljivo vse, kar je socialistično in komunistično, podcenjujejo vlogo Tita in Kardelja, zanikajo narodnoosvobodilni boj ter trdijo, da je bila to zgodovinska napaka." 'Vb&MhhsO JA 'Vh&AjCvi+sC Alojzij Šuštar, ljubljanski nadškof in metropolit Pismo slovenski mladini Dragi mladi prijatelji, al; ste veseli in ponosni na to, da je Organizacija združenih narodov leto 1985 razglasila za leto mladih ? Ali ni pravzaprav vsako leto v posebnem pomenu in na poseben način leto mladih? Komu družba in različne družbe- ne ustanove posvečajo več pozornosti kot mladini? Za koga se bolj zavzemajo, za koga bolj' skrbijo, o kom več govorijo in pišejo, v koga bolj zaupajo, od koga več pričakujejo kakor od vas mladih? Kaj naj torej pomen; svetovno leto mladih? Kaj hoče svetovno leto mladih? Organizacija združenih narodov je predlagala, naj bi v letu 1985 govorili predvsem o treh velikih vprašanjih: o miru, o razvoju in o soude’ežb; mladih pri družibenem življenju ter delovanju. Mlad; naj bi torej ne bili toliko predmet, o katerem razpravljajo, govorijo in pišejo starejši, ampak naj bi postali sogovorniki in soudeleženci pogovorov o t;stih temeljnih življenjskih vprašanjih, ki zadevajo tako starejše kakor mlade, mlade pa seveda še na poseben način, ker je od njih odvisna prihodnost človeškega rodu. Nedvomno se strinjate s tem, da med temeljna življenjska vpra. šanja spada najprej mir, zlasti če ga ne razumemo samo v političnem pomenu. V najširšem pomenu besede je mir polnost in trdnost človekovega življenja, bodisi osebno bodisi v družini al'i družbi; je urejeno sožitje vseh v pravičnosti, svobodi in zagotovitvi potrebnih materialnih 'in duhovnih dobrin. Mir, k; obsega mir s samim seboj in mir z drugimi, mir v urejenosti in smislu celotnega življenja in mir z Bogom, mora pritegovat; vašo pozornost. O njem morate razmišljati in se pogovarjati, zanj si morate prizadevali 'in po svojih najboljših močeh prispevati svoj delež, da bi se vedno bo'j utrdil. Morda se zdi, da je razvoj, ki je v programu Organizacije združenih narodov omenjen na drugem mestu, bolj naloga v deželah v razvoju, v Afriki, Aziji in Latinski Ameriki, pri nas pa da je to vprašanje rešeno. Res je, da so na gospodarskem, socialnem, kulturnem in občečloveškem področju pri nas razmere precej drugačne in boljše kot v mnogih drugih deželah po svetu. Ker pa imata pri nas razvoj in prizadevanje zanj svojo posebno ob iko in vsebino, je to za vas mlade tudi v naših razmerah velika življenjska naloga. Iz solidarnosti z mladimi po svetu pa tudi ne morete mimo vprašanja, kako je z razvojem in možnostmi zanj drugod. Mednarodno leto mladih naj bi čimbolj spodbudi o zanimanje drug za drugega, zbližalo mlade v različnih deželah in jih povezalo med seboj. Tretja naloga mednarodnega leta mladih, vaša soudeležba in sodelovanje, pa v živo zadene tudi vas, drag; mladi prijatelji na Slovenskem. časi, ko so o mladih govoril; in od očali le starejši, so mimo. Povsod po svetu hočejo mladi biti zraven, se pogovarjati med seboj, hočejo sodelovati pri pogovorih s starejšimi in soodločati. Soudeležba pomeni, da hočejo mladi tudi sami soustvarjati in oblikovati javno mnenje. Nočejo samo poslušati starejš'h, ampak pričakujejo in zahtevajo, da tudi starejši poslušajo m ade, da jih jemljejo resno, jih skušajo razumeti in upoštevati njihove želje, potrebe, predloge in zahteve. čeprav prihaja tu in tam do težav 'in nesporazumov, do napetosti in celo do nasprotja med ge-nerac jami, je sr udeležba mladih in njeno uveljavljanje v življenju vedno nujnejše in podrobnejše. Kaj bo naredila družba, kaj različne mednarodne orgamzaci-je, kaj mladi sami, da se bodo pričakovanja svetovnega leta mladih vsaj nekoliko uresničila, vse to je v ve'iki meri še pred nami-Upajmo, da svetovno leto mladine ne bo samo zadeva Organizacije1 združenih narodov in nekate- rih uradnih prireditev, ampak zares leto poglobljenega razmišla-nja in pogovarjanja, načrtovanja 'in uresničevanja v medsebojnem razumevanju in prijateljstvu mladih in starejših,, posebno pa še mladih med seboj. M’adi, ki ste verni Med mladimi po svetu in tudi Pr' nas je veliko vernih, ki se ho. čejo pripravljati na življenje in stokati vanj ter prevzemati svoje življenjske naloge v osebni povezanosti z Bogom in Cerkvijo. Vernost zanje si zasebna zadeva, ki bi se morala skrivati pred javno- stjo in se omejevati na obisk maše in cerkvenih obredov. Vernost je zanje osebno prepričanje, ki vp iva na njihovo življenje, odločanje in delovanje. Cerkev, ki združuje verne kot božje ljudstvo, '7a mlade ni neka ustanova zunaj družbe, ampak bistveni sestavni del družbe. Kar zadeva družbo, zadeva tudi Cerkev kot občestvo vernih, ki živijo v družbi skupaj s tistimi, k; pravijo, da niso verni. Drugi vatikanski vesoljni cerkveni zbor na začetku velike listine o Cerkvi v sedanjem svetu močno poudarja povezanost vernih z vsemi ljudmi, ko pravi: „Vese’j:e in upanje, žalost 'in tesnoba današnjih ljudi, posebno ubogih in vseh kakor koli trpečih, je hkrati tudi veselje in upanje, žalost in tesnoba Kristusovih u-čencev. In ničesar resnično človeškega ni, kar bi ne odmevalo v njihovi srcih" (OS 1). Tega se večkrat premalo zavedamo, premalo poudarjamo in predvsem prema'o živimo. Zaradi zavesti o povezanosti z vsemi ljudmi je katoliška Cerkev ob razglasitvi mednarodnega leta mladih uradno pozdravila to zamisel -n 'izrazila svojo pripravljenost za sode'ovanje. To pomeni, da hoče tudi Cerkev leto 1985 obhajati kot leto mladih skupaj’ z vsemi drugimi, a s posebnim poudarkom na Kristusovem odrešenju in krščanskem poslanstvu mladih. Pod tem vidikom dobijo mir, razvoj 'in soudeležba nove in globlje razsežnosti, novo vrednost in nov pomen. O tem boste vi, dragi mladi prijatelji, nedvomno veliko razmišljali in se pogovarjali. Ko se katoliška Cerkev vključuje v mednarodno leto mladih, ko se hoče pogovarjati z m’adi-mi in biti navzoča med njimi, nadaljuje in poudarja veliko resnico, ki jo je poudaril drugi vati-konski vesoljni cerkveni zbor. Cerkev niso le papež, škofje, duhovniki in redovniki, Cerkev so vsi verni kristjani, k; se z osebno od-Iočitv‘jo in krstom pridružijo božjemu ludstvu. Vi, mladi verni kristjani, torej ne le „spadate“ k Cerkvi, ampak ste Cerkev, mlada Cerkev, Cerkev upanja in prihodnosti. Morda vam je znano, da je drugi vatikanski vesoljni cerkveni zbor na svojem zadnjem zasedanju 8. decembra 1965 naslovil mladim posebno poslanico. Druge so bile naslovljene državnikom, mislecem in znanstvenikom, umetnikom, ženam, delavcem in končno ubogim, bolnim in trpečim. Poslanica mladim ima ob svoji 20-letnici za svetovno leto mladih svoj poseben pomen. Zato vam jo tu navajam v celoti. CERKEV MLADIM Zadnje svoje sporočilo pošilja koncil vam, fantje in dekleta vsega sveta. Vi ste tisti, ki boste iz rok starejših prevzeli baklo v trenutku, ko svet doživlja najsil-nejše spremembe v svoji zgodovini. Vi, ki prevzemate od svojih staršev in učiteljev najbolj- še zglede in nauke, vi boste sestavljali juutrišnjo družbo: rešili jo boste 'im rešili sebe, ali pa z njo vred propadli. Cerkev je ravnokar dovršila štiri leta trajajoče delo za pomladitev svojega obraza, da bi se bolje skladala z načrtom svojega Ustanovitelja, velikana življenja, večno mladega Kristusa. Ob koncu tega svojega veličastnega ..