Izdaja vsako sredo. Cene: Letno Din 32,—, polletno Din 16.—, četrtletno Din 9.—inozemstvo Din 64.—. — Poštno-čekovni račun 10 603. LIST LJUDSTVU V POUK IN ZABAVO Uredništvo in upravništvo: Maribor, Koroška cesta 5 Telefon 2113 Cen» inseratom: cela stran Din 2000.—, pol strani Din 1000.—, četrt strani Din 500-, »/» strani Din 250-, '/i. str. Din 125-, Mali oglasi vsaka beseda Din 1.20. Čuden naslov! Ali je tako! Kdor od naročnikov dela za naš list, dela za sebe! Naj vam to dokažem! Za svoj pouk. Kmetje smo se naučili brati in pisati. Tega znanja nočemo zanemarjati. Iz či-tanja črpamo svojo izobrazbo. V vsakem oziru, gospodarskem, političnem, kulturnem, moramo biti pravilno poučeni in moramo napredovati. To pa nam danes nudi predvsem časopis: »Slov. Gospodar«. Ne le gospodar, tudi gospodinja, ne le odrasli in starejši, tudi mladina najde v »Slov. Gospodarju« mnogo koristnega za sebe. Za svoje razvedrilo. Težki so časi in človek si zelo želi, da bi teh bremen ne nosil. In če bi človek vedno mislil na svoje težko breme, bi res obupal. Poleg najuspešnejše tolažbe, ki jo človek prejema v svoji veri in molitvi, si radi privoščimo še razvedrila. Lepa povest, novice in drugi spisi nam nudijo vsak teden dovolj razvedrila. Za pravice kmetskega stanu. Mi pa nismo le vsak sam zase, ampak tvorimo skupen stan, kmetski stan. Imeti moramo nekoga, ki se za nas poteguje, ki nase težave razglasi, ki za nas pravico terja. In to dela v prvi vrsti ravno naš list: »Slov. Gospodar« že nad 60 let. Nad 50.000 Din. Lepa vsota Din 50.000.—, posebno v današnjih časih, ko ni denarja. In ven-.dar je zavarovalnica »Slov. Gospodarja« to vsoto do sedaj že izplačala celoletnim naročnikom, ker so jim pogorele njihove stanovanjske hiše. Prihodnjič bomo objavili imena onih, ki so do sedaj prejeli izplačilo. S kako hvaležnostjo — samemu sebi, da so bili toliko pametni in so bili celoletni naročniki, so sprej-mali 1000 Din podpore, ter so jim v nesreči tako prav prišli. Za nove naročnikel Dosedanji naročniki bodo plačevali naročnino posebno ob novem letu. Sedaj je čas za nove naročnike in za tiste, ki jim je naročnina že potekla. Ob novem letu je težko agitirati, sedaj pa je mogoče iti od hiše do hiše. In to naj storijo vsi prijatelji našega lista! Zaradi sebe! Čim več bo naročnikov, tem več bo lahko »Slov. Gospodar« nudil. Povejte, da bo v kratkem začela ižhajati Golečeva znamenita povest iz zgodovine štajerskih kmetov: »Trojno gorje.« Prijatelji, sedaj je čas, da kot en mož gremo na delo za svoj kmetski in svoj krščanski časopis, ki se ne straši zastopati narodnih in verskih pravic! Kako boste to v posameznem kraju uredili, je vaša stvar. Radevolje vam bomo v vsem šli na roko, samo sporočijo naj nam, kako želijo to agitacijo urediti. Kdor deluje za razširjenje »Slov. Gospodarja«, deluje za sebe, za pouk in razvedrilo, deluje za svoj stan, deluje tudi za zmago krščanske kulture. Prijatelji, delajmo! Bog blagoslovi! * Resne tosie mgesio-vonsklh Skelov. Jugoslovanski škofje so imeli v Zagrebu od 12. do 16. oktobra svoje konference. Sklenili so izdati skupni pastirski list za vse katoliške vernike naše države. To pastirsko pismo, ki bo vernikom prebrano v cerkvah, je polno lepih misli, naukov in opominov. Z visokega vidika svojega dostojanstva in svoje odgovornosti pred Bogom in Cerkvijo presmatrajo škofje razmere sedanjega časa, razkrivajo rane človeške družbe ter označujejo zdravila, ki morejo te rane zaceliti. Boljševizem in naturalizem. Odkrit boj proti Bogu, tako pravijo škofje, bije na vse načine tisto strašno brezboštvo v Rusiji. — Toda pomagači in pristaši tega brezboštva in boljševizma prodirajo vedno bolj iz Rusije v druge države. In gledati moramo, kako se celo po naših vaseh, da ne govorimo o mestih in industrijskih krajih, vedno pogosteje pojavljajo ljudje, ki sejejo mržnjo proti božjemu zakonu. Pri nas že gremo po teh potih, da bi se posamezniki in sploh družba, posebno pa mladina, naravnali na brezbožno pojmovanje življenja. To brezboštvo se imenuje naturalizem, ki zametuje vso razodeto Božjo resnico, izpodkopava vsako ustanovo katoliške Cerkve, širi nauk, ki ne pozna ne Boga ne umrjoče duše, trdi, da je človek po naravi dober in da mu ni treba Boga, vere, molitve in zakramentov, da ostane dober. Različna so pota, po katerih naturalizem odvrača človeka od vere in Boga. V časopisju, kjigah in predavanjih izrecno pobija krščanski nauk ter smeši verske obrede in se jim roga. A ker dobro ve, da je naj-lože ubiti vero v srcih, če se človek uda nravstveni pokvarjenosti, si prizadeva na stežaj odpreti vrata moralnemu razkroju. Kdo bi ne videl, da se v narodu in njegovi mladini odpirajo pota v sramotno moralno propast? Isto opažamo v kinih in gledališčih. Mnogokrat se turistični izleti prirejajo po programih, kakor da ni Boga, ki nam zapoveduje ob nedeljah in praznikih izvrševati dolžnosti, ki jih nalaga Cerkev vernikom. Še hujše je, ko se prirejajo zleti za telovadne nastope, ki se vršijo redno ravno na zapovedane praznike ob času javne božje službe ter se tako ljudstvo odvrača od praznovanja praznikov. In nemoteno se ob nedeljah in praznikih vrše hlapševska dela. Pa se še čudimo, ko udarja po