Katarina Zadnik1, Danaja Koren2 1Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo 2Glasbena šola Arsem, Ljubljana MONTESSORI PEDAGOGIKA IN NJENA VLOGA PRI NAUKU O GLASBI V GLASBENI ŠOLI Pregledni znanstveni èlanek / Review Article Izvleèek Koncept montessori pedagogike, ki v svoje središèe postavlja otroka, temelji na triangulaciji dejavnikov spodbudnega okolja, predhodno pripravljenih materialov in uèitelja, ki se pojavlja v vlogi opazovalca in usmerjevalca dejavnosti. Rezultati 5-meseènega projekta, ki je vkljuèeval koncept montessori pedagogike in uporabe montessori materialov pri pouku nauk o glasbi, v 2., 4. in 5. razredu, so pokazali pozitivne uèinke zlasti na razvoj ritmiènih sposobnosti in glasbene pismenosti. Individualna opazovanja so pokazala, da so bili pripravljeni materiali mikavni za uèence, zvišali motivacijo za uèenje ter spodbudili samostojnost in suverenost na poti posameznikovega osebnostnega razvoja. Kljuène besede: montessori pedagogika, montessori materiali, glasbena šola, nauk o glasbi, projekt Abstract Montessori Pedagogy and Its Role in Music Theory in Music School The concept of the Montessori pedagogy, which emphasizes a child-center educational approach, is based on the triangulation of the factors of a supportive environment, thoughtfully prepared learning materials and a teacher, which appears as an observer and a moderator of activity. Results of the five-months project, which involved the concept of the Montessory pedagogy and the use of its materials within the subject Music theory in music school, in the 2nd, 4th and 5th grade, showed its postitive effects especially in the development of rhythmically abilities and musical literacy. Individual observations have shown that the pre-prepared learning materials were attractive to pupils, increased motivation for learning, and encouraged independence and sovereignty in the individual’s personal development. Keywords: Montessori pedagogy, Montessori learning materials, music school, Music theory, project Uvod Glasba predstavlja sestavni del ivljenja vsakega posameznika v vseh starostnih obdobjih in v veèini ljudi vzbuja ugodje. Odnos do glasbe, s katero se otroci in mladostniki sreèujejo v glasbeni šoli, posebej pri pouku nauka o glasbi, pa po opaanjih z leti in zahtevnostjo razumevanja glasbenih elementov postaja vse bolj negativen. Obravnavane vsebine zahtevajo od uèencev poglobljeno znanje in razumevanje zanje abstraktnih glasbenih pojmov in zakonitosti, predvsem pa dobro razvite glasbene predstave v obliki notranjega slišanja glasbenih vsebin (notranji posluh). Na poti glasbenega izobraevanja v niji glasbeni šoli se prav zaradi tega uporabljajo razliène glasbene metode, didaktièni pristopi, sredstva in uèila, ki uèencem na ravni konkretno-logiènega mišljenja pribliajo in 175 Katarina Zadnik, Danaja Koren, MONTESSORI PEDAGOGIKA IN NJENA VLOGA PRI NAUKU ... osmišljajo abstraktnost glasbenih elementov, njihovih pojmov in zakonitosti. V slovenskem prostoru se tako vkljuèujejo v pouk nauka o glasbi tudi pristopi, ki so prisotni v tujih didaktiènih konceptih; v našem okolju je najbolj aktualen med temi didaktièni koncept Edgarja Willemsa. V pedagoški praksi se stalno sreèujemo s problemom, kako doseèi razumevanje glasbenih pojmov in zakonitosti skozi temeljne dejavnosti nauka o glasbi, z uèenèevo lastno aktivnostjo, ki podpira razvoj glasbenih sposobnosti in spretnosti, v tesni povezavi z usvajanjem glasbenih elementov na ritmiènem, melodiènem, harmonskem in oblikovnem podroèju. Iskanje rešitev na tem podroèju nas je vodilo v naèrtovanje in izvedbo projekta, ki je temeljil na principih koncepta montessori pedagogike. Aplikacijo naèel montessori pedagogike s predhodno premišljeno naèrtovanimi in izdelanimi didaktiènimi materiali, skladnimi z njenimi naèeli, smo izvedli pri skupinskem pouku nauka o glasbi v 2., 4. in 5. razredu. Projekt, ki je bil izveden v obdobju petih mesecev (2017), je potekal v okviru Akademije za glasbo, Univerze v Ljubljani, zasebne glasbene šole Arsem ter zasebnega montessori vrtca Hiša otrok Cinca Binca. V prispevku predstavljamo ivljenje in delo Marie Montessori, koncept Montessori pedagogike in predstavljamo cilje projekta ter uèinke izvedenega projekta na glasbeni razvoj uèencev v glasbenem šolstvu. Kdo je Maria Montessori? Pedagogika montessori temelji na opazovanjih in odkritjih dr. Marije Montessori. Marija Montessori se je rodila 21.8.1870 v vzhodni Italiji, od petega leta naprej pa je ivela in se šolala v Rimu. Bila je zelo drugaèno dekle, saj se je zanimala za matematiko in kasneje medicino, ki sta takrat sodili med strogo moške vede. Leta 1896 je tako kot prva enska v Italiji diplomirala iz medicine. Imela je dar za nastopanje v javnosti, izkušnje ivljenja in dela v izkljuèno moških okoljih pa so jo pripeljala do globoke zavzetosti za pravice ensk. Obe strasti sta bili vzrok, da je e leto po zakljuèku študija nastopila kot govornica na feministiènem zborovanju v Berlinu. Njena prva zaposlitev je bila delo z odraslimi duševnimi bolniki in duševno prizadetimi otroki. Take otroke so v tistem èasu zapirali v posebne ustanove skupaj z odraslimi, za njihovi temeljni dejavnosti, igro in šolanje, pa ni bilo poskrbljeno. Marija je v elji po obogatitvi ivljenja teh ubogih otrok prièela preuèevati francoske avtorje, ki so se takrat