življenjskega pogleda" se obrača na vas. Saj je predvsem za vas mlade na tem koncilu prižgala luč, ki razsvetljuje prihodnost. Cerkev si prizadeva, da bi družba, ki jo boste vi sestavljali, spoštovala dostojanstvo, svobodo in pravice č oveške osebnosti: in ta osebnost je vaša osebnost. Cerkev si prizadeva, da b‘i ta družba dopuščala, naj se razcvi-ta njen vedno stari in vedno novi zaklad: vera, in da bi se vaše duše mogle svobodno sončiti v njeni blagodejni svetlobi. Prepričana je, da boste dobili toliko moči in veselja, da vas ne bo nit-zamikalo, kakor nekatere starej-še, da bi sledili zapeljivim filozofijam sebičnosti 'in uživanja ali tistim, ki oznanjajo obup in nič; in da boste spričo ateizma, pojava utrujenosti in starosti, sredi življenja stali trdni v veri in v tem, kar daje življenju smisel: v gotovosti, da biva pravični jn dobri Bog. V imenu tega Boga in njegovega Sina Jezusa vam kličemo: razširite vaša srca do zadnjih mej sveta! čujte kl'ic svojih bra- tov in sester in jim pogumno dajte na razpolago svoje mlade moči ! Borite se zoper vsako obliko sebičnosti! Brzdajte nagcne nasilja im sovraštva, ki porajajo vojne in bedo, ki jih spremlja! Bodite plemeniti, čisti, spoštljivi in odkritosrčni. Z navdušenjem gradite svet, ki bo boljši od sveta vaših starejših vrstnikov. Cerkev vam zaupa ‘n vas ljubi. Ona, ki jo je obogatila dolga, a v njej še vedno živa preteklost, teži za popolnostjo človeka na zemlji in za zadnjimi cilji zgodo- vine in življenja. Cerkev je resnična mladost sveta! Ima namreč vse, kar daje mladosti moč in čar: sposobnost, da se veseli novih začetkov, da se žrtvuje brez pridržkov, da se vedno prenavlja in sega za novimi osvojitvami. Glejte jo in odkrili boste v njej obraz Kristusa, resničnega heroja, ponižnega 'in modrega glasnika resnice in ljubezni, tovariša in prijatelja mladih. V Kristusovem imenu vas pozdravljamo, spodbujamo in blagoslavljamo. (Bo še) Lush Gjergji Prva pravila Družbe misijonark ljubezni Tudi v začetku ni bila v svojem delu osamljena. Včasih jo je spremljala kakšna bivša učenka, Gomesova hči ali kakšna druga žena, vendar ne' tako pogosto. Težko je bilo sodelovati pri tako napornem delu, brez priznanja in plače, brez zagotovila in zavarovanja. Avantura, ki je pogumna, toda tudi čudna in zelo tvegana. Počasi pa se je krog razširil. Nekega dne je prišla k njej na obisk bivša učenka iz St. Mary’s School. Imenovala se je Subhasin; Das. Bila je Bengalka. Mati je bila presenečena. Dolgo sta se gledali iz oči oči. Dekle se je vznemirila, odprla usta in rekla: „Ma-ti Terezija, prišla sem, da bi živela z vami!“ Mirna in rahlo nasmejana ji ;'e Mati brez besed pokazala svo;e roke, obleko, stanovanje, reveže. Potem je deja’a: »Dobro, moja hči, poglej te voke "n obleko, primerjaj jih s svojimi Redovniško življenje, posebno to, zahteva veliko odpovedi. Naj'prej moraš pozabiti nase, da se potem lahko posvetiš Bogu in bližnjemu." Bengalka je odgovori a: ,,Pa, vetiko sem razmišljala o vsem. Pripravljena sem. Pros‘m vas, s-prejmite me!“ Da bi preverila njeno poklicanost, je ni odbtia, ampak ji je predlagala, naj se vrne čez nekaj časa. Spomnila se je svoje poti,' šestletnega boja za prvi in večletnega boja za drugi poklic. Na praznik sve'ega Jožefa, 19. marca 1949, je Mati v h‘šn‘ kapeli mo’ila. Nekdo je potrkal. Ko je odprla, se je pred njo pojavila Subhasini. Tokrat je bila preprosteje oblečena, ne kakor prej. Po rodu je bila iz bogate družine — višje kast: Odpoved lepi obleki in raznim okraskom je b’la zanjo težka. Toda tud' znamenje, da hoče res hodit; po poti razdajanja za druge. „Tu sem, Mati Terezija," mi je dejala, »prišla sem, kot ste rekli. Prosim vas, da me tokrat ne zavrnete. Odločila sem se z vso dušo!" To je bi! prvi poklic, prva se- stra nove Družbe sester ljubezni. Danes se "menuje sestra Ag-nes. Iz spoštovanja je vzela krstno ime Matere Terezije, Agneza. Nikoli ni pozal/I >, da je Agnes prva verjela v smisel nove poti. Število sester je hitro raslo. Meseca maja istega leta je Mati pisala prijateljici v Evropo: „Zdaj ‘mam tri sestre, ki so zelo delavne in prizadevne... Koliko trp’jenja in potrebe po Bogu imajo ljudje, nas, ki jim ga lahko damo, pa je tako malo. Da bi vi vedeli, kako sa jim hrepeneči obrazi razjasnijo, ko zagledajo sestre. Prosite Marijo, da nam pošlje še več ses'er. Tudi če bi nas b'i’o dvajset, bi vse imele v Kalkuti dovolj dela." Novembra 1949 je pisala: »Zdaj nas je pet. Veliko moli, da bi majhna skupnost rasla v svetosti in tudi števfčno, če je božja volja. Toliko dela je!...“ Ko je tako delala dan in noč in bila nezlomljiva pred težavami, je pritegnila pozornost mnog h. V začetku samo nekaj prostovo'j-cev, v glavnem bivših učenk, pozneje pa tudi zdravnikov, profesorjev in staršev. Tako je pečasi rasla njena skupnost, kot najraje imenuje svojo Družbo. O tem mi je nekoč povedala: „M; pravzaprav nismo red, ne družba, ampak skupnost, družina. Kako bi mogle drugače jaz in moje sestre vztrajati v tako težkem delu, razkropljene na vse strani sveta, stalno na utici, na poti, v šoli, v bolnišnici?" Drugo leto, 1950, jih je bilo že sedem. Najprej s. Agtnes, potem s. Gertruda, s. Dorothy, s. Margaret, s. Mary, prva iz Bangladeša. Mati Terezija jih je učila z besedo, še bolj pa z zg'edom. Počasi se je izoblikovalo mnenje, da je treba ustanoviti novo skupnost sester. Da 'bi bila priznana kot družba, je bilo potrebno sestaviti pravila in jih poslati v Rim, da bi jih odobrili. Pojavilo se je vprašanje, kako določiti okvir in pridobljeno izkustvo tudi pravno izraziti. Tudi tukaj ni ostala sama, Našla je dobre sodelavce. Spet moramo omeniti dve že znani osebi: p. Juliena Henryja in p. C. van Exema, oba iz Belgije. Kdo je napisal pravila? 