nas pravična Božja roka! Ali se sme Cerkev odrivati cd mladinske vzgoje? Ko kažemo te strašne posledice naturalistične mladinske vzgoje, moramo dvigniti glas odločnega protesta, ker se katoliški Cerkvi, tej najboljši vzgojiteljici mladine in najresnejši varuhinji vsakega reda, v državi in družbi kratijo, od Boga ji dane pravice, da bi mogla katoliško mladino vsestransko vzgajati v okrilju svojih rešilnih načel. Naravnost strašno je, kako se na eni strani onemogoča katoliško mladino vzgajati v duhu svoje vere, ko se na drugi strani na vsej črti ne le dopušča, ampak celo naganja in sili, da se naša mladina vzgaja brezverslco v zmislu brezbožne--ga naturalizma. Toda ne smemo pozabiti, da otroci in njihova vzgoja po Božjem zakonu, ki ga nobena oblast na svetu ne mor® spremeniti, pripadajo najprej Cerkvi in njihovim staršem. Starši imajo ogromno dolžnost, za katero bodo nekoč pred Bogom dajali strog odgovor, brigati se za krščansko vzgojo svojih otrok ter odstraniti od njih vsak vpliv vzgoje v katerikoli naturalistični obliki. Naše globoko prepričanje je, da domovini in državi more odrešilno služiti le tista vzgoja, ki temelji v Bogu! To velja za vs« čase in vse države, posebno pa danea. Večna resnica je, kar je izrekgl sam Sv. Duh: »Blagor narodu, ki mu je Gospodar njegov Bog!« Socialna beda: odprite srca in roke! V tesni zvezi z odpadom od Boga, kakršnega pripravlja naturalistična vzgoja in ga brezobzirno izvaja boljševizem, je pojav nepopisne bede v vrstah naše družbe. Tudi pri nas je beda povsod: po vaseh, ki se preživljajo z vinogradništvom, kmetijstvom in gozdno industrijo. Beda je posebno tam, kjer so rudniki in tovarne. Sedaj je prišel čas, da pokažete, da ste res pravi učenci Kristusovi, ki v nesrečnem bližnjiku vidite drugega Kristusa, ki ste pripravljeni deliti ž njim, kar imate. Odprite srce za siromake, odprite svoje roke in pomagajte jim, hitite na pomoč siromašnim staršem, kakor hitro vidite, da so v bedi in nesreči. Ko gledamo po svetu tolikšno bedo, Vas poživljamo, da se zaradi ljubezni do bližnjega odrečete vsake bučne zabave, posebno pa zabave s plesom. Take zabave v današnjih težkih časih se nikakor ne spodobijo vernikom, ki v siromaku gledajo drugega Kristusa. Kako se more krščanski človek mirnega srca udeleževati takih zabav, ko morda v podzemlju ali v pod rešju iste hiše, v kateri se veseli sam, siromašna delavska družina gladuje in trepeče od mraza? Darujte raje siromakom tiste mnogokrat dovolj velike vsote, ki bi jih drugače izdali za zabavo. Na isto dejavno ljubezen kličemo tudi vas, premožne starše, posebno pa žene in dekleta, v kolikor ste navajene, da si za zimo nabavljate dragocene modne obleke. Radi Jezusa prenehajte s tem! Pustite sploh vsak luksuz in rajši vse svoje prihranke, kolikor boste s tem prihranili, dajte Bogu za siromake. Toda uspešna pomoč za vse delavske, kmetijske in uradniške sloje ter uspešno, organizirano karitativno delo (dobrodelnost) brez strokovnega znanja, je nemogoče. Zato se obračamo na vse vrste tiste naše inteligence, ki veruje v Jezusa Kristusa in sprejema njegove božje nauke. Posebno pa se obračamo na naše mlade akademike, da se z vso ljubeznijo posvete resnemu proučevanju družabnih vprašanj v svitu krščanskih načel, posebno pa delavskega in kmetskega vprašanja. Brez izobraženih strokovnjakov ni mogoče misliti na uspešno reševanje težkih vprašanj današnje družabne krize. Tudi tak študij je lep doprinos v zmislu božje zapovedi: »Ljubi svojega bližnjega kakor samega sebe!« IZT ^Hiiniuai m m n YRAZNI HI BkS§ \mm i)i IIŽAV Bolgarija se pogaja z Rusijo za sklenitev trgovske pogodbe med obema državama. Tr oz veza: Bolgarija—Grčija—Turčija. Bolgarska vlada je prejela od turškega ministrskega predsednika Izmet paše povabilo, naj poseti njen predsednik turško prestolico Ankaro. Temu vabilu se bo odzvala Bolgarija v decembru. Ob tej priliki se bo razširila prija- ZA NEGOVANJE TELESA za jačanje udov in zaščito pred obolenjem, je Fellerjev Elsafluid priznano domače sredstvo in kozmetikum, že 35 let splošno priljubljen. Poskusna steklenica 6 Din, dvojna steklenica 9 Din povsod. Po pošti 9 poskusnih ali 6 dvo-nih ali 2 velike specialne steklenice 62 Din brez daljnih stroškov pri lekarnarju Eugen V. Feller, Stubica Donja, Elsatrg 341, Savska banovina. Fl. 2. teljska zveza, katera je doslej vezala Turčijo in Grčijo tudi še na Bolgarijo. Turčija je podaljšala s sovjeti 1. 