13. štev. Človek zmagate ... V tedenskih slikah smo našim čitateljem večkrat poročali o iznajdbah, o tehničnem napredku" človeka, čigar um nikoli ne miruje . in neprestano.stremi za aoviini. odiKniiii. N;c več onega prijetnega, odstarega" mirnega življenja, ki je navadno potekalo počasi z današnjim hitrim, n.emirnim. Vzemimo za primer dolga romanja, ko so hodili naši romarji na božji pot V Kelmorajn in celo v Španijo. Kako neskončno daleč je bilo to. Kaj dnevi, kaj meseci. Leta in leta so* hodili, preden so dospeli pa cilj.,Mnogi so omagali že ko so šli tja, mnogi, ko. so se vračali, ,, • • jn !e redki so se povrnili. Danes so pa take, nekoč ( neskončne proge prekoračene v | par urah, največ v nekaj dneh. Pri vseh iznajdbah prihaja v prvi vrsti v poštev razdalja, h kateri spada daljina in višina in pa pri-•metoma najkrajši časi ki •ga rabi ta li druga naprava za prelet,'prehod, pfevoz dotične proge, ki se razteza v daljino ali v višino. Za primer tega nam bo kaj dobro služila naša slika, kjer vidimo zari-: sane vse proge in točke, z označenimi predmeti, kakor aeroplanom, železniškim strojem, višino gore, progo granate itd. Vsaka zadevščina pa je tjidi označena s črko ali številko po sledečem redu: Brzine. A. Letalo na raketni pogon, ki ga je danes že moči zgraditi, bo po računih doseglo v visokih zračnih plasteh brzino čez 600 km na uro. — B. Splošno priznana največja brzina z letalom je 512 km. — C. Raketni voz sistema Va-lier bo vozil na tračnicah z brzino 400 km na uro. — D. Dirkalni avto, s katerim je Ray Keech dosegel največjo brzino 334 km na uro. Ta največja brzina pa je danes že prekoračena. — C. Opelov raketni avto, ki je vozil na berlinskem dirkališču z brzino 260 km. — F. Električna lokomobila, s katero so 1. 1903. dosegli na poskusnih vožnjah brzino 210 km. — G. Najhitrejša parna lokomotiva je dosegla brzino 154.5 km na uro. — H. Svetovna brzina za motorne čolne znaša 166.45 km in si ga je priboril F. Liirsen na motornem čolnu »Namenlos«. — I. Jezdec lahko predirja največ 60 km na uro. — J. Najboljši tekač zmaga v eni uri kvečjemu 30 km dolgo pot. Višine: 1. Eifflov stolp v Parizu je visok 300 m in je obenem najvišja zgradba v Evropi. I. Oblaki »stratus« se drže 500 do 1000 metrov visoko. — 2. Najvišja gora naše države je visoka nekaj manj ko 3000 m. — II. Oblaki _»cumulus« plavajo 3 do 6 km visoko. — 4. Mont Everest (8840 m) je najvišja gora na svetil, in sb nanjo doslej še nihče hi po v spel. — 111. Oblaki »čiri« jadrajo v višinah okoli .9 km. — 5. Letalo je .najvišje, letelo 11.827 m in ga je., dosegel Italijan Ruado Donatti nad letališčem v Turinu decembra 1927. — 6. V balonu se je letalec Gray dvignil 12.945 m visoko'. Ko je drugič poskušali potolči lasten rekord,'je padel z višine 13.0OO.tn in se ubil. 7. Prekooceansko letalo inž. Rumplerja/ki ga že grade, bo vozilo v višini 15 km rhed Evropo' in Ameriko. — 8. Za primero: , L.'1883, je eksplodiral ognjenik Krakatau med ., Javo in Sumatro, pri čemer se je dvigal dim in peppl 30 km visoko. — 9. Opazovalni baloni brez ljudi opremljeni s stroji, ki sami označujejo višino, se dvignejo 37 kilometrov nad zemljo. 10. Za primero: Granate iz topa. s katerim so Nemci iz oddaljenosti 120 km streljali na Pariz, so prodrle 42 km visoko. Te granate so bila, prva zemeljska telesa,, ki so se vobče kedaj popela v take nepojmljive višave. — 11. Raketna letala, s katerimi se že dalj časa ukvarjajo znanstveniki in inženjerji, bodo letela še višje. S tem bo tudi omogočeno, da bo tako letalo doseglo neznansko hitrost in bo moglo v nepretrganem poletu doseči najoddalje-nejše kraje. — 12. Za primero: Ako bi daleko-strelni top, s katerim so streljali na Pariz, streljal navpik, tedaj bi morale granate — kakor so izračunali — doseči višino 77 km. — 13. Vsemi r-ska raketa je končni smoter človeškega prizadevanja po obvladanju višin. S takimi raketami hoče človek doseči tudi sosedne planete, se nanjo izkrcati in odkriti njihove tajne, predvsem pa dognati, ali so na njih živa bitja ali ne, in če so, kakšno je njihovo življenje in kakšen je njihov napredek. Od zmage do zmage hiti človek. Znanost odkriva možnost za možnostjo in tehnika jih dosega. Stalno in vedno naprej gre pot ^loveštva. Kaj so sanje naših prednikov pred tisoč leti proti resničnosti naših dni. Izpolnilo, uresničilo se je več nego samo sanje. In še vedno se odpirajo nova pota. Vedno hitrejše, vedno uspešnejše je delo tehnike, vedno popolnejši so izumi. Vse pada pred človeškim znanjem, pred človeško voljo. — Le nekdo še stoji ne-premagan! — Smrt!!! — Tej človek še vedno ni kos. Ta še vedno žanje, kakor je žela pred tisoč in tisoč leti. — Ali bo tudi z njo človek začel boj?! Kdo bo tedaj zmagovalec?!! W Mulii^ni, dne 23. marca 1829 iLeio Is. France Piškur, stara slovenska korenina, obhaja letos devetdesetletnico. — Kljub visoki starosti pa ima izbor en spomin in se spominja marsikaj lepega in zanimivega. Rojen je bili. 1839. v Pi-javi Gorici Na desni: Rumunska kraljica Marija, mati naše kraljice, ki potuje v spremstvu svoje najmlajše hčere po Evropi. Na sliki jo vidimo ob prihodu v Pariz Na levi: Zmajev trg v Celovcu, kjer kljub hudemu raznarodovanju še vedno slišimo lepo domačo govori«) naših slovenskih Korošcev. Kakor po vseh tujih državah tako tudi na Koroškem Slovenci nimajo baš s cvetjem postlanih tal Dr. Fran Papež je te dni v visoki starosti skoraj 91 let izdihnil blago dušo. Potrla ga je huda letošnja zima. Bil je gotovo najstarejši odvetnik v naši državi, ki je bil imeniten poznavalec zakonov. Bil je tudi izvrsten govornik. JPoznaiM so ga tudi naši podeželani Dr. Josip Wilfan, zaslužen narodni delavec, bivši poslanec v rimskem parlamentu, si je priboril veiike zasluge za narodne manjšine, boreče se za svoje pravice v raznih državah. Zato so ga imenovali zastopniki manjšin za predsednika svojih kongresov, to je velikih sestankov, kjer se narodne manjšine skupno bore proti velikim narodom, ki jim jemljejo njihove narodne pravice Josip Lavrenoič, eden izmed prvih naših narodnih bori tel je v, ki si je priboril ncovenljive zasluge za naš narod, posebno za svoje domačine Postojnce, je praznoval te dni svojo 701etni