Alenka Kraigher in Nuška Čakš Jager s sodelavci ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE OB NENADNIH DOGODKIH IN TVEGANJIH ZA ZDRAVJE LJUDI NA PODROČJU JAVNEGA ZDRAVJA Katastrofna medicina Univerzitetni učbenik Ljubljana 2015 Alenka Kraigher in Nuška Čakš Jager s sodelavci ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE OB NENADNIH DOGODKIH IN TVEGANJIH ZA ZDRAVJE LJUDI NA PODROČJU JAVNEGA ZDRAVJA – Katastrofna medicina Univerzitetni učbenik z recenzijo Alenka Kraigher in Nuška Čakš Jager - strokovni urednici s sodelavci: Olga Andrejek, Miran Brvar, Ada Čargo, Dragana Dujić, Eva Filippini, Boris Kopilović, Peter Otorepec, Marko Polič, Marjeta Recek, Stanislav Primožič, Lucija Šarc, Simona Škerjanec Recenzentki: Doc.dr. Maja Sočan, dr. med., Veronika Učakar, dr.med. Oblikovanje: Tina Grča in Lea Veternik Založnik: Nacionalni inštitut za javno zdravje, Trubarjeva 2, Ljubljana Leto izdaje: 2015 Elektronski vir, dostopno na www.nijz.si Uporaba in objava podatkov, v celoti ali deloma, dovoljena le z navedbo vira. CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 61:342.77(075)(0.034.2) 614(075) KATASTROFNA medicina. Organizacija in načrtovanje ob nenadnih dogodkih in tveganjih za zdravje ljudi na področju javnega zdravja [Elektronski vir] : univerzitetni učbenik / [urednici Alenka Kraigher, Nuška Čakš Jager]. - El. knjiga. - Ljubljana : Nacionalni inštitut za javno zdravje, 2015 ISBN 978-961-6911-53-5 (pdf) 1. Kraigher, Alenka 279165184 1 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE Kazalo UVOD ........................................................................................................................................... 4 VLOGA MINISTRSTVA ZA ZDRAVJE - NAČRTOVANJE IN PRIPRAVLJENOST NA KRIZNE RAZMERE ...... 5 PREDSTAVITEV DELA IN VLOGE NACIONALNEGA INŠTITUTA ZA JAVNO ZDRAVJE KOT INŠTITUCIJE POSEBNEGA POMENA ................................................................................................................ 11 PREDSTAVITEV KOORDINACIJSKE SKUPINE NACIONALNEGA INŠTITUTA ZA JAVNO ZDRAVJE ........ 16 PREDSTAVITEV DELA IN VLOGE CENTRA ZA ZASTRUPITVE ............................................................ 20 NAČRTOVANJE IN DELO URGENTNE ZDRAVSTVENE SLUŽBE V VELIKIH NESREČAH NA PREDBOLNIŠNIČNI IN BOLNIŠNIČNI RAVNI .................................................................................. 21 VLOGA JAZMP PRI ZAGOTAVLJANJU ZDRAVIL V IZREDNIH RAZMERAH ......................................... 22 UPRAVA REPUBLIKE SLOVENIJE ZA ZAŠČITO IN REŠEVANJE (URSZR) IN SISTEM VARSTVA PRED NARAVNIMI IN DRUGIMI NESREČAMI ......................................................................................... 29 PSIHOLOŠKI VIDIKI NESREČ ......................................................................................................... 30 NAMEN IN PREDSTAVITEV MEDNARODNEGA ZDRAVSTVENEGA PRAVILNIKA ............................... 49 PREDSTAVITEV IZPOLNJEVANJA MZP V LUKI KOPER .................................................................... 55 PREDSTAVITEV PROJEKTA IN GLAVNIH CILJEV SHIPSAN ............................................................... 64 VLOGA HSC EVROPSKE KOMISIJE ................................................................................................ 65 ELEMENTI »CONTINGENCY IN CONTINUITY« NAČRTOV ............................................................... 72 2 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE Seznam avtorjev 1. Olga Andrejek, Uprava Republike Slovenije za zaščito in reševanje 2. Miran Brvar, Center za zastrupitve, UKC Ljubljana 3. Nuška Čakš Jager, Center za nalezljive bolezni, Nacionalni inštitut za javno zdravje 4. Ada Čargo, Ministrstvo za zdravje 5. Dragana Dujić, Ministrstvo za zdravje 6. Eva Filippini, Nacionalni inštitut za javno zdravje 7. Boris Kopilovič, Nacionalni inštitut za javno zdravje, OE Koper 8. Alenka Kraigher, Center za nalezljive bolezni, Nacionalni inštitut za javno zdravje 9. Peter Otorepec, Nacionalni inštitut za javno zdravje 10. Marko Polič, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo 11. Marjeta Recek, Republika Slovenija, Ministrstvo za zdravje 12. Stanislav Primožič, Javna agencija Republike Slovenije za zdravila in medicinske pripomočke 13. Lucija Šarc, Center za zastrupitve, UKC Ljubljana 14. Simona Škerjanec, Javna agencija Republike Slovenije za zdravila in medicinske pripomočke 3 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE UVOD Nuška Čakš Jager, Center za nalezljive bolezni, Nacionalni inštitut za javno zdravje Velike nesreče ali krizne razmere se lahko zgodijo v vsakem trenutku, nepričakovano in nenadno. Zato je še toliko bolj pomembno, da smo nanje dobro pripravljeni ter da v ključnih trenutkih znamo pravilno ukrepati. Poleg poznavanja strokovnih usmeritev ukrepanja ob katastrofnih situacijah, je