ukvarjali s pouèevanjem duševno prizadetih otrok v Parizu. Leta 1899 ji je bilo ponujeno mesto ravnateljice nove šole za duševno prizadete otroke v Rimu. Ko je v èasu vodenja šole opazovala delo otrok in uèiteljev v ostalih šolah, je bila zgroena nad strogim, frontalnim naèinom pouèevanja otrok, ki so nad novimi znanji popolnoma izgubili zanimanje. Dve leti zatem je opustila to funkcijo in se vpisala na fakulteto, kjer je študirala metode pouèevanja higiene in psihologije. Študij jo je spodbudil k pisanju èlankov o medicini in izobraevanju, leta 1904 pa je postala odgovorna za izobraevanje uèiteljev na rimski univerzi (Pollard, 1997, Ipavec, 2005). Njeno ivljenjsko poslanstvo se je zaèelo v San Lorenzu z ustanovitvijo Casa dei Bambini, Hiše otrok, ki je bila namenjena otrokom revnih delavskih druin. Za njih je naroèila pripomoèke, ki jih je uporabljala pri delu z duševno bolnimi otroki. Delo otrok s temi pripomoèki v vnaprej premišljeno pripravljenem okolju je le opazovala in si skrbno zapisovala svoja opaanja in individualni napredek otrok. Opazovanje otrok in sprotno 176 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek evidentiranje otrokovih odzivov pri njihovem delu je bilo izhodišèe za razvoj montessori pedagogike in njenih aktualnih didaktiènih konceptov. Pri naèrtovanju dejavnosti je izhajala iz spontanih reakcij in aktivnosti otrok. Zavedala se je, da se otroci elijo uèiti, èe jim pripravimo ustrezno okolje in vanj vkljuèimo njim ustrezne pripomoèke, s katerimi lahko z lastno aktivnostjo usvajajo izkušnje na poti uèenja. Ob opazovanju otrok in njihovega razvoja je spoznala pomembna in do tedaj še neznana dejstva o vedenju otrok. Ugotovila je, da si otroci radi med seboj pomagajo, se uèijo drug od drugega, imajo potrebo po redu in èistoèi, celo tišini. Opazila je, da jih privlaèijo razliène barve in oblike, zato je v svoj koncept dela vkljuèevala razliène materiale, s katerimi je spodbujala veèèutno uèenje. Njena dognanja so tudi pokazala, da imajo otroci eljo po veèkratnem ponavljanju istih dejavnosti, kar jim daje obèutek naravne varnosti. Svoja spoznanja je na temelju opazovanj izrazila v mnogih priroènikih in jih posredovala širši javnosti v okviru predavanj po celem svetu (ZDA, Španija, Nizozemska, Indija idr.). Za seboj je zapustila pomemben plod svojega ivljenjskega dela, ki se odraa v še danes aktualnem pedagoško-didaktiènem konceptu montessori pedagogike v evropskem in svetovnem merilu (Pollard, 1997, Ipavec, 2005). Pedagoški koncept Marie Montessori Maria Montessori je v svojem dolgoletnem longitudinalnem opazovanju odkrivala otrokove temeljne znaèilnosti in potrebe, ki jih je strnila takole: veselje pri uèenju, ljubezen do reda, potreba po neodvisnosti, potreba po spoštovanju, zanimanje za dejstva in zgodbe (Pitamic, 2013). Otrokova potreba po neodvisnosti in spoštovanju jo je vodila, da je v središèe uènega procesa postavila prav njega, kar je bila ena izmed najpomembnejših sprememb v dotedanjih pedagoških pristopih. Vzgojitelju je dodelila vlogo opazovalca in raziskovalca, ki ustvarja uèno izkušnjo za otroka in v predhodno skrbno pripravljenem uènem okolju spremlja njegove potrebe in napredek v èasu njegove aktivnosti. Pripravljeno uèno okolje predstavljajo premišljeno izdelani materiali, ki vkljuèujejo razliène tipe nalog za doseganje uènih ciljev na razliènih podroèjih, kot so: podroèje vsakdanjega ivljenja, podroèje zaznavanja, podroèje jezika, podroèje matematike, podroèje umetniške dejavnosti in podroèje znanosti. Vsak material mora otroka posredno pripraviti na nekaj, kar se bo uèil v prihodnosti, imeti mora neko mikavno »vstopno« toèko, ki otroka pritegne k raziskovanju, in mu obenem omogoèati, da sam preverja svoje rešitve (Montessori, 2011). Pripomoèki, ki jih je razvila, imenovani »materiali« ali »èutni pripomoèki«, tudi »didaktièni pripomoèki«, so bili torej plod opazovanja razvoja otrok pri dejavnostih. Njen koncept spodbuja otrokovo samomotivacijo, samodisciplino, samospoznavanje. Materiali spodbujajo otrokov razvoj lastnih zmonosti, pridobivanja znanj in vešèin, samostojnost, sistematièen pristop k reševanju teav ter spodbujajo veselje do uèenja. Marija Montessori je v svojih opazovanjih namreè spoznala, da je samomotivacija otroka edini verodostojen impulz za uèenje. Koncept montessori pedagogike zaobjema glasbo kot inherentni neloèljivi del v procesu pouèevanja. Glasba je sestavni del matematike, jezika, umetnosti in znanosti in nikoli ni 177 Katarina Zadnik, Danaja Koren, MONTESSORI PEDAGOGIKA IN NJENA VLOGA PRI NAUKU ... bila obravnavana kot dodatna ali neobvezna dejavnost. Maria Montessori je na temelju opazovanj ugotovila, da glasba nudi senzorne in fiziène izkušnje na temelju taktilne, slušne in motoriène percepcije. Analize opazovanj v povezavi z naravnimi odzivi otrok na glasbene draljaje so avtorico pedagogike spodbudile k oblikovanju zbirke inštrumentov in materialov za starostne skupine otrok od 3-6 let, 6-9 let in 9-12 let. Med njimi je najbolj znana serija montessori zvoncev, namenjena predšolskemu otroku, v kateri so zvonci razporejeni v sosledju lestviènega zaporedja durove lestvice, ki specifièno spodbuja razvoj slušnih vešèin. Poleg serije zvoncev so v zbirki inštrumentov klavirji, marimbe, diatonièni zvonèki in ksilofoni. Inštrumenti se uvršèajo med montessori materiale kot del naravnega