'Najprej sama Mati Terezija, ki je izrazila svoja načela in duhovne cilje. S pravne in organizacijske strani ji je veliko pomagal p. C. van Exem. On je kot teolog in pravnik vedel, kaj bodo v Rimu sprejeli in česa ne. Mati je npr. najprej hotela, da bi sestre ne imele ničesar, ne hiše, ampak da bi bilo vse cerkvena last. Toda to ni bilo mogoče, ker je katoliška Cerkev ali Vatikan v Indiji tuja ustanova. Po skupnem delu je Pravila Vzel v roke lin jih še enkrat do Potankosti prebral p. De Ghelderc. Na koncu je izjavil: „Tu je božja roka!" Naslov pravil se glasi: Pravila Družbe misijonark ljubezni. To je bil sad življenjskega izkustva in novega nenavadnega načina dela. Takoj 'na začetku poudarja: „Naš namen je, da neskončno žejo Jezusa Kristusa po 'jubezni potešimo z evangeljskimi obljubami in predanim prostovoljnim služenjem najbolj ubogim med u-bogimi, po nauku in življenju našega Gospoda v evangeliju, in tako na poseben način oznanjamo božje kraljestvo. Naše posebno poslanstvo je delati za odrešenje in posvečenje najbolj ubogih med ubogimi. Kot je bil Jezus Kristus poslan od Očeta, tako op tudi nas pošilja, napolnjene s svojim Duhom, da oznanjamo evange’ij njegove ljubezni in sočutja do najbolj u-bogih med ubogimi po vsem svetu. Naše glavno prizadevanje bo oznanjevanje Jezusa Kristusa ljudem vseh narodnosti, posebej prepuščenim naši skrbi. Imenujemo se Misijonarke ljubezni. ,Bog je ljubezen'. Misijonarka mora biti misijonarka ljubezni. V svoji duši mora imeti veliko ljubezni, razširjat; jo mora v duše drugih kristjanov in nekristjanov." Močni poudarki tega, kar je bistveno, nas zadenejo. Zamisel spominja na duha velikih oblikovalcev redovnih pravil v cerkveni zgodovini: sv. Bazilija, sv. Benedikta, sv. Frančiška in sv. Ignacija. Kalkutski nadškof Perier je leta 1950 poslal pravila v Rim. Na odgovor je bilo treba čakat; nekaj mesecev. Prišel je v začet- ku jeseni. Papež Pij XII. je po Kongregaciji za redovnike potrdil ustanovitev Družbe misijonark ljubezni s središčem v Kalkuti, Creek Lane 14. 7. oktobra 1950, na praznik Rožnovenske Matere božje, je nadškof maševal v kapeli sester, prj tej maši je p. C. van Exem prebral papeževo ustanovno listino. Na ta dan se vsako leto obhaja rojstni dan Družbe. Tedaj je imela dvanajst sester. Pomenljivo število! ČUDEŽ K nekemu duhovniku je prišel mož, ki se je hotel nekoliko ponorčevali iz vere, in je vprašal: „Kako je mogoče, da iz kruha in vina nastane Kristusovo telo in kri?“ Duhovnik je odvrnil: „če lahko že tvoje telo spremeni hrano, ki jo uživaš, v meso in kri, zakaj tudi Bog ne bi mogel česa takega storiti ?“ Mož pa ni odnehal: „Kako je lahko v tako majhni hostiji celi Jezus?" Duhovnik je odvrnil: „Pokrajina, ki leži pred teboj1, je tako velika in tvoje oči so tako majhne. Kljub temu pa je v tvojem očesu slika vse velike pokrajine. Zakaj potem ne bi bilo mogoče, da bi v malem koščku kruha bil navzoč Kristus ?“ Pa je mož postavil še tretje Vprašanje: „Kako pa je lahko isti Kristus lahko navzoč v vseh vaših cerkvah?" Duhovnik je vzel ogledalo in mu ga pokazal. Vrgel ga je ob tla in rekel: „V vsakem posameznem koščku lahko hkrati vidiš svojo podobo." Njihov dnevni red je takšen: vstajanje ob 4.40, ob 5 molitev, 5.45 sveta maša z nagovorom tudi ob delavnikih. Sledi zajtrk in pospravljanje hiše. Od 8 do ]2.30 služba ubogim in potrebnim. Ob 12.30 kosilo in kratek odmor. Ob 14.30 duhovno branje in razmišljanje do 15. Ob 15 čaj, od 15.15 do 16.30 češčenje Najsvetejšega in spet služba ubogim do 19.30. Ob 19.30 večerja, ob 21 večerna molitev 'in 21.45 počitek. Zvestoba pradednim častem V nedeljo 19. maja popoldne je bila v cerkvi sv. Cirila in Metoda v Bežigradu v Ljubljani bogoslužna slovesnost ljubljanske nadškofije ob 1100-letnici smrti sv. Metoda; pred njo pa slavnostna akademija. „Res-nica, ljubezen, kulturna omika, tri vrednote, za katere sta se posebej trudila apostola Slovanov, naj prežal-ja j o tudi nas, naj nam bodo v sedanjem času vabilo za poglobljeno osebno in cerkveno prenovo in vodilo za prihodnost," je bila osrednja sporočilna misel nadpastirja ljubljanske nadškofije. Nadškof Šuštar je že v uvodnih besedah opozoril, naj slovesnost ne bo le ena od mnogih v letu jubilejnega spomina, ampak naj bo to poglobljena zavest o nekdanji presaditvi krščanske in kulturne dediščine svetih bratov na slovenska tla. Nadškof je posebej opozoril na pradedne časti, ki koreninijo že v Adamu, pa jih je prvi človek zapravil. Naši predniki so jih ohranjali isj roda v roji med njimi še prav posebno sv. Ciril in Metod. Lojze Kozar A w f-:* svecm 7 Željko vso noč ni spal. Niti poslušal ni, zato ni šel niti v posteljo. Prekladal je stvari, jih zlagal v zaboje in znova jemal iz njih, da bi jih zložil nekoliko drugače, samo da ne bi bilo treba misliti in poslušati nekega rotečega glasu v globini njegove biti, ki je proti njegovi volji kar naprej silil na površje zavesti: — Še je čas. Ostani zvest. Ne pretrgaj teh zadnjih niti s sv: j im Bogom. Ne podajaj se v prepad, iz katerega se ne boš mogel izkopati. — Zdaj ne morem več nazaj. Ves sem že drugod. Dal sem besedo in sem vezan, zato o tem nima več smisla premišljevati. Saj sem se odločil, zakaj vedno znova svojo odločitev preverjati! —- Pred petimi leti si se tudi odločil. Trdno in dokončno si se odločil. Zakaj zdaj prelamljaš svojo slovesno zaprisego? — Moram. Zapravil sem milost. Grešnik sem jn ne spadam več k oltarju. — Kristus je usmiljen in te išče. Ne beži pred njim. Daj, počakaj ga, da te zopetj dohiti in obveže tvoje hude dušne rane. Si pozabil, da je on dobri pastir, ki najdeno ovco vzame na svoje rame? Vse ti bo odpustil. Poboljšal se boš, škof te bo prestavil v drug kraj, kjer boš pozabil na vse, kar je bilo, jn boš začel znova svojo duhovniško pot v milosti in Kristusovi ljubezni. Dosedanje izkušnje pa te bodo varovale ponovnih padcev. — Kar sem sklenil, sem sklenil. Peti nazaj ni. Podrl sem vse mostove, zakaj se zdaj oziram nazaj! To je moja neumna domišljija. Samo to noč še moram ostati pri svojem sklepu, potem bo lažje, vedno lažje. Ker ne bom več sam. — Kaj pa, če boš še bolj