potrebno obvladati tudi veščine organizacije in vodenja. To omogoča predhodna priprava ustreznih načrtov, njihovo testiranje, nenehno izpopolnjevanje postopkov ter dobra koordinacija med vsemi deležniki. Koordinacija in usklajeno delovanje različnih, tradicionalno sicer nepovezanih zdravstvenih služb je velik izziv. Še posebej je pomembna krepitev komunikacijskih kanalov med zdravstvenimi službami. Komunikacija z javnostmi, tako splošno, z mediji kot s strokovno javnostjo, je temeljni element uspešnega odzivanja na krizne razmere. Transparentnost in ustreznost podajanja enovitih sporočil pa usmeritev sodelovanja na komunikacijskem področju. Potrebno je podrobnejše poznavanje organizacije, vloge in zadolžitev Nacionalnega inštituta za javno zdravje, kot osrednje strokovne inštitucije na področju javnega zdravja, v kriznih in nenadnih razmerah, ki pomenijo grožnjo za javno zdravje in presegajo obseg vsakodnevnih obremenitev vseh resursov na tem področju. Poudarek je tudi na poznavanju organizacije dela in vpetosti inštituta v številne sisteme obveščanja in ukrepanja, tako doma, kot v evropskem in svetovnem prostoru. Prikazana je tudi vloga in delovanje strokovnih področij, ki so v pristojnosti drugih inštitucij ter njihove povezave s področji javnega zdravja v primerih groženj za zdravje ljudi in/ali v nenavadnih situacijah. Še posebno pomemben element pripravljenosti na tovrstne dogodke je pravočasno in usklajeno načrtovanje na vseh nivojih, z vsebinskimi fazami predpriprave, delovanja ob dogodku/tveganju za JZ in delovanja po dogodku, vključno z evalvacijo. 4 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE VLOGA MINISTRSTVA ZA ZDRAVJE - NAČRTOVANJE IN PRIPRAVLJENOST NA KRIZNE RAZMERE Dragana Dujić, Ada Čargo, Ministrstvo za zdravje V razvitih državah se službe za pripravljenost na izredno ali vojno stanje, naravne in druge nesreče oz. krize (v nadaljevanju: krizne razmere), hierarhično umeščajo višje kot do zdaj, izboljšujejo opremo, povečujejo rezerve in zaloge ter izpopolnjujejo sisteme izobraževanja in usposabljanja, tudi z različnimi vajami za stalno pripravljenost na hitro in učinkovito ukrepanje. Namen je torej zagotoviti organizacijske, kadrovske, materialne in druge rešitve za učinkovito delovanje države, ministrstva in zdravstvene dejavnosti v teh spremenjenih okoliščinah, ki presegajo obseg in značilnosti vsakodnevnega delovanja. Ministrstvo za zdravje pripravljenost na krizne razmere skuša zagotavljati z aktivnostmi na področju:  priprave strateških dokumentov (pravni akti, strategije, usmeritve…) in načrtov (obrambni, zaščite in reševanja, dejavnosti…), ki so podlaga za učinkovito ukrepanje v kriznih razmerah  usposabljanja oz. izobraževanja (v obliki vaj, seminarjev, delavnic…) za izvajalce zdravstvene dejavnosti (zdravstvene delavce) oz. z aktivno udeležbo ministrstva kot vadbenca na državnih, NATO in EU vajah) ter  opremljanja izvajalcev zdravstvene dejavnosti in zagotavljanja državnih blagovnih rezerv Skupek rezultatov oz. rešitev iz faze zagotavljanja pripravljenosti so podlaga za ukrepanje in delovanje ministrstva in zdravstvenega sistema v kriznih razmerah. Za razumevanje vloge Ministrstva za zdravje v fazi odzivanja oz. ukrepanja je potrebno izhajati iz organiziranosti sistema nacionalne varnosti Republike Slovenije, ki temelji na delovanju treh podsistemov, in sicer:  obrambnega sistema  sistema notranje varnosti  sistema varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami Podsistemi se med seboj povezujejo in prepletajo in v vsakem ima ministrstvo zaradi svoje dejavnosti, tj. varovanje zdravja in življenja ljudi, pomembno vlogo. Delovanje ministrstva v kriznih razmerah je kompleksno, deloma tudi odvisno od tega, kateri podsistem nacionalne varnosti je aktiviran in zajema tri ravni:  nadnacionalni (mednarodni) nivo, ki obsega pravice in obveznosti ter sodelovanje države v mednarodnih integracijah kot npr. EU, NATO ter v postopkih mednarodne pomoči  nacionalni nivo, ki obsega koordinacijo z drugimi resorji in se realizira v obliki sodelovanja v Štabu Civilne zaščite Republike Slovenije, Medresorski stalni analitični skupini, medresorskih operativnih skupinah itd. 5 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE  izvedbeni nivo, ki obsega pripravljenost in delovanje zdravstvenega sistema in izvajalcev zdravstvene dejavnosti VLOGA MINISTRSTVA ZA ZDRAVJE – NAČRTOVANJE IN PRIPRAVLJENOST NA KRIZNE RAZMERE SISTEM NACIONALNE VARNOSTI  obrambni sistem in civilna obramba  sistem notranje varnosti, ki ga predstavljajo nosilci varnostnih nalog (Policija, pravosodni organi in drugi), ki z uresničevanjem svojih nalog prispevajo k notranji stabilnosti in varnosti  sistem varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami (zaščita in reševanje), ki je namenjen zagotavljanju varstva ljudi, živali premoženja, kulturne