OKROGLA MIZA NAŠE SKUPNOSTI O ZAPLETU Z VOLITVAMI NOVEGA PREDSEDNIKA OBČINSKE SKUPŠČINE Zapletu na prejšnjem zasedanju ob-činske skupščine, ko ta po izvolitvi Janeza Jančarja v državni zbor ni mo-gla izvoliti novega predsednika, še ni videti konca. Predstavnike strank Jožeta Bevca (SLS), Staneta Brezovarja (SDP), Dušana Dolinarja (Socialistična stranka), Bogdana Hribarja (NDS), Anteja Madjarja (LDS) in Boštjana Marinka (SKD) smo povabili na po-govor o tem, zakaj je prišlo do zapleta in kako ga nameravajo odpraviti. Po-govor je usmerjal glavni in odgovorni urednik Naše skupnosti Maijan Ko-vačevič Beltram. V drugem delu so predstavniki strank predstavili svoja stališča do aktualnih razmerij med ob-čino Moste in mestom Ljubljana. Ob-javili jih bomo v naslednji številki. BEVEC: »Po odhodu Janeza Jančarja v dr-žavni zbor smo vztrajali, da mora ob-činska skupščina kljub temu delovati. Za novega predsednika skupščine je bilo danih več različnih predlogov. Demosova skupina je bila za to, da mesto ohrani LDS, vendar tako, da bi Jančar to funkcijo opravljal še naprej nepoklicno, kar ni v nasprotju z zako-nom o poslancih. Zato pa bi izvolili še enega podpredsednika, tako da bi imeli dva in ne le enega kot do zdaj. Ko smo zvedeli, koga LDS predlaga za novega župana, smo menili, da je prenapet in preoster za tako funkcijo. Čeprav je v vlogi poslanca odličen, za SPORAZUMNEGA PREDLOGA ZA PREDSEDNIKA ŠE NI ohraniti takšna razmerja, kot so na-stala po Jančarjevem odhodu: vsak ima svoj (kadrovski) vrtiček in obde-lujmo ga! V naši skupščini so se razmerja, ki temeljijo na izidih občinskih volitev, podrla, ko je prišlo do razkola v De-mokratski stranki. Nastali sta dve skupini, vendar nobena od njih nima potrebne večine v skupščini, kar je med drugim pripeljalo tudi do blo-kade pri volitvah novega predsednika skupščine, vse skupaj pa lahko ogrozi njeno normalno delovanje. Življenje vendarle teče naprej in problemi, zla-sti v primestnem delu občine, se kopi-čijo, skupščina pa ni sposobna sprejeti ustreznih odločitev. Ze lani smo na račun sklada stavbnih zemljišč skle-nili, da bomo začeli z gradnjo lokalnih vodovodov. Te stvari je treba speljati do konca, saj bodo prav ti kraji, ko bo Ljubljana postala mestna občina, še bolj zapostavljeni. kot so bili zdaj. Ne gre toliko za novega župana, temveč za to, da se omogoči normalno delo-vanje skupščine, to pa bo mogoče, ko bodo vsa mesta, ki jih predvideva ob-činski statut, zapolnjena. Ali pa spre-menimo statut in druga pravila delo-vanja ter ta mesta odpravimo, tudi župana, skupščino pa naj vodijo po- izvolitev za župana ne bi imel nobenih možnosti. Treba je povedati, da smo podoben primer že imeli: predsed-nika družbenopolitičnega zbora go-spoda Lesarja, ki te funkcije ni mogel opravljati dolgo. Zato smo predlagali svojega kandidata, toda na volitvah nobeden od obeh kandidatov ni dobil potrebne večine. Potem so se začela trenja, nategovanja, če smem tako reči. Pogovori, ki so sledili niso bili uspešni, kajti LDS je pri svojem pred-logu vztrajala.« MADJAR: »Volitve novega župana so bile le povod za zaplet, kajti znamenja poli-tične blokade so se kazala že nekaj časa. V LDS smo že decembra lani jasno povedali, da želimo mesto žu-pana obdržati in se nismo strinjali, da bi svoje delo opravljal nepoklicno. Kako to, da po treh letih sorazmerno uspešnega dela prejšnjega župana na-enkrat ni več potrebe po poklicnem županu? Še več. vse pogostejša so mnenja, da župana sploh ne potrebu-jemo. Zanimivo je, da tako misli tudi predsednik občinskega izvršnega sveta. Nekateri si očitno prizadevajo slanci izmenično, najstarejši, naj-mlajši... Zaradi večje jasnosti se je treba vrniti na začetek. Po volitvah pred tremi leti smo se dogovorili o razdeli-tvi pomembnejših funkcij v občinr. predsednika je predlagala LDS, De-mos pa je imel proste roke pri obliko-vanju izvršnega