sam? Misliš, da boš lahko kar tako pozabil, da si tolikokrat stal pri Gospodovem oltarju, da si se hranil z njegovim telesom in krvjo pet let dan za dnem? — Da, in zadnje čase tolikokrat nevredno. Prav zato nočem več. Dovolj je bilo pekla v moji duši, te trajne dvojnosti, da na zunaj služim Bogu, v sebi pa svojemu poželenju. — Prav za to gre. Če se moraš enemu odpovedati, čemu se odpoveduješ Bogu? Odpovej se svojemu poželenju. Se zavedaš, kaj zamenjuješ, kako nerazumno vrednotiš ničevost nad polnostjo? — Ne morem drugače. Če bi še tako rad, si moram priznati, da ne morem drugače. To je tukaj, dosegljivo in prijemljivo, ono je daleč, v megli, negotovo. Nekaj v meni je močnejše od moje vesti in mojega razuma. — Močnejše je od tebe, slabotnega človeka, ni pa močnejše od Kristusove milosti. Poklekni predenj, prosi ga pomoči in boš videl, kako močan boš v njem. Njegova milost te bo vsega prežarila. — Ne bom molil, ker nočem, da bi se moj sklep omajal. Tovornjak je naročen in Sabina me čaka in njen topli dom, to prijetno, varno zavetje, moje gnezdece. — „in kdorkoli se z ločeno oženi, prešuštvuje,1' ti pa se niti oženiti ne boš mogel. Vsej okolici, kjerkoli boš, boš v pohujšanje, dokaz nezvestobe, izdajstva, odpadništva in vsega, kar je najslabše na svetu. Še je čas, da se to ne zgodi. Jutri prisedi na tovornjak in se odpelji k svoji materi. Ostani pri njej, dokler te škof ne prestavi. Še je čas. Ura je dve. Tri ure še imaš za kesanje in molitev. — Da, tri ure. Tri ure moram še vztrajati pri svojem sklepu, potem se bom dokončno izkopal iz teh norih misli, rešil se bom pomislekov in bom brez razdvojenosti šel svojo pot. Še tri ure, pa se bo začelo življenje brez strahu. Da, predvsem se moram rešiti strahu, strahu pred Bogom, ki ga skoraj ni več, kakor da se je oddaljil, izginil nekam za obzorje, utihnil, kakor da me prepušča moji lastni izbiri, moji svobodi, mojemu nagnjenju, ki pa je, pravijo, tudi od njega; če je od njega, pa ni slabo. Rešiti se moram tudi strahu, ki mi ga povzroča vest, če je to vest. Morda pa je le v teh mnogih letih privzgojeno napačno mišljenje, poniževalna, hlapčevska, nesvobodna miselnost, ki me še vedno obdaja kot oklep bubo in komaj čakam, da se ga rešim in kot svoboden metulj splavam pod svobodno nebo. Moram se rešiti tudi strahu pred ljudmi, predvsem pred materjo. — Da, mati! Si pomislil n$ to, kako bo žalost počasi ubijala tvojo mater? Veš, kaj zanjo pomeni, če se njena največja radost in najlepši ponos spremeni v najglobljo žalost jn sramoto? — Čas bo vse pogladil. Čas o-zdravi vsako rano. Tudi materino. — Od pogubljenja pa tudi čas ne more ozdraviti. In ti zdaj hote in vede lezeš vanj. Zavestno se ločuješ od ljubezni, polnosti, dobrote in se oklepaš ničevosti, praznine, revne človeške simpatije, ki brez Boga tako malo pomeni. — Pogubljenje? Tega nisem nikoli kaj prida resno jemal. Bog ne more nikogar pogubiti. Sicer pa Bog ve, kaj človek more in česar ne more. In jaz ne morem, ne morem ostati. Očitki vesti, ali glas iz onega prejšnjega Željkovega sveta, ki je že davno utonil, so bili vedno rahlejši, vedno manj prepričljivi, ker so ob trdni odločitvi, ki si jo je Željko izbral, izgubljali moč in polet, kakor vodni val, ko zadene ob trdno skalo. Proti jutru še je v Željkovo dušo selila trudna spokojnost, kakor mrtev mir po izgubljeni bitki. Ob petih je prišel tovornjak, dva delavca sta naložila omaro, posteljo in mizo ter nekaj manjših zabojev z drobnarijo in knjigami in Željko je prisedel k šoferju. V trgu so se ustavili pred Sabinino hišo in šofer je zatrobil. Sabina je prihitela v jutranji halji, potem pa obstala in ni takoj dojela, kaj naj reče in kaj naj stori. „Kam naj znosimo kaplanove stvari, gospa? Če bo sprejem še dolgo trajal, bomo zaračunali tudi čakanje,“ je rekel eden izmed spremljevalcev. „Kar sem v tole prvo sobo, prosim." Ko so bile vse stvari v sobi, se oni zopet ni mogel premagati in je rekel sodelavcu: „To bo menda pisarna. Župnijska, kaplanska ali trafikantska ?“ „Drži vendar jezik!" ga je o-pomnil drugi. „Prav zdaj ga moraš vrteti kakor umazano cunjo, ki škropi nesnago okrog sebe." ,.Motiš se. Tu večja nesnaga že ni več mogoča." „Molči! Kaj pa/ te navsezadnje briga. Si ti za kaj odgovoren?" Željko se ni več prikazal, šoferju je izplačala Sabina. Šofer ni izstopil iz kabine in je odklonil kozarček žganja, delavca pa sta izpila vsak enega. Ko so se vračali, je rekel tisti, ki že prej ni mogel molčati in ga je ves čas razganjal nekak srd: „šo!ana glava, pa tako neumna! Tako dobro mu je, da sam ne ve kako, pa ti pusti vse in gre. Zaradi ženske! Bedak!" „Le kaj ti hodi to navzkriž? Saj ti ni ne sin ne brat." „Jezi me. Nekoč smo se vsaj na fajmoštra lahko zanesli. Na koga se boš pa zanesel zdaj, če ga tako lomijo?" „Saj ga ne lomijo vsi." „Ena blatna svinja vse druge umaže, pravi pregovor." „No, najlepše primere ravno nisi našel. Primerjati jih s svinjami...“ ,;Saj je samo primera. Navsezadnje si pa kaplan ni izmislil danes zjutraj, da se bo preselil k tej, no, misli si, kar si hočeš, ampak je k njej zahajal vsaj že eno leto. V cerkvi pa nam je govoril o poštenosti, o veri in ne vem o čem. Ali ni bila vse to ena sama velika laž?" „Vsak ve, kaj dela." „Prav to je, da ne ve, pa če je še toliko knjig povohal, ti rečem, da je cepec." „Le kaj te kaplan toliko draži? Nimaš drugih skrbi?" „Tudi to so moje skrbi. Imam otroke in hodijo k verouku. Kaj naj jim rečem, ko me bodo spraševali, zakaj je kaplan pustil duhovniško službo?" „Povej jim, da se je oženil!" »Toda otroci me bodo vprašali, zakaj se je oženil. Pa jim razloži, da bodo z odgovorom zadovoljni, če moreš." »Matematike jim tudi ne razlagaš, pa je dobro." »To je življenje, ne matematika, in na taka vprašanja bi jim moral odgovoriti. Odgovoriti po resnici in vendar tako, da jim ne bi podrl, kar je še lepega in dobrega v njih. Vidiš, to me grize. Tvoji otroci so že veliki in te kaj takega ne bodo spraševali. Odgovor na vprašanja jim bo dala klapa. Samo kakšen bo ta odgovor!" »Pohujšanja ni mogoče ustaviti. Razlilo se bo kakor gnojnica čez celo faro, pa ne samo čez našo, ampak še čez vse sosednje." »Včasih tega ni bilo. Imeli so duhovniki svoje napake, toda o-stali so zvesti do konca. Zdaj zadostuje le malenkost, da škilijo v svet, kakor da je postal raj." »Veš, nekoč je tak človek težko dobil službo. Niso mu zaupali. Danes ga sprejmejo z odprtimi rokami." »Proti temu nimam nič. Naj ga le sprejmejo. Navsezadnje mora vsak nekako živeti. 