dediščine ter okolja v primeru naravnih in drugih nesreč NALOGE V DRŽAVNI PRISTOJNOSTI  urejanje sistema varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami  izdelava ocen ogroženosti ter državnih načrtov zaščite in reševanja  organiziranje in opremljanje državnih sil za zaščito, reševanje in pomoč  organiziranje in izvajanje opazovanja, obveščanja in alarmiranja na območju države in regij ter organiziranje in vzdrževanje enotnega sistema javnega alarmiranja  organiziranje in vzdrževanje elektronskih komunikacij za potrebe zaščite, reševanja in pomoči do lokalnih skupnosti ter določanje enotnega sistema elektronskih komunikacij  ocenjevanje škode, ki jo povzročijo naravne in druge nesreče  organiziranje in vzdrževanje informacijsko komunikacijskega sistema za potrebe zaščite, reševanja in pomoči, v katerega so vključene tudi občine ter organi vodenja, enote in službe ter druge operativne sestave za zaščito, reševanje in pomoč  pomoč pri odpravljanju posledic naravnih in drugih nesreč, da se zavaruje zdravje in življenje ljudi, premoženje, kulturna dediščina in okolje, prepreči nastajanje nadaljnje škode in zagotovi druge osnovne pogoje za življenje  določanje izobraževalnih programov in programov usposabljanja s področja varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami ter izvajanje programov, ki so državnega pomena  urejanje meddržavnega in drugega mednarodnega sodelovanja na področju varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami 6 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE OPREMLJANJE OZ. OPREMA – DRŽAVNE BLAGOVNE REZERVE  javni gospodarski zavod (Zavod RS za blagovne rezerve)  za zagotavljanje potreb osnovne preskrbe v primeru vojne, naravne ali druge nesreče in pri večjih motnjah in nestabilnostih na trgu  vsebina: o osnovna živila o neživilski proizvodi o strateške surovine in reprodukcijski materiali o obvezne rezerve nafte in njenih derivatov  postopek sprostitve oz. sproščanja: o pristojno ministrstvo ugotovi „potrebe“ in o tem obvesti ministrstvo, pristojno za preskrbo o ministrstvo pristojno za preskrbo Vladi RS predlaga uporabo blagovnih rezerv (pripravi sklep, ki določa vrsto blaga, namen in način uporabe, rok in način nadomestitve) o vlada RS odloči o uporabi blagovnih rezerv IZOBRAŽEVANJE OZ. USPOSABLJANJE  izvaja se na dveh ravneh: o za zdravstvene zavode oz. zdravstvene delavce o za ministrstvo, kjer sodelujemo kot vadbenec  vaje v sistemu VNDN predpiše Vlada RS z načrtom vaj (organizira URSZR, sodelujemo ministrstva in zdravstveni zavodi kot organizatorji ali kot vadbenci)  izobraževanja, ki jih za zdravstvene delavce organizira ali (so)financira MZ: o tečaj ukrepanja zdravstva ob velikih nesrečah o strokovno tekmovanje ekip NMP o izobraževanje ekip NMP za ukrepanje ob kemijskih nesrečah MINISTRSTVO ZA ZDRAVJE – UREJANJE SISTEMA IN NAČRTOVANJE UREJANJE  sodelovanje pri pripravi in sprejemu zakonodaje, meddržavnih in mednarodnih sporazumov, izpolnjevanje mednarodnih obvez… in urejanje delovanja sistema zdravstvenega varstva – smernice NAČRTOVANJE 7 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE  državni načrti (potres, poplava, letalska nesreča, jedrska ali radiološka, velik požar v naravnem okolju, terorizem, nevarne bolezni pri živalih, nalezljive bolezni pri ljudeh ter drugih nesrečah, ki bi lahko prizadele večji del države)  regijski načrti (glede na oceno ogroženosti posamezne regije) + nesreča na morju, železniška nesreča, prometna nesreča z večjim številom poškodovanih oz. v predoru, velike zemeljske plazove, velike nesreče z nevarnimi snovmi in druge nesreče po odločitvi regijskega oz. državnega poveljnika CZ RS  občinski načrti za vse vrste nesreč, ki lahko prizadenejo posamezno občino (upošteva se državne ocene ogroženosti in lastne)  načrti organizacij, družb in zavodov KORISTNE POVEZAVE IN DOKUMENTI  oprema – prikolice za množične nesreče http://www.mz.gov.si/si/delovna_podrocja/zdravstveno_varstvo/kakovost_in_organizacija_zdravstv enega_varstva/zdravstvo_ob_mnozicnih_nesrecah_in_kriznih_razmerah/varstvo_pred_naravnimi_in _drugimi_nesrecami/oprema_sluzb_nmp/  državni načrti zaščite in reševanja http://www.sos112.si/slo/page.php?src=na111.htm  smernice – množične nesreče http://www.mz.gov.si/fileadmin/mz.gov.si/pageuploads/kakovost/NMP_2013/mnozicne_nesrece/S mernice_NMP_mnozicne_tisk_2.pdf  smernice – kemijske nesreče http://www.mz.gov.si/fileadmin/mz.gov.si/pageuploads/krizne_razmere_mnoz_nesrece_epidem/Zd r_smernice_SNMP_kemijske_nesrece_2011.pdf OBRAMBNI SISTEM  obrambni sistem Republike Slovenije predstavlja celoto: o političnih o normativnih o organizacijskih o vojaških, kadrovskih o materialno-finančnih o obveščevalno-varnostnih o informacijsko-komunikacijskih 8 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE o razvojno-raziskovalnih o izobraževalnih