uènega okolja, ki otroku omogoèa vsakodnevno svobodno raziskovanje glasbe v vrtèevskem okolju (Rekha S. Rajan, 2016). Montessori pedagogika, katere izvor izhaja iz Italije na prehodu iz 19. v 20. stoletje in ima svojo dolgoletno tradicijo, se je postopno razširila v evropskem prostoru, ZDA, Indiji, Avstraliji in na Japonskem. Danes je v svetu okoli 22.000 ustanov, ki delujejo po tem pedagoškem konceptu. V slovenskem prostoru je bil ustanovljen prvi montessori vrtec šele januarja 2002. Trenutno je vpisanih v razvid izvajalcev javno veljavnih programov vzgoje in izobraevanja skoraj 20 zasebnih vrtcev, ki delujejo po naèelih montessori pedagogike. Jeseni 2010 je na Montessori inštitutu zaèela delovati tudi prva zasebna montessori osnovna šola v Sloveniji, ki je prav tako vpisana v razvid. Od leta 2015 dalje poteka osnovnošolsko izobraevanje po obravnavani pedagogiki tudi v okviru Zavoda Antona Martina Slomška v Mariboru.1 Analiza vkljuèenosti montessori pedagogike v slovenski izobraevalni sistem kae, da je obravnavani koncept vkljuèen le v sistem vzgoje in izobraevanja na ravni vrtcev in osnovnih šol v zasebnem sektorju, medtem ko tega v okviru glasbenega šolstva ni. Ta vrzel in pa poznavanje pozitivnih uèinkov koncepta na otrokov celostni razvoj sta bila spodbuda za razmislek in naèrtovanje projekta, ki bi vkljuèeval pedagoška naèela obravnavane pedagogike. Temeljni cilj projekta je bil po naèelih omenjenega koncepta pripraviti materiale, ki bi spodbujali uèenèevo motivacijo in samoiniciativnost na poti usvajanja in razumevanja glasbenoteoretiènih pojmov in zakonitosti in se obenem tesno navezovali na temeljne glasbene dejavnosti predmeta nauk o glasbi. Študija primera – opis projekta Projekt Razvoj montessori materialov za uporabo pri pouku nauka o glasbi v glasbeni šoli je pripravil oddelek za glasbeno pedagogiko Akademije za glasbo v Ljubljani, v sodelovanju z zasebno glasbeno šolo Arsem in zasebnim montessori vrtcem Hiša otrok Cinca Binca. Projekt, ki je potekal v obdobju petih mesecev, od februarja do junija 2017, je bil izveden v okviru javnega razpisa »Projektno delo z gospodarstvom in negospodarstvom v lokalnem in regionalnem okolju – Po kreativni poti do znanja 2016/2017« in »Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 20172020«. Razpis je objavil Javni sklad Republike Slovenije za razvoj kadrov in štipendiranje. V naèrtovanje in izvajanje dejavnosti projekta je bilo vkljuèenih pet 178 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek 1 Zdruenje Montessori Slovenije. http://www.zdruzenje-montessori.si (10.10.2017). študentk oddelka glasbene pedagogike in ena študentka oddelka glasbene umetnosti drugostopenjskega magistrskega študija Akademije za glasbo v Ljubljani, ki so delovale pod mentorstvom dveh pedagoških mentorjev (iz Akademije za glasbo v Ljubljani in zasebne glasbene šole Arsem) in dveh delovnih mentorjev (iz zasebne glasbene šole Arsem in zasebnega vrtca Hiša otrok Cinca Binca). Uvodni mesec projekta je bil osredotoèen na študij koncepta montessori pedagogike, ki je bil nadgrajen s predavanjem delovne mentorice in z opazovanji dela z montessori materiali v zasebnem vrtcu Hiše otrok Cinca Binca. Študij in opazovanja so bila izhodišèa za nadaljnja naèrtovanja specifiènih ciljev projekta, v povezavi s cilji predmeta nauk o glasbi v 2., 4. in 5. razredu. Ker razumevanje glasbenoteoretiènih pojmov in zakonitosti ter uporaba glasbenih elementov uèencem predstavlja poseben izziv, smo se osredotoèili na izdelavo materialov in pripravo uènega okolja, ki bo v podporo pri razvoju glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanj na posameznih ravneh glasbenega izobraevanja. Vodilo pri idejni zasnovi in kasnejši izdelavi materialov je izhajalo iz temeljnega cilja na afektivno-èustvenem podroèju, to je: ohranitve in dviga motivacije za uèenje predmeta. Pri naèrtovanju materialov smo upoštevali kljuène teave pri razumevanju in uporabi glasbenih elementov, ki so izstopali v 2., 4. in 5. razredu. V pedagoški praksi so izstopali izzivi na podroèju razvoja ritmiènih in melodiènih sposobnosti ter glasbene pismenosti, zato smo izdelali materiale, s katerimi bi spodbudili razumevanje in uporabo glasbenih elementov na omenjenih podroèjih. Oblikovali smo enajst razliènih materialov za razvijanje razliènih glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanj. Razdelili smo jih v tri kategorije: materiali za razvoj ritmiènih sposobnosti, za razvoj slušno-analitiènih zaznav na melodiènem podroèju ter za razvoj glasbenega opismenjevanja. Na podroèju razvoja ritmiènih sposobnosti smo izdelali naslednje materiale: Ritmiène sestavljanke in Ritmiène posebnosti. Material Ritmiène sestavljanke je vseboval dve leseni prazni škatli za štirièetrtinski oziroma trièetrtinski takt, lesene kvadre v vrednosti celink, polovink, èetrtink, osmink, šestnajstink in istoimenskih pavz ter plošèice z vrednostmi polovinke s piko, èetrtinke s piko in osminke s piko ter karte z navodili. Neposredni cilj materiala je bil sestavljanje taktov z ustreznimi tonskimi trajanji glede na izbrani taktovski naèin (3/4 ali 4/4), glasno izvajanje ustvarjenih ritmiènih vsebin na nevtralni zlog, s katerim so uèenci utrjevali odnose med tonskimi trajanji, enakomeren metrièni utrip in obèutek za sosledje tekih in lahkih dob posameznih taktovskih naèinov. Material je bil namenjen uèencem 2., 4. in 5. razreda, ponujeni nabor tonskih trajanj pa smo prilagajali glede na obravnavane uène vsebine za posamezni razred. 