'Tudi ne mislim, da bi ga morali zaradi njegovega nespametnega koraka sovražiti. Toda nezvestoba je nezvestoba in je ne morem opravičiti, kakor ne morem opravičiti zakonske nezvestobe. Saj se spominjaš: ...da ti bom zvest v sreči in nesreči, v bolezni in zdravju,, da te bom ljubil in spoštoval do konca svo- jega življenja..., smo rekli mi pred Bogom in ljudmi, on pa nekaj podobnega." »To bo zdaj lahko Željko rekel Sabini." »Figo bo rekel, saj se ne more cerkveno poročiti. Prej pa je to rekel, morda z drugačnimi besedami, Bogu. Če Bogu ni bil zvest, misliš, da bo zvest Sabini?" 8 Trplanov vrt se je dotikal Savlovega, ločena sta bila samo z nizko leseno ograjo, ki je oba vrta bolj družila kakor pa razmejevala, saj so bil; Trplanovi in Savlovi vedno dobri sosedje. Savlova mati Manka je bila že dolgo sama s sinom, saj je Drašek izgubil očeta že za časa vojne. Komaj so očeta vpoklicali in poslali na vzhodno fronto, že je Manka dobila obvestilo, da je junaško padel za domovino. Manka se ni drugič poročila, čeprav bi se lahko, saj je imela polno snubcev, ki bi radi vzeli lepo vdovo z enim otrokom in vojno pokojnino po padlem možu, toda Manka se za nobenega ni mogla ogreti in je rajši ostala sama. Skrbela je za svojega Dra-šeka, kj se je iz bistrega dečka razvil v močnega, postavnega fanta. Drašek je bil tri leta starejši od svoje sosede Jasne. 'Tudi on je hodil v šolo, in sicer kmetijsko, tri leta, da bi postal na svojem malem posestvu dober gospodar. V resnici je vse, kar se je naučil, dobro u- porabil doma, da je bilo njuno posestvo zares vzorno. Kot otroka sta bila z Jasno veliko skupaj. Podila sta se po vrtu, preskakovala nizko ograjo, se za kakšno minuto sprla, da sta se lahko potem zopet spravila. Drug brez drugega nista mogla biti. V dozorevajočih letih sta se nekoliko odtujila drug drugemu, prijatelja pa sta si ostala. Pozneje pa se je prijateljstvo v Drašeku počasi, ne da bi vedel zakaj in kako, spremenilo v zaljubljenost in globoko ljubezen. Vrtel se je za Jasno, kakor se sončnica obrača za soncem in kakor hitro sc je pojavila na vrtu, že je bil kje v bližini, da je lahko spregovoril z njo dve tri besede. Tudi na pomoč je priskočil, kjerkoli se mu je zdelo primerno, toda bil je zelo oprezen, da ne bi bil videti vsiljiv. Ta dan se je Jasna s kolesom pripeljala domov, saj je bil petek; v soboto in nedeljo je bila prosta. Kaplan Zdravko ji je povedal, da z obiskom pri njem te dni ne bo nič. „Kakor da me je na vljuden način vrgel ven,“ je vso pot do doma Premišljevala in solze užaljene žalosti so ji proti njeni volji neprestano zalivale oči. „Morda pa res ne utegne in sem neumna, da se zaradi tega mučim. V ponedeljek bom videla, pri čem sem, takrat ga bom zopet obiskala. Saj je tako rekoč dogovorjeno." Toda tolažba je bila slaba in je ni umirila. Komaj) je začela nekaj brkljati med grmi rož, že se je oglasilo s sosedovega vrta pritajeno nagajivo: „.. .nič ni v lice zarudela, ko je stopil fantič pred njo." „Drašek, Drašek, kdaj te bo srečala pamet ? Zakaj nalašč ponarejaš narodno blago?" „Nič ne ponarejam. Pesem mora govoriti resnico, ali pa ni pesem. Vse tvoje čudovite azaleje so priča, da nisi zarudela." „Prvič je pesem samo pesem, drugič pa, kje je fantič ?“ ,,Mislil sem, da sem fantič jaz." „Si. Saj si. Pa postaven fantič, Drašek, samo nisi pravi." ,,Vcm, da nisem, in mi je hudo," se je skušal šaliti, čeprav mu je bilo bridko v duši. ..Počakal bom, da bom pravi." .Prav. Samo poskusi na kakem drugem vrtu, morda bo pa tam katera v lice zarudela.1 „Za drugi vrt nimam glasu." „Pa res ne bi bilo napak, ko bi se malo ozrl okrog sebe. Vojaščino si odslužil, posestvo imaš, hišo i-maš, se reče dom, šole si končal, zdaj bi bil čas, da bi se malo ogledal po svetu in si našel par. Ne misliš tako?" „Seveda mislim. Pa tudi par sem si našel, tako da je napol že vse gotovo." ,,Glej, glej, mi pa o tem doslej še nič nismo slišali. Sicer je res, da sem bolj malo doma, toda doslej še nisem nič slišala o tem." „iKakor me vidiš, napol je že gotovo." „Kako napol?" „Tako, kakor tisti cigan Kalman, ki se je ženil z grofico. Ves prešeren in razigran ti gre cigan po poti, si prepeva in žvižga, pa sreča župnika. ,Kaj pa te je tako srečnega doletelo, Kalman, da si tako dobre volje V ,E, gospod župnik, pa kaj ga ne 'bi bil dobre volje, ko se ga pa ženim.* ,Lepo, lepo, Kalman, ženiš se. Katera te bo neki vzela?1 ,Znajo, gospon župnik, sama milostljiva gospa grofica.1 .Zmešalo se ti je, Kalman, kakšne neumnosti pa klatiš?1 ,Naj se nič ne razburjajo, gospon župnik, saj je stvar napol že gotova.* ,Kako napol?' ,E, pa tako: moja volja ga je. Zdaj je treba samo, da bo tudi njena volja, potem pa bo.* Vidiš, Jasna, tako je tudi z menoj. Napol je že gotovo. Moja volja je.1'* „Zakaj se ne učiš od narave, Drašek? Če vodi zagradimo en rokav, si najde drugo smer, kjer se prebije. Ti pa trmasto siliš v svojo smer, čeprav vidiš, da je slepa.*' „Jaz nisem voda.*' „Kaj pa si?“ „Ne vem. Morda ogenj." „Ne verjamem. Ogenj ne zna čakati. Ni potrpežljiv. Ogenj je nasilen, uničuje." „Pa tudi sveti dolgo v noč in ogreje osamelega potnika." „Kako pesniški si danes!" „Imam vzrok za navdih." „In to je?" ,,Že tedne in tedne te ni bilo na vrtu in vrt je bil jesensko ali celo zimsko pust. Danes pa se je razcvetel v tisočerih barvah." „Lažeš.“ „Ne lažem. Ko posije sonce, vse barve zablestijo in dobijo nov sijaj." „Tudi včeraj je sijalo sonce in predvčeraj šnj im." „fToda ne tvoje, Jasna." „Zdaj moram pa v hišo, sicer boš še več neumnosti sklatil." „Če človek hoče, čuti tudi skozi stene." „Boš jutri bral -berilo pri prvi ali pri drugi maši?" „Pri prvi, če bo treba. Pa ti?" „Ne bom. Že dolgo nisem brala doma in bi mi bilo nerodno. Kar ti preberi oboje, saj te ljudje radi poslušajo. Pravijo, da bi bil dober duhovnik, ko tako lepo bereš. In če se boš še dolgo ubiral in si ne najdeš para, boš zares moral v samostan." „Zakaj te pa vse prejšnje nedelje ni bilo domov? Si tako tičala v knjigah?" „Tudi v knjigah. Poleg tega sem se v mestu tako navadila, da se mi ni dalo domov." „Škoda. Doma je vedno naj lepše." „Menda res. Samo da včasih tega ne vidimo. Grem. Ti, Drašek, se pa nauči kako novo vižo, da ne boš prepeval takih staromodnih, ki jih je treba prenarejati." „Sem mislil, da si že