in drugih dejavnosti, ki jih rganizira država za učinkovito zagotavljanje obrambe OBRAMBO DRŽAVE SESTAVLJATA VOJAŠKA IN CIVILNA OBRAMBA  vojaško obrambo izvaja Slovenska vojska  civilno obrambo (nevojaški deli obrambe) izvajajo državni organi, organi lokalnih skupnosti ter civilno družbene organizacije, ki so posebnega pomena za obrambo NOSILCI OBRAMBNEGA NAČRTOVANJA NA PODROČJU ZDRAVSTVA  Ministrstvo za zdravje  Univerzitetni klinični center Ljubljana  Univerzitetni klinični center Maribor  Nacionalni inštitut za javno zdravje  Zavod RS za transfuzijsko medicino I. OBRAMBNI NAČRT V MIRU 1. ukrepi kriznega odzivanja: o nacionalni ukrepi kriznega odzivanja o ukrepi Natovega sistema kriznega odzivanja O izvajanju ukrepov kriznega odzivanja odloči Vlada RS. 2. priprave za zagotovitev obrambnih zmogljivosti: o priprave za zagotovitev povečanih vojaških zmogljivosti o priprave za zagotovitev civilnih zmogljivosti PRIPRAVE ZA ZAGOTOVITEV CIVILNIH ZMOGLJIVOSTI  določitev prednostnih nalog (Usmeritve za izdelavo obrambnega načrta UKC Ljubljana, UKC Maribor, ZTM, NIJZ)  razporejanje zaposlenih na delovno dolžnost (zagotovijo se kadrovske zmogljivosti)  zagotavljanje podpore države gostiteljice (vojaška in civilna pomoč)  priprave za zaščito kritične infrastrukture (splošne bolnišnice, lekarne na območju, ki ga pokrivajo splošne bolnišnice, UKC Ljubljana, UKC Maribor, NIJZ in ZTM in Nacionalni laboratorij za zdravje, okolje in hrano) 9 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE  sodelovanje v delovnih telesih v Evropski uniji in Natu  delovanje upravnih zvez II. OBRAMBNI NAČRT OB IZRAZITEM POSLABŠANJU VARNOSTNIH RAZMER Ob izrazitem poslabšanju varnostnih razmer se na podlagi ocene ogroženosti v zavezništvu in državi pripravi dopolnitev obrambnega načrta:  dodatna razporeditev na delovna dolžnost  materialna dolžnost  načrtovanje zdravstvene oskrbe  sklic odgovornih oseb in drugih oseb za neprekinjeno izvajanje nalog  določitev mobilizacijskih zbirališč Prednostne naloge bodo usmerjene v zagotavljanje potrebnih zmogljivosti (kadrovske, materialne) za delovanje v kriznih razmerah. Poleg priprave obrambnega načrta se izvaja preverjanje njihove ustreznosti z vajami (EU in NATO ). Na vajah ugotovljene pomanjkljivosti so podlaga za dopolnitev načrta ter dodatno izobraževanje in usposabljanje. 10 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE PREDSTAVITEV DELA IN VLOGE NACIONALNEGA INŠTITUTA ZA JAVNO ZDRAVJE KOT INŠTITUCIJE POSEBNEGA POMENA Eva Filippini, Nacionalni inštitut za javno zdravje Javni zdravstveni zavod Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ) je bil na podlagi Sklepa Vlade RS o določitvi gospodarskih družb, zavodov in drugih organizacij, katerih dejavnost je posebnega pomena za obrambo RS, imenovan kot inštitucija posebnega pomena za obrambo v RS. NIJZ kot nosilec obrambnega načrtovanja na podlagi Uredbe o obrambnem načrtovanju upošteva vire ogrožanja in tveganja nacionalne varnosti RS. Prednostne naloge obrambnega načrtovanja NIJZ so usmerjene v zagotavljanje izvajanja dejavnosti javnega zdravja v čim večjem možnem obsegu, skladno z obsegom nalog delovanja obrambnega sistema v izrednem stanju, vojni ter krizi. Naloge, ki se nanašajo na izvajanje dejavnosti iz pristojnosti NIJZ, so vezane na postopke za nemoteno izvajanje in koordiniranje najzahtevnejših nalog na področju varovanja zdravja prebivalstva, vključno s postopki uveljavljanja učinkovitih ukrepov za zaščito zdravja prebivalstva, skladno z odločitvijo pristojnega ministrstva. V dokumentu »Obrambni načrt NIJZ« opredeljujemo vsebino v zvezi z nalogami iz pristojnosti NIJZ. Na podlagi akta Ministrstva za zdravje – Usmeritve za izdelavo obrambnega načrta NIJZ z dne 4. 9. 2014 bo NIJZ uskladil obrambni načrt v roku šestih mesecev po uveljavitvi teh usmeritev. PREDSTAVITEV DELA IN VLOGE NIJZ KOT INŠTITUCIJE POSEBNEGA POMENA OBRAMBNI SISTEM Republike Slovenije SLOVENSKA VOJSKA NEVOJAŠKI DEL nosilka vojaške Organizacije posebnega obrambe pomena za obrambo države Nosilci nevojaškega dela obrambnega sistema so:  državni organi  organi lokalnih skupnosti  gospodarske družbe, zavodi in druge organizacije, katerih dejavnost je po določitvi Vlade Republike Slovenije posebnega pomena za obrambo države  civilnodružbene organizacije, ki so posebnega pomena za obrambo  državljani na podlagi ustavne pravice in dolžnosti sodelovati pri obrambi 11 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE Obrambni sistem RS Se s svojo strukturo in organiziranostjo celovito odziva na spremembe v mednarodnem varnostnem okolju. V mednarodnem varnostnem sistemu ni več izrazitih ločnic med notranjo in zunanjo razsežnostjo varnosti, zato si nobena država svoje varnosti ne more več zagotavljati povsem samostojno. Slovenska vojska dosega ustrezno stopnjo njene povezljivosti z vojskami držav