179 Katarina Zadnik, Danaja Koren, MONTESSORI PEDAGOGIKA IN NJENA VLOGA PRI NAUKU ... Slika 1: Material Ritmiène sestavljanke Material Ritmiène posebnosti sestavlja 5 kartic z ritmiènimi vzorci na eni strani in naslovi pesmic na hrbtni strani kartic. Cilj materiala je bil utrditi ritmiène posebnosti kot sta triola in sinkopa, dodali pa smo tudi predtakt in punktiran ritem. Naloga je od uèenca zahtevala izvajanje ritmiènega vzorca, s katerim prepozna pesem, ki vkljuèuje ta ritem. Mikavna toèka materiala je preverjanje rešitev na hrbtni strani. Material je primeren za uèence od 4. razreda dalje. Slika 2: Material Ritmiène posebnosti Na podroèju razvoja slušno-analitiènih zaznav na melodiènem podroèju smo izdelali naslednje materiale: Slušno prepoznavanje trozvokov in njihovih obrnitev, Obrnitve trozvokov, Prepoznavanje intervalov. Material Slušno prepoznavanje trozvokov in njihovih obrnitev je sestavljalo 12 posnetkov na mp3 predvajalniku, prazni listi za pisanje rešitev in kontrolna karta z rešitvami, ki je predstavljala mikavno toèko materiala. Na mp3 predvajalniku so bili posneti odlomki primerov iz glasbene literature, ki so se v uvodnem delu zaèeli z d5/3, d6, d6/4, m5/3, m6 in m6/4. Uèenci so morali ob poslušanju odlomkov iz glasbene literature slušno prepoznati zaèetne akorde in svoje rešitve zapisati na pripravljen prazen list. Material je primeren za uèence 5. razreda, preverjanje napak so omogoèale izpisane rešitve vkljuèenih glasbenih elementov v poslušanih odlomkih v pravilnem vrstnem redu. 180 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek Material Obrnitve trozvokov je vkljuèeval kromatiène zvonèke in udarjalke, karte z zapisanimi osnovnimi oblikami trozvokov (d, m, zm in zv) ter z zapisanimi osnovnimi toni in podpisanimi oznakami, z nalogo tvorjenja osnovnih oblik trozvokov in njihovih obrnitev. Naloga materiala je bila namenjena uèencem 4. razreda (tudi 5. razreda), saj se je v uènem procesu izkazalo, da imajo uèenci teave pri razumevanju nastanka obrnitve trozvokov. Od njih je naloga sprva zahtevala izvajanje zapisanega kvintakorda v notnem zapisu in njegovih obrnitev na zvonèke, nato petje osnovne oblike in njenih obrnitev ter nazadnje njihov zapis s temu namenjenimi magnetki na tabli in prenosa le-tega z lastnoroènim zapisom v notno èrtovje na pripravljen list. Kontrolo napake je omogoèal list z rešitvami nabora vseh osnovnih oblik trozvokov in njihovih obrnitev. Slika 3: Material Obrnitve trozvokov Na podroèju razvoja slušnega prepoznavanja intervalov smo zasnovali dva materiala. Prvi material je vkljuèeval osem posnetkov pesmic, posnetih na mp3 predvajalniku, od prime do oktave, ki so se v uvodu zaèele s tipiènim intervalom. Uèenci so morali rešitev slušno prepoznanega intervala zapisati na pripravljen list, nato pa s kartico za kontrolo napake preveriti svoje rešitve. Svoj zapisani vrstni red slušno prepoznanih intervalov so primerjali z zapisanim vrstnim redom naslovov posnetih pesmic in njihovih zaèetnih intervalov na kontrolnem listu. Material je bil ustrezen za uèence 4. in 5. razreda. Drugi material se je navezoval na slušno prepoznavanje intervalov s pomoèjo igre na klavir. Material je vseboval simbole, ki so bili nalepljeni na tipke klavirja (od c1 do c2), kartice z zapisanimi naslovi pesmic za intervale, kartice s simbolno oznako intervala (npr. è1) ter kartice z zapisom intervala v notnem èrtovju. Uèenec je lahko nalogo reševal na dva naèina. Prvi naèin je izhajal iz igranja na klavir, in sicer je uèenec zaigral dva razlièna tona, vselej z izhodišèem na tonu c1, zaigral ju je lahko v melodièni ali harmonièni obliki. Slišani interval je povezal z naslovom pesmice, ki se zaène s tem intervalom. Kartici z naslovom pesmi je poiskal simbolno oznako slišanega intervala (npr. v2), nazadnje pa še zapis tega intervala v notnem èrtovju. Drugi naèin je izhajal iz petja pesmi, nato petja zaèetnega intervala pesmi, ki ga uèenec je slušno prepoznal in poimenoval, nazadnje pa je preveril svojo rešitev z igro na klavirju. Uèenci so rešitve preverili s pomoèjo prikazanih simbolov na hrbtni strani vseh kartic, ki so enaki kot simboli na klavirju. Material je bil namenjen uèencem 4. in 5. razreda. 181 Katarina Zadnik, Danaja Koren, MONTESSORI PEDAGOGIKA IN NJENA VLOGA PRI NAUKU ... Slike 4, 5, 6: Material Slušno prepoznavanje intervalov s pomoèjo igre na klavir Na podroèju razvoja glasbenega opismenjevanja smo izdelali naslednje materiale: Igra spomin, Branje zapisa v violinskem in basovskem kljuèu, Prepoznavanje posameznih tonskih višin v notnem zapisu, Sestavljanka intervali, Kvintni krogi in Prepoznavanje intervalov po notnem zapisu. Material Igra spomin sestavljajo skupina plošèic z zapisom not v notnem èrtovju in pripadajoèa skupina plošèic njihovih imen v obliki simbolnega èrkovnega in številènega zapisa njihovih imen. Igra spomin je bila namenjena uèencem 2., 4. in 5. razreda, katere cilj je bil prepoznavanje in poimenovanje not v razliènih oktavah standardnega zapisa. Uèenci so po izvedbi igre svoje rešitve preverili s kontrolo napake, ki je bila izpisana v obliki tabele z vsemi zapisanimi notami v notnem èrtovju in njihovimi podpisanimi imeni s èrkami in