1925 sklenjeno prijateljsko pogodbo za novih pet let. Ruski komisar za zunanje zadeve Litvinov je že zapustil Ankaro — turško prestolico in se vrača počasi preko Benetk in Berlina nazaj v Moskvo. Prodiranju in uveljavljanju ruskega vpliva na Balkanu pripisujejo v zadnjem času veliko resnosti. Sovjeti se trudijo, da bi si zagotovila Rusija na Balkanu vpliv, katerega je posedala pred svetovno vojno. Z usidranjem ruske besede na Balkanu bi bilo zavrto italjansko prodiranje. Gotovo je, da bo podpirala Rusija na Balkanu tudi sklenitev balkanske zveze, ki bi šla za tem, da se zavaruje Balkanski polotok pred vplivom zapadnih sil, z namenom, da si zagotovi isti vpliv na tem važnem križišču Rusija. Madžarski parlament je bil otvorjen 4. novembra. Izvajanja ministrskega predsednika grofa Karolyja je sprejela opozicija z burnim ugovarjanjem in je zahtevala takojšnjo ukinitev izrednega sodišča. Po vrniivi francoskega ministrskega predsednika iz Amerike. Po vrnitvi francoskega ministrskega predsednika Lavala iz Amerike se je sestal z njim nemški veleposlanik von Hosch. Na tem sestanku sta se razgovarjala oba državnika o plačilu nemških vojno odškodninskih obveznosti po preteku Ho-overjevega odložilnega načrta. Nemčija stoji na stališču, da mora urediti pred povratkom k plačevanju vojnih odškodnin kratkoročne kredite. Predsednik francoske vlade Laval je prigovarjal nemškemu poslaniku, naj sprejme postopek plačevanja, ki ga določa Yuongov načrt. Yuongov načrt namreč določa, da sme Nemčija ustaviti svoja plačila največ za eno leto, vendar mora o tem obvestiti Banko za mednarodna plačila v Baslu vsaj tri mesece prej. Odločitev o vprašanju, ali se taka odložitev plačil dovoli, gre odločitvi tega zavoda. Zato je verjetno, da se bo že v kratkem sestal posvetovalni odbor Banke za mednarodna plačila, da sklepa o plačilni zmožnosti Nemčije. Naloga glavnih zainteresiranih vlad bo nato, da na skupni mednarodni konferenci sklenejo vojnoodškodninski sporazum z Nemčijo, ki ga bo treba skleniti še pred 1. februrrjem 1932, ker sicer ne bo mogoče pravočasno rešiti vprašanja obnove kratkoročnih kreditov, podeljenih Nemčiji. Bivši predsednik španske ustavodajne skupščine kandidat za predsednika republike. Prvotni predsednik španske ustavodajne skupščine je bil Zamora, ki je pa odstopil, ker je zahtevala večina uvrstitev kulturnobojnih določb v novo ustavo. Zamora je sprejel od vlade mu ponujeno kandidaturo za predsednika republike. 1 Poljska na krivih potih. Poljska je predložila nov zakonski načrt o novi ureditvi in zenačenju zakonskega prava, ki je povzročil na Poljskem hude javne razprave. Vladni načrt predvideva prvič na Poljskem poleg cerkvenega sklepanja zakona tudi civilni zakon. Ločitev zakonov je bila do sedaj po zakonu dopustna samo za nekatoličane. Novi načrt pa predvideva zakonito lo-' čitev tudi za katoličane. Razen desni-; čarske opozicije se upira temu zakon-; skemu načrtu tudi cerkveno misleči del Pilsudskijevega tabora, tako je pričakovati v sejmu (parlamentu) hudih bojev.' 1 Nova angleška vlada. Povolitveno vlado na Angleškem je sestavil Macdo-nald. V novi vladi je 14 odločnih zagovornikov zaščitne carine, 4 zastopniki trgovine in Macdonald in še eden minister, ki sta nevtralna. Radi odločne zmage konservativcev pri volitvah ima nova vlada konservativen značaj. Indijska posvetovanja v Londonu. Že dolgo časa zboruje v Londonu indijska konferenca, na kateri bi se naj odločila usoda Indije. Indijska posvetovanja bo-, do zaključena 18. novembra. Zastopniki indijskih nacijonalistov Ghandi in an-. gleški ministrski predsednik Macdonald sta že imela razgovore o rešitvi indijskega vprašanja. Macdonald jo; označil Ghandiju angleško politiko v. Indiji za bodočnost takole: Indija dobi zvezno ustavo in bo uvrščena med osta-' le angleške dominijone, kakor: Kanada, Avstralija itd. Za prehodni čas bo odgovorna angleška vlada za notranjo upravo v Indiji. Kot nekaka vrhovna parlamentarna skupna instanca za ta prehodni čas je mišljena posebna indij-sko-angleška komisija. Dalje se govori o trgovinski pogodbi med Anglijo in Indijo, v kateri bi se morala določiti predvsem tudi popolna ustavitev bojkota glede angleškega blaga od strani Indijcev. Ustanoviti bi se imelo tudi vrhovno zvezno sodišče kot najvišja pravna instanca. Med Hindi in mohamedan-ci pa še ni prišlo do sporazuma. Da se konferenca ne razbije, bo angleška vlada pripravila poseben predlog za rešitev teh vprašanj. J Položaj na otoku Cipru je še vedno silno napet. Angleška uprava je prepovedala do nadaljnjega pristajanje ladij na otoku in je Ciper popolnoma odrezan od sveta. Nemiri na Daljnem vzhodu. Upanje na mirno rešitev mandžurskega spora se je zmanjšalo. Japonska je odklonila pogajanja s Kitajsko, kakor je priporočilo Društvo narodov. Protestirala je tudi v Moskvi proti sovjetskemu posredovanju v korist Kitajske. Kitajska vlada v Nankingu je uverjena, da Japonci ne bodo izpraznili Mandžurije do 16. novembra, kakor je to odredilo Društvo narodov. — Japonske čete še vedno prodirajo na kitajsko ozemlje in Japonci bodo zastavili res vpliv ter moč, da bo proglašena Mandžurija za samostojno državo, ki bi plesala po japonski muzi ki. Japonci so zasedli Mandžurijo do tamkaj, kjer spada ozemlje pod zanimanje Rusije. Med japonskimi in kitajskimi četami se je razvila bitka ob reki Nonni. Gospodarska kriza v Ameriki. Finančno ministrstvo ameriških Združenih držav objavlja, da znaša proračunski primanjkljaj za prve štiri mesece tekočega proračunskega leta, to je od julija do oktobra 651.1 milijona dolarjev. Po cenitvi finačnega ministrstva bo znašal celoletni primanjkljaj 2.8 milijarde dolarjev, dočim je znašal v preteklem letu samo 903 milijone. Iz tega je razvidno, da je gospodarska kriza hudo udarila tudi Ameriko. Sel §em m grofe... Cital sem, da dobijo jugoslovanski Nemci svoje učiteljišče v Bački. Ljudske šole tudi imajo, kjer je podana za to zakonska potreba. Zato sem šel na naš grob h Gospej Sveti. Moje misli so odplavale za 70 let nazaj, ko je štela naša Koroška 28 slovenskih in 56 utrakvističnih šol. Šle so misli ono križevo pot naše govorice, ko je bila ista teptana, zaničevana in preganjana. V onem letu pred vojno se je skrivala naša govorica le še v treh šolah, 144 ponemčevalnic je vtepalo otrokom v glavo, da materina beseda ni vredna, da živi. Nad 15.000 otroških govoric je bilo obsojenih na smrt. Padale so klofute radi slovenske govorice. Divji je bil učitelj Summerer v Grabštanju, zlobni so bili drugi. V Tin-jah je rekel šolski nadzornik Arnak otrokom: »Deutsch ist nobel, deutsch ist schon.