članic Nata in Evropske unije. Slovenska vojska ob naravnih in drugih nesrečah, zdravstveno epidemioloških in drugih virih ogrožanja nacionalne varnosti uspešno podpira delovanje drugih podsistemov nacionalnovarnostnega sistema Republike Slovenije. Nevojaški del obrambnega sistema Republike Slovenije s civilnimi zmogljivostmi zagotavlja podporo Slovenski vojski in zavezniškim silam, ter izvaja priprave in ukrepe za obrambo države in delovanje njenega obrambnega sistema v kriznih razmerah. Z dnem, ko je Republka Slovenija postala del Nata, so se njene nacionalne obrambne potrebe preusmerile na potrebe in zmogljivosti zavezništva. Nacionalna varnost Slovenije kot članice Nata je v novem strateškem okviru obravnavana v širšem kontekstu. V razmerah kompleksnega ogrožanja varnosti je postala varnost družbe in države namreč tudi dejansko zahteva mednarodne varnosti in obratno. Obrambni načrt države je celota rešitev in ukrepov za zagotovitev delovanja obrambnega sistema Republike Slovenije v kriznih razmerah. (Uredba o obrambnem načrtovanju, Ur.l. RS, št.51/13) Proučitev Sklepa o določitvi gospodarskih družb, zavodov in drugih organizacij, katerih dejavnost je posebnega pomena za obrambno RS iz leta 1996. Ministrstvo za zdravje je predlagatelj novega nosilca obrambnega načrtovanja. Javni zdravstveni zavod Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ) je bil na podlagi Sklepa Vlade RS o določitvi gospodarskih družb, zavodov in drugih organizacij, katerih dejavnost je posebnega pomena za obrambo RS, imenovan kot inštitucija posebnega pomena za obrambo v RS. (Vlada RS, št. 80101- 1/2014/5, z dne 17.4.2014). Izhodišča za imenovanje so:  naloge za izvedbo ukrepov kriznega odzivanja (nacionalni ukrepi kriznega odzivanja ter ukrepi v skladu s sprejetimi mednarodnimi obveznostmi države)  sistemske naloge za povečanje obrambnih zmogljivosti. Za izvedbo teh nalog se izdela OBRAMBNI NAČRT že v miru. Obrambni načrt NIJZ se izdela na podlagi Zakona o obrambi, Uredbe o obrambnem načrtovanju in drugih predpisov obrambnega načrtovanja. 12 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE Vsebina: I.Ukrepi kriznega odzivanja II. Priprave za zagotovitev civilnih zmogljivosti NIJZ na podlagi Uredbe o obrambnem načrtovanju upošteva vire ogrožanja in tveganja nacionalne varnosti RS. Ob poslabšanju varnostnih razmer se vsebino obrambnega načrta dopolni tako, da se omogoči vzpostavitev povečanih obrambnih zmogljivosti: vojaške in civilne zmogljivosti. Priprave za izvajanje ukrepov kriznega odzivanja ter nosilce priprav določi Vlada Republike Slovenije s sklepom (nacionalni in Natovi ukrepi kriznega odzivanja). NIJZ načrtuje svoje prednostne naloge in dejavnosti v kriznih razmerah na usmeritev resornega ministrstva.  zagotoviti mora kadrovske zmogljivosti za neprekinjeno izvajanje in prilagajanje nalogam  pripravljen mora biti na izvajanje nalog v izrednem stanju in vojni z razporejanjem na delovno dolžnost Prednostne naloge obrambnega načrtovanja NIJZ so usmerjene v zagotavljanje izvajanja dejavnosti javnega zdravja v čim večjem možnem obsegu, skladno z obsegom nalog delovanja obrambnega sistema v izrednem stanju, vojni in krizi. 29. člen Uredbe o obrambnem načrtovanju določa, da je vodja priprav obrambnega načrtovanja – predstojnik družbe, zavoda, organizacije. Vodja priprav je odgovoren:  za stanje obrambnega načrtovanja  zagotovitev pogojev za opravljanje dejavnosti  sprejemanje odločitev  imenuje svojega namestnika  imenuje opravitelja obrambnega načrta in njegovega namestnika 13 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE Ogovorne osebe za obrambno načrtovanje NIJZ: Vodja priprav Direktor NIJZ Namestnik Upravitelj vodje priprav obrambnega načrta Namestnik upravitelja obrambnega načrta Upravitelj obrambnega načrta:  organizira  usmerja  usklajuje izdelavo in dopolnjevanje obrambnega načrta ter skrbi za hranjenje in ustrezno varovanje. Na podlagi Zakona o obrambi in Uredbe o obrambnem načrtovanju podatke o odgovornih osebah nosilcev načrtovanja zbira in vodi Ministrstvo za obrambo. Odgovorne osebe za obrambno načrtovanje NIJZ morajo imeti dovoljenje za prejem, obravnavo in posredovanje dokumentov, ki so podlaga za izdelavo obrambnega načrta – TAJNI PODATKI stopnje INTERNO. Ministrstvo za obrambo, Direktorat za obrambne zadeve, NIJZ nudi strokovno pomoč za izvedbo nalog v zvezi z obrambnim načrtovanjem. V dokumentu »Obrambni načrt NIJZ« se opredeli vsebina v zvezi z nalogami iz pristojnosti NIJZ. Na podlagi akta Ministrstva za zdravje – Usmeritve za izdelavo obrambnega načrta NIJZ z dne 4.9.2014 bo NIJZ uskladil obrambni načrt v roku šestih mesecev po uveljavitvi teh usmeritev. Naloge NIJZ so vezane na postopke za nemoteno izvajanje in koordiniranje najzahtevnejših nalog na področju varovanja zdravja prebivalstva, vključno s postopki uveljavljanja učinkovitih ukrepov za zaščito zdravja prebivalstva, skladno z odločitvijo pristojnega ministrstva. 