številkami pripadajoèih oktav. Material Branje notnega zapisa v violinskem in basovskem kljuèu so sestavljale izpisane serije tonskih višin v notnem zapisu, dveh kartic z violinskim in basovskim kljuèem in kartic z zapisanimi imeni not. Naloga je zahtevala podlaganje imena not s karticami pod posamezne tonske višine, zapisane v seriji, ustrezno s predhodno izbranim kljuèem (violinskim/basovskim). Kontrola napake so bile zapisane rešitve serije tonov z njihovimi pravilni imeni na posebnem listu, material pa so uporabljali uèenci 4. in 5. razreda. Slika 7: Material Branje notnega zapisa v violinskem in basovskem kljuèu Material Prepoznavanje posameznih tonskih višin v notnem zapisu so sestavljale kartice z zapisom posameznih tonskih višin v notnem èrtovju in kartice s simbolnim zapisom imena not pripadajoèim tonskim višinam. Kontrolo napake so omogoèala izpisana imena not s simboli èrk in številk na hrbtni strani zapisanih tonskih višin v notnem èrtovju. Material je 182 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek bil primeren za uèence od 2. razreda naprej, zahtevnost v povezavi z izborom oktav smo prilagajali glede na znanje uèencev. Material Sestavljanka – intervali je sestavljal leseni okvir in izrezane razliène oblike lesenih košèkov, kontrolo napak so omogoèale ne ujemajoèe se oblike izrezanih košèkov. Naloga je od uèenca zahtevala sestavljanje intervalov po kvantiteti in kvaliteti, od prime do oktave, s èimer so uèenci utrjevali teoretièna znanja o posameznih intervalih. Naloga je bila namenjena uèencem od 4. razreda dalje. Slika 8: Material Sestavljanka – intervali Tudi material Kvintni krogi z višaji, z niaji, z višaji in niaji je bil v osnovi sestavljanka, izdelan iz lesenih košèkov, ki so se razlikovali po obliki, tako da je kontrolo napak omogoèalo neujemanje pripadajoèih si kosov. Cilj naloge je bil v pomnjenju in sestavljanju ustreznega zaporedja durovih lestvic, s pripadajoèimi predznaki, v kvintnem krogu z višaji in niaji. Material je bil ustrezen za uèence 4. razreda. Za uèence 5. razreda smo izdelali razširjeni material z nalogo pomnjenja in sestavljanja durovih lestvic s pripadajoèimi molovimi lestvicami in njim ustreznim skupnim številom predznakov (Koren, 2016). Sliki 9, 10: Material Kvintni krogi z višaji, z niaji, z višaji in niaji 183 Katarina Zadnik, Danaja Koren, MONTESSORI PEDAGOGIKA IN NJENA VLOGA PRI NAUKU ... Po fazi naèrtovanja in izdelave materialov z njihovimi temeljnimi cilji in nalogami je sledila izvedbena faza. Prvi dve sreèanji sta bili namenjeni predstavitvi materialov. Študentke so demonstrirale uporabo materialov in cilje nalog, po fazi demonstriranja pa so imele vlogo opazovalk. V fazi opazovanja so potekala spremljanja in evidentiranja individualnih uèencev z vidika izbora materialov, njihove samostojne uporabe, vkljuèevanja lastne glasbene aktivnosti uèenca na podroèju dela z materiali na ritmiènem podroèju, na podroèju slušno-analitiènih zaznav prepoznavanja intervalov in akordov. Opazovanje je bilo namenjeno ugotavljanju interesa in motivacije z delom z materiali, še zlasti v primeru dela v parih, kjer smo lahko opazovali medsebojno spodbujanje in uèenje drug od drugega. Opazili smo, da je bilo posameznikovo prevzemanje vloge vodenja v paru izrazito povezano z lastnim obèutkom zmonosti obvladovanja in izpolnjevanja pripravljenih nalog. Evidentiranje opaanj individualnega napredka uèencev je potekalo v zadnjih 20-ih minutah uène enote, v obliki sprotnih opomb in anekdotskih zapisov ter video dokumentiranja. Opredelitev problema Uèni doseki pri predmetu nauk o glasbi se izraajo v razvitih glasbenih sposobnostih, spretnostih in znanju, kot jih doloèajo standardi znanj posameznih razredov v vertikali izobraevanja v glasbeni šoli. V sklepni fazi projekta smo opazovali individualni razvoj glasbenih sposobnosti in znanj pri uèencih iz 2., 4. in 5. razreda. Zanimalo nas je: – Kakšni so uèinki uporabe montessori materialov na razvoj ritmiènih in melodiènih sposobnosti? – Kakšni so uèinki uporabe montessori materialov na razvoj glasbenih znanj? – Ali obstajajo razlike pri konènih ocenah med skupino uèencev iz istih razredov, ki so bili vkljuèeni v montessori projekti (v šolskem letu 2016/17), in skupino uèencev, ki v projekt niso bili vkljuèeni (v šolskem letu 2015/16)? Metodologija Raziskavo smo izvedli na temelju kvalitativnega raziskovanja. Analizirali smo anekdotske zapise individualnih opazovanj uèencev in dokumentirane videoposnetke. Vzorec V vzorec raziskave je bilo vkljuèenih 32 uèencev, ki so obiskovali pouk v šolskem letu 2016/17: 15 uèencev iz 2. razreda, 11 uèencev iz 4. razreda in 6 uèencev iz 5. razreda. Njihov glasbeni razvoj sta v vsakem razredu spremljala in opisno evidentirala dva mentorja (študenta). 