sveta. Tako je tudi bilo in nobenega razloga ni, da bi zdaj ta razmerja bistveno spreminjali, še posebej zato, ker je čas pokazal, da je LDS takrat izbrala pravega človeka. Ne nazadnje je bil Janez Jančar izvo-ljen v državni zbor. Zakaj stranki zdaj ne bi več zaupali in ji narekovali v stilu: vi predlagajte kandidata, ven-dar ta in ta v nobenem primeru ne more biti izvoljen! Smo na točki, ko je skupščina blokirana podobno kot na mestni ravni in vprašanje je, ali bo lahko sprejela letošnji proračun. De-mosov predlog na zadnjem zasedanju skupščine, da bi spremenili občinske odloke, je bil očitna taktična poteza, da se volitve župana čim dlje zavle-čejo, zato smo mu nasprotovali. Ostalo je znano. Detnos je zasedanje zapustil, od še navzočih 42 delegatov jih je za novega župana glasovalo 31, kar bi bila v normalnih razmerah so-lidna večina. Toda nekateri očitno niso smeli glasovati in so morali iz dvorane.« MARINKO: »To ni res, kje so dokazi?« MADJAR: »Vsak ima pravico do svojega mne-nja. Ko smo pozneje analizirali to sejo, smo ugotovili, da bi bilo res treba spremeniti odloka, ki sta si v na-sprotju. Po enem je za odločitev skupščine potrebna navadna večina (večina prisotnih), po drugem večina vseh delegatov. Smo za to, da zado-stuje navadna večina, kar bi nas prisi-lilo k večjemu medsebojnemu sodelo-vanju in preprečevalo, da bi se vsaka stranka vkopala v svoje okope in tako paralizira delo skupščine.« DOLINAR: »V tem položaju se mi zdi po-membno, da župan ostane poklicna funkcija, saj gre za eno največjih slo-venskih občin. Še posebej zato, ker nas čakajo zelo zahtevne naloge v zvezi z uveljavljanjem nove lokalne samouprave. Potrebno bo veliko stro-kovnega dela, zato se moramo v strankah čimprej sporazumeti, če to ni mogoče, pa v kratkem času pripra-viti nove volitve.« HRIBAR: »Demos ni nikoli nasprotoval temu, da župana predlaga LDS. na-sprotujemo pa njenemu kandidatu. Madjar je med našimi poslanci nepri-ljubljen in vprašanje je, kakšno pod-poro bi imel, če bi bil izvoljen. Mi-slim, da naši poslanci prejšnje seje skupščine niso zapustili, ker bi jih v to nekdo prisilil, temveč so odšli na pod-lagi nekega pogovora. Ne morem si torej dovoliti podtikanj LDS. Pat po-ložaj je v Mostah res nastal, toda De-mos ga je vedno želel preseči, ob takš-nih podtikanjih pa to očitno ni mo-goče. Ne Demos ne LDS ne moreta postaviti svojega župana, zato bi ka-zalo razmišljati o novem predlogu, ki bi bil sprejemljiv za obe strani. Vemo sicer, da je župan protokolarna funk-cija in nima nekega posebnega vpliva, zato jo lahko opravlja kdorkoli. Tu ima zelo velik vpliv gospod Matjašec, ki v bistvu vse vodi.« MADJAR: »Vodi politiko Demosa!« HRIBAR: »Če vodi politiko Demosa, bomo razmišljati pozneje, za zdaj menimo, da vodi politiko napredka. Vsekakor ne vodi razdiralne, kaKršno bi lahko vodil župan, ki ga tretjina poslancev ne podpira.« BREZOVAR: »Stališče SDP, ki je v skupščini naj-močnejša posamična stranka, je ves čas dolgotrajnih pogajanj jasno. Smo za to. da skupščina normalno nada-ljuje svoje delo, ker je pred njo veliko zadev, ki jih je treba urejati. Stri-njamo se, da ima župana LDS, v to, koga misli predlagati. se ne želimo vpletati. Tudi nam ni jasno, kakšni razlogi zdaj narekujejo izvolitev žu-pana, ki bi svoje delo opravljal nepo-klicno. Mislimo, da je treba zdaj od-praviti tudi napako, storjeno po voli- tvah, ko so nas preprosto izločili iz odločanja v skupščini: v njej naši po-slanci nimajo niti ene pomembnejše funkcije, če izvzamem predsednika verifikacijske komisije v družbenopo-litičnem zboru. Zato predlagamo, da bi bil tretji podpredsednik eden naših poslancev. Menimo, da bi kombina-cija profesionalni predsednik iz LDS in dva podpredsfednika, eden \z De-mosa in eden iz SDP, lahko zagoto-vila nemoteno delo skupščine. Glede na to, da je v družbenopolitičnem zboru največ naših poslancev, mi-slimo, da