14 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE NIJZ bo zagotovil izvajanje dejavnosti javnega zdravja v čim večjem možnem obsegu tudi v izrednem stanju, vojni in krizi, pri čemer bo prvenstveno opravljal naslednje naloge:  pripravljenost in odzivanje na grožnje za zdravje – učinkovit sistem hitrega odkrivanja groženj za zdravje  epidemiološko spremljanje in obvladovanje izbruhov nalezljivih bolezni ter priprava ukrepov za zaščito zdravja  spremljanje in obvladovanje okoljskih dejavnikov tveganja ter priprava ukrepov za zaščito zdravja  ocenjevanje tveganja zdravja prebivalstva  vzpostavitev in obvladovanje sistema ter koordinacija ukrepanj ob tveganjih za zdravje prebivalstva  zbiranje, obdelava in posredovanje podatkov, vsebovanih v zbirkah podatkov, katerih je upravljavec  implementacija International Helath Regulations (med drugim vzpostavljeni sistemi spremljanja in ukrepanja na vstopnih mestih v državo – letališče, pristanišče)  delovanje nacionalne kontaktne točke za obveščanje o čezmejnih tveganjih za zdravje prebivalstva  sodelovanje z Nacionalnim laboratorijem za zdravje, okolje in hrano (NLZOH) 15 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE PREDSTAVITEV KOORDINACIJSKE SKUPINE NACIONALNEGA INŠTITUTA ZA JAVNO ZDRAVJE Nuška Čakš Jager, Center za nalezljive bolezni, Nacionalni inštitut za javno zdravje Skupina je osrednji strokovni in svetovalno-koordinacijski člen na področju nalezljivih bolezni in okoljskih tveganj, zadolžen za presojo, organizacijo in svetovanje nadaljnjih ukrepov, ki jih narekujejo ocene potencialno nevarnih tveganj za javno zdravje z omenjenih področij. Skupina je zadolžena za zbiranje informacij (iz regionalnih, nacionalnih ali mednarodnih virov poročanja), njihov pregled, oceno tveganj za nalezljive bolezni in okoljske dejavnike ter, če potrebno, za aktiviranje, obveščanje in koordinacijo interdisciplinarnega tima za obvladovanje tveganj, ki lahko predstavljajo neposredno grožnjo prebivalstvu, v sodelovanju s strokovnjaki za odnose z javnostmi NIJZ in zdravniki javnega zdravja območnih enot NIJZ. V skupini je zastopana tudi nacionalna kontaktna točka za mrežo hitrega obveščanja Evropske komisije (EWRS) in za mrežo Mednarodnega zdravstvenega pravilnika (IHR). Stalna koordinacijska skupina za zaznavanje in odzivanje na nevarnosti s področja nalezljivih bolezni in okolja Izhodišča  operativna koordinacija  skupno razumevanje potreb in nevarnosti  standardizacija postopkov (EI, zbiranje, analiza, ocene tveganj, poročanje, ukrepanje)  vzpostavitev povezav, kontaktov  interdisciplinarnost  skupno načrtovanje –predpriprava, ukrepanje, evalvacija („contingency in continuity“ načrti)  ustrezna komunikacija  zakon o nalezljivih boleznih  načrt dela Centra za nalezljive bolezni in Centra za zdravstveno ekologijo  mednarodne pravne obveznosti: o mednarodni zdravstveni pravilnik 2005 – SZO o „Core capacities“-24/7, zagotavljanje kapacitet, splošni načrti pripravljenosti in krizne komunikacije, vstopna mesta v državo... o razširjeni EWRS o nacionalna kontaktna točka-EWRS in IHR(MZP) na NIJZ  dobre prakse nacionalnih inštitutov JZ v drugih EU državah 16 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE Namen in cilji skupine: Pravočasno zaznavanje, ocenjevanje, sporočanje in interdisciplinarno koordinacijo ukrepanj ob večjih tveganjih s področja nalezljivih bolezni in okoljskih dejavnikov:  neprekinjeno spremljanje informacij  analiziranje  koordinacija izdelave ocene tveganj  oblikovanje širših strokovnih skupin glede na vrsto tveganja  načrtovanje  koordinacija aktivnosti v času krizne situacije  koordinacija obveščanja strokovne in splošne domače javnosti, ECDC in WHO Sestava skupine  strokovni vodja skupine  koordinator strokovnih vsebin  predstavnika področja za nalezljive bolezni NIJZ  predstavnika področja za zdravstveno ekologijo NIJZ  strokovnjak za komuniciranje NIJZ  tehnično - logistični koordinator 17 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE 18 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE 19 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE PREDSTAVITEV DELA IN VLOGE CENTRA ZA ZASTRUPITVE Miran Brvar, Center za zastrupitve, UKC Ljubljana Center za zastrupitve deluje v sklopu Interne klinike Univerzitetnega kliničnega centra v Ljubljani. V Centru za zastrupitve se ukvarjamo s klinično toksikologijo in farmakologijo. Naše glavne dejavnosti s področja toksikovigilance so 24-urna toksikološka informacijsko konzultativna služba o zastrupitvah za vse zdravnike in druge strokovnjake, zdravljenje zastrupljenih bolnikov s hkratnim sistematičnim zbiranjem bioloških vzorcev za toksikološke analize ter vodenje Registra zastrupitev RS. V našem centru tudi zbiramo in ocenjujemo neželene