pozabila-Lepo je, da nisi." Škofovsko posvečenje v Kopru 27. maja je bilo v stolnici v Kopru škofovsko posvečenje Metoda Piriha, novega koprskega škofa pomočnika. Oibreda se je udeležilo o-krog 4 tisoč vernikov iz vse koprške škofije in zamejstva, nad 250 duhovnikov in 14 škofov je sodelovalo pri posvečenju. Navzoče je uvedel v bogoslužje domači župnik dr. Bojan Ravbar, koprski škof dr. Janez Jenko pa je razložil pomen škofovske službe. Mašno homilijo je imel ljubljanski nadškof in metropolit dr. Alojzij Šuštar. Glavni posvečevalec je bil škof Jenko, soposvečevalca pa nadškof Šuštar in škof Kramberger. Geslo novega škofa je: „Vate zaupam". To geslo izraža zaupanje v Boga, hkrati pa tudi v človeka, v sodelavce, v duhovnike in laike. Birme slovenskih otrok po Nemčiji Škof Stanislav Lenič je 11. maja birmal v mestu Ravensburgu v bližini Bodenskega jezera. To slovensko postojanko oskrbujeta izseljenski duhovnik Jože Bucik iz Angsburga "n njegov pastoralni delavec prof. dr. Marko Dvoržak iz Blausteina pri Ulmu. V cerkvi sv. Jošta se je zbralo 240 rojakov, 29 je bilo birmancev, 10 otrdk pa je prejelo prvo obhajilo. Isto popoldne je bila ibirma in prvo obhajilo v Balausteinu pri Ulmu, kjer so lansko jesen odprli nov slovenski pastoralni center, ki ga vodi z župnikom Bucikom dr. Dvoržak. Prišlo je nad 100 rojakov, birmancev je bilo 10 in 8 prvoobhajamcev. Po maši je bilo srečanje v župnijski dvorani. V nedeljo 12. maja je bila birma v Ingolstadtu. Tam živi 950 rojakov. Birmancev je bilo 8, slovensko versko skupnost vodi Vili Stegu. Isto nedeljo popoldne je bila birma v Miin-chenu. Slovenska župnija obsega vso južno Bavarsko. Računajo, da je tam okoli 4000 Slovencev. Župnijo vodi dr. Branko Rozman, pomagajo pa mu Marijan Bečan in 2 slovenski redovnici. Pri birmi je bilo 19 otrok, pri prvem obhajilu pa 10. V cerkvi Svetega Duha se je zbralo nad 400 rojakov. 2 slovenski župniji za severno Nemčijo, ki imata sedež v Oberhaus-nu in v Haanu, vodita župnik Janez Pucelj, ki mu pomaga diaikon Stanko Čeplak, in Martin Mlakar s sestro prof. Kristino, Za vnebohod so pri- pravili skupno birmo v mestu Essen-Altenessen. Birmanih je bilo 29 otrok. Pel je zbor iz Moersa. — Popoldne na isti praznik je bila birma tudi v Frankfurtu, kjer vodi slovensko versko skupnost duhovnik Mirko Jereb. Ljudi se je zbralo nad 400, med njimi lepo število birmancev in prvoob-hajancev. Na vnebohod je v Berlinu birmal okrog 30 otrok mariborski pomožni Škof Stoej. Za izseljenskega duhovnika je tam Štefan Antolin. Novomašniki v Sloveniji v letu 1985 Na praznik apostolov Petra in Pavla, 29. junija, je bilo v stolnicah v Ljubljani, Mariboru in Kopru posvečenje novomašnikov. 3 salezijanski novomašniki pa so bili posvečeni ie 25. maja na Rakovniku v Ljubljani. Iz koprske škofije: Alojz Suban (rojen 1958), župnija Šturje; Jože Tomažič (959), župnija Vrhpolje pri Vipavi; iz ljubljanske nadškofije: Pavel Juhant (1958), župnija Komenda; Alojzij Kalan (1958), župnija Predoslje; Anton Keri/n (1958), župnija Kršiko; Ivo Kožuh (1958), župnija Škofja Loka; Jože Pavlako-vič (1950), župnija Preloka; Andrej Šink (1959), župnija Cerklje na Gorenjskem; Franc Šuštar (1959), župnija Homec; iz mariborske škofije: Marijan Fesel (1960), župnija Sv. Barbara v Slov. goricah; Andrej Fir-bas (1959), župnija sv. Marjeta niže Ptuja; Jože Hrastnik (1958), župnija Laško; Karel Pavlič (1959), žup- nija Slov. Konjice; Danijel Slatinek (1958), župnija Celje-Sv. Danijel; Jože Vehovar (1959), župnija S'V. Peter pod Sv. Gorami; iz redovnih skupnosti: frančiškana Franc Kovše (1956), župnija Vitanje, in Stanislav Zore (1958), župnija Sela pri Kamniku; kapucin Karel Gržan (1958), vup-nija Celje — Sv. Danijel; jezuit Marko Rupnik (1954), župnija črni vrh nad Vrhniko; salezijanci Branko Balažič (1958), župnija Dokležovje; Vinko Cingerle (1955), župnija Kamnje; Milan Dimič (1958), župnija Brežice; Anton Lenarčič (1958), župnija Tomišelj; lazarist Jože Planinšek (1959), župnija Zibika. Gradnja v Mariboru Maja so kot podaljšek bogoslovja v Mariboru začeli graditi fakultetno dvorano, knjižnico in stanovanja za ostarele in onemogle duhovnike. Nova cerkev v Škofljici V nedeljo 21. aprila je nadškof Šuštar ob veliki udeležbi vernikov in duhovnikov slovesno blagoslovil temeljni kamen za novo župnijsko cerkev sv. Cirila in Metoda, sozavetni-kov Evrope, v Škofljici. Ob blagoslovitvi je bil navzoč tudi župnik iz St. Galena v Švici s tiskovnim referentom škofije, ker je tamkajšnja stolna župnija že pred leti sprejela velikodušen sklep, da, pomaga graditi to cerkev. Župnija Škofljica je stara komaj 8 let, šteje pa že danes nad 2000 ljudi in v župniji nenehno gra- dijo. Začasna župnijska cerkev je bila nekdanja šmarska podružnica v Lanišču. Razstava v Stični 30. maja so v stiškem samostanu odprli obsežno umetniško in zgodovinsko razstavo ob začetku praznovanj 850-Ietnice stiškega samostana. Na slovesnosti so govorili o-Pat dr. Anton Nadrah, akademik 'Emilijan Cevc in umetnostni zgodovinar dr. Ivan Sedej. Na slavju sta nastopila tudi Ribniški oktet in mo-&ki pevski zbor iz Stične. Stiška opatija je bila več stoletij versko, kulturno in gospodarsko središče Dolenjske in najpomembnejše versko središče v Sloveniji. Zakonca Billings v Sloveniji Od 4. do 9. maja sta se med turnejo po Evropi mudila v Sloveniji zakonca dr. Lynne in dr. John Billings Avstralije. Znana sta po eni izmed metod za naravno urejanje spočetij, ki se po njiju imenuje kar Billingsova metoda. Začela sta s Predavanjem v Kopru, nadaljevala v Ljubljani jn končala v Celju in Mariboru. Povsod so ju sprejeli številni poslušalci in jima z velikim zanimanjem sledili. Kdo sta ta dva človeka? Živita v Melbournu, sta prepričana katoličana. Imata 9 otrok in že 27 vnukov. On je bil ugleden zdravnik in dekan medicinske fakultete v Melbournu; ona pa se je posvetila družni, zdravniški poklic pa je obrnita v raziskovalno smer. A šele sedaj, ko sta v pokoju, sta dosegla vrhunec poklica. Že pred več kot 30 leti sta postala pozorna na spremembe v ženskem organizmu, ki bi utegnile biti pomenljiv kažipot k svobodnemu odločanju in izbiri časa za otroke. Polila sta se raziskovanja; tudi druge raziskave, zlasti prve avtoritete pri merjenju hormonskih koncentracij, dr. Jamesa Browna, so stvar povsem potrdile. V čem je bistvo njunih odkritij ? Najprej to, da so vse „umetne metode" v bistvu