184 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek Zbiranje in obdelava podatkov Spremljanje in opazovanje individualnega glasbenega razvoja uèencev je potekalo v èasovnem intervalu dveh mesecev. V vsakem razredu sta dva mentorja opazovala in evidentirala motivacijo individualnih uèencev za delo z montessori materiali in razvoj ritmiènih in melodiènih sposobnosti ter glasbenega opismenjevanja v povezavi s predhodno oblikovanimi nalogami posameznih materialov. Podatke smo zbirali v obliki anekdotskih zapisov, vsak uèenec je bil opazovan od trikrat do petkrat v dvomeseènem obdobju. Analiza podatkov Po zakljuèku opazovanj smo anekdotske zapise analizirali in povzeli sklepne ugotovitve za posameznega uèenca, nato pa primerjali dobljene sklepne ugotovitve med vsemi uèenci v istem razredu in ugotavljali, katera so izstopajoèa opaanja v 2., 4. in 5. razredu. Rezultati in interpretacija Uèinki uporabe montessori materialov na razvoj ritmiènih in melodiènih sposobnosti Proces opazovanj in analiza anekdotskih opisov sta pokazala, da so uèenci v vseh testiranih razredih pogosteje izbirali materiale na podroèju ritma kot melodije. Na podroèju sestavljanja ritmiènih vsebin in njihovih izvajanj smo opazili, da uèenci razumejo razmerja tonskih trajanj v povezavi z izbranimi taktovskimi naèini, vendar pa smo v uvodni izvedbeni fazi projekta opazili, da pri sestavljanju niso sledili muzikalno logiènim oblikovanim glasbenim frazam. Njihovo sestavljanje je potekalo na temelju »matematiènega« razumevanja, kar je prepreèilo ustrezno korektno glasbeno izvedbo ali pa izvedbe sploh niso bile mogoèe. Pomembno vlogo je pri tem imelo mentorjevo usmerjanje uèenca k ustvarjanju smiselnih ritmiènih fraz, ki bodo omogoèile njihovo izvedbo v konèni fazi. Spodbude so postopno preusmerile prvotno »matematièno« razmišljanje k muzikalno oblikovanim in smiselno zaokroenim ritmiènim frazam. Pri izvajanju ritmiènih sestavljank smo nato opazili, da veèina uèencev natanèno izvaja ritmiène vsebine in ohranja enakomeren metrièni utrip. Zaradi kratkih dvotaktnih ritmiènih fraz smo redkeje zaznali izvajanje z obèutenjem sosledja tekih in lahkih dob. V primeru spodbud uèencev k ponovitvam teh fraz pa smo slednje pri nekaterih posameznikih zaznali. Pri uporabi materialov na melodiènem podroèju – poslušanje in prepoznavanje intervalov in akordov – smo opazili, da so uèenci v 4. in 5. razredu manjkrat posegli po teh materialih. To dejstvo kae, da uèenci zaznavajo naloge slušnega tipa v povezavi s prepoznavanjem melodiènih elementov kot zahtevno dejavnost. Opazili smo, da so te naloge od njih zahtevale veèkratno poslušanje primerov (posnetkov v mp3 obliki ali pa so jih zaigrali na inštrument), da so lahko korektno ugotovili melodiène prvine. V procesu dejavnosti smo opaali, da uèenci pevsko niso ponovili slišanih vsebin, zato so bile v tej toèki pomembne 185 Katarina Zadnik, Danaja Koren, MONTESSORI PEDAGOGIKA IN NJENA VLOGA PRI NAUKU ... mentorjeve spodbude v smeri glasnega izvajanja. Kljub spodbudam so uèenci peli zelo tiho (komaj slišno) ali pa so ohranili petje v sebi, za kar smo menili, da je bilo slednje povezano z uèenèevimi zadregami pri samostojnem glasnem petju, saj je individualno petje pri pouku nauka o glasbi redka dejavnost. Enake pojave smo opaali tudi na ritmiènem podroèju, saj so uèenci naloge, ki so zahtevale glasno izvajanje ritmiènih vsebin (Ritmiène posebnosti), izvajali v svojem notranjem slišanju. Sklepamo, da je izvajanje v sebi spodbudilo razvoj glasbenih predstav v notranjem slišanju. Pri materialu, ki je zahteval poleg postavitve osnovne oblike trozvoka tudi njegove obrnitve in njihovo ozvoèevanje s petjem in igranjem na kromatiènih zvonèkih ter zapis izvajanih elementov v notni zapis, smo opazili, da so uèenci 5. razreda poglobili razumevanje principa obrnitev trozvokov v povezavi z zapisom, slušno zaznavanje zaigranih obrnitev pa so povezali s pridobljenimi izkušnjami pri inštrumentalnem pouku. Èeprav se obrnitve trozvokov obravnavajo po uènem naèrtu v 5. razredu, smo opazili, da so pogosto po tem materialu posegli tudi uèenci 4. razreda. Analize so pokazale, da so uèenci zaigrali osnovno obliko trozvoka in njegovi obrnitvi, medtem ko so strategijo zapisa obrnitev trozvoka usvojili postopno. Ker je naloga zahtevala poleg igre trozvokov na zvonèke sprva še zapis le-teh z magneti na tablo, nato pa lastnoroèni zapis v notno èrtovje, so opazovanja pokazala, da so uèenci 4. razreda najveèkrat zapisali obrnitve trozvokov z magneti na tablo, medtem ko so zadnjo fazo, zapis v notno èrtovje, izpušèali. Predvidevamo, da so uèenci kljub temu usvojili nova znanja na podroèju glasbenega opismenjevanja, medtem ko je na avditivni ravni gotovo prišlo do asociativnih priklicev e usvojenih glasbenih predstav o obrnitvah trozvokov v povezavi z inštrumentalnim poukom. Uèinki uporabe montessori materialov na razvoj glasbenih znanj Analiza anekdotskih zapisov in opazovanj na podroèju uporabe materialov, ki so spodbujali razvoj glasbenih znanj, kae na individualni napredek pri vseh uèencih na podroèju prepoznavanja tonskih višin v glasbenem zapisu, znanja durovih in molovih lestvic ter njihovega sosledja v kvintnih krogih ter prepoznavanja intervalov in akordov v notnem zapisu. Na podroèju glasbenega opismenjevanja smo najveèji napredek opazili pri prepoznavanju tonskih višin v violinskem kljuèu, še zlasti pa v basovskem kljuèu, v 2. razredu nauka o glasbi. Opazili smo, da prepoznavanje not v tem razredu še vedno poteka po strategiji branja, kjer si uèenci pomagajo z izhodišènimi toni (npr. c1, c) za ugotavljanje ostalih višin v smeri navzgor ali navzdol. Napredek na podroèju glasbenega opismenjevanja v višjih razredih ni bil izrazit, kar je posledica veèletnega izobraevanja. Opazovanja pri materialu, ki je zahteval sestavljanje kvintnih krogov durovih in molovih lestvic z višaji in niaji, so pokazala, da je bil material najenostavnejši za uèence 