učinke zdravil na nacionalnem nivoju. To nam omogoča sprotni pregled nad zastrupitvami v Sloveniji in izvajanje usmerjenih preventivnih akcij z obveščanjem in izobraževanjem strokovne in laične javnosti. V centru pripravljamo smernice zdravljenja oziroma nacionalne strategije zdravljenja zastrupitev, vključno z načrtovanjem in ukrepanjem v primeru kemičnih nesreč. Poleg tega izvajamo dodiplomsko in podiplomsko izobraževanje s področja klinične toksikologije in farmakologije. Izdajamo strokovno in poljubno literaturo ter vzdržujemo spletno stran o zastrupitvah. V centru izvajamo klinične in epidemiološke raziskave in v sodelovanju z Medicinsko fakulteto tudi in vitro in in vivo poskuse. Poleg tega vzdržujemo depo vseh pomembnih antidotov in spremljamo zaloge antidotov v drugih bolnišnicah ter jim po potrebi pomagamo pri oskrbi. Vladnim in nevladnim organizacijam in ustanovam nudimo strokovno podporo s področja klinične toksikologije in farmakologije. 20 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE NAČRTOVANJE IN DELO URGENTNE ZDRAVSTVENE SLUŽBE V VELIKIH NESREČAH NA PREDBOLNIŠNIČNI IN BOLNIŠNIČNI RAVNI Lucija Šarc, Center za zastrupitve, UKC Ljubljana Sodoben management v zdravstvu, ko je potrebna racionalizacija na vsakem koraku, vsekakor ne predvideva in niti ne dopušča možnosti velikih rezerv za primer velikih nesreč, niti na področju človeških virov niti na področju materiala. Zato je nujno dobro vnaprejšnje načrtovanje ukrepov v smislu hitre reorganizacije dela iz vsakodnevno ustaljene prakse v delovanje v izrednih razmerah – denimo pri nenadnem dotoku velikega števila ponesrečencev/obolelih. Vsak tak dogodek povzroči lahko velik kaos in odpoved vitalnih služb, če na to nismo vsi vnaprej dobro pripravljeni. Reševanje v velikih nesrečah je izrazito timsko in multidisciplinarno, zato zahteva vnaprej usklajeno in dobro koordinirano delovanje sodelujočih služb: gasilci, policisti in ekipe NMP, kar lahko dosežemo le z vnaprej dogovorjenim in uigranim načrtom reševanja. Načrtovanje odziva služb NMP v velikih nesrečah je glede na oganiziranost slovenskega zdravstva sicer razdeljeno na prdbolnišnični in bolnišnični del. Tukaj gre seveda le za navidezno delitev, saj je glavni namen smernic prav to, da bi obravnava ponesrečencev potekala čimbolj usklajeno in nemoteno od samega mesta nesreče do dokončne oskrbe v bolnišnicah. V velikih nesrečah je glavno vodilo napaviti čimveč dobrega za čimveč ljudi. To pomeni, da na individumu osnovano etiko zamenja takoimenovana kolektivna etika, zato je potreben hiter in učinkovit triažni sistem in hitro ter pravilno ukrepanje v celotni verigi reševanja. Predpogoj za reševanje v nesrečah pa je zagotavljanje varnosti reševalcev. To je še posebej pomembno v nesrečah z nevarnimi snovmi, saj obstaja veliko potencialno tveganje, da postanejo žrtve tudi sami reševalci, bodisi zaradi nepoznavanja specifičnih postopkov reševanja, bodisi zaradi neuporabe/nepravilne uporabe osebne varovalne opreme. Smernice oziroma načrti za ukrepanje v kemijskih nesrečah imajo v primerjavi z »navadnimi« nesrečami tako na predbolnišnični kot na bolnišnični ravni dodane vsaj štiri postavke: osebna varovalna oprema (OVO), dekontaminacija, vzorčenje oziroma identifikacija nevarne snovi ter obravnava toksične poškodbe/zastrupitve. Pri načrtovanju ukrepanja v velikih nesrečah pa seveda ne smemo ostati le pri načrtih in smernicah. Smernice je potrebno »spraviti v življenje«. Vsi deležniki v reševalni verigi morajo biti seznanjeni z njimi in usposobljeni za pravilno in varno ukrepanje v velikih nesrečah. 21 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE VLOGA JAZMP PRI ZAGOTAVLJANJU ZDRAVIL V IZREDNIH RAZMERAH Stanislav Primožič, Simona Škerjanec, Javna agencija Republike Slovenije za zdravila in medicinske pripomočke JAZMP je javna agencija in nacionalni pristojni organ za področja zdravil, medicinskih pripomočkov, krvi ter področja tkiv in celic. Na vsakem od teh področij ima zakonska pooblastila za posamezen nabor regulativnih, nadzorstvenih in strokovnih nalog. Regulativne pristojnosti JAZMP se med ostalim nanašajo na upravno odločanje o pridobitvi in vzdrževanju pravnega statusa posameznih vrst izdelkov na nacionalnem trgu (npr. avtorizacija zdravil, registracija medicinskih pripomočkov), na izvajanje kontinuiranih aktivnosti povezanih z varnostjo teh izdelkov (tim. aktivnosti farmako-, hemo-, histo in materiovigilance) kot tudi na regulacijo dejavnosti poslovnih subjektov na ravni proizvodnje in prometa s temi izdelki. Posebej izpostavljena je vloga JAZMP na področju cen zdravil in medsebojne zamenljivosti zdravil, poleg tega pa ima JAZMP pristojnosti na področju zdravil za uporabo tako v humani kot tudi v veterinarski medicini. Njena nadzorstvena vloga zajema inšpekcijske pristojnosti, ki poleg rednih in izrednih nadzorov