nasilne, zdravju škodljive, povrh pa še povzročajo splave: pilule in „vložki“ v visokem številu ne preprečijo novega življenja, ampak mu samo preprečijo, da bi se razvilo; so torej ,,tihi splavi". Sploh pa „protispočetno (kontraceptivno) razpoloženje" prizadeva zakon v njegovem bistvu, ustvarja miselnost „proti življenju", za katero mož vso odgovornost prevali na ženo, češ skrbi, da ne bo kaj narobe. Billingsova metoda pa sploh ni u-smerjena proti življenju, ga ne „pre-prečuje", ne uničuje zdravih celic, ampak zakoncem omogoča, da se svobodno odločajo, kdaj bodo imeli otroke. In to brez jemanja tablet, brez zdravju škodljivega poseganja v naravne procese preprosto s poznava, njem ženske narave. Njuna metoda je tako preprosta, da se je zlahka nauče nepismena ljudstva (kar potrdita z diapozitivi), in tako znanstvena, da zdrži vsako resno kritiko. Predavala sta že v 60 državah, njuno metodo uporabljajo v 100 de- želah. Tudi v Sloveniji sta zbudila veliko zanimanje med zakonci, zdravstvenimi delavci in pastoralnimi delavci. V Ljubljani je bila dvorana Teološke fakultete štirikrat polna. Po predavanjih pa se je pogovor zavlekel dolgo v noč. Blagoslovitve in posvetitve Nadškof Šuštar je 11. maja blagoslovil novi župnijski dom v Stepanji vasi v Ljubljani. 12. maja je posvetil novo župnijsko cerkev Marijinega brezmadežnega Srca v Kisovcu. jned nami v_Aigentini Domobranska proslava Spominska proslava ob 40-lebnici našega ideološkega zdomstva in ob 40-letnici pomora 12 tisoč domobrancev, slovenske narodne vojske, je bila za slovensko skupnost v Velikem Buenos Airesu v soboto 1. junija in v nedeljo 2. junija z geslom: „40 let svobode — 40 let zvestobe'. Slovesnost je pripravila Zedinjena Slovenija, naše osrednje društvo. V soboto 1. junija ob osmih zvečer je bila proslava v Slovenski hiši. Pred spomenikom žrtvam je Gusti Čop zatrobil žalostinko, mons. Anton Orehar je vodil molitev za pokojne, venec pred spomenik pa so položili Lojze Rezelj, predsednik ZS, in Slavko Urbančič ter lic. Ivan Korošec kot predstavnika borčevskih organizacij Vestnik in Tabor. Komorni zbor pod vodstvom Anke SaveHi-Gaser je pie-tetno zapel Gallusovo „Ecce quomodo moritur justus". Kulturni referent ZS Miha Gaser je udeležence povabil nato dvorano, ki so jo napolnili do zadnjega kotička. Naslov načelnega govora univ. prof. dr. Milana Komarja je bil: Smisel domobranstva. Odrski prizor z deklamatorskim zborom „Z mrtvimi romamo živi" je sestavil Tine Debeljak ml., režiral ga je Frido Beznik, sceno je zasnoval arh. Franci Klemenc, lučne efekte pa sta i' mela na skrbi Bogdan Magister i9 Janez Jereb. Deklamatorski zbor so sestavljali Vera Breznikar, Franck9 Korošec, Martina Andrejak, Andrej' ka Vombergar, Lučka Poznič, Ne ven - ka Magister, Lučka Jereb, Alenka Magister, Pavlinka Dobovšek, Helena Urbančič, Kristina Kremžar, Gregor Batagelj, Jože Korošec, Marko Breznikar, Emil Urbančič, Jože Oberžan, Tone Bode, Tone Podržaj, Marjan Loboda, Marko Vombergar, Luka Debevec in Tinko Selan. Debeljak je s citati iz sv. pisma in s svojimi mislimi ustvaril tekst, ki je hotel predstaviti razpon doživetij od trpljenja in mučeništva, odhoda od doma in Prek begunstva v Slovenijo v svetu, kjer mladi izpovedujejo: „Da se to ne pozabi, je Gospod izpeljal svoj rod iz poplavljene dežele: da z mrtvimi romamo živi, da z mrtvimi rastemo živi, da z mrtvimi gradimo živi." Za sklep je vsa dvorana zapela domobransko himno Oče, mati... Maša v buenosaireški stolnici je bila ob 10. Stolnico je napolnilo nad i-300 rojakov, okrog 200 narodnih noš. Somaševanje za žrtve vojne in revolucije je vodil moins. Anton O-rehar, ki je imel tudi govor. Somaše-yali so France Bergant, Marko Cukati, Janez Petek, dr. Jure Rode, dr. Alojzij Starc, Rado Sušnik,Jože šker-bec jn dr. Filip Žakelj. Asistiral je bogoslovec France Šenk, mašne uvode je bral Milan Magister ml., berili sta brala Lojze Rezelj in Alenka Toznič. Pevski zbor Gallus je pod vodstvom Anke Savelli Gaser pel Satbnerjevo Serafsko mašo in druge Pesmi Sattncrja, Premrla in Tomca. ^°t solista sta pela mezzosopranistka Bernarda Fink in njen brat barito-nist Marko, na orglah pa je spremljala Anica Arnšek. K obhajilu, ki s° Ra delili vsi somaševalci, je pri-stopi]a skoraj vsa cerkev. Po maši se je začela povorka na poldrag kilometer oddaljeni Trg San Martin po znameniti cesti Florida. Na čelu sta šla Ivan Korošec ml. s slovensko in Lojze Lavrič ml. z argentinsko zastavo, za njimi narodne noše, zastavonoše, bivši borci in ostali Slovenci v urejenem pohodu in v tišini. Ob povorki so hodili mladi in delili mimoidočimi Argentincem brošuro, kjer je bila prikazana kratka zgodovina Slovencev in komunistični genocid pred 40 leti. Po zidovih so bili lično izdelani letaki in opozarjali, da terjamo človekove pravice za svobodno Slovenijo in protestiramo proti genocidu. Na Trgu San Martin so se narodne noše postavile v špalir pred spomenikom osvoboditelja Argentine, Lojze Rezelj, Slavko Urbančič in I-van Korošec so položili predenj venec, dr. Andrej Fink pa je kot zastopnik slovenske organizirane skupnosti prebral spomenico, ki jo Slovenci naslavljamo na Argentince. Za konec je privrela iz src domobranska himna Oče, mati, bratje in sestre. Po krajevnih domovih so bile domobranske proslave konec junija, borci Vestnika in Tabora pa so se še posebej spomnili svojih padlih soborcev s prireditvijo v Zavetišču dr .Gregorija Rožmana v nedeljo 23. juinija. 