5. razreda. Pri tem smo opazili dve strategiji sestavljanja zaporedja lestvic v kvintnih krogih: 1) uèenci so jih sestavljali v koncentriènih krogih, tako da so najprej sestavili krog v pravilnem zaporedju lestvic, nato pa nad imena lestvic priloili lesene delce z nji ustrezajoèim številom predznakov; 2) uèenci so kvintni krog sestavili po principu iskanja imena lestvice, skladno z mestom, ki ji pripada v kvintnem krogu, vertikalno poloili delec 186 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek s številom njenih predznakov in vertikalno dodali ime njenega vzporednega mola. Pri uèencih 4. razreda smo opazili, da so ovire nastopile pri postavljanju vrstnega reda molovih lestvic v kvintnih krogih, od dveh predznakov dalje. Ovire so nastajale, ker je naloga vkljuèevala še neobravnavano uèno snov, ki je po uènem naèrtu aktualna šele v 5. razredu. V obdobju opazovanj se je izkazalo, da so uèenci zaèeli postopno samostojno usvajati zaporedje molovih lestvic ob veèkratni uporabi tega materiala. Ista opaanja so izstopala tudi v 2. razredu, saj je za ta razred predvidena obravnava le F- in G-dura. Uèenci 2. razreda so preteno sestavljali kvintni krog po oblikah pripadajoèih izrezanih delcev sestavljanke, v teku procesa pa smo lahko opazili spremembo v strategiji sestavljanja, ki je bilo lahko povezana s predhodnimi izkušnjami dela z materialom ali pa so uèenci uporabili morebitno pridobljeno znanje na tem podroèju pri inštrumentalnem pouku. Na podroèju sestavljanke z intervali, ki je zahtevala usvojena znanja o njihovi kvantiteti in kvaliteti, smo opazili, da so uèenci v 4. in 5. razredu potrebovali veliko èasa, saj je material zahteval, da uèenec postavi v prvi horizontalni liniji pravilno sosledje intervalov po kvantiteti, pod njihova dobljena imena pa je bilo potrebno dodati, v dveh podlinijah, še delce s pravilnim zapisom njihove kvantitete in kvalitete v notnem èrtovju. Naloga je bila kompleksna in je zahtevala obvladovanje znanja vseh intervalov po kvantiteti in kvaliteti, zato so material v celoti sestavljali uèenci 5. razreda, uèenci 4. razreda pa so material, skladno z usvojenimi znanji, sestavljali vkljuèno do kvinte. Ker so slednji uèenci razumeli princip nastanka intervalov in so tudi poznali seksto, septimo in oktavo po kvantiteti, so v povezavi s temi vedenji zakljuèili delo z materialom. Pri uèencih 2. razreda, ki so posegli po tem materialu, smo opazili, da so v sestavljanki samostojno postavili zaporedje intervalov z njihovimi zapisanimi imeni, pri postavljanju podlinij, z njihovimi zapisi v notnem èrtovju, pa so ob pomoèi mentorjev postopno usvojili in razumeli princip razdalj v intervalnih razmerjih in so tako s svojo lastno aktivnostjo pridobili nova znanja. Primerjava rezultatov zakljuènih ocen Morebitne pozitivne uèinke montessori materialov smo ugotavljali s primerjavo konènih ocen uèencev iz šolskega leta 2015/16, ki jih niso imeli prilonosti uporabljati, in uèencev iz šolskega leta 2016/17. V šolskem letu 2016/2017 so bili razredi številèno veèji v primerjavi s številom uèencev iz šolskega leta 2015/16. Rezultati povpreèja ocen v 2. in 4. razredu (4,5) so bili v šolskem letu 2016/17 za 0,5 višji kot v šolskem letu 2015/16, medtem ko je povpreèje ocen v 5. razredu v obeh šolskih letih enako (4). Primerjava rezultatov med zakljuènimi ocenami med 2., 4. in 5. razredom iz šolskih let 2015/16 in 2016/17 je pokazala boljše rezultate pri uèencih primerjanih razredov, ki so obiskovali pouk nauka o glasbi v šolskem letu 2016/17. Sklepamo, da je na dvig povpreèja rezultatov na podroèju glasbenih sposobnosti in znanj pozitivno uèinkovala uporaba montessori materialov pri pouku nauka o glasbi. Sklep S pedagogiko montessori, ki je vkljuèena v mnoge vzgojno-izobraevalne sisteme po celem svetu, se sreèujemo na ravni predšolskih programov, v okviru zasebnih vrtcev, in na 187 Katarina Zadnik, Danaja Koren, MONTESSORI PEDAGOGIKA IN NJENA VLOGA PRI NAUKU ... ravni zasebnih osnovnih šol v slovenskem prostoru. Ker ta didaktièni koncept ni vkljuèen v delo na nobeni glasbeni šoli v javnem ali zasebnem sektorju, smo eleli z naèrtovanim in izvedenim projektom prilagoditi njegova temeljna naèela in uporabo materialov za spodbudo za ohranjanje motivacije na poti lastnega glasbenega uèenja in urjenja glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanj pri skupinskem pouku nauka o glasbi. Izzivi so se pojavljali v fazi ustreznega naèrtovanja nalog, v povezavi s kasnejšo izdelavo ustreznih materialov, ki naj bi omogoèili uresnièevanje zastavljenih ciljev na ritmiènem podroèju, kot na podroèju slušno-analitiènega zaznavanja melodiènih vsebin in glasbenega opismenjevanja. V fazi naèrtovanja smo se sooèali z zahtevo pripraviti materiale, namenjene individualnim oziroma individualiziranim uènim oblikam; ob tem so se porajala vprašanja o odzivih uèencev v povezavi z njihovim samostojnim delom, saj poteka pouk nauka o glasbi preteno v skupni in skupinski uèni obliki. Tudi vkljuèenost kontrole napake, ki je eden od sestavnih elementov montessori materialov, je vzbujala pomisleke in vprašanja o smiselni uporabi tega elementa v fazi preverjanja na koncu nalog posameznega materiala. Ugotovili smo, da so uèenci upoštevali uvodna natanèna podana navodila mentorjev v èasu demonstracij pripravljenih materialov. Kontrola napake je bila obièajno vkljuèena v