poslovnih subjektov, ki proizvajajo zdravila ali trgujejo z njimi na ravni prometa na debelo, vključujejo tudi prekrškovne postopke in sankcioniranje kršiteljev določb področnih predpisov. Cilj delovanja JAZMP je, da imajo prebivalci Republike Slovenije trajno omogočen, pregleden in finančno vzdržen dostop do vseh zdravil, ki jih zdravstveni sistem potrebuje za varovanje njihovega zdravja. Bistven element delovanja JAZMP v pogojih izrednih razmer je njena učinkovita vključitev v delo institucij, ki napovedujejo, preprečujejo, zmanjšujejo oziroma odpravljajo posledice nastanka izrednih razmer. Ključni pri tem so ukrepi, ki jih sprejema Vlada RS, ki je ustanovitelj JAZMP. Na ravni regulacije zdravil kompromisi glede kakovosti, varnosti in učinkovitosti izdelkov tudi izrednih razmerah niso sprejemljivi, kar še posebej velja za biološka in druga rizična zdravila. Tako npr. predpisi na več mestih prepovedujejo promet in tudi uporabo zdravil s pretečenim rokom uporabnosti. Na drugi strani pa je pomembna v primeru morebitnih motenj v preskrbi z izdelki s področja zdravja določena stopnja regulativne fleksibilnosti, ki jo npr. pri zdravilih omogočajo specifični zakonski regulativni instrumenti npr. izdaja začasnega dovoljenja za promet z zdravilom (vključena so dovoljenja za vnos oz. uvoz), odobritve odklonov od specifikacij v dovoljenju za promet, odobritev dajanja zdravila na trg RS v tuji ovojnini ter strokovna podpora pristojnemu ministru pri izdaji navodila za predpisovanje, vročanje in uporabo/dajanje zdravila v tarčni populaciji prizadetega prebivalstva. V odvisnosti od intenzivnosti vpliva dejavnikov, ki so sprožitelji izrednih razmer, JAZMP podpira doktrinarne ukrepe, sprejema regulatorne in nadzorstvene odločitve in izvaja ukrepe, ki omogočajo oziroma podpirajo dostopnost zdravil, ki so potrebna za izvajanje plana reševanja življenj, ohranitev največje možne stopnje varovanja 22 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE javnega zdravja prebivalstva RS ter za odpravo posledic izrednih razmer. JAZMP v koordinaciji Ministrstva za zdravje nudi strokovno podporo ministrstvu, pristojnemu za blagovne rezerve, pri obravnavi vprašanj, povezanih z zdravili, ki so v lasti države. Izvajalcem zdravstvene dejavnosti JAZMP v okviru svojih nadzorstvenih pristojnosti tudi v izrednih razmerah nudi sistemsko podporo pri naročanju zdravil pri dobaviteljih zdravil, med drugim tudi z izvajanjem določb obveznosti storitev v javnem interesu, ki jih zakon nalaga veletrgovcem z zdravili, hkrati pa te poslovne subjekte z zgoraj navedenimi mehanizmi spodbuja, da naročena zdravila dobavijo na učinkovit in stroškovno pregleden način. Oris:  regulativa zdravil – poslanstvo in poslovni model  zakonodajni proces in struktura v EU/RS  delovanje JAZMP: ZZdr-2  krizno upravljanje z zdravili EU Zakonodaja  primarna o pogodba o Evropski uniji o pogodba o delovanju Evropske unije  sekundarna o uredbe (npr. Uredba (ES) št. 726/2004; EP,ES) o direktive (npr. Direktiva 2001/83/ES )  delegirani akti EK  sodbe ECJ („case law“) EU in nacionalne regulatorne strukture na področju zdravil  Evropski parlament  Svet EU  Evropska komisija (DG Sanco, DG Entr, DG Markt, DG Competition)  Evropska agencija za zdravila (EMA)  Evropski direktorat za kakovost zdravil (EDQM-OMCL)  Mreženja: HMA, HTA, CAPR  SZO 23 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE Avtorizacija („registracija“) zdravil Pridobitev in vzdrževanje dovoljenja za promet z zdravilom Postopki:  EU Centralizirani (EMA, DG Sanco)  EU DCP  EU MRP  RS nacionalni (JAZMP) Zakon o zdravilih (ZZdr-2 – Uradni list RS, št 17//2014) velja od 22.3.2014 Njegove določbe se prvenstveno nanašajo na industrijsko proizvedena zdravila za uporabo v humani in veterinarski medicini. Da bi tako proizvedeno zdravilo lahko prišlo do bolnika, kateremu je namenjeno, mora priti na trg. Imetnik dovoljenja za promet pri JAZMP priglasi:  prihod zdravila na trg  morebitne motnje v preskrbi  začasno ali trajno prenehanje prometa z zdravilom Objave JAZMP: http://www.jazmp.si 24 KATASTROFNA MEDICINA JANUAR 2015 ORGANIZACIJA IN NAČRTOVANJE Zdravilo je lahko na trgu RS, če ima pravni status v RS:  dovoljenje za promet z zdravilom– nacionalni, s priznavanjem , CP  dovoljenje za promet s paralelno uvoženim zdravilom  potrdilo o priglasitvi paralelne distribucije zdravila  dovoljenje za sočutno uporabo zdravila  začasno dovoljenje za promet z zdravilom  dovoljenje za vnos/uvoz zdravila Na podlagi izdanih zgoraj navedenih dovoljenj in potrdil nastopi potreben, ne pa tudi zadosten pogoj za trgovanje z zdravilom. Določiti mu je potrebno še veljavno ceno. Veljavne cene zdravil po določbah ZZdr-2  najvišja dovoljena cena (NDC)- JAZMP regulirana  izredna višja dovoljena cena (IVDC) –JAZMP regulirana  dogovorna nižja cena – prostovoljna dvostransko obligacijska (