« Zlobno seme je rodilo sad. JJmorili so našo govorico, v" Umrla je naša beseda v Trbižu, Šmo-iTorju, Beljaku, Osojah, Gospej Sveti, Blatogradu in še drugod. Vzeli so nam lačni zemlje našo posest. Slovenski abecednik je učil še dalje: »Miza — Tisch, Riba — Fisch itd.« Šole !so izpodrivale temelj, kjer naj bi se gradila naša prosveta. Hecarji iz Kranjske smo, ko pripovedujemo svetu, da dobe nemški učitelji-ščniki zato ustanove, da bodo delali na utrakvističnih šolah, da nameščajo slovenske učitelje v nemškem delu Koroške, da je za slovenske otroke nemški jezik obvezen, slovenski pa neobvezen itd. Umira slovenščina. Novoslovenskega pismenega jezika mladina seveda ne razume, ker ga učitelji nočejo učiti... Leta 1910. do 1911. je bilo na Koroškem 132 slovenskih in 1423 nemških srednješolcev. Na Kranjskem je bilo leta 1907. 443 nemških srednješolcev. Nemcev so našteli na Kranjskem 28.000, Slovencev na Koroškem pa 90.000. Šolska uprava ni slišala tega krika tepta-nega naroda, da bi omogočila slovenskim otrokom pot v srednjo šolo. Kljub vsem težkočam pa Korotan še ni imel med svojimi mesta za slovenske absolvente višjih šol. Dokaz za to so nam imena: Dr. Kušej, dr. Ilaunig, dr. Schaubach, Erlich, dr. Silan in drugi. Izmed 150 zdravnikov jih je bilo le 7 zmožnih, da so sprejemali slovenske Udobno odsiranliev nadležnega zobnega kamnsv korenine mnogih zobobolov, povzroči priljubljeni Sargov 'Kalodont, idealno sredstvo za negovanje zob. Kajti samo' Kalodont vsebuje učinkoviti dodatek proti zob-, nemu kamnu (Sulforicin-! oleat.po Dr. Braunlichu), Redna uporaba Sargovega Kalodonta je najudobnejši način, da se ohrani lepo in zdrave zobe. bolnike. Uradne linice so zapirali pred slovensko besedo bodisi na železnici, pošti in pri drugih uradih. Uradni aparat je strupeno črtil jezik naroda. Todi koroški Slovenec je volil poslance, v osmih volilnih okrajah, ki so bili prirejeni tako, da so se morali boriti še za enega poslanca. Volilni okraji ki jih je bilo deset, so šteli: 1. Celovec 1700 Slovencev in 21.000 Nemcev. 2. Celovška okolica 1290 Slovencev in 21.600 Nemcev. 3. Pliberk, Železna Kaplja, Borovlje, Doberla ves 37.600 Slovencev in 7400 Nemcev. 4. Velikovec, Svinec, Althofen 11.300 Slovencev in 23.000 Nemcev. 5. Sv. Lenart, Wolfsberg, Št. Pavel 1300 Slovencev in 41.500 Nemcev. 6. Št. Vid, Gurk, Breže 35.100 Nemcev. 7. Trg, Millstatt, Rož 7500 Slovencev in 27.000 Nemcev. 8. Beljak 6300 Slovencev in 25.900 Nemcev. 9. Podklošter, Trbiž, Šmohor, Št. Pa-ternjan, Kotiče 11.800 Slovencev in 29.200 Nemcev. 10. Sovodje, Spittal, Gornja Bela, Winklern 38.000 Nemcev. Te številke govori koroška Statistika. Kako so delali na Koroškem Statistiko, je pa tudi poglavje zase. Iz te volilne geometrije je prišel naš Grafenauer, katerega so hoteli Nemci kupiti za 3000 srebrnih avstrijskih kron. Ker pa je bil ta mož zvesti učenec Einspilerja, se je tudi zvesto boril za staro pravico svojih rojakov. Štajerski Nemci zase seveda niso marali take geometrije. Štajerski trgi in mesta so bili država zase. Tu ni imel besede dr. Korošec, ne dr. Ploj, ne Pi-šek. Ptujski Ornik, to je bil mož od fare, ki je zastopal naše ljudstvo pri Karlu na Dunaju. To se je zgodilo v času, ki ga ni lahko pozabiti. Stari borci pa se bomo vedno spominjali dni, ko smo se borili za to, kar so nam zapustili naši očetje. In danes? Nemci so dobili osnovne šole in učiteljišče. Želijo še bogoslovje ... In mi na Koroškem? Leta 1861. smo imeli na Koroškem 28 slovenskih in 56 utrakvističnih šol Stojim ob grobu in .., Do leta 1859. je sadil Slomšek semo božje besede v materinem jeziku na Koroškem. Iz Spodnjega Roža je prišel krški škof Pavlič, ki je bil velik dobrotnik slovenskega dijaštva. Slovenske krvi je bil Košat. Jarnik iz Žile, Andre-i aš, Ahacelj, in Janežič iz Roža, so dvi-gali našo besedo. Oče koroških Slovenj cev iz Sveč, Andrej Einspieler je bil domu boditelj, učitelj in boritelj. Anton Janežič, Andrej Einspieler, Rudmaš, Robida in Majar iz Žile so v zvezi z drugimi ustanovili po prizadevanju Slomška »Družbo sv. Mohorja«* Na vašem grobu plakam ... Z železnico je prišla v deželo industrija in promet. Pričele so se rušiti slovenske domačije. Propadajo še da^ nes. Okrog Gospe Svete se naseljujejo Prusi ... Ali še živi duh Slomška, Jarnik«, Ferčnika, Majarja, Einspieler j a, Jane-žiča, Šketa, Podboja in drugih borcei*, vprašam vas. Brnca, Žila, Šteben, Sv. Lenart, Podklošter, Celovec, Gospa Sveta, VetrinJ, Breza, Čajnče, Poreče, Dholica, Dobrlan ves, Apače, Galicija, Železna Kaplja, Zitara ves, Korte, Reberca, Žihpolje, Bilčovs, Borovlje, Glinje, Kaplja, Kot-mara ves, Sveče, Pliberk, Vogrče, Dvor, Drava, Gozdanje, Lipa, Logavec, Pod- forje, Sv. Jurij, Čače, Gorje, Melviče, t Štefan, Ziljska Bistrica, Tinje, Med-gorje, Št. Tomaž, Zrelec, Djekše, Gre-binj, Št. Jurij, Klošter, Krčanje, Št. Peter, Ruda, Št. Rupert, Šmarjeta, Vov-bre, Št. Janž na n-ostiču, Pustrica in druge vasi in trgi In mesta? Dvigniti se in boriti se za ideale svojih buditeljevl Rekel je Gregorčič: »Mojo srčno kri fckropite ...