25-Ietnica Slovenskega doma v San Martinu V nedeljo 19. maja je Slovenski dom v San Martinu praznoval svoj srebrni jubilej. Ob 11. uri je daroval mašno daritev dr. Alojzij Starc, pel pa je med mašo sanmartinski pevski zbor pod vodstvom Vinka Klemenčiča. Po maši je bilo skupno kosilo. Popoldanski kulturni program je začel s pozdravom predsednik SD Stanislav Zupančič, nato je izrekel pozdravne besede tudi predsednik Z S Lojze Rezelj, potem so se vrstili nastopi učencev Rozmanove šole, članov in članic mladinskih organizacij, pevskega zbora in kratka veseloigra Poštena deklica v režiji Maksa Borštnika. Slavnostni govor je imel dr. Jože Krivec. Za sklep je bila družabna prireditev. Berazategui V nedeljo 21. aprila je imela slovenska skupnost v Berazateguiju skupno kosilo v Slovenskem domu, v popoldanskih urah pa občni zbor. Dosedanji predsednik Janko šterbenc je podal pregled društvenega dela, nato je bila živahna debata in volitve novega odbora. Novi predsednik je Franc Vitrih, odborniki pa so Mihec Omahna, Vinko Pucko, Jože Vidmar, Betka Vitrih, Miha Omahna, Lojze Pozelnik, Andrej Vidmar, Olga Vidmar in Olga Omahna. Procesija sv. Rešnjega telesa Praznik sv. Rešnjega telesa in sv. Rešnje Krvi se praznuje v Argentini na nedeljo po nedelji sv. Trojice. Na sam praznik dovoljujejo škofije le skupno škofijsko procesijo, župnijske, kjer so, morajo biti kasneje. Zato smo tudi Slovenci v Velikem Buenos Airesu slovesno proslavili zakramentalnega Jezusa en teden kas- neje po prazniku, se pravi v nedeljo, 16. junija. Ob pol štirih popoldne je bila v cerkvi Marije Pomočnice v Ramos Meji ji sv. maša, med katero je mons. Anton Orehar pridigal o 50-letnici evharističnega kongresa v Ljubljani, o letošnjem evharističnem kongresu v Keniji in o važnosti evharističnega češčenja za krščansko življenje. Ljudsko petje med mašo je spremljal na orglah organist Gabrijel čamernik. Po maši se je razvila procesija po parku zavoda s petjem evangelija in blagoslovom pri 4 ol' tarjih, ki so jih postavile krajevne slovenske verske skupnosti. Občni zbor Našega doma Naš dom v San Justu je na svojem 29. občnem zbrou izvolil nov odbor, ki ga sestavljajo: predsednik Jože Miklič, podpredsednik Tone Ob-lak, tajnik Janez Kržišnik, namestnik Blaž Miklič, blagajnik Feliks Oblak ml., namestnik Lado Indihar in gospodar Evgen Urbančič; v pomožnem odboru so Lučka Groznik, Danica Malovrh, Stanko Jelen in Mitja Keršič, v nadzornem odboru pa Sil' vo Lipušček in Andrej Selan. V vlaku. „Vas lahko vprašam, kam greste, gospod?" ,,Daleč, gospod." , .človek je pač tak, da je sre* čen tam, kjer ni," reče filozofsko gospod. „No, vidite, tja grem jaz, g°' spod." ŽELELI STE ODGOVOR neuslišana molitev Iz dna srca smo molile, me žene in dekleta, za zboljšanje zdravja ge. N. N. devetdnevnico k Baragi. Nismo bile uslišane. Gospa je grozno trpela in umrla. Zlasti dekleta so hudo razočarane. Tudi v neki drugi družini molijo že tretjo devetdnevnico, a vidnega Uspeha ni, nasprotno: več bolezni. Morda bi nam v nekaj besedah dali poguma, da ne bi postali malodušni. Bog ni nikjer obljubil, da nam bo dal vedno tistih zemskih dobrin, za katere mi prosimo, ker se nam zdijo potrebne. Ko gre za duhovne dobrine, zlasti za tiste, ki so za naše zveličanje nujno Potrebne, smo lahko prepričani, da jih bomo prejeli. In če teh ne Prejmemo, bo zato, ker naša molitev ni 'imela vseh tistih pogojev, ki so za uspešno molitev potrebne. Ko gre za časne dobrine, kot so zdravje, uspehi pri delu, sreča v ljubezni, mora pa naša molitev biti vedno pogojna: Gospod, če je to v skladu s Tvojo očetovsko previdnostjo. In potem se moramo res vdati v to previdnost. Po drugi strani je pa tudi jasno že vnaprej, da Bog molitev za zdravje ne more vedno uslišati, ker bi se sicer ne mogla iz- polniti božja uredba, da bodo vsi ljudje umrli. Prej ali slej mora vsak človek umreti in vse molitve ne 'bodo tega mogle preprečiti in bi tudi ne bilo prav, če bi molili za to. Včasih sicer Bog komu čudežno povrne zdravje za nekaj časa, a pride čas, ko morajo tudi tako ozdravljeni umreti; kot je moral končno umreti Lazar. S tem pa ni rečeno, da ne molimo za zdravje — le da vdani v voljo božjo, ki za človeka vedno najboljše hoče. DUHOVNIKOVA OSEBNA POBOŽNOST IN VELJAVA NJEGOVIH OPRAVIL Ali je enako vredno, če grem na primer k spovedi, k sv. maši in obhajilu k duhovniku, ki je bolj posveten, ki — kot izgleda — ne moli veliko in bolj po ljudeh gleda, ali pa k duhovniku, ki je bolj pobožen in svet? Bistvena vrednost sv. maše in zakramentov je neodvisna od duhovnika, ker so pač to Kristusova dejanja in zanje duhovnik tako-rekoč samo „posodi“ svojo osebo, da po njem Kristus deluje. Drugotna vrednost teh svetih obredov pa odvisi tudi od tistega, ki jih oipravlja oz. deli. Pri vseh teh obredih je veliko molitev — učinkovitost teh je pa seveda odvisna od duhovnega razpoloženja duhovnika: čim bolj svet duhovnik jih opravlja, tem večja bo njihova moč in učinkovitost. Lojze Kukoviča LETO 52 AVGUST 1985 UVODNIK Marija v nebeški slavi (France Rode) . 385 proslava človekove osebnosti (Alojzij Ambrožič, škof) ........................... 388 Smisel domobranstva (Milan Komar) ........ 390 Bratu Andreju ob 40. obletnici nasilne smrti (Vinko Rode) ............................ 394 CERKEV Pogovor s koprskim škofom Metodom Pirihom V SLOVENIJI (Franc Bole) ............................. 396 Kronika iz Cerkve na Slovenskem .......... 441 NAŠA Umrl je duhovnik Julij Slapšak.............. 402 VPRAŠANJA Namen Apostolstva molitve za avgust........ 403 Med nami v Argentini...................... 444 Želeli ste odgovor (Lojze Kukoviča) ...... 447 - - • --k— v. • .. IZ ŽIVLJENJA Kaj je krščansko življenje? (Tajništvo za ne- CERKVE kristjane) ................................. 405 Prenova in kriza Cerkve (kard. Ratzinger) . 407 Točka Omega (Alojz Rebula) ................ 410 Albanija, dežela ateizma — kam? (Družina) 411 Intervju M. Muggeridgea z A. Solženicinom (Mladika) ................................. 413 LEPOSLOVJE V Lurdu (Ljubka Šorli) ..................... 386 Marijin pogreb (narodna) .................. 387 Vnučki me obiskujejo (Jože Krivec) ........ 417 Premakljivi svečnik (Lojze Kozar) ......... 435 V DRUŽINI Zakonska občestva (Vital Vider) ............ 419 O družinskem uvajanju v bogoslužno življenje (Božidar Bajuk) ....................... 421 ZA MLADINO Pismo slovenski mladini (nadškof A. Šuštar) 427 - -9» MATI TEREZIJA Prva pravila Družbe misijonark ljubezni (Lush Gjergji) .......................... 43l UVOŽENO OO OOIIA Napake malih stanejo manj, samo plačati jih je treba dražje. Kot patrioti smo lahko zadovoljni: imamo eno najdražjih držav na svetu. Vsi smo enaki. Ali res noče biti nihče malo boljSi? Lepa prihodnost mora blizu, saj so nas res daleč pripeljali. Tečeta nam med in mleko, vendar spet po novih cenah. Ne dolžite okvire očal za ozke poglede! Prisegali smo na Marxov Kapital, zdaj smo pa srečni, če dobimo ameriškega. Naš jutri je trenutno takšen, da se nam nikamor ne mudi. Pravijo, da smo pri nas vsi enaki. Sebe iz skromnosti ne štejejo zraven. Le zakaj traja študij na pravnih fakultetah v Jugoslaviji štiri leta, če ipa večino zakonov sprejemamo po hitrem postopku? Tovarne delavcem — delavec pa v Nemčijo! Nič čudnega, če dinar pada, ko pa finance planiramo v obiakh. M