bi ta zbor po razrešitvi go-spoda Lesarja lahko vodil eden naših delegatov. Razmerje sil bi bilo tako uravnoteženo: LDS bi imel predsed-nika skupščine, Demos in SDP pod-predsednika. podobno bi bilo tudi pri vodenju zborov, kjer zdaj zbor kra-jevnih skupnosti vodi poslanec De-mosa, zbor združenega dela neod-visni, družbenopolitični zbor, kot je znano. še vedno nima svojega pred-sednika. Ne smemo pozabiti, da ima Demos tudi izvršni svet občinske skupščine. Po našem mnenju je na prejšnji seji skupščine prišlo do mehkega držav-nega udara: od takrat ima Demos ab-solutno oblast. Vodi skupščino in iz- Od leve proti desni: Bogdan Hribar, Boštjan Marinko, Jože Bevc, Marjan Kovačevič-Beltram (Naša skupnost), Ante Madjar, Dušan Dolinar, Stane Brezovar glasovanjih. Ne mislimo tako kot De-mos zapuščati sej, glasovali pa bomo tako, kot mislimo, da je prav. Župana je treba izvoliti, vsako prelaganje je škodljivo. uskladiti je treba odloke, kar smo že zdavnaj predlagali, vendar so nas preglasovali; sprejeti nov ob-činski statut, saj je ta še iz leta 1986 in ni usklajen niti z ustavnimi dopolnili, kaj šele z novo ustavo. Sprejeti je treba tudi poslovnik skupščine. ki ga še vedno nimamo, kar seveda skupaj pomeni, da imamo v tej skupščini po-poln kaos in pravni nered. Vse to je mogoče storiti, saj se stranke kljub nastalemu zapletu še vedno pogovar-jamo. Skrbelo bi nas namreč, če bi se nehali pogovarjati.« BEVEC: »Dolžan sem nekaj pojasnil. Tisto da župana ne rabimo, je bilo mišljeno drugače. Če ga namreč že dva meseca nimamo, smo lahko brez njega še me-sec dni. Glede udara, lepo prosim, nismo mi rinili z našim predlogom za predsednika. Tudi mi želimo. da bi odloke uskladili, vendar nam ni uspelo, ker vi hočete tako volitve žu-pana in podpredsednika kot tudi us-kladitev odlokov sprejemati v svež-nju. Zdaj, ko se je položaj spremenil, pa ste navdušeni za spremembo odlo-kov. Grožnje z rušenjem mi ne gredo le na živce, ampak do srca, mi tega ne želimo, dajemo alternative in tako na-prej. Moti nas le ime kandidata za župana. Sploh smo bili prepričani. da bodo nove volitve že čez tri mesece, zato mislimo, da bi do takrat lahko predsednikoval dozdajšnji župan, se-veda ne poklicno.« BREZOVAR: »Ne govorite mi o konstruktivnosti! Če me spomin ne vara, smo prav mi, opozicija, pripomogli k temu, da je bil sprejet občinski proračun. ki mu je nasprotoval prav Demos, čeprav ga je pripravil njegov izvršni svet. Pomi-slite, kaj bi se v družbenih dejavnostih zgodilo, če proračun ne bi bil sprejet. vršni svet. To gotovo ni v skladu z vo-lilnimi izidi in s tem se ne moremo strinjati.« BEVEC: »Boste rušili?« BREZOVAR: »Ne, nisem tega rekel. Vendar bomo kdaj tudi glasovali proti. V De-mosu se morate zavedati realnosti, da v tej skupščini nima več navadne ve-čine. In če ne bo pripravljenosti, da se ta realna razmerja v dogovarjanjih upoštevajo, bomo pač nekatere De-mosove predloge tudi blokirali pri Naša skupnost bo spet izšla 25. maja Prispevke in oglase sprejemamo do 15. maja Na koncu, zakaj je ob Madjarju padel tudi naš kandidat za podpredsednika, če ste samo proti njemu?« BEVEC: »Nas takrat ni bilo v dvorani.« MADJAR: »Zapleti niso le ob kadrovskih za-devah, cela skupščina je blokirana. Ni več mogoče normalno sprejemati od-ločitev. Edina realna možnost je v skorajšnjih volitvah v enodomno občinsko skupščino.« BEVEC: »To sem si dvakrat podčrtal, voli-tve so nujne.« HRIBAR: »Ni druge rešitve, kot da se vse stranke sestanemo in si razjasnimo, kaj katera hoče. Demos se je že pred dvema letoma prvi v Sloveniji skušal dogovoriti s SDP, žal iz tega ni bilo nič. Vedno smo bili pripravljeni na pogovore, toda ne siliti z nekimi pred-logi, ki ne gredo skozi.« MADJAR: »Sprejemam to pobudo in upam, da nas boste vzeli za resno stranko, ki je na oblasti, in ne, kot skušajo neka-teri, pometati z nami.« Za objavo pripravil J. M.