« Iz erobov klije novo življenje ..» Ivan Majhen. * Goriška nadškofija dobila upravitelja. Zadnji slovenski goriški nadškof dr. Franc Sedej je razrešen škofijskih dolžnosti in je bil imenovan od Sv. sto-lice za naslovnega nadškofa v Egini. Namesto odstopivšega dr. Sedeja je postavil papež posebnega apostolskega upravitelja na mesto goriškega nadškofa v osebi ravnatelja italjanskega semenišča v Kopru, monsignora Giovannija Sirotti. Sv. Oče jezuitom. Papež Pij XI. je pisal pismo generalu Družbe Jezusove p. Ledochovskemu, ki je po rodu Poljak. Povod temu pismo je dalo preganjanje redovnikov in zlasti jezuitov v Španiji. Sv. Oče izraža svoje žalosti radi španskih dogodkov ter prosi Boga, da bi zakonodajalci v Španiji preklicali svoje ukrepe proti redovnikom. Ako se to ne bi zgodilo, bi to bila velika škoda ne samo za vero, marveč tudi za kulturo in civilizacijo v Španiji, ki se ima prav veliko zahvaliti apostolskemu cerkvenemu in izvencerkvenemu delu redovnikov, osobito jezuitom, kateri so njen narodni ponos. Svobodomiselstvo in socializem. Meseca septembra tega leta je imela mednarodna zveza svobodomiselcev svoje zborovanje v Berlinu. Sprejeta je b^ resolucija, v kateri se pravi: »Svcbodo-mistlni pokret ni na nobene politično stranko navezan, še manj ji pridružen, vendar pa je njegovo ¿-iavno in vodilno načelo socializem, njegov cilj je družabni red rv^iobode. Samo socialistična družba zajamčuje nemoten razvoj svobodne misli. V tem smislu ima svobodomiselni pokret nalogo, da podpira socialistične stranke v boju zoper fašizem. Da ee ta naloga izvrši, se mora po vseh državah med množicami razširjati svobodomiselno gibanje.« Bazmere katoličanov v Zedinjenib državah. Katoličani v Zedinjenih državah tvorijo 6. del prebivalstva. V javnem in osobito v političnem življenju pa to ne pride do izraza. Izmed 435 članov kongresa (poslaniške zbornice) je le 35 katoličanov in izmed 96 senatorjev samo 6. Pri zadnjih volitvah za Narod voli na Angleškem. Pogled v londonski volilni lokal. Volilne žare stoje na volišču brez Dosebneaa nadzorstva. predsednika Zedinjenih držav je v Imenu demokratske stranke kandidiral katoličan Šmid, pa je propadel, ker velik del protestantov ni hotel iz mržnje vo- Najnovejše orožje: plavajoči tank. lia Angleškem so dogradili stroj, ki splah ne pezna cvire. Zgoraj na sliki nam kaže tank, ki brzi na suhem s hitrostjo 50 km, na srednji sliki vidimo, kako zdrči isti tank v vodo, kjer se prelevi v križarko z brzino 75 km na uro. Spodnja slika predstavlja plavajoči tank na vožnji. Ta tank ima dva meža posadke. Eden vodi stroj, drugi strelja s strojnico, ki lahko odda v eni minuti 2508 strelov. liti katoliškega kandidata, če tudi je bil zelo sposoben. Nobena država nima sedaj katoličana za guvernerja, pač pa Je 43 guvernerjev framasonov. Predsednik in podpredsednik celokupne države sta protestanta, ravno tako vsi člani vlade. Med člani najvišjega sodišča Je samo eden katoliške vere. Tako izgleda enopravnost v tej državi, ki se toliko ponaša z demokratičnostjo. Kar se tiče katoliških šol, so vse kajpada samo zasebne, nobena ne državna. V zasebnih katoliških šolah se poučuje dva In pol milijona otrok, v državnih pa 25 milijonov. Katoličani prinašajo velika žrtve za katoliške šole od ljudskih do visokih Sol, toda nimajo dovolj sredstev, da bi zgradili tako lepe in veličastne šolske zgradbe ter bi svoje šole tako opremili, kakor to dela država. Kaj to pomenja v državi, kjer se veliko gleda na zunanjost ter se kaj rada pozablja veliko važnejša notranjost, ni treba posebno poudarjati. Tudi tega ni treba naglašati, da imajo katoliške šole mnogo nasprotnikov. Kljub vsem težavam in kljub gospodarski krizi pa katoličani ne omahujejo in ne popuščajo v borbi za katoliško šolstvo in za versko vzgojo mladine. Klic po verski vzgoji. Ta klic zveni sedaj tudi z Japonskega. Prej je po japonskih šolah vladal materialističen duh, ki zanika Toga, dušo in odgovornost človekovo pred Bogom. Posledice te vzgoje pa so tako žalostne in strahotne, da je državna uprava sklenila poduhovljenje mladinske vzgoje. V to svrho se poslužuje sodelovanja misijonarjev. Japonski minister prosvete je misijonarjem to-le izjavil: »Doslej je bila politika prosvetnega ministrstva naklonjena materializmu. To stališče je bilo v skladu z duhom časa, pa jo rodilo žalostne sadove: propad javne in zasebne morale, procvit komunizma in zadnji čas celo anarhističnega duha. Mi moramo našo vzgojo rešiti materi-alizma. V to svrho nam je sodelovanje verskih vzgojiteljev potrebno, sami iskreno želimo njihove pomoči.