sklepni fazi preverjanja rešitev, kar je spodbujalo nadaljnje individualno delo z materiali. Obèasno smo opazili, da so uèenci veèkrat posegali po istih materialih, ali iz navdušenja in priljubljenosti dela z njimi, ali pa tudi zaradi manjšega vloka naporov pri delu z nekaterimi materiali. Spremljanje individualnega napredka uèencev in sprotno evidentiranje je bilo iztoènica za nadaljnje naèrtovanje in usmerjanje uèencev v prihodnjih uènih enotah. V prej opisanem primeru smo v naslednjih enotah izloèili tiste materiale, ki so bili med posamezniki veèkrat uporabljeni, in jim ponudili nekoliko oji nabor tistih materialov, ki so bili manjkrat uporabljeni. Uèencem so bili pripravljeni materiali v izziv, motivirali so jih k samostojnemu preizkušanju usvojenih glasbenih sposobnosti in znanj, veèina je bila pri delu zbrana in angairana. Materiali, ki so bili pripravljeni za višje razrede, so bili mikavni tudi za mlajše uèence. Izbor teh materialov, zlasti pri uèencih 2. razreda, je spodbudil samoiniciativno uèenje in razumevanje nekaterih glasbenih elementov, s katerimi se predèasno sooèijo pri individualnem inštrumentalnem pouku. Z vnosom izdelanih materialov in individualnega dela (tudi v parih), kar je redkejša uèna oblika pri pouku nauka o glasbi, smo spodbudili samostojnost, suverenost uèencev ter tako vplivali na zvišanje motivacije za uèenje pri pouku nauka o glasbi. Projekt predstavlja izhodišèe za nadaljnja prouèevanja in raziskave na tem podroèju ter odpira nove monosti in pristope na podroèju pouèevanja in uèenja predmeta nauk o glasbi. Zasnovani materiali so iztoènica za naèrtovanje in oblikovanje novih materialov, njihovih posodobitev ali razširitev. Prilonosti vidimo zlasti v povezavi z vkljuèitvijo in uporabo sodobne tehnologije. Pozitivne vplive montessori materialov bi z gotovostjo lahko potrdili z opazovanji in drugimi merskimi mehanizmi v daljšem èasovnem obdobju. Rezultati raziskave so pokazali ne le, da uporaba montessori materialov pri pouku nauka o glasbi pozitivne uèinkuje na razvoj ritmiènih in melodiènih sposobnosti ter glasbene 188 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek pismenosti, temveè zlasti da poveèuje interes in motivacijo za uèenje predmetnega podroèja, zato je lahko projekt spodbuda za razmislek o moni vkljuèitvi montessori pedagogike tudi v uèni proces v slovenskem glasbenem šolstvu. Literatura Ipavec, Nina (2005). Glasba v Montessori pedagogiki na predšolski stopnji. Diplomsko delo. Ljubljana: Akademija za glasbo, Univerza v Ljubljani. Koren, Danaja (2016). Razvoj slušnega zaznavanja v povezavi z glasbenimi dejavnostmi v zgodnjem otroštvu. Magistrsko delo. Ljubljana: Akademija za glasbo, Univerza v Ljubljani. Montessori, Maria (2009). Skrivnost otroštva. Ljubljana: Uršulinski zavod za vzgojo, izobraevanje, versko dejavnost in kulturo. Montessori, Maria (2011). Srkajoèi um. Ljubljana: Uršulinski zavod za vzgojo, izobraevanje, versko dejavnost in kulturo. Pitamic, Maja (2013). Pokai mi, kako se to naredi. Spoznavanje dejavnosti po metodi montessori. Ljubljana: Mladinska knjiga. Pollard, Michael (1997). Maria Montessori: italijanska zdravnica, ki je preobrazila sistem izobraevanja po vsem sveti. Celje: Mohorjeva druba. Rekha, Rajan S. (2016). Music education in Montessori schools: An exploratory study of school directors' perceptions in the United States. International Journal of Music Education, zv. 35, št. 2, str. 227–238. http://journals.sagepub.com.nukweb.nuk. uni-lj.si/toc/ijma/35/2 (10.10.2017) Zdruenje Montessori Slovenije http://www.zdruzenje-montessori.si (10.10.2017) 189 Katarina Zadnik, Danaja Koren, MONTESSORI PEDAGOGIKA IN NJENA VLOGA PRI NAUKU ... Summary The concept of the Montessori pedagogy, which emphasizes a child-center educational approach, is based on the triangulation of the factors of a supportive environment, thoughtfully prepared learning materials and a teacher, which appears as an observer and a moderator of activity. The function of the Montessori materials is in encouragement of understanding abstract musical-theoretical terms at the concrete operational thinking, with physicaly and mentaly action. The Montessori pedagogy is mainly involved in kindergartens and two primary schools within the private sector in the Slovene territory, while the concept is not found in the Slovenian music-school education. In contribution we present the project Development of the Montessori learning materials for usage in teaching Music theory in music school, which was carried out by the Academy of Music in Ljubljana, in cooperation with the private music school Arsem and the private Montessori kindergarten Children’s House Cinca Binca. The aim of the five-months project, in which were involved pupils of the 2nd, 4th and the 5th grade, was in the production of learning materials and aplication of the Montessori pedagogy in teaching practice of the subject Music theory. The results of the project showed its postitive effects especially in the development of rhythmically abilities and musical literacy. Individual observations have shown that the pre-prepared learning materials were attractive to pupils, increased motivation for learning, and encouraged independence and sovereignty in the individual’s personal development. 190 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 27. zvezek