« Želeti bi bilo, da bi beseda japonskega ministra prosvete našla odmev tudi v drugih državah. "¡tiL , Ho "Obr!0^,. « S terPrSli l Pr*t Ja *¡¿ ko t''' "> On, "®e v o pere zares cis gt j5 dH§oiH@ Ffoltorfrovcga pa( so postajali pred sliko in »o se silno čudili, čemu ee je dal tak bogataš naslikati za berača. Trgovec sam je sliko tudi videl in Je bil ogorčen nad to »predrznostjo«. Hitel je k slikarju in je zahteval, naj sliko takoj odsitrani. Slikar pa mu je pokazal list, s katerim je bil on sam potrdil, da mu slika ni slična. Trgovec je videl, da ne bo mogel uspeti. Zato je sedaj hotel dati tistih 5000 Din za sliko. Slikar je zahteval zdaj 10.000 Din, ker je imel s sliko dvojno delo. Trgovec se je moral ukloniti in denar izplačati, ker mu je seveda bilo na tem, da tako sliko spravi iz izložbe. Ne more prodati. Gospa pri prodajalcu not: »Rada bi kupila par novih klavirskih komadov.« Vajenec: »Prosim, mi prodajamo samo cele klavirje, ne moremo jih oddajati v komadih.« Čomu smo na svetu? Katehet: »No, Tonček, čemu smo na svetu?« Tonček: »Da Boga molimo in, in — da jemo.« Okusno. Oče: »No, Marica, danes imaš vendar enkrat malo bolj čiste roke kakor po navadi.« Marica: »Testo sem- napravila za rezance.« Je še lačen. Mihec je na obedu pri sosedovih. Ker nimajo otrok in ne vedo, koliko tak želodec zahteva, mu dajo bolj malo jesti. Po bedu reče soseda: »No, Mihec, si zadovoljen? Kdaj pa boš prišel zopet k nam jesti?« Mihec: »Prosim, če je mogoče, itakoj.« Prišli so na polje, na katerem je bilo vse polno golobov. Angel je vprašal srednjega brata: »Kaj hočeš, da bi to bilo?« * < A on je odgovoril: »Da bi bile same ovce in da bi bile moje.« Angel božji je prekrižal polje s svojo palico in namesto golobov so bile tu same ovce. Prišli so ljudje, so pomolzli ovce, prelivali mleko, delali sir, raztopili maslo, klali ovce, sekali meso, prodajali, sprejemali denar — Ijudije so marljivo delali. Tedaj je rekel angel: »Tu bodi, vse imaš, kar si želel.« Pozval je najmlajšega brata in odšla sta. Čez nekaj časa ga je vprašal angel: t t »Kaj pa bi ti hotel?« Rekel je: < »Nič drugega, kakor da mi Bog da pravo krščansko ženo.« Tedaj je menil angel: »To pa bo težko najti. Tri take žene so na svetu, dve sta omoženi, ena še sicer ni, a želita jo poročiti dva kralja.« Na nadaljnji poti sta prišla v grad, kjer sta prebivala krščanski kralj in prava krščanska njegova hči. Ko sta bila v gradu, sta takoj stopila pred kralja in prosila za hčer. Ko sta še govorila, sta pristopila tudi dva kralja snubca in sta položila svoji jabolki na mizo. Takoj sta storila isto tudi angel in najmlajši brat: Ko je kralj vse to videl, je vzkliknil: »Kaj sedaj? To sta dva kralja, onadva sta pa pred njima kakor becača.« Nato je rekel angel: »Veš li, kaj? Napravimo tako: tvoja hči naj posadi na vrtu tri trse, za vsakega snubca naj si pomni enega. Na katerega trsu bo v jutru zrelo grozdje, tistega naj vzame za moža.« Vsi so bili s tem zadovoljni. Hčerka je posadila trse in si je pri vsakem mislila ime snu-bača. V jutru je bilo na trsu tretjega brata zrelo grozdje. Tedaj je kralj nemudoma pripravil poroko in takoj so odšli v cerkev. Po poroki ju je angel odvedel v gozd, tam ju je pustil in živela sta v gozdu celo leto. Ko ije bilo leto pri kraju, je rekel Bog angelu: • »Idi in poglej, kako bratje žive. Če žive težko, daj jim boljšo hrano.« Ko je angel prispel na zemljo, se je zopet izpremenil v berača in je odšel najprej k tistemu, kateremu je po potoku teklo vino. Naprosil ga je, naj mu da kozarec vina. Brat tega ni hotel dati, rekoč: »Ako bi vsakomur dal kozarec vina, kaj bi ostalo meni?« Ko je to angel čul, je napravil s palico križ in v potoku je zopet tekla čista voda. Bratu pa ije rekel: »To nI zate. Idi zopet pod hruško in pazi na sad!« Nato je šel k drugemu bratu, kateremu s0 bile vse polje pokrile ovce. Prosil ga je za košček sira. Ni ga dobil, ker je brat menil: »Če bi dal vsakemu po košček sira, kaj bi ostalo tedaj meni?« ' Angel je prekrižal s svojo palico polje in zo-_ pet so bili tu le golobi. Bratu pa je rekel: »Ni to za tebe. Idi pod hruško in čuvaj jo!« Nazadnje je angel poiskal še najmlajšega brata, da vidi, kako živi. Živel je prav siromašno z ženo v mali koči. Angel je prosil prenočišča. Prav prisrčno sta ga zakonca sprejela in ga samo prosila, naj oprosti, če nimata nič boljšega, ker sta tako revna. f ( Angel ju je tolažil: »Nič za to; jaz sem zadovoljen s tem, kar je.« Kaj naj bi storila? Žita nista imela, da bi pekla pravi kruh, ampak delala sta kruh iz drevesne skorje. Tak kruh je žena umesila tudi sedaj in dala ga je peči. Medtem pa sta se z gostom razgovarjala. Ko sta pozneje pogledala v peč, sta videla najfinejši kruh, ki je bil uprav lepo pečen. Dvignila sta roke proti nebu, rekoč: »Hvala ti, ljubi Bog, da moreva gosta dobro pogostiti!« Nato sta postavila kruh na mizo in dodala še vrč s svežo vodo. Ko so pa začeli piti, je bilo v nijem izborno vino. Tedaj je angel s svojo palico prekrižal kočo, ki se je takoj izpremenila v palačo, v kateri ¡ji® bilo vsega dovolj. j Zakonca je angel blagoslovil in je izginil. Živela sta srečno in zadovoljno do konca svo-. jih dni. i PES IN NJEGOVA SLIKA ali: Kdor stremi za tujim, gesto izgubi lo, kai že ima. ¿^ i Pes je bežal s kosom mesa, katerega Je bili ukradel v mesnici. Ko ije hotel čez brvo, je videl; v vodi svojo sliko. Mislil je, da je to kak drug pes z mesom, ter je iskal načina, kako bi mu ga vzel. Ko je hotel skočiti nad svojo sliko, je iz* pustil svoj kos mesa v vodo. Tako je sedaj izgubil vse. Zvesi raznašalec »Slovenske ga Gospodarja« umrl. V Mariboru je umrl v pondeljek dne 9. novembra t. 1. Rein-hold Ussar, sluga v Tiskarni sv. Cirila in raznašalec »Slovenskega Gospodarja«. Pokojni je bil rojen leta 1850, v službo je stopil pri tiskarni leta 1893 in je ves čas do lani vestno in zvesto delal. Skoro 40 let je raznašal po Mariboru »Slovenskega Gospodarja«. Bog mu bodi plačnik za njegovo zvesto službovanje! Državno pravdništvo je g. Marko Krajnca izpustilo iz preiskovalnega zapora. x !a| Uradna »Agencija Avala« poroča naslednje volilne rezultate v dravski banovini: Prva številka pomeni volilne upravičence, druga oddane glasove, tretja odstotek volilcev v okraju, nadaljnje številke pa pomenijo, koliko glasov je prejel posamezen kandidat: Ljubljana mesto: 16.4G0, 13.464, 82, dr. Kramer 13.464. Okraj Brežice: 8534, 4899, 57, Urek 3398, Krulej 1501. Okraj Celje: 16.671, 7432, 44.6, Prekoršek 4543, Piki 2829. Okraj Crnomelj-Metlika: 6068, 3206, 52, Lovšin 1556, Makar 1650. Okraj Dolnja Lendava: 9533, 6195, 64, Hajdi-njak 3511, Faflik 2684. Okraj Gornjigrad: 4677, 2621. 56, Goričar »1282. Pusltoslemšek 1339. Okraj Kamnik: 9573, 4147, 43, Potokar 633, dr. prof. Rožič 1009, Cerar 2506. Okraj Kočevje: 9721, 6485, 67, Pucelj 6485. Okraj Konjice: 5241, 1387, 26.4, Gajšek 1349, Goričar 38. Okraj Kranj: 14.402, 7002, 48, Barle 7002. Okraj Krško: 13.360, 6272, 46, Drmelj 1895, Majcen 1495, Vale 991, Grebene 1891. Okraj Laško: 9977, 5779, 60, Pavli« 3399, Tu* van 2380. ' Okraj Litija: 9862, 4247, 43, Turk 476, Zore8 116, Mravlje 2155. Okraj Logatec: 7225, 3770, 52, Rape 3770. ~ Okraj Ljubljana okolica: 19.099, 10.541, 55, prof. Jarc 2045, Koman 5675, Pavčič 1174, Zn bal 1464, Šinkovec 193. Okraj Ljutomer: 10.247, '4768, '46.5, ZemljU 4768. Okraj Maribor desni breg: 13.860, 7723, 56, Vauhnik 2349, Kirbiš 2084, Krejči 3290. Okraj Maribor levi breg: 22.789, 12.970, 52, dr. Pivko 12.970. Okraj Murska Sobot- 14.825, 10.812, 76, Ve-sir 586, Hartner 5079, Benko 5147. Okraj Novomesto: 11.741, 5606, 47.6, Kline 51711, Zupanič 895. Okraj Ptuj: 18.335, 7101, 39, Vuk 1490, Peto-yar 5213, Petek 398. Okraj Radovljica: 9955, 6976, 70, Mohorič *236, Ažman 2740. Okraj Slovenjgradec: 7616, 2227, 29, dr. Voš-njak 1162, Mermolja 354, Rupnik 711. Okraj Šmarje: 11.368, 3124, 27.4, Zdolšek 1162, Spindler 1241, Drofenik 721. Okraj Prevalje: 8395, 2722, 32, dr. Rapotec 1018, Pahernik 1704. PIMA GZNANE8.A Vajenca za trgovino, 14 let starega, se sprej-me. Naslov v upravi lista. 1611 Ivo Enupiež, ekonom pri Sv. Jakobu v Slov. gor., proda več tisoč enoletnih jablanovih divjakov 100 komadov A Din 0.25. Pri odvzemu večjih količin v jesenski sezoni se dovoli znaten popust. 1610 t Naznanjamo žalostno vest, da je sluga in raznašalec »Slovenskega Gospodarja« dne 9. novembra 1931 po dolgotrajni bolezni umrl. Zvesto in vestno je vršil svoj posel skoro 40 let pri našem podjetju. Pogreb se vrši v sredo, dne 1). novembra 1931, ob pol 4. uri pop. na pokopališče v Studencih. Ohranili ga bomo v lepem spominu! Dobri Bog mu bodi plačnik! Maribor ,dne 10. nov. 1931. Tiskarna sv. Cirila in »Slovenski Gospodar« v Mariboru. Fantek 5 let star se da za svojega. Naslov v upravi lista, 1612 Služkinja, katera zna nekaj kuhati, se sprejme: Maribor, Slovenska ulica 10. 1609 Krojaški vajenec z dobrim šolskim spričevalom se sprejme. Ima v hiši hrano in stanovanje: Maribor, Prečna ulica 2, Juteršnik. 1608 Sprejmem šiviljsko učenko takoj! E. Černezel, Ormoška cesta 5, Ptuj. 1597 Sadno drevje, jablane, hruške, slive, črešnje, marelice, breskve, butine, nešplje itd. je najboljše presaditi na jesen. Zato naročite takoj pri drevesnici veleposestva Josip Rosenberg, Maribor, Tržaška cesta 64, tefon 2301. 1596 Elasnikova za postopno Isto 1032, ki ima 366 dni. „VELIKA PRATIKA" jo najstarejši slovenski koledar, ki je bil že od naših ptadedov najbolj upoštevan in je že danes najbolj obrajtan. V »Veliki Pratiki« najdeš vse, kar človek potrebuje vsak dan: Katoliški koledar z nebesnimi, solnčnimi, luninimi, vremenskimi in dnevnimi znamenji; — solnčne in lunine mrke; — lunine spremembe; — — poštne določbe za Jugoslavijo; — lestvice za kolke na menice, pobotnice, kupne pogodbe in račune; — konzulate tujih držav v Ljubljani in Zagrebu; — vse sejme na Kranjskem, Koroškem, Štajerskem, v Prekmurju, Medžimurju in v Julijski Benečiji; — pregled o koncu brejosti živine; — tabelo hektarov v oralih; — popis vseh važnih domačih in tujih dogodkov v preteklem letu; — tabele za računanje obresti; — življenjepise važnih in odločilnih oseb s slikami; — oznanila predmetov, ki jih rabi kmetovalec in žena v hiši. Cena 5 Din. »VELIKA PRATIKA« se dobi v vseh večjih trgovinah in se lahko naroči tudi pismeno pri založniku: tisi« ]. Blasnika nas!, d. d. u Ljubljeni. U94 in vso drugo perilo za gospode in dame kupite v dobri kvaliteti in po zelo nizkih cenah v tovarni perila Trpisiii dom B.5TEBMBEHI Celje šiev. 24. Velika izbira kravat, žepnih robcev, naramnic, podvez, rokavic, nogavic ia drugih modnih predmetov. Cenik z mnogimi slikami zastonj! «'.'a.i/^i: ..tu«*..».;« Imam na prodaj več manjših in večjih posestev: Anton Eiiec, Sv. Ana v Slov. gor. 1594 Služba crganista in cerkovnika v Št. Janžu pri Dravogradu se odda. Oženjeni prosilci, z obrtjo, n. pr. mizarji, imajo prednost. 1595 250 Din dnevno zaslužite z obiskovanjem ljudi v Vašem okraju! »Kosmos« Ljubljana, poštni predal 307. Znamko za odgovor. 1579 Trate pri Mariji Snežni na Velki, okraj Sveti Lenart v flovenskih goricah. menjalnica vsakovrstnega zrnja. Prvovrstni mlinski izdelki, točna postrežba, najnižje dnevne cene brez vsake konkurence. Pridite, poglejte, naročitel 3 E E E E E E E E E 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 jershi ljudski najboljše in najvarnejše pri v Moril Gosposka ulica r. Z. Z D. Z. Ulica 10. oktobra Najugodnejše obresti za vloge in posojila. Stanje hranilnih vlog nad 62,000.000 dinarjev. Za varnost hranilnih VSop Jamči nad 3.000 članov, večinoma trdnih kmetov in posestnikov, z vsem svojim premičnim in nepremičnim premoženjem kar znaša v vrednosti več sto milijonov dinarjev. i Denar lahko vlagate po položnici. Pišite po nje! □ a E 3 a a a 3 3 3 3 3 3 3 3 3 a Br. 6-8 (23-26) Vrsta 2861-01 Za vašo deco smo pripravili te tople gumijeve galoše. V njih so njihove nožice najbolj obvarovane od mraza in mokrote . 1865-01 Snežni gumijevi čevlji v črni ali rumeni barvi z žametom obšivani. So praktični in udobni. Primerni so za nošenje na vsako nogo brez obzira na velikost. MIKADO Vrši a 70i3 Ko ste doma ali če delate v kuhinji ali hodite iz sobe v sobo, nosite te copate. Obvarovale Vas bodo, da se ne prehladite. V njih se Vam bodo noge najbolj odpočile. Čuvajte Vaše zdravje! Peči na žarovino izdeluje in pošilja na osemdnevno poskušnjo ter plača vse tovorne etroške tvrdka, ako peč dobro ne deluje. R. Jakelj, Slovenjgradec. Izjava. Podpisana Krajnc Kristina, posestnica v Korenjaku, občina Turški vrh-Zavrče pri Ptuju, izjavljam, da nisem nobena plačnica Ea svojim možem Krajnc Francem. Maribor 9. novembra 1931. — Krajnc Kristina. 1607 Vajenca pridnega in poštenih starišev, ki ima veselje do krojaštva, sprejmem. Stanovanje In hrana v hiši. Furlan Josip, krojač in or-ganist. Hoče pri Mariboru. 1601 V vinerrafiski hišici v Bučki gorci oddam stanovanje rokodelcema brez otrok pod pogojem, da pomagata ob času tudi pri vinograd skem delu: An'>on Cvenkel, Sv. Peter v Savinjski dolini. 1603. Viničar z najmanj 2 odrastlimi otroci se z stalnim zaslužkom sprejme pri F. Kupuik, Kostrivnica, Podplat. 1604 Pleten.® jepiCe, nahrbtnike, dežnike, robce, čevlje, kravate, čepice, nogavice, rokavice, pre grinjala za mrtve, kakor tudi vsakovrsten papir in vse potrebščine za občinske urade, knjige in šolsko orodje, okraske za rakve in drugo drobnarijo v veliki izbiri, dobro pralno milo po zelo znižanih cenah si nabavite v stari znani trgovini Peteršič nasled-snik A. S. Sla.pničar v Ptuju. Za obilen obisk se Vam priporočam! 1605 Predam posestvo ob glavni cesti: Ivan Zoreč, Vukovski dol, Jarenina. 1600 Veliko izbiro vsakovrstnih pletenih oblek, jopic, vest, puloverjev itd. priporoča pletarna Vezjak, Maribor, Vetrinjska ulica 17. Naročila po meri, kakor vsa popravila se izvršijo točno in poceni. 1311 veljaven cd 4. cktebra 1931, se dobi v Tiskarni sv. Cirila v Mariboru. Cena 2 Din. si prihranite, ako kupite sukno za moške ob leke, volneno za ženske obleke, platno za vsakovrstno perilo, svilene rute, srajce, ovratni ke, kravate, dežnike, nogavice itd. Cei|e, Glavni irg 9 Za obilen obisk se priporoča 318 ALOJZ DEOFSM1K Na drobno! Na debelo! Reporeznice razne kotle, brzoparilnike (Alfe), pluge in njih dele, štedilnike in peči od najpriprostej-ših do najfinejših ter vse ostale potrebščine za jesen in zimo ima stalno in v veliki izbiri na zalogi trgovina z železnino Anton Erenčič, Ftuj. 1350 Znižane cene! Točna postrežba! Pohištvo - preproge L i n o 1 e j, zavese, posteljne odeje, namizni prti, vzglavja, tuhenti, šivane odeje, volnena pregrinjala, pregrinjali, za mobilije, gredi za matrace, kakor tudi vse vrste lesenih, tapet-niških in železnih mobilij po čudovito nizkih cenah pri: Karolu Prais - Maribor Gosposka ulica 20. Ceniki zastonj! 1367 Ceniki zastonj! I!lllllllll!l!IIIIHII!IIIMI!!lll!ll!llltl|! lililí Nafvarnefše in najboljše naložite denar pri © H 9 8 8 @ I O . & reglsirovani zadrugi z neomejeno zavezo v novi lastni palači no oglu Kralja Petra ceste in Vodnikove ulice Za hranilne vloge jamči poleg rezerv in hiš nad 5000 žlanov-posestnikov z vsem svojim premoženjem. 193 Stanje hranilnih vlog znaša m d Din 100,000.000'-. Posojila na vknjižbo, poroštvo ter zastavo pod najugodnejšimi pogoji. IIRh. Rentni davek plačuje posojilnica iz svojega in ga ne odteguj« vlagateljem. ETUkar: TIskarna sv. Cirila v Mariboru, predstavnik Albin Hrovatln y Mariboru. Urednik: JanuS Goleč, novinar s Mariboru. Izdajatelj: Konzorcij »Slovenskega Gospodarja«, predstavnik: Januš Goleč y Mariboru, ffVJM brezkonkurenčni» " S'' izdelavi, materija-lu in trpežDOSti zato najcenejši pri tvrdki P. BrŠIt, C€¥ijarna Celje, Breg štev. 37 Ceniki na zahtevo brezplačno 1 1285